’ osotetaan erästä paikkaa joen rannalla, jolla uuden kaupungin sano-taan sijainneen, ja Isonkartanonpellolla näytetään
vielä
eräässä mäessä soraa jatiilikivien
jätteitä, jotka tarutietää
vanhan Ulvilan jäännök-siksi. Meidän ajatuksemme mukaan ulottui kaupunki kuitenkin kauemmaksi länteenpäin, kuin
tähän saakka on otaksuttu. Vuonna 1634 vakuutetaan näet Ulvilankappalaiselle,
herra Perttelille, karta-non asema Vanhassakylässä, jossa kirkkoherran karjapiha ennen muinoin oli sijainnut ja sanotaan „ne joilla on osuutta siinä peltoaituuksessa, jossa mainittu karjapiha on sijainnut,kadottavat
samaa tonttia kukin osansa, koska sama peltoaituus on
vanhoista
kaupungin tonteista tehty“. Vuonna 1653 vahvistetaan tämä tuomio jahuomautetaanedelleen
että tämätontti onmäärättykappalaisen talon') Kuningas Albrektin kirje, päivätty „apud castrum Aboense, 1365, feria sexta proxima post festum beatse Agathan virginis“, löytyy kokonaisuudessaan painettuna Porthanin chron. s. 272.
ULVILAN KAUPUNGIN ULKOMUOTO.
asemaksi, koska se on tehty vanhoista jakamattomista kaupungin tonteista1). Tästä siis näkyy että
kirkon viereisen
kappalaistalon paikka myöskin on sijainnut itse kaupungin alueen sisäpuolella, ja koska seuraavassa huomaamme kaupunkiseurakuntaan luetun myös-kin Isonkartanon omistajat, niinkuin myöskinjoukon
verotalollisia,on uskottavaa että nykyinen Yanhakylä ei ainoastaan nimensä,
vaan myöskin asemansa puolesta säilyttää muinoisen kaupungin muiston.
Vanhassa Ulvilassa, kaupunkina katsoen, täytyy meidänajatella olleen pienet, yksi- tahi kaksihuoneiset puutuvat, joiden päädyt tiheämmin asutuissa
kaupunginosissa mahdollisesti olivat
katua vas-ten 2).Lasi-ikkunain
asemesta, jotka tämän tavarankalleuden
takia vielä olivat harvinaisia, käytettiin kaiketi täällä, kuten muutenkin keskiajalla, osaksi siirtoluukkuja, osaksipärmäruutuja.
Ranta lienee, kutenmyöhemmin
Porissa, ollut jokseenkintäyteenrakennettu ranta-puoteja
ja venevajoja. Että kaupungissa on ollut torikin, käyselville v:n 1548
kymmenysluettelosta,
jossa mainitaan eräs „Tori-Eerikki“-niminenporvari, luultavasti
sentähden siksikutsuttu,
että hänellä oli talonsa torin vieressä. Vanhemman,Liikistön
saarella sijainneen, kirkon jouduttua tulipalon saaliiksi, rakennettiin v. 1429 niisi harmaasta kivestä gootilaiseen tyyliin javarustettiin
hollanti-laisista tilkkivistä tehdyllä holvilla. Erikirkkoylimykset
antoivat sinä vuonna synninpäästökirjoja sen uudestaan rakentamiseksi, niinkuin esim. Turun piispa, Libaun piispa, Lundinarkkipiispa,
joka lupasi40 päivän synninpäästön
kaikille
niille, jotka avustivat uutisraken-tamista eli muistivat templiä„koristusesineillä“
(„klenodier“) ja kalleuksilla, samoin kuin niillekin, jotka siellä kävivät messussa,rukoilivat
siellä haudattujen sielujen puolesta jaroomalaisen kirkon tapaan myöhäisen iltavartiokellon soidessa (ad serotinam campanse pulsationem) kolmasti polvistuivat hartaaseen rukoukseen 3).Ulvilan
elinkeinoista
tiedetään tuskin enempää kuin Teljän.Näyttää siltä kuin yhteyttä ulkomaan kanssa olisivat etupäässä välit-täneet muukalaiset, jotkamöivät tavaroitaan paikkakunnalla, ja joiden vaikutus myöskin lienee ulottunut käsityöläiselinkemoihin ja kau-punkielämän kehitykseen yleensä, sekä että tämän
porvari-yhteis-') Kts. Satak. tuomiokirjoja; Ulvilan käräjät 25/5 1625, 25/u 1625, 28/u 1634,
Vn 1653.
2) Niin oli ainakin osaksi laita Porissa vielä 15-sataluvulla.
3) Kaikista näistä kirjeistä puhuu Fortelius, jolla viimmemainittu kirje löytyy kokonaisuudessaan painettuna.
19
Ulkomaan kauppa.
kunnan
elinehtona
vielä melko-määrässä oli tuo ikivanha emäelin-keino, maanviljelys. Kotimaiselta porvaristolta puuttui ehkävielä
tietoja ja varoja asettuakseen kaupassa omille kannoilleen, jonka tähden sevanhasta
mieltymyksestä oli kiintynyt isiltäperittyihin
peltoihinsa. Ryhdymme kuitenkin oloja lähemmin tarkastelemaan.Kauppaan nähden eli vanha Ulvila mahtavan saksalaisen Hansan aikana. Lyybekistä, Danzigista, Riiasta tulivat vieraat kaup-piaat
pohjoisiin
kaupunkeihin, joissa joko kaupustelivat ainoastaan lyhemmän aikaa „kesteinä“, tahiasettuivat
niihin ainiaksi. Jälkim-mäisessä tapauksessa he niin sanoaksemmekansalaistuivat, jaheidän jälkeläisensä muodostivat kielensä ja sivistyksensä perusteella ikään-kuin erityisen porvaristoluokan. Useimmissapohjoismaisissa
kau-pungeissa oli siten suuri osa porvaristoa, useinpa enemmistö saksa-laista. Saksalaiset pormestarit ja saksalaisetraatimiehet
ovat aikai-sempanakeskiaikana
ohjanneet ruotsalaisia ja suomalaisia kaupunki-yhteiskuntia ja tuoneet kotimaiselle porvaristolleensimmäiset
käsitteetporvarillisten
elinkeinojen oikeasta harjoittamisesta.„Saksa“ ja
„kauppias“
olivatkin senvuoksi yhtämerkitseviäsa-noja, ja Kokemäen jokilaaksossa miten olemme nähneet on näiden
muukalaisten
muisto, kiinnitettynä erinäisiinpaikkoihin, joissa heillä käyntiensä aikana oli tapana asettaa tavaransavarastolle,
säi-lynyt tarun kautta aina meidänpäiviimme saakka. Ulvilaan näkyvät he joaikaisinasettuneen ja yhdistyneen porvaristoon. Nimet Herbo(rt) Wiperenworde, 1313, Arnoldus Stolte, 1345, AAodhe 1370-luvulta, jotka ovat piirrettyinä kirkon vanhoihin hautakiviin, ovatsilmin-nähtävästi
kaikkisaksalaista
alkuperää, Wiperenworde todennäköi-sesti sama kuinWipperfördh,
nimi,kuuluva eräällehansalais-suvulle,
joka 13-sataluvulla oli haaroittunut Lyybekkiin,Rääveliin
ja Tuk-holmaan. Ollen yhteydessä suurten hansalaisten kauppakeskuksien kanssa oli näillä Ulvilan porvareilla helpommasti kuin suomalaisilla vertaisillaan, tilaisuutta hankkiapaikkakunnallatarvittavia
ulkomaan-tavaroita: suolaa, liinavaatteita, kupariastioita, öljyjä j. n. e.Tällä
emme suinkaan tahdo väittää etteivät jotkut
suomalaisetkin
porvarit jo aikaisin,saksalaisten
ammattiveljiensä esimerkkiänoudattaen,
olisi uskaltanut ryhtyä tuohonvaaralliseen
retkeenmerirosvoja
vili-sevän meren yli. Yksimastoisilla, kannettomilla haaksikaan purjeh-tivat he Itämeren yli
keisarillisiin
kaupunkeihin", joidenloistosta
jarikkaudesta
varmaankin tiesivät kotona oleville naapureilleen ju-tella yhtä eriskummallisia juttuja, kuin myöhempien aikojen meri-miehillä on ollut kerrottavina Itä-Tntiasta jaAustraliasta. Vasta
keskiajan lopussa ja erittäinkin vasta Kustaa Vaasankautta
alotet-ULVILAN KAUPUNGIN KAUPPA.
tiin
pohjoismaisen
kaupan vapauttaminen ulkomaalaisten holhouden-alaisuudesta. Mutta silloin alkoi kuitenkin Ulvilan ulkomainenkauppa lähestyä loppuansa. Jotta kansallinenkauppasääty voisikehittyä kyl-lin voimalliseksi jamahtavaksi
varustamaan laivoja, jotkasivuuttaen saksalaisia
kauppapaikkoja uskaltaisivat lähteä ulkopuolelle Juutin-raumaa,kaukaisemmillekin
merille, katsottiin välttämättömäksi, että ainoastaan eräät suuremmat kaupungit, semmoiset kuin Tukholma ja Turku, saisivat tehdä kauppaa ulkomaidenkauppapaikoissa.
Pienem-mät sitä vastoin
saisivat
käydä kauppaansa ainoastaan valtakunnan sisäpuolella; Pohjanlahden rannalla sijaitsevatkaupungit,
niistä myös-kin Ulvila, ainoastaan Tukholmassa ja Turussa. Pidettiinpä vielä päällepäätteeksi
sellaisiavähäpätöisiä
paikkoja aivan tarpeettomina ja aljettiin ajatella niiden lakkauttamista ja asukkaidensiirtämistä
rikkaampiin kauppakeskuksiin ').10 p. elokuuta v. 1502
kielsi
vanhempi Sten Stuure, jokaaikai-semmin
oli kotimaisenporvariston kohottamiseksi
säätänyt että kau-punkien neuvoskuntiin ainoastaanpuoleksi
saisi sijoittaasaksalaisia, kaikki
Pohjanlahdenkaupungit, niiden
joukossa Ulvilankin, käymästä kauppaa Pyyhekin, Danzigin,Eäävelin
ja muidenulkomaalaisten
kau-punkien kanssa.Näiden
kaupunkien porvarein tulisikäydä kauppaa ainoastaan Tukholmassa ja Turussa, „koskameidän kaikkien
menes-tyspaljoa
enemmänriippuu
Tukholmasta, kuin muista edellämaini-tuistapikkukaupungeista"
2). Kun Svante Stuure v. 1504 jälleenoh antanut kaupungille luvankaupankäyntiin
Danzigin, Eäävelin, Elian jamuiden
ulkomaan paikkojen kanssa vahvisti hän kuitenkin joseuraavana vuonna tämän edeltäjänsä kiellon. Y. 1512 salli tosin Sten Stuure nuorempi, koska
„Ulvilan porvarit
näinä edellämainit-tuinavuosina olivat kärsineet
suurtavahinkoa"
3),kaupungille
taasenvapauden purjehtia Danzigiin, Eiikaan ja
Eääveliin
sekämuihin
ulko-maan paikkoihin, vieläpä vieden mukanaan kalaa ja
voita
4);myön->) Jo 14-sataluvun alussa oli ainakin ajoittain ulkomaalaisia kielletty purjehtimasta pohjoiseen päinTurun sivu Pohjanlahteen. Kun muutamat Rääve-liläiset v. 1428 siitä huolimatta haaksillaankulkivat saariston läpi pohjoiseen, vangitutti heidät Turun linnanpäällikkö, ja maistraatti tuomitsi heidät tava-ransa menettäneiksi sekä 40markan sakkoihin,„koska olivat tehneetvasten valta-kunnan lakia ja kaupunkien etuoikeuksia". Urk. B. VII s. 537 ja 538.
2) Jäljennös kaupungin acta-kirjoissa. Kirje, päiv. Turun linnassa, P. Pie-tarin päivänä ad vincula v. 1504.
3) „falth stor skada".
4) S:n s:n Kirje, päiv, Kokemäen kartanossa, P. Matheuksen apostolin ja evankelistan päivänä v. 1512. Ruokatavarain ulosvienti oli muuten silloin kielletty.
21
Sisämaan ja Hä-meen kauppa.
tymys, jonka hän uudisti v. 1515,
„heidän
köyhyytensä takia“ ').Mutta jo v. 1527 käski Kustaa Vaasa Vesteroosin
herrainkokouksen
mietinnön mukaan,Ulvilan
ja Rauman kauppiasten luopua siitä kaupanteosta, jotaheidän
oli ollut tapana harjoittaasaksalaisissa
kaupungeissa, ja käydä ainoastaan„meidän valtakunnansisäisissä
kauppakaupungeissamme, Tukholmassa ja Turussa, että kaupun-kimme Turku mahtaisijälleen
päästävoimiinsa
44, käsky, jonka hän uudisti v. 1531 2). Tosin myönsi hän vielä pari kertaa, vuosina 1543 ja 15493), Ulvilalaisille „heidän ahdistuksensa ja hätänsä vuoksi44 ulkomaisen kaupankäynnin, mutta ainoastaan kesäksi kerrallaan, ja kun porvarit v. 1550 pyysivät siksi vuodeksi samaa oikeutta, vastasi kuningas aivan lyhyesti, ettei hän vielä ollut„asiaa
ajatellut44. Hänmietti kaupungille
jokovempaa
kohtaloa, josta seuraavassa saamme tilaisuutta lähemmin puhua.Mutta jos ulkomaankauppaa suureksi osaksi ovat välittäneet maahanmuuttaneet muukalaiset, voimme otaksua
alkuperäisten
Ulvi-lan porvarien sitä enemmän käyttäneen hyväkseen kaupungille
myönnettyjä
kotimaisen kaupankäynnin oikeuksia. Mitä tähän sisä-maankauppaan tulee, oli Ulvilallakaksinkertainen
merkitys.Ulvila
oli Satakunnan satama ja oli ottanut haltuunsa vanhan Teljän teh-tävän sekä omanmaakunnan
ettäHämeen
kauppaan nähden. Jovuonna 1347 myönsi kuningas Maunu Ulvilankylänmiehille
oikeuden
vuotuisesti tehdä kauppaa tavaroillaan (mercimonia) Kokemäen ky-lässä 13 p:stä tammikuuta pääsiäiseen saakka4).Mahdollisesti
oli se tämä oikeus, jonka Pentti Algotinpoika otti kaupungilta, muttajonka
Maunu-kuninkaan poika,Eerikki-kuningas,
antoi sille takaisin vuonna 1357 5). Kaupan edistämistä, jota käytiin ympärillä olevien maakuntain asukasten kanssa, lienee myös se Turunmaasäätyjen
v.1547 tekemä ehdotus tarkoittanut, että niin. Ulvilalle
ja
Raumalle myönnettäisiin yleisten markkinainpito-oikeus kaksi kertaavuodessa
6).Koska, kuten ylempänä mainittiin, taru kertoo Harjun kylässä Pirkka-lassa löytyneen kauppapaikan, jokaoli ollut
vanhempi
kuin itse Teljä, ja koska lisäksi tiedämme Porin kaupungilla siellämyöhemmin olleen') Jäljen, kaupungin netoissa. Kirje, päiv. Sastamalassa, in profesto S.
Dorothese virginis et martyris v. 1515.
2) Grotenfelt. Suomen kaupasta, s. 53.
3) S. Y. A. Städers acta. Kirje, päiv. Tukholmassa, 28/4 1543. Grotenfelt.
Suomen kaupasta, s. 54.
4) Mustakirja, siv. 79. Kirje, päiv. Turun linnassa, 3/„ 1347.
8 ) Messenius. Scondia illustrata, I, siv. 18.
c) Arw. Handl. 11, siv. 262,
Perä-Pohjan kauppa.
ULVILAN KAUPUNGIN KAUPPA.
n. k.
etuoikeutetut markkinat, voimme
myöskin pitää varmanaUlvi-laistenkin
tavanneen siellä tehdäkauppaa
Yli-Satakunnan jaHämeensisämaalaisten
kanssa,vaikkei
siitä erityisesti löydy asiakirjoissa mainittuna.Mutta Ulvila oli myöskin
kuten
ennen muinoin sanottiinmajapaikkana
Satakunnan ja Pohjanmaan välillä44, ja koska viimme-mainitullamaakunnalla ei vielä
ollut yhtään kauppakaupunkia, vaanainoastaan
satamapaikkoja, tuli Ulvilasta myöskin Perä-Pohjan lähin ja ehkäsunriliikkeisin
kauppapaikka. Jo vuonna 1361 antaa Maunu-kuningas porvareille luvan harjoittaa kauppatoimia (negociaciones mercaturas) Perä-Pohjassa 1). Tämän oikeuden uudistaa kuningas Albrekt vuonna 13652), samana päivänä, jolloin hän antaa kau-pungille sen etuoikeudet. Vielä Kustaa Vaasa piti voimassa Ulvilanoikeuden
kaupankäyntiin Perä-Pohjassa, vaikka hän supisti sikä-läistenlaillisten
satumain lukumäärän näiksi neljäksi: Tornio, Oulu, Kemi ja li.Tämä Perä-Pohjan kauppa oli kaupungille erittäin tärkeä.
Ulvilalaiset
tulivat kaukana pohjoisessa yhteen Pirkkalaisten kanssa, jotka heille luovuttivatkallisarvoisia turkiksia,
sielläkohtasivat
he Karjalaisia, jotka Vienanmeren seuduilta ja Käkisalmen läänistä pitkin ikivanhoja kauppateitä, järviä ja jokia myöten saapuivat näillekulmille,
tuoden muassaan maansavalmisteluna
ja tavaroita, niinkuin sarkaa, liinaa, hamppua, huopaa y. m. Toisinaan unhottivat porvarit että nämät Karjalaiset oikeastaan olivatmuukalaisia,
joilla ei ollut oikeutta ulotuttaa kauppaansa Pohjanmaan rajojen ulkopuo-lelle, jaolivat
heillä saatto- ja apumiehinä, kun he ottivatmeritse viedäkseen
tavaransa Ruotsin valtakunnankeskitse
aina Rääveliin jamuihin
ulkomaan paikkoihin saakka. Itse kuningasAlbrekt,
kaupungin suosija ja edistäjä, oli pakotettu samana vuonna, jolloin hän antoi kaupungillekauppakaupunki-oikeuden
ja vahvisti senkaupankäynnin Perä-Pohjan kanssa, kieltämään porvareita hengen ja
omaisuuden
uhalla, viemästä, saattamastatahi
millään lailla aut-tamasta Karjalaisia„meidän
Ruotsin valtakuntamme suureksi vaa-raksi ja teidän itsenne suureksi vahingoksi44 3).Ne Pohjanmaan satamat, joissa
Ulvilalaiset
ahkerimmin kävivät, olivat Mustasaari jaPietarsaari.
Porvarit, jotka olivat antautuneet tälle kaupalle, tekivätsäännöllisesti
tänne pohjoiseen kaksi matkaa') Arw. Handl. 11, s. 3. Kirje, päiv. Konungsnäsissä, 3/e 1361.
2) Arw. Handl. I, siv. 6. Kirje, päiv. Turun linnassa, u/2 1365.
3) Vaarasen kokoelmat kaupunkien asiakirjoja.
23
Käsiteollisuus,
Maanviljelys
kesässä.
Laskettuaan rantaan laivoineen, panivat he tavaransa varas-tolle jatoimittivat kauppansa
jokolaivankannella tahi erityisessä
rannalla sijaitsevassa huoneessa.
Jälkimmäisessä
tapauksessa sa-nottiin heidän „pitävän puotia", ja oliheidän
tästä maksaminen erityistä „puotiveroa“. Vuonna 1550 pitisiten
kolmeUlvilan
kaup-piasta puotia Mustasaaressa ja samaten kolmePietarsaaressa.
Mi-ten voittoa tuottavaa tämä Pohjanmaan kauppa oli, huomaamme siitä, ettäporvarit myöskin ollessaan maanpakolaisuudessa Helsingissä jatkoivat
tavaksi-tulleita
matkojaan. Siten kävi Halte Staffan („Nilkku-Tapani") Ulvilasta vuonna 1550Pietarsaaressa
ja, jos hän on sama kuin Tapani Antinpoika Ulvilassa, myöskin Mustasaaren satamassa.Vuonna 1554 kävi taasen Helsingin porvari Tapani Antinpoika Musta-saaressa, vuonna 1555 siellä kävi Tapani Träfot («Puujalka") Hel-singistä ja vuonna 1556 Tapani Halte samoin Helsingistä, yhä vaan sama
henkilö
1).Jos yleensä tunnemme peräti vähän Ulvilankauppaa,