Suomen Taideteollisuusyhdistys Konstflitföreningen i Finland
f 1980
h 1
I
I
4Гтаг1тпекК<#
: -- -
¿V Ой
I
:r..A '
E
SUOMEN TAIDETEOLLISUUS- YHDISTYS
VUOSIKIRJA 1980
JA TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 1979
KONSTFLITFÖRENINGEN I FINLAND
ÅRSBOK 1980
OCH VERKSAMHETSBERÄT
TELSE FÖR 1979
/> : A ''k 'fl-X ' ■
6^^
Гr
amanen я
Riitta Auvinen, valtiot.tn
SESTA VUOROVAIKUTUKSESTA IHMISEN JA YMPÄRISTÖN VÄLI- 5 Riitta Auvinen, pol dr
OM MÄNNISKANS OCH
NATURENS VÄXELVERKAN 8
Francois Burkhardt, IDZ Berlin, johtaia AVAJAISSANAT MUOTOILUA EDUSTAVIEN AATTEELLISTEN INSTITUUTIOIDEN 2. KANSAIN
VÄLISESSÄ KOKOUKSESSA
LÄNSI-BERLIINISSÄ 23,—24. 4. 1980 11 Francois Burkhardt. direktor for IDZ, Berlin OPPNINGSANFÖRANDE VID DESIGNBEFRÄMJANDE INSTITU
TIONERS ANDRA INTERNATIO
NELLA MÖTE I VÄST-BERLIN 23—24 APRIL 1980 ... 14
Veikko Kamunen. teollinen muotoilija ESINEYMPÄRISTÖN ESTEETTI-
SESTA ARVIOINNISTA 17
Veikko Kamunen. industridesigner ESTETISK VÄRDERING AV
FÖREMILJÖN ... 20 Magnus Gadd, varatuomari
Esa Kolehmainen, toimitusjohtaja
KANNATTAAKO MALLI SUOJATA? 22 Magnus Gadd. vicehäradshdvding
Esa Kolehmainen, verkst direktör LÖNAR DET SIG ATT SKYDDA MÖNSTRET? ... 24 TOIMINTAKERTOMUS 1979 . 26 VERKSAMHETSBERÄTTELSE 1979 67
IHMISEN JA YMPÄRISTÖN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Riitta Auvinen
Nykyinen asumista koskeva tieto osoit
taa, että sopusoinnussa ja harmonises
sa ympäristössä ihminen toimii raken
tavammin ja myönteisemmin kuin ympä
ristössä, jonka hän kokee epämiellyttä
vänä ja frustroivana. Ihmisen jokapäi
väisen arkiympäristön, mm. kodin tuli
sikin olla tästä syystä sellainen, että se mahdollisimman pitkälle pystyy tyydyt
tämään ihmisen kaikkia tarpeita, siis myös kauneuden tarvetta.
suutta. Näin ihmisen ympäristö Aristo
teleen mielestä koostui pitkälti konkreettisesta
materiasta, jonka olemassaolo voitiin empiirisesti todentaa
vain käsin kosketeltavasta
Platon sen sijaan näki, että empiiri
sen maailman ohella on havaittavissa myös ideain maailma, joka kylläkin on transsendenttinen, siis maailma, jota ei voi aistein havaita, ei koskettaa, kuulla tai nähdä, mutta joka silti on täysin todellinen. Platonille tämä ideain ilma oli se, josta piti löytää esikuvat empiirisen, siis rakennetun konkreetin maailman muokkaamiseen. Edelleen, vain idea antoi havaitsijalleen todelli
sen kyvyn havaita.
Nykyisessä muotoilussa samoin kuin arkkitehtuurissakin vain harvat, par
haimmat ovat pystyneet koskettamaan ihmistä ympäröivää transsendenttistä maailmaa, pystyneet kristallisoimaan tuotteissaan joitakin yleisinhimillisiä ar
voja. Kuitenkin juuri nyt, teknologial
taan ja rakentamisratkaisuiltaan no
peasti muuttuvana aikana täytyisi myös ympäristöä ja siihen liittyvää esineistöä arvioida ihmisen elämään välttämättä liittyvien perusarvojen ja ihmisen elä- mäntavoitteiden valossa. Toisin sa
noen. meidän tulisi pyrkiä ymmärtä
mään ihmisen tarpeita myös ympäris
tön osalta entistä hienojakoisemmin.
Ja lisäksi, vaikka luokittelemme ja ar- vioimmekin sekä ympäristön että esi
neistön osalta sitä, mitä meillä jo on, tulisi meidän sen rinnalla entistä neutuneemmin pohtia myös sitä, mitä meillä ei vielä ole, toisin sanoen etsiä niitä tavoitteita ja arvoja, jotka eivät yhteiskunnassamme vielä ole saaneet konkreettia toteutustaan.
Ihminen on kautta aikojen ollut erittäin kiinnostunut ympäristöstään ja siihen liittyvästä esineistöstä. Onhan hänen uteliaisuutensa ensisijaisesti kohdistu
nut juuri minän ulkopuoliseen maail
maan. Voidaan sanoa, että koko sivis
tyksemme ja kulttuurimme on lähtöisin ihmisen ulkopuoliseen ympäristöön kohdistuneesta kiinnostuksesta. Hyvin pitkälle yksinkertaistaen voitaisiin kai Kun nykyinen ympäristöämme määritte
levä teknologia pystyy toteuttamaan hy
vinkin monenlaisia ja monimutkaisia ratkaisuja, on tullut entistä tärkeäm
mäksi pohtia ympäristön merkitystä ih
misen kasvussa, kehityksessä ja ihmi
sen itsensä toteuttamisessa. Nykyisin jos koskaan hyvän ympäristön suunnit
telu edellyttää monipuolisen asiantun- tijatietouden kokoamista ja hyväksikäyt
töä. Monitieteinen tarkastelutapa ympä
ristökysymysten pohtimiseksi on maas
samme kuitenkin ollut erittäin vähäistä.
Eri asiantuntijat ovat lähestyneet ongel
mia omasta näkökulmastaan, yksipuolisesti. Ehkä juuri tämän asiain
tilan seurauksena ympäristöä koskevan teoreettisen ajattelun voidaan vielä ny
kyään väittää olevan harmittavan vä
häistä.
maa-
varsin
Suomalaisen muotoilun alalla vasta
perustettu Muotoiluraati pyrkii omalta osaltaan lisäämään asiantuntijoiden vä
listä ideoiden vaihtoa ja näin antamaan teoreettisestikin perusteltua näkemystä ympäristön ja siihen olennaisesti liitty
vän esineistön laadun arvioinnissa.
Korkealaatuinen ympäristöhän voidaan perustellusti nähdä resurssina, voima
varana, joka tuottaa inhimillistä kasvua.
Ihmisen ympäristöä koskevan kvantita
tiivisen ja kvalitatiivisen ajattelun risti
riita tuli esille jo antiikin Kreikassa.
Antiikin ajatteluhan tiivistyi kahteen periaatteeseen, jotka alkuperäisten op- pi-isiensä mukaan nimettiin platoniseksi ja aristoteliseksi periaatteiksi. Aristote
les katsoi, että empiirinen maailma ja vain se oli ainoa todellinen maailma.
Hänen mukaansa vain se, mikä oli konkreettisesti olemassa, oli todelli
pa-
5
mykseen perustuen fyysisen ympäristön merkitys ihmisen käyttäytymistä muo- vaavissa prosesseissa voidaan jättää vaille huomiota.
Todellisuus sijoittunee jonnekin edellä esitettyjen
Emme voi jättää ympäristöä ihmistä koskevissa tarkasteluissa vaille merki
tystä, mutta emme toisaalta saisi sor
tua myöskään liioitteluun.
Ehkä ainoan teoreettisen näkökulman ihmisen ja ympäristön välisen vuoro
vaikutussuhteen
tarveteoria. Jos analysoimme nykyistä ympäristöämme tarveteorian kannalta, voinemme ennustaa, että ympäristön ja esineistön tulee entistä paremmin pys
tyä palvelemaan ihmisen itsensä toteut
tamisen tarvetta, samoin alkanemme vähitellen vaatia ympäristöltämme ene
nevästi myös kauneutta ja harmoniaa.
Lähestyttäessä jälkiteollista yhteiskun
taa, voitaneen katsoa, että ihmisen pe
rustarpeista saavat korostuneen merki
tyksen juuri immateriaaliset tarpeet.
Olennaiseksi kysymykseksi muodostuu
kin siis, miten siirtää immateriaalisia arvoja kovaan materiaan.
sanoa, että ihmisen ja ympäristön suh
teeseen tiivistyy ihmisen tietoisen ajat
telun kulloinenkin tila. Kysymys ihmi- ja hänen ympäristönsä suhteesta on siis varsin filosofinen.
Kun antiikin Kreikassa pohdittiin, miten ihminen voisi saavuttaa parhaan elämi
sen
Aristoteles yksimielisiä siitä, että hy- eiämän ehtona oli eläminen ihmis
yhteisössä, yhdessä muihin liittyneenä.
Tämä sosiaalinen ympäristö tuli puoles
taan rakentaa niin, että se tuotti ihmi
selle mahdollisuuden sekä moraalisten että älyllisten hyveiden harjoittamiseen.
Ympäristön ja siihen liittyvän esineistön tulisi siis tehdä »hyveiden harjoittami
nen mahdolliseksi.»
sen
väliin äärimmäisyyksien muodon, olivat sekä Platon että
van
tarkasteluun tarjoaa
Tuolloin siis jo nähtiin, että ympäris
tö varsin pitkälle rajaa sen, missä mää- ihminen voi toteuttaa itseään. Kult
tuurin suunnittelussa tajuttiin keskei
seksi kysymykseksi se, onko ympäristö ihmiselle palkitseva vai vieraannuttava, ihmistä kasvattava vai rankaiseva.
rm
Vaikka ihmisen ja ympäristön vuorovai
kutuksen merkitys onkin viimeaikoina yhä yleisemmin alettu tajuta, on tätä faktatietoa vähän.
Modernissa rakentamisessa ja muotoi
lussa on ihmisen itsensätoteuttamisen erääksi tavoitteeksi asetettu jopa tun- Eliel Saarinen katsoi vuorovaikutusta selittävää
toistaiseksi olemassa
Niinpä yhtenäisen teorian puutteen ta
kia on ajattelussa vaarana ajautua tie
toisesti tai tiedostamatta hyvinkin me
kanistisiin selitysmalleihin ja yksinker
taisuuksiin, jotka pitkälle voidaan djko- tomisoida seuraavan tyyppisiin näke
myksiin: Toisaalta voidaan väittää, että fyysisellä ympäristöllä on
vaikutus ihmisen käyttäytymi- Kuitenkin tällä ns. »arkkitehtoni-
varsin
teiden ilmaisu
omassa arkkitehtuurissaan paitsi raken
nuksen käyttötarkoituksen, myös tun
teiden ilmaisun tärkeäksi. Hän tahtoi ottaa tunteet mukaan jopa konkreettiin elementtiin kuin betoni siis min
suora |a
Ihmisen tunteita ja tuntemuksia ei ra
kentamisessa yhtä vähän kuin muotoi
lussakaan ole pystytty, harvoja poik- lukuunottamatta, syvällisesti määräävä
seen
sella determinismillä» voi olla oikeu
tuksensa vain, jos ihmiset ovat hyvin muuttujien suhteen samanlai-
keuksia
toteuttamaan. Tunteet on jätetty tietyllä tavoin irrelevanteiksi, jotka rakentami
sen ja muotoilun mukana joko syntyvät tai jäävät syntymättä. Tietoisesti niitä on varsin vähän pohdittu. Rakennuksen kuin esineen »laatu», sen at- momen
sia. Tällöinhän fyysinen ympäristö jää ainoaksi varioivaksi ja käyttäytymis- tuottavaksi tekijäksi. Väite, että eroja
fyysinen suunnittelu ja siihen liittyvä ihmisen esineistön muotoilu olisi ihmi- sosiaalisten prosessien keskeinen muokkaaja, saattaa siis johtaa varsin ympäristöpolitiikkaan, jossa yk
sinkertaisten ympäristömuutosten toivo
taan johtavan tarkasti ennustettaviin ih- käyttäytymisen muutoksiin.
samoin
mosfääri, sen antama kokemus muo
dostuu kuitenkin juuri niistä tunteista, joita se pystyy kokijassaan herättämään.
Ihmisen ja ympäristön väliseen vuoro
vaikutussuhteeseen liittyviä ongelmia tulisikin nyt lähestyä kysymällä, missä määrin tämänpäiväinen ympäristömme ja esineistömme tarjoaa ihmiselle mah
dollisuuden tunteiden ja kauneuden kokemiseen. Tähän kysymykseen tiivis
tynee tänään pelkistetysti ympäristön merkitys ihmiselle.
sen naiviin misen
Vastaavasti toinen malli katsoo, että fyysisellä ympäristöllä ja
on vain vähän tai epäsuoraa vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen, se ei vaikuta esim
esineistöllä Tähän näke- 6 mlelenterveyteen
1879-1979
Щ;
и
V
-Т-
V^v :.:••? - ; . . .v.' - '■- v. -:. - V-""
■ 7,. : ■; ■ v -Ж:-.
7 ;.
у ■ ' ч.'’ ^ : V-: ";: 7;: .;:■. vy;4: .. . Г.
" ;7' V7/ :7.' f . У .. - v
■ V V ШШ ■ ' .7 7, ■ ■
. -Ф '
т
Гш
*>' ’г •: v
t-. .4- Г. -/• >. и
л
J ' . *' Ууу/
S VÄNNER
ejeir#
10O-vuotisnäyttely kiertää Suom lelsinki, Tampere, Pori, Turku, Kui ti, Lappeenranta, Vaasa, Oulu, Rov
Ш Ж
•:.3
•if;
m
Z
-CZ)-
:•7Лx
OM VÄXELVERKAN MELLAN MÄNNISKAN OCH MILJÖN
Riitta Auvinen
i antikens Grekland. Antikens tänkande kunde sammanfattas i två principer vilka efter sina ursprungliga lärofäder kallades den platoniska och den aris- toteliska principen. Aristoteles ansåg, att den empiriska världen och endast den var den enda riktiga världen. En
ligt honom var endast det verkligt som hade konkret existens. Sålunda bestod människans miljö enligt Aristoteles mycket långt endast av konkret, hand
griplig materia, vars existens empiriskt kunde bevisas.
Platon ansåg å sin sida, att det vid sidan av den empiriska världen exis
terar en värld av idéer, vilken visser
ligen är transcendent, dvs utomsinnlig, omöjlig att beröra, höra eller se men inte desto mindre fullkomligt verklig.
Enligt Platon var det i denna idévärld man skulle finna förebilderna för att forma den empiriska, konkret upp
byggda världen. Vidare var det endast idén som kunde ge iakttagaren den verkliga förmågan att se.
Inom dagens formgivning och arkitek
tur är det endast ett fåtal, de allra bästa, som lyckats nå beröring med den omgivande transcendentala värld
en, lyckats kristallera ut allmänmänsk
liga värden i de verk de skapat. Ändå är det just nu, under en tid av snabba förändringar inom teknologi och bygg- nadslösningar, som även miljön och föremålen i miljön borde utvärderas i ljuset av de grundvärden som är nöd
vändiga och de mål som är väsentliga för människans liv. Vi borde med andra ord försöka förstå människans behov också när det gäller miljön mer diffe
rentierat än hittills. Och därtill borde vi, vid sidan av klassificeringen och analysen av det vi redan har när det gäller miljön och föremålen jön, med större inlevelse än tidigare analysera också det vi saknar, med andra ord söka de mål och värden som Dagens kunskap om boendet antyder,
att människan fungerar mer uppbygg
ligt och positivt i en välproportionerad och harmonisk miljö än i en miljö som hon upplever såsom oangenäm och frustrerende. Människans dagliga var
dagsmiljö, bl.a. hemmet, borde därför vara sådan att den så långt som möj
ligt förmår tillfredsställa människans samtliga behov, också behovet av skön
het.
Den teknologi som i dag formulerar villkoren för vår miljö är kapabel att förverkliga de mest varierande och in
vecklade lösningar och det är därför viktigare än någonsin att grundligt ana
lysera miljöns inverkan på människans uppväxt, utveckling och förmåga att förverkliga sig själv. I dag mer än någonsin förutsätter en god miljöpla
nering att en synnerligen mångsidig expertkunskap sammanfattas och ut
nyttjas. Hittills har man dock i vårt land i mycket ringa grad använt sig av ett multivetenskapligt betraktelsesätt då det gällt att analysera miljöfrågor. Olika experter har närmat sig problemen från sin egen synpunkt, synnerligen en
sidigt. Kanske är det en följd av just detta, att vårt teoretiska tänkande kring miljöfrågor än i dag kan sägas vara förargligt anspråkslöst.
På den finländska formgivningens om
råde strävar det nygrundade Design
rådet för sin del till att öka idéutbytet mellan experterna och därigenom skapa ett även teoretiskt motiverat betraktelsesätt när det gäller en kvali- tetsmässig värdering av miljön och föremålen i miljön. En miljö av god kvalitet kan på goda grunder ses som en resurs, en kraftkälla, som ger upp
hov till mänsklig tillväxt.
Konflikten mellan kvantitativt och kva
litativt tänkande när det gäller den mänskliga miljön kom till uttryck redan
mil-
8
i vårt samhälle ännu inte konkret har förverkligats.
Människan har genom tiderna varit mycket intresserad av sin omgivning och de föremål hon har omkring sig.
Hennes nyfikenhet är ju i främsta hand riktad just mot omvärlden utanför det egna jaget. Man kan säga att hela vår civilisation och vår kultur har sitt upp
hov i människans intresse för den om
givande miljön. Mycket förenklat kan man kanske säga, att människan vid olika tidpunkter upplever sitt medvetna tänkande som ett koncentrat av för
hållandet mellan det egna jaget och omgivningen. Frågan om förhållandet mellan människan och hennes miljö är alltså i högsta grad filosofisk.
Då man i antikens Grekland grubblade över hur människan skulle uppnå den bästa formen av liv, var både Platon och Aristoteles eniga om, att förutsätt
ningen för ett gott liv var att leva i ett mänskligt samfund, tillsammans och i förening med andra. Denna sociala miljö skulle i sin tur byggas upp så, att den gav människan möjligheter att utöva både moraliska och intellektuella dygder. Miljön och föremålen i miljön borde alltså -möjliggöra övningen av dygder».
Redan på den tiden insåg man alltså, att miljön i mycket stor utsträckning begränsar människans möjligheter att förverkliga sig själv. I kulturplaneringen såg man som en väsentlig fråga huru
vida miljön för människan betydde be
löning eller främlingskap, huruvida den var fostrande eller straffande.
den enda varierande och beteende- förändrande faktorn. Påståendet, att den fysiska planeringen och den där
till knutna formgivningen av föremålen kring människan skulle vara den vä
sentliga faktor som formar de sociala processerna, kunde alltså leda till en mycket naiv miljöpolitik, genom vilken enkla miljöförändringar förväntas leda till strängt förutsebara förändringar i människans beteende.
Den motsatta modellen förutsätter på motsvarande sätt att den fysiska miljön och föremålen har endast en ringa el
ler indirekt inverkan på människans beteende och inte påverkar t.ex. den mentala hälsan. På basen av den upp
fattningen kan man helt frånse miljöns betydelse i de processer som formar människans beteende.
Sanningen torde dock ligga någon
stans mellan dessa ytterligheter. Vi kan inte i analyser av människan avfärda miljön som betydelselös, men vi bör å andra sidan inte heller överdriva mil
jöns betydelse.
Kanhända erbjuder behovsteorin den enda, breda teoretiska synvinkeln då det gäller att analysera växelverkan mellan människan och miljön. Om vi analyserar vår nuvarande miljö utgåen
de från behovsteorin, kan vi förmod
ligen förutspå, att miljön och föremå
len bättre än hittills måste kunna tjäna människans behov att förverkliga sig själv. Samtidigt torde vi småningom börja kräva mera av skönhet och har
moni i vår omgivning. Då vi betraktar det efterindustriella samhället, kan vi säkerligen konstatera, att bland män
niskans grundbehov just de immateriella behoven håller på att få en allt större betydelse. Den väsentliga frågan är alltså hur vi skall ingjuta immateriella värden i hård materia.
Fastän man under senare tid alltmer har insett betydelsen av en växelverkan mellan människan och miljön, har det hittills funnits föga av faktakunskap om denna växelverkan. I brist på en enhetlig teori är risken den att man i sitt tänkande medvetet eller omedvetet drivs in i nog så mekanistiska för
klaringsmodeller och förenklingar, vilka mycket långt kan tudelas i synpunkter av följande typ:
För det första kan man påstå, att den fysiska omgivningen har en direkt och avgörande inverkan på människans beteende. Ändå kan denna »arkitekto
niska determinism» ha sitt berättigande endast om människorna i fråga om väldigt många variabler är exakt likada
na. I det fallet blir den fysiska miljön
I modern byggnadskonst och formgiv
ning har rentav känsloutlopp uppställts som ett av målen för människans själv
förverkligande. I sin egen arkitektur betonade Eliel Saarinen känslouttryc
kens betydelse vid sidan av den prak
tiska ändamålsenligheten. Han ville alltså innefatta känslor i ett så konkret element som betong.
Varken i arkitekturen eller i formgiv
ningen har man, på några få undantag när, lyckats med att på djupet förverk
liga människans känslor och erfaren
9
Man borde nu närma sig de problem som döljs I växelverkan mellan män
niskan och miljön genom att fråga sig i vilken mån dagens miljöer och före
mål ger människan möjligheter att uppleva känslor och skönhet. Den frå
gan torde I dag vara en koncentrerad sammanfattning av miljöns betydelse för människan.
heter. Känslor har på sätt och vis fått förbli irrelevanta faktorer, som under byggandet eller formgivandet antingen har fötts eller blivit ofödda. Medvetet har man I ringa grad ens reflekterat över dem. Ett byggnadsverks eller ett föremåls »kvalitet», dess atmosfär och den upplevelse det ger formas emeller
tid just av de känslor det lyckas väcka hos åskådaren.
10
Muotoilua edistävien aatteellisten Insti
tuutioiden 2. kansainvälinen kokous 23,—24. huhtikuuta 1980 Länsi-Berlii- nissä.
AVAJAISSANAT
François Burkhardt. IDZ (Internationales Design Zentrum) Berlin, johtaja
IDZ teki vuonna 1974 aloitteen ja jär
jesti ensimmäisen aatteellisten muotoi
lukeskusten kansainvälisen kokouksen.
Kokouksen syynä oli useamman muo
toilukeskuksen esittämä toivomus tie
donvaihdon parantamisesta ja eri insti
tuutioiden noudattamien päämäärien periaatteita koskevasta keskustelusta.
Näistä päämääristä oli jo aikaisemmin keskusteltu eräässä ICSIDin työryh
mässä tarkoituksena tehdä yhteenveto ICSIDin vuoden 1975 Moskovan kon
gressia varten, jonka aiheena oli muo
toilu ja politiikka. Käytimme tilaisuutta hyväksemme selvittääksemme kiertoky
selyn avulla ensimmäisessä tapaami
sessamme mitä muotoilun periaatteita instituutiot noudattavat toiminnassaan, mikä on niiden riippuvuussuhde mui
hin instituutioihin, viranomaisiin ja val
tioon, mitkä ovat niiden päämäärät ja toimintamuodot. Kyselyssä, joka tehtiin 26 instituutille 21 maahan, herätti huo
miotamme se, miten vaikeaa muotoilu- instituuttien on soveltaa päämääriään käytäntöön. Muotoiluinstituutiot ovat ot
taneet vaikean tehtävän määritellä muotoilun puuttuvat teoreettiset lähtö
kohdat ja soveltaa niitä käytäntöön vai
keissa taloudellisissa ja omakohtaisissa olosuhteissa.
muotoiluinstituutioille oli usein ylivoi
maista sellaisten ohjelmien suunnittele
minen, joita ei oltu tarkoitettu pelkäs
tään talouselämää varten. Muotoilukes
kukset keskittyivät toisin sanoen ensi
sijaisesti tuotemuotoilun edistämiseen.
Ne puuttuivat harvoin grafiikkaan, muo
tiin, arkkitehtuuriin, sisustusarkkitehtuu
riin ja ympäristön suunnitteluun.
Toinen kansainvälinen kokous ei rajoitu käsittelemään pelkästään muotoilukes
kusten toimintaa. Olemme katsoneet aiheelliseksi kääntyä kaikkien muotoi
lua edistävien institutioiden puoleen kootaksemme kerrankin laajemman luettelon noudatettavasta käytännöstä ja tämänhetken tilanteen määränneistä päämääristä. Ehkä — ja tämä on kan
sainvälisen muotoilukeskuksen toivo
mus — voimme myös yhdessä harkita, mihin suuntaan meidän olisi yhdessä edettävä.
Viimeisen kuuden vuoden aikana on il
maantunut uusia ongelmia, jotka mie
lestämme edellyttävät käytännön tarkis
tamista. Tällaisia ongelmia ovat esimer
kiksi energiakriisi ja uusien teknolo
gioiden etsiminen; kasvava ekologinen tietoisuus; moniarvoisemman elinympä
ristön tarve; kasvava vapaa-aika; ATK:n mukanaan tuoma lisääntyvä rationali
sointi; voimistuva kritiikki tieteen ja tut
kimuksen itsenäisyyttä kohtaan; pyrki
mys osallistua rakennettavan ympäris
tön suunnitteluun ja joukkotuotteiden tuotantoon; sen seikan parempi ymmär
täminen, ettei ongelmiamme voi enää tarkastella muista maista — varsinkaan kolmannesta maailmasta
ilmiöinä. »Hyvän muodon« yksipuoli
seen edistämiseen kohdistuva voimis
tuva kritiikki vaatii meitä laatimaan ja ottamaan käyttöön uusia kriteereitä hy
vin suunniteltua tuotetta varten.
Vaikka tavoitteet ja käytäntö joskus poikkesivat ja vieläkin poikkeavat toi
sistaan, perustuvat ne kuitenkin muu
tamiin periaatteisiin, jotka ovat määrän
neet muotoilun kehityksen jo viime vuosisadan puolivälistä lähtien. Näitä ovat tuotannon kehittäminen hyvän muotoilun ehdoilla, julkiseen mielipitee
seen kohdistuva tiedottaminen hyvän muotoilun tarpeellisuudesta ja näiden instituutioiden pyrkimykset olla teolli
suuden ja muotoilijoiden välittäjinä.
erillisinä
Totesimme kuitenkin, että opetustarkoi
tuksiin tähtäävään tehokkaaseen peda
gogiseen työhön on vain vähän kiinne
kohtia, jos rajoitutaan näihin vakioihin,
Onko aiheellista olettaa, että »hyvä muotoilu» edistäisi ihmisen elinolosuh- 11
Myös instituutioiden on tunnettava pa
remmin eri tarpeet, jotta ne voisivat paremmin vaikuttaa suunnitteluun. Mei
dän on tässä ilmeisesti irtaannuttava
»hyvästä muodosta», joka —- kuten tie
dämme — ei kata 10 prosenttia koko tuotannosta, lähentyäksemme arkipäi
vän estetiikkaa. Voimme ottaa suuren yleisön tarpeet vain silloin huomioon, kun otamme huomioon sen arkikäytän
nön, t.s. sen tottumukset, makuaisti
mukset ja sen sosiaalisen käyttäytymi
sen. Tämä olisi ensimmäinen askel kohti kehitettyä kulttuuripolitiikkaa. On osoittautunut, ettemme voi odottaa, että kuluttaja yksin löytää hyvän muotoilun.
teita, mikäli se pääsisi kaikkialla vai
kuttamaan? Mistä tiedämme, miten run
saasti tai niukasti muotoja, materiaale
ja ja värejä on oltava ympärillämme ja missä määrin ympäristömme esineiden on oltava epätäydellisiä, jotteivät ne ra
joittaisi inhimillisempää ympäristöä, vaan päinvastoin tukisivat sitä yhteis
ymmärryksessä yhteiskunnan kehityk
sen kanssa? Emme voi välttyä tutkimas
ta, mikä erottaa »hyvän muotoilun»
massakulutuksen tavallisista tuotteista
— onhan myös kaikki sen hyödykkeet suunniteltu ja teollisesti tuotettu, joten nekin ovat design-tuotteita. Kuluttajat käyttävät muotoilutuotteita henkilökoh
taisiin tarpeisiinsa. Tästä johtuen olisi niiden suunnitelmien, jotka ovat saa
neet arvosanan »hyvä», oltava uuden, paremman elämänmuodon apuvälineitä.
»Hyvällä muodolla» on tässä vielä suuri tehtävä edessään.
Olisi lähdettävä harkitsemaan asioita siitä toteamuksesta, ettemme talouselä
män taholta saamastamme hyväksymi
sestä huolimatta vielä ole läheskään oi
kealla tiellä, joka mahdollistaisi sosiaa
lisen ja kulturellisen yhteiskehityksen.
Yhä voimakkaammin vaaditaan suurem
paa aistein havaittavuutta. Tämä muo
toilun välittämä ominaisuus edistää yk
silöllisiä tuotteita ja ympäristöä. Arkki
tehtuurin ja muotoilun nykyinen käytän
tö pyrkii tylsistyttämään aistit.
Tuotteita ei enää voi tarkastella erillisi
nä, vaan ne on asetettava omaan kult
tuuri- ja sosiaaliyhteyteensä. Antropolo
giset, sosiaalipsykologiset, havainto
psykologiset, ekologiset ja työterveydel
liset näkökannat olisi sisällytettävä muotoilun käytäntöön. Jos pidämme tätä laajentumista kulttuuriprosessina, johtuu se siitä, että kaikki muotoilu- instituutiot osallistuvat aktiivisti joukko- tuotannon aikaansaamiseen, joka puo
lestaan on huomattava osa teollisuus
yhteiskuntamme
Tiedämme, että teollisuustuotannon si
vuvaikutukset aiheuttavat joukon so
siaaliseen elämään ratkaisevasti vaikut
tavia ongelmia. Meillä on toisaalta hy
vät mahdollisuudet vaikuttaa tähän toi
minnallamme, vaikka — kuten on myön
nettävä — vähäisessä määrin; tämä ke
hitys pakottaa meidät toisaalta työs
kentelemään vielä perusteellisemmin päämääriemme hyväksi voittaaksemme tuotannon ja kysynnän välisen suuren epäsuhteen.
Tällainen uusi politiikka auttaisi meitä tekemään muotoilun suositummaksi ja
— yhdessä teollisuuden kanssa — saamaan myös luonnollisen yhteyden viranomaisten tehtäviin, sillä kunnalli
nen muotoilu on muotoilua, joka ei ase
ta yksityisiä etuja etualalle, vaan levit
tää ikonografiaa, joka takaa laajan hy
väksymisen ja jonka tulee edesauttaa kansalaisen samaistumista julkisiin in
stituutioihin.
kulttuuripäääomaa
Positiivinen esimerkki tästä on Alvar Aallon vuonna 1956 suunnittelema val
tion kansaneläkelaitos Helsingissä. Elä
keläisten yksilölliseen palveluun ja luottamuksellisen ja rauhallisen ympä
ristön luomiseen pyrkivien toimeksian
tajien avoin asenne tuki hänen suunni
telmaansa. Aalto toteutti nämä odotuk
set tilan ja muotoilun vastaavalla laa
dulla. Jo lyhyt oleskelu jossakin lukuis- virastojemme
osoittaa ne hyvän muotoilun rajoitetut mahdollisuudet, kun vastaava sosiaali
nen ohjelma ei ole sitä tukemassa.
Tehtävänämme on kehittää samanaikai
sesti näitä molempia. Voimme odottaa lähivuosina kuntien kiinnostuvan yhä enemmän palveluista. Kuten useat esi
merkit osoittavat, on meidän valmistau
duttava paremmin tähän tehtävään.
Tuotteilla on oma kielensä. Tämä »tuo- tekieli» on teollisuustuotannon välittä
mien merkitysten viestittäjä ja se kyt
kee mukaan myös joukkokommunikaa- tion menetelmät. Tuotekielten menetel
mä tekee esineympäristön konkreetti
sen aistein havaitsemisen mahdolli
seksi. Meidän on opittava paremmin tuntemaan eri tuotekielten mekanismit pystyäksemme paremmin arvioimaan niiden seuraukset. Jos ymmärrämme tuotteiden sanoman, tajuamme myös helpommin miksi ihmiset hyväksyvät tuotteen.
odotushuoneessa ten
12
Vähäiset kokemuksemme viemisestä kouluihin luihin
saada nuorison kiinnostumaan muotoi
lusta vain, jos vaikutamme heihin heidän arkipäivän ongelmiensa kautta.
Tiedämme miten vaikeaa on ot
taa tässä ammattimuotoilijan edut huo
mioon, joka odottaa, että opetamme nuorisolle minkälainen muotoilijan työ on, mitä keinoja ja mitä tekniikkaa hän käyttää, mitä tuotantomenetelmiä se edellyttää ja minkälaisia suunnittelijan lahjoja häneltä vaaditaan. Tämä kiin
nostaa nuorisoa vain sivussa. He halua
vat tietää miten esim. asunto suunni
tellaan puuttumatta makuasioihin; he haluavat mieluiten itse luoda jotain ja etsivät kaikkialta henkilökohtaisia ke
hittymismahdollisuuksia.
muotoilun
ei korkeakou- Täyttääksemme nämä uudet tehtävät, meidän on — kuten uskon — tehtävä paljon työtä itsemme kehittämiseksi.
Meidän on kehitettävä ja uusittava niitä periaatteita, joita käytämme jatkuvasti muotoilussa, jotta saavuttaisimme pa
remmin kuin tähän saakka suuren ylei- Meidän on saatava tärkeämpi asema yhteiskunnassa ja talouselämäs
sä — asema, joka mahdollistaa meidän vastuumme huomioon ottamisen. Vasta sitten voimme antaa tyydyttävän vas
tauksen kaikille niille, jotka odottavat mielipidettämme siitä, millaiseksi muo
toilun on kehityttävä, jotta sen avulla saataisiin taloudellista ja yhteiskunnal
lista kehitystä aikaan. Meidän on pys
tyttävä osoittamaan suunta. Vasta sil
loin on mahdollista, että ammattiimme suhtaudutaan vakavasti ja meitä kuun
nellaan.
on opettanut, että voimme
son
13
Design befrämjande institutioners andra internationella möte den 23—24 april 1980 i Väst-Berlin.
ÖPPNINGSANFÖRANDE
Francois Burkhardt, direktör för IDZ (Internatio, nales Design Zentrum) Berlin.
på undervisning, om vi begransar oss till dessa konstanter. För designinsti
tuten blev det ofta en övermäktig upp
gift att planera program, som inte en
bart var avsedda för näringslivet. De- signcentren koncentrerade sig alltså i första rummet på att befrämja formgiv
ningen. De befattade sig föga med det grafiska området, med mode, arkitek
tur, inredningsarkitektur och miljöut
formning.
Det andra internationella mötet begrän
sar sig inte blott till att behandla de- slgncentrens verksamhet. Vi har ansett det motiverat att kontakta alla design- befrämjande institutioner för att änt
ligen kunna sammanställa en mera om
fattande katalog över förhandenvarande förfarlngsmetoder och i detta nu gällan
de målsättning. Kanhända — och detta är det internationella designcentrumets förhoppning
överväga i vilken riktning vi gemen
samt skall avancera
Under de gångna sex åren har det dykt upp nya problem som — enligt vår uppfattning — gör det nödvändigt att Sådana problem är t.ex. energikrisen och sökandet efter en ny teknologi; det växande ekologiska medvetandet; behovet av en mång
sidigare levnadsmlljö; den ökade fri
tiden; den tilltagande rationalisering databehandlingen medfört; den starkare kritiken mot vetenskapens och forskningens autonomi; strävan till del
aktighet I utformningen av byggnads- mlljön och massproduktionen; den växande insikten om att våra problem inte längre kan betraktas som friståen
de företeelser från andra länders och Isynnerhet den tredje världens problem.
Den ökade kritiken mot det ensidiga befrämjandet av «god form» tvingar oss att utarbeta och införa nya kriterier för definitionen av en väl framställd pro
dukt.
IDZ Berlin tog år 1974 Initiativet och föranstaltade det första internationella mötet för designcentra. Anledningen till mötet var att ett flertal designcentra framlagt önskemål om bättre informa
tionsutbyte och diskussion beträffande principerna för de enskilda institutio
nernas målsättning
ningar hade redan tidigare diskuterats av en arbetsgrupp inom ICSID i avsikt att för ICSID:s kongress i Moskva 1975 ägnad temat design och politik få fram en sammanfattning av utvecklingsläget.
Vid vårt första sammanträffande tog vi tillfället i akt att med tillhjälp av en enkät utreda vilka formgivnlngsprlnciper institutionerna i sin verksamhet tilläm
par, i vilket beroendeförhållande de står till andra Institutioner, till myndig
heter och staten, vilka deras målsätt
ningar och verksamhetsformer är. En
käten, som riktades till 26 institut i 21 länder, frapperade oss med hur svårt designinstituten har att i praktiken om
sätta sina syften. Designinstituten har för sig uppställt den besvärliga upp
giften att definiera de felande teore
tiska utgångspunkterna för formgivning och omsätta dem i praktiken under för
svårade ekonomiska och personliga förhållanden.
Dessa målsätt-
kan vl gemensamt
revidera praxis
Även om målsättning och praktik mån
ga gånger skilt sig och fortfarande skiljer sig från varandra, grundar de sig dock på några få konstanter, som redan sedan medlet av förra århundra
det bestämmt formgivningens utveck
ling. Dessa är bl.a. att befrämja pro
duktionen på den goda formgivningens villkor, att upplysa allmänheten om nödvändigheten av god formgivning, samt institutionernas strävan till att verka som förmedlare mellan Industri och formgivare.
Vi var emellertid på det klara med att det existerar endast ringa ansatser till ett effektivt pedagogiskt arbete Inriktat
allt
14
Finns det skäl att anta att -god form
givning» — om den fritt skulle få ut
breda sin verkan — skulle befrämja människans existensvillkor och även bidra till deras framåtskridande? Hur vet vi vilket mångfald eller vilken njugghet former, material och färger el
ler vilken grad av ofullkomlighet tingen i vår omgivning bör uppvisa, för att inte stå i vägen för en humanisering av vår miljö utan tvärtom i samförstånd stöda den sociala utvecklingen Vi kan inte undvika att sätta oss in i vad som skiljer »god formgivning» från gängse masskonsumtion av den mängd före
mål, som likaledes planeras och pro
duceras industriellt och sålunda också är designprodukter. Alla designföremål blir av konsumenten nyttjade till att prägla hans personliga tillvaro. Följakt
ligen bör formgivningsutkast. som ut
märkts med epitetet »goda», fungera alldeles särskilt som hjälpmedel för en ny, förbättrad livsform. I denna bemär
kelse får »god formgivning» ännu en uppgift att fylla.
för att bättre kunna bedöma deras följdverkningar. Om vi förstår produk
tens budskap, förstår vi också lättare varför människorna accepterar pro
dukten.
Ävenledes måste institutionerna bättre lära känna de olikartade behoven för att kunna bidraga till formgivningen med större effektivitet. Härvid måste vi antagligen lämna begreppet »god form
givning», som — enligt vad vi vet — utgör knappa 10 % av den totala pro
duktionen, för att istället närma oss vardagens estetik. Den stora allmänhe
tens behov kan vi beakta endast om vi beaktar dess vardagsbruk, d.v.s dess vanor, smakförnimmelser och so
ciala beteendemönster. Därmed skulle det första steget mot en förbättrad konsumtionspolitik vara taget. Det har visat sig att vl inte kan förvänta oss att konsumenten ensam skall finna sin väg till »god formgivning».
Den gemensamma utgångspunkten för nya överläggningar är konstaterandet att vi, oaktat näringslivet uppskattar vår verksamhet, inte på långt när be
finner oss på den väg som möjliggör en fortsatt social och kulturell helhet
utveckling. Också skapar ekonomiska framsteg allena inte någon kulturhori
sont. Det föreligger ett tilltagande krav på starkare sinnesförnimbarhet. Star
kare sinnesförnimbarhet av design
produkter och miljöer. Nu rådande praxis inom arkitektur och formgivning tenderar till en avtrubbning av sinnena.
Produkter kan inte längre betraktas som separata företeelser utan måste ställas i sitt kulturella och sociala sam
manhang Antropologiska socialpsyko
logiska, ekologiska och arbetshygie- niska aspekt måste ingå i formgivnings- praxisen. Om vi upplever denna ex
pansion som en kulturell process, beror det på att alla designinstitutioner aktivt deltar i tillkomsten av masspro
duktionen och att detta återigen utgör en ansenlig del av vårt industrisam
hälles kulturkapital. VI vet att industri
produktionens biverkningar förorsakar en räcka problem, som på ett avgöran
de sätt påverkar människornas sociala liv. Å ena sidan har vi den stora för
månen att med vår verksamhet här utöva ett inflytande, även om — det bör medges — I ringa omfattning. A andra sidan tvingar oss denna ut
veckling att ännu grundligare arbeta på vår målsättning för att utplåna den stora disproportionen mellan produk
tion och reception.
förmedlad befrämjar individuella
En sådan ny politik skulle hjälpa oss att popularisera formgivningen och att
— tillsammans med industrin — finna en naturligare anknytning till myndig
heternas uppgifter, ty den offentliga formgivningen är en formgivning som inte ställer privata intressen i för
grunden utan sprider en ikonografi, som når en vidsträckt mottagarkrets och befrämjar medborgarnas identifie
ring med de offentliga institutionerna.
Produkter har sitt eget språk. »Pro- duktspråket» är förmedlaren av bety
delser, som kommer oss tillhanda genom
ävenledes inledare av masskommuni
kationsprocesser. Produktspråksmeto- den gör det möjligt för oss att konkret med våra sinnen tolka tingen omkring oss. Vi måste förbättra våra kunskaper i de olika produktspråkens mekanismer
Ett positivt exempel i detta hänseende är statens folkpensionsanstalt i Hel
singfors, byggd år 1956 av Aalvar Aalto.
Hans projekt stöddes av uppdrags
givarnas öppna attityd och strävan att bereda pensionärerna en personlig ser
vice i en rofylld och förtroendeingivan
de omgivning Aalto uppfyllde förvänt
ningarna med en likvärdig kvalitet i ut
rymmen och formgivning. Redan ett industriproduktionen och
15
serar ungdomarna endast i förbigåen
de. De vill av oss fá veta hur man t.ex.
inreder sin bostad
verkan — de vill helst skapa någonting själv och söker allestädes utrymme för den personliga utvecklingen.
För att fylla alla dessa nya uppgifter måste vi — tror jag — arbeta mycket med oss själva. Vi måste utveckla och förnya de begrepp vi kontinuerligt an
vänder inom formgivningen för att så
lunda mer än hittills nå den stora all
mänheten. Inom samhälle och närings
liv måste vi komma till en bättre po
sition, som gör det möjligt för oss att bevaka vårt ansvar. Först då kan vi komma med ett uttömmande svar till alla dem, som väntar sig att vi skall ange på vilket sätt formgivningen bör utvecklas för att göra ekonomiska och sociala framsteg. Vi måste kunna ange riktningen. Endast då har vi I vårt yrke en chans att man tar oss på allvar och lyssnar till oss.
kort uppehåll i väntrummet hos någon av våra otaliga myndigheter visar hur möjligheterna till god formgivning kringskärs om inte ett motsvarande so
cialt program ger sitt stöd. Vår uppgift är att parallelt utveckla båda. Från kommunernas sida kan vi under de närmaste åren räkna med ett ökat intresse för service. Såsom flere exempel visar, måste vi bättre rusta oss för denna uppgift.
Vår ringa erfarenhet då det gäller att introducera formgivning i skolorna — inte högskolorna — har lärt oss att vi kan intressera ungdomen för design endast om vi talar till dem genom de- vardagsproblem. Vi vet hur svårt det härvid är att tillvarata yrkesform- glvarens Intressen ; han väntar sig att vi skall lära ungdomarna vad hans ar
bete går ut på, med vilka medel och vilken teknik han arbetar, vilka pro
duktionsmetoder som erfordras och med vilken gestaltande förmåga han måste vara utrustad. Allt detta intres
utan smakpå-
ras
16
ESINEYMPÄRISTÖN ESTEETTISESTÄ ARVIOINNISTA
Veikko Kamunen
listen kahdensadan vuoden aikana. Sen soveltaminen ihmisen ja koko ihmis
kunnan kannalta mielekkäällä ja hu
maanilla tavalla on ratkaisevan tärkeä tehtävä. Teollinen muotoilija voi moni
tieteisen koulutuksensa ja laaja-alaisen kokonaisvaltaisen näkemyksensä turvin toimia teollisen tuotannon toiminnalli
sen ja visuaalisen estetiikan asiantunti
jana esineistön laadun parantamiseksi.
Saattaa olla vaikeata tiedostaa miten suuren mullistuksen suomalainen yh
teiskunta. elinympäristömme ja sen mu
kana esinemaailma ympärillämme on kokenut viimeisen parinkymmenen vuo
den aikana. Ainoastaan jäävuoren huip
puina esiinpistävät ongelmat vihjaavat silloin tällöin kasvavista jännityksistä, joita yhä kiihtyvä tuotannon kehitys on ihmisen ja ympäristön välille luonut.
Teollinen muotoilutehtävä, esim. radio
puhelimen tai automaattipesukoneen muotoilu, vaatii perinteisestä taideteol
lisesta muotoilusta poikkeavia uusia menetelmiä. Tuotteen kehitys tapahtuu usean eri asiantuntijan välisenä ryhmä
työnä. Muotoilija edustaa käyttäjän — ihmisen vaatimuksia, toiminta on koor
dinoivaa luovaa synteesiä monitahoi
sessa vuorovaikutuskentässä. Näennäi
sesti esteettinen ratkaisu on vain osa
tehtävä, mutta jos sana käsitetään — kuten se tulee — laajasti, se tarkoittaa tuotteen kaikkien ominaisuuksien koko
naisuutta ja siis käyttäjän vaatimusten laajaa huomioimista tuotteen kehittämi
sessä aivan alusta, ongelmanmääritte
lystä. lähtien.
Karrikoiden, suomalaiset ovat muutta
neet kahdenkymmenen vuoden aikana kaupunkiin. Asutuskeskuksiin on tänä aikana rakennettu lähes miljoona asun
toa tarpeellisine palveluineen, ympäris
töineen ja laitteineen. Nyt kun suuret ikäluokat on asutettu ja alamme päästä määrällisesti tasapainoon asuntojen osalta, joudumme asettamaan kysymyk
sen ympäristön esteettisestä laadusta keskeiseksi.
Lähes yhtä dramaattinen ympäristön muutostekijä on sähköinen viestintä.
Keskiverto suomalainen istuu päivittäin useita tunteja katsellen televisiotaan.
Viestintä- ja erityisesti tietojenkäsittely- välineistön kehitys on kuitenkin vasta alullaan. Sähköiset viestimet, tietolii
kennevälineet ja tietojen käsittelylaitteet tulevat seuraavan parinkymmenen vuo
den aikana vaikuttamaan ympäristööm
me kenties kaikkein eniten. Ihmisen henkisten ja fyysisten vaatimusten sekä kulttuuritaustan huomioiminen tässä kehityksessä on tulevaisuuden kannalta hyvin tärkeätä.
Tuotteen muotoiluun vaikuttavat mo
nensuuntaiset usein myös ristiriitaiset vaatimukset. Nämä painottuvat eri ta
voin riippuen tarkastelijan edustamasta näkökulmasta. Käyttäjän, viranomaisen, suunnittelijan, valmistajan tai markki
noijan näkemykset tuotteen ominai
suuksista ovat usein varsin kaukana toisistaan. Tuotteen sopivuutta ympä
ristöön voidaan tarkastella toisaalta ih
misyhteisön juridisen-, fyysisen-, sosiaa
lisen- ja kulttuuriympäristön kannalta sekä toisaalta välinetasolla tuotanto-, jakelu-, myynti- ja toimintaympäristön kannalta.
Esteettisen suunnittelun vastuualue on laajentunut kattamaan myös pitkälle ke
hitettyyn teknologiaan pohjautuvan teol
lisen tuotannon. Muotoilijan tehtävänä onkin yhä useammin lasin ja kattilan sijasta vaatimuksiltaan edellisiä monita
hoisempien ja ristiriitaisienkin sähköis
ten ja mekaanisten laitteiden muotoilu. Muotoiluraati on eräänä ensimmäisenä tehtävänään joutunut harkitsemaan yleisiä periaatteita tuotteiden ja ympä
ristöjen arvioimiseksi. Toisaalta on luonnollista että toiminnan alkuvaihees- Hallussamme oleva tietomäärä on kas
vanut viimeisen kahden vuosikymme
nen aikana enemmän kuin kenties edel- 17
—
шм
i::v i
/ I
f Ж
»Nesteri» polttoaineen jakelumittari, valmistaja Instrumentointi Oy. design Form Center. 1979
4
Í 'Ш d3 ët:
! FH l+Шп '
Ш
':!Ú ■■
Proscon 100 ohjausasema prosessien ohjaukseen Monitori ja näppäimistö korvaavat valvomon Outokumpu Oy. Tevi. design Veikko Kamunen 1978
18 sa joudutaan käyttämään melkoinen
määrä Intuitiivistä »minusta tuntuu»
harkintaa. Raadin yleinen näkökulma on ensisijaisesti visuaalisen ja toimin
nallisen estetiikan arviointi, mukaan
luettuna turvallisuus ja taloudellisuus.
Taideteollisuusmuseon aloittaessa toi
mintansa on selvästi koettu samanlaisia ongelmia esinetarjontaa arvioitaessa kuin mitä muotoiluraati koki työtä aloit
taessaan. Perusvalikoimathan koostu
vat suurelta osin verraten iäkkäästä ai
neistosta, jota on verraten sattumanva
raisen tarjonnan ja arvioinnin pohjalta täydennetty uudemmalla esineistöllä.
Näin saattaa olla, että kokonaisia tuo
tannon ja elämänalueita on jäänyt huo
miotta. Tarjonnan suhteen kaivattaisiin suurempaa aktiviteettiä suunnittelijoilta ja valmistajilta, sekä museon puitteissa erittelevää tarkastelua ja rohkeutta uu
den tuoreen etsimiseen.
Muotoiluraadin lähtökohtana on ollut kunnianhimoisesti, mutta toki perustel
lusti löytää eri taideteollisuuden sekto
reiden arviointiin soveltuvat yhteiset ar
viointikriteerit. Tehtävä on merkittävä jo sen perustavan luonteen takia. Ny
kyiset kriteerit ovat kuitenkin vasta lähtökohta eivätkä saa muodostua kah
leiksi vaan pikemminkin haasteeksi ke
hittää niitä yhä paremmin käytännön arviointiin soveltuviksi. Eri sektoreiden teoksia arvioitaessa joudutaan kritee
reitä painottamaan
dennäköistä että juuri teollisen muotoi
lun alueella kriteerien soveltaminen käytäntöön on selkeätä koska suunnit
telun menetelmät pääosin lähtevät tie
dostetusti samantapaisesta erittelystä.
Taidekäsityö — alue jolla taideteolli
suus läheisimmin kytkeytyy kuvataitee
seen — on soveltamisen suhteen ar
viointikriteerien koetinkivi. Taidekäsi
työläinen perustaa työnsä paitsi tie
toonsa ja taitoonsa myös keskeiseltä osin intuitioonsa vapaaseen kokeiluun.
Siinä on taidekäsityön voima ja merki
tys myös taideteollisuuden ja teollisen muotoilun rikastuttajana ja pohjana.
Taidekäsityön arvioinnin tulisi ensi
sijaisesti pohjautua taideteoriaan. Työn arvioinnin täytyy perustua vankalle teo
reettiselle ja käytännölliselle alan tun
temukselle. Tämäntakia olisi tärkeätä saada raatiin keskeisten taidekäsi- työalojen edustajat.
eri tavoin. On to-
£*5
E
IX r n n
LL-•
4
m.
\i■
; I||:i
fifff
f
:!¿r i
i l
fi
Roela sähkötrukki. Muotoilijan erityinen tehtävä esteettisen ratkaisun työvälineen liitäntä. Roela Oy. design Form Center. 1979
osana on ihmisen ja
:
.
Цр!
ч
"4 " ^’”Cicliti»-
Akkulaturi, jonka muotoilussa kiinnitetty erityistä huomiota käyttöominaisuuksiin laatuun. Functa Oy. design Matti Hyppönen. Petri Nikkanen. 1978
ja esteettiseen 19
iî MH
OM DEN ESTETISKA VÄRDERINGEN AV FÖREMÄLSMIUÖN
Veikko Kamunen
betydligt mer mångfacetterade och till och med kontroversiella formkrav.
Det kan vara svårt att medvetet upp
fatta vilken enorm omvälvning det fin
ländska samhället, vår livsmiljö och därmed föremålsmiljön omkring oss har genomgått under de par senaste år
tiondena. Endast problem som sticker upp likt toppen av isberg antyder då och då existensen av ökande spän
ninger, som den allt snabbare produk
tionsutvecklingen har skapat mellan människan och miljön.
Karrikerat kan man säga att finländar
na under tjugo år har flyttat till staden.
Under den tiden har man i bosättnlngs- centra byggt närmare en miljon bostä
der med behövlig service, närmiljö och anläggningar. Nu då de stora årskul
larna har blivit bosatta och vi antal
mässigt börjar komma i balans när det gäller bostäder, blir i stället miljöns estetiska kvalitet den centrala frågan.
En nära nog lika dramatisk faktor i iråga om miljöns förändring är tele
kommunikationerna. Genomsnittsfin- ländaren sitter dagligen flera timmar och ser på television. Utvecklingen av telekommunikationerna och särskilt den automatiska databehandlingen är dock först i sin början. De elektroniska me
dierna, och
kommer under de tvä följande år
tiondena att ha det kanske allra största inflytandet på vår miljö. Med tanke på framtiden är det mycket viktigt att man den utvecklingen beaktar människans andliga och fysiska krav och kulturella bakgrund.
Ansvarsområdet för den estetiska pla
neringen har utvidgats till att omfatta också den på långt driven teknologi baserade
Formgivarens uppgift blir allt oftare att ge form Inte enbart åt glas och kast
ruller utan också åt elektroniska och mekaniska anordningar vilka ställer
Den kunskapsmängd vi förfogar över har under de senaste tjugo åren vuxit mer än kanske rentav under de före
gående tvåhundra åren. Det är en upp
gift av avgörande betydelse att tilläm
pa denna kunskap på ett för människan och hela mänskligheten meningsfullt och humant sätt. Den industriella form- kan tack vare sin multiveten- givaren
skapliga utbildning och vida helhets
syn fungera som expert på funktionell och visuell estetik inom den industriella produktionen, för att förbättra föremå
lens kvalitet.
Industriell design, av t.ex. en radiote
lefon eller en automatisk tvättmaskin, kräver nya metoder som skiljer sig från traditionell, konstindustrien formgivning.
Produkten utvecklas genom ett grupp
samarbete mellan flera olika experter.
Formgivaren representerar de konsumenten
ställer, verksamheten är en koordine
rande, skapande syntes i ett fält av mångfacetterad växelverkan. Den es
tetiska lösningen är skenbart endast en deluppgift, men om man uppfattar ordet i vid mening — vilket man bör göra — innebär den produktens samt
liga egenskaper som en helhet och alltså en bred prövning av konsumen
tens krav ända från grunden av pro
duktutvecklingen, utgående från själva problemdefinitionen.
Utgångspunkten för Designrådet har varit att både ambitiöst och välgrundat finna gemensamma värderingskriterier för konstindustrins olika sektorer. Upp
giften är betydelsefull inte minst för att den är av grundläggande karaktär.
De existerande kriterierna är dock en
bart en startpunkt och får inte bli en boja utan snarare en utmaning: de bör kunna utvecklas så. att de allt bättre
krav alltså människan
masskommunikationsmedien databehandlingsanläggningarna
produktionen industriella
20
lämpar sig för värderingar i praktiken.
Då man värderar arbeten inom olika sektorer blir man tvungen att betona kriterierna på olika sätt. Sannolikt är den praktiska tillämpningen av krite
rierna tydlig och klar just inom den in
dustriella formgivningen genom att pla
neringens metoder i huvudsak med
vetet bygger på en likartad differentie
ring.
bart samma slag av problem vid värde
ring av föremålsutbudet som Design
rådet upplevde i början av sin verk
samhet. Basurvalet består ju till stor del av relativt gammalt material, som på basen av rätt slumpmässiga urval och värderingar har kompletterats med nyare föremål. På så sätt kan det hän
da. att hela produktions- och livsom
råden blivit förbisedda. I fråga om ut
bud skulle det krävas större aktivitet från planerares och producenters sida, samt inom museets ram en differentie
rad analys och kurage att söka det nya och fräscha.
Konsthantverk
konstindustrin har sin närmaste anknyt
ningspunkt till bildkonsten — är i fråga om tillämpningen värderingskriteriernas prövosten. Konsthantverkaren grundar sitt arbete dels på kunskaper och fär
digheter, dels i väsentlig grad på in
tuition och fritt experimenterande. Däri ligger konsthantverkets styrka och be
tydelse som berikare och grund också för konstindustrin och den industriella formgivningen. Värderingen av konst
hantverk borde I främsta hand konstteoretiskt baserad. Värderingen av arbetet måste grunda sig på en stabil teoretisk och praktisk kännedom om hela verksamhetsområdet. Därför vore det viktigt att i Designrådet få med representanter för de centrala fältena inom konsthantverket.
det område där
vara
Formgivningen av en produkt påverkas av många och ofta motstridiga krav.
Dessa betonas olika beroende på den synvinkel ur vilken produkten granskas.
Konsumenten raren,
föraren kan ofta ha vitt skilda uppfatt
ningar om en produkts egenskaper.
Produktens lämplighet i miljön kan granskas utgående från samfundets ju
ridiska, fysiska, sociala eller kulturella miljö och å andra sidan på ett konkret plan som en del av produktions-, distri
butions miljön.
myndigheterna, plane- producenten eller marknads-
försäljnings- och funktions- En av de första uppgifter Designrådet haft sig förelagda har varit att överväga allmänna principer för värdering av produkter och miljöer. A andra sidan är det naturligt att man till en början varit tvungen att använda sig av en mängd intuitiva överväganden av typ
«jag har en känsla av
männa utgångspunkt är i främsta hand en värdering av visuell och funktionell estetik, i kombination med säkerhet och god ekonomi.
« Rådets all-
Då Konstindustrimuseet inledde verksamhet upplevde man där uppen-sin 21
KANNATTAAKO MALLIA SUOJATA?
Magnus Gadd — Esa Kolehmainen
etukirjain. Hakemus hylättiin, koska ko.
kirjain oli ennestään tavaramerkkinä suojattu. Mikäli kirjainta olisi muutettu ja pystytty todistamaan, että tasku on varaosa, olisi rekisteröinti mahdollisesti käynyt päinsä. Mallioikeuden kohteena olevan esineen tulee olla konkreettinen.
Siten esim. työselostukset, käyttöoh
jeet ja sisustussuunnitelmat eivät voi olla mallisuojan kohteena. Sensijaan ta
varan koko ei vaikuta mallisuojan saa
miseen. Suurtenkin tuotteiden, kuten sarjavalmisteisten alusten, tehdasval
misteisten talojen ja saunojen mallit voidaan suojata jos ne tavaroina ovat vaihdannan kohteina. Mainittakoon kui
tenkin, ettei paperitehdasta hyväksytty mallirekisteriin. On myös olemassa ko
risteaiheita, joilla ei ole välitöntä yh
teyttä jonkun määrätyn tavaran ulko
muotoon, vaan jotka on tarkoitettu käy
tettäväksi erilaisten tavaroiden korista- miseen. Tällainen koristeinani eli orna
mentti voi olla myynnin kohteena ja siis saada mallisuojan.
Mallioikeus saadaan hakemuksesta merkitsemällä malli patentti- ja rekis
terihallituksen pitämään mallirekisteriin.
Hakemuksen saatuaan viranomainen tutkii muodolliset edellytykset ja ilmoit
taa hakemuksesta erityisesti säännölli
sesti julkaistavassa lehdessä. Näin ul
kopuolisille suunnittelijoille ja kilpaile
valle teollisuudelle varataan tilaisuus ilmoittaa viranomaisille mallin rekiste
röimisen esteestä. Edellytyksenä malli
oikeuden saamiselle on:
Kaikissa maissa on lainsäädännön avul
la pyritty suojaamaan teollisuuden ja kaupan kehityksen edellytyksiä. Tässä tarkoituksessa on luotu suojalainsää- däntöjärjestelmä, joka Suomessa sisäl
tää patentti-, mallioikeus-, tekijänoikeus-, tavaramerkki-, ja toiminimisuojat. Malli
oikeuslain syntymiseen on aikanaan varsinaisesti ollut syynä suojan puute ns. design tuotteiden kuten ruokailuvä
lineiden, lasi- ja muiden koristetavaroi- den, huonekalujen, pukumalllen ja teks
tiilien osalta. Lain tarkoituksena on ni
mittäin mahdollistaa suoja myös sellai
selle henkiselle työlle, joka edustaa uutta luomista mutta joka ei välttämättä saavuta sitä taiteellista tasoa, jota pi
detään tekijänoikeuden mukaisen jan saamisen edellytyksenä.
Mallioikeuslakimme on vuodelta 1971 ja syntynyt pohjoismaisen yhteistyön tu
loksena. Se on miltei tarkalleen saman
lainen kaikissa pohjoismaissa. On kui
tenkin muistettava, että mallioikeus on puhtaasti maakohtainen oikeus. Se voi
daan siis saavuttaa vain kussakin maas
sa erikseen.
suo-
Mitä sitten tarkoitetaan suojattavalla mallilla? Kuten kielellinen ilmaisukin malli on tuotteen esikuva.
osoittaa,
Tyypillisiä malleja ovat piirustus, kaava ja mallikappale eli prototyyppi, joka val
mistetaan ennen tavaran sarjatuotannon Mallioikeus koskee siis aloittamista,
vain tavaran muotoa ja ulkonäköä huo
limatta siitä, että siihen samalla voi myös kytkeytyä teknillinen idea. Tava
ran osan esim. pullon kaulan malli ei voi olla suojakohteena. Sellaiset esi
neet kuten oven kahvat, pöydän jalat tai muut suurempaan kokonaisuuteen liittyvät valmisteet voivat olla itsenäi
sesti myynnin kohteena ja ovat siis lain tarkoittamia tavaroita, joiden mallit voi
daan suojata. On esimerkiksi yritetty suojata mm. farmarihousujen taskuja joihin on kirjattu valmistajayrityksen
a) että ko. esinettä voidaan pitää mal
lina eli tavaran ulkomuodon tai ko
risteen esikuvana,
b) että suojaa annetaan vain sille, joka on itse luonut mallin henkisen työn avulla,
c) että malli on uusi,
d) että malli olennaisesti eroaa muista malleista,
e) että malli on omalaatuinen. 22
suojattuja malleja. Malllsuojalakl estää kuitenkin niiden tuonnin
Mallin suojaaminen Mallioikeuden myöntämisen edellytyk
senä siis on, että malli on syntynyt luo
van henkisen työn tuloksena, malli ei olla epäitsenäisen jäljittelyn tulos. Suojan edellytykseksi ei kuiten
kaan voida asettaa mallin omaperäi- syysastetta tai taiteellista tasoa tarkoit
tavaa vaatimusta. Tässä suhteessa kri
teerit olennaisesti poikkeavat muotoiluraadin
Toisaalta mallin rekisterissä oleminen helpottaa olennaisesti muotoiluraadin työtä. Voihan se näin varmistua arvos
teltavan tuotteen uutuudesta ja »alku
peräisyydestä».
Suomeen, kansainvälisesti edellyttää sen rekisteröimistä kussakin maassa erikseen. Tämä toimenpide on mahdollinen suuremmille vientiä har
joittaville yrityksille, mutta vaatii yksi
tyiseltä suunnittelijalta ja pienyrityksiltä kohtuuttoman paljon työtä ja kustan
nuksia siis saa
Kun kotimaisen mallisuojan hankkimisen kustannukset liikkuvat doissa markoissa mallia kohden, jou
dutaan kansainväliseen suojaamiseen uhraamaan vastaavasti useita tuhansia markkoja. Olisi toivottavaa, että valtiot voisivat tulevaisuudessa keskinäisin pimuksin helpottaa mallien rekisteröin
tiä. Kansainvälinen keskusrekisteri ei pitäisi olla tietokoneiden aikakaudella mahdoton toteuttaa.
esim
arvosteluperiaatteista sa-
so- Mallioikeuteen perustuva yksinoikeus
alkaa rekisteröintihakemuksen tekemis
päivästä ja on voimassa siitä laskien viisi vuotta, minkä jälkeen suoja-alkaa voidaan vielä hakemuksesta pidentää kahdesti viisivuotiskaudeksi kerrallaan.
Enimmäissuoja-aika 15 vuotta riittää useimpien tuotteitten eliniäksi. Toisaalta jotkut taideteollisuuden klassikot voivat olla tuotannossa tai tulla uudelleen tuo
tantoon huomattavasti pitemmänkin ajanjakson puitteissa. Yksinoikeus mal
liin myönnetään vain sille, joka on luo
nut mallin tai sille, jolle hän on siirtä
nyt mallin käyttöluvan. Kukaan muu el saa ilman mallioikeuden haltijan lupaa ammattimaisesti käyttää mallia valmis
tamalla, maahan tuomalla, myymällä, luovuttamalla tai vuokraamalla Mallioikeuden tuottamuksellisesta louk
kauksesta on seurauksena kielto teon jatkamisesta tai toistamisesta. Jos mallioikeutta loukataan tahallisesti on seurauksena vahingonkorvausvelvolli
suus, sakko tai enintään kuuden kuu
kauden vankeusrangaistus.
Kuten edellä todettiin Suomen malli
oikeuslaki ei ulotu maan rajojen ulko
puolelle. Näin ollen ulkomailla voidaan valmistaa ja markkinoida Suomessa
Taideteollisuustuotteiden sestä työnjaosta puhuttaessa on leikillisesti sanottu Suomen osaksi tul
leen tuotteiden ideoimisen ja suunnit
telun. Muut maat ovat sitten huolehti
neet ideoiden hyödyntämisestä ja naut
tineet myös niistä tulevan kaupallisen hyödyn. Konkreettisia esimerkkejä täl
laisesta muistetaan ainakin lasitavaroi
den, ruokailuvälineiden ja sisustusteks
tiilien osalta
luonnollisestikaan kokonaan poista jäl
jitelmiä markkinoilta. Se antaa kuiten
kin juridisen perustan puuttua tällaisiin tapauksiin, mikä useimmiten johtaa ko
pion poistumiseen ja oman tuotteemme myynnin paranemiseen. Tilalle voidaan myös haluttaessa tarjota alkuperäisen tuotteen valmistuslisenssiä ja saada tuloja tämän kautta.
Mallien kansainvälinen suojaaminen on osa vienninedistystoimintaa. Olisi toi
vottavaa, että viennin edistämiseen osoitettuja julkisia varoja voitaisiin käyttää myös tähän tarkoitukseen.
kansainväli- usein
Mallin rekisteröinti ei
sita
23
LÖNAR DET SIG ATT SKYDDA ETT MÖNSTER?
Magnus Gadd — Esa Kolehmainen
kastades, eftersom nämnda bokstav redan förut var skyddad som varumär
ke. Om man hade ändrat bokstav och kunnat bevisa att fickan är en reserv
del, hade registrering eventuellt varit möjlig. För att beröras av mönsterrätten måste ett föremål vara konkret. Sålun
da kan t.ex. arbetsbeskrivningar, bruks
anvisningar och inredningsplaner icke bli föremål för mönsterskydd. Däremot spelar inte varans storlek någon roll.
Även stora produkter, såsom serietill- verkade fartyg, fabrikstillverkade hus och bastumodeller kan skyddas om man kan bedriva köpenskap med dem som varor. Dock kan det nämnas att en pappersfabrlk inte intogs i mönster
registret. Det finns också dekorativa motiv, som inte har något direkt sam
band med varans utseende, utan en
bart används för att dekorera olika varor. Ett lydikt ornament kan säljas och följaktligen även få mönsterskydd.
I alla länder har man lagstiftningsvägen försökt skydda industrins och handelns utvecklingsförutsättningar. I detta av
seende har man skapat ett skyddslags- system, som i Finland omfattar patent-, mönsterrätts-, upphovsmannarätts-, va
rumärkes- och firmaskydd. Den egent
liga anledningen till mönsterskydd
slagens uppkomst var bristen på skydd för s.k. designprodukter såsom mat
bestick, glas- och andra prydnadsföre
mål, möbler, dräktmönster och textilier.
Avsikten med lagen är att åstadkomma skydd även för sådant intellektuellt ar
bete, som representerar nyskapande men dock ej nödvändigtvis når upp till sådan konstnärlig nivå, som förutsätts för att få skydd i enlighet med upp
hovsmannarätten.
Vår mönsterlag är från år 1971 och till
kom som ett resultat av nordiskt sam
arbete. Den är nästan exakt likadan i alla nordiska länder. Man bör dock komma i håg att mönsterrätten hänför sig enbart till land där registrering skett. Den kan alltså enbart uppnås i vart land för sig.
Mönsterrätt får man efter ansökan genom att mönstret antecknas i möns
terregistret, som förs av Patent- och registerstyrelsen. När ansökan anlänt undersöker myndigheten de formella förutsättningarna och meddelar särskilt om ansökan i en regelbundet utkom
mande tidning. På detta sätt bereds utomstående planerare och konkure- rande industri en möjlighet att meddela myndigheten om hinder för registrering av mönstret. För att få mönsterrätt för
utsätts:
Vad avses då med mönster som kan skyddas? Såsom själva uttrycket visar, är mönstret en förebild för produkten.
Typiska mönster är ritning, schema och modellföremål dvs. prototyp, som till
verkas innan serietillverkning av pro
dukten inleds. Mönsterrätten gäller alltså enbart varans form och utseende, oavsett att en teknisk idé samtidigt kan vara ansluten till den. En del av en vara, t.ex. en flaskhals, kan inte vgra föremål för mönsterskydd. Sådana före
mål som dörrhandtag, bordsben och andra produkter, som hör till en större helhet och självständigt kan saluföras, är däremot sådana i lagen avsedda varor, vars mönster kan skyddas. Man har till exempel försökt skydda farmar- byxors fickor på vilka tillverkarens första bokstav är angiven. Ansökan för
a) att ifrågavarande föremål kan be
traktas som mönster dvs. förebild för en varas utseende eller ett or
nament,
b) att skyddet blott ges ät den som själv skapat mönstret genom intel
lektuellt arbete, c) att mönstret är nytt
d) att mönstret väsentligen skiljer sig från andra mönster,
e) att mönstret är specifikt 24