SuomenTaideteollisuusyhdistys Konstflitföreningen i Finland
1976
1
SUOMEN TAIDETEOLLISUUS- YHDISTYS
VUOSIKIRJA 1976
JA TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 1975
KONSTFLITFÖRENINGEN I FINLAND
ÅRSBOK 1976
OCH VERKSAMHETSBERÄT
TELSE FÖR 1975
__________
_ ___ ____
Matti Klinge
FENNOMANIA, LIBERALISMI JA TAIDETEOLLISUUS ... 5
Matti Klinge
FENNOMANI, LIBERALISM OCH KONSTINDUSTRI ... 10 Erik Kruskopf
KODITON KULTTUURILAITOS .... 16
Erik Kruskopf
HUSVILL KULTURINSTITUTION 19 SUOMEN TAIDETEOLLISUUSYH
DISTYKSEN NÄYTTELYTOIMINTA 21 KONSTFLITFÖRENINGENS I FIN
LAND UTSTÄLLNINGSVERKSAM-
HET . . . 21
VUOSIKERTOMUS 1975
OSA I ... . . .. 22
OSA II 33
ÅRSBERÄTTELSE 1975
DEL I ... . . 59
DEL II 68
3
FENNOMANIA, LIBERALISMI JA TAIDETEOLLISUUS
Matti Klinge*
vat vain eräs paljon monipuolisempien kokonaisnäkemysten ilmenemys. Kun fennomaanien mielestä oli pyrittävä maan sivistyselämän ja hallinnon mah
dollisimman nopeaan suomenkielistä- miseen — virallisen kielen asemanhan suomi oli jo 60-luvun alussa saavutta
nut —, niin silloin tähdättiin olennai
sesti kansalliseen yhtenäisyyteen ja py
rittiin yhteiskuntaluokkien välisen eron vähentämiseen. Kun liberaalien mieles
tä taas kieliolojen oli annettava kehit
tyä pääasiassa itsestään, niin tavoit
teena ei ollut korostaa ruotsin kielen arvoa sinänsä, vaan ylläpitää kontak
teja läntiseen Eurooppaan vaalimalla ruotsin ja eurooppalaisten kielten tai
toa siksi kunnes suomen kieli kypsyisi täysiveroiseksi kannattamaan myös kor
keinta sivistystä. 1870-luvullahan vasta aloiteltiin suomenkielistä teatteria, ja
»salonkikelpoinen» suomenkielinen kir
jallisuus alkoi vasta seuraavalla vuosi
kymmenellä Juhani Ahon, Arvid Järne
feltin ja heidän ikäpolvensa myötä;
suomenkielinen kirjallisuus ja lehdistö edustivat nekin vuoden 1875 maissa vielä varsin nuorta joskin kasvuvoimais- ta orasta. Kielipolitiikalla oli vahvat perustansa elinkeinojen ja tuotannon eri yhteiskuntaryhmiä edustavat säädyt ryhmittyivät valtiopäi
villä eri ideologioiden taakse. Fenno- mania oli papiston ja talonpoikien aate, siis maanviljelyksen, maaseudun, sisä
maan aate. Liberalismin kannalla oli
vat aateli ja porvaristo, se oli kaupun
kien ja rannikkoseudun ideologia, jonka kannattajat edustivat kaupan, teollisuuden ja palvelusten intressejä.
Fennomania tukeutui maanomistuksen ja maanviljelyksen edustamaan tuotan
non jatkuvuuteen: sen maailmassa henkinen ja taloudellinen omavarai
suus oli tärkeää. Liberaalit korostivat vaihdantaa ja vapaakauppaa, henkistä
* historian professori, Helsingin Yliopisto.
Taideteollisuusyhdistyksen perustamista keväällä 1875 oli edeltänyt jo monia vuosia jatkunut ja yhä kiristynyt kes
kustelu, jonka aiheena oli Suomen kan
san menneisyys, nykyisyys ja tulevai
suus. Sekä taloudellisessa että poliitti
sessa suhteessa Suomi oli selvästi as
tumassa uuteen aikakauteen: Teollis
tuminen oli toden teolla alkanut kun puutavara yhtäkkiä 1860-luvulla oli noussut ennen aavistamattomaan ar
voon ja alkanut vetää maata kiinteästi rahatalouden ja kapitalismin vaikutus
piiriin. Poliittisesti vastasi tätä murrosta siirtyminen aikaisempien vuosikymme
nien puhtaasti virkavaltaisesta järjestel
mästä hallitustapaan, jossa säännölli
sesti, joskin harvoin, kokoontuvat val
tiopäivät saattoivat tuoda esiin — jol- leikaan kansan, niin kuitenkin säätyjen
— mielipiteitä ja päätöksiä kehityssuun
tiin vaikuttamaan. 1870-luvulle tultaessa kävi kuitenkin ilmeiseksi että valtiopäi
vien alkuaikojen poliittinen yksimieli
syys oli ollut vain eräänlaista harjoit
telua kansalaismielipiteen ilmaisun ja tulkinnan vaikealla alueella
suuntaan oli tähdättävä, mikä asetet
tava päämääräksi, siinä erosivat toisis
taan fennomaanien ja liberaalien nä
kemykset, ja katsomusten ero tuli nä
kyviin lähestulkoon kaikilla tärkeillä aloilla, alkaen siitä, miten Suomen kansan menneisyys oli tulkittava, ja huipentuen keskeisesti siihen, miten kansa ja sen nuoriso oli kasvatettava.
Tämän päivän kouludebatista käsin meidän on helppo ymmärtää, että juuri koulutuksen ilmentämä tulevaisuuden suunnittelu on yhteiskunnan oleellisia kysymyksiä. Taideteollisuusyhdistyksen perustaminen oli — osaltaan
menpide tällä alalla.
Fennomaanien ja liberaalien ristiriita on usein haluttu redusoida vain kiis
taksi Suomen kielioloista ja niiden tu
levaisuudesta. Mutta kieliohjelmat oli- Mihm
maailmassa
toi-
5
ja aineellista kommunikaatiota, avoi
muutta muutoksille. Edelliset olivat nationalisteja, jälkimmäiset korostivat kansainvälisiä suhteita ja näköaloja, kummatkin uskoivat juuri omat ideansa parhaiksi yhteisen Isänmaan hyvän edistäjiksi.
Tämä vastakohtapari ei ole mikään ai
nutlaatuinen suomalainen Ilmiö, Eng
lannissa maaseutua ja maanviljelys- intressejä edustava konservatiivinen t o ry-puolue vastusti vapaakauppaa, elinkeinovapautta, industrialismia, se vastusti uskonnollisia ja moraalisia uu
distuksia mutta suositteli sosiaalitur
vaa edistävää lainsäädäntöä. Liberaalit w h i g i t taas vastustivat elinkeinova
pauden nimissä kaikkea säännöstelyä ja asioihin puuttumista ja kannattivat kaupan, teollisuuden, mielipiteiden ja yksilöiden mahdollisimman täydellistä vapautta. Venäjällä zapadnikit korostivat yhteyksiä länsimaihin, eu
rooppalaisen korkeakulttuurin vaalimis
ta ja edistämistä, matkustusta ja kieli
taitoja, kun taas slavofiilit ja myöhemmin n a rod ni kit uskoivat että venäläisyydestä itsestään ja sen syventämisestä saataisiin pitävä linja tulevaisuuden luomisessa. Itse asiassa maaseudun ja kaupungin vastakohtai
suus on koko eurooppalaisen histo
riamme tärkeitä tekijöitä: kaksi eri elin- keinojärjestelmää, joihin kumpaankin on liittynyt oma maailmannäkemyksen- sä — ja ymmärrettävästi myös vasta
puolta vähättelevä ja omaa laatua ylis
tävä sutkausten, kirjallisuuden ja oppi
aineiden perustelujen traditio, aina an
tiikin ajoilta alkaen. Ja jatkuen vaik
kapa meidän aikojemme sosialidemo
kraattien ja keskustapuoluelaisten asenne-eroihin.
sista näytti siis vielä olevan suuret mahdollisuudet ohjata kehitystä.
Keskeinen kiista olennaisista periaat
teista käytiin v. 1871 istuneessa koulu
komiteassa. Sen piirissä hajosivat nä
kemykset kahdeksi eri linjaksi, joista kumpikin lähivuosina sai ajajakseen keskeisen kansalaisyhdistyksen. Kan
sanvalistusseura 1874,
d i s t y s v. 1875
perustettiin Taideteollisuusyh-
V.
Tärkeässä ohjelmakirjasessaan Den Finska Konstens och Industrins ut
veckling hittills och hädanefter Taide
teollisuusyhdistyksen primus motor C.
G. Estlander oli ottanut välittääkseen taiteen määrätyn aristokraattisuuden ja kansanvalistuksen yleisten tarpeiden välillä. Hän teki sen vakuuttuneena te
ollisuuden välttämättömyydestä ja hyö
dyllisyydestä.
Estlander kirjoittaa: »Meidät on kerta kaikkiaan vedetty mukaan modernin teollisuuskehityksen valtavaan virtaan, ja kun niin on, näyttäisi arvokkaam
malta ja tuntuisi paremmin sopivan vaatimuksiimme paikasta kansakuntien joukossa se, että päättäväisesti astum
me eteenpäin mieluummin kuin tulem
me vedetyiksi perässä.»
»Jo se että hansikkaan heittämällä merkitsee paikkansa näissä turnajai- sissa, on osoitus, eikä nykyään vähäi
nen, kansallisesta olemassaolosta. Tot
ta on, että jos niissä voi pitää paikkan
sa, niin silloin on kotona edellytykset suurelle joukolle korkeampia harrastuk
sia, muun muassa taiteelle.»
»--- On sen vuoksi kerta kaik
kiaan luovuttava siitä käsityksestä että me olemme syrjitty kansa, joka ei juuri muuta voi saada aikaan kuin raaka- aineita sellaisenaan tai jalostuksen ensi tasolla.»
Suuren osan Estlanderin esitystä täyt
tää Tukholman teollisuusnäyttelyn osit
tain hyvinkin masentavien tulosten kä
sittely — ensimmäisen jossa Suomi oli mukana. »Ei ole uskaliasta väittää, että tämä näyttely tulee olemaan teollisuus- kehityksemme käännekohta sen anta
man itsetuntemuksen ja itsetunnon an
siosta, varsinkin kun sitä niin pian seu
rasi Pietarin-radan avaaminen.»
Estlander luettelee ne alat, joissa Suo
mi näytti puutteita ja huomataan että monet niistä kuuluivat sellaisiin aloihin, jotka kuuluvat muotoilun ja taideteolli
suuden piiriin. Sitä vastoin kiitosta oli tullut sellaisille tuotteille, joiden valmis
tuksessa enemmänkin tuli kyseeseen 1870-luku näki Suomessa monia muu
toksia. Rautatie Pietariin ja sitä kautta Venäjälle ja Eurooppaan valmistui, Kymijoen suuret teollisuuslaitokset ja Kotkan kaupunki perustettiin, väestöä muutti ennennäkemättömin määrin Etelä-Suomen teollisuusalueelle, ulko
maankauppa kasvoi, Suomi siirtyi kul
takantaan, arvopaperipörssi alkoi toi
mia, polyteknillistä koulutusta uudistet
tiin pariin otteeseen, Tekniska Före
ningen i Finland perustettiin. Mutta Helsinki oli vielä yhtenäinen empire- kaupunki; komeat uusrenessanssityyli- set liikepalatsit ja hienostunut ravin- tolaelämä kuuluvat vasta seuraavalle vuosikymmenelle, 1880-luvulle. Kum
mallakin edellä mainituista suuntauk- 6
lenkin näytti lupaavimmalta, kun se vielä pari vuosikymmentä aikaisemmin oli näyttänyt toivottomimmalta. Käänne oli tapahtunut Lontoon suuressa teolli- suusnäyttelyssä v. 1851. Suuressa näyttelyssä selviävät tuotannon yleiset linjat, heikkoudet ja vahvat puolet — siksihän Tukholman näyttely oli suo
malaisille tärkeä ja siksi samat piirit, jotka perustivat Taideteollisuusyhdis
tyksen, pitivät tärkeänä suuren yleisen teollisuusnäyttelyn aikaansaamista tääl
lä — sehän onnistui v. 1876. Ja muis
tutettakoon tässä yhteydessä, että Suo
men osasto maailmannäyttelyissä — esimerkiksi Pariisissa 1900 — ei suin
kaan rakentunut vain niiden taideteos
ten varaan, jotka me nyt niin hyvin muistamme, vaan olennaisesti teolli
suustuotteiden esittelylle. Lontoon teol- lisuusnäyttely v. 1851 osoitti englanti
laisten tuotteiden luotettavuuden ja käyttökelpoisuuden, mutta samalla se toi näkyviin yleisen maun ja aistikkuu- den puutteen. Mutta englantilaiset otti
vat tästä opikseen ja saavuttivat paris- sakymmenessä vuodessa ranskalaiset, joita aikaisemmin oli pidetty ylivoimai
sena kaikessa, missä muodontaju tuli kyseeseen.
ahkeruus ja huolellisuus. Kaikista muis
ta Estlander jatkaa, voi sanoa samaa kuin Kouvolan kierrekaihtimista: arvos
telu oli havainnut ne solideiksi, hyvin tehdyiksi, käytännöllisiksi, mutta maut
tomasti koristelluiksi.
Estlander lähti siis siitä, että Suomen ei tullut tyytyä raaka-aineen tuottajamaan asemaan, vaan pyrkiä luomaan sellai
nen teollisuus, joka pitkälle pystyisi ja
lostamaan tuotteita, ja joka näillä tuot
teillaan pystyisi kilpailemaan kansain
välisessä kaupassa — hänhän mainitsi etenkin Venäjän-kaupan. — Syitä tä
hän oli ainakin kahdenlaisia. Toinen, johon äskeinen sitaatti jo viittasi, oli nationlig tillvaro. Jalostusas
teeltaan korkea ja monipuolinen teolli
suus loisi uuden, toisenlaisen ja en
tistä kiinteämmän pohjan kansalliselle yhtenäisyydelle kuin mitä siihen saak
ka oli tarjolla. Suomella, jolla Estlan
derin käsityksen mukaan ei ollut omaa erityistä historiaa, oli nähtävästi tähän saakka kansallisen olemassaolon pe
rustana vain ylhäältä käsin luotu, hal
litsijan ja virkamiehistön varaan raken
tuva kansallinen yhtenäisyys. Sen si
jalle hän ilmeisesti ajatteli taloudellista yhtenäisyyttä, jota rautateiden avulla oli juuri alettu pystyttää. Todellakin Suomen taloudellinen yhdentyminen tuli olennaiseksi kansallisen yhtenäisyy
den osaksi, ja esimerkiksi suuri muutto
liike Itä-Suomesta Pietariin kääntyi Ky
menlaaksoon ja Helsinkiin päin tieten
kin vasta sitten kun nämä seudut pys
tyivät tarjoamaan työtilaisuuksia itäisel
le liikaväestölle.
Englantilaisen käytännöllisyyden ja pragmaattisuuden vastakohtana Estlan
der viittaa monin kohdin Saksaan ja saksalaiseen ajatteluun. Saksasta on peräisin väärä suhde taiteeseen, se ajatus, että taide on olemassa itseään varten. Estlander hyökkää ankarin sa
noin taiteen aristokraattisia ilmiöitä vastaan: olipa kyseessä yläluokan me
senaattien itselleen tilaama taide tai esteettisten taiteentuntijoiden omaksi kentäkseen aitaama akatemiataide, ol
tiin yhtä kaukana taiteen demokraatti
suudesta. Estetiikan ja nykyiskansain kirjallisuuden professorin mielestä tai
de taiteen vuoksi oli tuomittavaa: »att vara skald och ingenting annat är ex
ceptionelt och tillochmed betänkligt».
Saksassa tuottivat taideakatemiat val
tavat määrät keskinkertaisia taiteilijoita, jotka ajautuivat taloudelliseen kurjuu
teen, mutta ero käsityöhön pidettiin kuitenkin jyrkkänä. Olisi helpompaa mahduttaa kaikkien saksalaisten päät yhteen myssyyn kuin saada saksalainen taideakatemia antamaan opetusta työ
miehille: kärjistää Estlander.
Toinen Estlanderin motiiveista korkea- jalosteisen kotimaisen teollisuuden puolesta olikin juuri sosiaalinen. Tai
teellisen elementin yhdistäminen teol
lisuuteen merkitsee yksilön työn arvon
nousua, työmiehen mahdollisuutta pär
jätä taistelussa pääomaa ja koneita vastaan. Vanhan käsityöläisperinteen ja muototajun ei tarvitse hävitä, vaan oi
kein suunniteltu teollinen struktuuri ot
taa ne käyttöön ja takaa siten toimeen
tulon monille. Tämän edellytyksenä on kuitenkin asianmukainen, siis taideteol
linen koulutus. Sellaisen aikaansaami
seen Suomessa Estlander ja hänen perustamansa Taideteollisuusyhdistys kiinteästi pyrkivät, samalla kun yleistä opetuslaitosta pyrittiin saamaan samoja ideaaleja palvelemaan.
Saksa ja saksalainen idealistinen filo
sofia olivat kuitenkin Suomen fenno
maanien johtotähtenä, ja niillä oli, sivu- Englanti oli Estlanderin mukaan maa,
jossa sosiaalisten olojen kehitys sit- 7
mennen sanottuna, erittäin vankka ase
ma Ruotsissa sikäläisen »oscariaani- sen» tyyli- ja elämänvaiheen aatteelli
sena perustana.
taideteollisuuden Idea edellytti, saattoi joutua kohtaamaan vahvoja henkisiä esteitä. Kun Topelius ja Yrjö Koskinen juuri 1870-luvulla pohtivat Proudhonin iskusanaa että omaisuus on varkautta, heille täytyi olla nuoruutensa Pohjan
maalta tuttua, että omaisuuteen kiinty
neen oli aina muisteltava kamelia ja neulansilmää. Fennomania, papiston ja talonpoikien ideologia, oli lähellä tätä traditiota. Siksi sen mielestä myös nuo
rison koulutuksessa oli pyrittävä henki
siin arvoihin. Käytännöllisyys ja esineel
lisyys olivat sekä uskonnollisen tradi
tion että Idealistisen filosofian mukaan vain omiaan johtamaan ihmistä pois hänen omimmasta osastaan. Ja tämän materiaalisen suuntautumisen kannoilla häämötti sosialismin peikko, Pariisin kommuuni oli muutamaa vuotta aikai
semmin järkyttänyt miellä koko Euroo
passa.
Fennomanlan suhde teollisuuteen oli ainakin viileä. Teollistamisen haittavai
kutuksista oli meilläkin jo tietoa. Juuri 1874 puoluejohtaja Yrjö Koskinen ar
veli, että pelko sosialismin leviämisestä piakkoin Suomeen saattoi jo olla ai
heellinen. Sosialismin selityksenä olivat tietysti teolllsuustyöväestön ja suurkau
punkien köyhälistön kurjat olot, joista Topelius kirjoitti tunnetun
Kommunismens vagga yleisemmin fennomania oli
omaan maaseudun puolue ja maanvil
jelyksessä se näki sen elinkeinon, jo
hon koko kansallinen olemus ja tradi
tio liittyi. Olihan kansallisuuden ja kan
sallistunteen korostaminen juuri fenno
manlan kannalta olennaista. Pää
määrä oli siten henkinen, kun se vasta
puolella oli materiaalinen: siksi idea
listiset fennomaanlt perustivat Kansan
valistusseuran ja positivistiset liberaa
lit Taideteollisuusyhdistyksen. Molem
mat käsittivät ohjelmansa demokraatti
suutta edistäväksi ja kansan sosiaali
sia oloja kohottavaksi. Toisten mukaan taide talteen vuoksi ja tiede tieteen vuoksi oli väärää: oli pyrittävä yhteis
kunnallisesti sovellettavaan, konkreetti
seen, positiiviseen. Esikuvana oli eng
lantilainen utilitarismi. Toisaalta oli esi
kuvana saksalainen Idealismi, joka opetti, että materia, ulkoinen ympäristö, esineet, oli vain hengen heijastus, että niinmuodoin arvokasta oli vain henkis
ten arvojen kehittäminen sekä yksilön että kansan tasolla. Tämä idealismi, joka vähätteli kaikkea ulkonaista, sopi erinomaisesti yhteen vanhan uskonnol
lisen perinteen kanssa. Olihan jo vuosi
satoja opetettu, että ulkonaiseen, esi
neisiin ja rahaan kiintyminen oli hen
gellisen kehityksen esteenä. Pietistisis
sä liikkeissämme tämä ulkonaisen kiel
täminen, jopa tuomitseminen sai muo
toja, jotka vievät melkein pitämään niitä luostarien ja erakkoasketismln luterilai
sina korvikkeina. Niiden piirissä kauhis
teltiin vanhojen postiltojen opastamana kaupunkien synnilllsyyttä. Kauppiaiden liukas moraali, vaatteilla ja koruilla pöyhkeily, kevyttapaisuus, juopottelu ja prostituutio oli opittu Keskl-Euroopassa yhdistämään kaupunkeihin, ja ajattelu
tapa oli levinnyt sinnekin missä kau
pungit olivat mitättömiä ja peninkul
mien päässä. Näin se ulkoisen ympä
ristön ja esineiden harrastaminen, jota runonsa Mutta vielä nlmen-
Venäjällä vähennettiin Pariisin kommuu
nia seuranneena vuonna ratkaisevasti luonnontieteiden ja muiden reaaliainei
den osuutta kouluopetuksessa latinan ja kreikan hyväksi. Luonnontieteet yh
distettiin silloisessa maailmassa yhteis
kunnalliseen radikalismiin, luonnontie
teelliseen maailmankatsomukseen liittyi melkeinpä automaattisesti kirkkoa, us
kontoa, aristokraattista hierarkiaa, byro
kratiaa ja militarismia aktiivisesti vas
tustava asenne. Ruotsissa näkyi sama jako: virallinen koulutuspolitiikka raken
tui humanistis-kirkollisen kulttuurikon- servatismin varaan, sehän on ns. osca- riaanisen ajan porvarillisen moraalisuu
den ja tekopyhyyden takana.
Onko siis Taideteollisuusyhdistyksen perustajien piiriä pidettävä suomalaisi
na radikaaleina, niitä miehiä ja — huom! — naisia, joiden nimet on jul
kaistu Taideteollisuusyhdistyksen vuo
den 1975 vuosikirjassa. Kouluklis- toissahan juuri tältä taholta vaadittiin reaallkoulujärjestelmää ja vastustettiin perinnäisklassillista sivistysideaalia, esi
tettiin kaikissa 1870-luvun monissa koulukomiteoissa toistuvasti käytän
nöllisiä opintoja ja uusien kielten tai
tojen ratkaisevaa parantamista. Fenno
maanien mielestä näin ajattelevat päin
vastoin olivat konservatiiveja, kun taas heidän esittämänsä ja sittemmin suu
reksi osaksi toteutunutkin koulutusjär
jestelmä olisi paljon demokraattisempi.
Fennomaanien mielestä oli kysymys kielestä. Yhdenmukainen koulujärjestel
mä, joka tähtäisi yliopisto-opintoihin ja
olisi pääosaltaan suomenkielinen, ta- 8
kaisi kansan lapsille samat yhteiskun
nallisen ylenemisen mahdollisuudet kuin herraslapsillekin. Liberaalien eh
dottamassa mallissa taas suurin osa koulutusta ei tähtäisi yliopistotasolle vaan ohjaisi päävirran käytännön elä
mään uusia kieliä ja muita käytännöl
lisiä taitoja opettavien reaalikoulujen kautta. Yliopistoon johtavien koulujen suomenkielistäminen voisi tapahtua fennomaanien esittämää huomattavasti hitaammin
kin itse asiassa olla kysymys muusta kuin kielestä ja kansanrunoudesta, ni
mittäin modernista elinkeinoelämästä.
Junayhteys Pietariin oli juuri avattu.
Tulisiko sitä tietä suuressa mittakaa
vassa toteutumaan rohkeimpien teolli- suusmiestemme iskusana »Kun Her
ramme armossaan on antanut Suomelle Venäjän, niin mehän olisimme hulluja, jollemme käyttäisi sitä hyväksi!» Vai tulisiko yhteyksien paraneminen vai
kuttamaan toiseen suuntaan, hävittä
mään Suomen ominaislaatua ja liittä
mään sen kiinteämmin Venäjään? Tämä jälkimmäinen pelko oli varmasti eräs tärkeä syy siihen, että monet ensi kat
sannolta teollisuudelle vieraat piirit omaksuivat taideteollisuuden aatteen vuoden 1875 tilanteessa. Kotimaisen teollisuuden kehittäminen oli isänmaal
todellista kielikehitystä seuraten, mutta ei sitä ennakoiden.
Fennomaanien mukaan tämä merkitsi, hieman karrikoiden, huomattavaa demo
kratian lisääntymistä, että Suomen kan
sa saisi suomenkieliset herrat, ja siksi oli koululaitoksen luotava edellytykset suomenkielisen kansan lapsille päästä virkamiehiksi, — vaikka tätä väylää tie
tysti vain hyvin pieni osa kaikista saat
toi tulla käyttämään. Liberaalien malli pyrki heidän mielestään sitomaan suo
menkieliset alempaan koulutukseen ja varaamaan ylemmän koulutuksen ruot
sinkielisille. Liberaalit itse taas arveli
vat demokratian edistyvän siten että käytännöllisyyteen suuntautuva opetus antaisi oppilaille paremman valmiuden käytännön elämään ja siten oman on
nensa takomiseen sillä alalla, joka hei
dän maailmankatsomuksessaan oli tär
keä, nimittäin taloudellisen yksityisyrit- teliäisyyden alalla. Voinee sanoa, että kumpikin halusi kansalle annettavaksi sitä, mitä itse piti eniten arvossa.
lista toimintaa, joka vahvistaessaan maan taloudellista olemusta myös antoi sille ominaislaatua ja teki mahdolliseksi valtiollisen ja kulttuurisen omaleimai
suuden ylläpitämisen ja voimistamisen.
Venäjään nähden tämä tietysti merkitsi kilpailua Venäjän nousevan teollisuu
den kanssa, ainakin keisarikunnan luo
teisosan. Helmikuun manifestista alka
nut hallituksen Suomen-politiikka on
kin selitetty strategisten syiden ohella nimenomaan myös Venäjän teollisuus
piirien painostamaksi toiminnaksi. Mut
ta siinä vaiheessa, neljännesvuosisata Taideteollisuusyhdistyksen
sen jälkeen, Suomen teollisuus, taide ja taideteollisuus pystyi vastaamaan haasteeseen
perustami- Taideteollisuusyhdistyksen perustami
sen ilmentämä ideologia, jossa taide
teollisen ja yleensä käytännöllisen kou
lutuksen korostaminen yhtyi pyrkimyk
seen nostaa kotimaisen teollisuuden ja
lostusastetta, liittyi olennaisesti näke
mykseen Suomen asemasta. Teollisuu
den, juuri korkea-asteisen, siis taide
teollisuuden yhteydessä Estlander veti esiin käsitteen nationlig tili- varo. Kansallinen identiteetti saattoi
Pariisin paviljongilla.
Vaikka siis fennomanian edustama kan
sallisen identiteetin rakentamisohjelma sisäpoliittisesti nähtävästi oli tarpeelli
nen ja tuloksekas, niin ulkopoliittisesti Suomen kansallinen olemassaolo, nationllg tillvaro, joutui silloin niinkuin myöhemminkin olennaisesti viittaamaan materiaalisen kulttuurin tu
loksiin, kätten töihin.
9
FENNOMANI, LIBERALISM OCH KONSTINDUSTRI
Matti Klinge*
Konstflitföreningen i Finland grundades våren 1875, och föreningens tillkomst föregicks av en diskussion kring Fin
lands folk, dess förflutna, nuliv och framtid, en diskussion som pågått i åratal och blivit allt mera laddad. Det var tydligt att Finland både i ekono
miskt och politiskt avseende höll på att träda in i ett nytt tidevarv: Industria
lismen hade börjat på allvar efter det trävaran på 1860-talet plötsligt stigit till ett värde som man inte kunnat förut
se och börjat dra in Finland som ett land att varaktigt räkna med i penning
hushållningens och kapitalismens verk
ningskrets. Politiskt svarade mot denna brytning en övergång från de tidigare decenniernas rent byråkratiska system till ett styrelsesätt, där de regelbundet om ock med långa mellantider samman
trädande lantdagarna kunde föra fram visserligen inte folkets men dock ständernas åsikter och beslut och på
verka utvecklingen av de allmänna an
gelägenheternas skötsel. I början av 1870-talet blev det emellertid uppen
bart att den politiska enigheten under ståndslantdagarnas första tider hade varit blott ett slags övningar på det svåröverskådliga område där med
borgarnas opinioner kommer till ut
tryck och tolkas. I vilken riktning skulle man leda landet, vilket mål skulle man ställa upp, här skilde sig fennomaner- nas och liberalernas åskådningar in
bördes, och denna skillnad i tänkesätt blev synlig på i det närmaste alla viktiga områden, börjande med hur det finska folkets förflutna skulle tolkas och tillspetsande sig centralt i hur fol
ket och dess ungdom skulle fostras.
Om vi tänker på dagens skoldebatt har vi lätt att förstå att just den framtids- planering som utbildningen röjde är ett väsentligt problem i samhället. Grund
andet av en förening för konstflit var
— för sin del — en åtgärd på detta område.
Man har ofta önskat reducera konflikten mellan fennomanerna och liberalerna till enbart en tvist om språk
förhållandena i Finland och hur dessa skulle ordnas med tanke på framtiden.
Men språkprogrammen var bara en yttring av en åskådning i stort som gällde mycket mera än bara språket.
När fennomanerna ansåg att man borde sträva till att så snabbt som möjligt förfinska landets bildningsliv och för
valtning
början av 60-talet uppnått ställningen av officiellt språk — inriktade man sig väsentligen på att skapa en nationell enhet och strävade till att minska de klyftor som fanns mellan samhällsklas
serna. När liberalerna åter ansåg att man skulle låta språkförhållandena ut
veckla sig i huvudsak fritt och enligt språkens egen styrka, var deras syfte inte att betona det svenska språkets värde som sådant utan att upprätthålla kontakter med det västliga Europa genom att främja kunskap i svenska och europeiska språk tills det finska språket skulle mogna att som fullt lik
värdigt språk bära upp även den högsta bildningen. Det var ju först på 1870-talet en finskspråkig teater starta
de, och »salongsduglig» finsk litteratur började utkomma först under det följ
ande decenniet med Juhani Aho, Ar
vid Järnefelt och deras generation;
även den finskspråkiga litteraturen och pressen representerade kring år 1875 ännu mycket späda om också växt- kraftiga groddar. Språkpoiitiken var stabilt förankrad i näringarnas och produktionens värld: ständerna som företrädde samhällsgrupper ställde sig vid lantdagarna bakom olika ideologier.
Fennomanin var prästerskapets och böndernas idé, alltså en ideologi med anknytning till jordbruket, landsbygden, inlandet. Adeln och borgarskapet intog liberalismens ståndpunkt, liberalismen var städernas och kustbygdernas ideo
logi, och dess anhängare representera
de handelns, industrins och service
näringarnas intressen. Fennomanin finskan hade redan i
* professor i historia vid Helsingfors
Universität. 10
stödde sig på det bestående i jord
ägande och i den produktion som hör
de ihop med jordbruket: i dess värld var det viktigt med kulturell och eko
nomisk självförsörjning. Liberalerna betonade vikten av varu-utbyte och fri
handel, ideell och materiell kommuni
kation, öppenhet för förändringar. De förra var nationalister, de senare fram
hävde internationella förbindelser och perspektiv ut mot världen, vardera trodde att just de egna ideerna bäst skulle främja det gemensamma foster
landet.
Detta motsatspar är inte någon för Fin
land unik företeelse. I England mot
satte sig det konservativa tor y-partiet- som företrädde landsbygden och lant- bruksintressen-frihandel, näringsfrihet, industrialism, det motsatte sig nya tänkesätt i religion och moral, men re
kommenderade en lagstiftning som drev fram socialskyddet. De liberala whigs åter motsatte sig i näringsfri
hetens namn all reglering och allt över- hetligt ingripande och de höll på en så fullständig frihet som möjligt Inom handel och industri, åsiktsfrihet, över
huvud individernas frihet. I Ryssland framhöll za pad ni kl vikten av för
bindelser med Västerlandet, de om
huldade och främjade den europeiska högkulturen, möjligheter att resa utom
lands, språkkunskaper, medan åter slavofilerna och senare narodniki trodde att ryskheten som sådan och dess fördjupande kunde vara en håll
bar linje för framtiden. I själva verket är motsättningen mellan landsbygden och staden en av de viktiga faktorerna i hela Europas historia: två olika nä- ringssystem, och till vardera är en särskild världsåskådning anknuten — och med detta sammanhänger beg rip- ligtvis även en tradition i teser och kvicka infall, i litteraturen och i de lär
das argumenteringar, en tradition som lovprisar det egna och naturligtvis också nedsätter motparten, den mot
satta idériktningen. Denna tradition går tillbaka ända till antiken och den har fortsatt in i vår egen tid, ja den fram
träder t.ex. I de olika attityder som i dag utmärker våra egna socialdemo
krater och centerpartister.
På 1870-talet förändrades mycket i Fin
land. Järnvägen till Petersburg och via denna stad till Ryssland och Europa blev färdig, de stora industrianlägg
ningarna vid Kymmene älv och staden Kotka grundades, väldiga skaror av befolkningen flyttade till industriom
rådena i södra Finland, utrikeshandeln växte, Finland övergick till guldmynt
foten, värdepappersbörsen uppstod, den polytekniska utbildningen för
nyades i ett par repriser, Tekniska Före
ningen i Finland stiftades. Men Helsing
fors var fortfarande en empire-stad med enhetlig prägel; de ståtliga affärspalat- sen i nyrenässans och det förfinade restauranglivet tillhör följande decen
nium, 1880-talet. Vardera av de nämnda idériktningarna syntes sålunda ännu ha stora möjligheter att styra utvecklingen.
Den centrala tvisten om de väsentliga principerna ägde rum i den skolkom
mitté som satt år 1871. Här delade sig uppfattningarna längs två linjer, och vardera fick under de närmaste åren sin centrala medborgarsammanslutning som skulle förfäkta den ideologiska synen
(Folkupplysningssällskapet) grundades år 1874, Föreningen för konst
flit i Finland år 1875.
Kansanvalistusseura
I sin viktiga programskrift Den finska konstens och indust
rins utveckling hittills och hädanefter hade C. G. Estlander, Konstflltföreningens primus motor, ta
git till uppgift att förmedla mellan »en viss konstens aristokrasi och folkbild
ningens allmänna behof». Detta skedde i fast övertygelse om industrialise
ringens nödvändighet och nytta. Jag citerar: »Vi äro engång för alla ohjelp- ligen indragna i den moderna industri
utvecklingens väldiga ström, och då så är, tyckes det vara värdigare och mera enligt med våra anspråk på en plats bland nationerna att vi beslutsamt gå fram, hellre än dragas. Äfven det att man med kastad handske markerar sitt ställe på dessa tornerplatser, är ett kännetecken, och I modern mening icke ringa, på nationlig tillvaro. Visst är, att kan man der hålla sin plats, så eger man hemma lifsvilkoren för en mängd högre intressen, bland andra främst för konsten. — Det ligger så
ledes allmagt uppå att vi engång för alla bortkasta denna föreställning om och denna min af att vara ett illa lottadt folk, det der i stort icke kan åstad
komma annat än råämnen i ursprungligt skick eller i första stadiet af tillyxning».
En viktig del av Estländers framställ
ning bestod i behandling av de dels industriutställningen i Stockholm, den första, där Finland var med. »Det är 11
nebär värdestegring för den enskildas arbete, arbetarens möjlighet att klara sig i kampen mot kapital och maskiner.
Den gamla hantverkartraditionen och det genuina formsinnet behöver inte försvinna, utan en riktigt planerad in
dustriell struktur tar dem i bruk och garanterar sålunda utkomst för många.
En förutsättning för detta är dock en ändamålsenlig, alltså konstindustrien utbildning. Estlander och den av honom grundade Konstflitföreningen strävade till att varaktigt få till stånd denna ut
bildning i Finland, och samtidigt ville man få det allmänna undervisnings
väsendet att tjäna samma ideal.
Enligt Estlander var England det land, där utvecklingen av de sociala för
hållandena trots allt såg mest lovande ut, fastän dessa blott ett par decennier tidigare framstått som ytterst hopplösa.
En omsvängning hade skett vid den stora industriexpositionen i London år 1851. Vid en stor utställning får man klarhet över de allmänna linjerna i pro
duktionen, dess svagheter och starka sidor — därför var Stockholmsutställ
ningen viktig för finländarna och där
för ansåg samma kretsar, som grunda
de Konstflitföreningen, det viktigt att få till stånd en stor allmän industri
utställning här — vilket ju lyckades år 1876. Det kan i detta sammanhang erinras om att Finlands avdelning på världsutställningar — t.ex. i Paris 1900
— ingalunda byggde bara på de konst
verk, som nu är så berömda, utan väsentligen på de utställda industri
produkterna. Industriutställningen i London år 1851 visade de engelska produkternas goda kvalitet och bruks- duglighet, men samtidigt framträdde brist på allmän smak och estetisk känsla. Men engelsmännen tog lärdom av detta och nådde på ett par decen
nier upp i nivå med fransmännen, som tidigare hade ansetts vara överlägsna i allt som hade att göra med formsinne.
Som motsats till engelsmännens prak
tiska sinnelag och pragmatism pekar Estlander i många sammanhang på Tyskland och det tyska tänkandet.
Från Tyskland härrör det orätta för
hållandet till konsten som finns i tanken att konst existerar för konstens egen skull. Estlander angriper strängt konstens aristokratiska företeelser:
antingen det var fråga om konst som en mecenat inom överklassen beställde för egen räkning eller om den akademi
konst som de estetiska konstkännarna icke något vågat påstående», fortsätter
han, »att denna exposition, med den sjelfkännedom och sjelfkänsla hon skänkt oss, skall blifva vändpunkten i vår industriela utveckling, helst hon så nära följts af jernvägens öppnande till Petersburg». Estlander räknar upp de områden, där »vi voro defekte», och anmärker, att många av dem hörde till den »formande eller konstindustrin till
hörande brancher». Däremot hade berömmet tillfallit företrädesvis sådana artiklar »i hvilkas åstadkommande sorg- fällighet och eftertanke ifrågakommer mer än formsinne. För alla de öfriga», fortsätter Estlander, »är totalomdömet ungefär det som drabbade Kouvola rullgardiner: solida, välgjorda, ända
målsenliga, men med smaklösa mål
ningar.»
Estlander utgick sålunda från att Fin
land inte fick nöja sig med ställningen som ett råvaruproducerande land utan att det borde sträva att skapa en sådan industri, där produkterna i hög grad förädlades, och bli ett land som med dessa produkter förmådde konkurrera på världsmarknaden — han nämnde ju främst handeln med Ryssland. Det fanns åtminstone två orsaker till detta.
Den ena, som citatet redan syftade på, var nationlig tillvaro. En mångsidig industri med hög förädlings- grad skulle skapa en ny grund för den nationella enheten, en annorlunda och långt fastare grundval än den som hit
tills hade stått till buds. Finland, som enligt Estländers uppfattning inte ägde en egen särskild historia, hade syn
barligen hittills byggt den nationella existensen enbart på nationens enhet, som skapats uppifrån och som var beroende av regenten och tjänste
mannakåren. I stället för denna grund tänkte Estlander uppenbart på den eko
nomiska enhet, som man just med hjälp av järnvägarna börjat skapa. I själva verket blev Finlands ekonomiska inte
gration en väsentlig del av det natio
nella enhetsverket, och t.ex. den stora flyttningsrörelsen från östra Finland till Petersburg ändrade riktning och sökte sig till Kymmenedalen och Hel
singfors, givetvis först efter det dessa trakter förmådde erbjuda arbetsplatser åt den östliga befolkning som inte hade utkomstmöjligheter på hemorten.
Estländers andra motiv för en inhemsk industri med hög förädlingsgrad var just det sociala motivet. Att förena ett
konstnärligt element med industrin in 12
ingärdade som sitt eget fält, var man lika långt borta från konstens demo
kratiska väsen. Professorn i estetik och nyare litteratur fördömde konst för konstens egen skull; »att vara skald och ingenting annat är exceptionelt och tillochmed betänkligt». I Tyskland producerade konstakademierna väldiga mängder av medelmåttiga begåvade konstnärer, som hamnade i ekonomisk misär, men likväl höll man på den skar
pa skillnaden mellan konst och hant
verk. Det vore lättare att »förena alla tyskars hufvuden i en mössa än förmå en tysk konstakademi att gifva afton
timmar åt arbetare», tillspetsar Estlan
der.
den yttre miljön, föremålen, bara var återspeglingar av ande, att i enlighet härmed det värdefulla endast var att utveckla andliga och ideella värden såväl hos individen som hos folket.
Denna idealism, som nedvärderade allt utländskt, passar utomordentligt väl samman med den gamla religiösa tra
ditionen. Man hade ju i decennier lärt att en fixering vid det yttre, vid fö
remål och pengar var ett hinder för den religiöst andliga utvecklingen.
I våra pietistiska rörelser antog förne
kandet av det yttre, ja rentav fördö
mandet, former som nästan kommer oss att här se ett slags lutherska surrogat för kloster och eremitaske
tism. I dessa kretsar var man förfärad över städernas syndfullhet, som de gamla postillorna varnat för. Man hade i Mellan-Europa lärt sig att förbinda köpmännens hala moral, fåfänga i samband med kläder och smycken, lättsinne, dryckenskap och prostitution med städerna, och dessa tänkesätt ha
de spritt sig också till de länder där städerna var obetydliga och låg på mils avstånd. Sålunda kunde det intresse för den yttre miljön och före
mål i den, vilket konstflitens idé för
utsatte, råka i kollision med starka and
liga hinder, fördomar. När Topelius och Yrjö Koskinen just vid denna tid diskuterade Proudhons slagord »egen
dom är stöld», måste det för dem från deras ungdom i Österbotten ha varit känt att den rike alltid skulle tänka på kamelen och nålsögat. Fennomanin, prästerskapets och böndernas ideologi, stod nära denna tradition. Därför borde man enligt fennomanins tänkesätt också vid ungdomens skolning inskär
pa ideella värden. Det praktiska intresset och uppskattningen av före
mål var enligt både den religiösa traditionen och den idealistiska filo
sofin bara ägnade att leda människan bort från hennes innersta jag. Och hack i häl efter denna materiella orientering skymtade socialismens spö
ke, Pariskommunen hade bara några år tidigare upprört sinnena i hela Eu
ropa.
Tyskland och den tyska idealistiska filosofin var dock ledstjärnor för Fin
lands fennomaner, och de hade, sagt i förbigående, en synnerligen stark ställning i Sverige som ideell bakgrund till den »oscariska» stilepoken och
livsmönstret under den.
Fennomanins förhållande till industrin var i varje fall svalt. Också hos oss kände man till de skadliga verkningar
na av industrialiseringen. Just 1874 för
modade partiledaren Yrjö Koskinen att det redan Jojnde vara motiverat att hysa fruktan för att socialismen snart skulle sprida sig till Finland. Socialismen för
klarades naturligtvis av de eländiga för
hållandena bland industriarbetarna och i storstädernas slum, förhållanden som något senare inspirerade Topelius till hans kända dikt Kommunismens vagga.
Men ännu allmännare taget var fenno
manin just landsbygdens parti och I jordbruket såg fennomanin den näring, som hela den nationella existensen och de egna traditionerna anknöt till.
Just ur fennomanins synvinkel var det väsentligt med att framhäva nationa
liteten och nationalkänslan. Målet var sålunda ideellt, medan det hos mot
parten var materiellt: därför grundade de idealistiska fennomanerna Kansan
valistusseura och de positivistiska li
beralerna Konstflitföreningen. Vardera uppfattade sitt program som ägnat att främja demokratin och att förbättra fol
kets sociala förhållanden. Somliga an
såg det orätt med konst för konstens skull och med vetenskap för veten
skapens skull: man skulle sträva till det som socialt kunde tillämpas, det konkreta, det positiva. Förebilden var den engelska utilitarismen. Men det fanns en annan förebild i den tyska idealismen, som lärde att materien,
I Ryssland minskade man under det år som följde efter Pariskommunens år i avgörande grad de naturveten
skapliga ämnenas och andra realäm
nens andel
förmån för latin och grekiska. I den dåtida världen förband man natur
vetenskaperna med den sociala radi
kalismen; till den naturvetenskapliga skolundervisningen till
13
lerna själva åter antog att demokratin skulle utvecklas så att den undervis
ning som var inriktad på praktiska yr
ken skulle ge eleverna en bättre skol- ningsgrund för praktisk verksamhet och sålunda för att smida den egna lyckan på det område, som enligt deras världsåskådning var viktigt, nämligen på den ekonomiska privatföretagsam
hetens område. Man kan säga att var
dera önskade att folket skulle få det som man själv ansåg vara mest värt.
Den ideologi som kommer till uttryck i grundandet av Konstflitföreningen och där framhävandet av den konstin
dustriella och överhuvud praktiska skolningen förenades med strävan att höja den inhemska industrins föräd
lingsgrad, hade ett nära samband med den allmänna synen på Finlands ställ
ning. I samband med industrin, just förädlingsindustri, alltså konstindustri, tog Estlander fram begreppet nation- I i g tillvaro. Den nationella identiteten kunde i själva verket vara en fråga om annat än om språket och folkdikten, nämligen om det moderna näringslivet.
Tågförbindelsen med Petersburg hade just öppnats. Skulle man på den vä
gen i stor skala förverkliga en tanke
gång som våra djärvaste industrimän varit inne på och som uttryckts den »När Vår Herre har varit så nådig att skänka Ryssland åt Finland, så vore vi väl tokiga om vi icke profiterade därav.» — Eller skulle de förbättrade förbindelserna inverka i annan riktning, utplåna Finlands särart och anknyta landet fastare till Ryssland? Fruktan för det sistnämnda var säkert ett viktigt skäl till att många kretsar, som till en början var främmande för Industrin, tillägnade sig konstflitens idé i 1875 års situation
hemska
verksamhet, och
samhet förstärktes gav den också lan
dets ekonomiska ställning specifik karaktär och gjorde det möjligt att upprätthålla och förstärka den poli
tiska och kulturella särprägeln. Med tanke på Ryssland betydde detta na
turligtvis konkurrens med den expande
rande ryska industrin, i varje fall med industrin i kejsardömets nordvästra del. Den ryska regeringens Finlands
politik, som inleddes med februarima
nifestet, har utom med strategiska or
saker förklarats med att de ryska in
dustrikretsarna tryckte på. Men I detta skede, ett kvartssekel efter Konstflit- föreningens grundande, förmådde Fin
världsåskådningen anslöt sig nästan automatiskt en inställning som be
kämpade kyrkan, religionen, den aris
tokratiska hierarkin, byråkratin och militarismen. I Sverige kunde man se samma uppdelning: den officiella skol
politiken byggde på den humanistiskt- kyrkliga kulturkonservatismens stöd, den finns ju bakom den s.k. oscariska tidens borgerliga moralism och sken
helighet.
Skall sålunda en krets av stiftande medlemmar I Konstflitföreningen be
traktas som finländska radikaler, dessa män och
vilkas namn har publicerats i Konst- flitföreningens årsbok 1975. I skol
diskussionerna krävde man just från detta håll ett realskolesystem och man bekämpade det traditionellt klassiska bildningsidealet, I alla de många skol
kommittéerna under 1870-talet fram
höll man gång på gång hur viktigt det var med praktiska studier och med att kunskaperna i nya språk avgörande skulle förbättras. Enligt fennomanerna var de som tänkte så tvärtom konser
vativa, medan däremot det skolsystem som de förde fram och som sedermera också till stor del förverkligades var mycket mera demokratiskt. Enligt fen
nomanerna var det fråga om språket.
Ett enhetligt skolsystem, som skulle vara finskspråkigt, skulle för folkets barn garantera samma möjligheter till socialt avancemang som för herrskaps
barn. I den modell som liberalerna föreslog skulle största delen av utbild
ningen inte vara inriktad på universi
tetsnivå utan leda huvudströmmen till det praktiska livet genom de realskolor som skulle undervisa i nya språk och ge andra praktiska färdigheter. Den förfinsknlng av de läroverk som ledde till universitetet skulle kunna ske betyd
ligt långsammare än vad fennomaner
na föreslog — i takt med den verk
liga språkutvecklingen men inte före
gripande denna. Enligt fennomanerna var det, för att karrikera en smula, en betydande ökning av demokratin om det finska folket fick finskspråkiga herrar, och därför borde skolväsendet skapa förutsättningar för det finsksprå
kiga folkets barn att bli tjänstemän — ehuru givetvis bara en mycket liten del av alla kunde komma att utnyttja denna kanal. Liberalernas modell avsåg en
ligt fennomanernas åsikt att binda de finskspråkiga vid en lägre utbildning och att reservera den högre utbild
ningen för de svenskspråkiga. Libera- även kvinnor, obs!
or-
Att utveckla den m- industrin var fosterländsk när denna verk-
14
lands industri, konst och konstindustri besvara utmaningen — ett svar var Paris-paviljongen. Även om det pro
gram för den nationella identitetens uppbyggande, som fennomanin repre
senterade, sålunda inrikespolitiskt av allt att döma var nödvändigt och fram
gångsrikt, var det utrikespolitiskt av betydelse att Finlands nationella exis
tens, nationliga tillvaro, då liksom också senare kom att åberopa och sätta sin lit till den materiella kul
turens vinningar, till det arbete handen utför.
15 Övers, från finska av J. O. Tallqvist
Itse asiassa saatiin kokoelmat pakata jo vuonna 1912, kun rakennus oli ehti
nyt käydä niin ahtaaksi, että muut vuokralaiset olivat sitä mieltä ettei tai
deteollisuudelle ollut tilaa laisinkaan.
KODITON KULTTUURILAITOS
Erik Kruskopf
Juuri näinä vuosina ei taideteollisuu
den asema ollut kovin vahva ja sitä
paitsi tähtäimessä oli kohtuullisen käyt
tökelpoinen turvapaikka: Hakasalmen huvilan yläkerta. Alakerrassa toimi Kaupunginmuseo
seon tilojen kohdalla tuli Hakasalmen huvilasta kuitenkin ensimmäinen askel yhä jyrkemmäksi käyvällä alamäellä.
Hakasalmen huvilassakaan ei kauan riittänyt tiloja, mitä olisi pitänyt osata odottaakin. Kaupunginmuseo kasvoi, ja sillä oli ensikäden oikeus rakennuk
seen. Vuokralaiset joutuivat pois 1. ke
säkuuta 1928, mutta onnistuivat taas löytämään uuden huoneiston — tällä kertaa Bulevardin varrella. 1933 oli aika kulunut umpeen myös siellä. Nyt ar
mahti Stockmann kokoelmia ja luovutti tarkoitukseen muutamia saleja neljän
nestä kerroksestaan.
Vuonna 1887 saatettin valmiiksi ja vihit
tiin Helsingissä komea rakennus, jonka oli määrä sisältää Taideteollisuusyhdis
tyksen kokoelmat eli Taideteollisuus
museo. Tämän lisäksi siellä olisi tullut olemaan tilaa kuvataidemuseolle sekä kuvaamataiteilijoiden että muotoilijoi
den kouluille.
Taideteollisuusmu-
Vihkiäiset olivat suuri tapahtuma maan kulttuurielämässä. Sitä myötäilivät liput ja musiikki, ja rakennuksen innokkain puolestapuhuja, professori C. G. Est
lander, piti juhlallisen vihkiäispuheen.
Hän toi julki ilonsa mm. siitä, että tai- deteollisuuskokoelmat, joille oli luotu perusta jo 70-luvun alussa, ja jotka nyt olivat ehtineet karttua melko huomatta
viksi, lopultakin saisivat ansaitsemansa
pysyvän olinpaikan. Täällä ne saivat olla aina sodan sytty
miseen
pommituksia ja kokoelmat pakattiin jälleen. Uuden turvapaikan ne löysivät lopulta eräästä Pohjoisrannan huoneis
tosta, mutta tänne ei yleisöllä enää ol
lut sisäänpääsyä, eikä erikoisnäyttelyl
täkään enää voitu järjestää.
Kun kokoelmat lopulta pakattiin laati
koihin ja piilotettiin erääseen Kataja
nokan varastoon, oli alennus täydelli
nen. Siellä ne todella lojuvat vielä tä
nään.
mutta sitten alettiin pelätä Kokonaan ilman majaa eivät ne aikai
semminkaan olleet. Ensin ne olivat esil
lä Helsingin Yliopistolle kuuluvassa la- boratoriorakennuksessa, sitten eräässä kouluhuoneistossa Kasarmintorin lai
dalla, sen jälkeen lyhyitä aikoja joissa
kin väliaikaisissa tiloissa.
Mutta kaikki nämä tilat olivat olleet tila
päisiä ja epätyydyttäviä, ja haluttiin luoda kestävämmät puitteet esineille, joiden oli tarkoitus palvella maan tule
vien muotoilijoiden malleina sekä suu
ren yleisön maunmuokkaajina.
Jokainen, joka on saanut nähdä edes välähdyksen näiden laatikoiden sisäl
löstä hämmästyy kokoelmien määrää ja rikkautta.
Monta huutoa on korotettu taivasta kohti, vetoomuksia on laadittu, suunni
telmia on tehty. Mutta mitään uutta ra
kennusta — ei edes vuokrattuja saleja
— ole saatu hankituksi.
Mutta uudessa rakennuksessa niillä oli vakaat muurit ympärillään, ja puhees
saan piti Estlander visuaalisen kulttuu
rin yhteistyökyvyn ja yhteisymmärryk
sen voittona sitä, että kuvaamataide ja taideteollisuus olivat voineet keske
nään sopia tästä taidepalatsista. Tämä
»yhteisymmärryksellä voimaa» tunnus
lause kiinnitettiin myös rakennuksen fasadiin erityisesti korostamaan yhteis
työn merkitystä. Ja jotta painotettaisiin suurta avomielisyyttä ja sivistyspyrki- mysten yleispätevyyttä, kastettiin ra
kennus »Ateneumiksi».
Tänään ei siellä enää ole taideteolli
suusmuseota.
1975, kun yhdistys, joka on luonut ko
koelmat, vietti 100-vuotisjuhlaansa, sai yleisö nähdä eräänlaisen museovaihto- ehdon luonnoksen. Ateneumin juhla- näyttely loi yleiskatsauksen kotimai-
16
• f il. tri
teltün sitä että taideteollisuudeltamme puuttui laajuutta.
sen muotoilun vaiheisiin kautta vuo
sien, ja tämä olisi myös eräs pysyvän museon keskeinen tehtävä. Sitäpaitsi laatikoissa on ulkomaisia esineitä ja paljon sellaista, joka ei kuulunut siihen kermaan, joka yritettiin kuoria 100- vuotisnäyttelyyn.
Tänään sillä ei ole laajuutta eikä sy
vyyttä. Se haparoi itse asiassa koko tehtävänasettelussaan.
Sellainen haparointi on luonnollista ja kuuluu asiaan silloin tällöin. Mutta jos ei pian löydetä tietä hyväksyttäviin rat
kaisuihin, voi tilanteesta tulla ongel
mallinen.
Museot eivät ehkä ratkaise sellaisia ongelmia, mutta ne voivat toimia kata
lysaattoreina, joiden ympäriltä ratkai
sut nousevat. Museot ovat nykypäivinä harvoin tomuisia instituutioita, esineet rivissä lasikaapeissa. Ne ovat eläviä ja aktiivisia laitoksia, jotka pitävät teh
tävänään toimia keskellä nykyaikaa sen tietämyksen ja kokemuksen voimalla joka on kätkettynä niiden kokoelmiin.
Katajanokan laatikot sisältävät paljon sellaista tietämystä. On suuren luokan tuhlausta ellei tätä kokoelmaa käytetä tiedon ja ymmärryksen lähteenä siinä työssä, jonka merkityksen tulisi vähe
nemisen sijaan vuosi vuodelta kasvaa sitä mukaan mitä enemmän inhimillisin toimenpitein luoduksi ympäristömme tulee.
Siksi taideteollisuusmuseota voidaan tänään todella luonnehtia tärkeäksi lai
tokseksi. Museo, joka ei ole pakattu laatikoihin, vaan jolla on tilaa jossa elää ja toimia.
Mutta museon ei pidä näyttää vain esi
neitä. Tämän tehtävän ohessa sen tu
lee myös toimia elävänä yhdysakselina jonka ympärillä muotoilukysymysten ajankohtainen debatti voi pyöriä. Hedel
mällisissä yhteenotoissa voisivat tääl
lä kohdata ulkomainen ja kotimainen, nykyaika ja menneisyys.
Joku ehkä sanoo: taideteollisuutemme- han on kehittynyt aivan erinomaisesti ja jopa saavuttanut suurimmat kansain
väliset voittonsa juuri sinä aikana jol
loin museo on ollut varastoituna. Mik
sei se tulevaisuudessakin selviäisi hy
vin ilman että uhraamme rahaa vielä yhteen »pölyiseen» museoon niiden li
säksi jotka meillä jo on?
Tämä on, kuten sanotaan, hyvä kysy
mys. Mutta se perustuu joihinkin laajal
le levinneisiin väärinkäsityksiin. Taide
teollisuutemme ei todellakaan ole niin merkillinen kuin 50- ja 60-luvun kan
sainväliset menestykset saivat yhden ja toisen uskomaan. Nämä menestykset perustuivat muutaman lahjakkaan muo
toilijan (sekä heidän opettajansa ja PR-väen) panoksiin, ja jo varhain vali-
17
Läroverketförgossaroohflickor-BrobergskasamskolanKorkeavuorenkatu23Högbergsgatan.
L00ЩЯЯШШ
-...-vv
I •P*щьц
^ 5 .;
■I ЦщШМШтвВёт■,-r£as№m№ f
.<a■шжUtil",
1f.l
M iil \
:Jm
.f Р Ш
!i1 *
BlÏ1”
II
IzU
söjpjeiBissee■ B H
гкг.'эv.<з:м^
йусИш|>>^№Кя,№-#щексл~"S iB iS äS S ili Г
1SSÆ_
:
r iü T 1 i"
!Г:rЖ
àJ'
” ^З
8'":l,i> . Y
Llí-I
üíhí
Y;-.-.;:;.
i;W k ^Æ .
N(
щ ■ y f
U*4и ,ш з
sx
-i'vЧ У
?
Л
tS/i.:л*/*,*«♦*f*»y*+tr
*S ,. ..
У**», .*£¿<4U/faffT<'"'-
к ~
<./ У л У и .'
XZr.Zri--íL’/v»-/
3È3Í,-Ífi£¿
S 5
HUSVILL KULTURINSTITUTION I dag finns det inget konstindustrimu
seum där.
I själva verket fick samlingarna packa in redan 1912, då huset hade hunnit bli så trångt att de andra medhyres- gästerna inte tyckte att de hade plats
Erik Kruskopf*
nog.
Just de åren låg inte konstindustrin särskilt bra till, och dessutom stod en acceptabel reträttplats i utsikt: övre våningen av Villa Hagasund där Stadsmuseet höll till på nedre botten.
Villa Hagasund kom emellertid att bli det första trappsteget på en ständigt brantare väg utför, vad beträffar konstindustrimuseets lokaliteter.
År 1887 fullbordades och invigdes i Helsingfors en ståtlig byggnad, som skulle rymma Konstflitföreningens sam
lingar, dvs. Konstindustrimuseet. Dessu
tom skulle där finnas plats för ett bild
konstmuseum samt för skolorna för bildkonstnärer och formgivare.
Invigningen var en stor händelse i lan
dets kulturliv. Flaggor och musik ackompanjerade den, och byggnadens främste tillskyndare, professor C. G.
Estlander, höll ett högstämt invig
ningstal.
Bland annat uttryckte han sin glädje över att konstindustrisamlingarna, som man lagt grunden till redan i början av 70-talet, och som nu hunnit nå ett icke föraktligt omfång, äntligen skulle få en värdig permanent hemvist.
I Villa Hagasund fanns det inte rum särskilt länge heller, vilket man ju borde ha kunnat räkna ut. Stadsmuseet växte, och hade förhandsrätt. Hyres
gästen kastades ut den 1 juni 1928, men lyckade igen finna en ny lokal, denna gång vid Bulevarden.
1933 var tiden ute också där. Nu för
barmade sig Stockmann över samlin
garna, och upplät några salar i sin fjärde våning för ändamålet.
Kär fick de stanna till krigsutbrottet, men så blev man rädd för bombarde
mang, och kollektionerna packades ner igen.
De hade för all del inte heller tidigare varit utan husrum. Först hade de visats i en laboratoriebyggnad som tillhörde Helsingfors universitet, sedan i en skollokal vid Kaserntorget, och därefter ytterligare under kortare tider i ett par provisoriska lokaler.
Ytterligare en fristad fann de till slut i en lokal vid Norra Kajen, men här hade allmänheten inte mera tillträde, och möjlighet att arrangera specialut
ställningar fanns inte heller.
Men dessa utrymmen hade varit provi
soriska och föga tillfredsställande, och man ville skapa en mera bestående ram för dessa föremål, som var av
sedda att tjäna landets blivande form
givare som mönsters och den stora all
mänheten som smakfostrare.
Förnedringen var fullständig, när sam
lingarna till slut packades ner i lådor och stuvades undan i ett lager på Skatudden.
Men i den nya byggnaden hade de fasta murar omkring sig, och i sitt tal betecknade Estlander det som en se
ger för den visuella kulturens förmåga till samarbete och endräkt att bild
konsten och konstindustrin hade kun
nat samsas om detta konstpalats.
Denna »kraftgenom-endräkt»-devis sat
tes också upp på byggnadens fasad, för att markera samarbetets betydelse.
Och för att understryka den breda öppenheten och bildningssträvandenas allmängiltighet, döptes bygnaden till
«Ateneum».
Där dväljs de faktiskt ännu i dag Var och en som fått se ens stickprov ur dessa lådor häpnar över samlingar
nas omfång och rikedom.
Många skrin har höjts mot skyarna, appeller har utformats, projekt har gjorts upp. Men någon ny byggnad — eller ens några hyrda salar — har inte kunnat uppdrivas.
* fll.dr.
19
få begåvade formgivares (och deras lärares samt PR-folkets) insatser, och man klagade redan tidigt på att vår konstindustri saknade bredd.
1975, när föreningen som skapat sam
lingarna
fick allmänheten se ett slags utkast till ett allernatlv för ett sådant museum.
Jublleumsexpon i Ateneum gav en översikt över den inhemska formgiv
ningens skeden genom tiderna, och detta vore väl en central uppgift också för ett permanent museum.
Dessutom finns det utländska föremål, och mängder som Inte hör till den grädde som man försökte skumma av för 100-årsexpon.
hundraårsjubileum, firade
I dag har den varken bredd eller djup.
Den famlar i själva verket I hela sin målsättning.
Sådant famlande är naturligt, och hör till saken då och då. Men finner man inte snart vägen vidare mot acceptabla lösningar, kan situationen bli proble
matisk.
Men ett museum ska inte bara visa föremål. Vid sidan av detta bör det också fungera som en levande axel kring vilken den aktuella debatten kring formgivningens frågor kan kretsa.
Museer löser kanske Inte sådana prob
lem, men kan fungera som katalysato
rer, kring vilka lösningarna växer fram.
Museer i dag är sällan dammiga institu
tioner med föremål i rad I vitriner. De är levande och aktiva inrättningar, som ser som sin uppgift att verka mitt i nutiden, i kraft av det vetande erfa
renhet som ligger förborgad i deras samlingar.
Här kunde utländskt och inhemskt, nutid och forntid, mötas i fruktbara sammanstötningar.
Någon kanske säger: vår konstindustri har ju utvecklats alldeles utmärkt och tillochmed nått sina största internatio
nella seger just under en tid då museet har legat inpackat. Varför skulle de inte även i framtiden klara sig bra utan att vi nu offrar pengar på ytterligare ett »dammigt» museum utöver dem vi redan har?
I lådorna på Skatudden ligger mycket sådant vetande. Det är ett slöseri av stora mått, att inte utnyttja denna källa till Insikt och förståelse för en verksamhet, som i stället för att minska i betydelse, tvärtom år för år blir allt mera betydelsefull ju mer konstgjord och skapad genom mänskliga ingripan
den den miljö blir, som vi lever i.
Det är, som man brukar säga, en bra fråga. Men den bygger på några vitt ut
bredda missförstånd. Vår konstindustri är verkligen inte så märklig som femti- och sextitalets internationella fram
gångar kanske fick en och annan att tro. De framgångarna byggde på några
Det är därför som ett konstindustrimu
seum i dag verkligen kan karakterise
ras som en viktig angelägenhet. Ett museum som inte är inpackat i lådor, utan har rum att leva och fungera i.
20
SUOMEN TAIDETEOLLISUUSYHDISTYKSEN NÄYTTELYTOIMINTA Omat näyttelyt, osanotto näyttelyihin, edustus
KONSTFLITFÖRENINGENS I FINLAND UTSTÄLLNINGSVERKSAMHET Egna utställningar, deltagande i utställningar, representation
YHTEISPOHJOISMAISIA joista
av vilka SAMNORDISKA NÄYTTELYT
UTSTÄLLNINGARNA 1876—1889
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
2
5
7 1890—1899
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
2
3 5
1900—1909 kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
8
2
10 1910—1919
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
8
8 1920—1929
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
12
3
15 1930—1939
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
30
5
35 1940—1949
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
11
2
13 1950—1959
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
30
109 139 32
1960—1969 kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
29 79
108 8 1970—1975
kotim./inhemska ulkom./utländska yht./tills.
7
57 64 15
404 55 139 265
1875—1975 Yht.
Yht. Yht.
Kotim. Ulkom
Inhemska Utländska Tills.
Tills.
Tills.
21
VUOSIKERTOMUS 1975 OSA
KOTIMAINEN TOIMINTA
Yhdistyksen perustamisesta tuli 29.10.1975 kuluneeksi 100 vuotta. Vuosikirjan Il osaan on kokonaisuudessaan koottu 100-vuotisjuhlallisuuksiin liittyvät asiat, selostukset juhlakokouksesta sekä sen yhteydessä julkistetusta Suomen Taide
teollisuusyhdistyksen 100-vuotissäätiöstä, muistohetkestä kunniajäsenten hau
doilla, Helsingin Yliopistossa pidetystä pääjuhlasta, jota Tasavallan Presidentti Urho Kekkonen kunnioitti läsnäolollaan sekä illallistanssiaisista ravintola Adlo- nissa. Lisäksi selostukset 100-vuotisnäyttelystä sekä näyttelyn virallisten ava
jaisten jälkeen valtioneuvoston juhlasalissa pidetystä vastaanotosta kutsuvie
raille; 100-vuotisjuhlien yhteydessä julkaistuista erikoispostimerkistä sekä jul
kaisusta.
Kirjasto: Kirjastoa ovat käyttäneet koti- ja ulkomaiset alan tutkijat, opiskelijat, alan ammattilaiset sekä tiedotusvälineet. Suomalaista ja ulkomaista taideteol- lisuuskirjallisuutta on kartutettu ja kirjastoon ovat tulleet luettelot vuoden 1975 aikana kotimaassa ja Euroopassa järjestetyistä huomattavimmista taideteolli- suusnäyttelyistä. Kirjastoon on tilattu 24 alan aikakauslehteä.
Kotimaiset taideteollisuusalan yritykset ovat säännöllisesti lähettäneet esit
teitä uutuuksistaan yhdistyksen tuote-esitteiden kokoelmaa varten. Taiteilijoi
den henkilökortistosta ja kirjallisuuden artikkelilähteiden hakemistosta on toi
mitettu tietoja lehdistölle ja tiedotusvälineille kotimaahan ja ulkomaille.
Kuva-arkisto ja diapositiivisarjat: Yhdistyksen kuva-arkisto sisälsi vuoden lo
pussa kaikkiaan 3310 väridiapositiivia kortistoituine tietoineen. Niistä noin 280 hankittiin kuluneen vuoden aikana. Mustavalkoisten kuvien arkisto käsittää tällä hetkellä noin 3200 kuvaa. Yhdistys lainasi vuoden 1975 aikana 125 diapo- sitiivisarjaa ja noin 900 valokuvaa tai diapositiivia informaatiotarkoituksiin.
Sarjoja toimitettiin kuluneen vuoden aikana Ulkoministeriölle 110 kpl, muille laitoksille ja yksityishenkilöille sarjoja 62 kpl, yksittäisiä kuvia 100 kpl.
Yhdistys on vuodesta 1970 lähtien tuottanut diapositiivisarjoja, jotka esittelevät suomalaisen taideteollisuuden eri aloja. Sarjat sisältävät kukin 50 diaa sekä noin 10—15 sivuisen kuvakertomusta seuraavan esitelmän paitsi suomeksi ja ruotsiksi, myös englanniksi, ranskaksi ja saksaksi. Vuoden 1975 loppuun men
nessä olivat valmistuneet seuraavat sarjat: yleinen sarja, tuoli-, ryijy-, kera
miikka-, kirja-, lasi-, koru-, suomalainen jugend-, kirkollinen-, käsin
kudottuja tekstiilejä käsittelevä sekä hopeasepäntyötä esittelevä sarja. Lisäksi arkistoon liitettiin Oy Artek Ab:n toimittama Alvar Aaltoa taideteollisena muo
toilijana esittelevä sarja. Suunnitteilla ovat kuvakudoksia ja julisteita esittelevät sarjat.
Shopping for design: Kuluneena vuonna julkaistiin yhdistyksen toimesta kah
dennentoista kerran Shopping for design-esite, korkealuokkaisia alan liikkeitä esittelevä osto-opas. Esitteen painos oli 100.000 kpl, ja sen jakelu tapahtuu mm. Kauppa- ja teollisuusministeriön matkailuneuvoston, Helsingin kaupungin matkailutoimiston, hotellien, pankkien ja matkatoimistojen kautta. Ulkomailla esitettä jakavat Suomen edustustot sekä matka- ja liikennetoimistot.
Muuta toimintaa: Yhdistys on toiminut neuvonantajana valtiovierailujen yhtey
dessä annettujen Tasavallan Presidentin lahjojen suhteen myös tänä vuonna.
Yhdistyksen menot kotimaan toiminnan osalta olivat kuluneena vuonna
377.829 markkaa. 22