• Ei tuloksia

Aineiston kerääminen ja skannaaminen Hurriganesille omistetuille verkkosivuille on keskustelufoorumeissa käytävää muistelua täsmällisempää paneutumista men-neisyyteen. Materiaali on usein jäsenneltyä ja luetteloitua. Hurriganesiin liittyvän aineiston – muistojen konkretian – kerääminen ja julkaisu verkkosivuilla on jo sinällään luova teko, mutta ennen kaikkea se vahvistaa edelleen yhtyeen ympä-rille kehkeytynen sukupolvi-ilmiön olemassa olemista. Esa Elgströmin ja Jari Kyntömaan ylläpitämille verkkosivuille on 2000-luvun mittaan kasvanut useiden satojen nimikkeiden memorabilinen Hurriganes-aineisto. Sivuilla keskustellaan yhtyeeseen liittyvistä asioista ja kilpaillaan Hurriganes-tietämyksestä.

”Hurriganes oli tosi suuri aihe täällä Ruotsissa ja haluan tällä tavalla muis-tuttaa keitä ne oli, mitä tarkoittivat ja yhdistää samanmieliset. Sen jälkeen kun sivut oli netissä olen päässyt yhteyksiin moniin ihmisiin jotka ovat kuunnellut hurreja jo 1973 alkaen, jopa myöhemminkin, ja yhä odottaa että jos Remu tulis keikalle lähipiiriin. Näitten fanien, ja omasta puolesta, sivut on tärkeät.”815

Jari Kyntömaa pitää sivujaan nimenomaan samanmielisten yhdistäjänä, mutta yhtyeen uraan liittyvän perinteen vaaliminen on hänelle tärkeä. Onkin kiinnos-tavaa, että Kyntömaa tiedostaa kokoavansa merkittäviä asioita sivustolle. Esa Elgström painottaa aineiston luetteloinnin olevan pääasia hänen ylläpitämillään sivuilla. Sivujen tarkoitus on toimia luettelona muille keräilijöille

811. Purhonen ja Hoikkala 2008, 148.

812. Tuominen 1991, 188–190; 297–299.

813. Rossi ja Seutu 2007, 11.

814. emt., 11.

815. Kyntömaan haastattelu, syyskuu 2002.

”Ja myös houkuttimena sellaisille ihmisille, joilla olisi lisätietoa Ganes-keräilymateriaalista. Näin saisimme luettelointia aina vaan tarkemmaksi ja laajemmaksi.”816

Elgström käyttää aineistostaan nimitystä Esa Elgströmin Hurriganes­arkisto.

Tuolla nimellä olevan yhdeksän A4-liuskan aineistoluettelon hän lähetti tämän tutkimuksen kirjoittajalle syksyllä 2009. Arkisto käsittää äänilevyjä, kasetteja, julisteita, tarroja, lehtileikekokoelmia sekä ”livenauhoja varovaisesti arvioiden yli 70 tuntia, videomateriaalia varovaisesti arvioiden 12 tuntia”.817 Tarkasti luet-teloitua ja aiheen mukaisesti ryhmiteltyä aineistoa on nähtävillä Elgströmin ylläpitämillä internet-sivuilla. Elgström kertoo, että päätyi perustamaan oman verkkosivustonsa, jotta saisi ennen kaikkea luetteloitua oman materiaalinsa. Elg-strömin sivustosta on muodostunut muistoesineiden kokonaisuus, vaikka aluksi hänen tarkoituksensa oli esitellä pelkästään yhtyeen julkaisemat äänilevyt ja nii-den painoserot.

”Tämä [luettelointi] oli yksi pääsyy koko sivujen tekemiseen. Kun tämä urakka oli saatu tehtyä, lisäsin sivuille tarrat, postikortit ja julisteet. Siitä se sitten on pikku hiljaa laajentunut nykymuotoon.”818

Tarralla onkin merkittävä rooli keräilyharrastuksen aloittamisessa. Elgström kertoo, että harrastus sai alkunsa 1970-luvulla Hurriganesin keikan yhteydessä.

Yhtyeen keikoilla yleisön joukkoon nakeltiin tarroja, joista yksi sattui Elgströmin käteen.819 Hurriganes-aineiston omistaminen merkitsi kaveripiirissä paljon:

”Se oli/on kingi, jolla oli jotain erikoista. Aina parempi jos muilla ei ollut samanlaista.”820

Olla-verbin sijoittaminen sekä imperfektiin että preesensiin tarkoittaa Elgströ-millä, että aineistoa keräillään edelleen kilpailu- tai näyttämismielessä. Se on kingi, jolla on laittaa esille jotakin erikoista. Elgströmin mielestä hienointa aineis-toa omissa sivuissa ovat julisteet, mutta tärkein informaatioarvo on levyjen painos-erojen esittelyllä. Jari Kyntömaa nostaa omilta sivuiltaan esille osaston nimeltä

”keikkapaikkakuvia”, jossa on henkilökohtainen, ”fiilistelyyn” liittyvä ulottuvuus.

”Siihen olen itte ottanut kuvan Ruisrockin rannalla. Tunsin sävyt kun käve-lin pitkin rantaa, haaveillen miten se oli kun hurrit soittivat siellä kesällä

816. Elgströmin haastattelu, syyskuu 2002 817. Elgströmin haastattelu, syyskuu 2002.

818. Elgströmin haastattelu, syyskuu 2002 819. Elgströmin haastattelu, syyskuu 2002.

820. Elgströmin haastattelu, syyskuu 2002.

1975. Kai se tuntuu parhaalta kun siihen voi lisätä paljon uutta ennen kun se on täysin valmis.”821

Elgström vastaa seuraavasti kysymykseen, miksi Hurriganes on muistamisen arvoinen ja mitkä tekijät sen tekevät niin tärkeäksi populaarikulttuurissa:

”Ensimmäinen joukkohysteriaa aiheuttanut suomalaisbändi. Suomalaiseen populaarikulttuurin eniten vaikuttanut bändi. Löi läpi ei-siihen-aikaan-suo-situlla musiikkityylillä (silloinhan ei paljon rokkia soitettu).”822

Hurriganesin yhteydessä on miltei alusta saakka toisteltu yhtyeen tienraivaajan osaa, ensimmäisyyttä. Osa yhtyeen kiinnostavuudesta liittyy pioneerin tehtävään.

Kyntömaan vastauksessa on henkilökohtaisuutta ja tiettyä kiitollisuutta Hurriga-nesia kohtaan, joka toi rockmusiikin ensimmäistä kertaa hänen elämäänsä. Kyn-tömaa ottaa esille historian muistamisen tärkeyden.

”Hurriganes muistuttaa, ainakin minua, nuoruudesta ja rakkaudesta rockmu-siikille. Sivuillani haluan antaa jotakin takaisin niille, jotka kaiversivat rock

& rollin elämääni. Hurriganes on pätkä elämän historiaa ja historia täytyy muistaa. Kaikilla suurilla tähdillä on sivut ja Hurriganes on suuri.”823

Historian muistaminen osoittaa, että Hurriganesin avulla on mahdollista havaita nykyhetkessä menneisyyden läsnäolo ja merkitys. Historia on sidoksissa nykyi-syyteen tulkintojen ja merkitysten tuottamisen kautta: kaikilla suurilla tähdillä on omat internetsivut pitämässä muistoa yllä, myös Hurriganesilla. Näin muis-ton ylläpitäminen internetissä on historiakulttuuria. Mikä merkitys on sillä, että menneen ajan yhtyeitä esitellään ja muistellaan internetissä? Elgströmin mukaan sivustot ovat ”loistavaa tiedonjakoa niitä etsiville”.824 Kyntömaa vastaa laajemmin:

”Siihen voi kai vastata yhdellä sanalla: Nostalgia! Sitten on se että tään päi-vän poppilehdet ei paljon menneistä bändeistä kirjoittele. Nää sivut on otta-nut lehtien homman ja päivitystä tehdään heti kun asiaa tulee tietoon, päin-vastoin mitä lehdet.”825

Elgströmin ja Kyntömaan sivujen nostalgia syntyy perusasiasta, ajasta ennen muutosta. Sivustot esittelevät Hurriganes-aineiston sellaisena kuin sen voi 1970-luvulta muistaa Suosikeista, Introista, lavojen ja klubien seinustojen

keik-821. Kyntömaan haastattelu, syyskuu 2002.

822. Elgströmin haastattelu, syyskuu 2002.

823. Kyntömaan haastattelu, syyskuu 2002.

824. Elgströmin haastattelu, syyskuu 2002.

825. Kyntömaan haastattelu, syyskuu 2002.

kajulisteista, esiintymisasuista ja levyjen kansista. Sivuille on muodostunut oma symbolijärjestelmänsä, jonka kautta muistot muuttuvat katseltaviksi ja koetta-viksi ajan kerrostumiksi, nostalgian laukaisijoiksi.826 Hurriganes-verkkosivut ovat omalla tavallaan muokkaamassa kuvaa lähimenneisyydestämme, palauttamassa sitä. Sivut tekevät muistamisen käsitettäväksi, sillä objektit ovat näkyvillä. Muis-taminen taas saa objektit – menneisyyden, paikat ja kokemukset – merkitykselli-seksi. Verkkosivut ovat muistin paikkoja, jotka antavat muodon kokemuksille.827 Koetut kulttuuriset seikat – muoti, tyylit, vaatteet, musiikki – palaavat mieleen, kun liikkuu sivuilla katsomassa Suosikin ja Intron julisteita, levynkansia, posti-kortteja tai kiertuetakkeja. Keikkakalenterista voi tarkistaa vuoden ja päivämää-rän tarkkuudella Hurriganesin kulloisenkin esiintymistilaisuuden.828