• Ei tuloksia

Keuruun taiteilijaseura 40 vuotta · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Keuruun taiteilijaseura 40 vuotta · DIGI"

Copied!
6
0
0

Kokoteksti

(1)

KEURUUN TAITEILIJASEURA 40 VUOTTA

Poim intoja P ER U STA JA T-juhlanäyttelyn avajaisesitelm ästä

T aiteilijaseuran perustam isen pienoishistoriikkiä varte n tu tk a ilin Suur- Keuruun sanom ien arkistossa le htien sivuilta Keuruun 60- lu vun yleistä k u lttu u ri- ilm a piiriä ja erityisesti kuvataite iden osu u tta siinä, siis enn en Keuruun Taiteilijaseuran perustam ista. Ja m itä löysin? Löysin harrastaja­

ryh m ie n teatteriesityksiä, kuoroharrastusta ja erityisesti Keuruun yh te is­

koulun te in ie n h u o m a tta va n m o n ip u o lista ja vilkasta k u lttu u rito im in ta a . Oli te in iku o ro , -te a tte ri ja Latu-lehti ku lttuurike skuste luineen . Seurasin m yös n im im e rkki Eljaksen artikkelisarjaa k o tis e u tu m m e taiteilijoista.

M a in in to ja ja jo ita k in arvostelujakin oli jo Paavo Airaksisen isosta näyt­

telystä Haapam äellä 1960, V e ikk o Koskisen ja Raim o Paavolan osal­

listum isesta Jyväskylän Taiteilijaseuran vu o sin ä ytte lyih in , Eino Lehtisen ikkunanäyttelystä paikallisessa kem ikalioliikkeessä sekä Paavo Airaksisen ja M a u n o Viitasen näyttelystä Tam pereen Tikankolossa. M u tta tam m ikuussa 1966 alkoi Keuruun k u lttu u ri-ja ku vataiderintam allakin ta p a h tu a e n e m ­ män, ehkä osaltaan reaktiona te in ie n ärhäkkään ku lttu u rik ritiik k iin . Ensin 21.1. p e ru ste ttiin Taiteenharrastajien tu kie lin , jo n ka tarkoituksena oli elvyttää Keuruun ku lttu u rie lä m ä ä järjestäm ällä yhdessä yhdistysten kanssa konse rt­

teja, taide näytte lyjä , b a le tti-ja teatteriesityksiä. Kuvataiteen harrastajien määrä to d e ttiin ku ite n kin niin vähäiseksi, että kursittajataiteilijan ku tsu m in e n kävisi liian kalliiksi, m u tta yllättä en jo viiko n ku lu ttu a edellisestä Suur- Keuruussa o tsiko itiin : Taiteilijaseura p e ru ste ttu K e uru ulle.T am m ikuun 28. päivänä 1966 M ä nnikköbaa rin kabinetissa oli siis p e ru ste ttu Keuruun Taiteilijaseura. L e h tiu u ti­

sen m ukaan seuran p uh eenjohtaja ksi v a littiin M auno Viitanen, sihteeriksi Paavo Airaksinen, varapuheenjohtajaksi Raimo Paavola, rahastonhoitajaksi Veikko Kos­

kinen ja suostum uksen m ukaantulostaan oli a n ta n u t m yös Eino Lehtinen. Keitä ja m itä o liva t näm ä viisi rohkeaa m iestä, jo ita n yt seuram m e perustajajäseninä näyttelyllä ju h lim m e . H äm m ästyttävää kyllä, kukaan heistä ei o llu t paljasjalkainen keuruulainen.

(2)

PAAVO AIRAKSINEN

P

aavo Airaksinen syntyi 23.12.1929 Haa- pajärvellä. Perhe m u u tti H aapam äelle Paavon ollessa 7-vuotias, jo te n hän kävi kansa-ja keskikoulun Haapam äellä. Jo keski­

koulun viim eisinä vuosina hän alkoi kiin n o s­

tua taiteesta, ensiksi hän ajatteli jo ta in käsillä m u o to ile m is ta , lähinnä puuveistoksia, m u tta hake utu i keskikoulun jä lkee n kuiten kin Taideakatem ian koulun taidem aalarilinjalle, missä hän opiskeli v u o d e t 1949-51 ja hyväk­

syttiin N u o rte n n ä yttelyyn jo vu o n n a 1951.

O piskeluvuosien jä lkee n hän työ ske n te li Kansallisteatterin lavastem aalarina ra h o itta ­ en näin opiske lu m a tko ja a n u lko m a ille m m . Ranskaan, Venäjälle ja Espanjaan. T uonai­

kaisen m itta p u u n m ukaan hän m atkusteli to d e lla paljon ja tallensi näkem änsä ta id e ­ teokset kaitafilm eille, joissa varm aan olisi to d e llin e n ta ite e n aarreaitta tutkittava ksi.

H u o lim a tta om ista näyttelyistä Jyväskyläs­

sä, Tam pereella ja Haapam äellä, ei pelkkä ta ite e n te k e m in e n häntäkään elättänyt, vaan Paavo päätyi Haapam äelle m aalaiskirjeen-

kantajaksi, jossa virassa hän to im i eläkkeelle lähtöönsä saakka. Lähinnä polkupyö rällä te h ty p ä ivittä in e n p o stin jake lum atka ve ro tti tie ty s ti vo im ia ja vasta eläkkeelle pääsyn jälkee n (vuonna 1994) hänelle jäi e n e m m ä n aikaa o m ista u tu a m aalaam iselle aina äkil­

liseen sairaskohtaukseen m e n e h tym ise e n saakka keväällä 2002. Paavo Airaksinen lu o n n e h ti itse itseään taiteilijana natura­

listiksi, hän pysyi uskollisena lu o n n o llise lle piirustukselle, m u tta rakensi tietoisesti pintaa ja elävää viivaa s o rtu m a tta liian pikku ta rk­

kaan kuvaukseen ja oli myös selvästi saanut va iku tte ita kansainvälisestä värim aalauksesta.

A ih e e t lö ytyivä t usein tu tu s ta ko ski-ja p u ro - m aisem asta sekä läheisestä ra u tatiem iljööstä, josta on m u u n n e lm in a myös puupiirroksia ja grafiikan vedoksia.

(3)

M A U N O VIITANEN

(ta ite ilija n im e ltä ä n SARTOVIITA)

a u n o Sartoviita syntyi Nokialla 1928, m u tta perhe asui s itte m m in T am pe­

reen Pispalassa, jossa M a u n o kävi kansakou­

lun. O pinhaluisena nuorukaisena hän hakeu­

tu i Piikkiöön Suom en a d v e n ttik irk o n kansan­

o p is to o n Toivonlinnaan, m istä ehkä jä i hänen taiteeseensa kiinnostus u skon nollisiinkin aiheisiin ja jo ka jo h ti ehkä M a u n o Viitasen tu lo o n K euruulle.T änne 50- lu vun vaihteessa s u u n n itte illa a d ve ntistien h o ito k o ti, jo h o n Viitanen oli tulossa konttoristiksi. N ykyinen rouva Viitanen kertoi hauskasti, että samassa paikassa työssä ollessaan hän kuuli viheltelyä jo sta k in huoneesta ja ih m e tte li, että kuka siellä v ih e lte li m aallista m usiikkia. Viheltäjäksi o s o itta u tu i hänen tuleva puolisonsa M auno Viitanen, ei silloin vielä taiteilija Sartoviita.

P erheenperustam isen jä lkee n p u o lis o t asui­

va t jo n k in aikaa Hirsilässä, sitten Tam pereel­

la, Ähtärissä ja m u u ta m a n v u o d e n kulu ttu a kasvanut perhe palasi K euruulle ja asettui asum aan Haapam äelle. M a u n o Viitasella ei o llu t varsinaista porvarillista a m m a ttia , m u tta

M A U N O S A R T O V I I T A

p erheen kasvaessa hän kokeili onneaan m o n illa eri aloilla: h a rjo itti p ie n im u o to is ta liike toim intaa, to tika u p p a a , kokeili pienkus- tannusalaa, to im i avustajana p a ikallis-ja aika­

kauslehdissä ja harrasti m u u te n k in kirjallista to im in ta a . Hän ju lkaisi m m . ru n o ko ko e lm a n K u lttu u rikym in ä ä (-72) sekä teokset Askeleita v u o d e lta -51 ja Tähti luokan filo sofi (ivapaki- noita -54) Kuvataide kiinno sti m yös ja Paavo Airaksinen oli hänen innostajansa ja o p e t­

tajansakin, vaikka Sartoviita lä h tikin ta ite ili­

jana aivan eri teille. Hän irro tta u tu i lu o n n o n aiheid en kuvaamisesta lähes alusta alkaen ja ilm o itta u tu i surrealistiksi, jo ka ei etsi erikoi- suuttavaan lu o työnsä sisäisen v ä lttä m ä ttö ­ m yyd e n pakosta saaden aiheensa sisäisestä alitajuisesta m aailm astaan. Ehkä askeleen aikaansa edellä kulkevana ta ite ilija n a M auno Sartoviidan värikäs o m a le im a in e n kuvam aa­

ilm a jä i vaille ansaitsem aansa arvostusta.

Sartoviidan lu o m is ty ö ja eläm ä pää ttyi 60- vuotia ana Keuruun sairaalassa 1988.

(4)

EINO LEHTINEN

E I N O L E H T I N E N

E in o Lehtinen syntyi Lappeella vuo n n a 1924, äiti o li o p e tta ja ja isä rakennus­

m estari, jo ilta perheen kaikki lapset o livat p e rin e e t taiteellisia taipum uksia. Lapsuu­

tensa hän eli pääasiassa Luum äellä ja kävi sotavuosien keskeyttäm än keskikoulun lo p p u u n Mikkelissä. Koulun päätyttyä hänel­

lä oli vaikeuksia ratkaista lähteäkö teknisiin, m usiikki- vai k u v a ta id e o p in to ih in , m u tta päätyi ku ite n kin Taideteollisen o p p ila ito k ­ sen v e is to -ja m uovausosastolle samoiksi vuosiksi 49- 51 kuin Paavo Airaksinen oli taidem aalausosastolla. Jo v a lm istu svu o te ­ naan 1951 Eino Lehtinen v o itti A te n e u m in su ih ku ka ivo kilp a ilu n Kalapoikaveistoksellaan O piskelunsa jä lkee n myös Eino suuntasi kulkunsa ulkom aille, silloin harvinaisena po lkupyö räm atkana, aina Pohjois-Afrikkaan M aro kkoon saakka. Palattuaan kotim aahan hän kokeili pari v u o tta vapaana taiteilijana, m u tta jo u tu i Airaksisen ta vo in hakem aan leipätyönsä m uualta. Kun ka n sa ko u lu n o p e t­

tajista oli kova pula, Eino to im i epäpätevänä

o p e tta ja n a useilla paikkakunnilla päätyen sit­

te n v u o n n a 1962 K euruunTiusalaan o p e tta ­ ja n sijaiseksi ja sitten vuodesta 1965 Keuruun yh te is ko u lu n veisto n ja kuvaa m a taidon tu n ti­

opettajaksi. Teknisten tö id e n opettajaksi hän p ä te vö ityi v u o n n a 1974. Alkuvuosina klassi­

nen m u o to k ie li hallitsi Eino Lehtisen veistok­

sissa ja erityisesti herkät lasten m u o to k u v a t saivat kiitosta. O pettajavuosinaan hän in ­ nostui itse sekä in nosti o p p ila ita a n kin m yös abstrakteihin kokeiluihin. Eino to im i myös te in ite a tte rin vetäjänä, lauloi M u ltia - kva rte ­ tissa ja harrasti tä h titie d e ttä . Eino Lehtinen kuoli 1985 vaikean sairauden m urtam ana.

(5)

RAIMO PAAVOLA

R aim o Paavola syntyi Teiskossa 1933, josta perhe m u u tti Keuruulle isän kaaduttua 1943. Raimo oli tä llö in m u u ta m a n v u o d e n sotalapsena Ruotsissa, mistä palattuaan hän kävi koulun lo p p u u n Keuruulla ja ja tko i sitten o p in to ja a n M äntsälän a m m a ttik o u lu n p u u ty ö -ja m aalauslinjalla. Vapaa m aalaustyö kiinno sti ku iten kin a m m a ttity ö n ohella yhä ene m m ä n ja niinpä Raimo hakeutui ABC- p ii­

rustuskoulun oppilaaksi ja sai ope tusta myös lyhyen aikaa Keuruulla asuneelta kuvanveis­

täjä Kaarlo Im m oselta. Syksyllä 1957 Raimo Paavola haki ja pääsi Suom en taideakatem ian koulu u n , jo n ka m aalauslinjalla hän opiskeli vuosina 1957-1961. Raimon om aksum aan suuntaan, ko nkretism iin ohjasi ehkä vo im a k­

kaim m in Sam Vanni, jo ka p a in o tti m yös o p e ­ tuksessaan persoonallisen o tte e n m erkitystä taiteellisessa työskentelyssä.

T a id e o p in to je n jä lkee n myös Raimo oleskeli pari v u o tta vapaana taiteilijana Helsingissä, m u tta tote si kaup unkieläm än kiihkeän ry tm in ja hälinän itselleen vieraaksi ja palasi Keuruulle, missä hän ta ite ilija tyy-

piltään rauhallisena, selkeänä ja itsenäisenä poh diske lijana voi p a re m m in to te u tta a

itseään. V uonna 1965 alka n u t o p e tu s ty ö Keuruun yhteiskoulussa ja kansalaisopistossa o va t a n ta n e e t sen ta lo u d e llise n turva n, m itä lähes jo k a in e n taiteilija Suomessa tarvitsee m ahdollistaakseen taiteellisen ty ö s k e n te ­ lynsä va pa uden ja ko ke ilu va ih to e h d o t. Jo opiskeluaikanaan ja varsinkin T u kh olm an kuninkaalliseen taide akatem iaan te h d y n o p in to m a tk a n jä lkee n Raim on om ia sanoja käyttäen "vahvistui se linja, m itä ja m ite n ha­

luaa m aalata" ts. pyrkim ys selkeään ko n kre e t­

tiseen suuntaan. Se ilm e ni yhtä hyvin hänen suurissa öljym aalauksissaan kuin m y ö h e m ­ m in abstrakteissa akvarelleissaan, jo tk a ovat usein m usiikin inspiroim ia. Kuvataidekasvat- tajana hän v a lo tti m yös o p p ila ille e n abstra­

h o in e n tu o m ia ulottuvu uksia. V uonna 1989 sairasloma ja s itte m m in eläkkeelle s iirty m i­

nen katkaisivat o p e tu styö n , m u tta onneksi ei m aalaam ista kokonaan. Raimo Paavolan eläm ä katkesi kesken aktiivista lu om iskautta 20.1.2006 vielä esillä olleen Perustajat- näyt­

te lyn aikana.

R A IM O P A A V O L A

(6)

V E I K K O K O S K I N E N

VEIKKO KOSKINEN

V

eikko Koskinen on syn tyn yt Ruovedellä 1930, m u tta lapsuutensa ja ko u lu vu o te n - sa hän on v ie ttä n y t Tam pereella. A m m a tti­

koulun ta rjo n ta osaksi ratkaisi hänen v a lit­

semansa o p iskelulinjan ja niinpä hän päätyi Tam pereen a m m a ttik o u lu n puuseppälinjalle, jo sta tu lik in hänen a m m a ttin sa 25 vuodeksi,

aluksi Lempäälässä ja Tam pereella. Puuse­

pän a m m a ttiin hän tu li K euruullekin p u o lu s­

tu svo im ie n K alettom an varikolle, missä hän jo seuraavana v u o n n a siirtyi varastonhoitajan te h tä v iin aluksi sijaisena m u tta m y ö h e m m in vakinaiseksi. Tämä ty ö ja tk u i aina eläkkeelle siirtym iseen saakka. Jo Tam pereen vuosina m o n ip u o lise sti lahjakas Veikko oli harrasta­

n u t näyttelem istä, kuorolaulua, valokuvausta ja p iirtäm istä ja siksi vakavamm assa mielessä

h a k e u tu n u t Tam pereen työ v ä e n o p is to n p iiru stu s-ja m aalausluokalle, jossa hän opiskeli vuosina 1954-1957. A lo ite le v a s ta m u o to k u v a -ja m aisem am aalarista kehkeytyi nopeasti m äärä tie to in e n voim a kkaita värejä käyttävä konkretisti, jo ka harrastaa värien

ja m u o to je n m o n e u tta yhtä hyvin öljyväri-, värikynä- kuin puupain otöissäkin. Puusepän- ta id o t ovat h o u k u te lle e t kokeilem aan m yös kuvanveistoa. Veikko Koskinen, ulospäin su u n ta u tu n e e n a m o n ip u o lise n a taiteilijana ja lukuisien n ä yttelyjen pitäjänä sekä jy ry ttä - jänä, on jo u tu n u t niin Keuruulla, Jyväskylässä ja m aanlaajuisestikin jo h to -ja to im ih e n k ilö k ­ si eri ta id e jä rje stö ih in aina K uvataidejärjestö­

je n liitto a m yöten.

Kysymykseksi jääkin vain: m ite n ja miksi näm ä viisi erilaista ja eri ta id e su u n tiin ha­

k e u tu n u tta taiteilijaa sitten liitty iv ä t yh te e n ja s yn n y ttivä t Keuruun Taiteilijaseuran 40

v u o tta sitten?

Sitä kysyin ainoalta paikalla olleelta perus­

tajajäseneltä, Veikko Koskiselta, jo ka kertoi seuraavaa. Kun paikallisista n ä yttelytiloista oli pulaa ja n iid e n vu o kra a m in e n ja va lvo ­ m in e n yksittäiselle ta ite ilija lle kovin kallista, ajateltiin, että seuran olisi h e lp o m p i niitä järjestää. A lo ite tu li Haapam äen ta ite ilijo ilta

Paavo Airaksiselta ja M auno Sartoviidalta m elkein valm iina perustam issuu nnitelm a na.

Kun lisäksi Keuruun säästöpankin jo h ta ­ ja Heikki Leppälä lupasi auliisti lu ovutta a

pankin ke rh o h u o n e tta korvauksetta seuran k o k o u s-ja nä ytte lykä yttö ö n , seura p ää tet­

tiin perustaa. Perustava kokous p id e ttiin siis ta m m ik u u n 28. päivänä 1966 ja siitä alkoi ne ljää kym m entä to im in ta v u o tta a n ju h liv a n Keuruun Taiteilijaseuran m o n ip o lv in e n taival Keski- S uom en m aakunnalliseen verkostoon kuuluvana paikallisseurana.

Sisko M ikk ilä

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Heti sen jälkeen kun alkuperäinen kirkko- tupa oli vuonna 1656 purettu uuden vanhaa suuremman kirkon tieltä, uusi kirkkotupa eli pitäjäntupa rakennettiin

nyt hyvin myös kirurgiaan ja tarttui em pim ättä puutteellisissakin oloissa leikkausveitseen, jos tilanne sitä vaati. K errotaan hän en kerran avanneen P ekkalan talo ssa

E dellisten lisäksi tuulim oottori on ollut Häkkisen talossa Häkkisissä, Aino merkkinen myös, sen peräsin ja siivet on tallentanut Lauri M u t e l i, koneikon ja pumpun

Sen jälkeen kun Ruotsi oli Uudenkaupungin rauhassa 1721 ja Turun rauhassa 1743 menettänyt Venäjälle kaikki Inkerin läänit, koko Viipurin läänin, puolet

Tehdasta varten hän osti radan varresta Lapinsalm en itä ­ puolelta entisen kunnan

Veneen hankalukua ei mainita, mutta kun Mänttä oli siihen aikaan suuri talo, voitaneen päätellä, että hankaluku oli ehkä kaksitoista, koska Mäntän viime

vuod en päättää Keuruun m useossa vanhan kirkon juhlanäyttely. Vanhan kirkon juhlakirja,

toa ja tornia niin, ettei ukkosenjyrinää enää erottanut. M yrskyn voim a oli niin suuri, että luotettavien m iesten kertom an m ukaan län ­ tinen kirkonnurkka