seuran-nut ruotsalainen
siirtoasutus,
josta vielä tähteitä löytyy Satakunnanrannikkoseuduilla,
ja joka vanhempina aikoinakaikesta
päättäen ei olerajoittunut
lähimpäänranta-alueeseen
')• Kun sitäpaitsi joukko') Siten olivat esim. Pomarkku ja Lassila (Klåsmark), vaikka sijaitsivat kaukana Hämäläisten erämaassa, epäilemättä alkuaan ruotsalaisia uutisasutuksia.
Siitä on todisteena, paitse näillä seuduin esiintyvät ruotsalaiset paikannimet, tarukin, joka kumpaisellakin paikkakunnalla osottaa Ruotsalaiset niiden ensim-mäisiksi uutisasukkaiksi. Kumpainenkin kylä laskettiinkin vielä 15-sataluvulla
15
suomalaisia
kyläkuntia oli syntynyt joen alajuoksun varrelle, oli siten rantaseutujen merkitys uudenviljelyksen kauttavähitellen
kohonnut.Kokemäki ei ollut enää, samassa määrässä kuin ennen, paikkakunnan sydämmenä. Uudet olot edellyttivät myöskin että seutu kauppa- ja yhteiskuntaelämäänsä varten sai uuden keskustan. Siten syntyi,
todennäköisesti viimmeistään
13-sataluvunensimmäisinä
vuosikym-meninä, vanhan Teljän seuraajana Ulvilan kaupunki.Kun tähän saakka yleensä on otaksuttu Ulvilan kaupungin olevan siltä ajalta, jolloin kuningas Albrekt antoi sille etuoikeus-kirjansa, eli vuodelta 1365, on sen olemassa-olon aikaa
melkoisesti
supistettu. Jo
hätäisestäkin
silmäilystä sen ajan niukkoihin asia-kirjoihin käy näet kieltämättä selville että Ulvilaa jo ennenyllä-mainittua vuotta oli pidetty kaupunkina.
Vuonna 1311, kun Turun piispa Ragvald julistaa kirjeen kir-kon
perustamisesta
paikkakunnalle, mainitaan Ulvila ensi kertaa asia-kirjoissa,vaikka
silloin vielä vanhemmalla Liikistö-nimellään. Noin kahtakymmentä vuotta myöhemmin,v. 1332, antaaPentti-piispa
uuden kirjeen kivikirkon rakentamisesta Liikistöön, jostavoi päättää seudun josiihen
aikaan saavuttaneen jonkummoisen merkityksen '). Vuonna 1347 siis samana vuonna, jolloin vielä puhutaan vanhasta laiva-väylästä esiintyy vihdoin nimi Ulvila ensi kertaa varmuudella historiassa, ja tavalla, joka meille näyttää ilmi selvään, minkä muu-toksen alaisiksi jokilaaksonkauppaolot Henrikki-piispan jälkeenolivat joutuneet. Silloin näet antaa Maunu-kuningasUlvilan
kylänmiehille oikeuden vuotuisten markkinain pitämiseen Kokemäellä2). Ulvila esiintyy siis kaupan pääpaikkana näillä seuduin, Kokemäki vaan sen etuoikeutettuna markkinapaikkana. Seuraavana vuonna 1348, antoi Maunu-kuningas taasen erään kirjeen Ulvilalaisten hyväksi, josta, mikäli meidän on onnistunut tulkita siitä tallella olevaa, nähtävästi perin virheellistä jäljennöstä, näyttää käyvän selville että paikkaan. k. „ruotsalaiseen kymmenysoikeuteen“. Arantilan kylän vanha ruotsalainen nimi Arnäs, joka esiintyy 15-sataluvun tuomiokirjoissa, viittaasiihen, että tähän-kin seutuunRuotsalaiset ovat perustaneet siirtoasutuksia. Monilla muilla, kui-tenkin nähtävästi suomalaisilla kylillä, oli vanhempina aikoina ruotsalaisetkin nimensä ensim. Nakkila Nackeby, Vilillä Villhy.
*) Fortelius. De initiis Biörneburgi, s. 11.
2) Mustakirja, siv. 79. Vuonna 1347 julistaa Hemminki-piispakin Ulvilan hautausmaan vihkimistä koskevan kirjeen. Vuonna 1350 sama piispa antaa kirjeen, jossa myönnetään 40 päivän synninpäästö niille, jotka käyvät kirkkoa Ulvilassa. Kts. Fortelius. V. 1352 luetaan Ulvila kuninkaallisiin kirkkoherra-kuntiin. 10/2 1348 sanotaan myös Maunu-kuninkaan vahvistaneen Ulvilan kylän-miehille erään niityn omistusoikeuden (Grönbladin muistoonpanot).
ULVILAN KAUPUNGIN IKÄ.
silloin nimenomaan kutsutaan kaupungiksi. Kirjeessä puhutaan näet
maalaisista, jotka
lähtevät
„väkivaltaisesti kaupungista, tekemättäkylänmiehille
mitään oikeutta44, ja joidenvallattomuuksilta
kunin-kaanvoutien
tulisiviimmemainituita
turvata ’). Vuonna 1355puhu-taan lopuksi eräästä kaupunkilaisesta käyttämällä nimitystä
„civis“,
s. o.
porvari,
joka myöskin viittaasiihen,
että yhteiskunnan, johon mainittu henkilö kuului, on täytynyt olla kaupunkikunta 2).Mutta
paitsi
asiakirjain todistuksista voimme muistakin sei-koista päättää Ulvilan kaupungin vanhemmaksi kuin on otaksuttu.Vanhat,
osaksi
vielii sangen hyvin säilyneet hautakivet, jotka löy-tyvät Vanhankylän kirkossa, ja jotkatodennäköisesti
ovat tulleetsinne siirretyiksi sen
vanhemmista
edeltäjistä, osottavat kieltämättä näiden vanhojen kirkkojen läheisyydessä löytyneen verraten rik-kaanyhteiskunnan,
jonka jäsenillä on ollut varaa hankkia nämät aikoinaan sangen kalliitmuistomerkit.
Tarkkatuntoinen tutkija Grönhlad ilmoittaa Vanhankylän kirkossa löytäneensä hautakiven, jossa oli piirrettynä vuosiluku ~1290“ 3). Tätä hautakiveä, joka siten on ollut vanhimpia maassamme tunnetuita, ei tietääksemme enää ole olemassa. Mutta vieläkin voidaan eräästä jälellä-olevistakivistä
selvään lukeavuosiluku
1313. Ilmoituksen mukaan sanotaan siellä sitä paitsi löytyneen kiviä vuosilta 1318 ja 1321, sekä niiden ohessa eräspaiaiten
säilyneitä, joka on laskettu erään Arnoldus Stolten lepopaikan merkiksi,vuodelta
1345. Sellaista kallisarvoistenmuisto-merkkien
paljoutta, jommoistatietääksemme
ei missään maamme kirkossa tältä ajalta löydy, eiedes
Turuntuomiokirkossakaan, voineetuskin
muuten selittää, kuin otaksumalla Ulvilan kaupungin, edes jossakinmerkityksessä,
jo silloin olleen olemassa. Kiviin piirretytnimetkin
mikäli niitä vielä voi lukeaviittaavat
siihen, että niitten käyttäjätelinaikanaan
ovat olleet porvareita, ja että paikka,jossa ovat eläneet, on ollut kaupunki.
Mutta keskiajalla tehtiin erotus
kaupunkien, „civitates“,
jakauppaloiden,
„villae forenses44, välillä, ja on mahdollista, että Ulvilaaluksi
luettiin jälkimmäisten joukkoon. Sen asukkaillaannet-tiinkin 13-sataluvun
asiakirjoissa tavallisesti nimitys „villani44 eliJ) Jäljennös S. V. A:ssa Städernas acta-nimisissä asiakirjoissa, Björne-borg, Ruotsin valtioarkistossa löytyvän kopian mukaan. Sanat, jotka kohdis-tuvat yllä-olevaan kohtaan, kuuluvat: „somlike män, soin alandeno boär,hvilke som bystene wartä i tere stat, fara väldelikä bort aff statenom, them ängen rät giörande44.
2 ) Mustakiija, s. 102. «Andreas, dictus väri, civis jn Hulsby44.
3) Clrönbladin Miscellanea S. V. A:ssa, s. 121.
2 17
Ulvilan kau pungin
etu-oikeudet.
Kaupungin asema ja
raken-nustapa.
kylämniehet puheentapa, jota
kuitenkaan
ei millään muotoa saa selittää maakylän väestöätarkoittavaksi.
Sillä sana „by“ (kylä)merkitsi
vanhemmassa Ruotsin kielessä kaupunkiakin, ja vielä16-satalnvulla
käytettiin Porissa sanaa kylänmies („byaman“) samassa merkityksessä kuin porvari („borgare“). Että Ulvila ainakin seura-kuntana on ollut olemassa jo 12-sataluvulla, sitätodistavat
sekä paikkakunnalla liikkuva taru, joka kertoovanhemmistakin
kirkoista kuin v. 1311 perustetusta, että myöskin yllämainittu vanha hautakivi vuodelta 1290; ja jollemme voikaan täydellisesti luottaaForteliuksen
muistoonpanemaan tietoon, että Ulvilan kaupunki muka saisi syn-nystään kiittää Birger Jaarlia, täytyymeidän kuitenkin
pitäävar-mana, että tämä paikkakunta kaupunkina on ollut olemassa jo 13-sataluvun alusta asti.
Vuodella 1365 on
meidän
mielestämme merkityksensä Ulvilan kaupungin historiassaainoastaan
sen tähden, että silloin ilmestyi ensimmäinenkaupungille
annettu etuoikeuskirje, joka onmeidän
aikoihimme säilynyt. Ei mikään näet estä otaksumasta että samal-laisia kirjeitä jo aikaisemminkin on annettu, vaikka eivät ole tulleet jälkimaailmalle tunnetuiksi. Kuningas Albrekt myönsi porvareille kirjeensä kautta oikeuden nauttian. k. „Byarkö-“ eli kauppakaupunki-lakia, jonka hänen enonsa, kuningas Maunu,aikaisemmin
oli antanut valtakunnankaupunkeja,
„civitates“, ja kauppaloita, „villBe forenses“,varten 1). Täten oli hän