• Ei tuloksia

Miten kiinteä kansakoulu käynnistyi Keuruun emäseurakunnassa? · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Miten kiinteä kansakoulu käynnistyi Keuruun emäseurakunnassa? · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Tämä lienee ainoa rovasti Lars Reinhold M alm stenista Keuruulla otettu kuva. Tapahtuiko lähtö pitäjälle hämärässä vai oliko 1860-luvun kameroiden kuvissa toivomisen varaa? Valkea, vireä hevonen sen ajan tyylikkäiden kiesien edessä. Kookkaan rovastin vierellä hänen uskollinen isäntä- renkinsä A nska (Anshelm Kallenpoika).

MITEN KIINTEÄ KANSAKOULU KÄYNNISTYI KEURUUN EMÄSEURAKUNNASSA?

- Historiallinen testamentti löytyi

”A f tri xvilja, moget betänkande och vid fullkomligt redig sinnesförfattning tes-

tamentar ja g ...” näillä sanoilla alkaa Keuruun kunnan (vuodesta 1986 alkaen kaupungin) historian ensimmäinen tes­

tamentti. Se on päivätty 30.5.1866, j a testamenttiin sisältyneen rahalahjoituksen voidaan katsoa käynnistäneen kansakoulu- laitoksen Keuruulla. Tämä kellastuneelle, osin repeilleelle paperille ruotsiksi kirjoi­

tettu testamentti tuli arkistonhoitaja Kirsti Holttisen käsiin tänä syksynä. Testamentin oli laatinut Keuruun kirkkoherra, rovasti j a filosofian maisteri Lars Reinhold Malmsten.

S uomeksi testamentin alku kuuluu:

"Vapaasta tahdosta, kypsyneen harkin­

nan jälkeen ja täydellä ymmärryksellä ollessani testamenttaan täten kaiken omai- suuteni, olkoonpa m inkä nimistä tahansa, kuolemani jälkeen ja sitten kun tämä testa­

mentti on laillisesti vahvistettu, käytettäväksi seuraavalla tavalla:” Tämän jälkeen varak­

kaan rovastin testamentissa on 13 kohtaa.

Ne osoittavat, että hän määräsi varojaan m uun muassa puolisisarelleen , kappalaisen leski Charlotta Hafverbergille ja hänen nel­

jälle tyttärelleen 18 500 markkaa, mamselli Lovisa Judenille 3 000 markkaa, isäntärenki

49

(2)

Anshelm Kallenpojalle 7 000 markkaa, sti­

pendirahastoksi Jyväskylän yläalkeiskoululle 8 000 markkaa (jaettavaksi vuosittain Keu­

ruulta kotoisin oleville varattomille oppi­

laille), Suomalaisen kirjallisuuden seuralle 4 000 markkaa, Keuruun vaivaiskassalle 6 000 markkaa jne.

Testamentin kiinnostavin kohta kuului:

"Kiinteän kansakoulun perustamiseksi Keu­

ruun emäseurakunnan Keuruun ja Pohjois- lahden kylille, yhteisenä, sen laajuisina kuin m ainitut kylät nykyään ovat kym m enentu­

hatta (10 000) markkaa.”

Miksi tämä kohta on todella merkittävä?

Erityisesti siksi, että seurakunnan kirkko­

herra osoittaa huomattavan summan omia varojaan "kiinteän kansakoulun perusta­

miseksi” toukokuulla 1866. Silloin elettiin nimittäin aikaa, jolloin seurakunnallinen ja kunnallinen toiminta eriytyivät. Helmikuun 6. päivänä 1865 oli annettu asetus kunnallis­

hallituksesta maalla (MkunA). Tällä asetuk­

sella siirrettiin kunnallisasiat kirkonkokouk­

silta kuntakokousten päätettäviksi kolmen vuoden kuluessa (ellei kuvernööri myöntäisi lykkäystä). Kun m uun muassa köyhäin- ja vaivaistenhoito ja kansanopetus siirtyivät kunnalle, jäivät metsät, pellot ja taajamien maa-alueet seurakunnille.

Millainen mies oli kirkkoherra L. R. Malmsten?

Keuruun emäseurakunnan kirkkoherrana oli vuosina 1839-1849 Karl Gabriel Calam- nius. Hän oli niin pieni mies, että hän piti saarnatuolissa jalkojensa alla pölkkyä ja sai keuruulaisilta nimen "pikku pappi”. 1850 pidetyssä kirkkoherran vaalissa silloinen Lapuan kappalainen Lars Reinhold Malmsten sai 18 manttaalin äänet, m uiden hakijoiden saadessa vain yhden manttaalin äänet. Lähes yksimielisesti valittu kirkkoherra asetettiin juhlallisesti virkaansa 4.8.1850. Hän oli aiemmin toim inut m uun muassa kollegana Turun triviaalikoulussa ja opettajana Porin yläalkeiskoulussa. Nämä kokemukset saat­

toivat vaikuttaa em. testamentin sisältöön.

Aiemman "pikku papin” tilalle tuli nyt kirk­

koherraksi suurikokoinen, lihava ja jämerä

Keuruun ensimmäinen kansakoulunopettaja Erland Salonen. Hän oli kotoisin Sakarin talosta Keuruun eteläosasta j a vaikutti monin tavoin Keuruun kulttuurieläm ään. Poikakoulun lisäksi hän hoiti lainakirjastoa, kirjoitti ahke­

rasti sanomalehtiin sekä toimi kansanjuhlien järjestäjänä ja puhujana.

mies. Hänestä annettiin seuraava kuvaus:” Se oli kova ja hallitseva mies, m utta hyväntah­

toinen ja oikeamielinen”. Hän hoiti tarm ok­

kaasti seurakuntaansa, m uun muassa alkoi pitää suomenkielellä pöytäkirjoja, aikaansai lainamakasiinin ja Saara Karttusen mukaan lopetti jalkapuun käytön.

Malmsten oli mennyt Lapualla naimisiin neiti Justina Fridbergin kanssa. Nuori rouva kuoli kuitenkin keuhkotautiin jo vuonna 1853, eikä pariskunnalla ollut lapsia. Kirk­

koherra suri syvästi puolisonsa menetystä eikä m ennyt enää uudelleen naimisiin.

Kirkon- ja pitäjänkokouksen pöytäkirjoista ilmenee, että hän vaikutti silloisen erämaapi- täjän kehitykseen hyvin m onin tavoin. Hänen esityksestään kuvernööri määräsi tien raken­

tamisesta Pihlajavedelle 1855, kun pitäjä­

läiset olivat valittaneet kolme vuotta ennen tehdystä pitäjänkokouksen päätöksestä. 1857 valittiin kirkkoväärti Adam Cederlund katso­

maan myös sopiva suunta tien rakentamiseksi Kuorevedelle. Tämä tie valmistui vasta 1867.

Kolmas tiehanke, jonka Malmsten pani alulle 50

(3)

ja josta kuvernööri antoi määräyksen oli "yleisen maantien rakentam inen Petäisen talon tienoilta pitäjän rajaan asti Ruoveden kulmalla”. Tämä tie valmistui 1880.

Kirkkoherra hoiti tarmokkaasti myös virkataloaan, ja tässä hänellä oli erinomaisena apulaisena isän- tärenki Anshelm Kallenpoika eli Anska. Lisäksi pappilassa oli taval­

lisesti kolme m uuta renkiä ja viisi piikaa, ja lisäksi taksvärkkiä tehtiin 13 torpasta. Pitkäaikaisena taloudenhoita­

jana eli ”huushollimamsellina” oli Luhan­

gan lukkarin tytär Lovisa Juden. Malmste­

nin aikana 1850- ja 1860-luvulla oli useita katovuosia. Nälkäiset ja köyhät tulivat jopa jouluaattona pappilan pakaritupaan, jossa he saivat ruokaa ja juomaa. Myös pitäjänapu- laisen E H. Bergrothin luona Lehtiniemessä keitettiin kerjäläisille velliä rannassa olevassa pakarituvassa.

Eräs torppari oli saanut Malmstenilta lai­

naksi tynnyrin rukiita. Maksuaikana hän saa­

pui arkana ja peloissaan kertom aan rovastille, että halla vei viljan eikä hän pysty maksamaan velkaansa. Rovasti kutsui isäntärenkinsä Ans- kan ja sanoi: ”Mene, toi, Anska mittaa tälle miehelle vielä yksi tynnyri rukiita."Torpparin puoleen kääntyen hän jatkoi: ”Ei sinun tarvit­

se maksaa sitä entistä tynnyriä eikä tätäkään, ole m inun puolestani velaton.” Mies liikuttui niin, että lankesi maahan itkien kiittämään.

Malmsten sanoi: ” Nouse ylös ja kiitä Jum a­

laa, eläkä m inua.”

Rovasti tunsi keväällä 1866 sydänvaivo- jensa pahenevan, ja niin hän laati testament- tinsa. Kun pappilassa oli tehty heinät, hän lähti matkalle Helsinkiin. Etteivät pitäjäläiset tietäisi lähtöä, hän pyysi aamulla kello neljä isäntärenkinsä Anskan, piikansa ja kaksi soutajaa veneeseen. Ensin soudettiin Mänt- tään, vene vedettiin kosken ohi Kuoreselälle ja Vilppulaan. Matka jatkui laivalla Tampe­

reelle, sieltä silloisella Elias Lönnrot-laivalla Lempäälään ja edelleen Hämeenlinnan kautta Helsinkiin. Siellä hän sai asunnon Palmqvis- tin mamsellien luona. Samassa talossa, jossa

Aleksis Kivi asui ja rakastui Albina Palmqvistiin.

Isäntärenki Anska oli Hel­

singissä, kunnes rovasti komensi hänet kylvämään syysruista. Pian tuli Anskalle kirje, jossa hänet kutsuttiin takaisin Helsinkiin. Kun hän palasi, oli rovasti jo kuollut. Anska puuhasi hautajaiset, ”joissa oli paljon herroja”. L. R. Malmstenin viimeinen leposija on Helsingin vanhal­

la hautausmaalla.

Sen sijaan hänen nuorena kuolleen puolisonsa Justina Malmstenin hauta ja yksinkertainen hauta­

kivi on Keuruun vanhan kirkon eteläisellä sivulla.

Lars Reinhold Malmsten, todellinen Keuruun kansakoulun isä

Testamentin toimeenpanijaksi Malmsten oli määrännyt pitäjänapulaisen Frans Henrik Bergrothin. Hän oli koettanut jo testamen­

tin laatimisvaiheessa vaikuttaa siihen, että 10 000 m arkan lahjoitus olisi ohjattu koko Keuruun kansakoululaitoksen aloittamiseen.

Rovasti piti kiinni siitä, että varat ohjattiin

"Pohjoislahden ja Vesikeuruun hyväksi, koska asukkaat olivat aina säännöllisesti maksaneet papinsaatavat.” Testamentissa 011 kuitenkin määräys, että jos varoja jäisi yksilöityjen kohteiden yli, ne "olisi käytet­

tävä hyväntekeväisiin tarkoituksiin pastori Bergrothin ja isäntärenki Anskan harkinnan mukaan. Näin testamentin toimeenpanija E H. Bergroth määräsi rahoista 1 500 markkaa Keuruun muille kylille kansakoulun perusta­

mista varten. Kylät eivät kuitenkaan ottaneet rahasummaa vastaan, sillä eihän summa olisi riittänyt koulun perustamiseen, ja asukkaat olisivat joutuneet maksamaan itse puuttuvan osuuden. Tuona aikana pelättiin myös, että koulu opetti lapsia laiskuuteen. Nyt Bergroth lahjoitti myös 1 500 markkaa Keuruun ja Pohjoislahden kylien koulurahastoon.

Testamentti aiheutti vielä seuraavina vuo- 51

(4)

sinä riitoja siitä, rakennetaanko koulu Poh- joislahdelle vai Vesikeuruulle. Kansakoulu alkoi sitten juhlallisesti 5. päivänä maalis­

kuuta 1869 Keuruun kirkonkylässä kauppias Häggmanin talossa. Kirkkoherrana oli juhlan avaussanoja esittämässä E H. Bergroth ja juhlapuhujana kansakoulujen ylitarkastaja, Jyväskylän seminaarin perustaja ja Suomen kansakoulun isä Uno Cygnaeus. Opettajaksi valittiin juuri Jyväskylän seminaarista valmis­

tunut Erland Salonen. Tämä koululaitoksen aloittaminen ei ilmeisesti olisi ollut m ahdol­

lista sen ajan kuntakokouksen päätöksillä ilman testamenttia. Esimerkiksi 1866 koko Suomessa oli toiminnassa vain 20 kansakou­

lua. Samanaikaisesti Keuruun kanssa aloitti Suomessa 17 uutta kansakoulua. Keski-Suo- messa käynnistyi ennen Keuruuta kansakou­

lu vain Konginkankaalla ja Pylkönmäellä.

Kirkonkylässä aloittanut koulu sai seuraa- vina vuosina käyttää hyväkseen testament­

tirahaston korot aina syksyyn 1888. Silloin m uutettiin kirkonkylän poika-ja tyttökoulut rovasti Malmstenin säädöksen mukaisesti sekä Pohjoislahdelle Kulmalaan että "Vesi­

keuruulle ” eli Kolhoon. Kirkonkyläkään ei jäänyt 1888 ilman koulua, vaan sellainen perustettiin yksityisten, säätyläisten ja isän­

tien toimesta Päkäriin. Siellä jatkoi opettajana Erland Salonen.

Näin alkoi kansanopetus Keuruulla. Vuosi­

en saatossa myös isännät ja emännät alkoivat ymmärtää vähintäänkin luku- ja kirjoitustai­

don merkityksen välttämättömäksi lapsilleen.

Kun Uno Cygnaeusta nimitetään Suomen kan­

sakoululaitoksen isäksi, voidaan kirkkoherra, rovasti Lars Reinhold Malmstenia nimittää Keuruun kansakoululaitoksen ja kansansivis­

tyksen isäksi.

Osmo Kärkkäinen

Lähteinä m uun muassa alkuperäinen testa­

mentti, E. A. Aaltion kirjoitus vuodelta 1958 ja siihen liittyvät haastattelu-ja arkistotiedot, Aksel Waren: Keuruun pitäjän historia vuo­

delta 1890, Teppo Vilhola : Keuruun ja Pih­

lajaveden historia 1860- 1917 vuodelta 1983 sekä Saara Karttunen: Keuruun seurakunnan 52

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

jo ittanut puheeksi myös pitäjän lukkarin E rkki Erkinpojan törkeän käytöksen, ennen m uuta hänen juoppoutensa ja hänen sekä pappeja että seura­.. kuntalaisia

Heti sen jälkeen kun alkuperäinen kirkko- tupa oli vuonna 1656 purettu uuden vanhaa suuremman kirkon tieltä, uusi kirkkotupa eli pitäjäntupa rakennettiin

Keuruulla vuonna 1891 syntynyt ja USA:ssa vuonna 1946 kuollut Eetu Antelo eli Valto Edvard Aaltio kirjoitti vuonna 1909 teoksen Sokkosilla. Kirri hän teki lisäksi

nyt hyvin myös kirurgiaan ja tarttui em pim ättä puutteellisissakin oloissa leikkausveitseen, jos tilanne sitä vaati. K errotaan hän en kerran avanneen P ekkalan talo ssa

E dellisten lisäksi tuulim oottori on ollut Häkkisen talossa Häkkisissä, Aino merkkinen myös, sen peräsin ja siivet on tallentanut Lauri M u t e l i, koneikon ja pumpun

Tehdasta varten hän osti radan varresta Lapinsalm en itä ­ puolelta entisen kunnan

Veneen hankalukua ei mainita, mutta kun Mänttä oli siihen aikaan suuri talo, voitaneen päätellä, että hankaluku oli ehkä kaksitoista, koska Mäntän viime

T aiteilijaseuran perustam isen pienoishistoriikkiä varte n tu tk a ilin Suur- Keuruun sanom ien arkistossa le htien sivuilta Keuruun 60- lu vun yleistä k u lttu u ri- ilm