—
Ж
ш
г .-Жi îr.
л
ШШ
Вр:::;С
ш
møl ^ [У
г«.--;
8
* I ш “-Л;^ : : I
.,.;v'
л :
,С
>Х-;
=ь
»
•s
SUOMEN TAIDETEOLLISUUSYHDISTYS VUOSIKIRJA 1984
KONSTFLITFÖRENINGEN I FINLAND ÅRSBOK 1984
i
Palveluksessasi
Partek Sisustusteollisuus.
' шшш я
\ V- \ Щ m m ' Ai
i
A
[
лmiT
—
Ж
Ж ..sr
w
m vi
Pf
r
-j W
¡ ,-í
_
^ vR W /
X
*•
< f
Kaakelit. Klinkkerit.
Korkit. Luonnonkivet.
Parketit. Tapetit.
Saniteettiposliini
ШЖ
parlck Sisustusteollisuus
SUOMEN TAIDETEOLLISUUSYHDISTYS
Vuosikirja 1984
Toimintakertomus vuodelta 1983
KONSTFLITFÖRENINGEN I FINLAND
Årsbok 1984
Verksamhetsberättelse för år 1983
KONSTFLIT
FÖRENINGEN I FINLAND SUOMEN TAIDE
TEOLLISUUS- YHDISTYS
Komtflitföreningen i Finland är en ideell förening, grundad år I Slå för att stödja och främja den finska konstindustrin och konsthantverket.
Verksamheten utvidgades senare att innefatta även industriell formgivning och miljöplanering.
Komtflitföreningen administrerar
Konstindustrimuseet och Finlands designråd, arrangerar utställningar, utövar publikations- och
informationsverksamhet samt upprätthåller bildarkiv.
Suomen Taideteollisuus- yhdistys on aatteellinen yhdistys, joka perustettiin vuonna 1875 tukemaan ja _ edistämään suomalaista
taideteollisuutta ja taide- käsityötä. Myöhemmin muotoilun kentän laajetessa tulivat mukaan teollinen muotoilu ja
ympäristösuunnittelu.
Taideteollisuusyhdistyksen hallinnassa on Taideteollisuus
museo ja Suomen muotoiluraati. Yhdistys järjestää näyttelyjä, harjoittaa julkaisu- ja tiedotustoimintaa
sekä pitää alansa kuva- arkistoa.
Byrån
Norra esplanaden 25 Л, 00100 Helsingfors 10 Tel. 90-659088,
telegram: Design Helsinki Finlands designråd Utställningsavdelning Informationsavdelning Publikationer Bildarkiv Toimisto
Pohjoisesplanadi 25 A, 00100 Helsinki 10 Puh. 90-659088, sähkeet Design Helsinki Suomen muotoiluraati Näyttelyosasto Tiedotusosasto Julkaisut
Kuva-arkisto
Konstindustrimuseet Högbergsgatan 23, 00130 Helsingfors 13 Tel. 90-174455 Byrån
Samlingarna, forskning Bildarkiv
Utställningar
Bibliotek, sal för forskare Guidning, föreläsningar Konservering
Fotografering Publikationer
Publikationen Form Function Finland
Engelskspråkig tidskrift om finsk formgivning och miljö.
Utkommer 4 gånger i året.
Taideteollisuusmuseo Korkeavuorenkatu 23, 00130 Helsinki 13 Puh. 90-174455 Toimisto
Kokoelmat, tutkimus Kuva-arkisto Näyttelyt
Kirjasto, tutkijasali Opastukset, luennot Konservointi
Valokuvaus Julkaisut
Form Function Finland -julkaisu
Englanninkielinen lehti, joka käsittelee laajasti suomalaista muotoilua ja ympäristöä.
Ilmestyy 4 kertaa vuodessa.
Toimitus: Korkeavuorenkatu 19 A 4, 00130 Helsinki 13 Puh. 90-171621
Toimitus Tilaukset Myynti
Redaktionen: Högbergsgatan 19 A 4, 00130 Helsingfors 13 Tel. 90-171 621
Redaktionen Beställningar Försäljning
ISSN 0780-6353
2
INNEHÅLL SISÄLLYS
Marja Kaipainen:
Kunnianosoitus suomalaiselle esinemaailmalle, 4
Suomen Taideteollisuusyhdistys Toimintakertomus 1983, 21
Katsaus, 23 Organisaatio, 23
Suomen muotoiluraati, 24 Näyttelyt, 27
Näyttelysuunnitelmia, 34 Tiedotus, 35
Julkaisut, 35 Osallistumiset, 36 Jäsenyydet, 37
Talous, 38 Julkaisija/Utgivare
Suomen Taideteollisuusyhdistys Konstflitföreningen i Finland Toimittaja/Redaktör Tuula Poutasuo
Marja Kaipainen:
En hyllning till finska föremål, 14
Konstflitföreningen i Finland Verksamhetsberättelse 1983, 43
Översikt, 45 Organisation, 45 Finlands designråd, 46 Utställningar, 47 Utställningsplaner, 56 Information, 56 Publikationer, 56 Engagemang, 57 Medlemskap, 58 Ekonomi, 60 Konstindustrimuseet
Verksamhetsberättelse 1983, 75 Allmänt, 76
Organisation, 76 Personal, 76 Medlemskap, 77 Engagemang, 77 Föreläsningar, 77
Lokaliteter och inventarier, 77 Samlingarna, 78
Arkiven, biblioteket, 78 Forskning, 78
Konservering, 79 Internationellt
Utställningsverksamhet, 79 Museet och allmänheten, 81 Publikationsverksamhet, 81 Samarbete mellan museet och skolan, 81
Informationsverksamhet, 81 Övrig verksamhet, 81 Donatorer, 82 Stipendier, utmärkelser, pris, 87
In Memoriam, 92 Taitto/tay-out
Tapani Aartomaa
Käännökset / Översättningar Carla Enbom
Maj-Britt Paro Ilmoitukset / Annonser Anja Sarmiola Valokuvat/Foto Aarikka Oy, s. 9
Oy Arabia Ab, s. S, 6, IS, 16 Aldo Ballo, s. 17
Crimella, s. 8
Aimo Hyvärinen, s. 69, 93, 94 Iittalan lasitehdas, s. 7 Pekka Järveläinen, s. 11 Auvo Lukki, s. 4, 70 Marimekko Oy, s. 9 Ateljee Max Petrelius, s. 10 Reino Rissanen, s. 30 Suomen Taideteollisuusyhdistys Konstflitföreningen i Finland, s. 13,
Taideteollisuusmuseo Toimintakertomus 1983, 65
Yleistä, 66 Organisaatio, 66 Henkilökunta, 66 Jäsenyydet, 66
Osallistumiset, 66 Luennot, 67
Toimitilat ja varusteet, 67 Kokoelmat, 67
Arkistot, kirjasto, 68 Tutkimus, 68 Konservointi, 68
Kansainvälinen seminaari, 69 Näyttelytoiminta, 69
Museo ja yleisö, 71 Julkaisutoiminta, 72
Museon ja koulun välinen yhteistyö, 72
Tiedotustoiminta, 72 Muu toiminta, 72 Lahjoittajat, 72 Apurahat, tunnustukset, palkinnot, 83
In Memoriam, 92
seminarium, 79 32
Luigi Trentuni, s. 26
Rauno Träskelin, s. 23, 67, 86. 88 Jukka Vatanen, s. 19
Wärtsilä Foto, s. 6 Kansikuva/Pärmbild Airisto, 1984 Kivitavaraa, stengods Inkeri Leivo
Oy Wärtsilä Ab Arabia
Paino/Tryck Forssan Kirjapaino Oy Forssa 1984
3
Kunnianosoitus suomalaiselle esinemaailmalle
MARJA KAIPAINEN
Aarikalla, Arabialla, Nuutajärvellä, Vuokolla ja Taideteollisuusmuseolla on juhlavuosi. Pari vuotta sitten juhlivat Iittala, Marimekko ja Pentik, ensi vuonna on Taideteollisuusyhdistyksen ja Artekin vuo
ro. Yhdessä ja erikseen juhlijat todistavat taiteen ja teollisuuden onnistuneesta liitosta, johon sata vuotta sitten ei juuri kukaan uskonut ja jonka tarpeellisuus ei kaikille ole vieläkään selvinnyt.
O,
vaisuutta voi rakentaa vain menneenvaraan ja että yhteisen tavoitteen, muotoaistin kehityksen, on ulotuttava myös teollisiin tuotteisiin.
Estlander saa vastaansa perinteiden vaalijat mutta ajaa unelmansa todeksi:
Ateneum valmistuu 13 vuoden kulut
tua. Se on Taideteollisuusyhdistyksen ja Taideyhdistyksen yhteinen aikaan
saannos. Estlanderin allekirjoittamassa sopimuspöytäkirjassa korostetaan jo vuonna 1877, että ”kumpikin yhdis
tys on isänmaallinen laitos, joka työs
kentelee taiteen edistämisen eri saroil
la, ja jos kaikki kehittyy luonnollisesti, täytyy yhdistysten tarkoituksena olla toistensa tukeminen.”
Taideteollisen keskuskoulun, enti
sen Veistokoulun oppilaat aloittavat opintonsa kuvataiteen oppilaiden rin
nalla. Ateneumiin siirretään myös koulun museo Yliopiston laboratorios-
110-vuotias Taideteollisuusmuseo ei syntymäpäiväsankareista ole vanhin, mutta sen tarina on merkillisin: siinä on vain alku ja loppu, välillä ei juuri mitään.
Taideteollisuusmuseo syntyi tyhjäs
tä; ja vuonna 1912, kun museo hää
dettiin Ateneumista, oltiin jälleen tyhjyydessä. Alkoi muuttoliike vuok
ratiloista seuraaviin, kunnes 50- luvulla ei enää ollut paikkaa minne siirtyä. Estlanderin unelma, oikeam
min sen muutoissa ja pommituksissa kolhiintuneet sirpaleet, sullottiin pakklaatikoihin, jotka purettiin vasta, kun museo 105 vuotta perustamisensa jälkeen sai oman rakennuksen.
Museon näyttelytoiminta oli myös hiljaa pirstoutunut ja harvennut ja 50- vuosi 1874. Suomen Tai
deyhdistystä johtavat professori Fred
rik Cygnaeus, Z. Topelius, B. O.
Schauman ja Carl Gustaf Estlander, joilla on suhteita Senaattiin ja raha
maailmaan. He ovat juuri avustaneet opin tielle Albert Edelfeltin ja hankki
neet vasta perustamansa Veistokoulun oppilaille Wienin maailmannäyttelys
tä 700 esinettä malliksi ja Taideteolli
suusmuseon alkukokoelmaksi. Seuraa- vana vuonna, 1875, he perustavat Suomen Taideteollisuusyhdistyksen vastaamaan Veistokoulusta, sen ko
koelmien kartuttamisesta ja aatteelli
sesta kasvatustehtävästä.
Nämä toimet taiteen ja taideteolli
suuden hyväksi ovat hämmästyttäviä yrityksiä maassa, jonka taide-elämä keinahtelee muutaman soitannollisen iltaman, kiertävän teatteriseumeen ja parin kuvanveistäjän ja taidemaalarin varassa ja jonka teollisuus on nälkä
vuosien ja 60-luvun lamakauden jäljil
tä vasta aloittelemassa nousua. Taide
teollisuutta ei ole olemassakaan. Mui
naismuistoyhdistys etsiskelee metsistä vanhoja käsityömalleja, lasitehtaissa askarrellaan ulkomaisten mallistojen parissa, korumuotoilijat ahertavat op- pipoikina Pietarissa.
Mutta Estlanderilla on unelma.
Hän uneksii laitoksesta, jossa taidetta ja taideteollisuutta kehitettäisiin rin
nakkain ja jossa molemmilla olisi oma museonsa. Hänen unelmassaan on sa
maa kansallista näyttämisen tahtoa kuin toisillakin, mutta toisten tyytyes
sä uskomaan Edelfeltiin, kansanrunoi
hin ja suomalaismetsien käsityöaartei- siin Estlander uskoo taiteen ja teolli
suuden liittoon. Hän tietää, ettei tule-
№
3
U
1870-luku. UO-vuotiaan Taideteollisuus
museon vanhimpia esineitä on Arabian majolika-koristeinen ruukku museon perustamisen ajoilta.
ta.
1870-talet. Till det 110-åriga Konst- industrimuseets äldsta föremål hör en majolikadekorerad kruka från Arabia, fran tiden för museets grundande.
4
1920-talet. Formning för hand på Arabia.
1920-luku. Muovausta Arabian tehtaan
’ 'kotipaikalla ’
1
: >;!*
I
9 ym
* ïâîîÔX 1
да-
-
L f
№
> m ivi i
-i
(Шёл i
»
.
S
uolasalkkari on valkoinen ja vankka, vähän vino muotoilijan käden jäljiltä. Suolaa, lukee sen kyljessä frak- tuuralla ja tekstin perässä on taiteellinen piste. Pohjan leima todistaa, että purnukan valmistus aloitettiin Arabi
assa vuonna 1917. Seuraavana vuonna se ilmestyi työläiskotiin Wladimirin
kadulle. Se on Suomen itsenäisyyden ikäinen.
Kun vuoden 1918 taistelut taukosi- vat, suola-astian rinnalle hankittiin juhlan kunniaksi komea serviisi. Kaik
ki oli ikään kuin paremmin, ja Fasan- lautasen pohjassa kukki kaipuun sini- luvulla sammunut kokonaan sytyttä
vän organisaattorin, Arttu Brummerin kuoltua. Nyt perinne on herännyt eloon, museon näyttelyissä seisovat taas rinnakkain taidekäsityöt, taidete
ollisuuden ja teollisen muotoilun tuotteet. Kokoelmatkin täydentyvät hiljalleen — mutta mitä sadassa vuo
dessa ehdittiinkään kadottaa.
Taideteollisuusmuseon tarina kai
kessa merkillisyydessään on kuitenkin näyte yhden unelma sitkeydestä: raha
pula, sodat ja piittaamattomuus pys
tyivät sitä murentamaan mutta eivät tuhoamaan kokonaan.
nen kukka. Vasta vuosikymmenten päästä tuli aihetta hankkia uusi astias
to, kultareunainen Myrna sikurinse- kaisia rauhankahveja varten. Kaikki oli taas ikään kuin paremmin.
Kun suolasalkkari ilmestyi Wladi
mirinkadun hellahuoneeseen, oli Ara
bian tehdas toiminut Vanhan kau
pungin lahden perukassa jo 35 vuotta.
Tehdas leimoineen tunnettiin. Fasan- kuvion alkuperästä ostajilla ei sen si
jaan ollut tietoakaan. Tuskin kupari- laatan kaivertajakaan tehtaalla tiesi, että kuvio on Kiinasta peräisin, mutta eksoottiset koukerot viehättivät sil
mää. Katsojilla paloi rinnassa sama kaukokaipuu, joka jo sata vuotta var
hemmin sai tiilitehtailija Aron Pero
nin antamaan omistamilleen niitty- maille nimet Arabia ja Kaanaanmaa.
Arabian tehdas kohosi näille niityil
le marraskuussa 1873. Ruotsalainen Rörstrand perusti tytäryhtiön Suo
meen päästäkseen Venäjän markki
noille. Arabia itsenäistyi vasta 1916 ruotsalaisten pelästyessä Suomen po
liittisia oloja.
Alusta saakka Arabia oli kiinteä osa Suomen ja sen taideteollisuuden his
toriaa. 1800-luvun lopulla taloustava
roiden enemmistö, köyhän kansan as
tiat, oli koristelematonta fajanssia, herrasväen koriste-esineissä rönsyilivät uusrenessanssia tapailevat kohokuviot ja majolika-värein maalatut koristeet.
Mutta pian itämaisten kuvioitten rin
nalle astuivat kansallisromanttiset ju- gend-kiehkurat, ja Thure Öbergin suomalaisia maisemia kuvaava Tope
liuksen sinivalkoinen astiasto lähti Pa
riisin maailmannäyttelyyn isänmaalli
sen vastarintaliikkeen pienenä edusta
jana.
Itsenäisyyden ajalla Maisema-ku
peista joivat jo niin herrasväet kuin työväenluokka. Mutta ensimmäiset koko kansalle suunnatut astiat syntyi
vät vasta 30-luvulla, jolloin Kurt Ek
holm toi tehtaalle kansainvälisen
”kaunis arkitavara” -idean. Kauden tyylikkäät edustajat ovat tallella Ara
bian museossa; ostajat eivät juuri ym
märtäneet niiden yksinkertaistettuja muotoja.
Kauniin arkitavaran ajatukselle kypsyttiin vasta sodan ja pula-ajan pu
ristuksessa. Kaj Franckin Kilta syrjäytti suuret serviisit ahtaista kaapeista. Kil
lasta tuli ensimmäinen koko kansan astiasto ja modernin muotoilun klas
sikko. Kuolematonkin siitä tuli: sen linjat elävät nyt Teema-astioissa.
5
Ш
1980-tale!, jubileums-servisen Tuuli, formgiven av Heljä Liukko-Sundström för
det 110-åriga Arabia, 1983.
1980-luku. Heljä Liukko-Sundströmin 11 О-vuotiaalle Arabialle suunnittelema juhla-astiasto Tuuli, 1983.
i
Л
sé
¿i
/
\Vл
%
X •>
i
m
4
1980-talet. Unikt konstglas av Heikki Orvola där dekoren är målad mellan två glass kikt. Notsjö Glas 1983-
1980-luku. Heikki Orvolan uniikkia taidelasia, jossa maalauskoriste on kahden lasikerroksen välissä. Nuutajärven Lasi, 1983.
Ekholmin aikana perustettiin taide- osasto, joka 40-luvulla siirtyi tehtaan uudisrakennuksen ylimpään kerrok
seen ja muodostui ennen pitkää kan
sainvälisestikin tunnetuksi taideteolli- suuslaitokseksi. Sieltä lähtivät Birger Kaipiaisen satulinnut. Rut Brykin ke
raamiset laatat, Michael Schilkinin ja Toini Muonan keraamiset taideteokset kertomaan maailmalle maasta, joka oli hävinnyt sodan, mutta säilyttänyt itse
näisyytensä ja luomisvoimansa.
Kun Arabia vuonna 1947 siirtyi Wärtsilä-yhtymän omistukseen, tuo- tesuunnittelulinjalla alkoi määrätie
toinen kehittelytyö. Sen tuloksena syntyivät Killan jälkeen yhtä maail
mankuulut, myös klassikoiksi muuttu
neet Liekki-, Ruska- ja Valencia-astiat.
Taideosasto kantaa maailmalla yhä suomalaisen muotoilun lippulaivan leimaa ja tuotesuunnitteluosasto luo uusia tyylikkäitä käyttöastioita. Uu
simmat maailmanmatkaajat ovat Faenza, Arctica ja nuorimmainen Tuuli, jossa yhdistyy kauniilla tavalla taiteen kosketus ja vankka arki, kuin vertauskuvana Arabialle ja koko suo
malaiselle taideteollisuudelle.
Wladimirinkatu ei enää ole Wladi
mirinkatu, ja tiskipöydän sinkkilevy on vaihtunut teräksiseen. Mutta sen yläpuolella seisovat kaapissa kolhiintu
nut Fasan-pino, kulunut Myrna-rivi ja muuttumaton purnukka, jonka kyljes
sä lukee Suolaa. Piste. Se on kodin ai
noa muisto vuodesta 1918. Neljäs su
kupolvi ammentaa sen sisältöä.
Purnukka ei ole suomalaisperheen koko maailma, mutta melkoinen jär
käle kuitenkin, elämän suola.
N
uutajätven lasi oli Taideteollisuusmuseota perustettaessa toiminut Urjalassa jo 80 vuotta. Lasikylä raivat
tiin kapteeni J. W. de Pontin Nuuta
järven kartanon maille vuonna 1793.
Pari vuotta myöhemmin tehdas siirtyi Honkolan kartanon omistajille, Furu- hjelmin veljeksille.
Ruotsalaiset valtiaat katsoivat suo
pein silmin suomalaisia lasitehtailijoi- ta, koska pelkäsivät omien metsiensä tuhoutuvan lasipruukien polttouu
neissa, ja ikkunalasia tarvittiin lasitto
massa maassa paljon. Nuutajärvi sai 1800-luvulla kolmisenkymmentä uut
ta kilpailijaa.
Tehdas tuotti kilpailijoittensa ta
paan rauhalliseen tahtiin vaatimaton
ta talous- ja ikkunalasia. Vuosisadan
6
m'
1940-talet. Tapio Wirkkalas Kantarell, den finska glasformeivntngens första kraftprov kom till nos Uttala 1946.
1940-luku. Tapio Wirkkalan Kantarelli, suomalaisen lasimuotoilun ensimmäinen voimannäyte syntyi Iittalassa 1946.
gpigj
.
Ж!
5 b ■
/ iti
»
.№v
¡fT
koruttomia, Rosolati reliefimaljat liian hienostuneita, liia varhain.
Se mielten kuohu, jonka 50-luvun taidelasi synnytti, on tasaantunut, Iit
talan tehdaskin on asettunut kirkkaan käyttölasin valmistajaksi. Mutta kos
kaan ei voi kokonaan unohtua aika, jolloin Tapio Wirkkala riehaannutti vakaat hämäläiset puhaltamaan ja leikkaamaan seinäänheitetyiksi nimit- tämiään Kantarelleja. Koskaan eivät liioin unohdu Yrjö Kosolan hiekkapu
halletut reliefit eivätkä Timo Sarpane
van poltetuissa puumuoteissa synty
neet Finlandia!, suomalaisen luonnon ja taideteollisuuden yhteensulautu
ma!. Ne ovat kaikki leimahduksen kaltaisia oivalluksia, harvinaisia lintu
ja, jotka säilyvät lasiteollisuudessa omien vuosikymmentensä merkkipaa
luina.
saman tehtaan tuotteita kopioidaan Kaukoidässä asti, ja nyt lainailu on ri
kollista.
Mitään omintakeista Iittalan tehdas ei esittänyt ennen vuosisadan vaihdet
ta, jolloin muottimestariksi tuli Alfred Gustafsson. Hän piirsi routavuosina Aina- ja Suomi-laseihin omat persoo
nalliset passiivisen vastarinnan merk
kinsä ja suunnitteli Suurmies-sarjan, jonka viimeinen, Mannerheim-lasi tuli markkinoille vuonna 1920. Sen ja Lönnrot-lasin välille mahtui maail
mansota, suurlakko ja itsenäistymis- taistelut; niiden tuoksinoissa tehdas siirtyi Ahlström-yhtiölle, jolle kuului myös Karhulan lasitehdas.
Seuraavat kohahduttajat tulivat 30- luvulla, Göran Hongell, Yrjö Rosola, Aino ja Alvar Aalto. Mutta he osuivat Iittalan ja Suomen kristallikauteen.
Aino Aallon puristelasit olivat liian
7
puolivälissä hiljaiselo päättyi. Uusi omistaja, Adolf Törngren, palkkasi ul
komailta viisikymmentä ammattilais
ta, puhaltajia, kai venäjiä, hiojia. Pian tehtaassa tuotettiin ulkomaiden ta
paan puristelasia, jopa filigraanilasia.
Suomalainen taidelasi oli syntynyt.
Tehdas keskittyi kuitenkin arktlasin valmistukseen, ja seuraava taidelasi- uudistus tapahtui vasta liki sadan vuo
den päästä. Vuonna 1947 Gunnel Ny
man astui rohkeasti piirustuspöydän äärestä lasihyttiin ja löysi siellä lasista uusia, ihmeellisiä ulottuvuuksia. Hän käytti hyväksi valon taittumisilmiöitä ja muunsi lasin virheetkin taiteeksi.
Tehtaan toiminta oli päättyä vuon
na 1950 raivonneeseen suurpaloon.
Wärtsilä-yhtymä liitti silloin lähes tu
houtuneen tehtaan tuotantolaitoksiin- sa. Nuutajärvi pelastui.
Uudesta sisaryhtiöstä, Arabiasta, tuli taiteelliseksi johtajaksi keramiikan uudistaja Kaj Franck, joka jakoi taide- ja käyttölasin selkeästi omiksi linjoiksi.
Uudet taiteilijapolvet, leikkivien lasi- veistosten mestari Oiva Toikka ja filig- raanilasin taitaja Heikki Orvola luovat nyt uniikkeja lasiteoksia rinnallaan la
sinpuhaltajat, jotka ovat perineet am
matin isiltään. Ja Haka-hytissä, käyt- tölasitehtaassa, ahertavat arkilasin val
mistajat kolmivuorotyössä.
S
uomalainen taidelasi syntyi Nuu- tajärvellä 1850-luvulla, käsitteeksi se muodostui Iittalassa 100 vuotta myöhemmin Tapio Wirkkalan poimittua Milanon Triennalessa vuonna 1951 kolme Grand Prixiä. Muutamaa vuot
ta myöhemmin Milanossa, ensin siel
lä, häikäistyttiin Timo Sarpanevan ko
ruttomasta i-lasi-sarjasta. Ennen pit
kää oli i-pyörylä kotimaassakin niin pyhä tavaramerkki, ettei sitä oikein hennottu tiskatakaan. Kovin monelle Iittalan rosopintaiset kynttilänjalat, Ultima Thulet ja Savoy-maljakko ovat yhä suomalaisen muotoilun tiivisty
mä.
P. M. Abrahamsson, joka tuohduk- sissaan lähti Nuutajärven tehtaasta vuonna 1881 perustamaan ikiomaa la- sipruukia, uneksi suuresta nykyaikai
sesta tehtaasta, mutta saattoi tuskin kuvitella mihin haave oli sadassa vuo
dessa johtava. Syrjäiseen Kalvolan pi- noussut tehdas oli toki moder- täjään
ni, mutta sen mallisto oli sama kuin muillakin ja ulkomailta kopioitu. Nyt
Ì950 talet. Den finska avdelningen vid Triennalen i Milano 1936 planerades av Aino och Alvar Aalto och skiljer sig inte i väsentlig grad från Arteks butiks- inredning år 1984.
1930-luku. Aino ja Alvar Aallon Milanon Triennaleen vuonna 1936 rakentama Suomen osasto ei paljonkaan poikkea Artekin myymäläsomistuksesta vuonna 1984.
Г
N
■ I
d uilan Juo
I U'
-i
m j
¡kø
1ж--Ш
л
i
К
о ' jx <•-2sa sammua. Kirjailija Pekka Suhonen on nimittänyt häntä hyväksi haltijatta- reksi; hänen Maire Gullichsenille omistamansa säkeet voisi osoittaa myös Artekille — nämä kaksi ovat oi
keastaan yhtä:
Légerin sininen, punainen, keltai
nen. Kiinalainen runo lujaan solmi
tuista kaisloista.
keen mikä kimalsi ja maistui makeal
ta. Koreuden nälkään Armi Ratia heitti yksinkertaiset puuvillatakkinsa, mar ¡mekkonsa.
Se oli hänen tapansa luoda arjesta juhla, linjakkaasti, mutkattomasti ja demokraattisesti, kaiken ikäisille ja kaiken muotoisille. Mukana oli hänen omaa unelmaansa karjalaismetsien rohdinmekkotytöstä, joka sellaisenaan kelpaa vaikka hoviin. Jos se oli kansal
lisromantiikkaa, se oli sitä pelkiste
tyimmillään, jos se oli funktionalis
mia, se oli sitäkin äärirajoillaan, rehe
vää ja huimakaarteista. Karjalaisunel- maan kuuluivat myös pitsikoristeiset huvilat ja kristallikruunut, elämän ko
reus, joka toi bysantin kuviot graafis-
M
arimekko syntyi merkillisellä hetkellä. Vuonna 1951 maa oli ollut pitkään materiaaleista tyhjä. Ankeat vuodet kokenut kansa tarrautui kaik-K
atsokaa tätä lamppua ! Ennen oli ihanne että jokaisella olisi sellainen lamppu, ettei kellään muulla olisi samanlaista. Nyt on saatava ih
minen tahtomaan juuri sitä, että hä
nen lamppunsa olisi samanlainen kuin jokaisen muun”, julisti Alvar Aalto
1929.
Sen jälkeen hän järjesti Pienasunto
jen rationalisointinäy ttelyn, esitteli funktionalismin periaatteita, suunnit
telun sosiaalisuutta ja tarkoituksen
mukaisuutta, standardisointia, Bau- hausin perintöä. Samaan aikaan hur
mioitui Olavi Paavolainen urbanismis- ta ja tekniikan kielestä, arkkitehdit, suunnittelijat ja runoilijat syttyivät modernismille. Mutta kansa ei halun
nut samanlaista lamppua kuin kaikilla muilla. Aikakauden tuotteista se kel
puutti oikeastaan vain hetekan. Val
mistajatkin suhtautuivat penseästi si
sustajien vallankumouksellisiin ideoi
hin. Ateneum ei huolinut seinilleen Légerin töitä.
Suunnittelijajoukko kuitenkin jat
koi löytämällään linjalla, Kurt Ek
holm, Göran Hongell, Werner West, Paavo Tynell, Stockmannin piirustus- konttori, ja Aino ja Alvar Aalto. Uu
det raikkaat tuulet alkoivat puhaltaa tuotesuunnittelussa. Mutta sitten syt
tyi sota. 30-luvun tuotteista suurin osa jäi reliikeiksi museoihin ja Eduskunta
talon kahvilaan.
Alvar Aallon ideat eivät sammu
neet. Hän, Nils Gustaf Hahl ja Maire Gullichsen perustivat Artekin vuonna 1935 tuottamaan ja markkinoimaan Aallon huonekaluja ja valaisimia. Ar
tek syntyi niiden ja kansainvälisten laadukkaiden taideteollisuustuottei- den näyteikkunaksi ja hyvän maun vaalijaksi. Galerie Artek esitteli sen rinnalla modernia taidetta, joka ei päässyt konservatiivisten kynnysten yli.
Artek ei koskaan tarttunut koris
teellisiin houkutuksiin. Sen näyttelyi
hin on aina valikoitu suomalaisten tai- deteollisuustuotteiden parhaimmis
toa, ja sen omissa uusissa tuotteissa elää yhä Aallon rationaalinen henki.
Vain ostajien suhtautuminen on muuttunut: jos Aallon tuoleja 50 vuotta sitten vieroksuttiin liian mo
derneina, liian kansainvälisinä, nyt ne kelpuutetaan klassikoiksi ja suomalai
suuden symboleiksi.
Perustajajäsenistä on jäljellä Maire Gullichsen, joka avasi ovet modernis
mille eikä sallinut sen hengen Artekis-
8
i
I
\960-talet. Annika Pihas Ryppy-peppu halare fiUförde gatubilden ett nytt främmande fenomen, humorn.
Marimekko l%6.
1960-luku. Annika Pihan Ryppypeppu- haalari toi katukuvaan uuden, oudon ilmiön, huumorin, Marimekko, 1966.
ten viivojen rinnalle, loistavat värit maanläheisten viereen.
Isänsä maalaiskaupan perintönä Ar
mi Ratia ujutti mekkojen ja kankaiden rinnalle lasimaljat, lelut ja sormukset, kassit, tapetit ja trikoopöksyt, päivän- varjot, huopa töppöset... ällistyttävän kokoelman tuotteita, joista kaikista muovautui Marimekon linja. Se ei suinkaan ollut yksin Armi Ratian luo
mus, vaan omaleimaisten suunnitteli
joiden, Vuokko Nurmesniemen, Mai
ja Isolan, Liisa Suvannon, Annika Ri
mai an, Pentti Rinnan. Mutta Armi Ratia valitsi heidät ja antoi heille va
pauden Hotelia ja kokeilla. Hän uskal
si ottaa riskejä — ja antaa taideteolli
selle kankaalle nimen Kissa Kirnaus-
m! >->>
(У IB
v s.
It
kis.
Armi Ratian unelma kävi toteen:
marimekko ei kummastuta enää sen paremmin Kuopion torilla kuin kan
sainvälisessä gaalajuhlassa.
Ilottelun henki on tallella, ja, kuten ennen, itä ja länsi kohtaavat Marime
kossa. Suomalaisten rinnalla on japa
nilainen suunnittelija, tytäryhtiö on Yhdysvalloissa ja Sulkavalla. Tallella on muutakin muuttumatonta. Jos maailmalle nyt lähteekin vuosittain toista miljoonaa metriä mar ¡kangasta, mukana ovat yhä samat raidat kuin 30 vuotta sitten, samat kuin 20 vuotta sit
ten. Joukossa on myös Piccolo-raitai- nen paita, josta tekijä, Vuokko Nur
mesniemi ennusti 50-luvulla Ratioille:
”Tuosta kankaasta ette pääse ikinä eroon.”
I
m
.
iîjr* -
A
rmi Ratia uskalsi pula-ajastam ^
huolimatta perustaa taideteollisen yri
tyksen; hänen jälkeensä uskallus on parempinakin aikoina ollut naisten varassa. Seuraava uskalikko oli Kaija Aarikka, joka toi tasan 30 vuotta sitten markkinoille puuvillamekkojakin vaa- timattommat tuotteet: puiset napit.
"Eihän niitä kukaan osta, ystävät kauhistelivat. Mutta minä hupsu vain tein”, hän sanoo. Nappeja tarvittiin, nekin puuttuivat pula-Suomesta.
Napit syntyivät autotallissa jakaran
dasta ja trikistä. Vuosien mittaan ek
soottiset materiaalit katosivat ja vali
koima laajeni koruiksi, kynttilänja
loiksi, leluiksi, peleiksi, pompulaver- hoiksi, puumaljoiksi, puuveistoksiksi.
Suunnittelijoita tuli lisää ja esineet kasvoivat myös mittaa. 30-vuotisnäyt- telyn maljoista suurimmat eivät mah-
1980-luku. Aarikan iO-vuotisnäyttelyn shakkipelissä on säilynyt napin iloisen pyöreä muoto.
1980-talet. Shackspelen på Aarikkas 30-års utställning har knapparnas glada runda form bevarats.
vitella? Kuka on lempisäveltäjäsi? Ja hän vastasi: ”Kauniin luontomme saastuminen.” ”En tiedä hiljaisuutta hienompaa.”
Yhä hänen puuveistoksissaan pu- huttelee hiljaisten, puhtaiden metsien henki. Niissä on samaa korskaamaton- ta komeutta kuin tekijässään joka sa
noo:
misi Aarikan ensimmäiseen myymä
lään, muutaman neliön kokoiseen nappikauppaan. Valikoiman laajen
tuessa linja on kuitenkin selkiytynyt, koristeellisuus karissut ja materiaalit pelkistyneet koivuksi, männyksi, jalo- metalliksi.
Kymmenen vuotta sitten Kaija Aa
rikalta kysyttiin viikkolehden haastat
telussa: Mikä on pahinta mitä voit ku- ’Nappejahan minä yhä teen.”
9
1980-luku. 20-vuotiaan Vuokon pyörteet ovat siirtyneet hulmuavaan helmaan.
Gaudi vuodelta 1982.
1980-talet. Det 20-åriga Vuokkos virvlar har förbytts г en svajande fåll. Gaudi från år 1982.
^^^lokko Nurmesniemi ei ole kos
kaan mennyt yli aidan matalimmasta kohdasta. Vuosikymmenet hänen kä
sissään on syntynyt tuotteita, joista on etukäteen sanottu: ei tuollaista voi tehdä, ei sellaista ole. Ja hän on men
nyt ja tehnyt sen.
Siten syntyi Marimekon Tiibet-kan- gas, jossa painovärit asettuivat rapor
tin rajalla toistensa päälle, siten syntyi mekko, jossa oli vain yksi sauma. Siten syntyivät myös toppatakit, joista ku
kaan ei ollut 60-luvulla kuullut, ja painonappi- ja tarranauhakiinnityk- set. Ne olivat kaikki rohkeita sukelluk
sia ennen näkemättömään.
Lähdettyään Marimekosta Vuokko Nurmesniemi perusti oman yrityksen.
Vuokon, rohkeasti yhden idean, yh
den kuvion varaan. Hän halusi kokeil
la Pyörre-kankaansa toimivuutta, siirsi sen verhoihin, lattiatyynyihin ja tuo
hon ennenkuulumattomaan saumat
tomaan mekkoon. Mekollaan hän ha
lusi vapauttaa ihmiset paitsi kiristävis
tä saumoista, muotolaskoksista ja na- pinläpien tuhruamisesta, myös kaikes
ta turhasta — ja samalla muuntaa ko
neiden kielelle oman filosofiansa.
Pyörrevuokot suunniteltiin suuriksi sarjoiksi, massatuotantoon, vaikka to
teuttajia oli vain kaksi, suunnittelija ja hänen avustajansa. Suunnitelma oli yhtä huima kuin 30-luvun funktiona
listeilla, mutta toisin kuin heidän tuotteensa, vuokot eivät kuihtuneet.
Niitä on oikeastaan syntynyt jo yli 30 vuotta, vaikka yritys perustettiinkin 20 vuotta sitten, savesta, puuvillasta ja lasista, jälleen puuvillasta, villasta, sil
kistäkin. Yhteistä niille kaikille on keksimisen, kokeilemisen henki ja päämäärä, harmonia. "Ole ikäni etsi
nyt harmoniaa elävästä elämästä ja ai
na tavoitellut niitä tuotteisiini”, Vuokko Nurmesniemi sanoo.
Niinpä hänen väriskaalansa, milloin hillitty, milloin huima, on aina skaala, ja asut muodostavat palapelin, vaikka joku niistä aukeaakin palloksi, joku toinen pyörteeksi.
Vuokon ilotteleva kokeilu on mo
nesti tuomittu askeettiseksi. Mutta hän ei ole kuunnellut ristiriitaisia ar
vostelijoita, ei liioin ole jäänyt odotta
maan kiitosta vaan on kiiruhtanut eteenpäin, yksin:
”Kaiken minkä teen, teen itselleni, ja itselleni olen ankara.”
kv
■
«Ü
10
1970-lalet. Peter Winqvists Hiisi-kop par pryds av trolltrummans figurer, senare gallrades de exotiska dekorationerna från Ventiks kärl.
1970-luku. Peter Winqvistin Hiisi- kuppeja somistivat noitarummun kuviot, myöhemmin eksoottiset koristeet karisivat Pentikin astioista.
m
m
■
,
■■
-
Aieni valkoinen savilinm tavaratalon
p
näyteikkunassa, pääkaupungin hälise- vimmässä kulmauksessa viestittää ko
tiseudustaan, äänettömästä, lempeäs
tä maasta. Sen viesti on kuiskauksen kaltainen, mutta pysähdyttää silti.
Pentikin riekko syntyi maailman pohjoisimmassa keramiikkapajassa Po
siolla. Savi lennätettiin sinne etelästä, ja valmis lintu palasi etelään, länteen ja itään. Suunta on toinen kuin kehi
tysalueilta yleensä. Pentik-mäessä on muutakin toisenlaista. Sen nahka- asut, savi- ja puuesineet kelpaavat kansainvälisille vaativille ostajille, toi
sin kuin kehitysalueiden matkamuis
tot.
70-luvun alussa artisaaniliikkeen le
vitessä maahan Anu Pentikäinen päät
ti pystyttää pienteollisuusyrityksen el
Kenties niiden karhean kotoinen olemus herättää nostalgisia muistumia ihmisen ja luonnon yhteenkuuluvuu
den ajasta. Kenties käsityöpajat eivät syntyneetkään teollisuuden rationali
sointitoimien vuoksi vaan sisäisestä pakosta. Ja kenties sen vuoksi kaikkial
la etsitään yhä, myös esineistä, ihmis
käden lämmintä kosketusta.
vyttämään kuihtumassa olevaa käsi
työperinnettä ja työllistämään kylää, josta liian moni oli joutunut lähte
mään leivän hakuun. Utopialta vai
kuttanut idea osoitti elinvoimansa: 85 kyläläistä työskentelee Pentikin vers
taissa, ja niiden ansiosta syrjäinen Po
sio on nyt kiinnostava matkailunähtä
vyys.
Turistien ja paikkakuntalaisten in
nostus Pentik-mäkeen on ymmärrettä
vissä, samoin sen nahkatuotteiden menekki maailmalla — niin Posiossa kuin Pentikin nahka-asuissa on oma
leimaista eksotiikkaa. Mutta mikä se
littää sen, että vaatimaton lintu ja pie
ni savikuppi hellyttävät ihmiset tava
ran täyttämässä maailmassa, sellaiset
kin, joille Posio on vain piste kartalla jos sitäkään?
11
■
Ш
(
Näyttely oli loistava esimerkki suo
malaisen taideteollisuuden erikois
luonteesta: eri materiaalit muovautu
vat täällä taitajien käsissä esineiksi, jotka viuhkan lailla levittäytyvät niin kuvataiteen, teollisen taiteen kuin tai- dekäsityön yli, kohti Estlanderin mui
naista unelmaa. Ne syntyvät ammatti
taidosta, ahkeruudesta, keksimisen ilosta ja mieltymyksestä kotoisiin ma
teriaaleihin, ja niitä on hionut Estlan
derin kaihoama muotoaisti.
Silmänkantaman päässä lasimuseos
ta seisoo talo, josta Maija Isola aika
naan lähti luomaan eksoottisten kuk- kiensa merta. Marimekon painokan
kaisiin; Isolan talo on yhden taideteol
lisen tarinan lähtöpiste, museo toisten muuan kokoomapiste. Pienen marssi- matkan päässä niistä on Riihimäen rautatieaseman ravintola, suuri, savui
nen, meluisa halli, jota leimaa enem
män muotoilun puute kuin sen läsnä
olo.
Q
emme päässeet juhlien vuosikymmenelle, kukkakimppua ojenta
maan. Mutta, kas, yhä siinä on okaita.
Taideteollisuusmuseo on löytänyt sijansa, mutta Taideteollinen korkea
koulu etsii yhä omaansa ja 105 vuotta sitten intomielellä perustettu Suomen Käsityön Ystävät on jälleen häädön edessä. Suomen lasimuseo valmistui 1981 lasiteollisuuden 300-vuotisjuh- liin, mutta samana vuonna kirjoitet
tiin valtakunnallisessa päivälehdessä näin:
"Ekologisen tasapainotalouden nä
kökulmasta muotoilu on teollisen rais- kauskulttuurin kosmetiikkaa: funktio- nalisesti tarpeetonta puuhailua, jota vauraassa kulutusyhteiskunnassa har
joitetaan ikävystymisen estämiseksi, menekin lisäämiseksi, rumuuden sie- vistämiseksi — ja tietenkin ekokatast
rofin kiihdyttämiseksi. Näin nähtynä muotoilu on eurooppalaisamerikkalai- sen tavarafetisismin hienostunein ja samalla turmeltunein ilmentymä."
Lasin juhlavuonna vihityssä Suo
men lasimuseossa Riihimäellä tavara- fetisismi-nimittely ja tasapainotalou
den näkökulmat kuitenkin lennähtä
vät sanahelinäksi. Eihän meillä ilman puhaltajien ja hiojien 300-vuotista työtä ja ilman muotoilijoiden luovaa panosta olisi nyt käsissämme selkeitä, kauniisti kaartuvia arkilaseja, joiden historia museossa levittäytyy silmien eteen. Ihmiskäsien ja ihmisaivojen luomuksiahan ne ovat kaikki, ja jokai
sen syntyä on ohjannut muotoaisti, jonka puute kenties olisi jo aikapäiviä johtanut kaaokseen esinemaailmassa.
Lasikokoelmien takana levittäytyi tuona samana vuonna Tapio Wirkka- lan juhlanäyttelyssä muotoilun maail
ma koko avaruudessaan: silmät kiiti
vät maljakkojättiläisistä pieneen lin
tuun, setelistä kirvesvarteen, piiron
gista haarukkaan ja Ultima Thuleen, suureen puiseen reliefiin — näyttely oli yhdistelmä arkea ja unelmia, funk
tionalismia ja näköaistin kuningas
kuntaa.
Mutta ohuena, sitkeänä lankana kulkee taideteollisuuden henki siellä
kin. Aseman kaljanjuojat eivät tosin aavista, kenen muotoilemaa olutpul
loa käsi kallistaa, kenen piirtämää se
teliä toinen käsi kaivaa tai kuka piirsi vankan, sinisen kahvikupin. He istu
vat toppatakeissaan, mutta eivät tie
dä, kuka toppatakki-idean maahan toi. Maija Isolasta he ovat tuskin kos
kaan kuulleet, vaikka ovat aikuisikän- sä tuijotelleet auloissa hänen Lokke- jaan ja Unikoitaan. Tapio Wirkkalan nimen he ovat kenties kuulleet, ken
ties eivät. Mutta tietämättömyys ei poista akateemikon läsnäoloa. Hän on mukana seteleissä, olutpulloissa, sinappi- ja ketsuppipurtiloissa.
Tällaiseksi ei Estlander ehkä tulevai
suudenkuvaa tarkoittanut. Mutta mil
lainen olisi tämä asemaravintola, tai koko Suomi, ilman häntä, ilman Ta
pio Wirkkalaa, Vuokkoa tai Maija Iso
laa? Millainen olisi maa, jossa ei ku
kaan olisi tehnyt mitään rumuuden sievistämiseksi, ankeuden poistami
seksi? D
12
Vapaamuotoista 1980-luvul/a: Timo Sar- Glas i fri form på 1980-talet: skulpturen panevan veistos Lastatka. kirkasta lasia ja Glastid av Timo Sarpaneva, klart glas och graniittia. Iittalan lasitehdas 1983. granit. Iittala glasbruk 1983-
: ■
/ f -
'
У 4
*
/
1
(S
f * u1»
Шк /Z
л
13 S.
En hyllning till finska föremål
MARJA KAIPAINEN
Aarikka, Arabia, Notsjö, Vuokko och Konstindust
rimuseet har jubilemsår. För ett par år sedan firade Iittala, Marimekko och Pentik, nästa år är det Arteks och Konstflitföreningens tur.
Tillsammans och var för sig övertygar jubilarerna om det lyckade förbundet mellan konst och industri, något som knappast någon för hundra år sedan våga
de tro på och vars nödvändighet fortfarande inte klar
nat för alla.
D
et är 1874. I ledningen för Finska Konstföreningen står professorer
na Fredrik Cygnaeus, Z. Topelius, B.
O. Schauman och Carl Gustaf Estlan
der, som har förbindelser med Sena
ten och finansvärlden. De har nyss hjälpt iväg Albert Edelfelt med ett studieunderstöd och från världsutställ
ningen i Wien införskaffat 700 före
mål till modeller för eleverna i den av dem nygrundade Slöjdskolan och som en första grund till Konstindustri- museets samlingar. Följande år, 1875 grundade de Konstflitföreningen i Finland, som skulle svara för Slöjdsko
lan, että utökande av dess samlingar och det ideella uppfostringsarbetet.
Dessa åtgärder konsten och konstin
dustrin till fromma är häpnadsväckan
de initiativ i ett land där konstlivet upprätthålls av enstaka musiksoaréer, ett kringresande teatersällskap och ett par skulptörer och målare, och vars in
dustri efter hungeråren och i spåren av 60-talets depression nu står inför en återhämtning. Konstindustri existerar överhuvudtaget inte. Fornminnesföre
ningen söker gamla handarbetsmodel
ler i de djupa skogarna, i glasfabriker
na sysselsätter man sig med utländska modeller, smyckeskonstnärerna arbe
tar som lärlingar i St. Petersburg.
Men Estlander har en dröm. Han drömmer om en institution, där konst och konstindustri kunde utvecklas sida vid sida och där vardera skulle ha ett eget museum. I hans dröm finns sam
ma önskan att visa det nationella som hos andra, men då andra nöjer sig med att tro på Edelfelt, folkdiktning och finnskogarnas handarbetsskatter,
tror Estlander på ett förbund mellan konst och konstindustri. Han vet, att framtiden inte kan byggas enbart i hägnet av det förgångna och att ett ge
mensamt mål, utvecklandet av form
sinnet, även måste sträcka sig till in
dustriprodukter.
Estlander får traditionsivrarna emot sig men driver igenom förverkligandet av sin dröm: efter 13 år står Ateneum färdigt. Det är Konstflitföreningens och Konstföreningens gemensamma prestation. 1 det av Estlander under
tecknade protokollet betonas redan år 1877, att ’’vardera föreningen är en fosterländsk institution, som arbetar för konstens förkovran på olika fält, och om allt utvecklas naturligt måste det ligga i föreningarnas intresse att stöda varandra. ’ ’ Konstindustriella centralskolans, den forna Slöjdskolans elever påbörjar sina studier jämsides med bildkonsteleverna, och skolans museum flyttas även till Ateneum från universitetets laboratorium.
Det 110-åriga Konstindustrimuseet är inte det äldsta av jubilarerna, men dess historia är den märkligaste: den har endast en början och ett slut, däre
mellan finns just ingenting.
Konstindustrimuseet uppstod ur in
tet; och år 1912, när museet vräktes från Ateneum, var man åter i ett va
kum. En flyttningsrörelse började, tills det på 50-talet inte längre fanns något att flytta till. Estländers dröm, eller rättare sagt skärvor av den som fått stötar i flyttingar och bombarde
mang, packades i packlårar och packa
des inte upp förrän museet 105 år ef
ter grundandet fick en egen byggnad.
Museets utställningsverksamhet ha
de även småningom splittrats och av
mattats för att på 50-talet helt slock
na, sedan Arttu Brummer, den entusi
asmerande organisatören, avlidit. Nu har traditionen väckts till liv, på museets utställningar ses åter sida vid sida konsthantverk, konstindustri- och industridesign -produkter. Samlingar
na utökas även småningom — men vad allt han inte gå förlorat under hundra år.
Konstindustrimuseets historia i all sin märklighet är trots allt ett prov på drömmars styrka: penningbrist, krig och nonchalans lyckades förstöra men inte helt förinta det.
s
altkaret är vitt och stabilt, lite snett har formgivaren lämnat det.Salt, står det skrivet i frakturbokstäver på sidan och texten avslutas med en konstnärlig punkt. Bottenstämpeln vittnar om att tillverkningen av bur
ken påbörjades av Arabia 1917. Föl
jande år uppenbarade den sig i ett ar
betarhem vid Wladimirsgatan. Den är jämnårig med Finlands självständig
het.
När det blev uppehåll i 1918 års strider anskaffades festen till ära en ståtlig servis att ställa invid saltkaret.
Allt var på något sätt bättre och under Fasan-tallriken blommade längtans blå blomma. Först årtionden senare blev det anledning att skaffa en ny ser
vis, den guldkantade Myrna för siko- riablandat fredskaffe. Allt var igen på något sätt bättre.
14
1920-talet. Pà bilden Maña Kantanen slipar koppar och fäster öron på Arabias porslinsfabñk.
1920-luku. Kuvassa Maña Kars t une n silottaa kuppeja ia kiinnittää korvia Arabian tehtaalla.
Under självständighetstiden drack såväl herrskap som arbetare ur Land- skaps-koppar. Men de första kärl gjor
da för hela folket kom till först på 30- talet då Kurt Ekholm introducerade begreppet ”vackrare vardagsvara” i fabriken. Stilfulla exemplar från den
na period finns i Arabias museum; kö
parna förstod fig inte riktigt på den strama formen.
Först under trycket av krigs- och kristid blev man mogen för den vackra vardagsvarans idé. Kaj Francks Kilta trängde undan de stora serviserna ur de trånga skåpen. Kilta blev den första hela folkets servis och den moderna formgivningens klassiker. Den blev odödlig: dess linje lever kvar i Tema
kärlen.
Under Ekholms tid grundades en konstavdelning, som på 40-talet flyt
tade till den översta våningen i fabri
kens nybyggnad, och inom kort blev den en även internationellt känd konstindustriinstitution. Därifrån be
gav sig Birger Kaipiainens sagofåglar, Rut Bryks keramiska plattor, Michael Schilkins och Toini Muonas konstverk i keramik ut i världen för att berätta om ett land, som förlorat kriget men bevarat sin självständighet och sin ska
parkraft .
När Arabia år 1947 övergick i Wärt- silä-koncernens ägo, påbörjades på produktplaneringslinjen ett målmed
vetet utvecklingsarbete. Som resultat därav kom efter Kilta de lika världsbe
römda Liekki-, Ruska- och Valencia- kärlen till, och även de har blivit klas
siker.
9
*
Ute i världen bär konstavdelningen fortfarande prägel av den finska form
givningens flaggskepp och produkt
planeringen skapar nya stilfulla bruks- kärl. De senaste världsresenärerna är Faenza, Arctica och den nyaste Tuuli, där en konstnärlig touche vackert låter sig förenas med stabil vardag, likt en symbol för Arabia och hela den finska konstindustrin.
Wladimirsgatan är inte längre Wla
dimirsgatan, och diskbordets zinkplåt har bytts till rostfritt. Men ovanför den i skåpet står en kantstött trave Fa
san, en sliten rad Myrna och en oför
änderlig burk, på vars sida är skrivet Salt. Punkt. Det är det enda minnet i hemmet från år 1918. Det är den fjär
de generationen som öser ur dess inne
håll.
Arabia blev fristående då svenskarna skrämdes av det politiska läget i Fin
land.
När saltkaret uppenbarande sig i Wladimirsgatans hällrum, hade Ara
bias fabrik redan verkat längst inne i Gammelstadsviken i 35 år. Fabriken med sina stämplar var känd. Däremot hade köparna ingen aning om Fasan- mönstrets ursprung. Troligtvis visste inte heller gravören som graverade kopparplattan vid fabriken, att mönstret härstammade från Kina, men de exotiska slingorna var en fröjd för ögat. I betraktarens bröst brann samma fjärrlängtan, som hundra år ti
digare fick tegelfabrikören Aron Peron att ge de av honom inköpta ängsmar
kerna namnen Arabia och Kanan.
I november 1873 reste sig Arabias fabrik på dessa ängar. Det svenska Rörstrand grundade ett dotterbolag i Finland för att komma i på den ryska marknaden. Det var först år 1916 som
Ända från början var Arabia en fast del av Finland och dess konstindustri
historia. Mot slutet av 1800-talet var merparten av hushållsvarorna, det fat
tiga folkets kärl, i odekorerad fajans medan rikt utsirade reliefmönster ef
terliknande nyrenessansens och i maj- olikafärger målade dekorationer sling
rade sig på herrskapets prydnadsföre
mål. Men snart uppenbarade sig nati- onalromantiska jugendslingor vid si
dan av de österländska mönstren och Thure Öbergs blåvita Topelius servis med bilder av det finska landskt^et åkte till världsutställningen i Paris som en liten representant för den foster
ländska motståndsrörelsen.
Burken är inte den finska familjens hela värld, men ett ansenligt block än
då, livets salt.
15
1950-luku. Kuva Kilta-pöydästä. Kaj Franckin Kilta-astiasto (1952—75) oli parinkymmenen vuoden ajan
suomalaisten kotien suosikki.
1950-talet. Bild av Kilta-duknmg. Kaj Francks Kilta-servis (1952—75) var under ett 20-tal år den populäraste t finska hem.
ЩШ&Г.
i
" Vf ' P* ,x*S-
V
- г> "i
PC x
U/'-vJS s .
*
r
Fabriken koncentrerade sig emeller
tid på framställning av vardagsglas, och följande konstglasförnyelse sked
de först nästan hundra år senare. År 1947 tog Gunnel Nyman helt sonika steget från ritbordet till glashyttan och fann där nya, sällsamma dimensioner i glaset. Hon använde sig av ljusets brytningsfenomen och vände bristfäl- ligheter i glaset till konst.
Det var nära att fabrikens verksam
het hade upphört i och med den storbrand som härjade år 1950. Wärt- silä-koncernen införlivade då den näs
tan totalförstörda fabriken med sina produktionsanläggningar. Notsjö räd
dades.
Till konstnärlig ledare kom kerami
kens förnyare Kaj Frank från det nya systerbolaget Arabia, och han delade upp konst- och bruksglas i särskilda enheter. De nya konstnärsgeneratio
nerna, de lekfulla glasskulpturernas mästare Oiva Toikka och filigrangla- sets virtuos Heikki Orvola skapar nu unika glasföremål i samarbete med glasblåsare som ärvt yrket från sina fä
der. Det finns släkter som varit glas
blåsare i upp till fem generationer.
Och Haka-hyttan, bruksglasfabriken där det tillverkas vardagsglas, går i tre skift.
N
otsjö glas hade redan verkat i Urdíala i 80 år då Konstindustrimuseet grundades. Glasbyn röjdes på Notsjö gårds marker som tillhörde kapten J. W. de Pont år 1793. Ett par år senare övergick fabriken till Hongo- la gårds ägare, bröderna Fumhjelm.
De svenska härskarna såg de finska glasfabrikanterna med blida ögon, för de var rädda för att deras egna skogar skulle ödeläggas i glasbrukens bränn
ugnar, och det fanns ett stort behov av fönsterglas i det glaslösa landet. På 1800-talet fick Notsjö ett trettiotal nya medtävlare.
Fabriken framställde liksom kon
kurrenterna i lugn takt anspråkslöst hushålls- och fönsterglas. I mitten av seklet tog det slut på den fridfulla till
varon. Den nye ägaren, Adolf Törn
gren, anställde femtio utländska yr
kesmän, blåsare, gravörer och slipare.
Snart tillverkades i fabriken pressglas såsom utomlands, t.o.m. filigranglas.
Det finska konstglaset hade fötts.
D
et finska konstglaset föddes i Notsjö på 1850-talet, 100 år senare blev det ett begrepp för Iittala sedan Tapio Wirkkala på triennalen i Milano 1951 plockat hem tre Grand Prix. Tre år senare bländades man, börjande i Mila
no, av Timo Sarpanevas okonstlade i- glasserie. Inom kort hade i-rundeln även i hemlandet blivit ett så uppskat
tat varumärke, att man inte riktigt nändes diska bort det. För mången in
nebär finsk formgivning fortfarande littalas ljusstake med den skrovliga ytan. Ultima Thule och Savoy-vasen.
P. M. Abrehamsson, som i ilskorna lämnade Notsjö år 1881 för att grunda ett alldeles eget glasbruk, drömde om en stor modern fabrik, men knappast
16
1980-talet. Mer än hälften av Alvar Aaltos ursprungliga möbler finns fortfarande i Arteks produktion.
1980-luku. Artekin tuotannossa on Alvar Aallon alkuperäisistä kalusteista mukana vielä yli puolet.
hade han ens kunnat föreställa sig vad hans dröm inom hundra år skulle leda till. Fabriken som byggts i den avlägs
na Kalvola socken, var visserligen mo
dern men dess modellurval var det
samma som hos alla andra och efter utländska förebilder. Nu kopieras samma fabriks produkter t.o.m. i Fjär
ran Östern, och nu är det brottslig att plagiera.
Före sekelskiftet, då Alfred Gustafs
son blev formmästare, presterade Iit
tala fabriken ingenting självständigt.
Under ofärdsåren ritade han i Aina- och Suomi -glasen tecken på sitt eget personliga, passiva motstånd och pla
nerade Stormans-serien vars sista del, Mannerheimglaset kom ut på markna
den år 1920. Mellan detta och Lönn
rotglaset rymdes världskrig, storstrejk och självständighetskamp ; i den viller
vallan övergick fabriken till Ahlström- bolaget, som även ägde Karhula glasbruk.
Följande sensation väcktes på 30- talet med Göran Hongell, Yrjö Roso
la, Aino och Alvar Aalto. Men deras era kolliderade med littalas och Fin
lands kristallglasperiod. Aino Aaltos pressglas var alltför enkla, Rosolas reli
efskålar alltför avancerade, alltför tid i-
шмёёИШЩ
r I
ga.
Den uppståndelse som 50-talets fabriksglas väckte, har lagt sig, och även Iittala fabriken producerar nu klart bruksglas. Men den tid kan ald
rig helt glömmas bort, då Tapio Wirk
kala eggade de sävliga tavastlännin- garna att blåsa och forma sina s.k. till
plattade Kantareller. Likaledes lär Yr
jö Rosolas sandblästrade reliefer inte heller falla i glömska eller Timo Sarpa
nevas Finlandia serie som gjordes i brända träformar, en sammansmält
ning av finsk natur och konstindustri.
De är alla likt uppflammande impul
ser, sällsamma fåglar, som bevaras likt sin tids milstolpar i glasindustrin.
Д
principer, planeringens socialisering och ändamålsenlighet, standardise
ring i Bauhaus tradition. Vid samma tid hänfördes Olavi Paavolainen av ur
banisering och teknikens språk, arki
tekter, planerare och diktare upptän
des av modernismen. Men folket ville inte ha samma lampa som alla andra.
Av tidens produkter godkände det egentligen endast hetekan. Även till
verkarna ställde sig avvisande till inre
darnas omstörtande ideer. Legers ar
beten dög inte för Ateneums väggar.
Planerarna fortsatte emellertid på den linje de funnit Kurt Ekholm, Gö
ran Hongell, Werner West, Paavo Ty- nell, Stockmanns ritkontor och Aino och Alvar Aalto. Nya friska vindar
s
e på den här lampan. Förr var idealet att var och en skulle ha en sådan lampa som ingen annan hade.Nu måste vi få människorna att vilja ha just det som alla andra har” dekla
rerade Alvar Aalto 1929.
Därefter arrangerade han utställ
ningen för rationalisering av Småbos- täder, presenterade funktionalismens
17
började blåsa i produktplaneringen.
Men sedan bröt kriget ut. Största de
len av 30-tals produkterna blev reliker i museerna och i Riksdagens kafé.
Alvar Aaltos ideer slocknade inte.
Han grundade tillsammans med Nils Gustaf Hahl och Maire Gullichsen Ar
tek år 1935 för att producera och marknadsföra Aaltos möbler och ar
maturer. Artek blev skyltfönstret för dessa och för högklassiga internatio
nella konstindustriprodukter. Galerie Artek presenterade jämsides modern konst, som inte släpptes över tröskeln hos de konservativa.
Artek föll aldrig för dekorativa fres
telser. Till dess utställningar har alltid valts det bästa inom finsk konstindust
ri, och i dess egna nya produkter lever ännu Aaltos rationella anda. Det är endast köparnas inställning som har ändrats: om de för 50 år sedan kände sig främmande inför Aaltos stolar så
som alltför moderna, alltför internati
onella, accepteras de i dag som klassi
ker och som symbol för det finska.
Av grundarna finns kvar Maire Gul
lichsen, som öppnade dörren till mo
dernismen odi inte låtit dess anda slockna hos Artek. Författaren Pekka Suhonen har kallat henne den goda fén; de rader han tillägnat Maire Gul
lichsen kunde även tillerkännas Artek
— dessa två är egentligen ett:
Légers blå, röda, gula
En kinesisk dikt i fast knuten säv.
och kristallkronor, en praktfull tillvaro som samstämde bysantiskt mönster in
vid den grafiska linjen, de lysande fär
gerna intill de jordnära.
Som ett arv från sin fars lanthandel smög Armi Ratia in glasskålar, leksa
ker och ringar, kassar, tapeter och tri
kåbyxor, parasoll och filtstövlar...
med bland klänningarna och tygerna, en förbluffande samling produkter, vilka tillsammans formade Marimek- kos linje. Den var ingalunda enbart Armi Ratias skapelse, utan individuel
la designers, Vuokko Nurmesniemis, Maija Isolas, Liisa Suvantos, Annika Rimalas, Pentti Rintas. Men det var Armi Ratia som valde ut dem och gav dem friheten att roa sig och experi
mentera. Hon vågade ta risker — och ge ett konstindustrielit tyg namn som Kissa Kirnauskis.
Armi Ratias dröm förverkligades:
marimekko väcker inte längre förvå
ning varken på Kuopio torg eller på internationella galafester.
Det lekfulla har bevarats, och såsom förr, möts öst och väst i Marimekko.
Vid sidan om finska designers finns en japansk, det finns dotterbolag i USA och Sulkava. Även annat oföränderligt har bevarats. Ty om det nu skickas ut mer än en miljon meter marityg årli
gen, finns samma ränder kvar som för 30 år sedan, samma blommor som för 20 år sedan. Med i mängden finns även den Piccolo-randiga skjortan, om vilken dess designer Vuokko Nurmes
niemi på 50-talet förutsade för Ratias:
”Det där tyget blir ni aldrig kvitt.”
ker, spel, bollgardiner, träskulpturer.
Det kom fler formgivare och föremå
len blev även större. De största skålar
na på 30-års utställningen skulle inte rymmas in i Aarikkas första butik, en några kvadratmeter stor knapphandel.
I och med att urvalet har ökat har lin
jen blivit klarare, det dekorativa har gallrats bort och materialen begränsats till björk, furu och ädelmetaller.
För tio år sedan tillfrågades Kaija Aarikka i en veckopressintervju: Vad är det varsta du kan tänka dig? Vem är din favoritkompositör? Och hon svara
de: ”Förorening av vår vackra natur.”
”Jag vet ingenting som är bättre än tystnad. ’ ’
I hennes träskulpturer talar fortfa
rande de rena skogarnas ande. I dem finns något av samma anspråkslösa prakt som i deras upphovsman som sä-
"Knappar gör jag ju fortfarande.”
ger
V
uokko Nurmesniemi har aldrig gått över ribban där den varit som lägst. I årtionden har i hennes händer fötts produkter, om vilka man på förhand sagt: sådant där kan man inte göra, det finns inte. Och hon har gått och gjort det.
Så kom Tibet-tyget till där tryckfär
gerna vid raportgränsen täcker varand
ra och klänningen, som endast hade en söm. Så kom även täck-kapporna, om vilka ingen ännu hört något på 60- talet, och tryckknapparna och kard- borrbanden. De var alla djärva dyk
ningar i det tidigare osedda.
Efter att ha lämnat Marimekko grundade Vuokko Nurmesniemi ett eget foretag, Vuokko, frejdigt upp
byggt kring en idé, ett mönster. Hon ville pröva hur Pyörre-tyget fungera
de, än i gardiner, än i golvdynor och i den sömlösa klänningen som ingen hört talas om tidigare. Med sin klän
ning ville hon befria mänskor inte en
dast från sömmar som spände, intag
ningar och solkiga knapphål, utan även från allt onödigt — och samti
digt överföra sin filosofi till maskiner
nas språk.
Pyörre-klänningarna planerades i stora serier, för masstillverkning, även om det endast var två personer som förverkligade dem, designern och hennes medhjälpare. Projektet var lika
M
arimekko kom till vid en märklig tidpunkt. År 1951 hade landet länge varit tomt på varor. Folket som genomlevt de bedrövliga åren klängde sig fast vid allt som glittrade och smakade sött. Denna längtan efter det granna mötte Armi Ratia med en
kla bomullsrockar, hennes matimek-
A
rmi Ratia vågade grunda ett konstindustrielit företag oberoende av kristiden; efter henne har dristighet även under bättre tider varit i kvinnohänder. Följande våghals var Kaija Aarikka, som för exakt 30 år sedan kom ut på marknaden med en ännu anspråkslösare produkt än bomulls
klänningar: träknappar.
”Ingen kommer att köpa dem, be
skärmade sig vännerna. Men jag var tokig nog och gjorde dem bara”, säger hon. Det behövdes knappar, t.o.m.
dem var det brist på i kris-Finland.
Knappar i jakaranda och teak kom till i ett garage. Med åren försvann de exotiska materialen och urvalet bred
dades till smycken, ljusstakar, leksa
ko
Det var hennes sätt att göra vardag till fest, linjerent, okomplicerat och demokratiskt, för alla åldrar och alla former. Med i den fanns hennes egen dröm om flickan i blångarnsklänning från de karelska skogarna vilken som sådan var god nog t.o.m. för hovet.
Om det var nationalromantik, så var det det i dess mest avskalade form, om det var funktionalism, så var det även det vid dess yttersta gräns, frodigt och överdådigt. Till drömmen om Karelen hörde även villorna med snickarglädje
18
V- -« v
t
*4.
/
1Ж \Шк‘
ЯА
, ' '^3
Ш:йтк
»Л- тх
и Ш
■ Ш
1980-ta/e t. Vuokko Nurmesniemi har trätt in ränder i sina kläder i mer än 30 år. Kirja-1 unik med den välkända jämn bre da randen från år 1983.
1980-luku. Vuokko Nurmesniemi on pujotellut raitoja pukuihin jo yli 30
vuotta. Vuoden 1983 Kirjat unikas sa on tuttu tasaraita.
Л Уж
I rA
îï
!.
И
hisnande som 30-tals funktionalister- nas, men i motsats till deras produk
ter, tynade vuokko-klänningarna inte bort.
De har egentligen redan kommit till under mer än 30 år, även om före
taget grundades först för 20 år sedan, i lera, i bomull och glas, åter i bomull, i ylle och även i siden. Gemensamt för dem alla har varit en innovativ, expe
rimentell anda och målet har varit, harmoni. ”Hela mitt liv har jag sökt harmoni i det levande livet och alltid eftersträvat det i mina produkter”, sä
ger Vuokko Nurmesniemi.
Så är hennes färgskala, än behär
skad, än hejdlös, i alla fall alltid en skala, och kläderna bildar ett puzzel, en kan t.ex. öppna sig till en boll, en annan till en virvel.
Vuokkos lekfulla experiment har mången gång anklagats för att vara asketiska. Men hon har inte lyssnat till motstridiga kritiker, och inte heller i högre grad väntat på beröm utan skyndat framåt, ensam:
”Allt vad jag gör, göt jag för mig själv, och jag är sträng med mig själv.”
E
n liten vit lerfågel i varuhusets fönster, vid huvudstadens bullrigaste korsning kommer med en hälsning från sin hemtrakt, det ljudlösa, stilla landet. Dess budskap är likt en viskning, men får en ändå att stanna upp.
Pentiks ripa kom till i landets nord
ligaste keramikverkstad i Posio. Leran flögs dit söderifrån, och den färdiga ri
pan återvände söderut, västerut och österut. Riktningen är en annan än från utvecklingsområden i allmänhet.
1 Pentik-backen finns det även annat som är annorlunda. Dess läderplagg, läder- och träföremål är goda nog för den krävande utländska köparen, i motsats till utvecklingsområdenas sou
venirer.
I början av 70-talet, när konsthant- verksbutiker började spridas i landet beslöt sig Anu Pentikäinen för att grunda ett småindustriföretag för att återuppliva en försvinnande hantver- kartradition och ge sysselsättning åt en by, som alltför många varit tvungna att lämna för att söka levebröd. Det visade sig att idén som verkat vara en utopi, hade livskraft: 85 bybor arbetar i Pentiks verkstäder, och tack vare dem
19
i.