vaaleihin nähden kaupungissa, missä
tilaisuuksissa
kaupungin ääni-määrä olisi laskettavakaksinkertaiseksi maaseurakuntaan
verraten, jossa oli 35 manttalia, jotenkakaupungin
äänet siis vastaisivat 70:äämanttalia, minkä ohessa muut vaaliin osaa ottavat maaseurakunnat omistamansa
manttalimäärän
mukaan antaisivat äänensä.Mainittu
sopimus perustui vanhaan käyttötapaan ja olisovellettu
siihen suh-teeseen, jonka mukaan kaupungin asukkaat jamaaseurakunnan
jäse-net ottivat osaa kaupunginkirkon
rakentamiseen
ja ylläpitoon 1).Kirkollisiin
oloihin nähden mainittakoon muuten että aikakau-den alussa vielähavaittiin
jälkiä siitä hengellisestä liikkeestä, joka 17-sataluvun lopussa oli niin mahtavana vallinnut kaupungissa jasen
lähitienoilla.
Oli nytkin nainen, jokasaarnoillaan aikaansai
herätyksiä laajoissa piireissä. OllenIkälisistä
kotoisin oli hän vuo-den 1810:n jälkeen asettunut Poriin,missä
oli tunnettu „pikku muo-rin" („lilla mor“) nimellä. Kokouksia pidettiinporvari
OlaviSun-delinin luona, ja niihin tulvasi nytkin väkeä lähempää ja kauempaa, joskin liike likimainkaan ei ollut yhtä laaja-alainenkuin Anna Lager-bladin aikana.
Uudesta
herännyt hengellinen liiketurmeltui
myös-kin vähitellenkaikellaisiksi
erheiksi, jotkakuitenkin
tulivat tukahute-tuiksimaltillisten
henkilöidenvaikutuksesta
heränneiden omissariveissä
2).Papisto puolestaan uurasti samalla ahkeruudella kuin ennen
siveellisyyden
kohottamista jalukutaidonedistämistä
alemmissa sääty-luokissa.Etenkin
oliprovasti
tohtoriIgnatius
tunnettu innokkaana kirkonmiehenä, joka osotti suurta huolenpitoa seurakunnanhengelli-sen elämän kohottamiseksi.
Mitä kaupungin kouluihin tulee oli niille,
samoin
kuin useim-mille muillesenaikuisen
sivistyselämän ilmiöille, jonkummoinen py-sähdys, jos ei tahdo sanoa taantumus,tunnusomaista.
Ennen on osotettu, mitenkä Porin koulu Kraftmanin toimesta, joka siellä ensin pani käytäntöön uudenaikaisempiaopetustapoja
ja oppiaineita, oli') Kirkonkouksen pöytäkirjat 5/3 1825 ja Senaatin kirje 27a 1821.
2 ) Akiander, Historiska upplysningar, osa 11, s. 295.
383
Gripenbergin laitos.
Triviaalikou-lussa vallitseva
klassillisuus.
SUUREN LAIVANVARUSTUSTOIMEN AIKA.
kohonnut yhdeksi maan etevimmistä oppilaitoksista sekä miten se Branderin rehtorikautena ylipäänsä oli edelleen astunut näin alotta-maansa uraa. Ja
vaikka
tämä suunta ei kauan jäänytkään triviaali-koulussa pysyväiseksi, näytti siltä ikäänkuin se jo olisi saavuttanutjalansijaa paikkakunnalla, koska sinne aikakauden alussa sijoitettiin
maan ensimmäinen varsinaisessa merkityksessä reaalinen opisto.
Se oli n. k. Gripenbergin Hämeenlinnassa edellisenä vuonna
avattu kasvatuslaitos, joka lokakuussa v. 1813 siirrettiin Poriin. Sen perustaja ja johtaja oli tuo opetustointa niin lämpimästi harrastava kapteeni 0. H. Gripenberg, joka
ulkomaille tekemällään
opintomat-kalla oli tutustunut Pestalozzin aatteisiin ja järjestelmään. Laitoksentarkoituksena
oli „herättää, edistää ja voimassapitää uskonnollistaja siveellistä toimintaanousevassa nuorisossa, tavalla, joka johtaa perus-teellisiin, kaikille kansalaisille käyttökelpoisiin tietoihin Jumalasta, ihmisestä ja luonnostat Oppiaineista olivat etusijassa: uudet kielet, matematiikka, luonnontieto, historia, filosofia, siveysoppi ')■ Kieli-opetusta harjoittivat käytännölliseen tapaan ulkomaalaiset opettajat, Ranskalainen Limouzin ja Saksalainen UlrichOpisto, yhtäaikaa käymä- ja asumalaitos,
saavutti
vähässä ajassasuuren luottamuksen. V. 1815 nousi oppilasluku 26:een, mutta olles-saan loistavimmillaan kuuluu se kohonneen aina 47:een. Valitetta-vasti näki itsensä
kuitenkin
Gripenberg taloudellisista syistä pako-tetuksi jo v. 1818 siirtämään opiston Yoipaala-nimiselle maatilalleen Sääksmäkeen, missä se muutaman vuoden kaluttua kokonaan taukosi (1822) 2).Gripenbergin laitoksenmuutettua paikkakunnalta pois oli myös-kin lopussa kaupungin kouluoloissa vallinnut uudisteleva suunta.
Sillä vanhassa
triviaalikoulussa
oliedellisellä
vuosisadalla hiukansyrjäytetty
klassillisuuden harrastus taasen asettunut kunniasi]alle.Noita „hyödyn aikakautena44 oppisuunnitelmaan otetulta aineita:
principia oeconomiae ja jurisprudentia
naturalis
y. m. ei enää luettu,*) Oppiaineet olivat: kielet (ruotsi, venäjä, ranska, saksa jalatina), las-kento, mittausoppi, maantieto, luonnonhistoria, luonnontieto (fysiikka jakemia, tähtitiede ja mekaniikka), yleisiä tietoja ihmisen ruumiillisesta ja siveellisestä luonnosta sekä tärkeimmät terveyden säilyttämistäkoskevat säännöt, historia, siveysoppi, uskonto ja musiikki.
2) Leinberg, En Petalozzis lärjunge. Ylipainos Pedag. aikakauskirjasta.
Opistossa käytettyinä oppikirjoina mainitaan: Lacroixn, N. Smidin, Mailerin, Beckmarkin teokset puhtaan matematiikan alalla, Steinin, Galettin, Heusin-gerin, Hartmanin, Silfverstolpen, Bergmanin, Insulinin ja Maletin, maantie-teelliset ja maailmanopilliset teokset; Mozellin ranskalaiset, Heinsiuksen
saksa-laiset ynnä Bröderin latinalaiset kieliopit.
384
Koulun rappeu luminen.
Kouluelämä,
TRIVIAALIKOLUN RAPPEUTUMINEN.
ja muiden
reaaliaineiden
valinta oli liian horjuva, jotta ne olisivat saattaneet olla vastapainonakaikkihallitsevalle
klassillisuudelle.„Yanha rehtori Johnsson" (1804—1839), tuo pieni laiha hopea-hapsinen ukko,
vanhanaikuisessa
puvussaan, oli vanhan koulujärjes-tyksen harras ihastelija. Hänen johdollaan antauduttiin etupäässä vanhoja kieliä opiskelemaan, ja etenkin hoiti hän itse heprean ope-tusta, tuon kielen, jolla kuten hän sanoi Jumala itse jahänen pyhät enkelinsä ovat puhuneet hoitipa sillä menestyksellä, että hänen lähin seuraajansa, hämmästyneenä oppilaidentaitavuudesta
tässä aineessa, puhkesi sanomaan: täällähän itse
seinätkin
puhuvat hepreaa" *).Mutta aika vaati jo koululta muuta kuin hepreaa ja latinaa.
Sitäpaitsi vaikuttivat muutamat muutkin asianhaarat siihen ettei koulun tointa enäil kaunistanut tuo vanhempina aikoina Porin oppilaitokselle tunnusomainen menestys. Turun kimnaasin perusta-misella (1830)
riistettiin
kaupungintriviaalikoululta
se suoraan yli-opistoon laskemisen oikeus, jonka se oli omannut perustamiscstaan asti. Tämä vaikutti nopean alenemisen oppilasluvussa. Myöskin oli tähän osaltaan syynä sekäytännöllisiin
jakaupallisiin harrastuk-siin kohdistuva suunta, jolle porvariston riennot yleensä olivat kään-tyneet, suunta, mikä saattoi useat vanhemmat omistamaan poikansa kauppa- ja elinkeinoalalle2). Eikä niinikään puhunut koulun puo-lesta liiallinen vitsan käyttäminen, johon muutamatopettajista
-Fogelholm, Forsman ja Frosterus ottivat ryhtyäksensä, ja jostakaupungin
vanhimmat, pormestari etupäässä, esiintoivatvalituksia
piispantarkastuksessa v. 1835 :!).Asiain
näin ollen aleni hiukan 300:tta tekeväoppilasluku, 1820-luvun
lopussa, 82:een, niinkuin seoli triviaalikoulun viimme vuonna 1841. Sen ohessa huomattiin sieltä yliopistoon 4), ja 1830:n vuoden jälkeen Turun kimnaasiin
lasketuiden
oppilasten, olevan hiippakunnan „muista kouluista saapu-neita tulokkaita heikompia" 5).Sillä viilin kun triviaalikoulu täten, työskennellen klassillisuu-don raskaan ilman painostamana, näki olemassa-olonsa toisen
vuosi-■) Kts. „Skoltidning“, marraskuun ja joulukuunnumerot v. 1848.
2) Triviaalikoulussa tähän aikaantavattukorkein oppilaslukuoli 218(1829).
3) Mainittujen valitusten johdosta pantiin toimeen kurinpitoa koskeva ohjesääntö, joka teki rangaistukset osaksi riippuviksi kouluneuvostosta. Asia ei tästä paljoa parantunut, syystä että oppilaat nyt saivat odottaa rangaistusta toimeenpano-päiviin asti. Ohjesääntö joutuikin kohta käytännöstä pois.
4) 1820-luvulla laskettiin akatemiaan keskimäärin 8 tai 9 oppilasta vuo-sittain.
s) Färling. Några grunddrag j. n. e. s. 27.
25 385
Ylä-alkeiskouln
SUUREN LAIVANVARUSTUSTOIMEN AIKA.
sadan lähestyvän loppuansa, pysyi myöskin sen sisällinen elämä koskematonna
kaikesta
ajan edistynnästä. Tapa että oppilaat talvi-seen aikaan tulivat kouluun kantaen halkotaakkaa kainalossaan ja itse sytyttivät roihun takassa palamaan oli kyllä jo heitetty sikseen, muttauseat muut vanhan ajan„koulun
palvelustoimista44 („opera servi-liora scholastica44) elivät vielä edelleen täydessä käytännössä. Ainakin kerta viikossa oliapoligistain
määrä,vahtimestarin
katsonnan alai-sina, lakaista koulusalin lattia. Samoin oli „patukka“ („klobba4<),tuo notkeista
koivunoksista
palmikoitte rangaistusase, joka tähän aikaan, jolloin vielä tunnustettiin oikeaksi väite: „kuta koulu ko-vempi,sitä
pappi parempi44, oli yksi koulunetevimpiä
opetusväli-kappaleita,varsinaisesti
apologistain valmistettava, jotka myöskin enimmin saivat tuta sen vaikutuksia. Joka aamu aikaisin tuli yhden oppilaan kustakin eri luokasta juosta kotiin asianomaisen opettajan luo ilmoittamaan tälle paljoko kello oli sekäerityisesti viitata(„indi-cera44) painavaan
7-lyöntiin,
jollointyön oli määrä alkaa.„Clavarius
44,muuan ovella seisova apologista, joka avasi opettajille sekämyös
rehtorinluokkalaisille
oli sen ohessa velvoitettu pitämään silmällä raastuvankelloa jakuuluvalla
äänellä antamaan tiedoksikellonlyönnit:„hora
nona44 (kello yhdeksän),„decima
44 (kymmenen) j. n. e. teh-tävä, joka koulun saatua oman kellon rajoittui sunnuntaisoittojen ilmoittamiseen huutamalla „prima“, „secunda“, „tertia vice singulit44 (yksi, kaksi, kolme).. „ostiarius“, eräs rehtorinluokkalainen, jonka asiana oli opettajienpoissaollessajärjestyksen
ylläpitäminen koulussa, kulki vitsa kädessä luokasta luokkaan, usein aika kovakätisesti jael-len ojennuksiansa. Jokaisella luokalla tuli sitäpaitsi „primuksen4t (ensimmäisen luokalla) ottaa selvätelmivistä
(„strepentes“) naura-vista („ridentes“) y. m. ja ilmoittaa ne rangaistaviksi, jonka ohessa„longuksen“ (s. o. „ultimus“ = viimmeinen luokalla) oli
opettajan
sisäänastuessa pyhkiminen pöytä pölystä puhtaaksi 1).
Muunnos, joka ei ollut niinkään vähäpätöinen merkitykseltään, tapahtuitosin kaupungin kouluoloissa, kun vanhatriviaalikoulu, oltuaan kokonaista kaksi
vuosisataa
Satakunnanctevimpänä sivistyksenahjona, asetuksella 21/«:pltä 1841 muutettiin neli hiekkaiseksiylä-alkeiskouluksi,
samalla kun
apologistaluokka
siitä erotettiin omaksierityiseksi laitok-seksi ala-alkeiskoulun nimellä. Kuitenkaan tämä koulun ulkonaisen järjestyksenmuutos eivälittömästi
tuonut mukanaan mitään huomatta-vampaa muuttumusta sen toimitapaan ja olemukseen nähden.') A. Warelius, Muistelmia Porin koulusta, sisältyy «Tervehdykseen" v.
1881, sekä Nordlund, Skolförhållanden.
386
Vanhoja koulu-tapoja.
Hattukuikue.
Vannetanssi.
YLÄ-ALKEISKOULU. VANHOJA KOULUTAPOJA.
Ensi aikanaan näkyy
ylä-alkeiskonlu
astuneen triviaalikoulun jälkiä. Oppilasluku, pysytellen aluksi 80:n ja 90:n välimailla, nousi kuitenkin 1840-luvun lopussa jonkun verran yli 100:n. Kun tuomio-provasti J. A. Edman toukokuussa v. 1848 toimitti piispantarkastusta, katsoi lian itsellään olevan syytä muistuttaa, että „oppilaitoksessa tosin ilmeni edistymistä parempaanpäin, vaan että sentarkoittama ja tarkoitettava päämäärä vielä oli kaukana44, jotenka hänen vakuu-tuksensa mukaan Porin alkeiskoulu oli takapajulla ainakinosasta
muita
hiippakunnassa olevia alkeiskouluja. Mainitusta lausun-nosta tekivät opettajat valituksentuomiokapituliin, joka arvatenkaan ei voinut huomatarehtorin
tai muiden koulun opettajien ansain-neen tarkastajan yleisissä sanoissa lausumaa moittivaa arvostelua,mutta ei myöskään voinut kieltää,
„ettei
nykyistä parempi kanta olisi ollut koulussa sekä mahdollinen että toivottava44 ').Huolimatta Porin koulun, tämän ajanjakson kuluessa, näkemistä muutoksista, se kun oli sekä menettänyt yliopistoon laskemisoikeuden (1830) että myöskin suunniteltu alkeiskouluksi (1841), oli kuten olemme nähneet — siellä noudatettu opetustapa ja järjestys kuitenkin jäänyt entiselleen. Niinpä pysyi vielä moni vanha koulutapakin muuttumattomana, yhden ja toisen ainoastaan
vastahakoisesti
väis-tyessä uusien olojen tieltä. Näihin
viimmeksimainittuihin
kuului esim.tuo n. k:n
valedicentien
(s. o. hyvästi jättävien eli koulusta eroavien) riemukulku. Oli nimittäintriviaalikoulun
aikana ollut tapana että eroavat oppilaat, juhlapukuun puettuina, päässä sieltä täältä lainatut, erikuosiset ja eri-ikäiset korkeat silkkihatut, somistetutsormenlevyi-sillä vihreillä, tuulessa liehuvilla nauhoilla, kävelivät
parittain
ja käsikynää katua ylös, toista alas. Kahden vuosisadan kuluessa olikau-punki tottunut tähän näytelmään,
joka
sen kautta oli saavuttanut jonkummoisen loukkaamattomuuden, ja jostaei niin helposti tahdottu luopua. Niinpä jatkoihin rehtori, senjälkeen kuin yliopistoon päästö oli lakannut, vielä muutamia vuosia eroavien oppilaiden kimnaasiin nimittämistä samaan tapaan kuin hän ennen oli laskenutheidät
aka-temiaan. Täten jatkui näitäomituisia hattukulkueita
1830-luvun keski-vaiheille asti, jolloin ne kuitenkin vähitellentaukosivat
javaipuivat
unheeseen2).
Kauemmin kuin
hyvästijättäjien
riemukulku säilyi lusijuhlan vietto,Lucianpäivän
edellisenä iltana, 13;na p:nä joulukuuta, jolloin nuoriso laskettiin joululomalle. Juhlan loistokohtana oliverral-') Färling, Några grunddrag j. n. e. s. 31.
2 ) Nordlund, Skolförhållanden, ss. 93—9ti.
387
Koulun läpikäy neitä eteviä kaupunkilaisia
SUUREN LAIVANVARUSTUSTOIMEN AIKA.
lisesti suuremmoinen juhlavalaistus ynnä siilienliittynyt vannetanssi, joka suoritettiin kaiuttaessa latinalaisia koululauluja, osasta joulu-virsiä, osasta lauluja eri sisällystä. Se oli yksinkertaista kaksiäänistä laulua, joka opittiin ainoastaan korvakuulon mukaan. Tavallisesti alkoivat esitykset
virittämällä
verkalleen javirsitahclissa riemulaulua:„ecce
novum gaudium, ecce novum mirum“, ja loppuivatnopeapol-kuisesti
sujuvaan koululauluun: „o scholares, voce pares, jammecumconcinite
j. n. e.“ Yhtä yksinkertainen kuin laulu oli tanssi, jota suorittaessaan osaaottajain eri laulunosottamassa tahdissa oli määrä as-tua käytävään, mikä muodostuiriveihin asetettujen oppilasten pystyssä pitämistä vanteista, ja jälleen ulos toisesta päästä, käyden jokatoinen oikealle, joka toinen vasemmalle. Laulujen lomissatarjoiltiin virvok-keita, omenia ja konvehtia,tilaisuuteen
saapuneelle yleisölle, jonkajoukossa nähtiinkaupungin