POEIN KAUPUNGIN HISTORIA
KIRJOIT TANUT
J.
W.RUUTH.
JULAISTU PORIN KAUPUNGIN KUSTANNUKSELLA.
SUOMENNOS.
HELSINGISSÄ,
SUOMALAISEN KIRJALL. SEURAN KIRJAPAINON OSAKEYHTIÖ,
1899.
Esipuhe.
Kysymyksen Porin kaupunkia käsittelevän historian
aikaansaami-
sesta herätti jo v. 1889 Kaupunginvaltuustossa pastori Reinh. Grönvall, jonka jälkeen allekirjoittanut keväällä 1891 otti työn suorittaakseen 6,000:n markan1) suuruista palkkiota vastaan, myöskin pidättäen itselleen vähintäin neljän vuoden työajan. Koska kuitenkin mainitun ajan ku- luessa, ja kun toimitustyö jo pääasiallisesti oli loppuunsuoritettu,
oli ilmestynyt koko joukko uusiaaineksia,
pyysin vieläkin yhden vuoden lisäaikaa voidakseni tekstiin liittää tarpeellisia lisäyksiä ja oikaisuja.Maaliskuussa 1896 oli työ vihdoinkin valmiiksi toimitettu ja jätettiin herrain professorein M. G. Schybergsonin ja J. R. Danielsonin tarkas- tettavaksi, jotka siitä antoivat hyväksyvän lausunnon. Painatus alettiin syksyllä 1896 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjapainossa Helsingissä ja on se senjälkeen lakkaamatta tähän saakka jatkunut.
Kun Porin kaupungin historia nyt jätetään yleisölle on minulla rakkaana velvollisuutena esiintuoda kiitollisuuteni kaikille niille henki-
löille,
joidenka apua ja neuvoa olen ollut tilaisuudessa käyttää työtä suo- rittaessani. Etupäässä on minun tässä muistaminen äskettäin kuollutta Ruotsin valtioarkiston arkkivaariota t;ri E. W. Bergmania, joka vaivo-jaan säästämättä on helpoittanut tutkimuksiani mainitussa arkistossa.
Suuressa kiitollisuuden velassa olen niinikään kunnallisneuvos Edv.
Avellanille, joka käytettäväkseni on jättänytrikkaat otteensa jamuistoon- panonsa Porin kaupungin kirkonkirjoista ja senohessa tietooni saattanut monta arvokasta etenkin kaupungin viimmeisen ajanjakson oloja koske-
vaa ja valaisevaa seikkaa. Myöskin saan julkilausua tunnustukseni niistä asiarikkaista tiedoista joita etenkin teoksen elämäkerralliseen osaan nähden olen saanut varatuomari Vilho
Seliniltä;
hän on senohessa jättänyt minulle täydelliset ainekset Selin-suvun tauluun. Suullisia seli-]) Sanotusta pääomasta sai allekirjoittanut heti nostaa 500;n markan suu- ruisen summan, jotavastoin lopnt maksettiin käsikirjoituksen valmistuttua.
Siltä aikaa tuli kuitenkin hyväkseni vuotuinen korko 5,500:5ta markasta s:n
prosentin mukaan.
K. E, F. Ignatius, kirjakauppias O.
Palander,
raatimies G. A. Sohlström y. m. Korjausluvun olen itse toimittanut fil. lis. Th. Dillnerinavulla,
jonka neuvoja olen myöskin ollut tilaisuudessa'käyttää kieltä, erityisiä tekstissä ilmaantuvia numerotietoja y. m. koskevissa kysymyksissä.Mitä teokseen yhdistettyihin
liitteisiin
tulee, haittaa varsinkin kau- pungin virkamiehiä koskevia elämäkerrallisia tiedonantoja sekä myöskin sukutieteellisiä tauluja paikottain epätasaisuudet ja aukot, joita, osaksi puuttuvien lähteittentakia,
ei ole voitu välttää. Muutamia teokseen otettaviksi aijotuita (Achander-, Moliis- y. m. sukujen) tauluja ei ole ensinkään voitu saada julkaisukelpoiseen kuntoon.Karttaliitteistä,
jotka kaikki ovat tehdyt F. Tilgmanin kivipainossa Helsingissä, mainittakoon että 1895:n vuoden kaupungin asemakaava on teokseen otettu kaupungininsinööri F. J. Lindströmin konsehtikartan mu-kaan,
jonka kaupunki sittemmin tarkastettuna ja korjattuna on erityisesti painoon toimittanut. Tekstissä esiintyvät muotokuvat ovat suoritetut herra Rieh. Hongin atelieerissäBerliinissä,
paitsi kauppaneuvos A. Ahl- ströminmuotokuvaa,
jonka on tehnyt puunpiirtäjä A. Th. Nordgren Helsingissä; hän on myöskin piirtänyt sinetit.Helsingissä, joulukuulla 1897.
J. W. ftuufh.
Suomentajan alkulause.
Kun t:ri J. W. Ruutkin tekemä Porin kaupungin historia suomalai- sessa muodossaan nyt astuu julkisuuteen on mieluisa velvollisuuteni lausua kiitokseni niille
henkilöille,
jotka neuvoillaan ja muulla avullaan ovat tehtävääni edistäneet. Erityisesti on minun tässä suhteessa muistettava t:ri A. V.Forsmania,
joka suurimmalla alttiudella onkoko käsikirjoituk-sen tarkastanut sekä painatuksen aikana tehokkaasti ottanut osaa kor- jauslukuun. Niinikään olen kiitollisuuden velassa herroille Lreille
J.
W.Ruuthille ja A. H. Snellmanille. Edellinen on asialliselta kannalta läpi- käynyt korjausarkit ja senohessa myöhemmin saamiensa tietojen perus- teella toimittanut tekstiin pienempiä oikaisuja ja lisäyksiä; jälkimmäinen jälleen on hyväntahtoisesti auttanut minua loppuarkkien korjausluvussa.
Lapuan-Joensuussa, kesäkuulla 1899.
livari 'E. Forsman.
Sisältö.
Siv.
Johdanto. „Teljä“ ja Ulvila 1—32.
Ensimmäinen luku. Kaupungin perustaminen ja ensimmäisen tapuli-
oikeuden aika. 1558—1641 33—95.
Toinen luku. Pori maakaupunkina. Sen rappeutuminen aina ison-
vihan loppuun. 1641—1721 97—171
Kolmas luku. Pori edelleen maakaupunkina. Sen vaurastuminen
„hyödyn aikakautena11 uuden tapulioikeuden saavuttamiseen
saakka. 1721—1765 173—239.
Neljäs luku. Pori taasen „meri-ja tapulikaupunkina“. Sacklenin aika-
kausi ja Välimerenpurjehdus. 1765—1809 241—339,
Viides luku. Suuren laivanvarustustoimen aika. 1809—1852 (1856) . 341—427 Kuudes luku. Uutten elinkeinolakien ja uuden kunnallishallituksen
aika. Uudet kulkuneuvot 429—494.
Liite I. Porin virkamiehet 495—552,
Liite 11. Elinkeinolaisia Porissa LV—LXXIV
Liite UI. Kauppatilastoa . . .' LXXV—LXXXVIU,
Liite IV. Väestötilastoa LXXXIX—OVI.
Liite V. Sukutauluja.
Asemapiirroksia, Porin kaupungista vuosilta 1696, 1734, 1799, 1801 1840, 1853 ja 1895
Nimiluettelo tekstiin I—XXX.
Kuvia.
Kokemäenjoen suu vuoden 1400:n paikoilla 15,
Ulvilan kaupungin sinetti 26,
Ulvilan pormestarin Martti Olavinpojan sinetti 26, Ulvilan porvarin Eerikki Olavinpojan sinetti 26, Kokemäen joensuu siihen aikaan, jolloin kaupunki perustettiin ....37
Porin kaupungin sinetti - 72,
Hannu Hannunpojan tekemä Porin ja sen ympäristön kartta (1663) . . . 109, Porin tehdas- ja teollisuus-oikeuden sinetti 189,
Porin kaupungin pienempi sinetti 225,
Kaarle Indebetou 232
Puuseppäviraston sinetti 266.
Sorvariviraston sinetti 266,
Lauri Sacklen JOO.
Tullikamarin ja meritullioikeuden sinetti 305 Raatihuoneen tori Porissa ennen 1801 vuoden paloa 326
Kupariseppäviraston sinetti 376
Räätälinsällien sinetti 377
Kustaa Henrikki Ignatius 393
Teollisuus- ja tehdasoikeuden uusi sinetti 397
C. P. Bjömberg 402
Pori 1840-luvulla 416,
Leipuri-viraston sinetti 441
K. J. Borg 445.
A. Ahlström 457
F. W. Rosenlew ' 458
Pori 1897 492
Johdanto.
„Tel|ä“ ja Ulvila.
Kaupunki, jonka
vaiheita
seuraavassa käymme kertomaan, on ellemme sirpistä esitystämme yksinäänkuvaukseksi
myöhempien aikojen Porista, vaan otamme huomioon senvanhemmatkin
edeltäjätikimuistoisista
ajoista asti saavuttanut etevimmän merkityksensä ympärillä olevan maakunnan, Satakunnan, satamana ja pääpaikkana.Kaupungin kehitys onkin vanhempina ja
myöhempinä
aikoina yleensä aina ollut riippuvainen tämän maakunnan luonto- jasivistyssuhteista.
Tämä pitää paikkansa,
etenkin vanhemmasta
keskiajasta puhuttaessa,jolloin
kaupunkiensyntymisen
jaolemassa-olon
ehdottomana edelly- tyksenä, jos mahdollista vielä suuremmassa määrässä kuin minään myöhempänä aikakautena, lienee ollutympäröivän maaseudun
tarvesaada
luonnollinen
jahyvin
sijaitseva vaihtokeskusta. Erinimisenä ja eri paikoilla on tämäkaupunki
todellakin, kuinviittamerkki
aina- kin, ollut niiden muutosten todistajana, jotkalänsisuomalainen
maa-kunta, sekä maan
muodostumiseen
että väestönlevenemiseen
ja sivis- tykseen nähden,vuosisatain
kuluessa on kokenut.Ennenkuin lähdemmekeskiajan
hämärien
muistotarujen johdolla etsimäänensimmäisiä
jälkiä siitä Satakunnankaupungista,
joka onollut nykyisen Porin
ensimmäinen
edeltäjä, täytyy meidän siis ensiksi muistaa, kuinka varsin erilaiset olot sekämaantieteellisessä
että sivis- tyksellisessä suhteessa tässä maakunnassa vanhempinaaikoina
vallit- sivat, verraten siihenmimmoiset
nemyöhemmin
ovat olleet. Kun tiedämme että Suomenlänsirannikko
kohoutuu vähän toista metriä sadassa vuodessa, ') voimme hyvin ajatella sitä aikaa, jolloin suurin osa maata Kokemäen alapuolella, jossa veden korkeus nykyään on') Ignatius, Suomen maantiede, I, 85.
Satakunnan vanhemmat luonnonsuhteet.
Sen ensimmäi set asukkaat.
30 metriä merenpinnan yläpuolella, oli meren aaltojen peittämänä.
Luonnollisesti
oli vesi mainitun seudun yläpuolellakin sijaitsevissa järvissä ja joissa korkeammalla kuin nykyään, jonkavuoksi
siihen aikaan myöskin oli mahdollista harjoittaalaivakulkua
pitkin tuota mahtavaa maakunnan halkaisevaa virtaa kauassisämaassa
sijaitseviin seutuihin, jotka nykyään eivätvesitse
ole meren kanssa missään kulkuyhteydessä.Useat laivanrunkojen löydökset, joita myöhempinä
aikoina
ontavattu sekä Luvialla ettäKokemäen jokilaaksossa,lähimmästä vedestä kaukana sijaitsevilla paikoilla,
todistavat
täydellisesti että lastatut haahdet muinoin olivat mereltä päinvoineet
uida kauas sisämaahan, paikoille, jossa nykyään löytyy kovia kotomaita jamaakumpuja.
Sen ohessa kertoo eräs vanha, meidän päiviimme asti säilynyt, muisto- taru, joenkulkijoiden kerran tulleen mereltä ainanykyiseen Karkkuun
saakka. Lampiaisten koski, meidän aikoinamme suurin ja vuolain Kokemäen alapuolella, jossa vedenkorkeus on 7 1/2 metriä merenpin-
nan yläpuolella, jokiäyräitä lukuunottamatta, mitkä
Nakkilassa
yleensä kohentuvat 12 metriä vedenpinnan yläpuolelle, lienee vielämeidän
ajanlaskumme alussa ollut vaan joensuuna, jonka kauttavirta
pur- kautui melkoisen suureen merenlahteen, joka siihen aikaan peittienimmän
osan nykyisen Ulvilan ja Nakkilan tasankoja.Lammaisten rantatöyrissä
tavataankin melkoisia savikerroksia, jotkasisältävät
jäännöksiä Itämeressä vielä elävistä näkinkenkälajeista. Vasta vuosi- satain kuluessa laskeutui vesi vähitellen, muodostui joukko purjehdus- kelpoisia suuhaaroja ja merenselkiä, joiden määrä oli niidenkin vuorostaan kadota vuosisatoja kestävän olemassa-olon jälkeen. Jasamoin
kuin päävirta olivat maakunnan muutkin vesistöt siihen aikaan paljoa vetevämmät ja valtavammat kuin nykyään. Niiden väliset maat olivat suurimmaksi osaksi mahtavina,riistarikkaina
metsinäja autioina, laihan kasvillisuuden peittäminä kankaina.
Sellaiset olivat maakunnan luonnonsuhteet, aikana, joka tosin on tämän kuvauksen rajojen ulkopuolella, mutta joka kuitenkin sen verran on tässä otettava tarkastettavaksi, mikäli siitä ovat etsittävät vanhimpien asutuskeskustain sijoittamisen
äärimmäiset
ehdot, samoin kuin myöskin tästä riippuva ensimmäisen kaupunki-yhteiskunnan mahdollisuus näillä seuduilla.Meidän tehtäväämme ei kuulu sen kysymyksen ratkaiseminen, mitkä kansat näinä kaukaisina aikoina ovat täällä asutusta raivan- neet; siitä ovat mielipiteet erilaiset, sillä osa tutkijoita on, nojautuen täällä tavattujen muinaislöydösten yhtäläisyyteen Skandinaaviassa löydettyjen kanssa, edellyttänyt germaanilais-skandinaavilaisen kansa-
Suomalaisten maahanmuutto SATAKUNNAN VANHEMMAT LUONNONSUHTEET. SEN ASUTTAMINEN.
heimon täällä-olon, jota vastoin toiset taasen otaksuvat että näillä seuduilla jo ikivanhoina aikoina on elänyt suomensukuinen väestö, jollaon ollut sama sivistys kuin
skandinaavilaisella.
Oli miten olikaan Kokemäen jokilaaksossa tehdyt runsaat löydöt kiviaseita, pronssi- kaluja ja lukuisia esineitä vanhemmalta rautakaudelta osottavat että kaikilla näillä esihistoriallisilla aikakausillaon täällä ollut edustajansa.He näyttävät asuneen harvoissa asutusryhmissä etupäässä virtain ja järvien rannoilla, jota vastoin niiden väliset metsämaat
olivat
Lappa- laisten samoiltavina.Etenkin onKokemäki ollut rikas löytöpaikka, joka seikka viittaa siihen, että tämä seutu ikivanhoista ajoista on ollut maakunnan keskuspaikkana. Erinomattain on täällä tavattu lukuisia löydöksiä
nuoremmalta rautakaudelta, joka katsotaan
alkaneeksi
v:n 800 vai- heilla j. K. Tämä aikakausi sopii myöskin yhteen sen ajan kanssa,jona
esi-isiemme
ensikertaa otaksutaan siirtäytyneen tähän maahan.Suomalaisista
levisivät
Hämäläiset sisämaassa olevilta asuin- sijoiltaan yli rannikkomaan länteen päin aina Pohjanlahteen saakka.Mitä
teitä
tämä maahanmuutto on tapahtunut ei voida lähemmin selvittää. Ehkä on siirtoasutus, kuten mahdollisesti voisi päättää niistäoleellisesti
erilaisista murteista, jotka vallitsevat Yli- ja Ali- Satakunnassa, eri teitä ja eri aikoina painautunut jokilaaksoon, muodostaen jo alusta alkaen kaksi toisistaan riippumatonta asutus- alaa ylemmän, Kuloveden ja Rantaveden rannoilla, alemman joen keski]uoksun varrella, nykyisissä Kokemäen, Köyliön ja Euranpitäjissä.
Olkoonpa tämän asian laita miten tahansa,varmalta
näyt- tää kuitenkin että uudet asukkaat alussa asettuivat ainoastaan itsejokilaaksoon, jonka vanhempi väestö joko vetäytyi tieltä pois tahi harvalukuisuutensa takia vähitellen sulautui yhteen tulokkaiden kanssa. Sisä-Satakunta samoin kuin rannikkoseudutkin pysyivät vielä autioina ja asumattomina, yhä edelleen jääden
haihateleville
Lappalaisille tyyssijaksi.
Ei
kuitenkaan
kauaa viipynyt,ennenkuin
uudet siirtoasukkaat ottivat haltuunsa nämät erämaat. Ylimaalaiset samoilivatlaajalti noilla asumattomilla seuduilla,metsästelivät
riistarikkaissa metsissä, kalas- telivat sisämaan järvissä ja joutuivat viimmein näilläretkillään
kau- kaisiin merenäärisiin kalastuspaikkoihin. Vanhasta Sastamalasta, Kuloveden vartisilta seuduilta, joidenvielä 16-sataluvun
alussa sanot-tiin sijaitsevan
„Hämeemnaasa“,
vei vahvakulkutie
länttä kohden Satakunnan pohjoiselle rannikolle, jossa vielä meidän päivinämme Sastmolan (= Meri-Karvian) nimessä edelleen elää muisto näistä yli- maalaisten rannikkoretkistä. Huittisista raivasivat niinikään sisämaan3
Rannikkoseu- tujen asutta-
minen.
asukkat
itselleen
vaivalloisen tien Kokemäenjoenpohjoispuolisten erämaiden
kantta siihen rannikkoseutuun, jota siitäperin on kutsutturuotsinkielisellä
nimellä Hvittisbofjärd («Huittislaisten selkä"), s. o.A hlainen. Sanalla sanoen, koko maa Kokemäen joen
pohjoispuolella
aina Pohjanmaan rajaan saakka joutui täten äskentulleiden
«Hämä-
läisten erämaaksi", nimi, jonka vielä tapaamme 16-sataluvun kar- toilla juuri tätä seutua merkitsemässä, siitä poislukemalla ainoastaan myöhemmin asutun
rannikkoalan.
Hämäläisen
asutuksenalemmalta
alueelta Eurasta ja Koke- mäeltä oli sisämaalaistenvielä
helpompi retkeillä alas meripuolta kohden. Euralaiset tulivat täten heidän mukaansa nimitettyä jokea pitkin sen suulla sijaitsevalle rantamaalle, Eurajoelle. Kokemäkeläi-sillä oli taasen käytettävänään itse
päävirta
ja sen suuhaarat, niiden joukossa Lattomeren-selkä, jamahdollisesti
eräsvieläkin
eteläisempi, jokaikivanhoina
aikoina näyttää menneen LammaisistaLuvian
lah-teen. Siitä on muisto aina
meidän
päiviimme saakka säilynyt nimessä Hämeenjärvi, eräs Kokemäen- ja Eurajokien välisellä veden-jakajalla sijaitseva pieni järvi, joka luultavasti
aikoinaan
on muodos- tanut osan tätä Hämäläisten vanhaakulkureittiä
mereen 1).Kun sitten väestö lisääntyi ja etenkin senjälkeen kuin ruotsa- lainen
valloitus
oli tuonut muassaanrannikkoseutuihin
niiden mui- noisenruotsalaisen
väestön, syntyi sitenvähitellen
uusia kyliä joki- ja merenrantamille, välistä paikoille, jotka ennenolivat
olleet veden peitossa. Monet kalastuspaikat muodostivatmyöskin
aikojenkuluessa
omiakyläkuntia.
Kaikki nämät uutisasukkaat vaativat nyt osansa muinoisista rannikolla sijaitsevistayhteismaista
sekäniiden
rikkaista kalastuspaikoista. Kun ylimaalaiset sen ohessa edelleen viljelivät vanhempaa oikeuttaan, syntyi näiden asianosaisten kesken omistus- ja rajariitoja, jotka kestivät läpi vuosisatojen, tarjoten niiden aikana tehtyjen oikeus-asiakirjojen kautta rikkaan ainehiston maan vanhem- pien asutusolojenvalaisemiseksi.
Täten näemmeesimerkiksi
Kark- kulaisten vielä 15-sataluvun lopussa ja 16-sataluvun alussa riitelevän Noormarkkulaisten,Pomarkkulaisten
jaMerikarvialaisten
kanssavanhoista
Ahlaisjoen ja Karvianjoen rannoilla sijaitsevista ulkosarois- taan. Huittislaiset olivat samaten riidassa Noormarkun asukkaiden') Tämä kulkureitti meni otaksuttavasti nykyään kuivilla olevan Leistilän- järven yli Luvian järviin ja Hämeenjärveen sekä sieltä siihenmerenlahteen, joka vielä silloin peitti suuren osan nykyistä Luvian tasankoa. Sillä suunnalla, jota tämä lienee kulkenut, tavataankin vielä Nakkilassa joukko jätinraunioita,sen merkkinä, että nämät nykyään verraten syrjäiset seudutjovanhempina aikoina olivat asuttuina ja ihmisliikkeen alaisina.
Kokemäkeläis- ten valtavam- manaalisessa jokilaaksossa.
Kokemäki maakunnan keskustana.
KOKEMÄKI MAAKUNNAN KESKUSTANA.
kanssa kalastuspaikoista ja erämaista, jotka osaksi sijaitsivat kau- kana viimmemainitnn pitäjän nykyisten rajojen sisäpuolella.
Suurimmalla menestyksellä näyttävät kuitenkin
Kokemäkeläiset kestäneen
tässä taistelussa alempanaasuvien
anastuksia vastaan.Pitkin
purjehduskelpoista
jokeavoivat he, helpommin kuinsisämaiset
naapurinsa, sivuuttamalla joensuun uutisasukkaat,ylläpitää
yhteyt-tään
rannikon
kanssa. Heillä näyttää kauan olleenkalastuspaikkansa Kokein- 1. Kokemäensaarella, ruots. Inderö, jota vanhempina aikoina tälläkinkielellä
kutsuttiin nimellä „Kumbo ö“, s. o. Kokemäkeläisten saari (mainittu 1419), ja Kuuminaisissa (Kumnäs s. o. Kumonäs 1.Kokemäen niemi). Vielä v. 1420, kun sekä Hämeenjärven- että Lattomerenselät vanhempine
laskusuineen
olivat umpeen maatu- neet, näemmeheidän riitelevän
kalavedestäEuralaisten
ja Luvia-laisten
kanssa, joilleviimmemainituille
nyt tuomitaanheidän
„merestä salpautuneet“ *) lahtensa javirtansa. Auelä v. 1527, kun Ulvilanpitäjä
jo on ollut olemassa kauemmin kuinkaksisataa
vuotta, harjoittavatKokemäkeläiset
kenenkään moittimatta, muistuttamattalohenpyyntiä
Ulvilan lahdessa. Jopa
vielä
v. 1621 annetaan muutamille Kokemäen kylille Ahlliöstä ja Sonnilasta alkaen aina Torttilaa ja Pirilää myöten ikivanhat kalastusvetensä Anttooran ja Väkkärän saarien luona, jonka ohessa Krootilahkin kylälle vakuutetaanylimuistoinen
apajanantintonsa Krootilan lahdessa Kokemäenjoen suussa. Samaan aikaanPirkkalan
kylä menestyksellä vaati vanhan omistusoikeutensa Bastuskärin luotoon tunnustetuksi, samoin Kukonharjan kylä Kaha- luotoon j. n. e. Sanalla sanoen Kokemäeltä aivan äärimmäi- seen merenpartaaseen, Ahlaisista aina Luvian ja Euranrajoihin
saakka Kokemäkeläiset vaativat etusijaa kaikkien muiden rinnalla, sillä perusteella, että olivat olleet
ensimmäiset
asutuksenraivaajat jokilaaksossa.Niinä kaukaisina aikoina,
joina paikkakunnan maantieteelliset
jakansatieteelliset
olot olivat yllä kuvailtujen kaltaisia, jolloin melkoinen osameidän
päiviemme Ali-Satakuntaa vielä oli meren-aaltojen
peittämänä, joistaainoastaan
siellä täälläkohentui
muutamia kivisiä luotoja jaalastomia
hietasärkkiä, valmistaen inhimilliselle viljelykselle ensimmäisenjalansijan,
edustipa sitä sitten sisämaan kalastajat tahivieraat
uutisasukkaat,ja
jolloin tuo valtava jokivielä muodosti
erinomaisen kulkureitin
hamaan maakunnansydäm-
meen saakka, oli tietysti myöskin luonnollista että Kokemäestä
tuli hämäläisen siirtoasutuksen maantieteellinen
javaltiollinen
keskusta.*) „Inbundna.“
5
„Tcljä.“
Piispa Henrikki Kokemäellä.
Sellaisena esiintyykin se
aikaisemmin
kuin mikään muu Satakunnan seutuesihistoriallisen
ajan hämärästä. Sen merkitystäviimmemaini-
tussa suhteessa todistavat näet vielä
tänäkin
päivänä vanhat Kalvo- mäen haudat, iänikuinenKäräjämäenkäräjäpaikka
ja Harolan saaren nurmettuneet muinoislinnan jäännökset. Luonnollisesti oli se niin- ikään ammoisista ajoista asti kaupan keskuspisteenä, joko tämä sitten haki suuntansa sisämaasta ja Hämeestä Pohjanlahteen, tahi päinvas- toin meren puoleltaraivasi
itselleentien
ylimaihin. Tätä todistavat muun muassa Aimälän kylän muinaislöydökset vuosilta 1870ja 1879, joiden joukossa tavattiin kaksi n. k. kuntalaista rahaa, vv. 850 ja1050 väliseltä ajalta, jolloin sellaisia rahoja kaupan kanssa joutui Pohjolan perille.
Kansantaru kertoo myös Kokemäellä vanhempina aikoina löy- tyneen kauppapaikan eli kaupungin, jossa ulkomaalaiset
harjoittivat
kauppaansa. Yexionius, joka,tietääksemme,
onensimmäiseksi
tästä seikasta puhunut, lausui „Epitome“-nimisessä teoksessaan, v. 1650, että Ylistaron kylässä Kokemäellä on löytynyt vanha, sittemmin hävinnyt suomalainen kaupunki. „Niityt ja metsät14 lisää tekijätästä puhuessaan ajatellen muuttuneita oloja, „viheriöivät nyt seuduilla, joissa laivoilla ennen muinoin oli avoin tie44. Fortelius huomauttaa sen lisäksi, De initiis Biörneburgi-teoksessaan, v. 1732, että mainittua kylää on ylistetty vanhojen saduissa, ja hän sanoo sen ohessa kuulleensa, että sitä vanhan ajan
ihmiset
suomeksi nimit- tivät „Teljän kaupungiksi44. P. A. Gadd, väitöskirjassaan Porin lää- ninkivennäishistoriasta,
v. 1792, antaa kaupungillenimen
„Itä-Teljä“.Toiset ovat pitäneet sitä Ruotsin Söderteljen siirtokuntana. Tähän ja muihin samallaisiin lausuntoihin perustuvat nähtävästi Porthanin vanhaa Kokemäenkaupunkia koskevat tiedot, jotka tavataan Tuneldin
maantiedossa vuodelta 1794.
Vanha Teljä sijaitsi tarinan
tieten
nykyisen Ylistaron kylänviereisellä
niemellä, jossa nykyään seisoo Henrikki-piispan muisto- patsas. Juuri tähän tunnettuun kauppapaikkaan ohjasi näet Suomenensimmäinen
apostoli matkansa, kun hän astuttuaan maalle Auran suulla harjoitti lähetystointaan maassaimne. Tämäpiispan
täällä- käynti viittaa sekin siihen merkitykseen, mikämainitulla paikalla
oli sekä lukuisan väestön keskustana että satamasijana. On myöskin otaksuttu piispan matkustaneen Kokemäelle vesitse pitkin jokea.
Vanha runo antaessaan piispalle nimen „Hämeen Heinirikki44, näyt- tää sillä tarkoittavan juuri hänen
toimintaansa
Kokemäen jokilaak- sossa, joka siilien aikaan vielä oli osa Hämeenmaata.Portus Tavastonmi KOKEMÄEN KAUPUNKI. PORTUS TAVASTORUM.
Tarun mukaan rakentaa lian tähän pakanalliseen maahan ensim- mäiset kirkot, asettaa
virkoihin ensimmäiset
papit, sanalla sanoenperustaa ensimmäisen kristillisen seurakunnan. On myöskin syytä otaksua piispan työn Kokemäen jokilaaksossa, vaikka hän itse joutui Lallin hillittömän kostonhimon uhriksi, kuitenkin jääneen säilymään, kohdatakseen sitten Tuomas-piispan myrskyisinä aikoina uusia vaa-
roja. Sillä juuri tätä piispa Henrikin perustamaa seurakuntaa
lienee
paavi Gregorius IX tarkoittanut, kun hän v. 1237, kehottaessaanristiretkelle
Hämäläisiä vastaan, sanoo että tämä kansa tosin muinoin on saatettu kristinuskoon, mutta että pakanat, perkeleen avulla, nyt olivat perinjuurin hävittämäisillään Hämeestä tämän Jumalan kirkonistutuksen
]). Suojaten mitä vielä on jälellä siitävaatimattomasta keskiaikaisesta
rakennuksesta, jossa Suomen ja Satakunnan ensim- mäisen apostolin sanotaan saarnanneen oleskellessaan Kokemäellä, kohoutuu meidän päivinämme P.Henrikin
muistopatsas, joka muistomerkki sen ohessa on omiaan johtamaan katsojan ajatuksen taaksepäin siihen aikaan, jolloin tällä niemellä sijaitsi kaupunkimmeensimmäinen
edeltäjä.Uudemmat
tutkijat
ovat esiintuoneet painavia syitä sille otak- sumalle, että ruotsalaisen aikakirjan „Hämäläisten satama“, „Portus Tavastorum“, jossa Birger Jaarlin sanotaan astuneen maalle risti- retkellään Hämäläisiä vastaan, myöskin lienee etsittävä, jollei täältä, niinkuitenkin
jostakin Kokemäenjoen suultaa). Tämä mielipide näyt- tääkin saavan tukea kaikesta mitä tähän saakka tiedetään yleensäsen ajan oloista. Satakunta, jonka nimi ensi kertaa esiintyy asia- kirjoissa v. 1331, oli,
kuten
edellisestä ilmenee,epäilemättä
hämäläinenrannikkomaakunta.
Pohjoispuolellahan Kokemäen jokea ulottuivatn. k. Hämäläisten erämaat niin nimitetyt vieläpaljoa myöhempinä aikoina aina meren rantaan saakka, jossa vanhimmat tunnetut ruotsalaiset uutisasutukseteräässäBirger-kuninkaan kirjeessä vuodelta 1303 mainitaan Hämeenmaahan
perustetuiksi.
Piispa Henrikinsurma-virsi, jota ikänsä perusteella, voipi kuvauksen luotettavaisuuteen nähden, mikäli näet on kysymys siinä esiintyvistä ulkonaisista pai- kallismääräyksistä, miltei pitää todistuskappaleen veroisena, näyttää osottavan että maakunnan eteläosaakin vielä silloin
pidettiin
Hämeen- maan olennaisena osana. Ja tämä rannikkoseutu oli kieltämättä mitä vilkkaimmassayhteydessäsisämaan
kanssa. NimetKokemäki, Pirkkala') Porthan, Sylloge monumentorum, s. 37.
2) K. F. Ignatius. Ett ytterligare tillägg i frågan om Birger Jarls tåg emot Tavasterne. Hist. Ark. IX.
7
Kansantaruja Birger Jaarlista
„Saksojen“
kauppavetket Kokemäellä.
ja Renko tunnetut pirkkalaisten historiasta
merkitsivät
niin sanoaksemmepääpisteitä eräällä
maammesiihen
aikaanmitä
tärkeim- mällä liikennereitillä, jota myöten voi vesitse päästä melkoisen osan matkaa nykyisen Satakunnan sisimpiin seutuihin. Sieltä kulki, syvemmälle sisämaahan, valmiiksi poljettuja japorrastettuja
teitä, kylästä kylään, seuraten vesistöjä, kunnes saavuttiin hämäläis- heimon vanhimmille asumapaikoille maassamme, Yanajaveden ja Päijänteen rannoille. Tämän tien käyttäminen ei ollutmikään
vai- keuskeskiaikaiselle
sotajoukolle, johon kuului muutama sata ratsu- miestä ja muutama tuhat jalkamiestä, tottuneita kun olivat senajan ihmiset vaatimatta erityisen hyviä kulkuneuvoja
taivaltamaan
pitkiä matkoja.„Portus Tavastorum"
nimisen
paikan lähempi määrääminen ei kuitenkaan enää ole mahdollinen. Käsittelemättä sentähden tarkem- min tätä epävakaista kysymystä Birger Jaarlinmaallenousupaikasta, tahdomme tässä ainoastaan tuoda esiin pari kansantietoa, jotka, jos kohta eivät ole erityisen arvokkaita historiallisina todistusaineksina,kuitenkin
ansaitsevat muistamista, koska seudun paikallishistoriaa harrastavat miehet jo vanhempina aikoina ovat ne talteen kirjoitta-neet. E. Ekbomin mukaan, joka kirjoitti muistoonpanonsa kau- pungista tämän vuosisadan alussa, oli vanhempina aikoina jossakin kaupungin porvaristalossa löytynyt vanha käsinkirjoitettu aikakirja, joka m. m. sisälsi sen tarun, että Birger Jaarli amiraalilaivallaan oli muka ajanut karille nykyistä Porin luona sijaitsevaa Hamppusten- mäkeä vasten ja pikastuksissaan siellä
hirtättänyt päällysmiehen
Kampuksen, josta mäki muka on saanut nimensä. Että tarusiinä
muodossa, missä vanhaaikakirja
on senilmituonut,
ei voi olla luotettava, selvenee kuitenkin jo siitä, että Hampus-nimi, mikäli tiede- tään, ei vielä ollut käytännössä keskiajalla. Fortelius ei myöskääntunne tahi ainakaan
mainitse
tätä tarua, mutta hän luuleesen sijaan tietävänsä Birger Jaarlin oleskelleen jonkun aikaa näillä seuduin ja täällä suorittaneen kunniakkaita urotöitä, sekä että häntä tavallisesti pidetään „Ulvilan kaupungin perustajana".
Mutta miten liekään Portus Tavastorum kysymyksen laita,
varmaa on että Kokemäen vanha kauppapaikka sen ohessa on ollut ei ainoastaan Satakunnan, vaan myöskin osaksi Pohjanmaan ja Hämeen kauppasatamana 1). Että tässä kaupungissa kävi hansa-
‘) Arapialainen maantieteilijä Edrisi, joka eli 1150:n vaiheilla Neapelin kuninkaan Rogerin hovissa, puhuu myöskin eräästä kaupungista, joka sijaitsi Hämäläisten maan rannalla. Mahdotonta ei ole jos vaan Edrisin kuvaus
„SAKSOJEN“ KAUPPARETKET KOKEMÄEN JOELLA.
kauppiaitakin, jotka
laivoineen purjehtivat
ylös virtaa myöten, näyt-tää käyvän selville nimestä „Saksankivi“, jolla tarkoitettiin erästä
kiveä, jota Saksalaisten sanottiin muinoin pitäneen
tavaroidensa
varastopaikkana. Tätä kiveä ei enää ole jälellä, mutta sanotaan sensijainneen Tnlkkilan sillan
luoteisessa
korvassa 1). Nousumatkavasten virtaa, joka aikaa myöten kävi yhä vuolaammaksi, ei liene ollut hel- pointa laatua. Vieraat kauppiaat sauvoivattodennäköisesti
lyhyissäpäiväyksissä
vähitellen eteenpäin, kunnes saavuttivat matkansa lopul- lisen päämäärän. Monet kosket näyttävät etenkin antaneenaihetta pysähdyksiin
ja pakottaneen joenkulkijoita levähdyksiin, joita he koettivat käyttää hyväkseen tarjoomalla tavaroitaan kaupaksi ympä- ristönasukkaille.
Kansantaruosottaakin
useita paikkoja, joissaSaksalaiset siten ovat kauppaa tehneet, esim. Saksankorvan, pienen
saaren Ruskelan koskessa,
Kirkkosaaren
Anolassa,Orjanpaaden
Äimälässä, jossa vielä myöhempinä aikoina on näytetty erästä kal- lioon lyötyä rautarengasta, mihin oh tapanaaluksia
kiinnittää, siihenaikaan, jolloin vielä purjehdittiin jokea myöten ylös,
Kokemäelle
y. m. 2). Mutta keskiajalla ei niin tarkoin eletty vanhan sanan- laskun mukaan:„aika
on rahaa“, ja saksalaiset kauppiaat malttoivat tyynesti mielensä, kunnes vähitellen saivat kuljettamansa tavarankaupaksi.
Elleivät itse Kokemäen kaupungissa päässeet tavarastaan, niin sauvoivat he edemmäksi viitaa ylöspäin jatulivat sitenPahdingin koskessa olevalle Saksankivelle, lähelle Rakkulaistenkylää, jotakan-santarun mukaan muinoin oli kutsuttu
„Hahlon
kaupungiksi", ja yhä eteenpäin mennen jo ennen mainitulle Huivoonkoskessa sijaitsevallelinnasaarelle,
joka päättäen siellä tehdyistä löydöistä sen ohessanäyt-tää olleen kauppapaikka. Ja jolleivät tavarat kesän aikana menneet kaupan,
jäivät miehet
„kesteinä“ koko talveksi tänne tahikauemmaksi aikaa,
jos niin tarvittiin, japalasivat vasta saatuaan kaiken laivallaan tuomansa varaston myydyksi. Lato, jossa pyhä Henrikki kansan- tarun mukaan saarnasi kokoontuneelle rahvaalle, ja jonka ympäri nyt on rakennetHi ennen mainittu muistopatsas, on mahdollisestialkujaan ollut kauppapuoti. Tähän näyttää se seikka viittaavan, että yleensä tarkoittaa Suomea että tämäkaupunki, jotahänkutsuu Daghwataksi, oli sama kuin kansantarun Teija. Ainakin näyttää tieto Daghwatan asemasta, jonka sanotaan sijaitsevan 200:n arapialaisen (= 40 suomalaisen) peninkulman päässä eräästä Anhu-nimisestä Viron kaupungista, jotakuinkin sopivan yhteen viimmemainitun maan ja Kokemäen jokilaakson välisen matkan kanssa. Oppi- neen maurilaisen kertomusta myöten oli Daghwata suuri jakukoistava kaupunki.
*) Suomi, 1860, s. 189.
2) Eeinh. Kokoelm. VIII, 40.
9
Kokemäen kauppa Pohjan
maalla ja Hämeessä.
Kaupungin muut elin-
keinot.
rakennuksen lattian alta on löydetty
keskiaikaisia
punnuksia 12- sataluvulta1).Kauppaa Hämeen ja Pohjanmaan kanssa välittivät pääasialli- simmasti n. k. „pirkkalaiset“,
nimitys,
mikätodenmukaisimmasti
merkitsee eräänlaisia maalaiskauppiaita, jotka etupäässä olivatryhty-neet voittoa tuottavan kaupankäyntiin Lappalaisten kanssa. Tätä
tarkoitusta
varten he tekivät laajojamatkoja
maan pohjoisiinlappa-
laismetsiin, hakivat niiden ympäriharhailevia asukkaita, ja vaihtoivat itsellen heidän tuotteitaan kaikellaisiin mukanaan tuomiinsa tava- roihin. Tultuaan takaisin kotiseutuihinsa, luovuttivat he sitten saa- liinsa saksalaisille. Tämän kaupan kautta tuli heistä tavallisesti hyvin rikkaita, etenkin sen jälkeen kun kuningas Maunu Latolukko heille oli antanutyksinomaisen
veronkanto-oikeuden Lappalaisilta.Tarun mukaan koreilivat he loistavissa puvuissa: pitivät korkeita lakkeja, jotka olivat kirjaillut erivärisillä koristuksilla ja varustetut kulta- ja hopeareunoilla, sekä olivat pukeutuneina takkeihin, joita somistivat punaiset nauhat ja
kimaltelevat
kultaneuleet.Muuten tiedetään sangen vähänpirkkalaisten ja muiden maalais- kauppiasten välittämästä sisämaankaupasta. Koska taru sijoittaa erään
ikivanhan
kauppapaikan Harjun kylään Pirkkalaan, ja tunnettua on että Porilla, joka peri vanhan Teljän kaupan, paljoa myöhemmin oli markkinaoikeusmainitussa
kylässä, näyttää uskottavalta että Koke-mäenkin kauppiailla oli tapana sinne matkustaa, siten haltuunsa vetäen Hämeen-puolisen kaupan. Täältä, Pirkkalasta, lähtivättaasen tarun mukaan pirkkalaiset kantamaan veroa
Lappalaisilta
ja asutta- maan Pohjanmaata, jonkakauppa
täten,ainakin
osaksi, tuli kulke- maan Kokemäen kaupungin kautta. Kokemäki-, Pirkkala- jaRenko-nimien rinnakkaisuus,
joka tavataan pirkkalaisten historiassa, kutenjo mainittiin, ilmaisee suunnan,jota myötenkauppaa muinoin
käytiin,
Näiltä pääasemilta haaroittuivat pirkkalaisten kulkemat tiet Pohjan-
maan ja Lapinmaan etäisimpiin
seutuihin.
Kokemäkeläisten osan- ottoa Pohjanmaan kauppaan todistaa muuten sekin asianhaara, että, kun oliratkaistava
Upsalan ja Turun hiippakuntien pohjoisia rajoja koskeva riita v. 1374, kuulusteltiinnäiden
rajojen suuntaa vanhoilta miehiltä, joita paitsi Ulvilasta ja Pirkkalasta myöskin oli Koke- mäeltä kotoisin.Mitä vihdoin vanhan kaupungin käsityöläis-elinkeinoihin tulee, eivät lähteet niistä
tiedä
mitään kertoa, jollei tahdota pitää Gunno‘) Mitä itse huoneeseen tulee, kertoo taru ettäylemmät hirsikerrat monta kertaa ovat joutuneet liekkien saaliiksi, mutta että alemmat aina ovat jääneet vahingoittumattomiksi ja vielä ovat samat kuin apostolinaikuiset.
Son ulkonäkö
Kokemäen linna.
KOKEMÄEN ELINKEINOT. KOKEMÄEN LINNA.
„satulamestaria“
sikäläisten ammattilaisenviimmeisenä
edustajana.Hän oli
kaikesta
päättäen varakas mies,joka
m. m. oli v. 1324 testamentin kautta haltuunsa saanut kaukana Hämeessä sijaitsevan Yesunnin talon. Nähden eläessään kaupungin siirron, näyttää hänkuolinpäiväänsä
saakkaasuneen Kokemäellä, jossa hän ynnä vaimonsa Cecilia v. 1357 vanhuuden vaivuttamana, „senio pergravatus“, testa- menttasi omaisuutensa Turun tuomiokirkolle „ad honorem beatse acglorioste virginis Marise ac beati Henrici“ 1). Mutta hänen taitonsa ei kuollut hänen kanssaan. Kokemäen jokilaaksooli vieläKustaa Vaasan aikana tunnettu erinomaisista vyön- ja
satulantekijöistään.
Mahdol-lisesti
oli taito tässä ammatissa levinnyt Satakunnan vanhasta kes- kuspaikasta maaseuduillekin, kehittyensikäläisissä
talonpoikaiskylissä melkoiselle täydellisyysasteelle.Kokemäenkaupunkilaisten keskiaikana harjoittamista elinkei- noista ovat edelleen maanviljelys ja kalastus tärkeinä muistettavat.
Ylistaron pellot
antoivat
kaiketi jo silloin erinomaisiasatoja, jakalas- tus, sekä se jota harjoitettiin joensuussa Kokemäen saarella, ettämyöskin lohenpyynti joessa, tuotti kaiketi jo silloin paikkakunnalle
erään sen enimmin kysytyitä kauppatavaroita.
Miltä kaupunki muuten näytti, siitä puuttuvat tietysti kaikki tiedot. Ottamatta lukuun P.
Henrikin
latoa,ei
löydy enää mitään, joka voisi antaa pieille käsitystä sen ulkonäöstä2). Kudensköld sanootosin
kertomuksessaan vuodelta 1738 vielä siihen aikaan siitä olleen muutamia raunioita nähtävissä Ylistaron kylän läheisyydessä, mutta minkälaisia ne olivat, ei hänlähemmin
ilmoita. Luultavaa on että se harmaille tupineen ja puoteineen oli enemmänkeskiaikaisen talonpoikaiskylän
kuin meidän käsityksemme mukaisen kaupungin näköinen. Mutta ulkomaalaiset „kestit“, ihailtavissapuvuissaan ylväs- televät pirkkalaiset, sekä mahdollisesti yksi ja toinen maankuuluisa ammattimestari, painoivat sen elämään saman monivärisen kirja- vuuden leiman, joka yleensä oli keskiaikaistenkaupunkiyhteiskuntien
tuntomerkkinä.
Kappaleen matkaa kaupungin alapuolella sijaitsi linna, joka mahdollisesti oli perustettu jo siihen aikaan, jolloin kristinusko tuo- tiin näihin seutuihin,
vaikkei
sitä mainita asiakirjoissaennenkuin
v.1367. Se sijaitsi eräällä joen saarella, Aimälän ja Forsbyn kylien
') Mustakirja, s. 106.
2) Näppärin talon vieressä Ylistarossa ontosin löydetty muutamia muinais- hautoja ja eräässä tähän taloon kuuluvassa syöttöhaassa on myöskin tavattu pronssimiekka ja kilvenkupuroita, mutta epätietoista on, tokko näillä löydöillä
on ollut mitään yhteyttä muinoisen kaupungin kanssa.
11
Haaksikulun taukoaminen Kokemäen
joessa.
välissä, jota saarta
vielä
tänä päivänänimitetään
„Linnaluodoksi".
Rahvaan valitusten johdosta määräsikuningas
Albrekt
v. 1367 linnanrevittäväksi
jarakennettavaksi
toiselle paikalle, jossa se olisi maallevähemmäksi rasitukseksi.
Vielä tämän vuosisadan alussa sanotaansaarella löytyneen selviä linnanjäännöksiä, ja vielä 1860-luvulla
oltiin
siellä erottavinaan vanhojen vallien ja hautojen jälkiä. Siellä onmyöskin vanhempina aikoina löydetty kaikellaisia
sotatarpeita,
kuten keihäänkärkiä, nyrkinkokoisia malmikuulia y. m. sekä rahoja 1). Muu-ten on otaksuttavaa että vanha Kokemäen
linna,
ainakinsuureksi
osaksi, oli puusta rakennettu. Se oli sen ajan tapainen puulinnoitus, josta pienempi joukko voi kurissa pitää ympäröivää maata jahallita purjehdusta virralla.Tämän linnan suojassa, jonka harmaat
puumuurit
kuvastuivat sitä kiertävään jokeen, olisi Kokemäen kaupunki ehkä saattanut tun- tea itsensä turvatuksivihollisten
päällekarkauksilta ja mahdollisesti niitten uusien olojen vallitessa, jotka Birgerin ristiretki synnytti,varttua ja vaurastua ihan uudelle kehitysasteelle, jolleivät muut voi- mallisemmat syyt olisi sen häviötä vaikuttaneet. Yhä harvalukui- semmiksi kävivät aikojen kuluessa ne
saksalaiset
haahdet, jotka laskivat maalle kaupungin rantapuotien luo, yhä harvinaisempia ilmiöitä olivat siellä ulkomaiset „kestit“ ja mahtinsa-tietävät pirkka- laiset. Muutamat läheisen linnan sotilaat, niinkauan
kun se vieläoli jälellä, ja muutamat Kokemäen kuninkaankartanon
voutipalvelijat
olivat pian ainoat
merkillisemmät
henkilöt, joita vielä sen autioilla kaduilla nähtiin.Vuosisatain vieriessä oli näet joki jatkanut muunnostyötään, samalla kuin Suomen rannikko vähitellen oli kohentunut. Kevät- tulvan mukanaan tuoma muta oli synnyttänyt hietakareja meren- lahteen ja työntänyt
kauemmaksi mannerrannikon.
Joen suulla joka jo oli kaukana Lammaisista, muodostui saarisuistamo, samaan aikaan kuinvirrat
tulivatvuolaammiksi
tuossa yhä korkeampien partaitten väliin litistyneessä joessa. Kokemäellepurjehtiminen
kävi yhävaival- loisemmaksi, ja vihdoin oli välttämätöntä muuttaakaupunki
lähem-mäksi joensuuta. Porin ensimmäisen edeltäjän, Kokemäen kau- pungin, aika oli lopussa.
Voidakseen likisuunnille
määrätä,milloin
tämä muutto tapahtui, olisi tärkeätä saada edes lähimain selvitetyksi, mihin aikaan joki- purjehdus Kokemäelle asti oli käynyt mahdottomaksi. Tämä selvitys ei kuitenkaan ole tehtävissä, etenkin kuin joenkulkijat todennäköi-*) Reinh. kokoelmat, VIII, 44.
HAAKSIKULUN TAUKOAMINEN KOKEMÄEN -JOESSA.
sesti vielä kauan sen jälkeen kun kosket jo olivat alkaneet matkus- tusta vaikeuttaa, hinaamalla aluksensa osasivat niistä suoriutua.
Ainoa Kokemäenjoen muinoista
purjehdusta
koskeva tieto, jokaasia- kirjoista on saatavissa, löytyy eräässä Lammaisten lohikalastusta koskevassa asiakirjassavuodelta
1347, jossa sanotaan, ettei siellä saa„mitään laivaväylää puolentaa, ylös- ja alaskulun
estämiseksi"
1).Tästä voi siis päättää, että siihen aikaan
vielä
oli mahdollista kulkea aluksilla ylös virtaa vasten. Ja että laivaväylällä tässä tarkoitetaankulkureittiä
suurempia aluksiaeikä
ainoastaan veneitä varten, joilla Rudensköldin mukaan vielä v. 1738 voi soutaa ylös jaalaskoskissa, käy aivan selville siitä, että v. 1584, Kokemäen käräjillä, tuomittiin„kuten muinoin tuomittu on“ että valtajuova, jossa vesi oli syvin, oli pidettävä
avoinna:
„veneväylää 6 kyynärää ja laivaväylää12 kyynärää" 2). Keskiajalla tehtiin siis, sillä niiden varhempien tuomioiden, joihin käräjäoikeus vetosi, täytyy kai otaksua olleen siltä ajalta, jolloin vielä saattoi olla kysymystä todellisesta laiva- väylästä joessa tarkka eroitus laivaväylän ja veneväylän välillä.
Ja että
kysymyksessä
olevat vanhemmat tuomiot ovat koskeneet kulku- reittiä, joka on mennyt aina Kokemäenkirkolle
saakka, käykieltä-
mättä selville siitä, että kihlakunnanoikeuden päätös vuodelta 1584
langetettiin juuri sillä perusteella, että muutamat kalastusoikeuden omistajat
„kalastustokeillaan
olivat kirkon alapuolella asuvilta sulke- neet syvimmän väyläveden".Yllä-olevasta käy siis selville että vielä 1347 puhutaan Lam- maisten koskessa löytyvästä laivaväylästä „ylös- ja alaskulkua var- ten", ja v:n 1584 tuomiosta näkyy sen ohessa, että tämä Kokemäen kirkolle vievä laivaväylä oli kyllin leveä
salliakseen
suurimpien keski- aikaistenhaaksien
esteetöntä joella kulkua. Mutta, kuten yllä onviitattu, lienee virta jo siihen aikaan
varsinaisesti
vaikeuttanutylös- käsin kulkua, niin että reittiä, jos ensinkään, käytettiin ainoastaanpoikkeustiloissa.
Vanha laivaväylä vahvistettiin tosin myöhemmissä tuomioissa ja mainitaan sitenvielä
v. 1584, mutta tämä tapahtui paremmin sentähden,ettei
tahdottu muuttaa sitä, mikä vanhempina aikoina kerta kaikkiaan oli säädetty, kuin todellisuudessa vallitsevien olojen nojalla.Meidän
arvelumme mukaan lienee jo13-sataluvun
alussa ollut perin vaikeata päästä laivoilla Lammaista ylemmäksi.Tämän kylän viereinen leveä lahti näyttääkin myöhemmällä keski- ajalla olleen niiden haaksien
äärimmäisenä ankkuripaikkana,
jotka1) Mustakirja, sivu 80; „ingen skeppsledmå förtagas uppeller nedattfara“.
-) Ali-Satak. tuomiokirja 1584 '/8. Kokemäen käräjät.
13
Kaupungin siirto.
poikkeustapauksissa purjehtivat
jokea ylös. Siellä on löydetty haaksi-hylkyjä,
ja yksi rautarengas laivojen kiinnittämistä varten on ollut lyötynä erääseen lahden viereiseenrantakallioon.
Vuonna 1414velvoitti Maunu-piispa
Yli-Sastamalassa (= Kurkussa) olevat arenti- miehensä m. m. vuotuisesti tekemään rekimatkan Sastamalasta Lam- maisiin, josta tavaratluultavasti
olivat laivoilla noudettavat. Taru tietääkin kertoa laivojen muinoisina aikoina tavanneen olla ankkurissa Lammaisten luona 1).Siihen aikaan, jolloin purjehdus vielä oli
mahdollinen
Lammai- siin, vaan ei enää Kokemäelle saakka, oli joensuu nykyisen Vanhan- kylän luona. Samassa kirjeessä vuodelta 1347, joka yllä mainittiin, kielletäänmyöskin „kalastuksen
harjoittaminen joensuussa tahi senulkopuolella" 2). Eräässä myöhemmässä kirjeessä vuodelta 14123),
määrätään
tarkemmin
tämän joensuun asema,kiellettäessä
„kaikki kalastaminen kirkkosaaren ulkopuolella joensuussa". Tämä tässäpuheena oleva kirkkosaari on taasen erään tuomiokirjan mukaan vuodelta 1453 ehdottomasti pidettävä samana kuin Liikistön saari, jolla Ulvilan vanhin kirkko on seisonut4). Täällä joki purkautui mahtavaan merenlahteen, jonka kaksi pääselkää, Ulvilan-lahti ja Lattomeri,
ympäröisivät
saaren, mille Porin kaupunki myöhemmin oli kohouva 5).Koska siis, kuten yllä mainittiin, Kokemäelle purjehduksen luonnolliset ehdot jo
13-sataluvun
alussa lienevät olleet niin vähän’) Että vielä paljoa myöhempinäkin aikoina oli tapana veneellä kulkea ylös jokea Lammaisiin, ja mahdollisesti aina Kokemäelle saakka, huomaamme siitä, että rovasti Gabriel Arctopolitanus v. 1679 lähetti käskyn niille, jotka olivat hänelle pääsiäisrahojen velassa, että he „velastaan tulisivat soutamaan hänet Lammaisiin", ja siitä että raatimies Adrian Gottleben v. 1694 meno-
matkallaan Kokemäelle" veneineen lepäsi Viikalassa ja Pirilässä. 16-sataluvulla vietiin myöskin kruununlohi tavallisesti veneellä Lammaisista Porin satamaan.
Lopuksi mainittakoon että latvempana jokea käytettiin koskista alaskulkua varten samaa tapaa, joka vielä on yleinen Pohjois-Suomessa. Y. 1554mainitaan Tyrväällä muuan Juho „koskenlaskija".
2) „forfiske göra innan åminne eller utan".
3) Mustakirja, s. 245.
4) Arw. Händl. V, 11.
5) Ylläoleva käsitys joensuun vesisuhteista 13-sataluvulla, jonka ehdotto- masti saapi tarkoin tutkimalla olemassa-olevia lähteitä, on myöskin yhtäpitävä sen tuloksen kanssa, johon hovineuvos A. Yahlroos on tullut Fenniassa julkai- semassaan kirjoituksessa, joka koskee Kokemäenjoen suuta v. 1400:n paikoilla.
Kuitenkin voisi ehkä sen vedenkorkeusrajan, joka Vahlroosintekemällä kartalla osotetaan viheriällä värillä, siirtää hiukan kauemmaksi taaksepäin, koska m. m.
Friitalan kylä, joka mainitulla kartalla tulee veden peittämälle alalle, jo mai- nitaan v. 1449.
KAUPUNGIN SIIRTO.
mahdolliset
kuin suinkin, on syytä otaksua että kaupunki vasta- mainittuun aikaan muutettiin joen suuhun. Kenties vaikutti kau- punginmuuttamiseen
sekin seikka, että rantaseudut, jotka ennenKokemäenjoen suu vuoden 1400:n paikoilla (A. Vahlroosin mukaan).
Fennia 111, N:o 9.
olivat olleet
autioina ja asumattomina, ainoastaan ajoittainsisämaan
kalastajien käyminä,vihdoin
olivat saaneet pysyväisen väestön.Eistisotajeukkojen
jälkiä oh näet niinkuinotaksutaan
seuran-nut ruotsalainen
siirtoasutus,
josta vielä tähteitä löytyy Satakunnanrannikkoseuduilla,
ja joka vanhempina aikoinakaikesta
päättäen ei olerajoittunut
lähimpäänranta-alueeseen
')• Kun sitäpaitsi joukko') Siten olivat esim. Pomarkku ja Lassila (Klåsmark), vaikka sijaitsivat kaukana Hämäläisten erämaassa, epäilemättä alkuaan ruotsalaisia uutisasutuksia.
Siitä on todisteena, paitse näillä seuduin esiintyvät ruotsalaiset paikannimet, tarukin, joka kumpaisellakin paikkakunnalla osottaa Ruotsalaiset niiden ensim- mäisiksi uutisasukkaiksi. Kumpainenkin kylä laskettiinkin vielä 15-sataluvulla
15
suomalaisia
kyläkuntia oli syntynyt joen alajuoksun varrelle, oli siten rantaseutujen merkitys uudenviljelyksen kauttavähitellen
kohonnut.Kokemäki ei ollut enää, samassa määrässä kuin ennen, paikkakunnan sydämmenä. Uudet olot edellyttivät myöskin että seutu kauppa- ja yhteiskuntaelämäänsä varten sai uuden keskustan. Siten syntyi,
todennäköisesti viimmeistään
13-sataluvunensimmäisinä
vuosikym- meninä, vanhan Teljän seuraajana Ulvilan kaupunki.Kun tähän saakka yleensä on otaksuttu Ulvilan kaupungin olevan siltä ajalta, jolloin kuningas Albrekt antoi sille etuoikeus- kirjansa, eli vuodelta 1365, on sen olemassa-olon aikaa
melkoisesti
supistettu. Jo
hätäisestäkin
silmäilystä sen ajan niukkoihin asia- kirjoihin käy näet kieltämättä selville että Ulvilaa jo ennen yllä-mainittua vuotta oli pidetty kaupunkina.
Vuonna 1311, kun Turun piispa Ragvald julistaa kirjeen kir- kon
perustamisesta
paikkakunnalle, mainitaan Ulvila ensi kertaa asia- kirjoissa,vaikka
silloin vielä vanhemmalla Liikistö-nimellään. Noin kahtakymmentä vuotta myöhemmin,v. 1332, antaaPentti-piispa
uuden kirjeen kivikirkon rakentamisesta Liikistöön, jostavoi päättää seudun josiihen
aikaan saavuttaneen jonkummoisen merkityksen '). Vuonna 1347 siis samana vuonna, jolloin vielä puhutaan vanhasta laiva- väylästä esiintyy vihdoin nimi Ulvila ensi kertaa varmuudella historiassa, ja tavalla, joka meille näyttää ilmi selvään, minkä muu- toksen alaisiksi jokilaaksonkauppaolot Henrikki-piispan jälkeenolivat joutuneet. Silloin näet antaa Maunu-kuningasUlvilan
kylänmiehille oikeuden vuotuisten markkinain pitämiseen Kokemäellä2). Ulvila esiintyy siis kaupan pääpaikkana näillä seuduin, Kokemäki vaan sen etuoikeutettuna markkinapaikkana. Seuraavana vuonna 1348, antoi Maunu-kuningas taasen erään kirjeen Ulvilalaisten hyväksi, josta, mikäli meidän on onnistunut tulkita siitä tallella olevaa, nähtävästi perin virheellistä jäljennöstä, näyttää käyvän selville että paikkaan. k. „ruotsalaiseen kymmenysoikeuteen“. Arantilan kylän vanha ruotsalainen nimi Arnäs, joka esiintyy 15-sataluvun tuomiokirjoissa, viittaasiihen, ettätähän- kin seutuunRuotsalaiset ovat perustaneet siirtoasutuksia. Monilla muilla,kui- tenkin nähtävästi suomalaisilla kylillä, oli vanhempina aikoina ruotsalaisetkin nimensä ensim. Nakkila Nackeby, Vilillä Villhy.
*) Fortelius. De initiis Biörneburgi, s. 11.
2) Mustakirja, siv. 79. Vuonna 1347 julistaa Hemminki-piispakin Ulvilan hautausmaan vihkimistä koskevan kirjeen. Vuonna 1350 sama piispa antaa kirjeen, jossa myönnetään 40 päivän synninpäästö niille, jotka käyvät kirkkoa Ulvilassa. Kts. Fortelius. V. 1352 luetaan Ulvila kuninkaallisiin kirkkoherra- kuntiin. 10/2 1348 sanotaan myös Maunu-kuninkaan vahvistaneen Ulvilan kylän- miehille erään niityn omistusoikeuden (Grönbladin muistoonpanot).