1
и
s*
Ч
: :
F
::
Suomen Taideteollisuusyhdistys 1972
в
Konstilitföreningen i Finland
« M il я
".
tt 'r '/ Æ i U
. ■/ # f A
■
ж ; ж Я
SUOMEN TAIDETEOLLISUUS- YHDISTYS
VUOSIKIRJA 1972
JA TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 1971
KONSTFLITFÖRENINGEN I FINLAND
ÅRSBOK 1972
OCH VERKSAMHETSBERÄT
TELSE FÖR 1971
à л rytb-
POHJOISMAINEN DESIGN- yiu*
INSTITUUTTI ... 5 ETT NORDISKT DESIGNINSTITUT 8
Thor Forsskåhl
KULTTUURI JA SOPEUTUMINEN . . 11
Thor Forsskåhl
KULTUR OCH ANPASSNING .... 13
Kari Pääskynen
SUOMEN TAIDETEOLLISUUS
YHDISTYKSEN ARKISTOSTA . 15
Kari Pääskynen
UR KONSTFLITFÖRENINGENS
I FINLAND ARKIV ... 17
Marjatta Levanto
TAITEELLISTA TEHDASTAVARAA—
TEOLLISEN MUOTOILUN AATTEI
DEN YLEISTYMINEN SUOMESSA 19
Marjatta Levanto
KONSTNÄRLIG FABRIKSVARA — HUR IDEERNA OM INDUSTRIELL FORMGIVNING BLEV ALLMÄNNA I FINLAND ... 24
Arno Sirviö
TEOLLISTA MUOTOILUA KOSKE
VAN TUTKIMUKSEN ESITTELYÄ . . 28
Arno Sirviö
EN STUDIE ÖVER INDUSTRIELL FORMGIVNING ... 31 VUOSIKERTOMUS 34
. . 49 HALLINTO
ÅRSBERÄTTELSE . .. 53
Vuosikirjan kirjoittajat vastaavat itse artikke
leissa esittämistään mielipiteistä.
Årsbokens artikelförfattare svarar själv för de
åsikter de framför. ADMINISTRATION . . 69 4
POHJOISMAINEN DESIGN INSTITUUm
Ajatus pohjoismaisen design-instituu- tin perustamisesta syntyi Suomessa Valtion
pari vuotta sitten. Idea herätti vasta
kaikua myös muissa Pohjoismaissa, ja viime syksynä valmistui asiasta Poh
joismaisen kulttuuritoimikunnan teettä
mä raportti, jossa design-yhteistyöhön suhtaudutaan erittäin suopeasti — pi- detäänpä sitä suorastaan välttämättö
mänä, jotta Pohjoismaat voisivat säi
lyttää hyvät kilpailuasemansa niillä sek
toreilla, joilla muotoilun merkitys on suuri.
mansa ja yli 20 sivua käsittävän ra
porttinsa.
Sanatarkasti käsitettynä työryhmän tehtävänä oli ennen kaikkea selvittää pohjoismaisen design-instituutin tarve muotoilun ja alan informaatiotoimin- nan kehittämiseksi. Siinä yhteydessä tuli tutkia myös mahdollisen instituu
tin suhdetta alan peruskoulutukseen, muotoilua sivuavien erikoisalojen huo
mioonottaminen sen toiminnassa sekä hahmotella toiminnan suuntaviivoja.
Ryhmä ei kuitenkaan katsonut tehtä
vänsä rajoittuvan pelkästään instituutti- ajatuksen puitteisiin, vaan käsittelee raportissaan laajalti pohjoismaisen yh
teistoiminnan merkitystä, mahdolli
suuksia ja muotoja yleensä designin alalla.
taideteollisuustoimlkunnassa
Raportin valmistaneeseen työryhmään kuuluivat:
Alf Boe Nils Johansson Juhani Pallasmaa Sten Zinck
Norja Ruotsi Suomi Tanska
Raportissa on perusteellisesti selvitet
ty tällä hetkellä vallitseva koulutus
tilanne eri Pohjoismaissa ja tältä poh
jalta pyritty vetämään johtopäätökset myös siitä, miten ja millaisin muodoin pohjoismaisen yhteistyön tulisi tapah
tua. — Voidaan sanoa, että käsittely
tapa eittämättä on osoittautunut hedel
mälliseksi: antaahan raportti paljon laajempia suuntaviivoja tulevan toimin
nan organisoimiseksi kuin mitä insti
tuutti-ajatus sinänsä ja ahtaammin kä
sitettynä olisi sisältänyt.
Vuoden 1970 alussa kääntyi Suomen valtion taideteollisuustoimikunta ope
tusministeriön puoleen ehdottaen de
sign-instituutin perustamista alan jat
kokoulutuksen ja tutkimustoiminnan edistämiseksi. Ministeriö vei ajatuksen edelleen Pohjoismaiselle kulttuuritoi
mikunnalle. Kesäkuussa -70 oli edistyt
ty jo niin pitkälle, että asetettiin yh
teispohjoismainen työryhmä selvittä
mään kysymystä.
Työryhmä päätti aluksi selvittää muo
toilun sektorilla vallitsevan tilanteen kussakin maassa erikseen ottamalla yhteyksiä alan eri organisaatioihin, kouluihin ja laitoksiin. Tämän kansalli
sella tasolla tapahtuneen työn lisäksi ryhmä järjesti yhteisiä kokouksia. Lo
kakuussa 1971 se jätti Pohjoismaiselle kulttuuritoimikunnalle valmiiksi saa-
Tämän hetkistä muotoilijakoulutuksen tilannetta eri pohjoismaissa tarkastel
taessa siinä havaitaan monia yhteisiä piirteitä. Kaikissa maissa koulutus on
kin parhaillaan uudelleen järjestelyn alaisena. — »Nykyinen koulutus on sekä riittämätöntä että liian kapea-alaista», 5
ja joka luonteensa puolesta tyydyttäisi kansallisia tarpeita.
raportti huomauttaa, »esteettisen ope
tuksen lisäksi sen tulisi sisältää teolli
sen massatuotannon ongelmia sekä työpaikkojen ja muun fyysisen miljöön suunnitteluun liittyviä kysymyksiä...
Ympäristöongelmat ovat selvästi osoit
taneet, että suunnittelijan tulisi olla monipuolisesti suuntautunut — suun
nittelun, tuotannon, markkinoinnin, ku
lutuksen ja tuotteen lopullisen hävittä
misen ongelmiin perehtymistä myöten.
Suunnittelijan uusi koordinoijan tehtä
vä edellyttää laajoja tietoja ja perus
teellista teoreettista ja metodista kou
lutuspohjaa».
Raportissa eritellään tärkeimmät kou
lutuksen alalla ilmenevät heikkoudet, jotka paljolti ovat samoja kaikissa maissa: puuttuu laaja-alaisesti käsitetty tuotesuunnittelu- ja ympäristösuunnit- telukoulutus, koulutus on liian traditio
naalisesti ja koulumaisesti suuntautu
nut ja erikoistunut ahtaisiin ammatti
alueisiin, poikkitieteelliset näkökannat puuttuvat, kansainväliset kontaktit ovat liian vähäiset, jatkokoulutusmahdolli
suudet samoin, ja »tutkimustarvetta ei ole otettu kylliksi — jos lainkaan — huomioon, mikä on tuonut mukanaan opetuksen sisällön lukkiutumisen ai
heen ja metodin suhteen.»
Varsinaisen pohjoismaisen yhteistoi
minnan puitteissa hoidettavaksi jäisi
vät ennen kaikkea seuraavat kokonai
suudet ja toimenpiteet:
1. Yleinen ja jatkuva mielipiteiden vaih
to muotoilukoulutuksesta, lainsäädän
nöstä, taloudesta, tutkimuksesta, ja niiden mukaisista toimenpiteistä so
piminen.
2. Opettajien ja oppilaiden vaihto ole
massa olevien koulu- ja tutkimuslai
tosten kesken.
3. Luennoitsijoiden vaihto ja yhteistyön aloittaminen luentotoiminnassa käyt
täen sekä pohjoismaisia että ulko
puolisia voimia.
4. Liittyen kohtaan 3: kurssien, semi
naarien ja jatkokoulutuksen organi
soiminen a) opettajille, b) oppilaille, c) ammatissa toimiville.
5. Muotoilulle ja muotoilijakoulutuksen kehitykselle tärkeän informaation (näyttelyiden) vaihtaminen ja suun
nitteleminen.
Erityisen ajankohtaisiksi nämä koulu
tuksen uudistamisvaatimukset tulevat, kun tiedetään, että parhaillaan perus
tetaan korkeatasoisia muotoilijakoulu- tuslaitoksia nopeassa tahdissa eri maihin: mainittakoon vain tässä yhtey
dessä USA, Japani, eräät Euroopan maat — ennen kaikkea Englanti — sekä Neuvostoliitto. Pohjoismaiden edulliset lähtöasemat ja tähän astiset saavutuk
set — mm. hyvä kilpailutilanne niillä aloilla, joilla designilla on tärkeä mer
kitys — ovat vaarassa, jollei koulu
tukseen ryhdytä kiinnittämään pian va
kavaa huomiota.
Työryhmä ehdottaa, että kurssit ja seminaarit järjestettäisiin mahdollisim
man paljon konkreettisten työprojek
tien toteuttamisen merkeissä, jolloin niistä saataisiin suoranaista käytännöl
listä hyötyä teollisuudelle yms. Toimin- pitäisi myös mahdollisuuksien mu
kaan olla luonteeltaan poikkitieteellis
tä. Eri alojen asiantuntijoiden yhteis
työlle tulisi luoda mahdollisuuksia. — Edellä mainituista toimenpiteistä saa
taisiin välitöntä käytännöllistä hyötyä mm. seuraavissa asioissa: opettajavoi
mien ja muiden resurssien järkevämpi käyttö, koulutustason ja samalla myös ammatillisen tason nousu, lisääntyneet erikoistumisen mahdollisuudet, kasva
neet valinnan mahdollisuudet oppilaille.
nan
Yhteenveto-osassaan raportin tekijät korostavat, että design-koulutuksen edistäminen tulee tapahtua sekä kan
sallisella että pohjoismaisella tasolla.
— Edellisen suhteen tulisi luoda enem
män mahdollisuuksia poikkitieteellisille toimintamuodoille, tutkimukselle ja kan
sainvälisille kontakteille. Lisäksi jokai
sessa maassa tulisi tehdä alan koulu- tusvoimavarojen uudelleen järjestely.
Kansallisen peruskoulutuksen rinnalle tulisi kehittää systemaattinen jatko
koulutus, johon olisi helppo osallistua
Ryhmä pitää raporttiaan kuitenkin en
nen kaikkea lähtökohtana, jonka poh
jalta yhteistyötä voidaan edelleen ke
hitellä. Koska siinä hahmotellut asiat ovat uusia, pitäisi suunnitelmia kehi
tellä edelleen nojautuen käytännössä saataviin lisäkokemuksiin sekä ulko
maista kehitystä seuraten. 6
tettava n toimiston työtä. Toimikun
nan jäsenet valitaan kansallisten toi
mikuntien jäsenistä. Sen tulee ko
koontua säännöllisesti käsittelemään suunnitelmia ja projekteja, joiden to
teuttamisesta huolehtii toimisto.
Ne elimet ja muodot, joiden puitteissa yhteistyön eteenpäin kehittäminen tu
lisi tapahtumaan, on määritelty lähi
ajan tavoitteissa, joista pääkohdat ovat seuraavat:
1. Kuhunkin maahan perustetaan kan
sallinen toimikunta, jossa ovat edus
tettuina alan tutkimuslaitokset ja koulut, ammatilliset järjestöt, aatteel
liset järjestöt ja elinkeinoelämä.
2. Perustetaan pienempi yhteispohjois
mainen toimikunta johtamaan perus-
3. Perustetaan kolme henkilöä käsittä
vä toimisto, jonka tehtävänä on toi
minnan järjestely ja projektien toteut
taminen, vaatimattoman tiedotusleh- den julkaiseminen, jne. Sen toimintaa johtaa kohdan 2 yhteispohjoismainen toimikunta.
7
ETT NORDISKT DESIGNINSTITUT
över tjugo sidor till Nordiska kultur
kommissionen.
Ordagrant uppfattad var arbetsgrup
pens uppgift framför allt att utreda behovet av ett nordiskt designinstitut för utvecklingsarbete och information på designområdet. I samband med det
ta skulle även det eventuella institutets förhållande till grundutbildningen un
dersökas, anknytningen till verksamhet av liknande art på områden av betydel
se för designutvecklingen skulle tas i beaktande och riktlinjer för verksam
heten dras upp. Arbetsgruppen ansåg dock inte att dess uppgift begränsades till enbart institutidén, utan behandlar i sin rapport på bred bas betydelsen av, och möjligheterna och formerna för nordiskt samarbete på design
området.
De nuvarande utbildningsförhållandena i de olika nordiska länderna utreds grundligt i rapporten och utgående från dessa har man strävat till att dra slutsatser även om hur, och i hurudana former, det nordiska samarbetet borde förverkligas,
form har onekligen burit frukt: rap
porten ger mycket mera vidsynta rikt
linjer för den framtida verksamhetens organisation än vad institutidén i och för sig och snävare uppfattad hade fö
rutsatt.
Tanken att grunda ett nordiskt design
institut uppstod i Finland, inom statens konstindustrikommission, för några år sedan. Idén väckte genklang i de andra nordiska länderna och i en rapport som sammanställdes senaste höst på uppdrag av Nordiska kulturkommissio
nen är man mycket gynnsamt inställd till designsamarbete. Samarbete anses t.o.m. nödvändigt för att de nordiska länderna skall kunna behålla sin ställ
ning i konkurrensen på de områden där formgivning är viktig.
Till arbetsgruppen som sammanställde rapporten hörde:
Sten Zinck Juhani Pallasmaa Alf Boe
Nils Johansson
Danmark Finland Norge Sverige
I början av år 1970 vände sig finska statens konstindustrikommission till undervisningsministeriet och föreslog att ett designinstitut skulle grundas för fortbildningen på området och för att främja forskningen. Ministeriet för
de tanken vidare till Nordiska kultur
kommissionen. I juni 1970 kunde en samnordisk arbetsgrupp tillsättas för att utreda frågan.
Arbetsgruppen beslöt att först klar
göra den nuvarande situationen på formgivningens olika områden i res
pektive länder genom att ta kontakt med de olika organisationerna, skolor
na och instituten. Utöver detta arbete på nationell nivå ordnade gruppen ge
mensamma möten. I oktober 1971 över
lämnade arbetsgruppen en rapport på
Denna behandlings-
Vid granskningen av utbildningen på designområdet i de nordiska länderna just nu upptäcktes många gemensam
ma drag. I alla länder är utbildningen 8
som bäst föremål för omorganisa
tion. — -Den nuvarande utbildningen är både otillräcklig och för snäv», an
märker rapporten, »förutom estetisk skolning borde den omfatta också den industriella massproduktionens prob
lem samt frågor som rör arbetsplat
sers och övrig fysisk miljös planering.
... Miljöproblemen har tydligt visat, att planeraren måste vara allsidigt orienterad —allt ifrån problem rörande planering, produktion, marketing, nytt
jande, till produktens slutliga för
störing. Planerarens nya koordinerande uppgift förutsätter vida kunskaper och en stabil teoretisk och metodisk ut- bildningsgrund.»
I rapporten räknas de mest iögonenfal
lande bristerna på utbildningsområdet upp, vilka till stor del är desamma i alla länder: avsaknad av ett över
gripande grepp på utbildningen av pro
dukt- och miljöplanerare, utbildningen är alltför traditionellt och skolmässigt upplagd och differentierad i snäva fac
kområden, tvärvetenskapliga aspekter saknas, de internationella kontakterna är alltför få, möjligheterna till komplet
terande skolning likaså, och »forsk
ningsbehovet har inte beaktats i till
räcklig utsträckning
— vilket bl.a. medfört en fastlåsning av undervisningens innehåll i fråga om ämnen och metoder».
Dessa fordringar på förnyelse av ut
bildningen blir synnerligen angelägna då man vet att institutioner med högt kvalificerad utbildning på designom
rådet i dag snabbt etableras i olika länder, vi nämner i detta sammanhang endast USA, Japan, vissa europeiska länder — framför allt England — och Sovjetunionen. De nordiska ländernas goda utgångspunkt och deras vinningar hittills, bl.a. den gynnsamma konkur
renssituationen, riskerar att bli allvar
ligt försämrade inom de områden där designexpertis har verklig betydelse, om man inte snart allvarligt uppmärk
sammar utbildningen.
I sin resumé av rapporten betonar för
fattarna att en reform av designutbild
ningen bör ske både på nationell och nordisk nivå. Ifråga om den förra borde flera möjligheter skapas för tvärve
tenskapliga verksamhetsformer, forsk
ning och internationella kontakter. Des
sutom borde varje lands skolningsre- surser på området omorganiseras. Jäm
sides med den nationella grundskol
ningen borde en systematisk fortbild
ning utvecklas, som skulle vara lätt att deltaga i och som skulle vara äg
nad att tillfredsställa nationella behov.
Inom det egentliga nordiska samar
betet skulle framför allt följande verk
samhet tagas till utgångspunkt:
1. Allmänt och fortgående utbyte av synpunkter inom designpedagogik, lagstiftning, ekonomi och forskning med motsvarande samordning av åtgärder inom dessa områden.
2. Utbyte av lärare och studerande mel
lan existerande utbildnings- och forskningsinstitutioner.
3. Utbyte av föreläsare och upprättande av nordiskt samarbete i fråga om föreläsningsverksamhet med anlitan
de av nordiska och utomnordiska krafter.
4.1 nära anslutning till punkt 3: organi
sation av kurser och seminarier för vidareutbildning av a) lärare, b) stu
derande och c) yrkesverksamma designers.
5. Utbyte och gemensam utformning av information (utställningar) av bety
delse för designens och design
pedagogikens utveckling.
Arbetsgruppen räknar med att kurser och seminarier i stor utsträckning skulle organiseras kring genomförandet av konkreta arbetsprojekt som kan komma till praktiskt genomförande i industrin eller på annat sätt. Verksam
heten bör vidare så vitt möjligt få en tvärvetenskaplig inriktning. Möjligheter bör skapas för samarbete med expertis på olika områden. — De ovannämnda åtgärderna skulle vara av omedelbar praktisk nytta bl.a. för ett rationellt utnyttjande av lärarkrafter och andra resurser, för höjning av utbildnings
nivån o°h samtidigt av yrkesstandar- den, för ökade möjligheter i fråga om specialisering på ett fack och flera valmöjligheter för de studerande.
Gruppen anser att dess rapport fram
för allt bildar utgångspunkt för förslag till samarbete, vilka måste utvecklas vidare. Då de angelägenheter som skis
seras här är nya, bör planerna vidareut
vecklas på grundval av de ökande er
farenheter praktiken ger och med led
ning av utvecklingen i utlandet.
om ens någon
9
samnordiskt sekretariat. Kommitténs medlemmar väljs bland de nationella kommittéernas medlemmar. Den bör sammanträda regelbundet för att be
handla planer och projekt som skall genomföras genom sekretariatets försorg.
3. Ett permanent sekretariat om tre personer upprättas med uppgift att organisera samarbetet och att ge
nomföra samnordiska projekt, samt ge ut ett anspåkslöst informations
blad e.d. Dess verksamhet styrs av den internordiska kommittén som nämnts under punkt 2.
De organisatoriska åtgärder som bör vidtagas för att utveckla ett samarbete definieras i målsättningen för den när
maste framtiden i följande huvudpunk
ter:
1. Nationella kommittéer tillsätts i de respektive länderna, med represen
tanter för a) forsknings- och utbild
ningsinstitutioner på området, b) fackliga organisationer, c) ideellt ar
betande designorganisationer och d) näringslivet.
2. En mindre, permanent internordisk kommitté tillsätts för att leda ett
10
KULTTUURI JA SOPEUTUMINEN
Thor Forsskåhl*
Ihmisen kyky menetellä viisaasti ja taitavasti sekä yksilöllisissä että yh
teiskuntarakenteellisissa ongelmissaan tuntuu kaikista käyttäytymistieteellisis
tä ja teknologisista saavutuksista huo
limatta olevan melko kiistatonta. Mo
net ongelmistamme johtuvat siitä, että me operoimme poliittisilla ideologioil
la ja taloudellisilla päämäärillä, jotka juontavat juurensa menneisyydestä ja jotka sen tähden eivät erityisen hyvin sovellu tähän päivään. Tämä on johta
nut yhteiskunnallisten tavoitteiden asettelussa politiikkaan, joka usein
kaan ei kykene näkemään metsää puilta — eikä näin tapahdu vähiten kulttuurin alalla.
Jos tarkastellaan tämän hetkistä tilan
netta, voidaan havaita laaja ongelma- kimppu, jonka erityisesti pitäisi kiin
nostaa kulttuuripolitiikkoja: Yhteiskun
nassamme tapahtuu valtavia muutok
sia, jotka eivät johdu ainoastaan tekno
logista muutoksista, vaan myös sosiaa
lisista — lisääntyneen sosiaalisen liik
kuvuuden ja kaupungistumisen takia.
Avaintekijänä niissä on vieraantumi
nen sekä ympäröivästä miljööstä että integroituneesta, yksilöllisestä tasa
painosta. Mutta ratkaisu ei ole aino
astaan »osallistuminen», vaan jatku
vuus ja pysyvyys. Ei ainoastaan »aktii
visuus», josta älyllisyys usein on pois
sa, vaan myös arvostelukyky, älylli
syys ja luova päättelykyky täydennet
tynä — ei korvattuna — empiirisellä tutkimuksella. Tuollainen tapa ajatella jaoitellen ilmiöt kahtia ja torjua enem
män tai vähemmän täysin vastakkai
nen kanta johtaa lopuksi siihen, että kaukonäköinen ja järkevä kulttuuripo
litiikan suunnittelu korvataan lyhyt
näköisillä detaljiratkaisuilla.
Koska meidän täytyy eläessämme ot
taa huomioon sekä menneisyys että
tämä päivä ja huominen muutoksineen, täytyy kulttuuripolitiikan ja kulttuurin itsensä tehtävänä paljolti olla sillanra- kentaminen eilisen ja huomisen välille, ja sillä tavoin luoda jatkuvuutta inhi
milliseen olemassaoloon. Siten ratkais
tavanamme on se omalaatuinen para
doksi, että toisaalta ihminen on häilyvä ja aulis muutoksiin, mutta toiselta puolen hän haluaa myös syvyyttä ja pysyvyyttä, jonka edellytyksenä ovat hyvin hitaat muutokset perustavaa laatua olevissa asenteissa, normeissa ja arvostuksissa. Yleensä tavataan sa
noa että kestää yhden sukupolven ajan ennenkuin jokin ajatus tulee yleisesti omaksutuksi, mutta monet tutkimuk
set osoittavat, että näyttää kestävän useampia sukupolvia ennenkuin suuret muutokset perusarvoissa tapahtuvat:
näin on esimerkiksi perheinstituution tai esteettisten käsitysten suhteen, joskin suvaitsevaisuus kasvaa ja tulee yhä monivivahteisemmaksi seurauk
sena yhteiskunnan yleisestä moniar
voistumisesta.
Siksi kulttuurin täytyisi opettaa meitä elämään nykyhetkessä unohtamatta ei
listä ja ottaen huomioon tulevaisuuden auttamalla meitä havaitsemaan ero pysyvien arvojen, jotka muuttuvat hi
taasti, ja tilapäisten arvojen välillä, jotka muuttuvat nopeasti ja ovat pin
nallisempia ja aikaansidottuja. Tätä voi
daan kuvata esimerkillä. Jos tarkastel
laan sitä kirjaMisuutta ja maalaustai
detta, jolla yhä tänään on suurin tai
teellinen ja tosiasiallinen merkitys, se on subjektiivista, yksilöllistä ja saman
aikaisesti ihmisläheistä taidetta, jos
kin ilmaisutavat tietyssä määrin ovat muuttuneet. Sen sijaan olemme koke
neet joukon kulttuurin ja taiteen päi
väperhosia kuten pop-taide, flower
power -liike, hippiliike, ylioppilasliik
keet 60-luvun loppupuolella ja nyt vii
meksi supertähti-Jeesuksen.
‘Thor Forsskåhl, 31. FM.malst., osastopäällikkö.
Julkaissut artikkeleita musiikista, kulttuurin ongelmista ja opetuksesta eri päivälehdissä ja
tehnyt useita radio-ohjelmia. Todennäköisesti nämä pinnalliset kult- tuurimanifestaatiot ovat jonkinlaista 11
Dennis Meadows ja Jay Forrester tie
tokonemallilla ovat tehneet kuuluisan Romklubbenin toimeksiannosta sekä professori Gösta Ehrensvärdin tulevai
suudennäkymien perusteella näyttää siltä, että kulttuuri ja ennen kaikkea kaunotaiteet ja muut henkisen toimin
nan alat kuten filosofia tulevat koke
maan uuden kukoistuskauden yhteis
kunnassa, jota leimaa puute käytän
nöllisesti katsoen kaikista materiaali
sista voimavaroista, koska me olemme kuluttaneet ne kasvukiihkossamme.
Näin tietysti, jolleivat ekologiset ongel
mat ole tulleet ihmiskunnalle voitta
mattomiksi. Niiden futurologien mu
kaan, jotka eivät kauppaa jälkiteollista onnellisuushuumaa, tulemme 2000-1 u- vun ensimmäisellä neljänneksellä ole
maan pakotettuja palaamaan agraari- sempiin elämänmuotoihin puuttuvien energia-, raaka-aine- ja elintarvikevaro- jen takia, jollemme ala käyttää voima
varojamme tarkoituksenmukaisemmin ja tehokkaammin.
Joka tapauksessa tulevat kulttuuritoi
minnat kasvamaan huomattavasti ylei
senä toiminnan muotona ja arvostuk
seltaan yhteiskunnassa, jossa polku
pyörä ilmeisesti on statussymboli.
Siksi on niin tavattoman tärkeää, että tunnemme vastuuta ja edistämme kult
tuuriarvojamme luomalla monivivahtei
sen kulttuurin, joka käsittää sen ai
neettoman todellisuuden, joka lujittaa ja muodostaa hedelmällisen perustan ihmisen olemassaololle ja luovalle toi
minnalle sekä yksilölle ja yhteiskun
nalle kokonaisuudessaan.
muotia, dekoratiivista massakulutusta ja ajanvietettä itsessään, jolloin muoto on tullut itseisarvoksi tai problema
tiikka niin abstraktiseksi ja todellisuu
delle vieraaksi, että inhimillisyys ja totuudellisuus ovat voimakkaasti vä
hentyneet, ja tällä tavoin on todellinen kontakti ympäristön kanssa jäänyt saa
vuttamatta.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kult
tuurin täytyy olla populääriä ja yksin
kertaista, jotta se voisi päästä esiin, vaan jopa demokraattisessakin kulttuu
ri-ilmapiirissä on avant garde-kulttuuri alussa jonkinlaista eliittikulttuuria le- vitäkseen menestyksellisesti yhteis
kuntaan. Kulttuurin leviäminen seuraa oletettavasti samoja malleja kuin muut
kin yhteiskunnalliset ilmiöt, niin että pienryhmät ja mielipiteenjohtajat ensin omaksuvat uutuudet, ja jos ja kun he hyväksyvät ilmiön, se jatkaa leviämis- tään muihin väestökerroksiin.
Mutta ei ole kysymys ainoastaan siitä, että juuri tällä hetkellä täytyisi yrittää luoda järkevää ja tarkoituksenmukaista kulttuuripolitiikkaa, joka säilyttää tra
ditiomme ja kokemuksemme ja tekee mahdolliseksi kulttuurin, jossa ihminen voi sopeutua pätevällä ja arvokkaalla tavalla ympäristöönsä ja niihin vaati
muksiin, joita se hänelle asettaa. El, meidän täytyy vielä enemmän suunni
tella huomispäivää varten, niin että hallitsemme kehitystä ja voimme elää ihmisen arvoista elämää myös tule
vaisuudessa.
Niiden ennusteiden pohjalta, joita
12
KULTUR OCH ANPASSNING
Thor Forsskåhl-
Mänskornas oförmåga att handskas på ett klokt och insiktsfullt sätt med både sina mänskliga och samhällsstruktu- rella problem tycks trots alla beteen
devetenskapliga och teknologiska land
vinningar vara ganska påtaglig. Många av våra problem härrör sig från att vi opererar med politiska ideologier och ekonomiska målsättningar som daterar sig från svunna tider och därigenom inte är särskilt adekvata i dag. Detta har lett till en samhällig målsätt- ningspolitik som ofta inte förmått se skogen för träden inte minst på det kulturella planet.
Ser man på dagens situation finns det ett stort problemkomplex som speciellt borde intressera kulturpolitikerna: Det är de omfattande förändringarna som sker i vårt samhälle som inte bara be
ror på teknologiska förändringar, utan också på sociala förändringar genom ökad social mobilitet och urbaniserin
gen där nyckelordet är alienering både från den kringliggande miljön och en integrerad personlig identifikation.
Men lösningen är inte enbart »partici
pation», utan också kontinuitet och permanens. Inte bara »aktivitet» som ofta blivit avintellektualiserad, utan också insikt, intellektualism och krea
tiv deduktion som kompletteras av empiriska undersökningar, inte ersatts.
Detta sätt att tänka i varandra mera eller mindre uteslutande dikotomier leder till att långsiktig och insiktsfull planering av kulturpolitiken ersätts av kortsiktiga detaljlösningar.
Eftersom vi måste leva med det fak
tum att vi har ett förflutet, men också med dagens och morgondagens för
ändringar måste kulturpolitiken och kulturen själv ha mycket funktionen av ett brobyggande där gårdagen integ
reras med morgondagen och på så sätt skapa kontinuitet i den mänskliga till
varon. Vi står här inför en egendomlig paradox genom att mänskan å ena sidan är efemär och böjd för förändrin
gar, men å andra sidan vill hon också ha djup och permanens som betingas av mycket långsamma förändringar i grundläggande attityder, normer och värderingar. I regel brukar man säga att det tar en generation för en idé att bli allmänt omfattad, men många under
sökningar visar att det tycks ta flera generationer innan omfattande föränd
ringar i grundläggande värderingar sker: exempelvis till familjen som ins
titution eller i de estetiska uppfatt
ningarna, även om toleransen ökar och blir mera mångskiftande som en följd av samhällets allmänna plurali- sering.
Det måste därför vara kulturens upp
gift att lära oss att leva med gårdagen i dag för morgondagen genom att hjälpa oss att diskriminera mellan per
manenta värden som förändras lång
samt och temporära värden som växlar snabbt och är mera ytliga och tids- bundna. Man kunde illustrera detta med ett exempel. Ser man på den litteratur och målarkonst som alltjämt i dag har den största konstnärliga och varaktiga betydelse är det den subjek
tiva, individuella och samtidigt mäns- konära litteraturen, även om uttrycks
medlen i viss mån förändrats. Däremot har vi upplevt en rad kulturella och konstnärliga dagsländor som popkons
ten, flower-power-rörelsen, hippierö
relsen, studentrörelserna i slutet av 60-talet och nu senast superstjärnan Jesus.
Förmodligen är det så att dessa ytliga kulturmanifestationer har något av mode, dekorativ masskonsumtion och underhållning i sig där formen blivit ett självändamål eller problematiken blivit så abstrakt och verklighetsfräm
mande att mänsklighet och relevans
*Thor Forsskåhl, 31. FM.mag., avdelningschef.
Publicerat artiklar om musik, kulturella prob
lem och undervisning i olika dagstidningar och gjort flera radioprogram.
13
professor Gösta Ehrensvärds fram
tidsvisioner förefaller det som om kul
turen och i den framförallt de sköna konsterna och olika andliga aktiviteter som filosofi skulle komma att uppleva en ny blomstringstid i ett samhälle som kommer att präglas av knapphet på praktiskt taget alla materiella re
surser eftersom vi förbrukat dem i vårt tillväxtsraseri. Detta naturligtvis om de ekologiska problemen inte blivit mänskligheten övermäktiga. Enligt de futurologer som inte säljer den postin
dustriella lyckoberusningen kommer vi under 2000-talets första sekel att bli tvungna att återgå till mera agrara levnadsformer på grund av bristande tillgångar på energi, råvaror och livs
medel om vi inte börjar utnyttja våra resurser ändamålsenligare och effek
tivare.
I vilket fall som helst kommer kultu
rella aktiviteter att växa avsevärt som en allmän sysselsättningsform och i värde i det samhälle där cykeln even
tuellt är statussymbol.
Därför är det så oerhört viktigt att vi tar ansvar för och vårdar våra kultu
rella värden så att vi bygger upp en mångskiftande kultur som utgör den immateriella verklighet som styrker och utgör en fruktbar grund för mänsk
lig existens och skapande verksam
het både för individen och samhället i sin helhet.
starkt minskat och därigenom har en varaktig kontakt med omvärlden inte etablerats.
Med detta vill dock inte sägas att kul
turen måste vara populär och enkel för att kunna tränga igenom, men till och med i ett demokratiskt kulturkli
mat så är förmodligen avant garde kul
turen någonting av en elitkultur i be
gynnelsen för att successivt sprida sig genom samhället. Kulturdiffusionen följer förmodligen samma mönster som andra samhällsfenomen så att smågrupper och åsiktsledare först anammar nyheter och om och när de accepterar fenomenet fortsätter det att sprida sig till andra befolkningsla
ger.
Men det är inte bara i dag som vi måste försöka skapa en insiktsfull och ändamånsenlig kulturpolitik som bevarar våra traditioner och erfarenhe
ter och möjliggör en kultur i vilken mänskan kan anpassa sig på ett rele
vant och värdigt sätt till sin omvärld och de krav den ställer på henne. Nej, vi måste ännu mera planera för mor
gondagen så att vi är herrar över ut
vecklingen och kan leva ett mänsko- värdigt liv också i framtiden.
Mot bakgrunden av de prognoser som Dennis Meadows och Jay Forrester med en datamodell gjort på uppdrag av den berömda Romklubben samt
14
SUOMEN TAIDETEOLLISUUSYHDISTYKSEN ARKISTOSTA
Kari Pääskynen
Hum.kand. Kari Pääskynen on järjestä
nyt Suomen Taideteollisuusyhdistyksen arkiston työskennellessään yhdistyk
sessä 15.12.-69 — 31.5.-70 sekä 1.4.
— 31.8.-71 välisinä aikoina.
taan ja pyrkimyksiin toteuttaa omak
suttua tavoitetta: kohottaa suuren ylei
sön makua.
Yhdistyksen tehtäväkenttä ei liene ol
lut perin selkiintynyt vielä maailman
sotien välisenä aikana. Ensi sijassa voi
mia tarvittiin sitä paitsi koulun toimin
nan kehittämiseen ja talouden vakaan
nuttamiseen. — Vuonna 1929 opetus
ministeriö pyysi — puolustusministe
riön ohjeen mukaan — järjestöltä lau
suntoa Suomenlahden saarilla mahdol
lisesti sijaitsevista kulttuurihistorialli
sesti arvokkaista muistomerkeistä se
kä niiden evakuoinnista sodan varalta.
Välähdys liittyy erääseen toiseen his
toriamme aihepiiriin
selkkausta Itämeren alueella. Suomen Taideteollisuusyhdistyksen toiminnan kannalta lausuntopyyntö vaikuttaa koh
tuuttomalta, mutta osoittaa järjestön nauttiman arvovallan laajuutta.
Tarkasteltaessa yhdistyksen arkiston materiaalimäärää käy selväksi aineis
ton painottuneisuus nimenomaan vuo
desta 1954 alkaneeseen kauteen. Ar
kisto alkoi nopeasti kasvaa. Mainittuna ajankohtana vaikutti aineiston sisällön ja määrän muutokseen toimitusjohta
jan viran perustaminen yhdistykseen.
Aineistokokonaisuus on v. 1954 lähtien kasvanut voimakkaasti erityisesti ulko
maisen tiedotus- ja näyttelytoiminnan osalta.
Suomen Taideteollisuusyhdistyksen ar
kisto järjestettiin v. 1969—1972 väli
senä aikana. Arkistoitaessa pyrittiin luomaan aineistokokonaisuus, josta alan harrastajat ja tutkijat saisivat no
peasti ja vaivattomasti tarvitsemaansa lähdemateriaalia.
Arkisto tarjoaa käyttäjälleen oloissam
me ainoalaatuisen kulttuurihistoriallis
ten näkökulmien ja yhteyksien koko
naisuuden. On toki harvinaista, että kulttuurijärjestö olisi säästänyt vanhat paperinsa jälkipolvien lukea. Yhdistys toimi aikanaan veistokoulun — sittem
min Taideteollisuus-Keskuskoulun taus- tajärjestönä. Vanhin aineisto koskette- leekin pääosaltaan laitoksen kehitystä.
Herkullista on tutustua Ateneum-raken- nuksen vaiheisiin. Saamme eteemme katkelmia kulttuurikeskustelusta — ai
heena vuosisadan vaihdetta edeltänyt rakennustaide. Yhtä kaikki luemme sa
malla rakennusainehankinnoista rauta
naula- ja hirsitilauksia myöten.
Museon vaiheista piirtyy — tosin kat- kelmallinen — kuva selatessamme van
hoja inventaariluetteloja. 1920-luvulta tiedämme jo päivittäisistä kävijämää
ristä. Vuodelta 1939 tapaamme pape
reita, joista rakentuu kokonaisuus alka
van sodan ennakkovarotoimista — mu
seo siirrettiin sisä-Suomen kansakou- luihin, etupäässä Heinolaan.
Arkisto tarjoaa näkökulmia haparoivin ottein alkaneeseen taideteolliseen tuo
tantoomme, viriävään näyttelytoimin
ounasteltiin
Arkisto on toistaiseksi jaettu aikakau- sittain jaksoihin 1870—1949, 1950—
1964, 1965—1967. Ateneumin kellariti
loista koottu aineisto koskettelee li
säksi ajanjaksoa 1870—1965. Yhdistys rahoitti, samalla kun omaa arkistoa jär
jestettiin, naapurissa sijaitsevan Teolli
suustaiteen Liitto Ornamo r.y:n arkis- 15
laitoksen aineisto. Arkisto käsittää 160 kansiota. Arkistoluetteloa on sivumää
räisesti kertynyt 732. Ornamo r.ym ar
kistossa on (vuosilta 1912—1969) 100 kansiota, arkistoluettelon sivuja on puolestaan 60. Suomen Taideteollisuus- yhdistyksen arkiston luettelo laadittiin yksityiskohtaiseksi; siitä ilmenevät kir
jelmien lähettäjät ja vastaanottajat se
kä tärkeimpien asiakirjojen laatijat.
ton luetteloinnin ja käsittelyn. Näin on maamme taideteollisuusalojen kulttuu
rijärjestöjen aineisto saatu järjestetty
nä alan harrastajien ja tutkijoiden käyt
töön.
Yhdistyksen arkisto on rakenteeltaan jaoteltu aihekokonaisuuksiin: hallinto, kotimainen ja ulkomainen tiedotus- ja näyttelytoiminta sekä talous ja oppi
le
UR KONSTFLITFÖRENINGENS I FINLAND ARKIV
Kari Pääskynen
Hum.kand. Kari Pääskynen har organi
serat Konstflitföreningens arkiv. Han arbetade på föreningens byrå under tiden 15.12.1969
1.4. — 31.8.1971.
I arkivet ses ur olika synvinklar vår konstindustris första, litet famlande början, den impulsgivande utställnings- verksamheten och strävandena mot målet: att förfina allmänhetens smak.
31.5.1970 samt
Föreningens verksamhetsfält torde inte ha varit fullt klarlagt ännu under mel
lankrigstiden. Krafterna användes i första hand på att utveckla skolan och att stabilisera ekonomin. — År 1929 bad undervisningsministeriet, enligt di
rektiv från forsvarsministeriet, före
ningen om ett utlåtande om kulturhis
toriskt värdefulla monument på öarna i Finska viken och en eventuell eva
kuering av dem undan krig. Detta ger en glimt av en annan motivkrets i vår historia — det fanns en förkänsla av kommande konflikter i östersjöområ
det. Att be Konstflitföreningen i Fin
land om ett utlåtande verkar orimligt, men visar vidden av den prestige före
ningen åtnjöt.
Vid undersökning av materialmängden i arkivet framgår det att tyngdpunkten ligger på den period som börjar år 1954. Då började arkivet snabbt växa.
En förändring i innehåll och omfång sammanföll med att föreningen till
satte en verkställande direktör. Sedan år 1954 har arkivet vuxit kraftigt, i synnerhet den del som berör utländsk information och utställningsverksam- het.
Konstflitföreningens i Finland arkiv ordnades under åren 1969—71. Ända
målet var att skapa en helhet av mate
rialet, ur vilken forskare och andra intresserade skulle kunna få fram käll
material snabbt och utan besvär.
Detta arkiv erbjuder en för våra för
hållanden enastående helhet av kultur
historiska synpunkter och förbindelser.
Det är säkert ovanligt att en kulturell organisation sparar sina gamla papper för att följande generationer skall få läsa dem. Föreningen var i tiden Slöjdskolans — sedermera Centralsko
lans för Konstflit — stödorganisation.
Därför berör huvuddelen av det äldsta materialet denna institutions utveck
ling. Det är verkligt intressant att bekanta sig med byggnaden Ateneums skiftande öden. Fragment av en kultu
rell diskussion om byggnadskonsten före sekelskiftet ligger framför en.
Dessutom kan man läsa om anskaff
ningen av byggnadsmaterial, inbegri
pet beställningar på järnspik och stoc
kar. Att bläddra i inventarielistorna ger en -— visserligen fragmentarisk — bild av Konstflitföreningens museums öden.
Från och med 1920-talet känner vi re
dan till det dagliga besökarantalet. Från 1939 träffar vi på dokument om förbe
redande försiktighetsåtgärder inför det begynnande kriget — museet flyttades till folkskolor i det inre av Finland, främst till Heinola.
Arkivet indelas tillsvidare i avdelnin
gar enligt tidsperioder: 1870—1949, 1950—1964 och 1965—1967. Dessutom behandlar det material som samlats upp i Ateneums källare perioden 1870 17
och utländsk informations- och utställ- ningsverksamhet samt ekonomi och material om skolan. Arkivet omfattar 160 mappar. Sidoantalet i arkivregistret är 732 sidor. I Ornamos arkiv (från åren 1912—1969) finns det 100 mappar och sidorna i arkivregistret är 60.
Konstflitföreningens i Finland arkivre
gister är uppgjort i detalj, skrivelser
nas avsändare och mottagare framgår samt namnen på dem som skrivit de viktigaste dokumenten.
—1965. Föreningen bekostade, samti
digt som dess egna arkiv ordnades, katalogisering och behandling av In
dustrikonstförbundet Ornamos arkiv.
På så sätt har de kulturella organisa
tionernas material på konstindustrins olika områden ställts i ordning för konsultation av intresserade personer och forskare.
Föreningens arkiv är uppbyggt av ämneshelheter: administration, inhemsk
18
TAITEELLISTA TEHDASTAVARAA
— TEOLLISEN MUOTOILUN AATTEIDEN YLEISTYMINEN SUOMESSA
Marjatta Levanto*
Viime vuosisadan lopun voimakas tai- dekäsityön uudistuspyrkimys ei jäänyt merkityksettömäksi välivaiheeksi tule
via aikoja ajatellen, vaikka William Morrisin keskeinen ajatus kauneuden jakamisesta kaikille kansankerroksille ei koskaan päässytkään leviämään ylä- ja keskiluokan rajojen ulkopuolelle.
Morrisin koneita kohtaan tuntemasta kammosta johtui, että hänen alusta loppuun käsityönä tehty tuotantonsa kohosi hinnoiltaan tavallisten ihmisten tavoittamattomiin. Saksassa vuonna 1907 perustettu Deutscher Werkbund sitävastoin onnistui siinä, missä Mor
ris oli epäonnistunut. Liike oli arkki
tehtien, taiteilijoiden ja teoreetikkojen yhteenliittymä, joka tähtäsi taiteen ja teollisuuden yhteistyön avulla saavu
tettavaan tuotannon tason parantami
seen. Werkbundin toiminta ulottui laa
jalle alueelle: se järjesti mm. kursseja ja näyttelyitä, julkaisi kirjoja ja oppai
ta sekä avasi työpajoja ja tehtaita tai
teilijoiden ja suunnittelijoiden käyt
töön. Werkbundin ohella Saksassa toi
mi toinenkin järjestö, joka ratkaise
vasti tuli vaikuttamaan taideteollisuu
den tulevaan kehitykseen. Taideteolli
suus- ja arkkitehtuurikorkeakoulu Bau
haus perustettiin vuonna 1919 Walter Gropiuksen johdolla viemään eteenpäin Werkbundin keskeistä ajatusta: sel
laisten esineiden luomista, jotka vas
taisivat sekä esteettisiä että teknisiä ja kaupallisia vaatimuksia, sellaisten tavaroiden kehittämistä, jotka oli suun
niteltu nimenomaan teollista massatuo
tantoa varten.
käsityöläisten, arkkitehtien ja teolli
suuslaitosten välille. Tämä ohjelma toteutui vuonna 1917 pidetyssä, kään
teentekeväksi muodostuneessa nk.
Kotinäyttelyssä, jonka pyrkimyksenä oli
»hyvän ja rationaalisen maun ilmenty
minen pienissä, varattomissa kodeis
sa». Jotta ohjelma olisi pystytty toteut
tamaan, tuli kaikki taiteelliset voimat saada »aikamme suurimman mahtiteki
jän, teollisuuden palvelukseen». Koti- näyttely onnistui tavoitteissaan yli kaikkien odotusten, tärkeä reaalinen voitto oli se, että useat taiteilijat to
della solmivat pysyvät työsuhteet teol
lisuuslaitosten kanssa. Pari vuotta Kotinäyttelyn jälkeen uusien ajatusten innokas kannattaja Gregor Paulsson keräsi yhteen edeltäneiden vuosien ko
kemukset ja laati ohjelman tulevalle toiminnalle propagandakirjoituksessaan Vackrare vardagsvara, jonka ohjelmana oli »att åstadkomma en definitiv omsvängning till en samlad genera
tions målmedvetna arbete för en på bred social grund lagd formkultur».’
Vackrare vardagsvara -iskulauseesta tuli laajalti koko uudemman taideteol
lisuuden tunnus pitkiksi ajoiksi eteen
päin. Ruotsissa se, oltuaan 20-luvun klassisismin aikana taustalla, otettiin uudelleen käyttöön entisestään laajen
tuneena Tukholman suuressa funktio- nalisminäyttelyssä vuonna 1930, jonka vaikutus Suomeenkin oli varsin mer
kittävä.
Suomessa oli jo 1900-luvun alussa, kan
sallisromantiikkaa vastaan kohdistu
neen hyökkäyksen yhteydessä esiinty
nyt kiivas, rationalismia ja konstruk
tivismia julistanut ryhmäkunta johta
jinaan Gustaf Strengell ja Sigurd Fros- terus. Vaikka tässä kansallisromantik- kojen ja ’koneromantikkojen' välisessä kiistassa ei suoranaisesti puututtukaan taideteollisuuteen, enteili esim. Stren- gellin vuonna 1901 kirjoittama lausel
ma »Tuoli on kaunis, kun se täydelli
sesti vastaa tehtäväänsä»2 täysin tule
vaa funktionalismia. Kesti kuitenkin aina 1930-luvulle asti, ennen kuin Deutscher Werkbundin uudistava vai
kutus oli ratkaisevan tärkeä ruotsalai
sen Svenska Slöjdföreningenin toimin
nalle. Vuonna 1915 yhdistys uudelleen- organisoitiin täysin Werkbundin pe
riaatteiden mukaiseksi. Toiminnan ta
voitteeksi tuli luoda yhteydet taide-
'Marjatta Levanto, fil.maist., Helsingin kau- taideasiain assistentti. Taidehistorian pungm
tuntiassistentti Helsingin Yliopistossa vista 1970 lähtien.
19
to? -kirjasessa tekijät selvittivät käsi
tyksiään taideteollisuuden tavoitteista, jotka heidän mukaansa vielä eilen oli
vat olleet vain ’kauniiden’ yksittäis
kappaleiden valmistusta, mutta jotka nyt suuntautuivat määrätietoisesti pal
velemaan yhteiskunnallista tehtävää:
kauneutta niin monelle kuin mahdol
lista. Näyttelyn ohjelma ja koko uusi ajattelutapa kiteytyi Alvar Aallon kir
joittamassa kirjasen esipuheessa:
»Tehtävämme muuttuu ajan mukana.
En tarkoita tällä mitään abstraktisen idean, ajankuvan, allegorista palvo
mista, vaan sitä työtapaa, joka löytää keinonsa suoraan niistä tarpeista, jotka ovat tyydytettävät ja niistä tuotanto
muodoista, jotka ovat elinvoimaisimpia ja sosiaalisesti terveimpiä. Väkinäinen uusien muotojen etsiminen ei voi si
sältää mitään täydellistä tehtävää. — Vain siellä, missä muoto syntyy sisäl
lyksen kanssa tavallaan yhtaikaa tai uskollisena yhdistelmänä siihen, voi
daan puhua positiivisesta askeleesta, mutta silloin ei muoto irrallisena teki
jänä enää meitä kiinnosta, se on sensi
jaan meille organisessa yhteydessään luonnollinen
esineiden sisällyksen kehittämiseen, oltuaan ennen työtä, jossa erilaisten muotojen kehittämisellä samalle tun
netulle sisällykselle on ollut etusija. — Taiteilijan tehtävä yhteiskunnassa muuttuu toiselle tasolle, ja hänen työ
tuloksensa tulevat usein toisin nimin ja toisella tavalla näkyviin.»5
Vain vuotta ennen Tukholman näytte
lyä ja Pienasunnon rationalisoimisnäyt- telyä Gustaf Strengell oli pitänyt funktionalismia keskieurooppalaisena ilmiönä, jonka luonnollinen kotipaikka oli Ranska ja Saksa. Pohjoismaihin se hänen mukaansa soveltui huonosti.6 Neljä vuotta myöhemmin Strengell kir
joitti jälleen samasta aiheesta, jolloin saattoi havaita jyrkän muutoksen suh
tautumisessa: »Tavoitteeksemme tulee siis uusasiallinen, funktionalistinen muoto; täyttämällä minkään estämättä mahdollisimman vaivattomasti eri ta
pauksissa erilaiset tehtävänsä — 'funk
tionsa'
tunteita, jotka tajuamme esteettisinä, toisin sanoen, välittävät meille kauneu
den vaikutelmia.»7 funktionalismin nimellä tunnettu suun
taus todella tuli vallitsevaksi.
Funktionalismin vuosikymmentä edel
tänyt 1920-luku oli Suomen taideteolli
suudessa varsin konservatiivinen ja melko eristäytynyt kausi. Saksassa toi
mivat Werkbund ja Bauhaus, Pariisin maailmannäyttely 1925 esitteli mm. Le Corbusierin ja hänen »arkkitehtonisen alastomuutensa», Svenska Slöjdföre
ningen levitti vackrare vardagsvara -iskulausettaan, mutta vaikutukset 20- luvun Suomeen olivat vielä vähäiset.
Taideteollinen tuotanto keskittyi lä
hinnä yksittäisesineiden valmistukseen.
Vuosikymmenen suurten kansainvälis
ten maailmannäyttelyiden Suomen osastojen esinevalikoimat käsittivät pelkästään korkeatasoista käsityötaitoa vaatineita ainutkertaisia esineitä. Koti
maisiin taideteollisuusnäyttelyihin teol
lisesti valmistetut tuotteet pääsivät mukaan vasta vuosikymmenen lopulla, jolloin yleiseurooppalaisten uudistus- pyrkimysten vaikutuksia alkoi näkyä Suomessakin. Kysymys oli kuitenkin pääasiassa vielä teorioiden esittämi
sestä, ei niinkään käytäntöön sovelta
misesta. Jo vuonna 1924 Rafael Blomstedt oli eräässä kirjoituksessaan käsitellyt Deutscher Werkbundin ta
voitteita taiteen, teollisuuden ja kau
pan yhdistämiseksi. Blomstedt totesi kuitenkin, että Suomessa ei mitään vastaavaa sopivan organisaation puut
teessa ollut kyetty aikaansaamaan.3 Vuonna 1928 Gustaf Strengell kirjoitti taide-käsitteen muuttumisesta. Hänen mukaansa taiteen ja teollisuuden vä
listä lähestymistä oli havaittavissa jo meilläkin. Arvostukset olivat muuttu
neet: kuten taide aikaisemmin oli kir
joitettava suurella T:llä, tull vackrare vardagsvaran suomennos kuulua Tai
teellista TehdasTavaraa.4
Tehtävämme siirtyy
Siirtyminen 20-luvulta 30-luvulle mer
kitsi Suomessa uusien, teollista muo
toilua tähdentäneiden virtausten konk
reettista esilletuloa. Osaltaan Tuk
holman vuoden 1930 funktionalismi- näyttelyn innottamana järjestettiin Suo
messakin saman vuoden lopulla alan ensimmäinen tendenssinäyttely vuotui
sen taideteollisuusnäyttelyn yhteyteen Helsingin Taidehalliin. Tämän Pienasun
non rationalisoimisnäyttelyn komissaa
rina toimi Alvar Aalto, toisena kanta
vana voimana oli P. E. Blomstedt, toi
mikuntaan kuuluivat Paavo Tynell, Har
ry Röneholm ja Rafael Blomstedt. Näyt
telyn yhteydessä julkaistussa Pienasun
esineet herättävät meissä
Koko 30-luvun ajan riehui todellinen taistelu ’tradiksen’ ja ’funkiksen’ välil
lä. Tilanne taideteollisuudessa oli se, että vaikka joukko suunnittelijoita
Alvar Aallon ja P. E. Blomstedtin joh- 20
n U i
i1 i 11
Ш
m
å Ш mam
ï ML
* t f 11 i■ ti*
t nr
■
■ X
-i
И:I
■Éi 11
a* s 5
' J" JLa ди?
:i
»
WP
■■■L #>Д
=ШШ f
Ir
»Taiteellista TehdasTavaraa» eli -30-luvun teollista muo
toilua Suomessa:
1. Suomen viikko Tukholmassa 1936. Artekin näyttely
osasto, standardimalleja.
2—4. Gunilla Jungin suunnittelemia valaisimia vuosilta 37—39. Valmistaja Oy Orno Ab (Stockmann).
5. Tuolit, lakeerattua koivua. Sommitellut W. West, valmistanut Wilh. Schaumanin Faneeritehdas O.Y.
6. Pöytä ja keinutuoli, putkiosat nikkelöidyt. Sommitellut Yrjö Lampila, valmistaja O.Y. Veljekset Lampila A.B.
»Konstnärlig Fabriksvara» eller den industriella formgiv
ningen i Finland under 30-talet.
1. Finlandsvecka i Stockholm 1936, ningsavdelning, standardmodeller.
2—4. Armatur formgiven av Gunilla Jung från åren 1937
—39. Tillverkare Oy Orno Ab (Stockmann).
5. Stolar, lackerad björk, ritade av W. West, tillverkade av Wilh. Schaumans Fanerfabrik Ab
6. Bord och gungstol, rördelarna förnicklade, ritade av Yrjö Lampila, tillverkade av O.Y. Veljekset Lam
pila AB.
Arteks utställ-
j** m¡
»Z
;
X
S m rn m
talla tarkoittaen mallien ja kaavojen piirtäjiä teollisuutta ja käsityötä var
ten.’2 Koulun opetusohjelmaa suunni
teltaessa oli siis teollisuuslaitoksetkin otettu huomioon. Näin ainakin periaat
teessa, käytännössä ei kuitenkaan joi
tain metritekstiilejä lukuunottamatta saavutettu kovinkaan näyttäviä tulok
sia. Vuonna 1935 hyökkäsi Nils-Gustav Hahl ankarasti koulun opetusohjelmaa vastaan: »Ei saata olla kysymättä itsel
tään tokko Taideteollisuuskeskuskou
lussa opetus tapahtuu todella ajan hengen vaatimalla tavalla. Tuskin ereh
dyn olettaessani, että Taideteollisuus
keskuskoulu pikemminkin perustaa opetuksen katsomalla taakseen taide
historiallista muinaisuutta, ja käsityö- hengen kehittämiselle kuin käytännöl
liselle kokeilulle ja konetekniikan luon
tevalle tajuamiselle, jota kuitenkin oi
keutetusti voidaan vaatia ajanmukai
selta oppilaitokselta. — Voitaneenpa päättää ettei meikäläinen taideteolli- suusopetus ole ajankohtaista teoreetti
sesti eikä teknisesti. — Määrätietoi
suuden puute sellaisten (taiteellisten) avustajien koulutuksessa ilmenee sii
täkin tosiasiasta, ettei tehdaspraktiik- kaa vaadita millään Taideteollisuuskou
lun oppijaksolla.»’3
Samana vuonna tämän Nils-Gustav Hahlin hyökkäyksen kanssa katsoi Suo
men Koristetaiteilijain liitto Ornamo tarpeelliseksi ottaa vuosikokouksensa keskustelunaiheeksi Hahlin sivuaman kysymyksen taiteellisesta toiminnasta teollisuudessa ja kaupassa. Alustajana toimi Rafael Blomstedt, ja mukaan oli kutsuttu useita kaupan ja teollisuuden edustajia. Vuoden suurmessut olivat antaneet hyvän esimerkin taiteellisten avustajien tarpeellisuudesta teollisuus
laitoksissa. Messuilla oli toiminut nk.
esteettinen osasto palkinnonjakokomi- tean yhteydessä, mutta sen toiminta ei ollut koskenut esim. talousposliinia tai erilaisia painotuotteita. Yhteistyötä suunniteltaessa tuli Blomstedtin mu
kaan lähtökohtana olla se, että taitei
lija ei saanut sopeutua yleisön tai kauppiaitten vaatimuksiin, vaan hänen tuli pyrkiä määrätietoisesti yleisen maun kohottamiseen. Suurin este teh
taiden kanssa suoritettavalle yhteis
työlle oli taiteellisten neuvonantajien heikko palkkaus, mihin tuli saada kor
jaus ennen kuin yhteistyöstä voitiin edes vakavasti keskustella. Kokous päätti varatuomari Arthur Söderhjelmin aloitteesta asettaa toimikunnan, jonka tehtäväksi tuli tutkia perustamismah- dolla työskentelikin uusien arvojen
puolesta, jatkoi suuri osa taiteilijoista vanhaa klassista linjaa, johon jatku
vasti oli sekoittunut suomalaiskansalli- suuden ja pohjoismaisen ominaisluon- teen korostus. Onni Okkonen mainitsi esim. vuoden 1933 taideteollisuusnäyt- telyn yleispiirteenä olleen »kansallisen luonteen säilyttäminen yhtyneenä yleismaailmalliseen aistikkuusvaati- mukseen ja 'tarkoituksenmukaisuus' -näkökohtaan».8
Pienasunnon rationalisoimisnäyttelyn päämäärät ja kauneutta kaikille -ajat
telu toteutuivat kovin hitaasti. Funktio
naalista esineistöä moitittiin kolkoksi, kylmäksi ja epäkodikkaaksi. Funktiona
lismi käsitteenä yhdistettiin lähinnä uusiin materiaaleihin kuten metalliin ja lasiin. Hygienisyysnäkökohtia pidet
tiin sairaaloihin, ei koteihin sopivina.
Vielä 1935 valitti Nils-Gustav Hahl, funktionalistisen ajattelutavan kannat
taja ja samana vuonna perustetun tai- deteollisuusliike Artekin toimitusjoh
taja, että taideteollisuus meillä yhä kä
sitettiin jonkinlaiseksi ornamenttitai
teeksi, jossa tavallisiakin käyttöesinei
tä suunniteltaessa pyrittiin luomaan lähinnä koristearvoja. Ainutlaatuisuus oli yhä taiteellisuuden tunnusmerkkinä.
Muoto saattoi kyllä olla 'funkiksen' vaatimusten mukainen, mutta esine ei valmistusmenetelmiltään useinkaan vastannut joukkotuotannolle asetetta
via vaatimuksia.’ Samaa valitti Huf
vudstadsbladetin taideteollisuuskriitik- ko Signe Tandefelt. Hänen mukaansa tarkoituksenmukaisia esineitä luota
essa olikin päädytty kuivaan jokapäi
väisyyteen ja epätarkoituksenmukai
siin geometrisiin muotoihin.’0
Uusi, kubismiin ja geometriaan perus
tunut muotokieli oli siis yleistynyt, mutta taiteen ja teollisuuden välinen yhteistyö oli yhä ratkaisematta. Tässä suhteessa oli Taideteollisuuskeskus
koululla maamme taideteollisuusalan ihmisten ainoana koulutuspaikkana luonnollisesti avainasema joko uusien virtausten välittäjänä tai vanhojen ar
vojen säilyttäjänä. Vuonna 1928 mai
nitsi koulun taiteellinen johtaja Rafael Blomstedt oppilaitoksen toiminnan pää
periaatteita selvitellessään koulun teh
tävänä olevan itsenäiseen luomiseen lahjoja osoittavien voimien kehittämi
sen kykeneviksi suorittamaan itsenäis
tä taiteellista työtä joko käsityönmu- kaisella perustalla tarkoittaen taide
käsityöläisiä tai taideteollisella perus- 22
dollisuuksia taidelaboratoriolle, joka toimisi uusien, teolliseen valmistuk
seen soveltuvien muotojen systemaat
tiseksi luomiseksi ja kriittiseksi kehit- tämiseksi."
5 Pienasunto? Helsinki 1930. S. 18—23.
6 Gustaf Strengeil, Björnen i pors
linsbutiken. Journalen Våra Kvinnor 1929:18. Helsingfors 1929. S. 315—
316.
Edistyksellisistä aloitteista ja ilmei
sestä asianharrastuksesta huolimatta kesti kuitenkin vielä kauan ennen kuin ruotsalainen vackrare vardagsvara-ajat
telu todella sai vastinetta Suomessa.
Vasta vuonna 1949 järjestivät Suomen Taideteollisuusyhdistys ja Ornamo oh- jelmanäyttelyn nimeltä Kauneutta ar
keen, joka oli ensimmäinen sosiaali
sesti suuntautunut käyttötaidenäyttely maassamme.’2
7 Gustaf Strengell, Miten sisustan kotini kotimaisin esinein? Kotilie
den kirjasto N:o 44. Porvoo 1933.
S. 37—38.
8 O(nni) O(kkonen), Taideteollisuus- näyttely. Uusi Suomi 3.12.1933.
9 Nils-Gustav Hahl, Taide — teolli
suus. Suomen Koristetaiteilijain liitto Ornamon vuosikirja 1935. Hel
sinki 1935. S. 8—10.
LÄHTEET
1 Dag Widman, Kring 1917. Svenskt konsthantverk från sekelskifte till sextiotal. Stockholm 1967. S.35—58.
10 S(igne) T(andefe)lt, Konstflitföre- ningens utställning. Hufvudstads
bladet 8.12.1935.
11 Konst, handel och industri. Huf
vudstadsbladet 2.11.1935.
12 B(enedict) Z(illiacus), Vackrare var
dagsvara i logisk och klar ram.
Hufvudstadsbladet 23. 4.1949.
12 Rafael Blomstedt, Taideteollinen opetus. Suomen Koristetaiteilijain liitto Ornamon vuosikirja lii 1928.
Porvoo 1928. S. 8—9.
13 Nils-Gustav Hahl, Taide — teolli
suus. Suomen Koristetaiteilijain liitto Ornamon vuosikirja 1935.
Helsinki 1935. S. 17—18.
2 Gustaf Strengell, Nya skönhetsvär- den. Ateneum IX—X. Helsingfors 1901. S. 431—438. Tai Suomen Tai
deteollisuusyhdistyksen vuosikirja
-64.
3 R(afael) B(lomstedt), Nyttokonst.
Nya Argus 1924:9. Helsingfors 1924. S. 113—115.
4 Gustaf Strengell, Taide ja mainos.
Suomen Kuvalehti 1928:17. Helsinki 1928. S. 670—671.
23
KONSTNÄRLIG FABRIKSVARA
— HUR IDÉERNA OM INDUSTRIELL FORMGIVNING BLEV ALLMÄNNA I FINLAND
Marjatta Levanto*
förverkligades på den epokgörande sk.
Hemutställningen år 1917. Dess ambi
tion var »att låta en god och rationell smak komma fram i små, obemedlade hem». Om programmet helt hade kun
nat förverkligas, borde alla konstnär
liga krafter ha satts i »industrins, vår tids största maktfaktors, tjänst.» Hem
utställningen lyckades över förvän
tan med sitt uppsåt; en viktig reell vinst var att flera konstnärer verkli
gen knöt bestående arbetsförbindelser med industrier. Några år efter Hem
utställningen samlade den ivrige fö
respråkaren för de nya tankarna, Gre
gor Paulsson, de föregående årens er
farenheter och ställde upp ett program för kommande verksamhet i sin pro
pagandaskrift »Vackrare vardagsvara», som ville »åstadkomma en definitiv omsvängning till en samlad genera
tions målmedvetna arbete för en på bred social grund lagd formkultur»’.
För lång tid framåt blev slagordet
»vackrare vardagsvara» en symbol för hela den nyare konstindustrin. Under 20-talets klassicism hölls begreppet i bakgrunden, men togs i bruk igen i utvidgad form på den stora utställnin
gen av funktionalism i Stockholm år 1930, vilken hade synnerligen märkbar inverkan även i Finland.
Den starka viljan till förnyelse av konsthantverket I slutet av 1800-talet blev inte något obetydligt mellanskede, med tanke på kommande tider, även om William Morris’ centrala tanke att sprida ut skönhet till alla folklager aldrig trängde ut utanför över- och medelklassens gränser. Den avsky Morris kände för maskiner ledde till att hans produktion, som från början till slut var handgjord, blev så dyr att den blev ouppnåelig för vanliga män
niskor. Deutscher Werkbund däremot, som grundades i Tyskland år 1907, lyckades där Morris misslyckats. Rö
relsen var en sammanslutning av arki
tekter, konstnärer och teoretiker, som syftade till att förbättra produktionsni
vån genom samarbete mellan konst och industri. Werkbunds aktivitet sträckte sig över ett stort område;
det ordnade bl.a. kurser och utställ
ningar, gav ut böcker och handböcker samt öppnade verkstäder och fabriker för konstnärer och planerare. Jämsides med Werkbund verkade även en annan organisation i Tyskland, som kom att få ett avgörande inflytande på konstin
dustrins utveckling. Konstindustri- och arkitekturhögskolan Bauhaus grunda
des år 1919 och förde under ledning av Walter Gropius Werkbunds centróla tanke framåt: skapandet av föremål som skulle uppfylla både estetiska, tekniska och kommersiella krav samt utvecklande av sådana artiklar som ritats speciellt med tanke på masspro
duktion.
I Finland hade redan i början av 1900- talet en gruppbildning uppstått, som med hetsiga anfall mot nationalroman
tiken förkunnade rationalism och kons- truktivism. Dess ledare var Gustaf Strengell och Sigurd Frosterus. Fast
än denna strid mellan nationalroman
tiker och »maskinromantiker» inte di
rekt berörde konstindustrin, förebåda
de exempelvis Strengells sats från år 1901; »en stol är vacker när den full
ständigt motsvarar sin uppgift» full
komligt den kommande funktionalis
men. Det räckte dock ända till 1930- talet innan den riktning som kallades funktionalism verkligen slog igenom.
Årtiondet före funktionalismen, 1920- talet, var för den finska konstindustrin Deutscher Werkbunds förnyande infly
tande var avgörande för Svenska Slöjdföreningens verksamhet. År 1915 omorganiserades föreningen helt och hållet efter Werkbunds principer. Fö
reningens mål blev att skapa för
bindelser mellan konsthantverkare, ar
kitekter och industri. Detta program
‘Marjatta Levanto, fil.mag., assistent vid Hel
singfors stads avdelning för konstärenden.
Bitr. föreläsare i konsthistoria vid Helsingfors
Universitet sedan år 1970. 24
en synnerligen konservativ och nästan isolerad period. I Tyskland fungerade Werkbund och Bauhaus. På världsut
ställningen i Paris 1925 ställde bl.a.
Le Corbusier ut sin »arkitektoniska nakenhet» och Svenska Slöjdförenin
gen spred sitt slagord om vackrare vardagsvara, men inflytandet på 1920- talets Finland var obetydligt. Den konstindustriella produktionen kon
centrerades närmast på framställning av enskilda föremål. Urvalet av före
mål på de finländska avdelningarna vid de stora världsutställningarna un
der 20-talet bestod enbart av unika föremål som krävt hantverkarskicklig- het av hög klass. Inhemska industriellt framställda produkter kom med på konstindustriutställningar först I slu
tet av årtiondet, då de i Europa all
männa aspirationerna till förnyelse började synas också i Finland. Men hu
vudsakligen var det ännu mest fråga om ett uppställande av teorier, inte nämnvärt om praktisk tillämpning av dem. Redan år 1924 behandlade Rafael Blomstedt i en av sina skrifter Deut
scher Werkbunds ambitioner att för
ena konst, industri och handel. Blom
stedt konstaterade dock, att man inte hade försökt få till stånd något lik
nande i Finland i brist på en lämplig organisation. År 1928 skrev Gustaf Strengell om konstbegreppets för
ändring. Enligt honom kunde ett när
mande mellan konst och industri redan konstateras hos oss. Värderingarna hade förändrats; liksom konsten förr skulle skrivas med stort K, blev den finska översättningen av vackrare var- ragsvara Taiteellista TehdasTavaraa (konstnärlig fabriksvara).
I Finland betydde övergången från 20-tal till 30-tal ett konkret framspring
ande av de strömningar som siktat mot industriell formgivning. Den funk
tionalistiska utställningen i Stockholm år 1930 gav inspiration till den första tendensutställningen i Finland i slutet av samma år, i samband med den årli
ga mönstringen av konstindustri i Konsthallen. Kommissarie för denna utställning för rationalisering av små- bostäder var Alvar Aalto, den andra bärande kraften var P. E. Blomstedt;
till kommittén hörde Paavo Tynell, Flarry Röneholm och Rafael Blomstedt.
I broschyren Småbostaden? som pub
licerades till utställningen redogjorde upphovsmännen för sina uppfattningar om konstindustrins målsättning, vilken enligt dem ännu igår varit endast
framställning av »vackra» enskilda föremål, men som nu målmedvetet rik
tades mot att tjäna en social uppgift:
skönhet åt så många som möjligt.
Utställningens program och hela det nya sättet att tänka tog form i företa
let som Alvar Aalto skrev i sin bro
schyr: »Vår uppgift ändrar sig med ti
den. Med detta menar jag inte någon allegorisk kult av en abstrakt idé, tidsbilden, utan det arbetssätt, som finner sina medol utgående direkt från de behov som skall tillfredsställas och de produktionsformer som är mest levnadsdugliga och socialt sundast.
Ett konstlat sökande efter nya former kan inte innebära någon fullständig uppgift. — Endast där formen uppstår på sätt och vis samtidigt som inne
hållet, eller som en trogen förening av båda, kan man tala om ett positivt steg, men då intresserar oss inte längre formen som särskild faktor, den är då naturlig för oss i sitt organiska sammanhang. — Vår uppgift blir att utveckla föremålens innehåll, detta var tidigare ett arbete, i vilket utvecklan
det av olika former med samma kända innehåll (funktion) stod i förgrunden.
— Konstnärens uppgift i samhället flyttas till en annan nivå, och hans arbetsresultat kommer ofta i dagen med andra namn och på ett annat sätt»5.
Endast ett år före Stockholmsutställ
ningen och småbostadsutställningen hade Gustaf Strengell ansett att funk
tionalismen var ett mellaneuropeiskt fenomen, vars naturliga hemvist var Frankrike och Tyskland. Enligt honom lämpade den sig inte för de nordiska länderna6. Fyra år senare skrev Strengell igen om samma ämne, var
vid en tvär ändring i inställningen kunde märkas: »Vårt mål blir alltså en nysaklig, funktionell form; då före
målen obehindrat, möjligast friktions
fritt fyller sin uppgift — sin 'funktion'
— väcker de känslor i oss, som vi upplever som estetiska, med andra ord, de ger oss ett intryck av skön
het»7.
Under hela 30-talet rasade en verklig strid mellan 'tradition' och 'funkis'.
Inom konstindustrin var sitationen den, att fastän en grupp formgivare med Alvar Aalto och P. E. Blomstedt i spet
sen arbetade för de nya värdena, fort
satte en stor del av konstnärerna sin gamla klassiska linje, vari fortsätt
ningsvis finsknationalism och betoning 25