- ."‘Л'-!
е
:1[е[: ;Те
;
§ • гг
I
_
—
SUOMEN TAIDETEOLLISUUS- YHDISTYS
VUOSIKIRJA 1979
JA TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 1978
KONSTFLITFÖRENINGEN I FINLAND
ÅRSBOK 1979
OCH VERKSAMHETSBERÄT
TELSE FÖR 1978
! ¿d
■ -iSí
amanen a
Helena Majanen
TAIDETEOLLISUUSMUSEON
VARHAISVAIHEITA... 5
Helena Majanen
KONSTINDUSTRIMUSEETS
FÖRSTA SKEDEN ... . . 10 Jarno Peltonen
TAIDETEOLLISUUSMUSEON
TULEVAISUUDESTA ... 17
Jarno Peltonen
OM KONSTINDUSTRIMUSEETS
FRAMTID .... 19
TAIDETEOLLISUUSMUSEO KERÄÄ KOKOELMIAAN ... 22
KONSTINDUSTRIMUSEET UTÖKAR SINA SAMLINGAR ... 23
Maire GuIMchsen-Nyströmer
OTE TAIDETEOLLISUUTTA KÄSIT
TELEVÄSTÄ OHJELMASARJASTA PRO ARTE UTILI ... 24
Maire Gullichsen-Nyströmer
UTDRAG UR PROGRAMSERIEN PRO ARTE UTILI SOM BEHAND
LAR KONSTINDUSTRIN . 31
TOIMINTAKERTOMUS 1978 ... 38 VERKSAMHETSBERÄTTELSE 1978 58
TAIDETEOLLISUUSMUSEON VARHAISVAIHEITA
Helena Maianen*
Suurilla taide- ja teolllsuusnäyttelylllä oli ensiarvoisen tärkeä rooli viimevuosi-
Estlanderin mukaan taideteollisuuskou
lujen oppilaille tarkoitetut kuva- ja mal- likokoelmat kehittyisivät vähitellen ko
koelmiksi yleisen maun kehittämistehtä
vää varten. Pääkaupungin kokoelmat tuli jo alusta alkaen käsittää valtakun
nallisena museona. Tässä tarkoitukses
sa kokoelmien piti Estlanderin kaavai
lujen mukaan toimia kahdella suunnal
la; ensinnäkin niiden tuli tarjota esi
merkkejä maun kehittämiseksi ja toi
seksi toimia mallina käsityöverstaille ja taideteollisuudelle.
sadan loppupuolella alkunsa saaneiden taideteollisuusmuseoiden syntyvaiheis
sa. Lontoossa pidetyn ensimmäisen osaksi maailmannäyttelyn jälkeen
ko. näyttelyn materiaalista — saivat al
kunsa Royal College of Art ja South Kensington Museum, joista jälkimmäi
nen on sittemmin muuttanut nimensä Victoria and Albert Museum'iksi. Mallia seuraten nousi eri puolille Eurooppaa 1850-, 1860- ja 1870-lukujen kuluessa taideteollisuuskoulun tai -museon nimik
keellä toimivia laitoksia, joista varmas
ti jotkut — ei vähiten Helsingin taide
teollisuusmuseo — ovat perustetut juu
ri tämän South Kensington — hengen tai South Kensington — koulukunnan vaikutuksen alaisina. Taideteollisuus
museomme alkuvaiheita tarkasteltaessa onkin syytä ottaa huomioon se tosiasia, että museokokoelma ei syntynyt irralli
sena ilmiönä, vaan sen tarkoitus oli liit
tyä vuonna 1871 perustetun Veistokou- lun toimintaan. Tavoitteena oli, että nä
mä kaksi yhdessä alan kirjaston kans
sa muodostaisivat eräänlaisen taideteol
lisuuden keskuslaitoksen maassamme.
Taideteollisuuskoulun kasvaessa voi
tiin siihen Estlanderin käsityksen mu
kaan liittää Taideyhdistyksen piirustus
koulu ylimmäksi luokaksi. Samalla yh
distettäisiin taide- ja taideteollisuus
museot. Estlanderin ideaaliratkaisuna oli siis koko taiteen kentän kattava laitos, jota hänen mielestään voitiin täydellä syyllä kutsua »museoksi» Lon
toon tai Berliinin vastaavien laitosten mukaan. Hän huomautti kuitenkin edelleen, että itse nimittäisi sen mie
luummin Atheneumlksi »taiteellisuuden ja uutteruuden jumalattaren mukaan».
Hän halusi vielä lisätä nimeen attribuu
tin »suomalainen».
Museohankkeen isänä voidaan pitää Keisarillisen Aleksanterin Yliopiston es
tetiikan ja uudemman kirjallisuuden professori C. G. Estlanderia. Hänen järjestelmällinen asian ajamisensa al
koi 1871 julkaistulla teoksella »Den finska konstens och industrins uttveck- ling hittills och hädanefter», jonka saa
masta julkisuudesta voidaan mainita, että pääkaupungin valtalehti, Helsing
fors Dagblad, esitteli sen pääkirjoituk
sessaan.
Teoksessaan Estlander käsitteli taiteen ja taideteollisuuden suhteita sekä taideteollisuusalan koulutuskysymystä esittäen tässä yhteydessä käsityksensä uiko- ja kotimaisia taideteollisuusesi- neitä sisältävän kokoelman tarpeelli
suudesta.
Ajatuksiaan Atheneumista Estlander täsmensi kaksi vuotta myöhemmin Hel
singfors Dagblad’issa kirjoittamissaan artikkeleissa »Angående en välbehöflig anstalt». Näistä ensimmäisessä hän kä
sitteli kokoelmia. Estlander näki tär
keimpänä hankintaryhmänä »maailman markkinoiden uuden tuotannon, sellai
set mallikelpoiset esineet, joita meil
läkin tuli valmistaa». Toisena ryhmänä hän mainitsi historialliset esineet, joita hänen mielestään tuli ulkomailta ostaa vain kopioina niiden kalleuden vuoksi.
* Hum.kand., tutkimusapulainen, Taideteollisuus
museo.
5
komissaari asian ilmaisi. Lisäksi tava
rat voitaisiin tuoda näyttelymateriaalin kanssa ilmaiseksi rautateitse.
Spère kertoi päivittäin etsineensä kokoelmiin sopivia esineitä yhdessä sekä suomalaisten että ulkomaisten asiaa tuntevien henkilöiden kanssa, ja tähdensi muiden taideteollisuusmuseoi
den ostojen seuraamisen merkitystä ohjaavana esimerkkinä.
Kolme päivää myöhemmin käsitteli Helsingfors Dagblad'in toimitus kokoel
mien ostoasiaa pääkirjoituksessaan.
Se totesi kirjeenvaihtajansa esittäneen varojenkeräyskehoituksen, mutta muis
tutti samalla lukijoiden mieleen prof.
Estlanderin museohanketta koskevat aikaisemmin julkaistut artikkelit.
Kun asialla oli kova kiire näyttelyajan lähestyessä uhkaavasti loppuaan, Hel
singfors Dagblad'in toimitus uskoi yk
sityisen keräyksen järjestämisen olleen mahdottoman. Siksi se ehdotti, että se
naatti puuttuisi asiaan: »Att få saken utförd torde derföre knappast låta sig göra utan att regeringen företager sig att lemna ett anslag för ändamålet, och detta per telegraf.»
Toimituksen epäuskosta huolimatta ke
räys onnistui. Seuraavan päivän leh
dessä oli jo ilmoitus ensimmäisestä lah
joituksesta. Henkilö, joka ei halunnut nimeään julkisuuteen oli luovuttanut tarkoitukseen 1.000 markkaa.
Kolmas pääryhmä käsitti talonpoikaista taidekäsityötä niin koti- kuin ulkomail
takin. Toinen artikkeli käsitteli museon sosiaalista tehtävää keskittyen luento
saliin ja kirjastoon lukusaleineen.
Estlanderin perimmäisenä ajatuksena oli siis esittää harkituin esimerkein
»kansakunnan taide, taideteollisuus ja teollisuus yhden ja saman luovan voi
man ilmentyminä» suurten näyttelyiden tapaan. Hänen käsityksensä mukaan Suomella olikin hyvät mahdollisuudet saada näin taideteollisuus kukkaan, ol
tiinhan täällä — »vapaina hovitaiteen ja mesenaattien rasitukselta»
alunperin sillä »taiteen demokratisoitu
misen asteella», joka 1860-luvun ku
luessa saavutettiin Euroopassa taide- teollisuusmuesoiden ansiosta.
jo
Wienin maailmannäyttelyyn liittyvät tapahtumat
Suomen komissaari Wienin maailman
näyttelyssä
eversti Walfrid Spère. Hän toimi sa
malla yhtenä Helsingfors Dagblad'in maailmannäyttelystä raportoivista kir
jeenvaihtajista.
Lokakuun 8. pnä lehti julkaisi Spåren
»Kirjekortin», jossa tämä ehdotti en
simmäisten esineiden ostoa taideteol
lisuusmuseota varten. (Tässä yhteydes
sä lienee syytä mainita, että professori Estlander oli syyskuussa saapunut Wie
niin.)
Spère aloitti kertomalla kuinka taide
teollisuusmuseot »kaikkialta sivisty
neestä maailmasta» ostivat esineitä kokoelmiinsa näyttelyn lähestyessä lop
puaan ja jatkoi miltei Estlanderin sa
noin muistuttamalla siitä, että meillä ei voitu nuorten käsityöläisten makua ja kauneustajua kehittää museon puuttuessa.
Toiseksi hän selosti maailmannäytte
lyssä tarjoutuvan kokoelman hankkimi
seksi tilaisuuden, jota ei tulisi laimin
lyödä. Saattaisi käydä niin, että vuosi
kymmeneen ei vastaavanlaista mahdol
lisuutta tulisi. Oli siis toimittava no
peasti.
Myös taloudellisesti tilaisuus oli mitä edullisin, olihan nyt mahdollisuus hank
kia esineitä kaukaisistakin maista. Itse asiassa säästettäisiin monen henkilön kalliit matkat ympäri maailmaa, kuten
oli (1.5.-2. 11.1873)
Loka-marraskuun aikana kertyi varoja yksityisinä lahjoituksina yhteensä 4.410 markkaa. Keisarillinen senaatti myönsi tarkoitukseen 1.500 markkaa ja Veisto- koulun johtokunta lisäsi 1.000 markkaa eräiden Helsingin Veisto osakeyhtiön (Slöjdaktiebolaget i Helsingfors) osak
kaiden jo vuosina 1871 ja 1872 tarkoi
tukseen lahjoittamista osakkeista saa
duista varoista.
Kun ensimmäiset tiedot keräyksen tuloksista saapuivat Wieniin, kiirehti Spère maksamaan etukäteismaksuja valitsemistaan esineistä, sillä monia näistä oli jo ennätetty myydä muille.
Sitä mukaan kun rahaa tuli annettiin esineitä pakata.
Mutta kaikille lahjoittajille ei näyttely- komissaarin asiantuntemus näyttänyt riittävän, vaan jotkut heistä olivat esit
täneet toivomuksen, että prof. Estlan
der suorittaisi ostot. Siksi Helsingfors
Dagblad'in toimitus sähkötti Estlande- 6
puutyöt
posliini- ja fajanssiesineet lasiesineet
kilpikonnankuori-, luu-, sarvi- ja norsunluuesineet
kiviesineet metalliesineet
nahkatyöt, kirjansidonta, paperityöt graafiset työt, valokuvat
tekstiilit
maalaus, kuten koristemaalaus ja seinäpaperit
lakka- ja emalityöt
Kunkin edellä mainitun ryhmän edus
tajia hankittiinkin.
Puutöitä edustivat ranskalaisen rottin- ki-istuimisen telttatuolin lisäksi lähinnä japanilaiset, kiinalaiset ja intialaiset
Wienistä ostettu kokoelma
Wienistä hankittujen esineiden luku
määrä oli museon ensimmäisen, vuon
na 1881 julkaistun luettelon mukaan 732 kpl, joista 383 oli saatu lahjoituk
sina, osin Spåren välityksellä, osin hä
neltä itseltään.
Helsingfors Dagblad kuvaili maalis
kuussa 1874 juuri maahan saapuneen kokoelman esineitä »aistikkaiksi», »kal
lisarvoisiksi» ja »hienoiksi». Erityisesti itämaisten esineiden »puhtaat ja ais
tikkaat muodot» näyttävät tehneen kir
joittajaan vaikutuksen.
Itämaisuudella kieltämättä olikin vank
ka jalansija kokoelman rakenteessa.
Kuten Estlander mainitsi maailman
näyttelyssä huomanneensa, oltiin mur
rosvaiheessa tyylin kehityksen kannal
ta. Selityksensä ilmiö saa Japanin 1860- luvulla USA:n, Venäjän, Englannin ja Ranskan kanssa solmimasta kauppa
sopimuksesta, joka mahdollisti maan tuotteiden vapaan virtauksen länsimai
hin. Englantilainen ja erityisesti rans
kalainen taideteollisuus, jotka ensim
mäisinä olivat ymmärtäneet ryhtyä et
simään motiiveja itämailta, olivat niin Estlanderin kuin Spärenkin mielestä kaikkien muiden maailmannäyttelyssä esiintyneiden maiden tuotannon ylä
puolella.
Kokoelmien valinnasta suurimmalta osalta päättäneen Spåren mielestä — ainakin jälkeenpäin — museossa, jonka tuli tärkeimpänä tehtävänään hoitaa käsityöläisten opetustehtävää, piti olla seuraavat esineryhmät:
rille, joka oli ennättänyt matkustaa Wienistä Italiaan, pyytäen tätä palaa
maan takaisin maailmannäyttelyyn.
Asiasta kuultuaan Spère puolestaan kirjoitti loukkaantuneena Estlanderille:
»Det kan väl hända att professorns blick i saken kan vara klarare, men jag skall uppriktigt säga, att de av mig redan valda sakerna äro nästan ute
slutande valda hos sådana firmor som erhållit »Ehrendiplom» eller »Fort
schritts-Medaille».
Estlander näytti vakuuttuneen Spåren kyvykkyydestä suoriutua tehtävästä ja ilmoitti lehdelle lähettäneensä tälle luettelon niistä esineistä, jotka hän oli Wienissä ollessa merkinnyt ko. ko
koelmaan sopiviksi.
Veistokoulun edustajana Spårea autta
maan asetettiin nyt koulun johtaja arkkitehti Granholm. Tämän saapuessa perille vain hieman ennen näyttelyn päättymistä ei hänen mielipiteellään kuitenkaan ole voinut olla merkittävää vaikutusta valitun kokoelman sisältöön.
Sen sijaan hän on saattanut olla se Spåren kokoelmien ostosta kertovassa lehtiartikkelissaan mainitsema matkai
lija, joka paria päivää ennen näyttelyn sulkemista toi viimeisen rahalähetyk- sen
Koska Spåren Wieniin saama rahasum
ma ei riittänyt kaikkien niiden esinei
den lunastamiseen, joista hän oli mak
sanut etukäteismaksun tai jotka hän muuten oli varannut, otti hän tarkoi
tusta varten henkilökohtaisen lainan.
Ostojen lopullinen hinta kohosi noin 7.800 markkaan, mikä ylitti keräyksen tulot. Ylimenneen osan peittämiseksi saatiin kesän 1874 aikana Spåren vä
lityksellä edelleen yksityisiltä henki
löiltä lahjoituksina yhteensä 510 mark
kaa. Myöhemmin kun Suomen Taide
teollisuusyhdistys oli perustettu mer
kitsivät eversti ja rouva Späre maksa
mattoman osan lainastaan
neen 730 markkaa 53 penniä — avus
tuksena yhdistykselle.
korkoi-
Wienissä ostoin, tilauksin
sekä lahjoituksin kerätty kokoelma saa
tiin kuljetettua Itävallan, Venäjän ja Suomen rautateitse ilmaiseksi Helsin
kiin palautettavien näyttelytavaroiden kanssa helmikuussa 1874. Kokoelmalle myönnettiin myös vapautus tullimak
suista.
vaihdoin
7
СОГОOCOCO-n!O)UI
Taideteollisuusmuseo yliopiston laboratoriorakennuksessa 1874—1875 pikkuesineet. Mukana oli myös muu
tama venäläinen leikkikalu.
»Efter mycket språng och bråk» onnis
tuttiin Spåren kertoman mukaan saa
maan näyttelytilat. Yliopisto »sin upp
gift trogen att vara civilisationens och framåtskridandets stöd och skydd»
luovutti tarkoitukseen yhden tilavista saleistaan uudessa laboratorioraken
nuksessa.
Keramiikka muodosti suurimman han
kintaryhmän. Italialaista, ranskalaista, venäläistä ja englantilaista posliinia os
tettiin suhteellisen paljon itämaiseen verrattuna, mutta olivathan englantilai
set esineet etupäässä tehdyt »japani
laiseen tyyliin». Espanjan ja Portugalin keramiikkaa saatiin runsaasti lahjaksi.
Lasikannut, maljakot ja juomalasit oli
vat suhteellisen kalliita, tunnettujen böömiläisten, itävaltalaisten ja englan
tilaisten valmistajien tuotteita. Mutta lisäksi ostettiin Puolan osastolta 1 markan arvoinen lamppu ja 4 markkaa maksanut maljakko.
Norsunluuesineitä ostettiin Japanin, Kiinan ja Intian osastoilta. Myös muu
tama norsunluuta jäljittelevä historial
lisen esineen kipsikopio löysi tiensä kokoelmiin.
Kemian uuteen laboratoriorakennuk- seen, joka vuonna 1869 oli valmistunut Nikolainkadun tonteille 3 ja 5, oli jo alunperin suunniteltu tiloja laboratorioi
den lisäksi myös erinäisten kokoelmien käyttöön.
Ensimmäisessä kerroksessa oli kemian laboratorioita ja vahtimestarien asun
toja. Toiseen kerrokseen oli sijoitettu varsinaiset opetustilat sekä koko etelä
päädyn laajuinen auditorio. Kolmas kerros oli jaettu puoliksi kemian pro
fessorin asunnon ja kolmen valtavan salin muodostaman geologian, mine
ralogian ja paleontologian kokoelma- huoneiston kesken. Neljännessä ker
roksessa oli kaikkiaan 9 huonetta.
Eteläpäädyn 3 salia oli varattu etno
grafiselle museolle, pohjoispään jakoi
vat musiikki- ja piirustussalihuoneus- tot. Yliopiston veistokuvakokoelma oli sijoitettu piirustussalin ja etnografisten kokoelmien välissä olevaan kahteen saliin.
Kiviesineitä oli vain muutama, niiden joukossa näytteitä Demidoffin kaivok
silta Siperiasta.
Metalliesineitä ostettiin Portugalin, Tur
kin, Kiinan, Englannin, Espanjan, Ja
panin ja Ranskan osastoilta. Osa oli galvonaplastisia valoksia, olipa joukos
sa Kaarle V:n kuuluisaa kypärää esit
tävä kipsijäljennöskin.
Nahkatöiden ja paperitöiden ryhmän muodostivat marokkolaiset metsästys- laukut, japanilaiset paperi- ja pahvi- rasiat, yksi kiinalainen pahvirasia sekä nahkaisen laukun kipsijäljennös.
Grafiikkaa edustamaan hankittiin kaksi venäläistä, yksi ranskalainen mallikirja sekä kolme Wieniläisiä vaunuja esittä
vää taulua.
Sali, joka luovutettiin taideteollisuus- kokoelmien käyttöön sijaitsi rakennuk
sen kolmannessa kerroksessa. Siinä tä
hän asti ollut mineraloginen kokoelma vetäytyi vapaaehtoisesti lähellä ollee
seen toiseen kokoelmahuoneeseen. Sa
lia pidettiin kuitenkin jo alunperin riit
tämättömänä »för den ganska rikliga och delvis dyrbara samling», kuten Helsingfors Dagblad taideteollisuusko- koelman sijoituspaikasta kirjoitti.
»Tekstiilit» käsittivät mm. japani
laiset rullakaihtimet, erilaisia bambuko- reja ja -rasioita, Espanjalaista savuke- paperia ja kengät, kreikkalaisia ja ma
rokkolaisia asusteita, Espanjalaisia ja venäläisiä pitsejä sekä venäläisen villa- maton.
Suomalaiset näytteillepanijat Wienissä luovuttivat osin lahjana, osin lainaksi maailmannäyttelystä palautetut kaap
pinsa ja näyttelypöytänsä. Myös muut henkilöt lainailivat huonekalujaan mu
seon käyttöön.
Ruotsin komissaarin kautta saatiin lah
jana seinäpaperimalleja, joissa jäljitel-
tiin kultanahkaa, silkkiä ja kipsiä. Kokoelma avattiin yleisölle 24. pnä huhtikuuta 1874. Museo oli avoinna päivittäin alkaen klo 12. Sulkemisaika näyttää lehti-ilmoitusten perusteella vaihdelleen tiheään klo 13 ja klo 20 Lakka- ja emalityöt ostettiin miltei yk
sinomaan Japanin osastolta. 8
mässä ravintolassa perjantai-iltana 29.
pnä lokakuuta 1875 luovutti eversti Spère kokoelman yhdistykselle. Tämä ei kuitenkaan merkinnyt sitä, että Späre olisi kokonaan vetäytynyt toiminnasta kokoelman parissa. Hän tuli kuulumaan vastaperustetun yhdistyksen toimikun
taan, sen toiseen jaostoon, jonka teh
täväksi määrättiin museoasioiden hoito.
välillä. Sisäänpääsymaksua perittiin ai
kuisilta 50 penniä, lapsilta 25 penniä.
Veistokoulun oppilaat pääsivät mu
seoon ilmaiseksi tarkoitukseen varat
tuna aikana.
päivään mennessä, kun Kesäkuun 1
museo oli ollut avoinna yleisölle run
saan kuukauden ajan, kokelmiin oli tu
tustunut 741 henkilöä.
Wienistä tuotu kokoelma karttui lahjoi
tuksin.
Yhteenveto museon myöhemmistä vaiheista
Kuten muissakin vastaavanlaisissa mu
seoissa tiedettiin tehdyn, järjestettiin täälläkin oman kokoelman rinnalle vaih
tuva näyttely, joka koostui yksityisten henkilöiden tarkoitukseen lainaamista esineistä. Näytteillä oli mitä milloinkin miniatyyrirukista kiinalaisiin huoneka- luihin, riippuen siitä mitä kulloinkin lai
naksi oli tarjolla.
Yhdistys ryhtyi innokkaasti ajamaan Ateneum-hanketta. Se sai kuitenkin teh
dä työtä toistakymmentä vuotta ennen kuin suunnitelma toteutui. Kokoelma sai olla vuoteen 1878 asti yliopiston la- boratooriorakennuksessa, minkä jäl
keen se oli esillä Kasarminkatu 48:ssa (1879—82), Erottaja 4:ssä (1833—85) ja Unioninkatu 20:ssa (1886—1888) sijain
neissa huoneustoissa.
Siitä huolimatta, että Späre oli julkisesti Helsingfors Dagblad'in palstoilla toivo
nut luettelon valmistuvan heti avajaisten jälkeen, saatiin sellaista turhaan odot
taa vuoteen 1881 asti, jolloin ilmestyi museon silloisen intendentin Ernst Nordströmin laatima luettelo.
Ateneumissa kesäkuun ensimmäisenä päivänä 1888 Taideteollisuusmuseon osalta alkanut aika päättyi keväällä 1912, jolloin sen kokoelma siirrettiin Hakasalmen huvilan yläkertaan 16 vuo
deksi. Täältä vaellus jatkui Bulevardi 6:den (1928—33), Stockmannin tavara
talon (1933—40), Pohjoisranta 4:n (1940—53) ja Meritullinkatu 3:n (1953—
54) kautta varastoon Katajanokan poh
joisrantaan. Joulukuusta 1978 lähtien museokokoelma on ollut nykyisessä pai
kassaan, entisessä Brobergin yhteiskou
lussa, jonka Opetusministeriö on luo
vuttanut
museorakennukseksi Museon hoitajana eversti Späre kirjoitti
henkilökohtaisesti kevään ja kesän 1874 aikana jatkuvasti kokoelmia koskevia uutisia Helsingfors Dagblad’iin. Lehti julkaisi huhti-toukokuussa Spåren kol
miosaisen artikkelisarjan »Något i Konst-Industriens Intresse», missä hän näyttää ottaneen jatkaakseensa Est
landerin aloittaman taideteollisuusaat- teen ja ennen kaikkea sen sosiaalisen tehtävän — museo tämän välineenä — puolesta puhumisen.
Innostus kuitenkin laantui pian, eikä museosta kuulunut pitkään aikaan juuri mitään. Asiaa harrastavan piirin — Est
lander sen johdossa — mielenkiinto oli nyt kohdistunut Taideteollisuusyhdistyk
sen perustamispyrkimyksiin. Suomen Taideteollisuusyhdistyksen perustavas
sa kokouksessa Nya Teater'in ylem-
Taideteollisuusyhdistykselle
Kun museo nyt jälleen avaa ovensa yleisölle voidaan sille yhä asettaa pää
piirteissään samat tavoitteet kuin en
simmäisten avajaisten yhteydessä: toi
mia alan koulutuksen tukena ja opettaa yleisöä ymmärtämään muotoilun merki
tys. On tosin huomattava, että kulunei
den sadanviiden vuoden aikana on Suo
messa luotu omaa taideteollisuutta, jo
ka kelpaa malliksi muillekin.
1 Museon vaiheita käsitelty seuraavissa yhdis
tyksen vuosikirjojen artikkeleissa: 1966. s. 28:
Seppo
historiikkia». 1976, s. 16: Erik Kruskopf. »Ko diton kulttuurilaitos».
»Taideteollisuusmuseon Niinivaara
9
KONSTINDUSTRIMUSEETS FÖRSTA SKEDEN
Helena Majanen*
De stora konst- och industriutställnin
garna spelade en avgörande roll vid grundandet av de första konstindustri
museerna i slutet av senaste århund
rade. Som en följd av den första världs
utställningen I London
Enligt Estlander skulle mönster- och modellsamlingarna för konstindustrisko
lornas elever småningom växa till sam
lingar för den allmänna smaken. »Uti hufvudstaden bör den ifrån början afse mer än skolans behof, den bör fattas som ett museum för hela landet och anläggas i dubbel riktning: såväl av mönstergiltiga alster för smakens ut
bildning, som ock af sådana, hvilka särskildt egna sig för landets handtver- kerler och slöjd.»
delvis av material från nämnda utställning — grundades Royal College of Art och South Kensington, numera Victoria and Albert Museum. Med ovannämnda mu
seer som förebilder föddes på olika håll i Europa på 1850-, 1860- och 1870- talen inrättningar under namn av konst
industriskolor eller -museer. Av dessa har säkert några — Inte minst Konst
industrimuseet I Helsingfors — grundats med ledning av South Kensington- an
dan. Då man granskar vårt konstindustri
museums första skeden måste man beakta det faktum att museisamlingen inte tillkom som en lösryckt företeelse, utan avsikten var att den skulle vara anknuten till verksamheten vid Slöjd
skolan, som grundats 1871. Målet var att dessa båda tillsammans med fackets bibliotek skulle utgöra en slags centralanstalt inom konstindustrin i vårt land.
Estlander ansåg att då konstindustri
skolan vuxit till sig kunde Konstföre
ningens teckningsskola inpassas som den högsta klassen. Samtidigt skulle man förena konst- och konstindustri
museerna. Estländers ideallösning var således en anstalt som skulle omfatta hela konsten och vilken han ansåg att med allt skäl kunde benämnas »mu
seum» enligt motsvarande anstalter i London och Berlin. Han påpekade dock att han hellre skulle kalla den Athe- neum enligt »konstnärlighetens och idoghetens gudinna». Han ville ännu tillägga attributet »finsk» till namnet.
C. G. Estlander, professor i estetik och nyare litteratur vid Kejserliga Ale- xanderuniversitätet, kan anses vara museiprojektets upphovsman. Den me
todiska kampanj han förde i saken tog sin början år 1871 med verket »Den finska konstens och industrins utveck
ling hittills och hädanefter». Om den publicitet det fick kan nämnas att hu
vudstadens ledande dagstidning Hel
singfors Dagblad presenterade det I sin ledare.
Sina tankar om Atheneum preciserade Estlander två år senare I artiklar i Hel
singfors Dagblad »Angående en välbe- höflig anstalt». I den fösta behandlade han samlingarna. Estlander ansåg att man beträffande konstindustrin I främs
ta rummet är hänvisad till den moder
na produktionen ute på världsmark
naden där »sådana mönstergiltiga artik
lar böra inköpas, hvilka tillhöra vällef- naden samt sedan produceras hemma eller borde här produceras». Som andra grupp nämnde han de historiska föremålen vilka enligt honom borde an
skaffas endast som kopior p.g.a. deras höga pris. Den tredje huvudgruppen avsåg husslöjden och omfattade I sitt verk behandlade Estlander
förhållandet mellan konst och konst
industri samt frågan om skolningen inom konstindustri. Därtill presenterade han sin uppfattning om behovet av en samling av utländsk- och inhemsk
konst. * Hum.kand., forskningsbiträde. Konstindustri-
muséet. 10
själva verket skulle man inbespara flere personers dyrbara resor runt världen, såsom kommissarien uttryckte saken.
Därtill kunde föremålen tillsammans med utställningsmaterialet gratis forslas med tåg.
Spåre berättade att han tillsammans med både inhemska och utländska sak
kännare dagligen sökte lämpliga före
mål till samlingarna samt påpekade be
tydelsen av att som vägledande exem
pel följa med de anskaffningar som öv
riga konstindustrimuseer gjorde.
Tre dagar senare behandlade Helsing
fors Dagblad i sin ledare frågan om an
skaffningen av samlingarna. I den kons
taterades att tidningens korrespondent föreslagit en penninginsamling och på
minde samtidigt läsarna om de tidigare publicerade artiklarna där professor Estlander behandlade museifrågan.
Då ärendet var brådskande emedan ut
ställningstiden höll på att närma sig sitt slut ansåg Helsingfors Dagblad det vara omöjligt att ordna en privat in
samling. Sålunda föreslog tidningen att senaten skulle ta sig an frågan: »Att få saken utförd torde derföre knappast låta sig göra utan att regeringen före
tager sig att lemna ett anslag för ända
målet, och detta per telegraf.»
Trots att redaktionen misstrott saken lyckades insamlingen. I följande dags tidning fanns det redan en notis om den första donationen. En person som ville förbli anonym hade för ändamålet donerat 1000 mark.
»fulländade alster af Inhemsk såväl som utländsk konstflit hos landbefolk
ningen». I sin andra artikel som be
handlade museets sociala uppgift kon
centrerade Estlander sig på föreläs
ningssalen och biblioteket med sina läsrum.
Estländers grundläggande tanke var således att lik världsutställningarna »i fulländade exemplar uppvisa nationens konst, konstindustri och industri, såsom alstrade af en och samma skapande drift». Enligt honom hade Finland goda möjligheter att på detta sätt få konst
industrin att blomstra emedan konsten hos oss »aldrig haft hofgunst eller me
cenater att trygga sig vid och derfor ifrån början varit hänvisad till allt folks deltagande». Ute i Europa uppnåddes detta tack vare konstindustrimuseerna på 1860-talet.
Händelserna i anslutning till världs
utställningen i Wien
Finlands kommissarie vid världsutställ
ningen i Wien (1.5.—2.11.1873) var överste Walfrid Spåre. Han verkade samtidigt som en av korrespondenterna för Helsingfors Dagblad vid världsut
ställningen.
Den 8:nde oktober publicerade tid
ningen Spåres »Brefkort från Wien», där denna föreslog att de första an
skaffningarna till konstindustrimuseet nu borde göras. (I detta sammanhang är det skäl att nämna att professor Est
lander i september anlänt till Wien.)
Under oktober-november inkom dona
tioner från privatpersoner sammanlagt 4410 mark. Den kejserliga senaten an
slog 1500 mark och Slöjdskolans direk
tion donerade 1000 mark av medel från de aktier som vissa aktionärer i Slöjd
aktiebolaget i Helsingfors åren 1871 och 1872 donerat för ändamålet.
Spåre började sin artikel med att be
rätta hur konstindustrimuseerna »inom hela den civiliserade verlden» vid ut
ställningens slut inköpte föremål till si
na samlingar. Han fortsatte nästan med Estländers ord med att påminna lä
sarna om att man vid avsaknaden av ett museum hos oss inte kunde ut
veckla hantverkarnas smak och skön- hetsuppfattning.
Då de första uppgifterna om resultatet av insamlingen nådde Wien, skyndade sig Spåre att göra förhandsbetalningar på de föremål han valt ut emedan flere av dem redan hade hunnit säljas till andra. Alltefter som pengar inflöt lät man packa ner föremålen.
Alla donatorer ansåg dock Inte utställ- ningskommlssariens sakkännedom vara tillräcklig, utan vissa hade ställt önske
målet att professor Estlander skulle göra köpen. Följaktligen telegraferade Därtill betonade han betydelsen av
detta tillfälle till anskaffning av en sam
ling från världsutställningen, som man inte borde nonchalera. Det kunde dröja mer än ett decennium innan man skulle få ett liknande tillfälle. Man måste således handla snabbt.
Även ekonomiskt var tillfället mycket gynnsamt. Man kunde nu göra anskaff
ningar även från avlägsna länder. I
11
. traforädlmgsarbeten . porslins- och fajansarbeten . glasarbeten
. arbeten i sköldpaddsskal, horn, belt, bärnsten, pärlemor
. stenarbeten
. alla slags metall- och gjutarbeten . läderarbeten, bokbindarearbeten,
papparbeten
. grafiska arbeten, fotografier . textilier
1 . målararbeten, dekoratlonsmålning och tapeter
11. lackerade arbeten och emaljer.
Anskaffningar gjordes från varje före
målsgrupp.
Träarbetena representerades förutom av en fransk tältstol med flätad rotting
sits även av japanska, kinesiska och indiska småföremål. Med fanns även några ryska leksaker.
Den största gruppen utgjorde kerami
ken. I jämförelse med det österländska porslinet anskaffades det rätt mycket
Italienskt franskt, ryskt och engelskt 12
cerade katalog 732 st. Av dessa hade 383 erhållits som donationer delvis genom Spåres förmedling och delvis av honom själv.
Helsingfors Dagblad beskev i mars 1874 föremålen, vilka just anlänt till landet, som
»fina». Speciellt de orientaliska föremå
lens «rena och smakfulla former» hade tydligen gjort intryck på skribenten.
»smakfulla», »dyrbara» och
Det orientaliska inslaget I samlingen var onekligen starkt. Såsom Estlander hade konstaterat visavi världsutställnin
gen var man vad stilutvecklingen be
träffar i ett brytningsskede. Förklaringen finner man i det handelsavtal som Ja
pan på 1860-talet ingått med USA, Ryssland, England och Frankrike och vilket gjort det möjligt för landets pro
dukter att nå västvärlden. Såväl Est
lander som Spåre ansåg att den en
gelska och speciellt den franska konst
industrin, vilka som de allra första för
stått söka motiven i orienten, voro för
mer än alla övriga länders konstindus
trier på världsutställningen.
Enligt Spåre, som utvalt de flesta före
målen i samlingen, skulle det i museet, vars främsta uppgift var att ombesörja vägledningen av hantverkarna, — åt
minstone senare
föremålsgrupper: finnas följande Helsingfors Dagblads redaktion till Est
lander, som redan hunnit resa från Wien till Italien, att han skulle återvän
da till världsutställningen.
Då vetskapen om saken nått Spåre skrev han å sin sida sårad till Estlander. »Det kan väl hända att professorns bile i sa
ken vara klarare, men jag skall upp
riktigt säga, att de av mig redan valda sakerna äro nästan uteslutande valda hos sådana firmor som erhållit »Ehren- dlplom» eller »Fortschritts-Medaille».
Estlander syntes vara övertygad om Spåres förmåga att klara uppgiften och meddelade tidningen att han sänt Spå
re en förteckning över de föremål som han under sin vistelse i Wien ansett vara lämpliga för nämnda samling.
Som representant för slöjdskolan och som hjälp åt Spåre utnämndes skolans rektor arkitekt Granholm. Emedan han anlände till Wien endast kort före ut
ställningens slut, kan hans åsikter dock inte ha haft en avgörande inver
kan på samlingens innehåll. Däremot kan han vara den »resenär», som Spåre omnämner i sin tidningsartikel om anskaffningarna, vilken några dagar före stängningen av utställningen med
förde det sista penningbidraget.
Emedan den penningsumma som Spåre erhållit inte räckte till att inlösa alla de föremål söm han betalat handpenning för eller som han hade reserverat, tog han för ändamålet ett personligt lån.
Inköpens slutliga pris var c. 7800 mark vilket mer än vad insamlingen inbringat.
För att täcka den återstående delen fick man under sommaren 1874 genom Spåres förmedling som donationer av privatpersoner sammanlagt 510 mark.
Senare då Konstfiltföreningen i Finland hade grundats avskrev överste och fru Spåre sin obetalda del av lånet jämte ränte 730 mark 53 penni som understöd åt föreningen.
Samlingen som medelst köp, beställ
ningar, byten samt donationer ¡hopsam
lats i Wien kunde jämte utställningsma
terialet kostnadsfritt transporteras med österrikiskt, ryskt och finskt tåg till Hel
singfors i februari 1874. Samlingen be
viljades även tullfrihet.
Samlingen anskaffad i Wien
Antalet föremål som anskaffats I Wien var enligt museets första, år 1881 publi
(MCO'■tfCOO)
o
stöd och skydd» en av de stora salarna i sin nya laboratoriebyggnad.
Den nya kemiska laboratoriebyggnaden, som år 1869 stod färdig vid Nikolai- gatan 3 och 5, hade man redan ursprungligen tänkt att skulle användas förutom för laboratorier även för olika samlingar.
Den första våningen inrymde kemiska laboratorier och bostäder för vakt
mästare. I andra våningen låg de egent
liga undervisningsutrymmena samt ett auditorium, vilket upptog hela södra gaveln. Tredje våningen var uppdelad mellan kemieprofessorns bostadsvåning samt tre stora salar som innehöll geo
logi-, mineralogi- och paleontologisam- lingarna. Fjärde våningen omfattade inalles 9 rum. De tre salarna på södra gaveln var reserverade för etnografiska museet, norra gaveln delades av mu
sik- och ritsalarna. Universitetets skulp
tursamling var placerad i de två salar
na som låg mellan ritsalen och de et
nografiska samlingarna.
porslin, men så var ju de engelska före
målen främst gjorda i »japansk stil».
Spansk och portugisisk keramik erhölls i riklig mängd som gåva.
Glaskannorna, skålarna och dricks
glasen var förhållandevis dyra produk
ter gjorda av kända böhmiska, öster
rikiska och engelska tillverkare. Men därtill köptes från polska avdelningen en lampa för 1 mark och en vas för 4 mark.
Elfenbensföremål Inköptes från Japans, Kinas och Indiens avdelning. Även någ
ra gipskopior av historiska föremål i el
fenben fanns med i samlingen.
Stenföremålen var få till antalet. Bland dem fanns några exempel från Demi- doffs gruvorna i Sibirien.
Metallföremålen anskaffades från Por
tugals, Turkiets, Kinas, Englands, Spa
niens, Japans och Frankrikes avdelnin
gar. En del var galvanoplastiska avgjut- ningar, däribland en gipskopia av Karl V:s berömda hjälm.
Gruppen av läder- och pappersarbeten bestod av marockanska jägarväskor, japanska pappers- och pappskrin, ett kinesiskt pappskrin samt en gipskopia av en läderväska.
Inom grafiken anskaffades två ryska och en fransk modellbok samt tre tav
lor föreställande Wienska åkdon.
»Textilier» omfattade bl.a. japanska rullgardiner, olika bambukorg. .r och -skrin, spanskt cigarettpapper och ett par skor, grekiska och marockanska klädedräkter, spanska och ryska spet
sar samt en rysk yllematta.
Via Sveriges utställningskommissarie erhöll man som gåva tapetmodeller vilka imiterade guldläder, silke samt
gips. ,
Lack- och emaljarbeten köptes nästan uteslutande från Japans avdelning.
Den sal som konstindustrisamlingen fick disponera låg i tredje våningen.
Den mineralogiska samlingen, som dit- tils varit i salen, drog sig frivilligt till
baka till det bredvidliggande samlings
rummet. Redan från början ansågs dock salen vara för liten »för den ganska rikliga och delvis dyrbara samling» så
somkonstindustrisamlingens plats.
Helsingfors Dagblad skrev om utställnings-
De finska utställarna i Wien gav delvis som gåva och delvis som lån skåpen och utställningsborden från världsut
ställningen. Även andra personer lå
nade möbler till museet.
Samlingen öppnades för allmänheten den 24:de april 1874. Museet hölls dag
ligen öppet från kl. 12. Stängningstid- punkten synes enligt tidningsannonser ha tätt växlat mellan kl. 13 och 20. In
trädesavgiften var för vuxna 50 penni och för barn 25 penni. Slöjdskolans ele
ver hade fritt inträde vid speciella tid
punkter.
Konstindustrimuseet I universitets laboratoriebyggnad 1874—1875
Enligt Spåre lyckades man »efter mycket språng och bråk» få utställ- ningsutrymmen. För ändamålet upplät universitetet »sin uppgift trogen att va
ra civilisationens och framåtskridandets
Fram till den 1 :sta juni, då museet varit öppen för allmänheten en dryg månad, hade inalles 741 personer be
kantat sig med samlingarna.
Samlingen från Wien utökades medelst donationer.
13
Såsom man gjort i andra museer ar
rangerades även här vid sidan av den permanenta samlingen en växlande ut
ställning med föremål som privatperso
ner lånat för ändamålet. Utställda var allt från en miniatyrspinnrock till kine
siska möbler beroende på vad som för tillfället stod till buds.
andra sektion, med uppgift att sköta museiärenden.
Sammandrag av museets senare skeden“
Föreningen arbetade ivrigt för Athe- neum-projektet. Den fick dock arbeta för saken i mer än tio år innan planen förverkligades. Ända till år 1878 var samlingen i universitetets laboratorie
byggnad. Därefter var den utställd I ut
rymmen vid Kaserngatan 48 (1879—82), Skillnaden 4 (1883—85) och Unionsga- tan 20 (1886—88).
Trots att Spåre i Helsingfors Dagblads spalter offentligen framställt önskemålet att katalogen över samlingen skulle vara färdig genast efter öppningen fick man vänta på den ända till år 1881.
Härvid utkom den katalog som museets dåvarande Intendent Ernst Nordström hade ¡hopställt.
Konstindustrimuseet, som från den 1 :sta juni 1888 varit beläget i Ateneum, över
flyttades våren 1912 till Villa Hagasunds övre våning där den kom att vara i 16 år. Härifrån fortsatte vandringen via Bulevarden 6 (1923—33), Stockmanns varuhus (1933—40), Norra Kajen 4 (1940—53) och Sjötullsgatan 3 (1953—
54) till lagret på Skatuddens norra strand. Från december 1978 har musei
samlingen varit på sin nuvarande plats i f.d. Brobergska samskolan, vilken Un
dervisningsministeriet upplåtit åt Konst- flitföreningen som museibyggnad.
Som föreståndare för museet skrev Spåre under våren och sommaren 1874 notiser om samlingarna
Dagblad. Tidningen publicerade i april- maj en tredelad artikelserie »Något i Konst-Industriens intresse» där Spåre tog upp den av Estlander påbörjade tanken om konstindustrin och framför
allt om dess sociala betydelse.
Helsingfors
Ivern avmattades dock snabbt och un
der en lång tid hörde man knappast någonting om museet. Kretsen av in
tresserade med Estlander i spetsen var nu inriktad på frågorna kring Konstflit- föreningens grundande. Vid Konstflit- föreningen i Finlands konstituerande möte i Nya Teaterns övre restaurang fredagen den 29:nde oktober 1875 över
lät Spåre samlingen till föreningen.
Detta innebar dock inte att Spåre helt skulle ha dragit sig från uppgiften att sköta samlingen. Han tillhörde den ny
grundade föreningens bestyrelse, dess
Då museet åter öppnar sina dörrar för allmänheten kan man fortfarande ställa samma målsättning för verksamheten som vid den första öppningen; att stöda skolningen inom området samt att lära allmänheten att förstå formgiv
ningens betydelse. Det är dock skäl att märka att man i Finland under de gångna etthundrafem åren skapat en sådan egen konstindustri vilken kan tjäna som modell för andra.
* Museets skeden har behandlats i artiklar i följande av föreningens årsböcker:
1966, sid. 40: Seppo Niinivaara, »Konstindustri- muséets historik». 1976, sid. 19: Erik Kruskopf,
»Husvill kulturinstitution». 14
■F
#Englantilaisen Worcester-tehtaan japanilaisvaikutteisia tuotteita, jotka on ostettu Taideteollisuus
museon kokoelmiin Wienin maailmannäyttelystä 1873.
Den engelska Worcester-fabrikens japaninspirerade produkter, vilka inköpts till Konstindustrimuséets samlingar från världsutställningen i Wien år 1873.
¿ f
Ж
àКS
i
:
i l . p..-
’ y-' '
;
-
y •
Ш
"*
l Щ m
щявввяшш m
_ ___________ _ 1
•vnW.nMMiailUi»ieira*aiK»ìb>i«o;.aiv...-i______~~~Ö)y
II IS
»«<:'J ES?
i 1 5
10911
.Ero?от
il
ймвюеш'...--яййж»
:5
'>5
tï
a i' |с
I
is
S.E11И и а Ж .
TAIDETEOLLISUUSMUSEON TULEVAISUUDESTA
Jarno Peltonen *
Opetusministeriön tukemana on voitu uudelleen perustaa taideteollisuuden alaa varten erikoistuva museotoimi.
Taideteollisuusmuseon toiminnan uu
delleen alkaminen viime lokakuussa on tapahtumana erittäin merkittävä mm.
siksi, että varojen myöntäminen mu
seon uudelleen elvyttämiseen ja sen toiminnan ylläpitämiseen tulevaisuudes
sa on katsottava osaltaan liittyvän val
tion viimeaikaisiin toimenpiteisiin sekä museolaitoksen kehittämiseksi että toi
saalta taideteollisuuden alan tukemi
seksi, jotka kumpikin pitkään ovat ol
leet syrjäytettyjä.
toriallisten museoiden tapaan on Tai
deteollisuusmuseonkin tai lennustoi m in
nan sektori varsin laaja. Dokumentaa- tiotoiminta ei voi keskittyä yksinomai
sesti ainoastaan alkuperäisesineen tal
lentamiseen, vaan museon tulee ottaa huomioon puhtaasti taiteellisten loppu
tulosten lisäksi myös niiden suunnitte
luun ja valmistukseen liittyvät näkö
kohdat. Tällä tavoin museon tulee ke
rätä myös suunnittelu- ja työpiirustuk
sia sekä valmistustekniikkaa valaisevaa materiaalia. Alkuperäisesineistön lisäksi museon kokoelmissa tulee olemaan oma asemansa myös kuva- ja muulla arkistoaineistolla sekä kirjastolla. Pai
nettavien dokumenttien määrä saattaa vuosittain nousta huomattavankin suu
reksi. Museon tulisi pystyä joustavasti luomaan tarpeelliset ja tarkoituksen
mukaiset tallentamisohjelmansa sekä tähän liittyvät tutkimukset, sekä muok
kaamaan tallentamansa aineisto palve
lemaan paitsi museon omaa näyttely
yni. tutkimustoimintaa myös vastaa
maan yleisönsä tarpeita. Edellytyksenä tähän luonnollisesti on paitsi riittävät toimitilat myös riittävä henkilöstö. Mu
seon tulisikin jo aivan lähivuosien ai
kana voida kasvattaa museoammatilli- sen henkilökuntansa määrää.
Suomen
vuodesta 1875 ylläpitämä museotoimi, joka alkujaan ensisijaisesti keskittyi lä
hinnä taideteollisuuden koulutusta pal
velevan opetuskokoelman muodostami
seen ja sen esittämiseen pysyvänä näyttelynä, keskeytyi sekä näyttelytilo
jen että toimintamäärärahojen puuttee
seen 1950-luvulle siirryttäessä. Tämän jälkeen yhdistys on voinut ylläpitää museonsa tallennustoimintaa vain ra
joitetusti ja keskittynyt tässä viime vuo
sikymmenten aikana kuva-arkiston ja kirjaston muodostamiseen.
Taideteollisuusyhdistyksen
Taideteollisuusmuseon toiminta on nyt käynnistynyt. Toistaiseksi sen toiminta- resurssit ovat kuitenkin vielä rajoitetut, tosin museon toimitalona oleva perus
korjattu, entinen koulurakennus luon
tunee joka tapauksessa varsin hyvin näyttelytoiminnan tarkoituksiin.
Nykyisen toimitalon tarjoamat toimin
tamahdollisuudet jäävät näyttelytoimin
nan alueelle. Varsin pian museo joutuu etsimään varastotilaa rakennuksen ul
kopuolelta.
Taideteollisuusmuseon
doista näkyvin on näyttelytoiminta. Mu
seo tuottaa näyttelyitä paitsi oman ko
koelmansa ja tutkimustyönsä pohjalta myös yhteistoiminnassa muiden mu
seoiden tai alansa edustajien kanssa.
Tässä yhteydessä ei pidä unohtaa mu
seon kansainvälisiä yhteyksiä ja mer
kitystä. Suureen yleisöön nähden mu- toimintamuo- Museon tehtävänä on alaansa liittyvän
tiedon kokoaminen, tallentaminen ja tä
hän pohjautuvasti tutkimus- ja tiedon
välitys. Dokumentaatio- ja tutkimustoi
mintansa osalta museo muodostunee alansa valtakunnalliseksi keskusmu
seoksi, jolloin museon erityistehtävänä tulee olemaan muun museolaitoksen kanssa sopien ja tehtäviä delegoiden vastata alansa systemaattisesta tallen
tamisesta ja tutkimuksesta. Kulttuurihis * Museonjohtaja. Taideteollisuusmuseo
17
näin ollen toisaalta rakennustaiteen ja toisaalta taidemuseon toimialoihin toi
saalta taas perinteiseen sosiaali- ja kulttuurihistorialliseen museoalaan tai uudempiin tekniikan ja teollisuuden museoaloihin.
seo kehittyy erityisesti näyttelytoimin
tansa osalta keskeiseksi taideteollisuu
den alan informaatiokeskukseksi. Näyt
telytoimintaan museo voi yhdistää eri
laisia yleisölle tarkoitettuja aktiviteette
ja kuten elokuva-, luento-, ja kerho
toimintaa.
Taideteollisuusmuseon toiminnalla tu
lee olla oma profiilinsa, mikä heijastuu sen dokumentaatiotoiminnassa, kokoel
mien muodostamisessa sekä näyttely
toiminnassa. On ilmeistä, että museo tulee toimimaan paitsi tallentavana, myös uutta luovana elementtinä. Mu
seon vaikutus ja hyväksikäyttö ei voi olla tuntumatta museon ulkopuolella;
museon toiminnan välityksellä hanki
tut tiedot, kokemukset ja elämykset muokkautuvat eri tahoilla mukaan käy
tännön elämään. Tässä mielessä mu
seolla tuleekin olemaan vaikutuksensa muotokulttuuriin ja esineellisen ympä
ristömme muotokieleen.
Taideteollisuusmuseon toimitalon vie
reisellä tontilla, sitä vastapäätä, sijait
see Suomen rakennustaiteen museolle tuleva toimitalo. Kummankin museon toimintaluonteen huomioon ottaen esi
tetty ajatus lisärakennuksen sijoittami
sesta kummankin rakennuksen väliin ja kumpaakin museota palvellen tuntuu varsin tarkoituksenmukaiselta. Tähän rakennukseen sijoittuisi näyttelytilojen lisäksi myös tarpeellisimpia toimisto- ja varastotyyppisiä tiloja.
Tarkasteltaessa Taideteollisuusmuseol
le lankeavaa dokumentaatiotoimintaa on muistettava, että sen kohteena ole
va koko muotoilun estetiikan kenttä on laaja. Museon tulisi tämän johdosta voida ennakkoluulottomasti kehittää siihen liittyvää dokumentaatiotoimin- taansa. Pyrkiessään löytämään oikeita kohteita, museo lähestyy avarakatsei
sesti koko toiminta-aluettaan. Paitsi valmis tuote myös kuten edellä on jo todettu suunnitteluvaihe ja tietyssä määrin valmistustekniikka sekä tekni
nen tuotantoprosessi kiinnostavat. Tä
män lisäksi on museon nähtävä taide
historiallisissa sekä lisäksi myös so
siaali- ja kulttuurihistoriallisissa puit
teissa kaikki ne taustat ja virikelähtö- kohdat, jotka kulloinkin määräävät muotoilun esteettisiä tarpeita ja tavoit
teita. Näin ollen tallennustoiminnan ohella kiintyy huomio erilaisten ilmiöi
den ja pyrkimysten määrään ja esiin
tymiseen. Tätä kautta museo pyrkii osaltaan myös osoittamaan esteettiseen muotoiluun liittyvät laatuarvot ja kun
kin aikakauden yleisen ilmeen. Taide
teollisuusmuseon tehtäväalue rajautuu
Omaa alaansa tarkastellessaan museo ei voi olla ottamatta huomioon myös kansainvälisiä yhteyksiä ja välittämättä tätä kautta vaikutteita ja osoittamatta yhteyksiä. Kansainvälinen kulttuurivaih
to sekä eri kulttuurien tuntemuksen li
sääminen — oman kulttuuriperinteen ja oman kulttuurin luonteen osoittamisen ohella
erääksi päätehtäväksi. On ilmeistä, että museon osuus kansainvälisen näyttely- vaihdon sekä toisaalta turismin palve
luksessa on oleva merkittävä. Varus- taessaan yleisönsä alaan liittyvällä tie
dolla ja toisaalta alansa dokumentaa- tiotehtävään perustuen museo ulottaa vaikutuksensa myös aineellisen kult
tuuriperinteen säilyttämiseen ja jatku
miseen.
muodostuneekin museon
Näine toimintanäkökohtineen Taide
teollisuusmuseon rooli muodostuu osaksi valtakunnallista laajaa kulttuuri
toimintaa.
18
OM KONSTINDUSTRIMUSEETS FRAMTID
Jarno Peltonen *
Med stöd av Undervisningsministeriet har det på nytt blivit möjligt att grunda ett specialmuseum för konstindustri.
Då konstindustrimuseets verksamhet på nytt vidtog senaste oktober måste händelsen anses vara mycket betydel
sefull; bl.a. därför att beviljandet av medel för museets återupplivande och framtida verksamhet måste ses som ett led i statens senaste tiders åtgärder att utveckla museisektorn samt stöda konstindustrin, vilka båda varit åsido
satta.
Liksom övriga kulturhistoriska museer är Konstindustrimuseets dokumenta
tionssektor synnerligen vidsträckt. Do
kumentationen kan inte endast kon
centrera sig på ett tillvaratagande av ursprungsföremål utan museet måste beakta förutom det rent konstnärliga slutresultatet även faktorer i anslut
ning till planering och tillverkning.
Härvid måste museet insamla även planerings- och arbetsritningar samt material som belyser tillverkningspro
cessen
skall även bild- och övrigt arkivma
terial samt biblioteket ha en ställning i samlingarna. Antalet dokument som skall tryckas kan årligen bli verkligt betydande. Museet borde samtidigt kunna uppgöra behövliga och ända
målsenliga
samt forskningar samt bearbeta do
kumentationsmaterialet så att det kan tjäna förutom museets egen utställ
nings- och forskningsverksamhet även allmänhetens behov. En förutsättning är naturligtvis förutom tillräckliga ut
rymmen även en tillräcklig personal.
Sålunda borde museet redan inom de närmaste åren utöka den museikunni- ga personalen.
Förutom orginalföremålen Den museiverksamhet som Konstflit-
föreningen från år 1875 upprätthållit koncentrerade sig till en början främst på att för konstindustriskolningen ska
pa och som permanent utställning förevisa en undervisningssamling. I brist på utställningsutrymmen och me
del avbröts verksamheten i början av 1950-talet. Härefter har föreningen en
dast begränsat kunnat upprätthålla museets insamlings- och dokumenta
tionsverksamhet och under de senaste årtiondena har man koncentrerat sig på att skapa ett bildarkiv och ett bibliotek.
dokumentationsprogram
Konstindustrimuseets verksamhet har nu kommit i gång. Tillsvidare är dess verksamhetsresurser dock ännu be
gränsade. Museibyggnaden, som är en renoverad f.d. skolbyggnad, torde i alla händelser lämpa sig mycket väl tör utställningsverksamheten.
De verksamhetsmöjligheter som den nuvarande museibyggnaden erbjuder, inskränker sig till utställningsverksam
heten
skaffa lagerutrymmen utanför byggna
den.
Mycket snart måste museet
Museets uppgift är att handha insam
ling och dokumentation samt att på basen av detta utföra forskning och ge information. Inom dokumentation och forskning torde museet bli ett riksom
fattande centralmuseum inom sitt om
råde. Härvid är museets specialuppgift att genom överenskommelse med den övriga museisektorn om en delegering av uppgifterna ansvara för en syste
matisk dokumentation och forskning inom området.
Konstindustrimuseets synligaste verk
samhetsform är utställningsverksam
heten. Museet arrangerar utställningar förutom ur egna samlingar och på basen av egen forskning även i samarbete med övriga museer eller representanter på området. I detta sammanhang skall man inte glömma museets internationella kontakter och
19 * Museidirektör, Konstindustrimuséet.
uppgiftsfält berör således å ena sidan arkitekturens och å andra sidan konst
museernas verksamhetsfält samt därtill de traditionella social- och kulturhisto
riska museernas och de nyare teknik- och industrimuseernas.
betydelse. För den stora allmänheten utvecklas museet speciellt beträffande sin utställningsverksamhet till ett infor
mationscentrum inom konstindustri.
Med utställningsverksamheten kan mu
seet förena olika aktiviteter för allmän
heten såsom film-, föreläsnings- och
klubbverksamhet. Konstindustrimuseets verksamhet skall ha en egen profil, vilken avspeglar sig i dokumentationsverksamheten, i bil
dandet av samlingarna samt i utställ
ningsverksamheten. Det är tydligt att museet kommer att verka både som ett dokumenterande och ett nyskapan
de element. Museets betydelse och nyttjande kommer säkert att märkas utanför museet: de vetskaper, erfaren
heter och upplevelser som musget genom sin verksamhet har kunnat för
medla formas på olika håll i det prak
tiska livet. I denna mening kommer museet att påverka formkulturen samt vår materiella miljös formspråk. Då mu
seet granskar sitt eget område måste det även beakta internationella kontak
ter samt förmedla intryck och påvisa samband. Det internationella kulturut
bytet samt ökandet av kännedomen om andra kulturer — förutom presen
tationen av vår egen kulturtradition och kulturella karaktär — torde bli ett av museets viktigaste uppgifter. Det är tydligt att museets andel kommer att vara betydande vid betjänandet av det internationella utställningsutbytet samt av turismen. Medan museet bland all
mänheten sprider kunskap om konst
industrin påverkar det samtidigt p.g.a. sin dokumentationsuppgift även bevarandet och fortskridandet av den materiella kulturtraditionen.
På tomten bredvid Konstindustrimu
seet, mitt emot, ligger den byggnad som skall inhysa Arkitekturmuseet.
Med tanke på de båda museernas verksamhetsform synes tanken om en tilläggsbyggnad mellan husen, vilken skulle tjäna båda museerna, vara väl
motiverad. I byggnaden kunde man placera förutom utställningsutrymmen även kansli- och lagerutrymmen.
Då man betraktar den dokumentations
uppgift som tillkommer Konstindustri
museet måste man minnas att hela formgivningens estetiska fält är vidlyf
tigt. Museet borde därför kunna för
domsfritt utveckla sin dokumentations
verksamhet. I sin strävan att finna de rätta objekten, närmar sig museet vid
synt hela sitt verksamhetsfält. Såsom redan tidigare konstaterats intresserar förutom den färdiga produkten även planeringsskedet och
verkningstekniken samt den tekniska produktionsprocessen. Därtill skall mu
seet konsthistoriskt såväl som soclal- och kulturhistoriskt finna de bak
grundsfaktorer och impulsgivare vilka vid olika tidpunkter bestämmer form
givningens estetiska behov och mål.
Vid sidan av dokumentation fäster man således även vikt vid kvantiteten och förekomsten av olika företeelser och strävanden. Härvid försöker museet även påvisa de kvalitetsvärden som hör ihop med den estetiska formgiv
ningen samt den allmänna trenden hos varje tidsperiod. Konstindustrimuseets
viss mån till-
Med dessa verksamhetssynpunkter blir Konstindustrimuseets roll en del av en riksomfattande
verksamhet.
kultur- vidsträckt
20
TaideteollisuusmuseonuusiatilojaentisessäBroberginyhteiskoulussatammikuussa1979 Konstindustrimuséetsnyautrymmenif.d.Brobergskasamskolanijanuari1979. -^4-
*
-;ПН
I
ii ■ £ M m * I I
:
;
e Ж ш ш
TAIDETEOLLISUUSMUSEO KERÄÄ KOKOELMIAAN
Taideteollisuusmuseo pyrkii ko
koelmillaan välittämään kuvan taideteollisuuden alan kehityk
sestä ja pyrkimyksistä. Tätä var
ten museolla tulee olla monipuo
liset kokoelmat, joissa on esinei
tä, kuvia, suunnittelupiirustuksia ja muuta mahdollista aineistoa, jotka valottavat taidekäsityön, taideteollisuuden ja teollisen muotoilun tuotantoa aina tähän päivään saakka. Tätä aineistoa museo ottaa kernaasti vastaan lahjoituksina tai lunastuksina.
Koska museon toiminta ja ko
koelmien muodostaminen ovat olleet kauan keskeytyksissä, tu
lisi museon nyt kiireesti puut
teellisilta osin saada kokoelmiin
sa täydennystä. Mikäli hallussan
ne on edellä kuvattua aineistoa
— esineitä, kuvia ym. — jonka mahdollisesti haluatte luovuttaa museon tarkoituksiin, Taideteol
lisuusmuseo pyytää ystävälli
sesti tekemään ilmoituksen pu
helimella 174 455 tai kirjeitse osoitteella Korkeavuorenkatu 23, 00130 Helsinki 13.
22
KONSTINDUSTRIMUSEET UTÖKAR SINA SAMLINGAR
Konstindustrimuseet strävar att med sina samlingar förmedla en bild av konstindustrins utveck
ling och målsättning. För detta ändamål behöver museet en mångsidig samling föremål, bil
der, planeringsritningar samt öv
rigt tänkbart material, vilka be
lyser hantverkets, konstindust
rins och den industriella form
givningens produktion fram till våra dagar. Dylikt material mot
tager museet gärna som gåva el
ler inlösen.
Emedan museets verksamhet samt utökning av samlingarna under en lång tid varit avbrutna borde museet nu på det snaras
te komplettera sina samlingar.
I fall det i Er ägo finns ovan
nämnda material
bilder o. dyl. — vilket Ni möj
ligtvis önskar avstå till museet ber Konstindustrimuseet Er vän
ligen ta kontakt per telefon 174 455 eller per korrespondens Högbergsgatan 23, 00130 Hel
singfors 13.
föremål,
23
OTE TAIDETEOLLISUUTTA KÄSIT
TELEVÄSTÄ OHJELMASARJASTA PRO ARTE UTILI*
Maire Gullichsen-Nyströmer
Suomen taideteollisuus 30-luvulla varsinkin niille, jotka eivät pitäneet päämääränään korkeampaa elintasoa.
Tukholman näyttelyyn, jossa esiteltiin taideteollisuutta ja käsityötä, asuntojen suunnittelua ja arkkitehtuuria, liittyi myös hieno postkubistinen maalaustai
teen näyttely »L'Art Concret», jossa oli
vat edustettuina Fernand Léger, Mondrian jne. Näyttely oli lajissaan en
simmäinen Pohjoismaissa ja sen oli järjestänyt Fernand Léger’n oppilas, kaikelle uudelle avoin taidekriitikko ja maalari Otto G. Carlsund.
Kyllä jo kolmekymmentäluvulla tuntui ilmassa uudistumisen oireita. Kenties tärkeimmät vaikutteet saatiin manner
maalta, Saksan Bauhausista ja Itäval
lan Wienerwerkstättestä. Bauhausin pe
rusti Walter Gropius Weimariin vuonna 1919 ja hänen onnistui kerätä eteviä taiteilijoita ympärilleen: Mies van der Rohe, Klee, Kandinsky, Moholy-Nagy.
Koulu muutti vuonna 1925 Dessauhun ja sen linja oli radikaali ja funktiona
listinen. Natsit sulkivat sen vuonna 1933. Myöhemmin Moholy-Nagy aloitti koulun uudelleen Chicagossa vuonna 1937. (Sinne Harry Gullichsen ja minut kutsuttiin kuulemaan esitelmää Sunhan tehtaista yhdessä Aaltojen kanssa World’s Fairin aikana 1939. Niin huo
mattavina pidettiin Alvar Aallon suun
nittelemia Sunhan tehdaslaitoksia, että ne kuuluivat vastaperustetun koulun opinto-ohjelmaan!) Samanlaisia pyrki
myksiä oli aiemmin esiintynyt Venäjäl
läkin venäläisten konstruktivistien pii
rissä. Varsin merkityksellisiä Bauhausil- le olivat itävaltalainen Adolf Loos ja hollantilainen De Stijl-ryhmä. Marcel Breuer piirsi ensimmäisen teräsputki- tuolinsa jo vuonna 1925.
Bauhausin piirissä tehdystä yhteistyös
tä syntyi uuden tuoteideologian syn
teesi, yksinkertainen muotokieli, joka soveltuisi moderniin tekniikkaan. Funk
tionalismin siivet pyyhkäisivät pian yli maiden ja mantereiden ja inspiroivat Suomessa nuoret Aino ja Alvar Aallon.
Voimakkaita vaikutteita tuli myös Tuk
holman näyttelystä 1930. Tästä näytte
lystä — josta vastasi taidehistorioitsija Gregor Paulsson, apunaan Pohjoismai
den etevin ja merkitsevin taidekriitikko, intomielinen Gotthard Johansson, mo
dernin arkkitehtuurin ja taiteen aseen
kantaja
läpimurto ja se synnytti käsitteen »kau
neutta arkeen». Yhteiskunnassa tapah
tunut sosiaalinen kehitys edellytti pa
rempaa ja huokeampaa elämäntapaa,
Minä näin ensimmäisen kerran edusta
van kokoelman konkreettista taidetta ja olin yhtä innostunut kuin Harry Gul
lichsen Tukholman näyttelyn sosiaali
sista ja asumisteknisistä ratkaisuista.
Asuntojen rakentaminen, parempien työväenasuntojen suunnittelu tehdaslai
toksiin oli jo silloin nuoren teollisuus
johtajan sydäntä lähellä.
Kun muutamaa vuotta myöhemmin muutimme Helsinkiin, sanoi Harry: »Me elämme oman aikamme hengessä» ja pyysi minua etsimään moderneja ka
lusteita, jollaisia hän oli nähnyt Tuk
holman näyttelyssä. Silloin löysin arkki
tehti Elna Kiljanderin perustamasta mo
dernista sisustusliikkeestä »Koti-Hem
metistä» Aallon suunnitteleman tuolin.
Suhteet Alvar ja Aino Aaltoon — Artekin synty
Kun olimme muuttaneet Helsinkiin, oli minulla lasten käydessä koulua enem
män aikaa omistautua Vapaalle Taide
koululle, jonka muutamien työtoverei
den! kanssa olin perustanut vuonna 1934. Me olimme kaikki opiskelleet Pa
riisissa, olin jonkin aikaa ollut Fernand Léger’n taidekoulussa oppilaana ja meidän mielestämme opetus valtion taidekoulussa oli liian akateemista ja värit liian sameita. Me pyrimme selvien muotojen ja puhtaiden värien palettiin.
tuli funktionalismin suun
* Tuottanut TV 1 :n kulttuuritoimitus, 24