• Ei tuloksia

Uskonto ja taide

In document Satakunnan historia I,1 · DIGI (sivua 147-156)

VIII KIVIKAUDEN ELÄMÄÄ SATAKUNNASSA

7. Uskonto ja taide

Kivikauden henkinen kulttuuri on aluetta, josta arkeologiset löydötkertovat suoranaises-ti hyvinvähän. Niistä monien voi kyllä tulkita ilmentävän esimerkiksi uskonnollisia käsi-tyksiä ja arkeologeilla onkin taipumusta sijoittaa sellaisetlöydöt, joilleeivät keksi seli-tystä,kuuluviksi uskonnon piiriin. Nimenomaan tästä aiheesta puhuttaessa on aina syytä muistaa, ettei nykyajan tutkija pystyasettumaan vuosituhansien takaistenjaaivan toisen-laisessaympäristössä eläneiden ihmisten ajatusmaailmaan, joten hänen tulkintansa

saat-taa ollatäysin väärä.

Haudat ovat konkreettisia todisteita jovarhain vallinneestauskosta, ettei kuolema ollut kaiken loppu. Vainajan mukaanannetut esineet merkitsevät, että niiden uskottiin olevan hänelle tarpeellisia siinäuudessa maailmassa, jonnehänon mennyt. Ratkaisemattomaksi arvoitukseksi kuitenkin jää,millainen sen kuviteltiin olevan.

Punamullallaon selvästi ollut tärkeä osuus ainakinSuomusjärvenkulttuurin ja kampake-raamisen piirin hautausmenoissa. Se onollut josilloin vanhaaperua: sitäkäyttivät

Nean-dertalinkin ihmiset haudoissa jääkaudenaikana. Sen tarkoitusta voi vain arvailla.

Olete-taan, että se veren värisenä oli elämän symboli, jolla vainajille pyrittiin takaamaan elä-män jatkuminentuonpuolisessakin.

Vasarakirveskulttuuri ei näytä tunteneen punamullan symboliikkaa. Sen piirissä usko-mukset olivat toisenlaisia ja ne lienevätpäässeen voitollemyös Kiukaisten kulttuurissa.

Tunnettujen kivikautisten hautojen suhteellisen vähäinen lukumäärä saa ajattelemaan, että kaikkia vainajia ei ehkä haudattu samalla tavoin. Oliko punamulta tai esineellinen hautaus vain tiettyjen ryhmien etuoikeus? Kysymys ei näytä ainakaan olleen siitä, että miehet olisi haudattu toisella tavoin kuin naiset: ainakin voi olettaa, että aseita sisältävät

292

Kuva 87. Lempäälän Aimalankankaan haudassa oli saviastian lisäksi vasarakirvesja pieni taltta (KM 10040:1-2).5/9. -MV/S.Pälsi 1935.

haudat ovat miesten, pelkkiä koruja tai saviastioita sisältävättaas naisten. Kolmhaaran paasiarkkujen pituudesta puolestaan voi päätellä, että lapsia on haudattu samalla tavoin kuin aikuisia: yhden päätykivihaudan pituus oli vain 60 cm ja 120 cm mittaisessa

paa-siarkussa säilyneiden hampaitten on todettu kuuluneen aluntoisellakymmenellä olleelle lapselle. 1

Todennäköisesti punamultaa ei kaikissa haudoissa ole käytetty eikä kaikille vainajilleole

annettu esineistöä, ainakaan sellaista, mikä olisi säilynyt. Tällaisten havaitseminen ja haudoiksi todistaminen on vaikeaa.

Vaikka haudoista ei nykyisin näy maanpäälle mitään, ontodennäköistä, että ne aikanaan

ovat olleet jollakintapaa merkittyjä. Se, että ne ovat usein keskellä asuinpaikkaa, mer-kinnee, ettei vainajia pelätty. Ehkä heistä vähitellen tuli kotihaltijoita, joitakunnioitettiin

ja joidenuskottiin edistävän yhteisön hyvinvointia.

1. Edgren 1984b, 50

Nimenomaan hautaustavoissa kuvastuvat tietyt inhimilliset piirteet, jotkavuosituhansien kuluessa eivät suuresti ole muuttuneet. Jo neandertalilaiset, joitahelposti pidetään jon-kinlaisina puoli-ihmisinä, toivat hautaan kukkiakin . . .

Se, että entisiltä tai nykyisiltä rannoilta taikka vesien pohjasta löytyy paljon esineitä, on luonnollista, koska asutus keskittyi niiden äärille. Vesillä ja jäillä liikuttaessa hukattiin

tavaraa javeden kuluttaessa asuinpaikkojenrantatörmiä vieri sitä veteen. Kuitenkin

ni-menomaankoskista on tullut esille niin paljon esineitä, etteivät tällaiset luonnolliset seli-tykset tunnuriittäviltä.

Niinpä Satakunnastakin on lähemmäs sata koskista löytynyttä kiviesinettä; useimmat on otettu talteen perkaustöiden yhteydessä. Hämeenkyrön Kyröskoskesta on kaikkiaan 15 esinettä, pääasiassa kirveitä ja talttoja,2 Euran Kauttuankoskesta kuusi, Kankaanpään Veneskoskesta viisi, Nokian Siuronkoskesta neljä, KokemäenKiettareenkoskesta, Köy-liön Tuiskulan Sahakoskesta ja Vammalan Vammaskoskesta jokaisestakolme jne; kaik-kiaan löytöjä on noin viidestäkymmenestä koskesta. Määrä on niin suuri, ettei sitä voi pitää sattumana, varsinkaan, kun vain harvojen koskien äärelläon ollutasutusta.

Eräs selitys näille löydöille on se, että esineet ovat joutuneetkoskiin tarkoituksella: ne ehkä ovat vedenhaltijoille tarkoitettuja uhrilahjoja. Kalastajien oli tärkeää olla hyvissä väleissä niiden henkiolentojen kanssa, joidenvallassa vedenvilja oli ja joistamuutenkin oltiin riippuvaisia vesillä liikuttaessa. Ehkä juurikoskien kuohujapidettiin haltijain koti-paikkoina, jonne sopi viedä lahjoja lunnaiksi toivotuista saaliista tai kiitokseksi jo saa-duista taikka lepytykseksi, josverkot olivat jääneet tyhjiksi.

Monet koskilöydöt ovat hyvinkineri-ikäisiä. NiinpäKyröskoskesta on alkeellisia kirvei-tä, käyräselkäisiä kourutalttoja, eteläsuomalainentasataltta, vasarakirves ja työkirves se-kä pari Kiukaisten tyypin kirvestä. Mikäli ne voidaan tulkita uhreiksi, on perinne siis

jatkunutkoko kivikaudenajan. MahtavaKyröskoski onkin epäilemättä aina tehnyt

ihmi-siin suuren vaikutuksen.

Muistakin vesi- ja suolöydöistä voinee osan olettaa uhreiksi. Kuivalta maalta ei vastaa-vanlaisia kokoelmia tunneta eikähajalöytöinä tulleistayksittäisistä esineistä saata yleen-sä sanoa, onko jokuniistä tarkoituksella jätetty löytöpaikalle. Eräs mahdollinen kuiten-kin on Harjavallan Torttilan Keisarin maalta löytynyt kookas kirves. Se löytyi suuren

maakiven viereltä hiekkakivilaa’analta, minne se tuskin on vahingossa joutunut.3

2. Huurre 1983a, 40, 55 ja 88

3. SatM 16442:1. Unto Salon tarkastus 1962.

294

Kuva 88.Kyröskoskea perattaessa on löytynyt eri-ikäisiä.sinneehkä uhriksi heitettyjä ki-viesineitä. Vasemmallakäyräselkäinen kourutaltta, keskelläylhäälläalkeellinen kirves ja alhaalla eteläsuomalainen taltta, oikealla vasarakirveskulttuurintyökirves jaKiukaisten tyypin kirves(KM 594)-5/9. -MVIR.Bäckman

1991.

Tietyt esineet luetaan yleensä uskomuksiin liittyviksi. Niitä ovat esimerkiksi kampake raamisen kulttuurin savi-idolit, joitaSatakunnasta on etenkinKraviojankankaalta ja joi

den perusteella on mm. yritetty selvitellä kivikautisiapukuja.4

Noiden tyyliteltyjen ihmistä kuvaavien pienten savikuvioidenmerkityskivikauden ihmi selle on hyvin epävarma, mutta useimmiten niiden arvellaan edustavan palvottuja haki

4. Ks. s. 153-155ja268.

joitatai esi-isiä taikka suvun vainajia;viimeksi mainitussa tapauksessa niiden "vaatetus”

merkitsisi jonkinlaisia käärinliinoja. Koska ne ovat yleensä särkyneitä, on myös oletettu niitä tehdyn vihamiehistä, joitaon haluttu vahingoittaarikkomalla kuva; tämä selitys ei kuitenkaan tunnu aivan luontevalta. Pelkkinä nukkeinakaan niitä ei voi pitää.

Kraviojankankaalta idolien paloja on poikkeuksellisen paljon. Tyypillisen kampakeraa-miikan tavallaan realistisempia ihmiskuvioita Satakunnasta ei ole, jolleisellaisiksi

laske-ta muulaske-tamaakatkelmaa Kolmhaarasta jaSarsasta.

Kolmhaaran idolista5 on säilynytosittain vahingoittunut pää ja hiukan vartalon yläosaa.

Sillä on pitkä kapea nenä jasormenpäillä painetut silmät. Kasvoissa on jälkiä punamaa-lista. Tyypiltään tämä poikkeaa selvästi tyypillisen kampakeramiikan tavallisista

idoleis-ta ja Edgren olettaasen edustavan länsisuomalaista idoliperinnettä, jotamuuten ei

tunne-ta.

Sarsasta on idoleihin liittyviäpalasia jokunen, joukossaselviä osiakäyristä kampakeraa-misista kuvioista. Eräs kuitenkin muistuttaa enemmän varhaiskampakeraamisia; silläon selvä pää jahartiat sekä paksuhko nenä, jokaon katkennut.6

Kaksi Sarsan savikuviota esittäänelijalkaistaeläintä.Ehyempi onkäyrä jamelko pyöreä-päinen, selvästi litteä leveähkö häntä on poikki. Keskellä eläimen vatsaa on pyöreä kuoppa. Kysymyksessä on epäilemättä majavan kuva, jota on ilmeisesti pidetty tikun päässä.7

Toisen eläinkuvion pää jahäntä ovat katkenneet eikäsen lajia voi selvittää.8

Liittyvätkö joillakinasuinpaikoilla olevat liereät, enemmän tai vähemmän käyristyneet savitangonpalat käärmekuvioihin, joitatunnetaan, jäätässä ratkaisematta. Sellainen on mm. Harjavallan Hiittenharjulta.9

Satakunnan kuuluisin kivikautinen taidelöytö on edellä jokuvattu. Se on ainoa varma kiviveistos täältä, muttaKokemäeltä on särkynytreikäkirves, jonkakantaa lienee

koris-tanut eläimen pää.10 Sen selkäpuolella on reiän molemmille puolille ulottuva vinoneliö-mäinen pitkittäissyvennys, jonka jakaakahtia matala, keskiviivaa noudattavaharja. Vas-taavanlainen syvennys esiintyy eräässä itäkarjalaisessakarhunpääaseessa jaKokemäen

5. Edgren 1966. 113-114,taulu ll:a.

6. Koskimies 1968.57-60;Edgren 1982,59k. 28a.

7. Koskimies 1967; 1968, 60-61.

8. Koskimies 1968,61-62.

9. KM 20493:340.

10. Europaeus 1928, 39 viite 1; Carpelan 1974, 46-48,73-74

296

Kuva 89. Litteän hännänperusteella Sorsan savieläintäon arveltumajavaksi,muttase voi-si olla saukkokin. Sen alapuolella on vatsassa syväpyöreä kuoppa. -

2/1.

- T. Edgren

1982.

kirveenkivilajikin viittaa itäiseen alkuperään. Ajallisesti se kuulunee toiselle esikristilli-selle vuosituhannelle, siis lähinnä Kiukaisten kulttuurin aikaan, 11

Noormarkun jalaksenhirvenpää on varsin siromuotoinen, pitkä jakapea. Korvat ovat pienet, silmiä ei ole varsinaisesti merkitty, mutta kuononkavennus otsasta lähtien antaa niistä vaikutelman. Suu on kuvattu piirrolla, sieraimetpienilläkuopilla. Kokonaisuudes-saan esitys on vauhdikas, rekeen sopiva; kiviesineistä Säkkijärven hirvenpää muistuttaa sitä.12

11. Carpelan 1974,73-74.

12. Carpelan 1974,77-78.

Kuva 90.Kokemäeltä löytyneenkirveen särkyneessäkannassa lienee ollut eläimenpää. Se on peräisin idästä,kun taasTyr\’ään kaksiteräinen kirvesontuotuRuotsista(KM2082:285 ja2503:3).4/5.-MV/R. Bäckman 1991.

Hirvi jakarhu ovat yleisimmätveistoksissa kuvatut eläimet. Ellinkankaan jalaksen vesi-linnun pää on poikkeus: sen lisäksi meillä on linnunpää kuvattu vain Lieksan puulusik-kaan. Lieneekö pelkkää sattumaa, että nämäkumpikin ovat sembraa, mikä osoittaa, että niidentekijät eivät ole olleet kotoisin siitä suomalais-kaijalaisestakulttuuripiiristä, mihin enemmistö muista veistoksista kuuluu.

Sekä kiviset että puiset eläimenpäät ovat taidetta, mutta onko niillä ollut kivikaudella muutakin merkitystä kuin koristaa kirveitä ja jalaksia?Olivatko ne jonkinlaisia kulttiesi-neitä, joita tarvittiin, jotta yhteisön suurriistasaaliit olisivat taattuja? Siinä tapauksessa hylkeenpyytäjillä ei ole olluthuolia, koska hyljeveistoksia ei ole tehty. Vai olivatko ne jonkinlaisia suvun tai yhteisön tunnuksia, joita arvokkaimmat kantoivat? Monenlaisia mahdollisuuksiaon pohdittu. Mutta olipa niiden tarkoitus mikätahansa, joka tapaukses-sa ne osoittavat, että ainaon ollut taiteilijoita, jotkaovat halunneet ikuistaa omalla taval-laan sen, mitä silmilläänovat nähneet.

Jalaksissa olevista veistoksista voisi vielä ajatella,että niilläon haluttuantaareelle omi-naisuuksia, joitakuvatuilla eläimilläon. Hirven esiintyminen niissäon luontevaa, karhu

298

ehkä merkitsikestävyyttä javoimaa. Joutsentaas - mikäli Ellinkankaan kuva sitäesittää

- sopi hyvin pitkämatkalaisen rekeen: muuttolintunase löysi tien takaisin kotiin.

Näin siis voi runoilla. Silti on täysin mahdollista, että taitava veistelijä vain koristi re-kensä mielestään sopivalla kuvalla, ilman mitään syvällisempiä ajatuksia.

8. Yhteiskunta

Kivikautisen yhteisön perusyksikkö oli epäilemättä perhe tai ehkä suurperhe, johon kuu-lui kolmen sukupolven edustajia. Tämä muodosti oman pyyntikuntansa jasilläoli oma nautinta-alueensa, jonka piirissä saattoi olla useita vuodenaikojen mukaan vaihtuvia asuinpaikkoja. Ryhmien väliset rajat tuskin olivat selviä, pyyntialueet saattoivat mennä

limittäin, parhaat saalispaikat olivat ehkä yhteisiäkin ja suurissa hankkeissa oltiin ryh-mien kesken kentiesyhteistoiminnassa. Todennäköisestinaapurusten välilläon vallinnut sukulaisuus.

Kustaa Vilkuna1 on arvellut, että jokivikaudellaon saanutalkunsasentapainen järjestel-mä, mikä on myöhemmin ollut saamelaisilla. Näillä lapinkyläyhteisön muodosti joukko sukuja, jotka suurimman osan vuodesta asuivat hajallaan omilla vakinaisilla alueillaan,

mutta kokoontuivat talvisydämeksi yhteiseen talvikylään. Tämä sitoi perheet

kokonai-suudeksi, yhteiskunnaksi. Talvikylässäratkottiin yhteiset asiat, selvitettiinriidat, solmit-tiin avioliittoja, pidettiin juhlia jne. ja siellä hoidettiinyhteyksiä myös

naapuriyhteisöi-hin. Sukujen varsinainen koti oli kuitenkin pyyntialueilla, missä vuotuinen pyyntikierto tapahtui jamissä olivat myös sukukalmistot.

Tämäntapainen saattoi olla myös kivikautinen pyyntiyhteiskunta; joukkoperheitä tai su-kuja, jotka yhteinen talvikylä liitti höllästi toisiinsa. Niiden keskuspaikkoja olivat ehkä kauan käytössä olleetlaajatasuinpaikat, joihin myösvieraat kauppiaat osasivattullaväen ollessa koolla.

Vasarakirveskulttuurin yhteiskunta lienee ollut vähemmän hajanainen ja siten lujempi.

Mikäli se tosiaan viljeli maata jakasvatti karjaa, ei vuotuiskierto kuulunut sen olemuk-seen jotenasutus oli kiinteämpää. Se saattoi olla myös päällikkövaltaisempi jaheimon yhtenäisyyteen enemmän pyrkiväkuin kampakeraaminen yhteisö.

1. Vilkuna 1971.

Kuva

91.

PorinSantakankaalta löydetyn normaalikokoisen vasarakirveen rinnalla Kiukai-sista jaPomarkusta löytyneet näyttävät leikkikaluilta ja pikkupojille ne lieneetehtykin (KM 20785:1. 16706ja9488). -2/5. -MV/R. Bäckman 1991.

Kovin suuriksi eivät väkiluvut kivikaudella vannaan kohonneet. Suurperheeseenkuului ehkä lapset mukaan lukien 10-15 henkilöä, jollainen joukkomahtui yöpymään keskiko-koisessa kodassa.

Pyyntitaloudessa eläneenväestön on laskettu tarvinneen 25-100km2 aluettayhden

ihmi-sen toimeentuloavarten.2 Niin epävarmojakuin tällaiset laskelmatovatkin, antanevat ne kuitenkin jotainosviittaaasukkaiden määrästä. Niiden perusteella Satakunnan väkiluvun voi arvioida muutamaksi sadaksi; tuhanteen se kivikaudella tuskin nousi. Rannikkoasu-tuksen voi olettaa sisämaatatiheämmäksi.

2. Huurre 1983b, 237.

300

Jokainen yhteisö tarvitsee johtajan.Perheen piirissä sellainen oli luonnostaan isä, suu-remmissa puitteissa ehkä voimakkaimmanryhmän tai suvun päämies. Toisaaltajohtajan asema edellytti epäilemättä tiettyjä erityiskykyjä jasiihen pääsi ehkä nousemaan koke-nein metsämies taikka arvostettu tietäjä, samaani, jokaosasi voittaa yhteisölle jumalien ja haltijainsuosion.

Muut yhteiskunnan jäsenetlienevät olleet jokseenkintasa-arvoisia luontaistenkykyjensä rajoissa. Ainakaanpyyntiväestön piirissä eiorjille yleensäole käyttöä eivätkä naiset niis-sä ole mitenkään alistetussa asemassa. Kivikaudella he haudoista päätellen ovat olleet miesten kanssa tasaveroisia.

Hautaukset osoittavat, että myös lapsia on pidetty täysin ryhmän jäseninä. Muissa yh-teyksissä eivät löydöt heistä paljoa kerrokaan. Pienikokoisia esineitä, savikuppeja, pie-noistyökaluja, nuolenkärkiä jne., voisi ajatella leluiksi, mutta niitä on saatettu tarvita myös joihinkin erikoistarkoituksiin. Pienille reikäkirveille on kuitenkin vaikea keksiä varsinaistakäyttöä janiitä voi olettaatehdyn pikkupoikien iloksi. Leikkikaluna voisi pi-tää esimerkiksi Kiukaisten Eurakoskelta löydettyäpienoisvasarakirvestä, jonkapituus on vain 9 cm, kun tavalliset vasarakirveet ovat 15-20 cm pitkiä.3

Jäännökset itse ihmisistäovat Suomen maaperässä lahonneetyleensä jäljettömiin. Harvi-naisiin poikkeuksiin kuuluu edellä mainittu Kolmhaaraan eräässä haudasta löytynyt leu-kaluun kappale hampaineen. Sen säilymiseen lienee vaikuttanut punamulta;4 paikoin

muuallakinon punamultahaudoissa erottunut vähäistä luunjätettä.

Yksilöä ei kivikaudelta voi tavoittaa. Läheisimmän tunnun hänestäsaa saviastian pintaan ikuistuneestasormenjäljestä tai purupihkamöykkyyn jääneistä hampaanjäljistä.

In document Satakunnan historia I,1 · DIGI (sivua 147-156)