• Ei tuloksia

Keuruun ensimmäinen kirkonkello · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Keuruun ensimmäinen kirkonkello · DIGI"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

E. A. A A LTIO

K EU R U U N

ENSIMMÄINEN KIRKONKELLO

Esi-isillämme, K euruun asutuksen uranuurtajilla, oli pitkä m atka P irkkalan kirkkoon, johon seura­

kuntaan he kuuluivat ja missä heillä oli oma "keu­

ruulaisten pen k k i” . K euruun kirkkoherra Abraham Indrenius vanhem pi on v. 1753 T urun tuom iokapi­

tulille lähettäm ässään seurakuntansa kuvauksessa m aininnut, että keuruulaiset kävivät harvoin kir­

kossa, m inkä voi käsittää pitkän kirkkom atkan ai­

heuttam aksi. Lisäksi saattoi suurilla Näsijärven ve­

sistön selillä olla ankara myrsky tai kova vasta­

tuuli, joten täytyi poiketa jonkin saaren tai niemen suojaan tuulta pitäm ään. Kaiken varalta olikin kirkkoväellä Indreniuksen kertom uksen mukaan kahden viikon eväät mukanaan.

Kun oli päästy Näsijärven eteläpäähän, vedettiin veneet Pyynikin harjun yli ns. R uum iinpuntarin kohdalla ja niin tultiin Pyhäjärveen, jota myöten päästiin N aistenm atkan kylään. Sinne saapuivat m uutkin Pirkkalanpohjan kirkkoväet säännöllisesti jo lauantaisin. W aren sanoo K euruun pitäjän his­

toriassa, että siellä "alkoi nuori kansa naimiskaup- poja hierom aan” . K un uudisasukkailla oli vähän tyttäriä, oli luonnollista, että m orsianta katseltiin jopa Pirkkalan väkirikkaan pitäjän tyttöjen jou­

kosta.

M auno Jokipii on Vanhan Ruoveden historiassa sitovasti osoittanut, että Pirkkalanpohja eli Ruo­

vesi tuli omaksi seurakunnaksi jo v. 1565. Keu­

(2)

)

ruun kappeliseurakunta erosi siitä viimeistään 1626, jolloin sillä oli oma kirkko ja pappi Aksel Theodorikinpoika ( Palander-Suolahti-suvun kanta­

isä, joka asui Suolahden, Pekkalan, talossa) ja jolla on vieläkin K euruulla joukko jälkeläisiä.

W aren kertoo K euruun ensimmäisen kirkon ol­

leen nykyisen vanhan kirkon eteläisen läpikäytä­

vän paikalla. V anhoilta keuruulaisilta olen kuiten­

kin kuullut, että kirkko oli siitä puolisensataa metriä Lapinsalmelle päin jo siitäkin syystä, että kirkot vanhaan aikaan rakennettiin mahdollisim­

man lähelle vesireittiä. Lapsuudestani m uistan, että sillä kohtaa, m uutam ia m etrejä kirkkoaidan etelä­

puolella, oli kaksi suorakaiteen m uotoista, hiottua, noin m etrin pituista ja 60 sentin levyistä vuolu- kiveä, joilla joskus istuimme tai leikimme. Kivissä ei näkynyt m itään kirjoituksia, ja jos niitä oli ollut, kuten on luultavaa, aika, m yrskyt ja talvet olivat kuluttaneet ne pois. K ivet olivat lappeellaan ja lä­

hellä toisiaan. K un nykyisessä kirkonkylässä tai lä- hettyvilläkään ei tietääkseni ole tum m aa vuolu- kiveä, kivet oli tuo tu paikalle m uualta. K un seura­

kunnan ensimmäinen kirkko p urettiin ja uusi vi­

hittiin v. 1656, jä tettiin sanotut paadet paikoilleen, koska ne eivät voineet olla m uuta kuin hautakiviä.

Seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra hukkui Tarhiaan Papinniem en kohdalla v. 1646 ja seu-

raava kirkkoherra Johannes Roos kuoli v. 1660.

Vanhan tavan m ukaan heidät ja heidän perheit­

tensä jäsenet haudattiin kirkon kuoriin, joten ker­

ro tu t vuolukivet olivat heidän tai heidän perheit­

tensä jäsenien hautapaasia. Vanhoissa kirkoissa nä­

kee vieläkin lattian tasolla olevia hautakiviä.

W aren on K euruun pitäjän historiassaan vuo­

den 1571 ns. hopeaveroluettelon perusteella laske­

n u t myöhemmän K euruun suurpitäjän alueella sil­

loin olleen 39 taloa ja väkiluvun olleen 273. Täl­

löin hän on historioitsijain tavallisesti käyttäm än laskutavan m ukaan arvioinut kussakin talossa ol­

leen 7 henkeä. Kun 1500-luvun loppupuolella käy­

tiin m iltei yhtäm ittaisia sotia Venäjää vastaan ja kun v. 1601 oli ns. "suuri olkivuosi” , ennen tun­

tem attom an ankara nälänhätä, uskoisi alueen väki­

luvun joko hieman vähentyneen tai pysyneen en­

nallaan. W arenin tutkim uksen m ukaan oli alueella kuitenkin v. 1602 59 taloa ja v. 1636 63 taloa, joten väkiluku olisi lisääntynyt. V. 1626 K euruun erotessa Ruovedestä siellä lienee ollut noin 600 asukasta. Se oli alueeltaan suuri, m utta väkiluvul­

taan pieni, kaukainen erämaapitäjä.

Siihen aikaan valettiin Suomeen tuodut kirkon­

kellot Tukholmassa, josta ne tuotiin T urkuun ja haettiin talvikelin aikana hevosella sisämaan seura­

kuntiin. Tukholm asta ostettiin varm aankin Keu-

(3)

m unkin ensimmäinen kirkonkello, kuten myöhem­

min toinen ja kolmaskin. K irkonkellon osto oli pienelle seurakunnalle taloudellisesti erittäin ras­

kas, varsinkin kun silloisen kuninkaan Kustaa I I Adolfin m iltei yhtäm ittaiset sodat rasittivat m uu­

tenkin kansaa ankarilla verotuksilla. Kellon hinnan maksuksi täytyi varm aankin esi-isiemme panna li­

koon viim eisetkin talarinsa, joita he olivat saaneet myymällä kaskirukiitaan, m etsäneläinten nahkoja ja kotipolttoista paloviinaa T urkuun.

Me, pitäjämme ensimmäisten uranuurtajain jäl­

keläiset, voimme parem m in kuin sinne myöhem­

m in m uuttaneet asukkaat ymmärtää sen suuren ilon ja kiitollisuuden Jum alalle, jota esivanhem­

pamme tunsivat kuullessaan ensi kerran oman kir­

konkellon kajahtelevan pienen tem ppelinsä ma­

talasta tapulista. Sitä ihm että riennettiin sunnun­

taisin kuulem aan niin suurin joukoin, ettei koti- mieheksi halunnut kukaan jäädä. Sen kellon soi­

dessa ovat esivanhempamme kokoontuneet vähäi­

seen kirkkoonsa ja sen kaikuessa heidät on saa­

te ttu haudan lepoon joko itse kirkkoon tai sen ympärillä olleeseen pieneen hautausm aahan. Niin on siunattu haudan lepoon kirjoittajan kuten lu­

kuisten m uidenkin vanhojen keuruulaisten suku­

jen esivanhemmat. T uuli käy heidän nurm ettunei­

den hautojensa yli emmekä me niitä edes tunne.

M utta kirkonkello on meille, heidän jälkeläisilleen aivan kuin pyhä esine ja on raskasta ajatella, että se nyt edelleen makaa Lapinsalm en pohjassa, jon­

ne se suuren Pohjan sodan aikana piilotettiin. Lap­

suudessani vanhat ihm iset kertoivat kuulleensa en­

simmäisen kirkonkellon hiljaa kajahtelevan Lapin- salmessa tyyninä kauniina lauantaiehtoina. Meillä nuorem m illa ei ole ollut niin herkkiä korvia.

P itäjän väkiluku kasvoi hiljalleen. Vuonna 1664 siinä oli 75 taloa ja asukkaita ehkä noin 700— 800 henkeä. K irkkoherraksi oli edellisenä vuonna tu l­

lut Isak L ätt, kotoisin Uudeltam aalta. H än alkoi puuhata toista kelloa v. 1656 valmistuneeseen "u u ­ teen kirkkoon” .1 Se h ankittiin jälleen suurin u h ­ rauksin v. 1670. Pienen seurakunnan kelloksi se on verrattain suuri, koska se painaa 40 leiviskää (leiviskä 8,5 k g ). Latinaksi on kelloon m erkitty, että sen on valanut Johan Meyer Tukholm assa v.

1670.

Suuren Pohjan sodan alkaessa 1700 oli seura­

kunnan kirkkoherrana Längelmäen kappelista Kuo­

revedeltä sinne v. 1698 m u uttanut Georgius eli Yrjö H ärpm an. H ärpm anilla oli useita lapsia. H ä­

nen kolm e poikaansa G abriel, Juhana ja Kustaa tulivat kuuluisiksi isonvihan aikana taisteluistaan kotiseudun puolesta.

Kirjassani H erpm anin pojat (vuodelta 1928) olen m aininnut kaikkien kolm en veljeksen ison­

vihan alkaessa K euruun seuduilla v. 1713 olleen ylioppilaita, kuten W arenkin on ilm oittanut. Myö­

hem m in olen kuitenkin M essukylän pitäjän mant-

1 M aanmittaushallituksessa säilytetyn K euruun kirkonseudun 1780-luvun kartasta näkyy, että sanottu kirkko oli 17 m pitkä ja 9 m leveä.

taaliluetteloista huom annut, että G abriel, vanhin veljeksistä, oli jo parina aikaisempana vuonna ollut Ylä-Satakunnan tuom arin Klaus D ettlofinpoika Barsin apulaisena Tam merkosken kartanossa, joten hän oli jo päättänyt akateemiset opintonsa. (T am ­ m erkosken kaksoisrusthollin komea päärakennus oli nykyisen Tam pereen teatterin ja M inna C anthin patsaan välim ailla.) Kun vihollinen eteni Hämeessä, G abriel H erpm an lähti soutamalla Näsijärven re it­

tiä kotiinsa K euruun pappilaan viim eistään 6.10.

1713 tapahtuneen Kostianvirran eli Pälkäneen tais­

telun jälkeen, koska kenraali Kaarle A rm feltin joh­

tam an Suomen armeijan oli peräydyttävä aina P oh­

janmaalle saakka. Peräytyessään se p o ltti mm.

Tam m erkosken sillan.

(4)

Pälkäneen taistelun jälkeen vihollinen lähetti ratsuväkeään Pohjois-Hämeeseen mm. Ruovedelle ja Keuruulle. Venäläisten edetessä oli kaikkialla maassamme p iilotettu kirkkojen kellot, kalkit, kynttiläkruunut, kynttilänjalat, messukaavut ja m uu kirkon omaisuus. Yksityiset kätkivät omai­

suuttaan m etsiin ja talonpojat varsinkin viljaa, kos­

ka v. 1713 oli saatu hyvä sato. Jos kirkkojen kel­

lot piilotettiin muualla maassamme, voimme olla varm at siitä, että H erpm anin veljekset heti G ab­

rielin kotia päästyä kätkivät parin sadan m etrin päässä pappilasta olleen kirkon kellot. H ehän oli­

vat nuoria tarm okkaita miehiä ja voimistaan kuu­

luja. N uorem m at veljekset olivat nim. myös ko­

tona, koska T urun akatem ia ei avannut oviaan, kun vihollinen oli vallannut T urun jo elokuussa sa­

mana vuonna. Kellojen piilottam isen on täytynyt tapahtua joskus iltahämärissä, koska oli pelättä­

vissä, että viholliset saattaisivat pakottaa jonkun kätkem isen nähneen paljastamaan kätköpaikan.

Vanhempi kirkonkello pudotettiin kirkon alla ole­

valta kirkkosillalta eli Lapinsillalta salmeen ja suu­

rem pi vietiin joko veneellä tai reellä Tarhianjärven takana olevaan korpeen. Viimeksi m ainitulla pai­

kalla kasvoi vuosisadan vaihteen aikana ja paljon myöhemminkin ns. "Kivelän iso kuusi”, jonka lat­

van ukkonen tai myrsky oli taittan u t ja jonka pak­

sut tuuheat oksat m uodostivat sen ympärille kuin suurenpuoleisen huoneen. Sinne m entiin usein sa­

d etta pitäm ään, kun satuttiin olemaan ongella Tar- hian itärannalla. Kuusen eteläpuolella näkyi vielä­

kin selvästi aikamoinen syvennys. Jokainen tiesi, että K euruun kirkon kello oli ollut siihen kätket­

tynä isonvihan aikana.

K un H äm een rykm entin kapteeni Salomon En- berg oli m uutam ine sotilaineen "keuruulaisten avustam ana” joulukuun 10 p :n ä 1713 tuhonnut pappilassa m iltei kokonaan venäläisen rakuuna- kom ppanian, olivat H erpm anin veljekset siinä var­

masti mukana. N äin saatiin joukko ratsuhevosia, aseita ja ammuksia K euruulle, ja keuruulaisten taistelu kotiseudun vapauden puolesta alkoi.

M uistamm e hyvin, että G abriel ja Juhana H erp- man kaatuivat Am pialan kahakassa 29.12.1715 vi­

hollisen yllättäessä heidät aamuhämärässä. Jos k ir­

konkelloja oli heidän lisäkseen kätkemässä kirkko­

herra H ärpm anin apulaispappi ja veljesten lanko Simon Solinius tai heidän ylioppilastoverinsa kirk­

koherra L ättin poika Nikolaus L ätt, josta oli tullut K euruun lukkari, toinen ylioppilastoveri P etrus Pa- lander Suolahden (myöhem min Pekkalan) talosta tai joku muu, niin he pitivät suunsa kiinni. N iin saivat kellot olla kätköpaikoissaan aina rauhan tuloon 1721 saakka eli kahdeksan vuotta. Tarhian korpeen p iilotettu kello oli helppo löytää, m utta Lapinsalmeen pud o tetu n kellon oli vuosien m it­

taan peittänyt muta- ja hiekkakerros ja sitä ei löy­

tynyt, vaikka sitä väellä ja voimalla etsittiin. T ä­

mä panee olettam aan, että H erpm anin veljekset olivat yksin piilottaneet kellot ja heidän kuole­

mansa jälkeen ei kukaan varm asti tiennyt, m ihin kohtaan Lapinsalmessa kello oli p udotettu. A rvat­

tavasti seurakuntalaiset jatkuvasti toivoivat, että kello lopultakin löytyisi, sillä vasta v. 1765 A bra­

ham Inderiuksen ollessa seurakunnan paimenena h ankittiin tapuliin toinen kello.

Viime kesänä (1972) on Lapinsalmessa olevaa kelloa alettu uudelleen etsiä sotilasm estari Tauno Aholan nerokkaan keksinnön avulla. Sen perusteel­

la voidaan todeta metalliesine 80 senttim etrin sy­

vyydessä järven tai salmen pohjasta. E tsintää johti yliluutnantti H eikki Ylönen apunaan reipas sukel­

taja ylikersantti Timo Eteläm äki. Etsintää suori­

te ttiin useana päivänä, m utta vaikka salmen poh­

jasta löytyi joukko rauta- ym. romua, niin kirkon­

kello jäi löytäm ättä, mikä luonnollisesti oli pitäjä­

läisille suuri pettymys.

Kun kello on ollut salmen pohjassa 259 vuotta, on sen yli sinä aikana virrannut paljon vettä var­

sinkin suurten voim akkaiden kevättulvien aikana.

V irta on tuonut m ukanaan m utaa ja hiekkaa. M uta on kevyempänä valunut P appilan selälle, m utta hieta on suurelta osalta jäänyt Lapinsalmeen. N iin on kellon päälle kertynyt yhä suurem pi hiekkaker­

ros. Jos Lapinsalm en rannat olisivat matalam m at, voitaisiin paikalle hankkia ruoppaaja kelloa nosta­

maan, m utta rantojen jyrkkyyden vuoksi ei tätä voida tehdä.

(5)

1

T arkoituksena on ensi kesänä jatkaa K euruun seurakunnan ensimmäisen, noin kolme ja puoli vuo­

sisataa vanhan kellon etsimistä. Ehkä sotilasmestari Ahola tai joku m uu keksii talven m ittaan jonkin uuden keinon kellon löytämiseksi. Jos se lopulta löytyisi, olisi se suuri ja iloinen tapaus. Jollei sitä löydy, olemme kuitenkin tehneet asiassa parhaam ­ me.

Lopuksi m ainittakoon, että Keurusselän Seuran puolesta on vapaaehtoisina lahjoituksina kerätty kellon etsintää varten tarvittavat varat. Keräyksen ovat toim ittaneet johtaja Sakari A ittoniem i, kotoi­

sin Etelä-Pohjanm aalta ja vanha keuruulaista su­

kua oleva johtaja U uno H irvenlahti. Ensi kesänä jatkettavaa etsintää varten kerätään varat myös va­

paaehtoisin lahjoituksin.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

E dellisten lisäksi tuulim oottori on ollut Häkkisen talossa Häkkisissä, Aino merkkinen myös, sen peräsin ja siivet on tallentanut Lauri M u t e l i, koneikon ja pumpun

Täm än johdosta päätettiin, että hän saa olla vielä vuoden toimessaan näyttääkseen, pitääkö hän sanansa vai ei, m utta jos hän ei hoida tointaan ahkeram m

ole' niin lapualainen kuin han onkin, lainkaan sellainen kaiku kuin päättelisi sikäläisestä sanan- parresta: "Hojaloo ku Iiskan Vil-.. lee Lapuan

Tämä arkku on päältä nähden aivan sam aa m allia kuin Indreniuksen, m ikä saattaa arvelem aan, että siinä makaa hänen puolison sa, joka kuoli paljon

Kun hän oli päässyt siihen kohtaan, jolloin hän sanoisi yhdellä kertaa kertomuksensa lopputuloksen, hän laukaisi sen tule­.. m aan ja samalla heitti

E sitys herättää varm asti v oim akastak in

H erpm anin pojan m ittaan yltä n yttä näytte- lyvierasta ei tainnut löytyä, sankarin saappaatkin olivat kokoa 55.. Reinholm kirjoitti K euruulta 1840-luvulla kerääm

Runossa mainittu henkilö, Johan VVadenstjerna, todella syytti kerran hänelle läheistä miestä pelkuruudesta koska tämä oli ollut mukana Viaporissa sen