• Ei tuloksia

Satakunnan historia III

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Satakunnan historia III"

Copied!
151
0
0

Kokoteksti

(1)

Satakunnan historia III

Seppo Suvanto

3. OSA

(2)

IX YHTEISKUNNAN JÄRJESTYSMUODOT

Maakunnan itsehallinto

Edellä

osan

alussa

on jo tuotu

esiin

se

perustavanlaatuinen

asia, että

Satakunta oli

keskiajalla

asukkaittensa

yhteinen

itsehallinnollinen

maakunta, communitas,

niin kuin latinankielinen termi kuului. Tällöin

on

ensin tarkoitettu

ns. sinettimaakuntaa, joka

oli

julkisoikeudellinen yhteisö,

ei sitä vanhempaa kansanomaista muinaismaakuntaa

(Ruotsissa käytetään nimitystä folkland).

Jälkimmäisen

julkisoikeudellinen

luonne

on

kiistanalainen

jopa

Satakunnan

osalta monet

kieltävät

sen

olemassaolon koko-

naan,

vaikka edellä asiaan

on

suhtauduttu toisin. Meillä

on

tavallisesti

sanottu,

että

vasta

kirkon vaikutus teki 1200-luvun lopulla vanhoista heimoalueista varsinaisia

jul-

kisoikeudellisia

yhteisöjä,

maakuntia.

1

Uusin tutkimus

on

esim. Ruotsissa kuitenkin

korostanut, että

käsite

juridinen

henkilö ei ole

yksinomaan

kirkon kanonisen oikeu-

den mukanaan

tuoma, vaan

Ruotsin kansanomainen

yhteiskunta ja sen

oikeus

ovat

tunteneet sen jo yksinkertaisissa

muodoissa aikaisemmin.

2

Tämän

osan

alussa olen- kin tullut siihen

tulokseen,

että Satakunnalla

on

ollut

jo ennen ns.

sinettimaakuntien muodostumista

julkisoikeudellisen yhteisön

luonne vakiintuneine

pitäjänjakoineen ja aluerajoineen. Myöskin

Jutikkala

on jo

1949 huomauttanut

siitä,

että Satakunta

näyttää

muodostaneen varhaisimmin

järjestäytyneen ja

ulkopuolistenkin varhaisim- min

tajuaman

aluekokonaisuuden.

3

Muutos 1200-luvun lopussa ei liene siis ollut kovin

jyrkkä.

Toiminnalle

on

vain tul- lut uusia

muotoja. Kirjoitusta hyväkseen käyttävä

kulttuuri

on tuonut

uudet pää- tösten

todistustavat, pergamenttikirjeet ja

niiden vahvistamisen sineteillä siitä nimi sinettimaakunta. Uutta

on myöskin

täsmällisempi suhde muihin

julkisoikeudellisiin laitoksiin,

valtioon

ja

kirkkoon.

1) Jaakkola 1958cs. 341-343, Jutikkala 1949 bs. 143-144, Oja 1965s.241

2) Hellström 1971s.202.

3) Jutikkala 1949 bs. 143—144,

(3)

328

Näkyvimmin

maakunnan väestöä

yhdistivät

edelleen

yhteiset käräjät maa- kuntakäräjät (landsting) joille

kokoontui väkeä kaikista

sen pitäjistä.

Tällai-

sen

kokouksen luonne

näkyy

parhaiten eräistä vuoden 1374

asiakirjoista.

Silloin

”koko Satakunnan maakunnan

yhteisö”

oli koolla Kokemäen kirkon luona

yleisessä

kokouksessa

ja

antoi omissa nimissään kaksi

todistajanlausuntoa Peräpohjan

alue-

suhteista.

Läsnä

oli sekä

pappeja

että maallikoita. Maakunnan

edustajien

lisäksi oli-

vat mukana

Suomen kirkon

johtaja,

piispa Johannes

Westfal, ja

valtiovallan edusta-

jana

valtakunnan

drotsi,koko

Suomen lääniherra Bo Joninpoika.

4

Näin arvovaltainen kirkon

ja

valtion edustus ei tietenkään ollut

aina, mutta saman-

tapaisia kokouksia

on

nähtävästi ollut

1331,

1362

ja 1367, jolloin

Satakunnan

maa- kuntayhteisö esiintyi

toimivana laitoksena. Vuonna 1331 olivat läsnä

myös

Turun piispa, Turun linnanvouti

ja

Suomen

laamanni; vuonna

1362 laamanni

ja

Suomen silloinen

ylin hallintomies,

ritari Eerik Kaarlenpoika.

5

Pääsiäisenä 1419 pidettiin Ko- kemäellä

maakuntakäräjät (landz tingeno i Kwmo), joilla

oli läsnä maakunnan rah-

vaan

lisäksi Turun linnanpäällikkö Klaus

Lydekenpoika

sekä eräitä maakunnan räls-

simiehiä, mm.

Ala-Satakunnan kihlakunnantuomari.

6

Mutta tämä

onkin myöhäisin

tieto varsinaisista

maakuntakäräjistä.

Tosin samannimisiä kokouksia pidettiin Sata- kunnan

ja

Hämeen

rajariitojen

vuoksi

1418,

1483

ja 1486, mutta ne

eivät oikeastaan olleet sellaisia

yleisiä kokouksia, joita

pidettiin

maakuntayhteisön

nimissä

sen

kes- kuspaikassa,

vaan ne

oli kutsuttu koolle kahden linnaläänin välisten

rajojen käyntiä

varten.7

Kaikissa niissä tapauksissa,

joissa

tiedetään

pidetyn maakuntakäräjiä,

oli kokous- paikkana Kokemäki. Se

on

ollut siis eräänlainen Satakunnan keskus. Vuonna 1374

keräännyttiin

kirkon luo. Paikan erotti vanhasta

Käräjämäestä

vain kapeahko

notko, jotentuo

”kirkon luona” voi tarkoittaa sitäkin. Maakunnan sinettiä

säilytettiin

1439 läheisessä Ylistaron

kylässä,

mahdollisesti perinnäiseen

tapaan.

Sinetin ripustaminen

kirjeeseen

merkisi

sitä,

että

myös

koko maakunnan

asujaimisto hyväksyi sen

sisältä- män päätöksen. Kuului siis

asiaan, että

sinettiä

säilytettiin

keskuspaikan talonpoikien hallussa. Ylistarolaiset

ovat

siis olleet eräänlaisia

”sinetinvartijoita”.

Niukat lähteet eivät mitenkään varmista

sitä, että

kokoontuminen olisi ollut säännöllistä. Se ei

näy

tapahtuneen

myöskään

minään

tiettynä juhlapäivänä:

ei

Pyhän

Henrikin päivänä, niin kuin Ylistaron ollessa

kyseessä luulisi,

eikä maakunnan sinetissä kuvatun

Pyhän

Olavinkaan päivänä.

Kirjeet on päivätty

9. tammikuuta

1331,

27. helmikuuta

1362,

16.

heinäkuuta 1374

ja

17. huhtikuuta

1419.

4) REA 224, 225.Bo Joninpoikaoleskeli keväällä jakesällä 1374 Kokemäellä 10viikkoa (piispa Knuut Bonpo- jän todistus Nicolaus Hermanninkanonisaatioprosessissa 1417,Antikvarisk tidskrift V), Engström 1935 s. 211. Hän oli 10.5. 1374 Turussa lähdössä Viipuriin, EMU I 822. 10 viikon periodi ulottuu varsin hyvin heinäkuunpuoliväliin asti.

5) REA 63, 177, 202.

6) EMUII 1571.

7) EMU VIII 6620, BFHIs. 60, EMU V 3978,4068.

(4)

329

Käräjille

kokoontunut

maakuntayhteisö

käsitteli monenlaisia sitä koskevia asioita.

Kun

närpiöläinen Klaus Pentinpoika pänttäsi 1331 maita piispalle, maakunta vahvisti sopimuksen hänen

puolestaan

sinetillään. Vuosina 1362

ja

1419

maakuntakäräjillä

vahvistettiin maanvaihto. Tätä

on pidetty

tarpeellisena ilmeisesti

sen vuoksi, että

molemmilla kerroilla

kysymys

oli

vero- ja

rälssimaan

suhteesta, jonka

muuttamiseen hankittiin veroamaksavien

yhteisön suostumus. Käräjillä jouduttiinkin

ilmeisesti kä-

Satakunnan maakuntasinetti, joka on ollut ripustettuna erää- seen vuoden 1419 pergamentti- kirjeeseen. Reinhold Hausen, Finlangs medeltidssigilln:o290.

sittelemään valtion

ja

kirkon kanssa tehtäviä verosopimuksia, vaikka

ne

tosin

on päätetty

lopulta

pitäjittäin.

Kuitenkin esim.

kuningas

Maunu Eerikinpoika osoitti 1334 verovapauksia koskeneen

kirjeensä

muiden maakuntien ohella

myös yleisesti

Satakunnan

asukkaille,

samoin arkkipiispa Pietari 1360

ja

piispa Johannes 1369 osoittivat kymmenysriitoja koskeneet kehotuksensa

yhteisesti

maakunnan asukkaille.

8

Tällaiset

kirjeet on

oletettavasti luettu

maakuntakäräjillä,

vaikka

ne

ehkä

ovat myös

kiertäneet

pitäjissä.

Hyvinkin

läheisesti koko Satakunnan veroamaksavaa rahvasta koski

kuningas

Al- brekt

Mecklenburgilaisen

aikomus rakentaa linna Kokemäelle. Yksin

jo työvelvolli- suus

olisi tullut kaikille raskaaksi. Tässä asiassa

maakuntayhteisö

osoitti voimansa

ja

tehokkuutensa. Se valitsi

edustajansa, jotka

lähtivät kuninkaan luo esittämään

va-

litusta Satakunnan

maakuntayhteisön

puolesta. Tuloksena

oli,

että Kokemäelle

jo

rakenteilla ollut linna käskettiin repiä

ja

rakentaa toiseen paikkaan.

9

Satakunta

jäikin

8) REA 74, 172,209.

9) REA 202.

(5)

330

loppujen

lopuksi Suomen ainoaksi

maakunnaksi, jossa

ei ollut

linnaa,

mikä

on

osoitus maakunnan rahvaan

kyvystä

viedä

yhteisönsä

puitteissa asiansa suotuisaan päätök-

seen(ks.

tarkemmin

s. 334).

Satakunnan

maakuntakäräjillä

esillä olleet asiat olivat

laajakantoisia.

Tästä

on

esi- merkkinä

se,

että 1374 annettiin

lausunto Peräpohjan

hiippakunnan

rajasta, joka

oi- keastaan oli

Suomen ja

Ruotsin välinen

raja

Ruotsia

vastaan.10 Maakunta

oli

mu-

kana

myös

Hämeen

ja

Savon

rajankäynnissä

1415.

11

Sitä edustivat katselmuslauta-

kunnassa

Kokemäen kirkkoherra

ja

ainakin pari talonpoikaa

(Olavi Lang ja

Olavi

Härkä).

Yläsatakuntalaisten kuuluisa Davidin kapina 1438—39 oli

myös

koko

maa- kunnan

asia.

Sopimuskirjan

alle vaadittiin ripustettavaksi maakunnan

sinetti,

vaikka kapina oli

rajoittunut

vain Ylä-Satakuntaan. Sillä vahvistettiin

kapinapitäjien

esival-

lalle

antamat

lupaukset.

12

Davidin kapinan

jälkeiseltä ajalta

ei enää ole mitään

tietoja

Satakunnan maakunta-

yhteisöstä

toimivana laitoksena.

Käräjiä ovat

pitäneet

kihlakunnantuomari,

laamanni tai kuninkaantuomiovaltaiset eri

pitäjissä

tai

pitäjäryhmittäin.

Vain maakunnan

rajo- ja

selvitelleistä kokouksista niin kuin edellä mainittiin

käytettiin nimitystä maa- kuntakäräjät (landzting).

Satakunta-nimen rinnalla ruvettiin

samaan

aikaan

käyttä- mään nimitystä

Kokemäenkartanon

lääni, jolla on

korostettu

sitä,

että

kyseessä on

ollut valtion hallinnollinen alue eikä maakuntaitsehallinnollinen alue. 1400-luvun alussa

syntynyt kihlakuntajako

oli omiaan

hajoittamaan

vanhaa maakuntaa. Vaikka

yhteydentunto

oli vielä 1439

olemassa,

ratkaiseva oli kuitenkin vain Ylä-Satakunnan puitteissa

pidetty kokous

Kuokkalassa. Tapahtunutta

kehitystä

kuvaa

myös se,

että 1460-luvulla vedottiin Äetsän kosken kalastusriidassa "kaikkiin Pirkkalan

pitäjiin” il- man, että

asia tiettävästi oli esillä

maakuntakäräjillä.13

Edelleenkin rahvas

on kyllä pitänyt

omia

kokouksiaan, joissase on

pohtinut

yhteisiä

asioita

ja

valinnut

edustaji- aan

esittämään valituksia

valtiovallalle, mutta

tämä

on

tapahtunut

pitäjän

tai

kor-

keintaan kihlakunnan puitteissa. Vielä

vuonna

1435

sanottiin, että

kuninkaan

luona

oli rahvaanmiehiä kustakin Suomen maakunnasta kaiketi

myös

Satakunnasta

mutta

vuoden 1499 kuninkaanvaaliin

edustajat

oli valittu kummastakin Satakunnan kihlakunnasta.

14

Eräs

syy

tähän

maakuntayhteisön

toiminnan riutumiseen lienee ollut

valtaa

pitävien aristokraattien epäluulo kansankokouksia

kohtaan,

varsinkin 1430-luvun kapinakau- den

jälkeen.

On tietoisesti

pyritty

pienentämään kokouspiirien alaa

ja

hoitamaan

yh-

teiset asiat

pitäjänkäräjillä, joilla

kihlakunnantuomari tai laamanni toimivat arvoval- taisina

johtajina.

Voimistunut

säätyajattelu on myös rapauttanut

väestön

yhteisyy-

den

tuntoa.

10) REA 225, 226.

11) REA352.

12) REA 476.

13) Turunlinnassaannettukuninkaantuomio21, 7. 1463,HTfF 1967: 2s.61—62,

14) REA 456, EMU VI4834(JaakkoVahainen Ala-Satakunnastaja Tyrvään kylänKauppiYlä-Satakunnasta).

(6)

331

Kokemäenkartano ja sen voudit

Tiedot

maassamme

olleesta vanhimmasta kruunun hallinnosta

ovat

varsin puutteelliset.

Satakunnan osalta

hämäryys on

vielä tavallistakin tiheämpi. Turun

ja

Hämeen linnat olivat valmistumassa 1200-luvun lopulla

ja

1300-luvun

alussa, ja

siitä lähtien

ne

olivat Länsi-Suomessa kruunun hallinnon

keskuspaikkoja.

1200-luvun lopulla Hämeen vouti oli

antanut

ruotsalaisille luvan

asettua asumaan Pohjanlahden

rannalle ”Hämeen

met-

siin”, mutta

suomalaisten valitettua asiasta

kuningas

lähetti

käskykirjeen

1303 Suomen

prefektille

eli Turun linnanpäällikölle.

15

Satakunnan

omista,

kruunun asettamista

vou-

deista puhutaan

vasta 1348,

silloin niin

ylimalkaisesti,

että

varmuutta

ei

saa siitä,

onko vouti todella

asunut

maakunnassa.

16

Asiat

on

voitu edelleenkin hoitaa

Turusta

käsin.

Sen

sijaan

paikan päällä

on

ehkä ollut

jonkinlaisia

linnanpäällikön alaisia virkamiehiä

(länsman

1.

officiales), jotka

mainitaan vuoden 1348

kirjeessä.

Luonnolliselta

tuntuisi,

että heidän asuinpaikkanaan olisi ollut maakunnan keskus Kokemäki.

Kokemäen kruununkartanosta ei ole kuitenkaan vielä 1300-luvulta mitään

tietoja.

Eräänä viitteenä siitä että sellainen

on

kuitenkin ollut

olemassa, on se,

että

kuningas Maunu

Eerikinpoika määräsi 1352 Kokemäen

regaaliseurakunnaksi, ts. kuningas

sai sinne nimittää papin. Tämä

asema näyttää

tulleen

erityisesti

sellaisille

seurakunnille, joissaoli

kuninkaan linna tai muunlainen hallintokeskus

(muut

olivat

Mynämäki,

Fin-

ström, Ulvila, Vanaja,Porvoo, Perniö,Karjaa, Äyräpäää ja Viipuri).17

Ulvilan mukanaolo

on antanut

Voionmaalle aiheen

väitteeseen,

että Isokartano olisi ollut entinen kruunun-

kartano.18

Näin sanoivat

jo

Kustaa Vaasan

kirjuritkin, mutta

todennäköisempää

on, et-

sen ovat

muodostaneet asuinkartanoksi

vasta

Svärdit. Tämä ei kuitenkaan

suljeko-

konaan pois sitä

mahdollisuutta,

että

jossakin

muualla Ulvilan

kaupungin

lähellä

on

ol- lut kruununtila

joennenkaupungin

perustamista.

Albrekt

Mecklenburgilaisen

mukana tuli valtakuntaan saksalaisia ritareita

jaasemiehiä, jotka

olivat kotimaassaan

tottuneet

feodalismiin. Linnanherra hoiti alueensa hallinnon

yksityisestä

linnastaan

käsin, talonpojat

olivat hänen alaisiaan eivätkä kruunun

alaisia,

verot

hänen eivätkä

valtion, ja kuningas

voi vaatia vain palvelusta.

Kun

siis Albrekt lää- nitti

jonkin alueensa,

uudet herrat voivat käsittää tehtävänsä tällä tavalla eikä niin kuin

Pohjoismaissa

oli

totuttu. Systeemiin

kuuluivat

monet

pikkulinnat,

joiden

rakennus-

ja ylläpitorasitus sälytettiin

rahvaan niskoille.

15) FMUI 242.

16) EMU I 543. Kirje on alunperin kirjoitettu ruotsiksi, mutta mallina on ollut latinankielisen kansliakäytännön kaava ”aduocati nostri et eorundem officiales”, jokaonkorvattu sanoilla "varoin foghatom oc länsmannom”

(voutimme ja voudinapulaisemme). Ruotsissa oli Maunu Ladonlukon ajoista lähtien linnalääniä pienemmillä alueilla verojen ja kuninkaan sakkojen kerääjänä länsman. K.o. kirjeestä ks. Liedgren 1956 s. 269 ja 279n.91. Ks. myös KLNM Xl art.Länsman.

17) REA 152.

18) Voionmaa 1911s. 17—18.

(7)

332

Satakunnan väestökin

joutui

uuden

haasteen eteen sen jälkeen

kun Albrekt Mecklen-

burgilainen syksyllä

1364 oli tullut

ottamaan

Suomen

läänejä

haltuunsa.

Vajaan

kolmen

vuoden kuluttua,

kesällä 1367 Satakunnan

maakuntakäräjillä

päätettiin lähettää

val-

tuutetut

kuninkaan luo

pyytämään

maakuntaan rakennetun linnan hävittämistä. Ku-

ningas

oli tuolloin sotaretkellä

Öölannissa, jonkapohjoiskärjessä

Örehamnin

satamassa

satakuntalaisten

lähetystö

tapasi hänet. Albrekt suostuikin

sen esityksiin ja

antoi luotta- musmiestensä Dietrich

Viereggen,

Niilo

Kettilinpojan ja

Ernst

von

Dotzemin tehtäväksi

revityttää

linna

ja

katsoa uudelle paikka kruunun mailta sekä määräsi

samalla,

että siinä ei saisi olla varusväkeä enemmän kuin kahdeksan miestä.

19

Kuningas

puhuu

kirjeessään

vain Satakuntaan rakennetusta

linnasta, mutta kirjeen

tuomiokirkon

Mustaankirjaan jäljentänyt kirjuri on

otsikossa

ilmoittanut,

että linna oli Kokemäellä.

Kirje on sijoitettu

niiden

kirjeiden joukkoon, jotka

koskevat piispan Koke-

mäellä olleita oikeuksia. Linnan paikasta Kokemäellä ei

taas

voida

sanoa

mitään

muuta kuin, että se

ei ole ollut

kruunun maalla,

koskapa

kuningas

lupasi, että uusi linna raken-

netaan

kruunun ennestään omistamalle alueelle. Ainoat

jäännökset

todennäköisestä Kokemäen keskiaikaisesta linnasta

ovat Linnaluodossa, mutta

niin kuin edellä

on

esi-

tetty,

siellä

on

luultavasti ollut piispan linna eikä 1360-luvun feodaalilinna.

Myöhemmän

Kokemäenkartanon paikka

sen sijaan

voi tulla

kyseeseen. Vuoden

1367 valitus tuotti il-

meisesti

sen tuloksen,

että Kokemäen linna todella

revittiin, muttasen

tilalle maakunta sai nähtävästi kaksikin linnaa.

Turun

linnanvouti

ja koko

läntisen Suomen päämies Jaakko Abrahaminpoika

(Djäkn)

luovutti 15. elokuuta 1395 hallussaan olleet Bo Jonin-

pojan

perillisten panttiläänit linnoineen Bon

pojalle

Knuutille. Joukossa oli kaksi Sata- kunnan

linnaa, joiden

nimiksi

sanotaan

tässä saksankielisessä

asiakirjassa Vreghden-

borch

ja

Aborch.

20

Jälkimmäisen

sanotaan

nimenomaan

sijainneen Satakunnassa, ja Vreghdenborchinon yleisestikatsottu

olleen

sama

kuin

kansanrunossa ja

perimätiedos-

saesiintyvä

Liinmaan

linna, josta

vielä

on jäljellä

vallitus.

21

Molemmat mainitaan histo- riallisissa lähteissä tämän ainoan kerran. Satakunnassa oli ollut voutina Jaakon veli Martti Abrahaminpoika.

22

Liinmaan linna

sijaitsee ns.

Väkkäränlahden

pohjukassa

Läpi-

ja Eurajokien

lasku-uo-

man

välissä Kaukionpielen entisen sotilasvirkatalon alueella Liinmaan

kylässä.

Kau- kionpieli katsottiin 1500-luvulla omaksi

kyläkseen.23

Paikka

on

sekä puolustuksen että liikenteen valvonnan kannalta

edullinen,

koska siitä käsin voitiin hallita sekä Läpi- että

19) REA 202,DS 7551. Pirinen 1940s.39-44.Örehamnonnykyäännimeltään Grankullavik 20) EMU I 1037.

21) Yrjö Koskinen (1874) Hist.Ark. IV pk. s. 154-155, Jaakkola 1911 a s. 35-37, Jaakkola 1944s.323, Pirinen 1940s.45.

22) EMU 1996.

23) Liinmaan kylännimi ei varmasti johdutästä linnasta. Seudun murteessa kyllä tavut lyhenevät jaloppuvokaali jääpois (siis: Linnmaa), mutta jo ensimmäisissä 1500-luvun merkinneissä sanassa onpitkä vokaali ensi tavus- sa, mikätekee varsin mahdolliseksi sen, että kylän nimi sittenkin on ollut alun perinLiinamaa. 1548kymme- nysluettelo: Lijnamaa, A- tk 1550—52usein Lijnamaa, kerran myös Lijnamäki. V:n 1554maakirja Lijnama.

(8)

333

Eurajoen vene-ja

laivaliikennettä.

Nimi Vreghdenborchon johtunut

selvästi edellä mai- nitusta Dietrich

Viereggestä, joka vuonna

1367 sai

käskyn

rakentaa linnan toiseen paikkaan. Perimätiedon mukaan linna

on

ollut

”meriryövärien” tyyssija.24

Tällöin tule-

vat

heti mieleen 1390-luvulla Suomenkin rannikolla liikkuneet

vitaaliveljet, jotka

piti-

Eurajoen Liinmaan linna. Satakunnan Museon kok. Valok. Unto Salo 1959.

vät hallussaan eräitä

Pohjanlahden rannikkolinnoja.

Liinmaan linnakin

on

voinut

hyvin ollajonkin

aikaa heidän käsissään.

Aborchin eli Jokilinnan

on

tavallisesti

katsottu sijainneen

Kokemäellä.

Kansanruno, jo-

hon edellä

viitattiin, on

seuraava:

Eij

silloin

hyvin eletty,

Cuin oli Linna

Lijnamaisa

Cuisti Kumolan kedolla.

Silloin leipä lehmän

maxoi,

Murun muhinen

vasicka, Carpion

härkä Calosarvi.

25

24) Jaakkola 1911as.35—36.

25) Kemin rovasti Frosteruksen 1736tekemän muistiinpanon mukaan Rinne 1944 s. 37. Jaakkola on merkinnyt toisintoja tämän vuosisadan alussa, ilmeisesti kotiseudullaan Eurajoella, Jaakkola 1911 a s.

36-37.

(9)

334

On

arveltu,

että ”Kumolan kedolla” voi tuskin tarkoittaa

muuta

kuin Kokemäkeä.

Edelleen

on

viitattu

siihen,

että Kokemäen kartanon lähellä oli

Kokemäenjoessa

pie- nessä

saaressa

kallioon osittain hakattu kivestä

muurattu vankitorni, jota

kansa

on sanonut

”kistuksi”.

26

Kansan muistissa eri linnat

ovat

voineet kuitenkin

sekoittua, joten

ei ole

varmaa,

että ”Kumolan kedon” linna olisi todella ollut

samaan

aikaan

pystyssä

kuin Liinmaan

Vreghdenborch.

Kansanrunon linna ei ehkä tarkoita ollen- kaan Aborchia. Todennäköisempää

onkin, että

Kokemäen

linna on

todella

revitty

heti kuninkaan

käskyn

tultua

ja sen sijaan on ruvettu

rakentamaan

kahta,

toisen- luontoista

linnaa,

toista Läpi-

ja Eurajoen suuhun,

toista

Kokemäenjoen suuhun.

Molempien tarkoitus olisi silloin ollut

suojata

maakuntaa

mereltä

tulevilta

hyök- käyksiltä,

mikä talonpoikienkin kannalta oli

paljon hyväksyttävämpää

kuin feodaali-

sen

pakkolinnan

ylläpito

keskellä maakuntaa.

J. W.

Ruuth

on kiinnittänyt

huomion

siihen,

että Porin

nykyisestä

kirkosta itään 1550-luvulla

perustettua

Porin kunin- kaankartanoa väitettiin 1600-luvulla vanhemmaksi kuin 1558

perustettua

Porin kau- punkia,

ja siihen,

että Juhana-herttua

on

ehkä

saanut

tukea

ajatuksilleen

paikallisesta traditiosta

27

nimittäessään

uutta

kaupunkia

Björneborgiksi ja

suunnitellessaan

nykyi-

sen

kirkon paikalle eli

ns.

Linnanmäelle

(slottsbacken)

itselleen palatsilinnaa. Linnan- mäki

on hyvin

mahdollinen

ja

sopiva paikka 1300-luvun lopun Aborchin paikaksi.

Se kohosi

jo

silloin selvästi

ympäristöään

korkeammalle

juuri siellä,

mistä Kokemä-

enjoki

todella siihen aikaan alkoi. Linnalle

on

ollut silloin Jokilinna erittäin sopiva nimi. On

myös luonnollista,

että linna

on

rakennettu

saman

vuosisadan ensi puolis- kolla 1365

kaupunkiprivilegionsa saaneesta

Ulvilan

kaupungista

merelle päin, mikäli tarkoitus

on

ollut muukin kuin puhtaasti feodaalinen.

Kahden linnan

yhtäaikainen

rakentaminen maakuntaan merkitsi

myös uutta

hallin- nollista

aluejakoa.

Aborchin

ympärillä sanotaan

1395 olleen

voutikunnan, ja

näin oli kaiketi

Vregdenborchinkin

laita. Jälkimmäisen piiriin

ovat

luultavimmin kuuluneet ainakin Lappi,

Eurajoki ja

Eura. Mielenkiintoista

on,

että 1400-luvun hallinnollinen

linnalääninrajakulki

aivan Liinmaan linnan vieritse. Voutikunnan lakattua olemasta

on sen

linnaan asti ulottuvat eteläpuoliset alueet

liitetty

Varsinais-Suomeen eli Turun linnalääniin

ja

loput edelleen Satakuntaan.

Nyköpingin

resessiin 1396

sisältyi kohta, jossa

luvattiin hävittää 1300-luvun lopulla

syntyneet

uudet pikkulinnat

ja tyytyä

vain suuriin valtion hallintolinnoihin.

28

Tätä päätöstä päästiin Suomessa

toteuttamaan

vuodesta 1399

lähtien, ja

varsin todennä- köisesti sekä

Vregdhenborch

että Aborch

on revitty

1400-luvun ensimmäisellä tai

26) Jaakkola 1944s.323,Rinne 1944s.37.

27) Ruuth 1897 bs. 36. Jaakkola (1958 s. 220) hyväksyy ajatuksen ”esi-ja varhais-Porista” ja katsoo että Kirstinnokassa olisi ollut vartiopaikka. Hän pitää myösOlaus Magnuksenkarttaan Ulvilan kohdalle joki- suuhun merkittyä rakennusta tornilinnana, mikä kylläkin on epävarmaa. Ks. myös Ruuth Jokipii

1958s.686 viite 16.

28) STIIliite n:oV.

(10)

toisella

vuosikymmenellä.

Samalla

on toteutettu

uusi hallinnollinen

jako, jonka mu-

kaan

Rauma ja

Lappi

joutuivat Turun

linnalääniin. Lappi oli Satakuntaa vielä siinä

verokirjassa, jota

Ruotsissa

käytettiin pohjana

1413

kuningas

Eerik Pommerilaisen

verokirjan laatimiseen, mutta Turun

linnalääniä varmasti 1457

ja

todennäköisesti

jo

aikaisemmin.

29

Vasta tämän

jälkeen

alkaa olla

tietoja Kokemäenkartanosta ja sen

läänistä. Vuonna 1451 kerrottiin Klaus

Lydekenpojan

"silloin

kun hän

täällä muinoin oli voutina”

vaihtaneen Villiön

kylän

rintamaista

yhden saran

kuninkaankartanon hevoshaaksi.

30

Mainittu

Klaus Lydekenpoika (Djäkn)

oli Turun linnanpäällikkönä

(tai voutina, ku-

ten

häntä

myös

usein

kutsuttiin) 1409—35,

eikä ole

luultavaa,

että hän sitä

ennen

olisi ollut vain Satakunnan voutina. Hän oli Turun linnanpäällikkönä läsnä Huittis-

ten käräjillä

1418 sekä Eurassa 1420

ja 1429, joten on selvää,

että Satakunta

on

ollut hallinnollisesti Turun linnan alainen.

31

Klaus

Lydekenpoika on

siis

joskusennen

kuolinvuottaan 1435

järjestellyt

Kokemäellä kuninkaankartanon maita

ja

ehkä

asu-

nutkin siellä

ajoittain.

Kartano

on

ollut olemassa ainakin

1435, säilyneissä

samanai- kaisissa

asiakirjalähteissä se

mainitaan ensi kerran 144 5.

32

Vielä kauan tämän

jäl-

keenkin kartanon alaista lääniä kutsuttiin

yksinomaan

Satakunnaksi.

Nimitys

Koke- mäenkartanon lääni

esiintyy

autenttisessa lähteessä ensi kerran 1513.

33

Sen

jälkeen se

vähitellen

yleistyi ja

oli 1500-luvun hallinnossa

paljon käytetympi nimitys

kuin Satakunta.

Klaus

Lydekenpoika

oli kuninkaalle tilivelvollinen alaisistaan

lääneistä, joten

unioni-

ajan

alussa keskusvallan

ote

Satakuntaan oli huomattavasti

lujittunut.

Sen

verojen ylijäämä

meni Turkuun tai

suoraan Tukholmaan, jotense

kuului

ns.

fatabur- eli tili- lääneihin. Näin

jatkui

muutamia poikkeuksellisia

aikoja

lukuun

ottamatta keskiajan

loppuun.

Lyhyyden

vuoksi taulukoin Satakunnan

läänitysvaiheet ja

voudit vuosilta 1436—1534 seuraavasti:

Valtaneuvoston alainen Tu-

run

linnanpäällikkö Hannu Kröpelin

1436-40 oli selvittämässä

yläsatakuntalaisten ka-

pinaa tammik. 1439 Lempäälässä

Kröpelinin vouti Satakunnassa nimeltä

tuntematon

29) Vrt.s.75. 1457:Läppäsokn liggiandes i Åbolän, HTfF 1966: 2s.81.

30) FMUIV 2885.

31) FMU II 1567, REA 388,428. Tämä ilmeneemyös yläsatakuntalaisten sitoumuksesta 1439, REA 476.

32) REA525.

33) FMU VII 5649. FMU IV 3130 (v. 1460?), jossasanotaan Pietari Svärdiä Kokemäenkartanon läänin kihlakun- nantuomariksi, muttalähde onturmeltunut (päiväämätön vidimaatio), jotensitä ei voiottaalukuun.

335

(11)

336

Valtaneuvoston alainen Turun

linnan-

päällikkö Juhana Kaarlenpoika

1440

41

läsnä

Kangasalan käräjillä

13.1.

1441.

Juhana

Kaarlenpojan

alainen vouti Sa- takunnassa Henrik

Görieshagen

13.1.

1441

Turun linna 1 ä ä

n

i

ty

k

s en

ä Kaarle Satakunnan vouti Henrik

Görieshagen Knuutinpojalla syysk.

1441—toukok. 3.2.1442

1442

Kuningas

Kristofferille

ja

v a

11a

n euvo sto

11

e vastuu-

velvolliset Turun linnanpäälliköt Matti

Ödgislenpoika

1442

Henrik Bidz vanh. 1442—46

Maunu

Gren 1446—1448

Kuningas

Kaarle Knuutin-

pojalle

vastuuvelvolliset

Turun

linnanpäälliköt

Maunu

Gren 1448—50 Eerik Akselinpoika 1450

Kustaa

Laurinpoika 1452—55

PietariDjäkn

1457

Kuningas

Kristianille

ja

valtaneuvostolle vastuuvelvolli-

nen Turun

linnanpäällikkö

Ala-Satakunnan vouti Hannu Linde- när 10.9. 1445

Henrik Plata läsnä Huittisten

käräjillä

2.1.

1448,

todennäk.

vouti,

koska hän oli

saanut

kuninkaan sakkorahat Sata-

kunnasta (FMU IV 2918).

Hannu Lindenär

ajoi

Kokemäen ku- ninkaankartanon asiaa

käräjillä

4.5.

1451

(12)

22

Kristiern Pentinpoika

(Oxenstierna)

1457-63

kutsuu itseänsä

myös

Satakunnan pää- mieheksi 1460

Kristiern

Pentinpojan

alainen vouti Torsten

Björninpoika

1463

Satakunta oli

läänitetty

Jusse

Olavinpojalle (Stenbock)

1463—65. Hän kutsui 4.1. 1465 itseään Ylä-

ja

Ala-Satakunnan päämieheksi. 29.12. 1463 hänen vouti-

naan

Klaus Kurki.

Kaarle Knuutinpoika sai Satakunnan elinikäislääniksi 30.1. 1465. Hänen voutinaanKlaus Hannunpoika 16.10. 1465

ja

5.7. 1466.

Kaarlen tultua

1467 jälleen

kuninkaaksi

hänen

voutinaan oli Satakunnassa Jon Pie- tarinpoika 12.4.

ja

25.7. 1469 sekä 17.2. 1470.

Valtionhoitaja

Sten Stu-

re 11 e

tili-

ja

vastuuvelvollisena Turun linnanvoutina 1472—84 Martti Jönsin- poika

Juhana

Kyle

1485—90

läsnä Ulvilan

käräjillä

19.1. 1473.

Turun linnan alaisena voutina

livar

Olavinpoika

1.9.

1472,

30.1.

1476,

8.2. 1477

(Ylä- ja

Ala-Satakun-

nanvouti)

Niilo Jönsinpoika 24.3. 1477—13. 10.

1483

Pentti

Olavinpoika

30.1. 1486—12. 2.

1488

Eerik

Ragvaldinpoika (fargalt)

oli Satakunnan päämies 4.2. 1489

ja

asui Kokemäen kuninkaankartanossa vielä 6.4. 1490.

Maunu Laurinpoika

kirjuri

1491—95 Severin Paavalinpoika ”Kokemäenkar-

tanon

vouti” 8.8. 1491

ja ”prefectus Satagundie”

2.10. 1491.

Severin Paavalinpoika 1495—97

337

(13)

Sten Sture vanh. sai 3.12. 1497 elinikäiseksi palvelulääniksi koko

Suomen, mm.

Sa- takunnan.

Hän joutui

luopumaan Turun linnaläänistä

ja

ilmeisesti

myös

Satakunnas-

ta

23.6. 1499.

Hänen voutejaan

tältä

ajalta

ei Satakunnasta

tunneta.

Samoin

ovat

Satakunnan

läänitysvaiheet

1499—1503

tuntemattomat.

Satakunta kuului Sten Sture vanhin lesken

Ingeborgin

leskeneläkealueeseen

1504 07.

Valtionhoitaja

Svante Nii- lo

poj a

11

e

tili-

ja

vastuuvelvollisena Turun linnan voutina 1504—11 Joosef Pietarinpoika

Valtionhoitaja

Sten Sture

nuoremmalle tili-

ja

vastuuvel- vollisena

Joosef Pietarinpoika 1512—15

Krister Klaunpoika

(Horn)

1515—20

Ingeborgin

vouti Paavali Hermaninpoi- ka 24.7. 1504-1.4. 1505

ja

Lasse

kirjuri

17.7. 1505—2. 2. 1507

oli läsnä Kokemäen

käräjillä

19.1.

1508, Kangasalan käräjillä

3.2. 1508

ja

Pirkkalan

käräjillä

29.1. 1509.

Hänen alaisenaan Satakunnan voutina Paavali Hermaninpoika

jouluk. 1508,

29.1. 1509

Yrjänä

Paavalinpoika talvella 1509

ja

14.7. 1510

Didrik Hannunpoika 12.2.

ja

13.9.

1511

Lasse

kirjuri esiintyy

alivoutina

jou-

luk. 1508

ja

15.2. 1512

Satakunnan voutina

livar Fleming

30.4. 1512

ja

Kokemäenkartanon

lää-

nin voutina

sama

mies 21.2. 1513.

Lasse

kirjuri

Satakunnan voutina 18.9. 1513-9.5. 1517. Oli ilmeisesti

sama

mies kuin 20.12.

1514,

11.2.

1518,

1.3. 1519

ja

24.2. 1520 voutina mainittuLasse

Maununpoika.

338

(14)

339

Kuningas

Kristian II antoi 5.9. 1520 Kokemäen kuninkaankartanon Sten Sture

nuoremman

leskelle Kristiina

Gyllenstiernalle leskeneläkkeeksi, mutta

tämä ei

liene

todellisuudessa sitä koskaan nauttinut.

Tanskalaisen

miehitysajan

voudeista

on

vain

yksi

tieto: livar

Fleming

Kokemäen-

kartanon

voutina 20.2. 1521. Eräs toinen

kirje

tietää Olavi Swanin olleen

samana

päivänä

samassa tehtävässä,

mikä

on

epätodennäköistä,

ja kirje

onkin

jollain

tavalla epäaito.

(EMU

VIII

6030).

Kristian II läänitti 29.9. 1522 Severin

Norbylle

erään kuninkaankartanon

Suomesta,

todennäköisesti Kokemäen.

Kustaa

Vaasan alaisena tili-

ja

vastuuvelvollisena Satakunnan vouti-

na

Olavi Swan 2.3.

1522,

heinäk.

1525-10. 10. 1526

Samassa

asemassa

oli Pietari Svenske

9.7.

1527-1. 3.1529.

Kustaa

Vaasa läänitti Satakunnan

Juhanalle, Hoijan

kreiville 1.8. 1529.

Hoijan

kreivi oli läsnä Huittisten

käräjillä

12.2. 1531.

Läänitys

peruutettiin 1534.

Hoijan

kreivin alaisena voutina Pietari

kirjuri (=Pietari Svenske?)

1.3.

1530,

8.6. 1530

Ne läänin päämiehet

ja voudit, joiden

kanssa kansa lähinnä

joutui tekemisiin,

olivat pääasiassa vierasmaalaisia. 1400-luvun puoliväliin saakka

näyttävät

saksalaiset olleen

etusijalla:

Martti Abrahaminpoika oli ehkä Baltian

saksalaisia,34

Klaus

Lydekenpoika

oli Messeniuksen

mukaan Ministeristä,

Henrik

Görieshagen

oli Tanskan kautta Suo-

meen

tulleita

mecklenburgilaisia,35 Hannu

Lindenär

taas

todennäköisesti oman

maan

kaupunkien saksalaista porvarissukua. Didrik Hannunpoika lienee hänen sukuaan

(ks. s. 65);

voutina Didrik oli

tunnettu

kovista otteistaan.

Se vähä mitä tiedetään

unioniajan jälkimmäisen

puoliskon voutien

syntyperästä

viit-

taa

eniten ruotsinmaalaiseen

alempaan

rälssiin. Vain

muutaman

kerran

on jonkin

tunnetun

suomalaisen rälssisuvun

jäsen

ollut Satakunnassa voutina

(Klaus

Kurki

ja

livar

Fleming). Yleensä

Kokemäenkartanon isäntä vaihtui

nopeaan tahtiin, muttasen-

tään

joku näyttää

hoitaneen pitkään siellä tehtäviään. Näistä

on ennen

kaikkea mai- nittava

Lasse-kirjuri, joka on

kaiketi

sama

mies kuin

jo v.

1505 voutina toiminut

samanniminen mies

ja joka joskus

mainitaan

myös

isännimellä Maununpoika.

Hän

siis huolehti Satakunnan veroista 15

vuotta,

aina

juuttien

tuloon asti.

34) Anthoni ÄSF 1 2art.Djäkn,JakobAbrahamssons ätt ja sama, Djäkn, Lydekasönemas ätt.

35) Sundquist 1957s. 152.

(15)

340

Kihlakunnat ja hallintopitäjät

Tämän

osan

alussa

(s. 10) jo selvitettiin,

että Satakunta

on

ollut 1300-luvulla

yksi kokonaisuus;

mitään todisteita

sen jakautumisesta

kahteen

osaan

ei ole. Jako Ala-

ja

Ylä-Satakuntaan

on

tapahtunut

vasta

1400-luvun alussa

samaan aikaan,

kun

naapu-

rimaakunnissa Varsinais-Suomessa

ja

Hämeessä. Hallintoa

ja oikeudenkäyttöä

ei ol-

lut

keskiajalla erotettu

omiksi

toimialoikseen, vaan käräjillä

käsiteltiin sekä hallinnol- lisia että oikeudellisia asioita. Kihlakunnantuomari

johti

puhetta

käräjillä,

oli sitten

kysymys

mistä asiasta

tahansa, ja

näin

hän joutui puuttumaan myös

hallintopulmiin.

Ala-Satakunnan ensimmäinen kihlakunnantuomari Hartikka

Dyker

antoi 1413

tuo-

mion

Loimijoen myllyistä,

vahvisti

1414

kaupan Huittisissa

ja

oli kihlakunnantuo- marien

joukossa

Turun maanoikeuden

jäsen

1415.

36 Hän on astunut

toimeensa sel- västikin viimeistään 1413. Ylä-Satakunnassa oli

taas

Pentti

Lydekenpoika

tuomarina

jo 1418, mutta

ei vielä 25. tammikuuta

1411, jolloin

hänellä oli Piikkiön kihlakun-

ta.37

Koska Piikkiössä oli toinen mies

jo

15. toukokuuta

1412,

hän

on

mahdollisesti

siirtynyt

Ylä-Satakuntaan vuoden 1411 aikana tai alkuvuodesta 1412.

38 Ajankohta

sopii

hyvin yhteen sen kanssa,

mitä tiedetään Hartikka

Dykerin

varhaisimmista

tuo-

mioista. Satakunnan

jako

kahteen kihlakuntaan

näyttää

siis tapahtuneen todennä- köisimmin 1412. Uusien kihlakuntien nimet tulevat lähteisiin kuitenkin

vasta jonkin verran myöhemmin.

Ala-Satakunta mainitaan ensi kerran 1425

ja

Ylä-Satakunta

1418.

39

Oma mielenkiintonsa

on

sillä

seikalla,

että Satakunnan molemmat ensimmäiset kih- lakunnantuomarit olivat Turun linnanpäällikön

ja

samalla koko Satakunnankin

vou-

din Klaus

Lydekenpojan

läheisiä

sukulaisia,

Pentti

Lydekenpoika

oli hänen

veljensä ja

Hartikka

Dyker hänen

lankonsa. Klaus oli linnanpäällikkönä

vuodesta 1409, ja

hänen tehtäväkseen

on

tullut

toteuttaa

kuninkaan lähipiirissä

suunniteltuja

muutok-

sia. Satakunnan hallinnollis-oikeudellinen

järjestelytyöon

näin vain

orgaanista jatkoa

edellisen

vuosikymmenen jälkipuoliskolla

tapahtuneelle Varsinais-Suomen kihlakun-

tajaolle.40

Uudistus ei kuitenkaan ole

merkinnyt

Satakunnan

jakoa

kahteen voutikuntaan kuin ehkä aivan poikkeuksellisesti. Vain

kerran, vuonna 1445, mainitaan,

että oli olemas-

sa

erikseen Ala-Satakunnan vouti. Mutta

kun

tällöinkin

on

viitteitä siitä että

kysei- nen vouti, Hannu

Lindenär

on

toiminut

myös Ylä-Satakunnassa, on mahdollista, et-

tä Ala-Satakunta

on

mainittu 1445 vain Kokemäkeä

koskeneen

asian mukaan.

41

36) FMU II 1418, 1445,REA 352.

37) FMU VIII6620,REA329.

38) FMU II 1377.

39) FMU II 1788, VIII 6620. Varmempi Ylä-Satakuntaa koskeva lähde on FMU II 1648, mutta FMU VIII 6620:ssa olevaavuosilukua eiolemitään varsinaistasyytäepäillä.

40) Oja 1936s.59-61.

41) REA 525.Hannu Lindenäristä ks. s.65.

(16)

341 Varsinais-Suomessa suoritettiin uusi

hallintopitäjäjako

kihlakuntien perustamisen ai- kaan. Hämeessä oli

veropitäjiä jo

1370-

ja

1380-luvulla.

42

Satakunnassa uudistuksen

ajoittaminentuottaa

erinäisiä vaikeuksia.

Ensimmäisessä

maakirjassa

vuodelta 1540

ovat

veroluetteloiden

pohjana tietysti hal- lintopitäjät, joiden

alueet kuitenkin niin kuin

jo

edellä

on esitetty

Satakunnassa

eroavat vähän

seurakuntien alueista. Eroavuuksia kuitenkin

on

maakunnan molem- milla laidoilla:

Eurajoella ja Kangasalla.

Seitsemän

Eurajoen

seurakunnan

kylää

kuului Lapin

hallintopitäjään ja

Turun

linnalääniin,

sekä

Kangasalan hallintopitäjän kylistä

oli kolmetoista Pälkäneen seurakuntaa.

Köyliön, Säkylän ja

Yläneen kohdalla

esiintyvästä

poikkeuksesta

on

puhuttu

jo

aikaisemmin

s. 21).

Koska hallinto-

ja kirkkopitäjillä

oli

samat nimet,

ei pelkästään sillä perusteella voida päätellä, milloin

on kysymys

maallisesta oikeus-

ja

veropiiristä tai seurakunnasta. Yleensä

on

katsot-

tava,

että

käräjät

pidettiin

hallintopitäjittäni joten sen jälkeen

kun kihlakuntalaitos oli

syntynyt,

oli

myös tuomiokirjeissä

mainittu

käräjäalue hallintopitäjä.

Koska Ylä-

neen

asioita käsitteli 1421

lautakunta, joka

oli kotoisin

myöhäiskeskiaikaisen

Loimi-

joen hallintopitäjän alueelta,

oli

se jo

silloin olemassa. Tämä vie

hallintopitäjäjaon synnyn

ainakin noin

vuoteen

1420. Mutta

jo

1405 oli

Kyrön,

Pirkkalan

jaKangas-

alan

yhteisillä oikeuskäräjillä

lautamiehenä Anders

Alkunis, joka hyvin

todennäköi- sesti oli Pälkäneen Mälkilän

kylän

Alkuisia. Edellä mainitut Pälkäneen kolmetoista

kylää

kuuluivat

Kangasalan hallintopitäjään

aivan varmasti

1439, hyvin

todennäköi-

sesti

vuonna 1418, jolloin käytiin

Mälkilän

ja Myttäälän rajoja maakunnankäräjillä,

sekä varsin

hyvin myös jo

1405.

Verojärjestely

maakunnan itälaidalla

näyttää

siis vanhemmalta kuin

kihlakuntajako.

Oikeastaan tämä

on luonnollista,

koska Hämeen

hallintopitäjien saatua

hahmonsa

jo

1300-luvun lopulla

on osa

Pälkänettä voitu liit-

tää

hallinnollisesti toiseen linnalääniin. Pälkäne

on

kirkollisesti kuulunut Sääksmä- keen

1340, ja

tuskin

se on ehtinyt itsenäistyä

omaksi seurakunnakseen vielä 1300- luvulla.

Vuonna

1409

se

oli

Kangasalan

kappeli,

mutta

Pälkäneen

hallintopitäjä

oli

42) Niitemaa 1955s.438-439.

V. 1391 (tai 1390)pitivät Suomen ali-laamanni Olavi Pietarinpoika ja Satakunnan vouti Martti Abrahamin- poikaoikaisukäräjiä ”Sastamalan pitäjässä, alemmassaja ylemmässä” (FMU IV 2895). Tätä onpidetty todis- tuksena siitä, että Ylä-Satakunnassa oli suoritettu uusi hallintopitäjäjärjestely ennen vuotta 1390, siis samaan aikaankuin Hämeessä. Ks. Voionmaa 1911 b

s.

44—56.

Onkuitenkin olemassa hyvin suuri mahdollisuus, ettälähteessä tarkoitetaan kirkkopitäjiä, jotkatoimivat kärä- jäpiireinä. Ns. Kallialan kirkontilien mukaan oli nimittäin olemassa 1460-luvulla kirkolle velallisia sekä alem- masta seurakunnasta(debita inferioris parochie) että ylisestä seurakunnasta(debita superioris parochie). Edel- liset olivat myöhemmän Tyrvään alueelta, jälkimmäiset etupäässä Karkusta. Seurakuntiakin kutsuttiin siis ali- seksi ja yliseksi, janäin onvoinut olla esteettä jo 1390, sillä Ala-Sastamalan eli Kallialan itsenäisen seurakun- nansyntyvoi mennä 1460-lukuavarhaisempaanaikaan(ks. myös s.394). BFH Is.363.

Huolimatta f. 5 olevasta vuosiluvusta 1511 ovat Kallialan kirkon tilikirjan sivut s—lo 1460-luvulta(f. lOv:

vuosiluku 1469).Näillä sivuilla mainitut henkilöt sopivatpaljon paremmin 1460-lukuunkuin v:een 1511, jopa f. 5v mainitun Lauri Suomalaisen ilmoitetaan f. 22v kuolleen 14.3. 1492. Kysymys ei voi olla myöhemmän polven Laurista,koska molemmissa kohdissa mainitaan myös hänenpoikansa Heikki, joka taas muutoin mai- nitaan myös 1511 16.Käsiala ja muste ovat samat f. I—l2r, sen sijaan f. 5r vuosiluku 1511 tehty samalla musteellakuin f. 34 r v:n 1511 merkinnät. Selitys (f. sr:n) vuosilukuun 1511 onse, että edellisellärivillä on ollut samamaksajakuin f. 35:ssä NicolausTala.

(17)

342

olemassa

vuonna 1405, ja se on

aina kuulunut Hämeen linnalääniin. Koska vanhas-

taan

Satakuntaan kuuluneet

Kangasalan osat ovat itsenäistyneet

omaksi seurakun- nakseen todennäköisimmin 1300-luvun lopulla,

on

molemmin puolin

maakuntarajaa

ollut

järjestelytyö käynnissä

samoihin aikoihin. Tällöin

on liitettyKangasalan uuteen hallintopitäjään myös

veroteknisistä

syistä ne

Pälkäneen

kylät, joilla

ei ollut

suurem-

pia

kuljetusvaikeuksia

veroparseelien viennissä Satakuntaan päin. Näin oli

päästy

sii-

tä,

ettei Hämeen puolella

ollut

Pälkäneen

veropitäjä

paisunut liian

suureksi, kun taas Kangasalan vajaasta pitäjästä

tuli

täysi.

Tilanne oli siis Satakunnan itälaidalla poikkeuksellinen. Kirkko-

ja hallintopitäjäyh- teyden järkkyminen

ei ole lähtöisin

Satakunnasta, vaan

Hämeestä. Vastaava tilanne

syntyi

vähän

myöhemmin

lounaislaidalla. Viimeistään silloin kun Turun linnaläänin kihlakunta-

ja hallintopitäjäjärjestely

oli

saatu

vuoden 1410 paikkeilla

valmiiksi,

oli ratkaistava Liinamaan eli

Vreghdenborchin

linnan veropiiriin kuuluneiden

kylien vas-

tainen kohtalo. On varsin

todennäköistä,

että Lapin

pitäjä, joka

mainitaan vuoden

1413 Eerik Pommerilaisen

verokirjassa

kuuluvaksi

Satakuntaan,

oli

syntynyt

1360- luvun linnanrakennuskauden aikana

kylistä, jotka

alun perin olivat olleet Varsinais- Suomea

(ks. selvitystä

vanhasta

maakuntarajasta , s. 76). Nyt osa

Liinamaan linnan veropiirin alueesta eli Lapin

hallintopitäjä

liitettiin takaisin Turun linnalääniin. Tämä ei ollut tapahtunut vielä

silloin,

kun laadittiin Eerik Pommerilaisen

verokirjan pohja- na olleet,

Tukholmaan

lähetetyt veroselvitykset

eli todennäköisimmin veronkantokau-

tena 1411—12, vaan

ilmeisesti pian

sen jälkeen.

Lounaislaidalla tapahtunut hallinto-

pitäjän

siirto

liittyy

näin

hyvin

luontevasti Satakunnan

kihlakuntajaon

toteuttami-

seen.

Satakunnan

hallintopitäjien myöhäiskeskiaikainen alajako

verokuntiin

näkyy

ensim- mäisestä

maakirjasta

vuodelta 1540. Ala-Satakunnasta Eura

ja Eurajoki

oli

jaettu kolmanneksiin, muut neljänneskunniksi. Köyliö ja Säkylä

muodostivat

oman

itsenäi-

sen

"kappelin

ja neljänneskunnan”.

Euran Luvian kolmannes mainitaan

jo

1445

ja

Ulvilan Masian

neljännes 14 5

3.

43

Jälkimmäinen oli ilmeisesti

sama

kuin

myöhempi

itäinen

neljännes.

Kokemäen

Harjavallan

asukkaista puhutaan vuoden 1458

rajakir- jeessä tavalla, joka

tarkoittaa selvästi

Harjavallan neljännestä

eikä

kylää.44

Vaikut-

taa

siis

siltä,

että

maakirjan verokuntajakoon

ainakin 1440-luvulta.

Ylä-Satakunnassa oli 1540 Ala-Sastamalan eli

Tyrvään,

Vesilahden

ja

Lempäälän

pitäjissä kolmannekset,

muissa

neljänneksiä.

Kummastakaan ei

ole

varhempia asia-

kirjatietoja.45

43) Eurajoen kär. 12.8. 1622, EMU 111 2634. V:n 1622 tuomiokirjassa sanotaan vanhan kihlakunnantuomarin kirjeen olleen päivätty”1445i Handby i Lufwija treding”. Masian neljännes EMU IV2926.

44) REA 584.

45) Kolmannesjakoa onyleisesti pidetty vanhempana kuin neljännesjakoa; ks. Lundberg 1952 s. 179—189,

Satakunnan osalta myös Fontell 1936. Nähdäkseni Satakunnassa ei kuitenkaan ole varmoja kriteerejä kolmannesjaon vanhemmuudenpuolesta.

(18)

343 Näitä

hallintopitäjän

osia

on

usein kutsuttu

jonkin keskeisen, suuren kylän

mukaan.

Nimensä

ovat

kolmannekselle tai

neljännekselle antaneet

Euran

Panelia,

Ulvilan

Masia,

Kokemäen

Harjavalta,

Huittisten

Sampu ja

Vampula,

Tyrvään Kalliala,

Karkun

Selkee,

Sarkola

ja Karkku, Kyrön Viljakkala,

Pirkkalan

Takahuhti, Keijär- vi, Messukylä ja Pirkkalankylä, Kangasalan Riku, Tiihala,

Heponiemi

ja Ruokola,

Lempäälän

Tolvila,

Hahkala

ja

Kuokkala sekä Vesilahden

Narva.

Mutta usein nimi

on saatu

vain verokannan

sijainnin

mukaan

pitäjässä.

Eurassa

ja Eurajoella on

sekä Ylinen että Alinen

kolmannes,

samoin Ulvilassa

ylinen ja Pohjoinen neljännes (myös joskus

Itäinen

neljännes), Tyrväässä Alinen, Kyrössä Aloo (murremuoto sanasta alinen)

sekä Vesilahdella Keskimäen

ja

Ylämäen

neljännekset.

Mielenkiintoisia

ovat

pelkästään seutuniminä

esiintyvät Luvia,

Kokemäen Raitio

ja Kiviranta, Tyrvään

Lahdenloppi, Karkun

Rantoo

sekä

Kyrön Lahdenpohja ja

Auree. Näiden mahdolli-

sesta juontumisesta

neljänneskuntajakoa vanhemmasta

aluejaosta on jo

edellä ollut

puhe(s.s9seur.).Silloinon myös käsitelty

Kokemäen

jaLoimijoen

Ylistaro-

ja

Alastaro-

nimiä, jotka

nekin lienevät

jäänteitä

ainakin varhaiskeskiaikaisista

pitäjäjaoista.

Varsinais-Suomessa oli verokannan ruotsinkielisenä nimenä bol. Satakunnassakin oli 17 bolia Eerik Pommerilaisen

verokirjan

mukaan 1413.

46

Muissa lähteissä niitä ei

mainita, jotenon

erittäin vaikeata

sanoa,

missä osissa Satakuntaa tämä

bol-jako on

ollut voimassa. Lukumäärä 17 viittaa

siihen,

että

se

ei voi kattaa koko aluetta

(Tu- run

linnaläänissä

boleja

oli

54), mutta

luku ei

yhtene myöhemmän kolmannesjaon

eikä

myöskään yleensä

Ala-Satakunnan

verokuntajaon

kanssa. Se

mahdollisuus,

että

kyseessä

olisivat pienemmät, ruotsalaiset

bolit, joita myös

Suomessa oli eräillä

ruot-

sinkielisillä

alueilla, täytynee myös hylätä.47

Näin ollen ei ole

juuri muuta selitystä

kuin

se,

että

ennen

1410-luvun hallintopitäjänuudistusta Satakunnan

joissakin

pitä-

jissä (sopivimmin

läntisissä: Lapissa,

jossa

oli 1540 kolme

bolia, Eurajoella, Eurassa ja

Köyliössä) olisi ollut voimassa varsinaissuomalainen

bol-jako

eikä kolmannes- tai

neljänneskuntajako.

Tällöin

se

voisi

samastua sen

alueen

kanssa, joka

kuului 1300- luvun

jälkipuoliskolla

Liinmaan eli

Vredgenborgin

voutikuntaan.

Verotus

Kuningas

Maunu Eerikinpoika

myönsi

1334

Varsinais-Suomen, Uudenmaan,

Ahve-

nanmaan,

Hämeen

ja

Satakunnan asukkaille

neljän

vuoden verovapauden

jokaisesta koukunmaasta, jonka

he vastaisuudessa raivasivat.

48

Tämä varhaisin Satakunnan

vero-oloja

kuvaava tieto

osoittaa,

että koko läntisessä Suomessa

myös

Satakun-

nassa

valtion

vero on

maksettu koukulta. Se

on

alunperin tarkoittanut sitä

auran (eli koukun) alaa, jonka

tavallisesti

yksi

mies

on pystynyt viljelemään, mutta

siitä oli

46) BFHIs. 305.

47) Keskiajan bol-jaosta art.801,KLNM 11.

48) REA 74,AMU 18.

(19)

344

tullut ainakin

jo

1300-luvulla talon etuisuuksien

yleinen arviomitta, joka

voitiin

myös jakaa

osiin.

49

Koska koukku oli

yleinen veroperuste

Suomessa 1300-luvun alku- puolella, ei ole siis mitään

syytä olettaa,

että Ala-

ja

Ylä-Satakunnan välillä olisi sil- loin ollut

jotain eroa

valtiollisessa verotuksessa.

50 Eron

toi

vasta

1300-luvun

jälki-

puoliskolla

toteutettu savuverotus.

Vuonna 1387

kuningas

Albrekt antoi Turun linnanpäällikölle

Jeppe Djäknille, jonka

alaisuuteen kuului

myös Satakunta, käskyn

kantaa

joka

savulta

tietyn

suuruista

apuveroa.51

Savua

on

siis

ruvettu käyttämään jo

tätä

ennen veroperusteena.

Jaakko-

la on

vakuuttavasti

osoittanut,

että tämä

on

todennäköisimmin tapahtunut sillä lin-

nanrakennuskaudella, jonka kuningas

Albrekt oli 1360-luvulla

pannut

alulle.

52

Aluksi

savu on

tarkoittanut

veronmaksukykyistä

talonpoikaistilaa,

mutta

pian sekin voitiin

jakaa osiin, ja

siten siitä tuli samanlainen

verokyvyn

arviomitta kuin koukusta.

53

Jo Eerik Pommerilaisen

verokirjassa

1413

esiintyy savun

puolikkaita. Kustaa Vaasan aikaisten ensimmäisten

tilikirjojen

mukaan maksettiin Ala-Satakunnassa

savun mu-

kaan vuotuisveron rahat 1.

ns.

päävero, nimismiehenkapat

ja osa

kinkeriverosta.

54

Ylä-Satakunnassa

samassa

tehtävässä oli edelleen koukku. Mutta kuitenkin

Tyr-

väässä määrättiin

1466, että

Liekosaari piti

jakaa

osakkaiden kesken ”oikean

savu- luvun

mukaan.

55

Jakoperusteeksi ei ole sopinut

kylänmitta,

koska

osakkaat

olivat eri

jakokunnista, mutta sen sijaan pitäjän veroperuste on käynyt hyvin, ja se

siis oli

niin ollen savu.

Samoin

Tyrväässä ja

Karkussa päivätöiden suoritustapa

on

erilainen kuin muissa Ylä-Satakunnan

pitäjissä. Vuonna

1540

nämä

kaksi

pitäjää

maksoivat

päivätyönsä

voina miesluvun mukaan niin kuin

ne

Ala-Satakunnan

pitäjät, jotka

ei- vät

käyneet

töissä

Kokemäenkartanossa,

kun

taas ne

muualla lunastettiin haukina

jousiluvun

mukaan.

56

Muistutettakoon

myös mieliin,

että nämä

pitäjät

suorittivat

kymmenyksensä

Varsinais-Suomen

ja

Ala-Satakunnan

tapaan

eivätkä niin kuin Ylä- Satakunnan

muut pitäjät. Jousi-nimityksen käyttö on

selvästi peräisin

saman

Ylä- Satakunnan turkisalueen kirkollisista veroista: Ala-Satakunnassa

jousivero

oli

tunte- maton.

Valtion verolaitos

on kehittynyt myöhemmin

kuin

kirkon,

sillä

kymmenysve-

rotus on toteutettu jo

1200-luvun puolella,

jolloin

kruununverot

ovat

olleet

vasta

muodostumisvaiheessaan. Niitä kehiteltäessä

on

noudatettu

samoja

alueellisia talous-

eroja

kuin

kirkon verotuksessa, ja

siis tältäkin osalta

Tyrvää ja

Karkku entinen

49) Nousiaisissa laskettiin 1380 puolenkoukun vastaavan kolmea punnanalaa ''molemmissa aitauksissa” ja kah- deksankuorman niittyä, REA 244, Oja KLNM IX p. 395. Pirinen (1962 s. 176) huomauttaa siitä, et- em.kuninkaan kirjeessä edellytettiin,ettäyksi henkilövoihankkianimiinsäuseampiakoukkuja.

50) Voionmaa (1912 s. 159) käyttää koukku-verotusta yhtenä todisteenasiitä,että Ylä-Satakunta kuului Hä- meeseen.Ero siinä suhteessa on ollut vain kirkollisessa verotuksessa, eikä verotettavan alueen raja ole mennyt kihlakunnanrajaa myöten.

51) EMU 1962.

52) Jaakkola 1944s.326—7.

53) BFHIs.305.

54) VA 1919f, Ijaseur.Hyvä yhteenveto Ulvilanveroista Lehtinen 1967s.50—51.

55) EMU IV 3290.

56) VA 1919.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kaupungin palon jälkeen lääninarkkitehti Georg Chiewitz laati kaikessa kiireessä Porille uuden asemakaavan, jonka hallitsija vahvisti vuoden 1852 marraskuussa.. Siinä kaupungin

Näin rakennusta käytettiin pari vuosikymmentä. 1752 se oli jo niin huonossa kunnossa, että silloinen rehtori Kaarle Brander vaati sen uusimista. Koulun tontti pappilan ja kirkon

7 Porvari Juhana Erikinpoika Jalo- nius, joka omisti Helsingin talon Raumalla, otti sukunimensä kotikylänsä Huittisten Jalonojan mukaan, 8 porvari Matti Erikinpoika Joki Päiväisen

Mutta rauniot jakaantuvat tälle alueelle perin epätasaisesti, kuten käy ilmi siitä, että niitä tunnetaan yksistään parista Noormarkun kalmistosta n.. Merikarvian osuudelle,

24 Kun raunion saviastianpalat ovat peräisin raunioon luodusta maakerroksesta ja siten rauniota vanhempia, voimme päätellä, että morbynkeramiikka ajoittuu tässä

Tyrvään Vänniän pihalla paljastuneessa polttokenttäkalmistossa todettiin eräs vainaja polttamatta haudatuksi. Voisi ajatella, että näin haudattu vainaja olisi ollut syntyään

Skandinaviassa käytetään samoihin aikoihin krapusolkea muistutta- vaa korua (ns. näbbformigt spänne), jonka esityyppinä on ollut edellä- mainittu Husbyn-solki.. nen, mutta

hautauksia, jotka ovat siksi vauraan tuntuisia, että niiden omis- tajat ovat epäilemättä olleet varakkaita ja suorittaneet merentakaisia vaarallisia retkiä.. Näin lujia niitein