• Ei tuloksia

Rauman kaupungin historia II · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Rauman kaupungin historia II · DIGI"

Copied!
237
0
0

Kokoteksti

(1)
(2)
(3)
(4)
(5)

RAUMAN KAUPUNGIN HISTORIA II

(6)
(7)
(8)

»-o■—■oOi

Oss

?>-H

CC

OÖ

BCOS

-WSU

Se

oS.■e

o

V.-iiS■w•52öjs

Sa

(9)

RAUMAN KAUPUNGIN HISTORIA II

RAUMA

1600-1721

KIRJOITTI AINA LÄHTEENOJA

FIL. MAISTERI

R A U MA

O.Y. LÄNSISUOMEN KIRJAPAINO

(10)
(11)

SISÄLLYS.

Siv.

ALKULAUSE IX

I. KAUPUNGIN ALUE JA ULKOASU.

Kaupungin asema ja liikenneväylät . . . . 1

Kaupungin alueen vakiintuminen ... 10

Kaupungin ulkoasu 13

Satama 14

Tulliaita 16

Asemakaava 22

Korttelit 23

Torit 26

Kadut, sillat ja tiet 27

Talot

Rakennustapa .... 31

Talojen ikä 34

Kaupungin palot 44

Palotarkastus jayövartiointi 47

Raatihuone 48

IL KAUPUNGIN HALLINTO JA OIKEUDENKÄYTTÖ.

Kaupungin hallinto

Raadin kokoonpano ja toiminta 52

Yleiset raastuvankokoukset 55

Pormestarin jaraatimiesten vaalit 56

Pormestarit jaheidän suhteensa porvaristoon 58

Raatimiehet 74

Kaupungin muut virkailijat 78

Virkamiesten palkat

Rahapalkka 81

Rahan arvon vaihtelut 85

Virkamiesten pellot ja niityt 85

Oikeudenkäyttö

Raastuvanoikeus 88

Kämnerioikeus 90

Aksiisioikeus 90

111. KAUPPA JA MERILIIKE.

Merkantilistinen kauppapolitiikka 93

Ulkomaalaistenkauppa jakestioikeus 97

(12)

VI

Rauman ulkomaanpurjehdus 1600-luvulla 103

Kauppalaivasto

Laiva veistämöt 207109

Luotsit ja merimerkit HO

Kulkureitti 213

Raumalaisia laivanvarustajia ja laivureita 114 Kauppa

Kaupungin kauppapiirin supistuminen

Pohjanmaankauppa HY

Ylä-Satakunnan jaHämeen kauppa 121

Markkinat 223

Rauman suhde naapurikaupunkeihin 227

Maakauppa ja talonpoikainpurjehdus 130

Aateliston rälssitalonpoikain kauppapurjehdus 138

Papiston kauppa 239

Virkamiesten kauppa 14q

Torikauppa 241

Majamiesjärjestelmä 142

Kauppakomppaniat. Tervakauppa 143

Kaupan erittely eli partteeraus 145

Rihkama-, siirtomaatavara- ja kangaskauppa 146

Leipurit ja lihakauppiaat 447

Paloviinan, oluen ja tupakan kauppa

Viinanpoltto ja oluenvalmistus l4 g

Kapakoitsijat 250

Majatalonpitäjät 251

Tupakan.L upahan Kauppakauppa H253

3

Suolan, viljan ja karjan kauppa

Suolan kauppa 256

Viljan kauppaViijctn rvduppd, 21-s

Karjanxvctljclii kauppalv<iupp<i HO159 Merkantilistisen kauppapolitiikan vaikutus Rauman kaupan ja meren-

kulun taantumiseen 262

IV KÄSITYÖAMMATIT JA TEOLLISUUS.

Käsityöläiset

Ammattipakko ja ammattikasvatus 265

Rauman käsityöläiset j

6o

Teollisuuslaitokset 174

V, MAALAISELINKEINOT.

Maanviljelys ja karjanhoito

Pellot, niityt jaluodot Karjakanta

Metsästys ja kalastus 181

Rauman kaupungin ja Jordan-suvun väliset tilusriidat 184 Rauman kaupungin ja Äyhön tilan väliset maariidat 191

(13)

VI. VEROT JA RAHATOIMI.

Verotus ja veronkantotapa 194

Kruunulle maksettavat verot

Välittömät ja välilliset verot 195

Kontributio 196

Karja- ja kylvövero 198

Manttaali- eli henkirahat 198

Sakkorahat, leimapaperivero ja passimaksut 199 Tullit

Iso meritulli 200

Pikkutulli, leivinuunirahat ja aksiisit 202

Laivamiestenpito 205

Sotalotja 207

Sotaväen majoituksia, muonituksia ja kuljetuksia 207 Kaupungille suoritettavat verot ja muutrasitukset

Porvariksiottomaksu 209

Pelto- ja niittyvero ja laidunrahat 209

Tuulaaki 210

Porvarikaarti 210

Muita kaupunginrasituksia 211

Rahatoimi

Kaupungin rahastonhoitajat 212

Kaupungin varojen käyttö ja tilitys 213

VALTIOPÄIVÄEDUSTUS.

VII

Rauman valtiopäivämiehet 1600-luvulla 217

Valtiopäivämiesvaaleja ja vaalirettelöitä 220

Valtiopäiväanomuksia 224

VIII KIRKKO JAKOULU.

Kirkko

Rauman kaupunginkirkot 227

Kirkon irtaimisto. Kirkolle tehdyt lahjoitukset 234

Hautausmaat ja sukuhaudat 242

Kirkon varain hoito 244

Pappila

Pappilan rakennukset ja niiden kunnossapito 246

Pappilan tilukset ja tilusriidat 248

Kappalaisen virkatalo 252

Kirkolliset virkamiehet

Kirkkoherrat 252

Kappalaiset ja apulaispapit 268

Lukkarit, urkurit ja esilaulajat 268

Kirkonisännät ja kuudennusmiehet 269

Papiston palkkaus 270

Papiston suhde seurakuntalaisiin 273

Yleinen seurakuntaelämä 274

Sairaiden ja köyhien hoito. Irtolaiset 278

(14)

VIII

Koulu Pedagogio

Koulun ylläpito . 279

Koulutupa < 283

Koulumestarit 284

Opetus 289

Trivialikoulu

Porin trivialikoulun muutto Raumalle 290

Koulun huoneisto 292

Opettajat 293

Koulun toiminta jakouluelämä 297

Raumalaisia opiskelijoita 301

IX. PORVARISTO.

Porvarisukujen alkuperä ja porvariston äidinkieli 305

Asukasluvun vaihtelut 308

Säätyjäkö 310

Porvarikotien varallisuus 311

Porvarielämää 314

Porvarinaiset 316

Tavat 318

Taikauskoa 323

X. ISONVIHAN AIKA.

Puolustustoimenpiteitä

Sotaväenottoja 325

Sotaväen kuljetuksia, muonituksia ja majoituksia 330 Venäläisvallan aika

Sodan kauhuja kotimaassa . .' 334

Pakolaiselämää 336

Hallinto ja verotus venäläisvallan aikana 339

Seurakunnan hoito 342

Rauhan palaaminen 344

LIITTEITÄ 347

NOOTTEJA 359

PAINAMATTOMIA LÄHTEITÄ 395

KIRJALLISUUSLUETTELO 3 98

KUVALUETTELO 407

KORJAUKSIA

SUKULUETTELOJA

(15)

ALKULAUSE

Keskiaikaisena kaupunkina, joitamaassamme on vain harvoja.Rauma on aina kiinnostanut tutkijoita. Varsinkin kirkkokulttuurin alalta se tarjoo runsaasti tutkimusaiheita, puhumattakaan sen kaupan ja meren- kulun kunniakkaista muistoista. Rauman kaupungin entiset sielunpaime- net ja myöskin pormestarit ovat osaltaan aikojenkuluessa valmistelleet yhtenäisenkin esityksen aikaansaamista kaupungin vaiheista tehden muistiinpanojasitä varten.

Ensimmäisenä on tässä yhteydessä mainittava Rauman kirkkoherra ja rovasti, maisteri Andreas Nicolai Neocleander (16401656), jonka laatima kirkon ja pappilan inventario todistaa hyvää historiallista aistia.

Seuraavalta sataluvulta on mainittava Rauman kirkkoherran, maisteri J. M. Gråån jakirkkoherra jarovasti, maisteri A. G. Sackliniuksen sekä pormestari G. Sidbergin muistiinpanot. Ensinmainittu laati näet v. 1749 konsistorin määräyksestä selostuksen Rauman kirkon muinaisesineistä, Sacklinius kirjoitti v. 1778 Tidningarutgifna av ettsällskap i Åbo-nimiseen

lehteen kuvauksen Rauman kirkosta japormestari G. Sidberg kaupungin- historian luonnoksen, kuten maisteri Sven Mellenius väitöskirjassaan mai- nitsee. Pormestari Sidbergin käsikirjoitus on nähtävästi hukkunut, sillä siitä ei ole Raumalla mitään

tietoa

olemassa, mutta Sven Mellenius, uus- kaupunkilainen papinpoika, joka vv. 1770 ja 1772 julkaisikaksi-osaisen, tosin yhteensä vain 32 sivua käsittävän maisteriväitöskirjan Om sjöstaden Raumo, on kaikesta päättäen käyttänyt sitäkin lähteenään. Rauman kirk- koherran rovasti Fr. M. Ljungbergin muistiinpanot v.lta 1857 ovat sen- sijaan säilyneetRauman kirkonarkistossa.

Viime vuosisadan jälkipuoliskolta on ensiksikin mainittavaK. Killi- sen Raumalla suorittamat arkeologiset ja E. Aspelinin Raumaa koskevat taidehistorialliset tutkimukset. V. 1887 Rauman kappalainen H. E.

Wegelius lähetti

Muinaistieteelliselle

Toimikunnalle tietoja kaupungin

(16)

X

historiallisista muistomerkeistä ja senjälkeen ovat useat tutkijat, kuten prof. Hj. Appelgren-Kivalo, valtionarkeologi tri J. Rinne,

tri

J. Ailio, prof.

A. M. Tallgren, maisterit A. Europaeus-Äyräpää, H. Salmio ja I. Kron- qvist sekä tri K. K. Meinander, tri L.

Wennervirta

jamaisteri N. Cleve suorittaneet arkeologisia ja

taidehistoriallisia tutkimuksia

Raumalla.

Erikoisesti on

mainittava

taidehistorioitsija maisteri Emil Nervande- rin osuus Rauman historiallistenmuistojen vaalinnassa. JohtaessaanPy- hän Ristin kirkon kuorimaalausten

entisöintiä

Raumalla

vv.

1891—1892 hän innostui

arkistotutkimuksiinkin

kirjoittaenRauman lehteen jaFinlan- diaan useita Rauman

entisiä

oloja

kuvaavia

kirjoituksia. Pari 1600- ja 1700-luvun Raumaa koskevaa paikalliskuvausta hän

liitti

sitäpaitsi Van- hoista kätköistä-nimiseen teokseensakin. Hänen

ansiotaan

on sekin, että kauppias Fr.

Lehtisen

jo v. 1887 tekemä alote Rauman museon aikaansaa-

miseksi pääsi toteutumaan senaatin

vahvistaessa

museon säännöt

v.

189U.

Rovasti Ljungbergin tytär, kirjailija Eva Ljungberg laati v. 1895Raumaa esittelevän kirjasen pääasiallisesti matkustavien oppaaksi ja v. 1910 hän julkaisinovellikokoelman Raumo historier, jokakirjailija Hj. Nortamon Jaaritusten edeltäjänä elävöittää Rauman historiaa paikkakunnalle omi- naisilla henkilötyypeillä.

Alotteen

varsinaisen

kaupunginhistorian kirjoittamiseksi teki Rau- man pormestari U. Moniin kaupunginvaltuuston kokouksessa toukok. Ip.

1889. Asiaa ajamaan asetettiin heti komitea, johonpaitsi alotteentekijää valittiin jäseniksi valtuuston silloinen puheenjohtaja

kunnallisneuvos

J. W. Söderlund ja

maisteri

B. W. Panelius. Tämän komitean ansiota oli, että Rauman Alkeiskoulun kollega maisteri Volter Högman lupautui helmik. 17 p. v. 1892 kirjoittamaan Rauman historian. Hän julkaisikin koulunsa

vuosikertomuksessa vv.

1892—1893 kuvauksen Rauman koulu- oloista ja

v.

1907 tohtoriväitöskirjanaanRauman kaupungin

historian

ensi

osan aikoen

välittömästi

jatkaa kaupunginhistoriaa eteenpäin v:sta 1651, johon ajankohtaan ensi osan esitys ulottui. Historiakomiteaan valittiin asian tässä vaiheessa seminaarinjohtaja O. Hynninen, lehtori T. Puttila ja rovasti K. Helenius ja myöhemmin seminaarinjohtaja A. Alho ja meren- kulkuneuvos F. V. Laine. Kaupunginhistorian jatkoa

valmisteltaessa

ilmestyi v. 1909 painosta opettaja J. Helomaan kirjanen Muistelmia Rau-

(17)

man kaupungin muinaisista ja nykyisistä oloista ja maisteri O. W. Kan- kaanrannan kaupunginvaltuuston 50-vuotisjuhlaan

laatima

julkaisuSuun-

taviivoja Rauman kaupunginvaltuuston toiminnasta 18761925. Sata- kuntalaisen Osakunnan

kotiseutu

julkaisuun Satakunta I—IX sisältyy myöskin useita Rauman

historiaa koskevia

kirjoituksia ja

aivan äskettäin

ilmestyi painosta maisteri Onni Fribergin esitys Rauman Merikoulun ja Merenkulkuopiston

toiminnasta

vv. 18801930.

Rauman kaupunginvaltuuston 50-vuotisjuhlan juhlatoimikunta ehdotti uusitun

historiakomitean

asettamista kiirehtimään kaupungin- historian jatkamista. Ehdotus hyväksyttiin valtuuston juhla-istunnossa tammik. 18 p. v. 1926 ja historiakomiteaan

valittiin

jäseniksi päätoimit-

taja V. Lahtonen, rehtori K. V. Tarmo ja kirjansitoja O. Harpio sekä kaupunginhallituksen edustajaksi konsuli A. Långfors.

Komitean

ja tri V. Högman-Rihtniemen

väliset

neuvottelut johtivat siihen, että kaupunki lunasti tri Högman-Rihtniemen kokoaman

aineiston

ja pyysi työn jatka- jaksi tri Jalmari Jaakkolaa. Hänen kieltäydyttyään siitä muiden tutki- mustensa takia uskottiin tehtävä allekirjoittaneelle syksyllä 1927.

Vaikein pulma Rauman kaupunginhistorian jatkon

suunnittelussa

on ollut esityksen liittäminen jo julkaistuun ensi osaan. Koska juuri 1600- luvun alkupuoli, jota on käsitelty kaupunginhistorian

ensi

osassa aina vuoteen 1651 asti, merkitsee

ratkaisevaa

kehityskautta Ruotsi-Suomen kaupunkien hallinnossa,

oikeuslaitoksessa

ja elinkeinoelämässä, on nyt ilmestyvä Rauman kaupungin historian toinen osa ulotettu alkamaan 1600-luvun alusta, jotta

seuraavien

aikojen kehitys

tulisi

tältä pohjalta lähtien selvemmin esitetyksi. Täten

aiheutuneita

toistoja puolustaa se

käytännöllinen näkökohta,-että Rauman

historian ensi

osa on loppuun-

myytynä enää vain harvojenraumalaistenkaan käytettävänä.

Saattaessani täten julkisuuteen tutkimukseni tulokset, on mieluinen

tehtäväni

kiittää kaikkia niitä henkilöitä, jotka ovat tavalla tai

toisella

auttaneet ja helpottaneet työtäni. Ensi sijassa

kohdistan

kiitokseni prof.

Jalmari Jaakkolaan, prof. Einar W.

Juveliukseen

jatri Kaarlo österbla- dhiin, jotkaovat uhranneetpaljon aikaa javaivaakäsikirjoitukseni tarkas-

(18)

XII

Uimiseen sekä prof. A. R. Cederbergiin, jolta olen saanut neuvoja varsin- kin kirkkoa ja koulua koskevissa seikoissa. Samoin kiitän prof. Edwin Linkomiestä, joka on ystävällisesti tarkastanut esitykseen sisältyviä lati- nankielisiä tekstejä.

Sitten pyydän saada kiittää Valtionarkistoa, Kansallismuseota jatai- teilija J. Karhulaa kirjan kuvituksen avustamisesta, sekä samoin taiteilija rouva Esteri Weissenbergiä ja herra Kaino Karia

useiden

sinettien ja

karttojen piirtämisestä. Lisäksi kiitän Valtionarkiston, Helsingin Yli- opiston Kirjaston ja Maanmittaushallituksen johtoa ja henkilökuntaa osakseni tulleesta ystävällisyydestä. Erikoisesti haluan lausua kiitokseni tri Arne Jörgensenille, tri Aarno Maliniemelle, tri Holger NohrStrömille, tri Paul Nybergille ja arkistonhoitaja John E. Roosille monista tiedon- annoista ja neuvoista. Samoin olen kiitollisuudenvelkaa tri V. Högman- Rihtniemelle varsinkin Ruotsin arkistoista aikaisemmin hankituista asia- kirjajäljennöksistä jatri B. Steckzenille, hänen Tukholman Sota-arkistosta lähettämästään Rauman vanhimman tullikartan jäljennöksestä. Tukhol- man Kansallismuseo taasen välitti avuliaasti Skoklosterin linnan taulu- kokoelmassa olevan eversti Michell Jordanin muotokuvan valokuvauksen.

Ainesten keruuta on lisäksi suuresti helpottanut raumalaisten lämmin harrastus kaupunkinsa historiaan.

Rauman■

raastuvanoikeuden- jamaist- raatinarkiston järjestäjä,

kunnallisraatimies

Onni von Zansen on väsy- mättä avustanut arkistotutkimuksiani luovuttaen, kuten lehtori Ellen Ljungberg-vainaja ja lehtori V. Lemettiläkin, käytettäväkseni arvokkaita muistiinpanojaan, joista lausun parhaat kiitokseni. Suullisia tietoja olen saanut etenkin Rauman Merenkulkuopiston johtajalta J. Putaita, satama- kapteeni A. Henrikssonilta jakapteeni G. W. Vassilta sekä rovastiK. Hele- nius- ja kauppias Fr. Grundström-vainajolta. Rauman pappilassa ja

monissa muissa raumalaisissa kodeissa olen nauttinut suurta

vieraan-

varaisuutta, jostaniinikään vilpittömästi kiitän.

Historiakomiteaa

pyydän

lopuksi kiittää luottamuksellisesta yhteistyöstä ja Rauman kaupunkia histo7'ian kirjoittamiseen ja painatukseen tarvittavista

rahallisista

uhrauksista.

Helsingissä maaliskuussa 1932.

Aina

Lähteenoja.

(19)
(20)

Vehmaankihlakunnan läntinenosa. MaanmittariHannu Hannunpjan laatima kartta v. 1650. Alkuperäinenkartta Valtionarkistossa.

(21)
(22)

1

I. KAUPUNGIN ALUE JA ULKOASU.

KAUPUNGIN ASEMA

JA

LIIKENNEVÄYLÄT.

Clara vetustatis se Raumo tuetur honore, Nec faciunt dubiam tot monumentafidem.

Marmora templorum tristi collapsa ruina Cernis, et arrosas igne dieque domos.

Qua

prius aequorea prope tundebatur ab unda, Jam viridi tegitur cespite sicca palus.

Concessit Cereri Neptunus et arida motum Arcuit a prisco margine Vesta salum.

Jam seges est, übi portus erät: terit ungula campum,

Qua

pridem innantes nauta

secabat

aquas.

Tutius est tectis refugam spectare paludem Et procul a moto

carbasa

tensa

sinu.

Se Tethis angustis quondam subduxit agellis, Cum parvas urbis crescere vellet opes.

~Kuululle

Raumalle tuottaa kunniaa vanha ikä, josta epäämättömänä todistuksena ovat niin monet

muistomerkit.

Siellä näkee marmoritemp- pelien luhistuneen surulliseksi raunioksi

sekä

tulen ja auringon syömiä taloja.

Missä

ennen meren aallot lähellä loiskivat, siinä jopeittää

kui-

vunutta suota vihreä turve. Meri on antanut

tietä

viljelykselle, ja asutus

on häätänyt ulapan sen

vanhalta

rajalta. Jo on

laiho siinä,

missä oli satama. Kavio kuopii maata siinä, missä ennen merimies kynti virtaavia vesiä. Turvallisempaa onkin katsella talojen tieltä väistyvää suota ja tähystellä pingotettuja purjeita kaukana

aaltoilevasta

lahdesta. Meren neito sukelsi muinoin pois ahtailta

aloilta tahtoessaan

että kaupungin vähäiset varat kasvaisivat.”

(23)

Nämä säkeet on Hecatompolis Suionum Svean sata kaupunkia- nimisen

runokokoelman

tekijä omistanut 1600-luvun Raumalle.1 Runo,

jokakuten koko teoskin on

Ruotsin

suurvallanaikaisen isänmaallisen paa- toksen innoittama, antaa suppeudestaan huolimatta sattuvan kuvan tästä vanhasta merenrantakaupungistamme. Siinä kosketellaan 1600-luvulla Raumalla tapahtuneita kaupunginpaloja ja niiden

surullisia

jälkiä, mutta päähuomio kiinnitetään kaupungin asemaan, meren läheisyyteen ja tälle

rannikolle

ominaiseen maankohoamiseen, joka on aiheuttanut melkoisia muutoksia seudun liikenneväylissä ja kaupungin asutusalassa. Runon tekijä oli puolikolmatta vuosisataa lähempänä Rauman kaupungin synty- misenaikaa kuin me, joten hänellä oli paljon enemmän edellytyksiä kuin meillä muodostaa käsitys Rauman alkuperäisestä asusta, vanhasta sata- masta ja liikennesuhteista, mutta vielä tänäpäivänäkin saattaa todeta meren sijan ja vesireittien uomat syvälle mantereeseen pujottautuvilla viljelysaukeamilla, joilla vilja lainehtii ja karja käy laitumella kalojen entisillä kutupaikoilla.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnan rajalla sijaitsevan Lapin pitäjän alueella, johonRauman kaupunki tiluksineen kuului ja joka aina vuoteen 1692 luettiin Vehmaan kihlakuntaan, mutta senjälkeen Ala- Satakuntaan,2 on Lapijoen ja Unajanjoen välisellä rantamalla ennen van- haan ollut useita vesireittejä, joiden viimeisiä järventai lahden tapaisia laajentumia vielä 1600-luvulla ja osin tänäpäivänäkin nimitetään salmiksi muistona ajasta, jolloinvesireitti jatkui syvemmälle mantereeseen. Niitä on Sorkan salmi Sorkan reitillä, Kappelin salmi Syvärauman—Äyhön rei- tillä, Pasksalmi Kaunisjärven—Äyhön reitillä, sekä Sampanalan salmi ja Unajan salmi Raumalta etelään, näistä salmista syvälle mantereeseen pis- täytyneillä vesiteillä. Viimemainitut reitit johtivat samoille vanhoille asutuspaikoille kuin Rauman pohjoispuolella virtaavan Lapijoen latva- puoli, nimittäin Hinnerjoelle ja Euran Mestilän ja Honkilahden kautta Pyhäjärven vesistön alueelle asti.

Rauman kaupungin itäpuolella, n. 3/4

km.

etäisyydellä Pyhän Kolmi- naisuuden

kirkosta

sijaitsevan

Kukkis-

eli Kuukkiskallion laelta3 saa-

tamme vielä nytkin nähdä koko sen entisen

saaristoalueen

kareilleen ja kallioineen ja niiden välisine alanteineen, missä Rauman kaupunki sijait-

(24)

3 see. Maaston suhteellinen korkeus antaa tälle maisemalle paljon leppoi- samman javaihtelevamman sävyn kuin esim. läheiselle Porin suistomaalle,

jossa maisemalla on maan tasaisen alavuuden takia meren ulappojen suu-

ret ääriviivat. Idyllisyys onkin Rauman seudun vallitsevana piirteenä.

Tämän saaristomaiseman mahtavinarajapylväinä ovat lännessäSyvä- rauman kalliot ja harjut ja idässä Kukkiskallion jatkonamereen päin antavat Nanunvuoren jaLonsin kalliot. Kukkiskallion jaLensun kallioi- den välillä avautuu Äyhön järvestä Sampanalan lahteen johtava laakso-

vana,

joka Kourujärveä ja Pitkänjärvenvesistöä pitkin on muinen haa- rautunut itäänpäinkin syvemmälle mantereeseen.

Kukkiskallion muinen jyrkästi mereen pudonneen länsiseinämän alla leviävät nykyisin Kappelinpellot ja Nanunvuoren alapuolella Nanunpellot.

Kaupungin nykyisen hautausmaan pohjoiskulmassa, jossa maata ei ole vielä keinotekoisesti korotettu, nähdään Rauman itäisen tullin edessä sijainneen Kaunisjärven jo maatuneen aukeaman rantaviiva. Tämän vedenselän alkuperäinen nimiPasksalmi olikäytännössä vielä 1600-luvulla, sillä v. 1694 riideltiin sennimisestä vesijättöniitystä, josta osa oli Rauman silloisen tullinhoitajan Juhana Wilhelmin hallussa.4

Tämän sittemmin järveksi muuttuneen salmen risti Rauman pormes- tari Frans August Törnroth eräissä sampanjakesteissä 1880-luvulla Kau- nisjärveksi. Sen

rannalla mainitaan

vielä 1600-luvun alkupuolella m.m.

lahdenpohjukoita, joiden nimet Kukkiskallion kerällä viittaavat

vanhoihin laivaliikemuistoihin

kaupungin tällä äärellä.5

Todisteena seudun vanhasta

alavuudesta

on vieläkin Turun

maantien

poikitse kaupungin itäisellä rajalla virtaava Aarningonoja, joka kulkee samannimisen kadun suuntaa Karilahteen, Kaupungin länsipuolta huuh- teli vielä 1600-luvullakin satamatien ja kanaalin tienoot peittänyt Salmi.

Se ulottui korkean veden aikana aina Rantalan jaAnundilan talojen edus- talle asti muodostaen nykyisen Savilan puiston kohdalla poukaman, jota maatuneena nimitettiin läntiseksi tullihaaksi. Raumanjoki oli siis alkuaan vain kapea salmi, rauma, joka yhdisti Äyhön vedet suolaiseen mereen.

Tästä salmesta eli raumasta sai ensin kylä jasitten kaupunki nimensä.

Kaupungin länsipuolella olleen Salmen ja Syvärauman vesireitin välillä levitteleihe laaja Tarvonsaari, jossa vanhastaan mainitaan Leika-

(25)

4

rinniemi ja

Pidesniemi

sekä Tarvonsaarenotsa (Ota).0 Syväraumasta Äyhölle johtavan

vesireitin

laajimmat kohdat

Noidanlahti

ja Lajonlahti olivat 1600-luvulla vielä osittain veden peittämät, sillä Noidanlahden yli johtavakivisiltä mainitaan olleen 45 kyynärää jaPirttialhon silta 35 kyy- närää pitkä. Noidanlahden yläpuolella olevat

Kukonkarin

niityt kärsivät vielä 1600-luvun lopulla „suolaisen veden” takia, joka toisinaan rasitti niitä, kuten m.m. porvari Martti Hannunpojan 1690-luvulla suorittamasta niittytarkastuksesta ilmeni.7 Nykyistä Kaivopuiston järveä eli Prunni- järveänimitettiinm.m. vielä Rauman kaupungin 1830-luvun

tiluskartassa-

kin Kappelin salmeksi.

Kaupungin varsinainen rakennuspohja Kaunisjärven ja kaupungin Salmen välillä on laajentunut sitä mukaa kuin maa on

kohonnut.

Talon- poikaisasutus säilyi kaupungin perustamisen jälkeenkin entisellä paikal- laan Lajonlahden ja Kaunisjärven välillä kohoavalla pönkällä, jota Lajon vanhan kylätonttipaikan

mukaan

vieläkin nimitetään Lajon pönkäksi.

Sen jatkona länteenpäin

olevalla

harjulla sijaitsi alkuperäinen Rauman kylä. Rauman kaupungin

kolmas

peruskylä, Nummi, sijaitsi nykyisen vanhan kaupungin itäosassa, Pyhän Kolminaisuuden kirkon ja nykyisen Nummen tienoilla ja se oli jo niin varhain sulautunut kaupunkiin, ettei sitä mainita

erikseen vanhimmissa

tunnetuissa verokirjoissakaan, joissa Rauman ja Lajon talonpojat ja

heidän

tiluksensa on vielä erotettu kau- pungin

asukkaista

jatiluksista.

Koko

Vetiskon

asuntoalue oli 1600-luvulla soistunuttakarikkoa, jonka korkeammille maatuneille paikoille vähitellen alettiin raivata pieniä pelto- tilkkuja jaaidataniittysarkoja. Vanhat raumalaiset muistavat vielä ajan,

jolloinVetiskossa, kuten nykyisin Petäjäksessä, erotettiin 3 osaa eli luotoa, ensimmäinen Vetisko lähellä Naulamäkeä, toinen Vetisko nykyisen mei-

jerinkohdalla jakolmas siitä Lonsiin päin.8

Tämän jaon saattaa vieläkin todeta

Vetiskon

alueen halki

kulkevista

ojista. Yksi suuremmista ojista kulki Naulankadun kohdalta Isonpoikki- kadun kulmaan jasiitä Eteläkadun suuntaa Karin lahteen. Piltolan talon tontilta alkoi n.k. Kriipinoja kulkien Eteläistä Pitkääkatua

Rännikadulle

ja siitä myöhemmin puusuojuksella varustettuna Vanhankirkonkatua Anundilankadunkulmaan, josta se

virtasi

Savilan

alanteen

halki jokeen.9

(26)

Luondilan talo Raumalla. Valok. Ida Berglund, kuva julkaistu J. Vikstedtin teoksessa Suomen kaupunkien vanhaa rakennustaidetta.

Rannikon rikkinäisyydestä johtuu, että kaupungista johtavat maan- tiet ovat suhteellisen myöhäisiä. Nykyinen Turun—Rauman—Porin maantie kulkeekin koko matkan rannikon entisten vesireittien poikkisuun- taan. Turusta Ulvilaan ja päinvastoin kuljettiin sen

tähden entisaikaan

Kokemäen—Köyliön—Säkylän ja Virttään kautta vievää

~Huovintietä”

Turun jaPorin välillä mainitaan

v.

1639 virkamiehiä majoittavina nimis-

miehentaloina Mäen

talo lähempänä Turkua, Vaani Eurassa ja Haistilan sekäRavaninkylän nimismiehentalo Ulvilan pitäjän alueella.11

Ulvilasta Eurajoelle vievä maantie tunnetaan jo 1500-luvulla, mutta Eurajoen kirkolta ja Euran Vaaniista Rauman kaupunkiin rakennettiin

„vaunutie” vasta raumalaisten

v.

1668 valtiopäivillä

esittämän anomuksen

johdosta. Uusikaupunki oli v. 1660 valtiopäivillä ehdottanut Uudenkau- pungin ja Euran välisen tien kuntoonsaattamista jatämä esimerkki näh- tävästi kannusti raumalaisten alotehalua. Keväällä 1669 tiedetään Rau- man

raadin

lähettäneen edustajan Turkuun kiirehtimään maantieteiden alkamista ja kaupungin varoista myönnettiin siihen tarkoitukseen vaati- maton rahaerä.12

5

(27)

Säännöllinen kotimainen valtion 'postilaitos alkoi

toimintansa

Ruot- sissa

v.

1636 ja Suomessa v. 1638 lähtien. On arveltu postinkulun järjes- tyneen Raumallekin joviimemainitusta vuodesta lähtien,13 mutta se tapah- tui kuitenkin vasta 1670-luvun

keskivaiheilla.

V. 1672 valtiopäivillä näet Rauman ja Porin kaupungin puolesta anottiin säännöllisen postinkulun järjestämistä Turusta näihin kaupunkeihin ja hallitus ilmoitti sen joh- dosta, että pyyntö otetaan käsiteltäväksi, kun postioloja lähitulevaisuu- dessa järjestellään. Tämä tapahtui v. 1676, jolloin

kanslianeuvos

Jonas Klingstedt teki tässä tarkoituksessa

tarkastusmatkan

Suomeen jaBalttian maihin. V. 1678 Turun postimestari mainitsee palkkaansa väheksyen, että hänen on kahdesti vuodessa tehtävä

tarkastusmatka

läänin muihin kau- punkeihin valvoakseen niiden postikonttoreja, joten posti jo silloin oli nähtävästi järjestetty Raumalle, kuten sen naapurikaupunkeihin Poriin ja Uuteenkaupunkiinkin. V, 1680 postitileissä mainitaan Turun läänin kaikkikaupungit Naantalia lukuunottamatta.

Porissa

hoiti postikonttoria pormestari ja Uudessakaupungissa eräs

raatimiehistä.

Raumalta ei ole säilynyt tietoa, ottiko mahdollisesti pormestari sielläkin haltuunsa posti- mestarin tehtävät, vai

hoitiko

Rauman ensimmäinen postimestari Henrik Sonkki, jokaoli postimestarin virassa ainakin vuosina 1686—1698, toimen alusta lähtien. Hänen postitileissään ilmeni v. 1696 vajausta, minkä vuoksi

maaherra

seuraavana vuonna pyysi pormestarin jaraadin ehdotta- maan jonkuntoisen sopivan henkilön postimestariksi. Siksi nimitettiinkin v. 1699 tullinhoitaja ja raatimies

Juhana

Spornhery, joka oli virassa yli isonvihan.14

Ennen valtion postin järjestämistä kuljetti n.k. kihlakunnanposti

hallinnollisia

virkakirjeitä nimismiehen talosta toiseen ja

kirkollisten

virkakirjeiden kuljettaminen kuului

lukkareille.

Nimismiehentaloja tun- netaan 1600-luvulla näillä seuduin edellä mainittujen

lisäksi

Vehmaan

Vinkkilässä, Uudenkirkon Kylähiidellä, Laitilan Vahantaan kylässä ja Lapin Kauklassa.15 Vanha paljon käytetty tie kulki Laitilan Vaimaron kylästä Lapin Yläkeeren kylään, siitä Kullanperän ja

Murtamon

kylän kautta Eurajoen Saaren kylään ja sieltäRikantilan, Lutan, Sydänmaan ja

Kaukomäen

kautta Irjanteelle. Lutan ja Sydänmaan kylän välistä

tietä

nimitettiin

Kopon tieksi.16

(28)

7 Turun—Ulvilan ja Turun—Rauman—Porin tien varrella vanhastaan tunnetut majatalot, jotka entisajan liikenteessänäyttelivätvarsin tärkeätä osaa, säilyivät samoissapaikoissa läpi 1600-luvun aina 1700-luvun keskivai- heille asti, osin myöhemminkin. Niitä oli Leikola Prunkkalassa, Vahantaka Laitilassa, Unajan majatalo Rauman lähellä, samoin Taipaleen majatalo Eurajoella jaLeistilän majatalo lähempänä Poria. Mynämäen jaLaitilan kirkon väliselle 3-penikulmaiselle metsätaipaleelle antoi maaherra Harald Oxe v, 1679 luvan perustaa majatalon, joka tunnetaan Nästin krouvin nimellä. Nästistä kuljettiin suoraan Laitilan kirkolle ja siitä Raumalle tai Laitilasta Malon kautta Hinnerjoelle, jostatie vie joko Euran—Harja- vallan tai Eurajoen—Leistilän kautta Poriin.17 Teittömillä taipaleilla,

joita oli Rauman seuduilla vielä sangen paljon 1600-luvullakin, kuljettiin kesäisin ratsain ja jalan. Taakkoja kuljetettiin eräänlaisilla kanto- ja vetopaarilla, joitaPorin puolessa nimitettiin ,piipuiksi”.18

Rauman seudun 1600-luvun

maanteistä olivat

tärkeimmät ne kaksi, nimittäin Unajan kautta Turkuun ja Eurajoen kautta Poriin johtavatie, jotka vielä nykyisinkin ovat maanteitse tapahtuvan liikenteen pääväylät.

Vanha talvitie, jotanähtävästikäytettiin 1600-luvullakin, kulki Honki- lahdelta jaEuran pitäjän Mestilän kylästä entisiä vesireittejä noudatellen ja siten maaston mäet ja ahteet välttäen Kollan kylässä Rauman maa-

seurakunnassa

sijaitsevan Naarjärven yli ja siitä kylään, niin että rahti- kuormat nousivat vaivalloisesti maantielle Kollan Simulan talon kohdalla olevasta ahteesta, mutta poikkesivat vähän matkaa

maantietä

ajettuaan

jälleen oikotielle, nousivat taasen maantielle, poikkesivat uudelleen alan- teihin jalaskeutuivat vihdoin Uotilankylän Viljalantalon kohdalla Äyhön- järven jäälle jasiitä Kaunisjärvellenousten maantielle vasta kaupungin tullissa.19

Kollan kylässä oli rahtimiesten kortteeripaikka, johonpoikkesivat myöskin Lapin pitäjän pohjoispuolen ja Murtamon kylän miehet, sillä

heidänkin talvitiensä yhtyi tässä valtatiehen. Eurajoen suupuolen

asuk-

kaat ja rahdinkuljettajat käyttivät talvisin Sorkan tienoilta kulkevaa

saaristotietä. - Vasaraisten ja Soukaisten kylään vievä tie on maastosta jaasutuksesta päättäen myöskin verrattain vanha.

Meritietä käytettiin tietysti mikäli mahdollista ja matkat tehtiin

(29)
(30)

10

pääasiallisesti purjehdusaikana, mutta kauppamatkat kaupungin kauppa- piiriin kuuluvalle maaseudulle olivat välttämättömiä, samoin kuin viralli- set matkatkin

läänin

pääkaupunkiin Turkuun, olipa keli hyvä tai huono.

Hevoskyyti oli suhteellisenkallista, vaikkapa vain ratsain matkustettaissa.

Hevoskyyti Raumalta Turkuun ja takaisin laskettiin 1600-luvun keskivai- heilla 7 talariksi. Se laskettiin 16 äyriksi penikulmalta jamatka Raumalta Turkuun 7 penikulmaksi eli edestakaisin 14 penikulmaksi. 20

KAUPUNGIN

ALUEEN VAKIINTUMINEN.

Kaupungin

rakennusalan

laajentamisen vuoksi

oli

tärkeätä saada v, 1546 lunastettujen tonttien jakaalimaiden lisäksi porvariston käytettä- väksi uutta, varmaa rakennuspohjaa.21Raumalaisten anomuksesta lahjoit- tikin Kaarle IX v. 1607 kaupungille kaikki Rauman ja Lajon kylän entiset tilukset, ja Kustaa Adolf vahvisti tämän lahjoituksen Turun linnassa maalisk. 4p. v. 1616 päivätyllä kirjeellään. Vedoten kaupungin kruunulle tekemiin

uhrauksiin

raumalaiset anoivat myöskin kuningatar

Kristiinalta

vahvistusta tälle alueenlisäykselle ja kuningatar

antoi

sen marrask. 8 p,

v.

1650 mainiten lahjoituskirjeessä näiden kylien olevan kaupungille

kor-

vauksena kruunulle annetusta

sota-avustuksesta.

22 Rauman ja Lajon

kylien tilat laskettiinyhteensä 14 1/6 manttaaliksi.

Näissä

kylissä maini- taan olleen aikoinaan 21 taloa.23

Rauman kaupungin rajanaapurina Unajaan päin oli Sampanalan kylä samannimisen salmen rannalla. Kaupunki koetti saada myöskin sen

tilukset

haltuunsa. Aluksi näytti onni myötäiseltä. Rauman pormestari Lauri Baltzarinpoika (1616—1636) sai palkan lisäksi kaksi Sampanalan kylän taloa nautittavakseen

koko

elinkaudekseen. Mutta hänen kuoltuaan nämä tilat palautettiin jälleen

kruunulle.

Vuoden 1643 valtiopäivillä Rauman edustaja anoi Sampanalan tiluksia kaupunkilaisten humalatarhoiksi, johon tarkoitukseen esivalta silloin kernaasti myönsi maata. Anomukseen anne- tussa päätöksessä, jokaon päivätty jouluk. 2p. v. 1643,24 kuningatar suos- tuikin raumalaisten pyyntöön ja teroitti päätöksessä nimenomaan, että Sampanalan kylän tilukset

luovutetaan

Rauman kaupungille alaksi, laitu- meksi ja humalatarhoiksi siten, että tiluksia saavat käyttää ja nauttia

(31)

ei ainoastaan pormestari ja raati, vaan kaikki kaupungin asukkaat ja yhteinen porvaristo.

Kruunulle

oli kuitenkin suoritettava niistä sään-

nöllinenvero.

Humalanviljelys ei

kuitenkaan

päässyt sellaiseen vauhtiin kuin yllä- kerrotussa anomuksessa oli kuviteltu mahdolliseksi, joten lahjoituksen peruutus saattoi tullakysymykseen, ja kuningatarKristiina oli muutenkin tunnettu siitä, että hän suosi aatelisiayhteisen kansan japorvariston kus- tannuksella. Niin kävi tässäkin tapauksessa, sillä Rauman kaupunki menetti Sampanalan aatelisen Wittenberg-suvun hyväksi. Kreivi Arwid Wittenberg, 30-vuotisen sodan sankari, sai 1650-luvun alussa läänitykseksi koko Loimijoen pitäjän ja tiluksia muissakin pitäjissä, niin että m.m.

Rauman maaseurakuntaan kuuluva Anttilan kylä luovutettiin hänelle jo

v.

1651 ja Sampanala nähtävästi samaan aikaan. Rauman pormestari Baltzar Laurinpoika anoi

v.

1647 valtiopäivillä palkkansa parantamiseksi

niitä

kahta Sampanalan kylän tilaa, jotka olivat olleet hänen isällään tämän pormestarina ollessa. Vastauksessaan kuningatar lupasi harkita asiaa ja v. 1650 valtiopäivillä pormestari Jaakkima Timme saikin tätä asiaa koskevaan anomukseensamyönteisen vastauksen. Mutta hänen jou-

duttuaan

v.

1655 pois viralta, nämäkin kaksi tilaa liitettiin kreivi Witten- bergin läänitykseen. Sampanalan kylän tiloista muodostettiin säteritila.

Arwid Wittenbergin kuoltua

v.

1658 Sampanala siirtyi hänen pojalleen Juhana Leonardille ja sitten tämän perillisille säilyen suvulla aina 1680- luvun loppupuolelle

asti.

V. 1689 mainitaan Sampanalan omistajana Yrjänä Koppasman, jolla oli verosopimus kruunun kanssa vuoteen 1692.

Hänen hallussaan Sampanala oli 1700-luvun vaihteessakin.25

* * *

Edellisellä

aikakaudella

käytyjä ja

Rauman historian

I:ssä osassa selostettuja rajariitoja Rauman kaupungin ja läheisen maaseudun välillä jatkuikautta 1600-luvunkin. Koska ei ole säilynyt rajakarttoja näin var- haisilta ajoilta, ei kaupungin tilusten riidanalaisista rajankohdista voida enää saada täyttä selvyyttä. Mutta Rauman kaupungin

maistraatin

arkis- tossa on tallella

kihlakunnanoikeuden

tuomio syysk. 10 p:ltä

v.

1639, josta näkyy, että Rauman rajanaapuri, Lahden kartanon omistaja, eversti

(32)

12

Michell Jordan ei silloinsaanut haluamaansa muutosta kaupungin jaLah- den kartanon Hiusrajaan, jokakulki Sorkan kylän tilusten vanhasta pää- rajasta Sorkanrististä lounaista suuntaa

Pirttialhon kivisiltaan

ja siitä

etelämpänä sijaitsevaan suurempaan,

Noidanlahden

eli Lempsän kivisil- taan jatkuen Pyypä- eli Hyypäniemen ojan ja torpan

lähellä

olevaan rajamerkkiin ja siitä Syvärauman jokea pitkin mereen. Raja pysytettiin

entisellään.

Samoin kävi maanmittari O. Mörtin Raumalla toukok. 15 p. v. 1700 toimittamassa rajatarkastuksessa, jossa olivat läsnä jalosukuinen herra Michell Jordan nuorempi, Rauman pormestari Hans Binman ja raati- miehet sekä porvariston edustajat ja jonka pöytäkirjan maanmittari Mört vahvisti allekirjoituksellaan. Itse rajakartta, jota pöytäkirja selostaa, on sen pahempi kadonnut, mutta säilynyt kartan selitys on sitä arvokkaampi.

Rauman kaupungin tilusten läntinen rajaviiva kulki sen mukaan Rauman ja Lajon kylien sekä Sorkan kylän kulmarajasta Valkiavakasta Sorkan- ristiin,

siitä

Pirttialhon ja

Noidanlahden

kivisiltaan, siitä Myypä- eli- Pyypäniemen lahteen, ja Tarvonsaaren ojaa ja rantaa seuraten Syvärau- man lahteen, suuntautuen sitten Kaskistenkariin, jossakaupunkilaisilla

oli kalavesiä.

Kaupungin tilusten

itäinen

raja

vahvistettiin

samassa

tilaisuudessa

käymään Valkiavakasta Kotkankariin, joka sijaitsi silloin

vielä

Äyhön

järvessä, nyttemmin sen rannalla. Tästä rajasta oli kaupungin jaÄyhön

tilan välillä käyty rajariitoja 1640- ja 1670-luvulla ja halutessaan

tarkas-

tustilaisuudessa vahvistaa rajan itselleen edullisemmaksi Rauman kaupun- gin edustajat

esittivät laamannintuomion

syysk. 14—16 p:ltä 1644 ja

kihlakunnanoikeudentuomion

heinäk. 19—20 p:ltä 1677. Kummassakin tuomiossaraja oli vahvistettukäymään

vähän

idempää kuin Äyhön haltija olisi toivonut. Tämä idempää kulkeva raja

vahvistettiin

maanmittari Mörtin

suorittamassa

tarkastustilaisuudessakin lailliseksirajaksi.

Kotkankarista raja kulki edelleen

Muna-aron

korkealle kalliolle, joka oli Tarvolan kylän tilustenraja,

siitä

Helistön suon kautta

Monnavuorelle,

johon

korkeaan

kivirajaan rajoittuivat Tarvolan, Vasaraisten, Soukaisten ja Kordelan eli Korrelan kylän tilukset, siitä Vähäjärveen, Hyyplän rajaan, johon Sampanalan tilukset ulottuivat, sitten Haapanojan suuntaa

(33)

Turun ja

Rauman

välisen yleisen maantien siltaan ja siitä Hannivahaan, joka oli meressä. Kordelan ja Sampanalan kylän jaRauman kaupungin välillä oli, kuten selostetusta pöytäkirjasta näkyy, riitaa Monnavuoren ja Haapanojan välisestä rajasta. Kordelan kyläläiset tahtoivat vetää rajan Haapanojaan ja

raumalaiset

suoraan Vähäjärveen ja Hyyplän rajaan.

Hyyplän rajasta lähtien Sampanala puolestaan hyväksyi rajan vain Pitkänjärvenniemeen ja Haapanojan suuhun asti. Riidanalainen ranta- raja jätettiin avoimeksi, mutta Rauman edustajat puolestaan vaativat, että raja oli Hyyplän rajakohdasta vedettävä suoraan keskelle Sam- panalan salmea.

KAUPUNGIN ULKOASU.

Rauman kaupungista ei, ikäväkylläkin, ole säilynyt muutavanhempaa kuvaa kuin pormestari Matti Jönsinpojan tyttären, vaimo Margaretan votiivitaulun taustana oleva maisema- ja kaupunkikuva,20 ja sekin on

mielikuvituksellisesti

ja

taiteellisesti

tyylitelty, joten se antaa liian suurel- lisen kuvan

todellisuudesta.

Perintätietokertoo, ettäv. 1572ruttoon kuol- leet taulun hautajaissaatto esittää juuri mainittuna vuonna sattunutta tapausta

haudattiin

kaupungin ulkopuolelle n.s. Blåspakan länsipuolella olevaan

ruttohautausmaahan.

Kaupunki näkyy siis mainitussa kuvassa mantereen puolelta. Kaunisjärvion siinä laajana ulappana Lajon kallioi- den kaakkoispuolella ja joki virtaa siitä leveänä merta kohti. Joenyli

johtavan sillan toisella puolella näkyy kaupunginportti ja siitä itään rivi

tiheästi

yhteen rakennettuja taloja. Uloinna idässä kohoaa PyhänKolmi-

naisuudenkirkko, sitten raatihuone pienine torneilleen kaupungin keskuk- sessa ja Pyhän Ristin kirkko sekä sen lähellä luostarirakennusten kattoja ja päätyjä

uloinna

lännessä. Koska Rauman kuninkaankartanossa tie- detään

olleen 1560-luvulta

lähtien tiilinen rakennus, jossa oli

kokonaista

7 savupiipulla varustettua huonetta, ja jokasiis oli verrattain suuri, saat- tavat kuvassa lähellä

luostarikirkkoa

näkyvät pienemmät tornit kuulua siihen.27

Vuodelta 1654 on olemassa kirjallinen tiedonanto siitä, että Rauman kaupunki silloin tuli kuparipiirroksena ikuistetuksi.

Insinööri Juhana

(34)

14

Sasse Paiotsista oli näet v. 1652 laatinut Kristiina-kuningattarelle ja prinssi Kaarle Kustaalle omistetun, Tukholmaa esittävän kuparipiirroksen

jahän sai sen johdostakesällä 1653 kreivi Pietari Brahelta valtakirjan ja luvan valmistaa kuvia kaikista valtakunnan kaupungeista. Hän saapui Raumallekin seuraavana keväänä, niin että hänen valtakirjansa esitettiin Rauman raastuvassa toukok. 24 p.

v.

1654.28 Plän viipyi Raumalla sinä kesänä useita viikkoja ja joutuim.m. riitaan mahtavan porvarin Lauri Pietarinpoika Toivaisen ja tullinhoitajan juoruavanvaimon kanssa. Kum- mastakinriitajutusta on Sasselle vähemmän edullinen muisto jäljelläRau- man raastuvanoikeuden pöytäkirjoissa, mutta hänen Raumasta

laatimaa

kuparipiirrostaan ei ole mistään tavattu.

Insinööri

Sassen

harvoista

säi-

lyneistä kuparipiirroksista ovat taiteentuntijat tosin antaneet sen muser- tavan arvostelun, että ne ovat itsetiedottomia karikatyyrejä, mutta sellai- nenkin kuva olisi ollut sangen tervetullut Rauman vanhemman historian kuvitukseksi.29

SATAMA.

Rauman kaupungin ympärillä olevat korkeat kalliot, Lensun kalliot koillisella suunnalla, Kukkiskallio,

Nanunvuori

ja Lonsi kaupungin itä-

puolella, Vähämaankalliot, Myllymäki ja Puomkallio sekä Syvärauman kallio- ja hietaharjut lännen puolella ovat kaukaisina aikoina suojelleet saariston vesireittejä aavan Rauman meren ärjyiltä tarjoten sopivia val- kamia merenkävijöille. Maaston korkeus selittääkin, miksi Rauman sata- ma on kaupungin koko olemassaolon aikana

ollut

erittäin hyvässä mai-

neessa. Raumalla ei siis ole ollut vedenalaisista hiekkasärkistä samanlaisia vastuksia kuin esim. sen naapurilla Porilla, jossa 1600-luvun lopulla alitui- sesti valitettiin kulkuväylän mataluudesta johtuvia haittoja ja purjehduk- sen vaikeutta. Porilaiset väittivät, etteivät he ehtineet tekemään kuin yhden matkan Tukholmaan kesässä, kun Rauman ja Uudenkaupungin porvarit tekevät 3—4 Tukholman matkaa jalisäksi ulkomaanmatkan,

sillä

he eivät päässeet edes ulkomerelle, ennenkuinnaapurikaupungit joennätti- vät tehdä kaksi matkaa Tukholmaan. V, 1713 esitetyssä valituksessa mai- nittiin, etteivät Porin alukset jääesteiden takia päässeet lähtemään sata-

(35)

masta, ennenkuin niin myöhään, että raumalaiset ja uuskaupunkilaiset jo hankkiutuivat toiselle matkalle.30

Rauman satamastakaan ei ole säilynyt vanhempaa karttaa kuin Röneholmin laatima Rauman kaupungin tilusten kartta v. 1839 ja 1600- luvun satamaoloja koskevat tiedot ovat muutenkin sangen niukat. Niiden perusteella voidaan kuitenkin todeta, että kaupungin ulkosatama oli Sal-

mensuussa,

Salmensuunluodon eteläisellä puolella. Tätä satamaa nimi- tettiin Salmensuun

satamaksi

ja siihen saattoivat laskea suuretkin alukset,

jotkatulivat satamaan

Valkiakarin

kulkureittiä.31

Salmensuunluodon ja Tarvonsaaresta ulkonevan Pidesniemen välillä oli Tyrän salmi, jostapäästiin sisempään satamaan Tyränperään jaPuom- kallion lahteen. Tätä satamaa nimitettiin Puomkallion satamaksi ja siihen voivat laskea vain pienemmät alukset, kalastajaveneet ja muut purje- ja soutuveneet. Kolmas maihinnousupaikka oli Tarvonsaarenotsan satama nykyisen Otanlahden tienoilla.32 Sitä käyttivät varsinkin Aikon „aukosta”

eli salmesta (~Aikon veräjä”) sisäreittiä kaupunkiin tulevat kalastajat.

Mutta 1600-luvun valvonta- ja säännöstelysysteemi ulottui näihin pouka- miinkin. Koska alusten tullitarkastus tapahtui Salmensuunluodon tullissa, kiellettiin kaupunkilaisia jakaupunkiin meritse saapuvia vieraita käyttä- mästä muita satamia kuin kaupungin varsinaista satamaa, Salmensuuta.

Kalastajat eivät kuitenkaan noudattaneet tätä määräystä, niin että ainakin ajoittain tullinhoitaja järjesti tullivartijan ottamaan kalatullia Tarvon- saarenotsassa sinne saapuvilta kalastajilta.33

Varsinkin halonvientisatarnana käytettiin

'Hanhisten

lastauspaikkaa Hanhistenrauman äärellä, jaRauman porvareilla oli suuri kiusaus mennä sieltä suoraan merelle poikkeamatta Salmensuun satamaan tullitarkastuk- seen. Niinpä Rauman tullinhoitaja vaati raastuvanoikeudessa syysk. 10 p.

v. 1651 porvari Juhana Antinpoika Pungilalle sakkoa siitä, että hän oli Tukholmasta palatessaan mennyt suoraan Hanhisiin, ottanut sieltä lastin ja purjehtinut taas suoraan merelle käymättä Salmensuun satamassa ilmoittamassa

lastiaan.

Pungila syytti vaikeata vastatuulta javäitti hänen vaimonsa selvittäneen tullin.

Pääsy satamasta kaupunkiin

veneillä

pitkin Karilahtea ja joen uomaa oli 1600-luvun alussa vielä helppo jamukava, mutta 1600-luvun keskipaik-

(36)

16

keillä

alkoi maatuminen

edistyä niin pitkälle, että matalan veden aikana oli hankala liikkua varsinkin raskaassa lastissa

olevilla

veneillä. Karilah- dessa olevaan luotoon

rakennettiin venehuoneita

ja tavara-aittoja, joitaoli aikaisemmin ollutpääasiassa Kolminaisuuden kirkon äärellä. Karia nimi- tettiinkin

Aittakariksi.

Mäkipäästä, Rahgon talon luota, johti tie ja silta Aittakarille jo 1660-luvulla.34 Savilanpuisto-aluetta järjestettäessä löydet- tiin maasta puutolppia juuriAittakarin tien suunnassa.35

Anundilan

talon kohdalta vei tie yli Tarvonsaaren sillan maitse satamaan.

Joen uoma ja sataman pohja olivat jo 1600-luvun

keskivaiheilla

niin mataloituneet, että kiellettiin korkean sakon uhalla kenenkään

heittämästä

lehtipurjeita ja muuta roskaa jokeen kaupungin sillan kohdalla, ja sata- masta täytyi asianomaisten tarkoin korjata pois veteen jääneetlaivahylyt

ja joutopuut.36 Tarvonsaaren sillan ja sataman välillä mainitaan n.s.

Tarvonsaaren kahluupaikka jo 1660-luvulla,

mikä

seikka

niinikään todistaa

salmen mataloitumista.37 Heti isonvihan jälkeen suunniteltiin joen uoman perkaamista Aittakarin kohdalta, koska pääsy veneillä satamasta kaupunkiin yhä vaikeutui, varsinkin matalan veden

aikana.

38 Järjestys satamassa myöskään ei aina ollut mallikelpoista. Siellä liikkui

toisinaan

juopotteleviavieraspaikkalaisia venekuntia jakaupunkilaisten airoja käy- tettiin usein yhteisomaisuutena, niin että Salmensuussa ja Aittakarilla

olevien venehuoneiden

omistajat

valittivat

airojen olevan poissa, juurikun

niitä olisi paraiten tarvittu.39

TULLIAITA.

Keskiaikaiseen tapaan, rykelmittäni maastoa eikä määrättyä asema- kaavaa noudatellen rakennetut, maalaiskyliä muistuttavat vanhat kau- pungit puristettiin kaupunkien ympärille 1620-luvulla

rakennetulla

tulli- aidalla eli staketilla tarkasti rajoitettuun alaan, jonkaulkopuolelle ei

ollut

enää lupa levitteleidä edes vaatimattomimpien syrjäkaupungin mökkien- kään. Tulliaidan kunnossapitäminen

oli

kaupungin porvariston tehtävä

ja se oli siksi suuri rasitus, ettei kaupungin omalta kannalta

katseenkaan

sopinut aiheettomasti laajentaa

aidattavaa

alaa. Suurimmissa kaupun- geissa tulliaita rakennettiin hirsistä, mutta pienemmissä kaupungeissa,

(37)

öCO

co

O CO

Öi Ö

o

Sö

'—-

-seo

s ås

e

Os sa,

a.o SS

?

«sI CO 1-1

Ö

Ö

•<s>

i—^

»»—i

Ö

Ö

(38)

18

kauppaloissa ja markkinapaikoilla hyväksyttiin lankkuaita, jopa hätä- tilassa aidaksistakintehty aita

tulliaidaksi.

Tulliaita häiritsi kiusallisesti porvarien arkitoimia. Kullakin talolla oli

Raumallakin

ollut vanhastaan peltonsa ja niittynsä, riihensä, aittansa ja latonsa kaupungin ulkopuolella. Niihin oli ennen saanut mennä milloin jamitä tietä kukin halusi, mutta tulliaita lopetti tämän vapaan liikehtimi- sen. Tie pellolle ja niitylle, riihelle ja aitoille tuli pitemmäksi ja vaivalloi- semmaksi, sillä tulliaitaan sallittiin tehdä vain muutama veräjä.

Ei olekaan siis ihme, että raumalaisetkin koettivat viivästyttää tulli- aidan rakentamista. Mutta

v.

1626 vaiheilla se

kuitenkin

kaikesta päät- täen valmistui, sillä toukok. 21 p. v. 1627 pidetyssä raastuvankokouksessa määrättiin edellisen vuoden maksamattomat

tulliaitarahat

heti koottaviksi.

Koska tuomiokirjat vv. 1640—1645 ovat hävinneet, ei ole tietoa siitä, vaa- dittuako tulliaidan rakentamista heti

v.

1640 sattuneen kaupunginpalon

jälkeen. Vasta kesällä 1646 se jokatapauksessa rakennettiin maaherran ja tullitarkastajan järjestettyä asian alkuun käymällä itse Raumalla.

Tuomiokirja mainitsee, että tulliaidan rakensivat talonpojat. Sanonta tar- koittaa nähtävästi sekäkaupungin piirissä asuvia entisiäKajon jaRauman kylän talonpoikia että läheisten maakylien väestöä, sillä esim. Uudenkau- pungin tulliaidan rakentamiseenkin ottivat maalaiset osaa 2/3

:11a,

joten vain

V 3

jäi kaupungin porvarien rasitukseksi.40 Tulliaidan pitivät kun- nossa kaupungin porvarit, joillekullekin määrättiinosuutensa siitä.

Tulliportti jatullihuone rakennettiin kaupungin itäiseen päähän, Po- rin tulliin. Itse tulliportti varustettiin vahvoilla määrlyillä, rautaisella

poikkitangolla ja lukolla. Kukaan ei päässyt öiseen

aikaan

siitä kaupunkiin tai kaupungista pois muutoin kuin erikoisella luvalla välttämättömien tapausten sattuessa.41 Sivulla 17 olevasta tullikartastanäkyy, että Turkuun päin menevien ja sieltä tulevien täytyi kiertää

~Porin

tullin” kautta kau- pungista

lähtiessään

ja kaupunkiin saapuessaan, eikä sallittukäyttää nykyistä suoraan Turun tullissa olevan puiston editse

kulkevaa

tietä.

Kaikki kuormat jakantamukset, joitakaupunkiin tuotiin tai joita kulje- tettiin pois, tarkastettiin tulliportilla, jossatulli suoritettiin.

Tulliaitaan

saatiin maaherran luvalla tehdä kaupunkilaisia varten pieni portti eli veräjäKolminaisuuden kirkon lähelle. Siitä tulliaita kulki

(39)

Eteläisenpitkänkadun suunnassa

Lakarinkadun

eteläpäähän jasiitä

Naula-

mäen ja Mäkipään talot jakalliot kiertäen

Vanhankirkonkadun

länsipää- hän, jossaoli

Aittakarin

tielle johtavan.k. Rahgon veräjä. Siitä Anundi- laan asti näyttävät asuntotontin aita tai sen

länsisivulla

sijainneet raken- nukset korvanneen

tulliaidan.

Anundilan talon luona oli satamatielle joh- tava tulliveräjä. Rautilankadun länsipäästä johti veräjä jaedellä mainit- tuun tiehen yhtyvä tie Tarvonsaarelle. Seuraavan rantakorttelin nurkalta vei veräjä poikki Leikarin niityn johtavalleLahden kartanon tielle. Siitä tulliaita jatkui tonttiaitana joen rannalle sulkien aidan sisäpuolelle kau- pungin panimon42 jakulki sitten yli joenpappilan kymmenysaitan jasen yhteydessä olevan majatalon, pappilan, koulun jakirkon sekä Talonpoikain korttelin taaitse tulliportille.43 Lajon kallioita nimitetään vielä nytkin staketin taustaksi.

Ainoastaan kaupungin rannassa oli tulliaita tehty hirsistä, mutta muualla vahvoista lankuista. Nykyistä Savilan puistoaluetta järjestet- täessä löydettiin maahan vajonnutta hirsiladelmaa siltä kohdalta, missä

1600-luvun rantaviiva lähipitäen kulki.44 Ladelma oli siis nähtävästivan- han tulliaidan jäännös.

Salmensuun sisäsatama suljettiin tullinkantoa varten tullipuomilla siitä läheisen kallion, Puomkallion, nimi. Puomkalliosta Avainkimpun kallioon ja Pläkkiluodon nokkaan vedetty puomi esti tarvittaessa sekä

Salmensuun että Tyrän salmen kautta kulkevien veneiden pääsyn kaupun- kiin. Salmensuunluodolla oli kaupunkilaisten tavara-aittoja javenehuo-

neita. Luodon eteläpuolella

mainitaan v.

1649 m.m. pormestari Jaakkima Timmen aitta ja v. 1655 porvari Matti Soukin aitta. Isonvihan jälkeen sallittiin kaupungin porvarien rakentaa aittoja ja venehuoneita Salmen- suunluodon pohjoiselle rannallekin, koska varsinaisen sataman puolella oli tilanahtautta.45

Pikkutullisysteemi oli,kuten mainittiin,kaupungin porvaristolle hyvin vastenmielinen ja kaupunkilaisten harmi suuntautui ensi aikoina yhtä paljon tulliaitaan sellaisenaan kuin tullipalvelijoihinkin. Raumalta, kuten muistakin kaupungeista, tiedetään tapauksia, jolloinkaupunkilaiset särki- vät tulliaitaa polttopuiksi tai lattiapalkeiksi tai irroittivat tulliaidasta lankkuja, piilottivat ne puutavarakuormaansa ja myivät muun tavaran

(40)

20

kerällä hyvästä maksusta. Tullipetosta harjoitettiin m.m. siten, että heiniä ja puimatonta viljaa tuotiin yöllä kaupunkiin ja viinaa poltettiin salaa.46 Tullivartijat torailivatkaupunkilaisvaimojenkanssa vähäpätöisten kan- tamustenkin tullaamisesta. Toisinaan syntyi suoranaista käsikähmääkin.

Silloin miehet iskivät kimmastuksissaan tullipalvelijaa jopa airoilla ja haloillakin.47

Vaikeimmin

vartioitava oli Mäkipäässä oleva Rahgon veräjä, sillä siitä meni tie Aittakarille ja sieltä venetie satamaan. Kesällä 1648 tullin- hoitaja vaati tämän veräjän kokonaan suljettavaksi, mutta porvaristo vastusti sitä jyrkästi. Tulliaitakin oli Aittakarin kohdalta matalampi, vain polvenkorkuinen, sillä sen yli nostettiin arkkuja veneisiin satamaan kuljetettaviksi.48

Tulliaidassa olevien veräjien valvonta oli milloin tiukempaa, milloin höllempää tullinhoitajan ja hänen apulaistensa virkainnosta riippuen.

Lahden kartanon mahtava herra Michell Jordan ja hänen lähes yhtä itse- tietoiset voutinsa joutuivatusein riitaan tullinhoitajankanssa Lahden tien

tulliveräjästä. Niinpä se määrättiin

v.

1653 naulattavaksi kiinni, mutta kartanon vouti repi naulat pois ja aukaisi taas veräjän omin lupinsa.

Valpurina pidetyssä yleisessä raastuvankokouksessa v. 1655 luettiin por- varistolle käsky, että kaikki tulliaidassa olevat salaportit oli suljettava, mistä näkyy, että kaupungin porvareilla oli keinonsa kiertää tullia.

Pappilan pelloille jariihille johtavatulliaidanveräjä oli myöskin tullinhoi- tajan

alituisena

silmätikkuna.

Mutta

kaupungin

kirkkoherra oli

puoles- taan siksi vaikutusvaltainen henkilö, että hän sai tullinhoitajan toimenpi- teet tämän veräjän sulkemiseksi useimmiten peruutetuiksi vetoamalla maaherraan javieläkin korkeampiin viranomaisiin.49

Tulliaidan kunnossapitoa valvoivat lähinnä työruotujen ruotumesta- rit, sillätulliaita, kuten kaupungin muutkinyleiset työt, jaettiinruoduttani porvarien tehtäväksi jakunnossapidettäväksi. Ruotu käsitti 10 lähellä toistaan asuvaa porvaria ja yksi heistä oli ruotumestari. Vuodelta 1649 säilyneessä ruotuluettelossa mainitaan kaupungin silloiset suorituskykyi- set porvarit 13 :een ruotuun jaettuina. Kun tulliaitav, 1675 tarvitsi perin- pohjaisen uudistuksen, koetettiin pakoittaa porvareita rakentamaan se

hirsistä salvamalla kuten hirsiseinät, mutta porvaristo teki niin jyrkän

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ja vastaus kysymykseen mik- si l¨oytyy t¨at¨a kautta – siksi, ett¨a hyv¨aksytyist¨a m¨a¨aritelmist¨a niin (p¨a¨attelys¨a¨ant¨ojen avulla) seuraa?. Vastauksen takana

Kaavassa on joitakin vakioita ja yksi muuttuja (juurrettava), mutta erikoisinta on, että vakioille ja muuttujalle tehdään vain kaksi lasku- toimitusta: yksi yhteenlasku ja

1614 marraskuun 4 p:nä, että heidän tuli saada palkkansa sen järjestyksen mukaan, jonka kuningas oli säätänyt papistosta Ruotsissa, Näin ollen tuli heidäa

jat Tukholmaan 1.5. Tengström, Vita Rothovii, ss. Högman, Rauman kaupungin hist. Kronqvist, Muinaistieteelliselle Toimikunnalle annettu P. Kolminaisuuden kirkkoa koskeva selostus

lavantaudiksi katsottu väestötauluissa nimillä tyfus, nerv- och rötfeber esiintyvät sairaudet. Niitä oli runsaasti liikkeellä 1830-luvun puolivälin jälkeen.

jan kylästä Iljanteelle, mutta kolme vuotta myöhemmin olivatkin jo venä- läiset vaatimassa kyytejä. Heidän käskyläisenään joutui vt. nimismies Gabriel Morin

Mutta miksi Pyhän Ristin kirkko Raumalla ei tunnu nousevan niin korostuneesti esille kuin Ulvilan kirkko Ulvilassa.. Pyhän Ristin kirkko on hyvin säilynyt, siellä

Jo ennen kuin oli päätetty ulottaa azn ja ázn ero jälkitavuihin, kieli- lautakunta siksi suositti, että a' olisi merkittävä sivistyssanoihin vain jälki- tahtien painollisiin