Ulla Heino
Rauma
Idylliä ja
tehokkuutta
1875-2000
Rauman-Kaupunki^
RAUMA
Idylliä ja tehokkuutta
Kansi Etukannen kuva Rauman museo
Takakannen kuva jakannen suunnittelu Pekka Lehmuskallio
Taitonsuunnittelu Anna Nurmi-Nielsen IBSN
951-96081-3-3
Kehityksen kirjapaino, Pori 2002
Ulla Heino
RAUMA
Idylliä ja tehokkuutta 1875-2000
Rauman kaupunki
Esipuhe
Lääketieteen lisensiaatti, IIkaupunginlääkäri A.R.Alho teki vapaa-aikanaan ansiokkaantyön kirjoit-
taessaan teoksen "Rauma 600 vuoden aikana”. Kirjan kustansi Rauman kaupunki vuonna
1964.
Al- kulauseessaan kirjoittajamainitsee siihenasti kirjoitetuistaRauman historioistaseuraavaa:"Rauman ensimmäinen historia ilmestyi jolähes 200 vuotta sitten. Uuskaupunkilainen S. Mel- lenius julkaisi1770-luvulla suppeanväitöskirjansa"OmSjöstadenRaumo”. Rovasti M. Ljungberg kir-
joittiw. 1855-57Rauman kirkkoherrakuntaa koskevat muistiinpanonsa, jotkatri A. Lähteenoja suo- mensi ja julkaisi"Satakunta X:ssä”
1936.
Rauman kaupunki on kahdestitehnyt päätöksen kirjoitut-taa historiansa. Ensimmäinen yritys tehtiin 1889, teos, jokakäsitteli kaupungin historiaa 1641asti, ilmestyi tri V Högmanin (Rihtniemi) kirjoittamana 1907.
Jatkoa
saatiin kauanodottaa, mutta lopuksitri A. Lähteenoja valittiintyötä jatkamaan,jahänen teoksensa Rauman historia 11-IVilmestyi
1932-
39. Hän täydensi historiaakirjoittamalla uudelleensen vanhimmanosan, Rauman historiaI, joka il-mestyi painosta
1946.”
Lisäksion ilmestynyt maisteri Pentti Papusen kirjoittamaRauman seudun historiaI-111. Myös se on lisännytkotiseutumme historiantuntemusta.
Voidaanmyös todeta, ettäraumalaisetteollisuuslaitokset, yhdistykset jayksityishenkilöt ovatkii- tettävän aktiivisesti julkaisseethistorioitaan ja muistelmateoksiaan, jotkakukin omalta kannaltaan valottavat raumalaistamenneisyyttä.
Kaupunginhallitus päätti keväällä
1985
Rauman Kilta r.ym aloitteesta asettaahistoriatoimikun-nan, jonkatehtäväksi tulitoimiakaupungin historiateoksenjatko-osantoimituskuntana. Historian jatko-osanvalmistumiselleei annettumääräaikaa, mutta tarkoituksena oli kuitenkin saadakirjaval- miiksi jonkinRauman kaupungin juhlavuodentapahtumana.
Syksyllä 1989kaupunginhallitus solmi dosentti Ulla HeinonkanssasopimuksenRauman histori- an kirjoittamisesta. Piankävi kuitenkin ilmi, että tarkoituksenmukaista olisi julkaistahistoria kahte- na eri niteenä. Toimikuntapäättikin nimetä toisen osan kirjoittajaksi museonjohtajaAnna Nurmi- Nielsenin. Hänen tehtäväkseen tulikirjoittaakaupunkihistorian arkkitehtuuria, asumista jakansan- elämää erityisesti VanhassaRaumassa kuvaava osa.Anna Nurmi-Nielsen kokosi aineiston tarkoituk- sena saada kirja valmiiksi kaupungin 550-vuotisjuhlavuonna
1992.
Kaupunki ei ole kuitenkaan myöntänytvarojakirjan painatukseen. Nurmi-Nielsenin työn valmistumisestaon nytehtinyt kulua niin paljon aikaa, että teksti on tarkistettava ennen mahdollista julkaisua. Nykyinen historiatoimi- kunta toivookin, ettätarkistustyö suoritetaan mahdollisimman pian. Näin kokonaiskuvakaupungin historiasta käsiteltävältä ajanjaksolta täydentyisi.Ulla Heinonkaupunkihistoriasta puuttuu seurakunnanosuus. Toimikuntatoivookin, ettäRau- manseurakunta omalta osaltaan huolehtisi seurakunnan historiankirjoittamisesta luostariajaltatoi- senvuosituhannen loppuun saakka.
Toimikuntaesittää lämpimän kiitoksensakirjoittajalle, professori Ulla Heinolleperusteellisesta
ja monipuolisesti kotikaupunkimme elämää kuvaavasta teoksesta. Paikallishistoriallisen toimikun- nan nimeämänä käsikirjoituksen tarkastajana on toiminut professori Ilkka Nummela. Esitämme myös hänelle parhaan kiitoksemme.
Museon henkilökuntamuseonjohtajaAnna Nurmi-Nielsenin johdollaon vuosien mittaantehnyt suuren jaarvokkaan työn kirjoittajaaavustaessaan. Heille kaikille kuuluu suurikiitos.
Työnedistymistä on valvonuttoimikunta, jossa jäsenetovatvuosiensaatossavaihtuneet. Toimi- kuntien sihteereinäovatolleetapulaiskaupunginsihteeri Hannu Halmeenmäki ja museoamanuens-
siVirpi Nurmi, Heidän panoksensa on ehdottoman kiitoksen arvoinen.
Painotyön on suorittanutporilainen kirjapaino Kehitys Oy.
Kun tämä mittavatyöonnyt saatuRauman kaupungin
560.
juhlavuotenapäätökseen, toimikun-tatoivoo, ettäteos saavuttaisi mahdollisimmanmonen lukijansuosion jatällä tavalla kotiseutumme historia valottuisi uusiensukupolvien nähtäväksi.
Historiatoimikunnanpuolesta:
Raumalla 12.12.2001 UljasMäkelä
kaupunkineuvos
Sisällys
Rauman historia
-mutta miksi ja miten
Hiljainen puukaupunki
Raumalainen elämänkaari
♦♦♦13-26
Syntymä jalapsuus 15
Perhe -yhteisön ydin 18
Kaupunkiin muuttajat 21
Raumalaiset 25
Kaikki muu kuin purjehdus on turhaa!
♦♦♦27-58
Satama 27
Raumatalvisatamaksi? 29
Sataman työolot 31
Merenkulkijat 36
Laivanvarustajat 42
Prikit, parkit,fregatit 45
Purjehdukset 47
Satamanliikenne 52
Muut leivän antajat
♦♦♦59-90
Teollisuuden idut 59
Käsityöläiset - mestareita jakisälleitä 65
Pitsinnypläys 68
Markkinoille! 73
Kauppatori 76
Pikkupuodista erikoisliikkeeksi 79
Osuuskauppa- toinenvaihtoehto 82
Kaupungin maalaiselinkeinot 86
Yhteyksien luominen
♦♦♦91-115
Kitukränni jamuutkadut 91
Vössikoitajahyrysyssyjä 94
Rautatie olisisaatava! 97
Radan rakentaminen 99
Liikenne alkaa- täyttyvätkö toiveet? 101
Tiedonkulku 105
Sähkö kotien jakonttoreiden valonantajaksi! 112
Päättäjät ja toimeenpanijat
♦♦♦116-133
Virkavallastavaltuustoon 116
Valtuustonvalinta-yksituumaisuudesta puoluekiistoihin 117
Valtuusmiehiksivalitut 123
Toimivavaltuusto 128
Valtuustoja maistraatti 130
Kaupungin talous
♦♦♦134-144
Taloudenhoitajat
134
"Kaupunginkulunkiarvion
mukaan..,"
137Verot javeronluontoiset maksut 140
Kuri ja järjestys
♦♦♦143-161
Järjestyksen vaalijat—
145
;
— j—
,
"Kuin valun-vaarahuomataan..." 148
"Poispoistetaanviinanvalta!" 149
Seurahuonevai kapakka? 155
Rikoksia jahuliganismia 157
Terveys ja ympäristön puhtaus
♦♦♦162-180
Terveyden vaalijat 162
Terveyslähde ja kvlpvlä 165
Elintarvikkeiden ja juomavedenpuhtaus 168
Lisää siisteyttä! 172
Saastuva joki 173
Vähäväkisten ja hädänalaisten auttaminen
♦♦♦181-197
... jaelätteelletarjotaan! 181
Vaivaiskartano 185
Asuntopulan lievittäminen 188
Työtä työttömille! 192
Hyväntekeväisyys 193
Sivistys ja valistus
♦♦♦198-225
Kansakoulut 198
SeminaariMyllymäkeen 204
Oppikoulut 208
Koulutus ammattiin 216
Kansanvalistus- lukusalejajaluentoja 220
Raumalaisyhteisö ja valtiovalta
♦♦♦226-239
Säätyvaltiopäiväedustus 226
_—
;. j
Yleinen jayhtäläinenäänioikeus! 230
Suhde keisariin javaltiovaltaan 233
Vanha Rauma ja uuden kansalaisyhteiskunnan
synty ♦♦♦240-234
Sodan ja tilinteon vuodet
♦♦♦255-276
Maailmansota jaRauma 255
Vallankumous 260
Kapinan jatilinteon aika 267
Uusi Rauma
Idyllistä teollisuus-ja palvelukaupungiksi
♦♦♦277-313
Kaupungin muuttajat - saha- japuuteollisuus 277
Vanhan perinteet uudet jatkajat 284
Telakat 284
Ammukset, hanat ja muu uusimetalliteollisuus 290
Muu teollinentoiminta
294
Nahka- jakenkätehtaat
294
Elintarviketeollisuus 297
Muu teollisuus 298
Tehtaan varjossa- teollisuustyönantajana 299
Puodit, marketit,palvelut 305
Yhteydet maalla, merellä ja ilmassa
♦♦♦314-345
Maantie,auto,katu...
314
Rautatie 321
Tietoja ja uutisia 323
Merenkulku 329
Raumalaislaivat 329
Satama javäylät 331
Majakat jatalviliikenne 337
Vievä jatuova satama 338
Satamatyön teettäjät jatekijät
341
Kaupunki opetuksen järjestäjänä ja kulttuurin tukijana
♦♦♦346-380
Kansakoulut
346
Perinteinen oppikoulu 351
Peruskouluun! 355
Myllymäen seminaaristayliopiston osaksi 358
Ammatillinen koulutus
361
Vapaakansansivistys
366
Kaupunki jakulttuuri 370
Sosiaalipalvelut ja terveydenhoito
♦♦♦381-400
Vanhakantaisenköyhäinhoidonuudet tehtävät 381 Köyhäinhoidosta yhteisvastuulliseensosiaalihuoltoon 385
Sosiaalihuollon syyt jakustannukset 391
Terveydenhoito 393
Kaupungin energia ja vesihuolto
♦♦♦401-412
Sähkö -valontuojasta voiman antajaksi 401
Puhdasta juomavettä! 404
Vesien suojelu 409
Siisteys ja jätehuolto 411
Kaupungin hallinto
♦♦♦413-432
Kunnallisvaalit
413
Päättäjiksivalitut 420
Valtuuston tahdontoteuttajat ja päätöstenvalmistelijat 424
Sodan vuodet
♦♦♦433-443
Raumalaiset valtiollisen vallan käyttäjinä
♦♦♦444-456
Rauma
jaraumalaiset
♦♦♦457-468
Alueliitokset
457
Raumalaiset 462
Raum oai Raum
♦♦♦469-480
Kirjallisuus
♦♦♦481-487
Sakari Topelius julkaisikirjassaan Finland framstäldt iteckningar’ kuvia Suomenmaankauniista paikoista jateki maan ja sen äidinkasvot' tunnetuiksi ensin lukevalle ja varakkaalle sivistyneistölle ja sittemmin Maamme-kirjan myötäkoko kansalle. Yhtenä esittelykohteena oli idyllinenRauma ja senfransiskaanikirk- ko. SuunnilleensamanäkymäkohtasiRaumalle 1920-luvunlopullatulleita, joparisuaidat olivat vielävan- hoillapaikoillaan. Rauman museonkokoelmat.
Rauman historia
-
mutta miksi ja miten?
Tulen pieneltä kävelymatkaltakaupungin ulkopuolelta tuohon aikaanpäivästä toissapäivä- nä. Eräällä pääkadullamme olimitä suurin tungos. Suurimman osan tiestä vakasivat kotiin palaavat Perjakat jamuut, jotka lypsäjiänsäkaipaili. Siinä koketeeraili myös kukko ukko lukuisanjoukkonsakera tunteensa tosin vähemmän idyllisellääänellä tulkiten - taisi olla perheriita- muttakokonaisuudessaan lisäsi sekinpuolestaan kesäillan idyllinmahtavuutta.
Tuossa vetivätlapsukaiset toisiaankäsikärreillä. Siinä lomassa suikkelehtivattalojen emän- nät viimeisillä ostoksillaan. Kaikki tuo tapahtid kapealla kadulla joutilaittenkatsellessa avonaisistaikkunoista, joista virtasikadullepunaistenkukkien tuoksu.
RaumanLehti 14.8.1909 Vanhan Rauman kapeita, matalien puutalojenreunustamia mukulakivikatuja kolmannen vuositu-
hannen alussakuljeskeleva huomaa pian liukuvansaajatuksissaan vuosikymmenten taakse. Hän ei näe kaduilla enääkäsikärryjä työntäviä lapsia tai kotiin palaavia perjakoita muttavoi kuulla korvis- saan näiden äänet. Raumalle saapuvaaistii pakinoitsijan kirjaamiatuokiokuvia lukemattakin tapah-
tuneen muutoksen suuruuden. Yhtä väkevänä hänen mieleensänouseeihmetysvanhankaupungin
ja senkiireettömältä vaikuttavan ilmapiirin säilymisestä.
Rauma on historioitsijan aarreaitta. Eilinen elää täällä poikkeavalla tavalla nykypäivän rinnalla.
Tori onkaupungin perinteisessä sydämessä, vanhaan raatihuoneeseenon museoitu menneisyyden
muistot jaseurakunta kokoontuu yhäentiseen luostarikirkkoon. Ainutlaatuisuudessaon myösvaa- ransa. Tutkija saattaa johkaantuakiusaukseen jakatsella mennyttäruusunpunaisten lasien läpi ja olettaa, että jälkipolvista idyllisiltätuntuvissa taloissa elettiinturvassapahalta maailmalta.Mennees-
tätulee helposti ‘vanha hyvä aika’. Menneen ihannointion kuitenkinväärin sekä entisiäettä nykyi-
siäsukupolvia kohtaan. Mitenmevoisimmeymmärtää nykyhetken ongelmia, josmeoletamme iso- vanhempiemme jaheidän vanhempiensa eläneenauvoisessa sopusoinnussa?
Vähintäänyhtäväärinolisiolettaa,että muutoksetovatmerkinneetainaedistystä jaettä vain ny- kypolven arvostamista asioistapuhuneet olisivat olleet ‘oikeassa’. Me voimmekorkeintaan vain ar-
vioida, mitä menneet jälkipolvetovat pitäneet tärkeänä, mikä oli heidän mielestään kulloinkin oi- kein japaikallaan. Historiantutkijaei voi erkaantuaomastaajastaan ja sen arvostuksista.
Onko Rauman historiaakaupungin tilauksesta tutkivan syytäpohtia tämänkaltaisia asioita? Eikö pelkkä tilaus riitä? Ei! Tutkijan onaina nähtävä työnsämielekkääksi. Hän ei ole kenties valinnuttut-
kimuksensa kohdetta, mutta se ei asiaa muuksi muuta. Työ on yhtä kaikki perusteltava. Rauman kohdallase on helppoa. On vaikea kuvitella mielenkiintoisempaa kohdetta. Kaupunki on pieni mutta
riittävän suuri. Täällä onvuosisatojapurjehdittu merillä, pidetty yllä yhteyksiä oman maan ulkopuo- lelle jasaatu vaikutteitamutta oltu kaiken aikaa selkeästi raumalaisia. Mikä on tämänvanhan japie- nen kaupungin elinvoiman salaisuus? Miksi Raumasta tuli monien sukupolvien omaleimaiseksi luonnehtimakaupunki?
Kysymykset ovatsuuria. Niihin ei voi vastata tutkimallavainrunsaan sadan vuoden historiaa. Ne
antavat kuitenkin pohjan työn tärkeydelle. Miten pieni yhteisö säilyyomaleimaisena nopeiden ja jyrkkienmuutostenkeskellä? Tarkoituksenaeiolepohtia monialaisuudensyvintäolemusta. Siihen porilaisen kirjoittajan rahkeet eivät riittäne! Keskeiseksi nousee virallinen kaupunkiyhteisö, sen vaihtoehdot jaratkaisut.
Vuoden 1873 armollisesta asetuksesta alkava kausi muutti monin tavoin vanhojakaupunkiyhtei-
söjä.Raastuvankokous jamaistraatti menettivätmerkitystään. Päättäjiksi tulivatensinkauppaporva- reiden jakäsityöläisten rinnalleveroa maksavat miehet, yhtiöt jaleskivaimot ja sitten kaikki tietyn
ikäisetkaupunkilaiset. Kun ammattiin sidottu vaikutusvalta alkoirakoilla, miten muutokset vaikutti- vat? Miten uudet vaikuttajat suhtautuivatavautuviin mahdollisuuksiin ja mitenvanhatvallanpitäjät
ottivat heidät vastaan? Raumalle tuli 1800-luvun lopullarunsaasti uusia asukkaita, osin tehtaiden työväkeä, osin koulujen opettajia. Saivatko he lukumääränsä ja asemansa mukaisen aseman, toivo- tettiinko heidät tervetulleiksi tokaisemalla ‘oi niingon gotonas’?
Valtio jakaupunki onnistuivat vanhan näkemyksen mukaan sitäparemmin mitä vähemmän ne vaikuttivat ihmisten elämään. Vaikuttaminen tarkoitti useinpelkästään yhteisölle maksettujenvero-
jenraskautta. Mitä pienemmätverot, sitä parempi yhteisö! Verovaroin pidettiin ylläsotaväki, hallin- tokoneisto jaoikeuslaitos.Ajatus yhteiskunnasta muidenpalveluiden tuottajana oli pitkään vieras.
Näkemysten muuttuminen korosti yhteisen vastuun merkitystä. Miten se läpäisi pienen yhteisön?
Kumpi sopeutui, valtiovaltavai paikallisyhteisö? Kumpi oli valmis uhraamaan yhteisiä varoja sellai-
siin ‘tuottamattomiin’ tarkoituksiin kuinkoulujen, sairaaloiden javanhainkotien rakentamiseen ja ylläpitoon?
Itse kukin vanhaksi jahyväksi mainitun ajan ihmisistä nautti säätynsä jäsenillekuuluvia erioi- keuksia. Yhteisö oli tarkoin lokeroitu. Suvun janimen merkitys oli olennainen.Kaupunkiyhteisön
jäsenetkäyttivät 1870-luvulla edelleen ruotsinkielisiä sukunimiä, mutta jokainen sääty-yhteiskun- nan jäsen ymmärsiantaa nimelle oikean painon. Ihmisetryhmiteltiin säätyläisiin jarahvaaseen. Ero oli kuinveteen piirrettyviiva. Jälkipolveteivät pystysitäainaerottamaan, mutta aikalaisillese oliit- sestäänselvyys.Ero näkyi elintavassa, kielessä japukeutumisessa.
Kauppiaat jakäsityöläiset tunsivat arvonsa. Ensin mainitutolivatyhteisönsä vaikuttajia. Heidän työnsä loi perustan kaupungin vauraudelle.
Jumalan
asettamaksi ajatellun sääty-yhteiskunnan pe-rusteet horjuivatosin jo 1700-luvulla, mutta vasta seuraavan vuosisadanlopun muutoksetmursivat vanhat perusteet jatekivät tilaaajatukselle ihmisistäonnensa seppinä. Näkemys edellytti yksilöiden tiellä olevien esteidenraivaamista. Ammattikunnat, porvarioikeudet jamuutkorporaatiot olivat pa- hasta. Kaikille olisäädystäriippumattasuotavaoikeus harjoittaalähes mitä elinkeinoa tahansa. Yksi- löille olitaattava onnistumisenmahdollisuus.
Yksilönvastuunrinnalla alettiin kuitenkinpuhua yhteisön velvollisuudesta huolehtiaerinäisistä perusasioista. Huoli suomen kielen jakulttuurin säilymisestä nosti kansanvalistuksen keskeiseksi vaatimukseksi. Kansalle olisaatava kouluja jakirjastoja. Väylät yhteiskunnan päättäjiin avattiin näin mahdollisimman monille. Suomen kansan oliosoitettava kykynsä, sen oli noustavakansakunnaksi muiden rinnalle! Lukutaito jasivistys olinostettavakaikkien etuoikeudeksi. Yleisen jayhtäläisen ää- nioikeuden tulo valtiollisiin vaaleihinvuonna 1907mursi vanhojenetuoikeuksien keskeiset tukipi- larit. Maan mahtajain ja työnraskaan raatajain äänioli valtiollisissa vaaleissa tämän jälkeen yhtä tär-
keä.Kaupungeissa jakunnissa muutostaoli odotettavarunsaan vuosikymmenenajan. Miten Rauma ottivastaan uudethaasteet, miten murros muutti pientä yhteisöä ja mitenalamaisista tuli kansalai- sia?
Menneisyyttä tutkivanon otettavahuomioon tarkasteltavana oleva aika. Hänen on paneudutta- va tutkimiensa ihmistenmaailmaan, pyrittävänäkemään tarjolla olleet mahdollisuudet ja arvioitava ratkaisuja, eituomitentaiarvottaenvaanymmärtäen.Rauman kohdallatämä on sikäli helppoa, että täältä on säilynyt poikkeuksellisen hyvät lähteet. Viranomaisten erinomaisiaarkistoja rasittaa vain ajanvirkakieli. Se heijasteleekaupungin päättävien elinten toimia, mutta siinäkaikuu vain harvoin raumalaisten ääni. Tässä työssä on sen vuoksi pitäydytty moninpaikoin jälkimmäisenetsintään ja haettu tunnelmia ja ajatuksia paikallisista sanomalehdistä ja kirjelmistä. Ratkaisu on tietoinen. On selvää, että monenlainen sensuuri on vaikuttanut uutisiin, mutta eiköse vaikutayhtä hyvin myös viranomaisten pöytäkirjoihin merkittyihin keskusteluihin? Raumalaisuutta on pyritty etsimään myös lehdistäotetuin suorin lainauksin. Tällöin on käytetty aina kulloisenkin lähteen käyttämää kieltä, eikäseyhtävähän suomen kuinrauman kielenkään osaltavastaakummallekin kielellenykyi-
sin asetettuja 'oikeakielisyyden’vaatimuksia.
Historioitsija ei saa olla menneisyyden tuomari. Yhteisöhistoriaa tutkivan tehtävänä on laatia menneisyydestä loogisesti etenevä kertomus. On selvää, ettätutkijan näkemykset vaikuttavat mu- kaan otettujen asioiden painotukseen. Menneisyyson yhteinen, mutta tutkijoiden näkemys erilai- nen.
Ja
vaikka raumalaisensanonnan mukaan “seosilttavall,ettpojamboikkatte asjoisaaklaaratvaasyndymberäsill raumlaisill”1, niin porilainen kirjoittaja uhmaa vaatimuksia jauskaltautuu etsimään vastauksia edellä tekemiinsäkysymyksiin.
Kirjoittajalla onkuitenkin ainatiettyjä hänelle asetettujarajoituksia. Tässä tapauksessa nekos- kevat työn laajuutta niin ajallisestikuin sisällöllisestikin.Rauman uusin historiajaettiinkahdenkir- joittajantehtäväksi.Allekirjoittaneenosaksi tulivatelinkeinot, väestö javirallinenRauma elikaupun- ginhuoleksi kuuluvat asiat. Raumalaisuus jaRauman rakentaminen määriteltiin sopimusta tehtäes- sä toisenkirjoittajan tehtäväksi.
Kahden samaa aikaa ja samaa yhteisöäkoskevan tutkimuksenrajaaminen on ollut vaikeaa. On- gelmaksion noussutensinnäkinyhdistystoiminta. Kumman kirjoittajanalaansekuuluu? OnkoRau- manLukko osaraumalaisuuttavaikaupugin tukemaa urheilutoimintaa?Yhdistykset onkäsitelty täs- säosana kansalaisyhteiskunnansyntyä tai elinkeinoelämänkehittymistä.
Toisena ongelmana oli seurakunta. Se ei ollut mukana historiahankkeessa, mutta pitäisikö se ottaatästä huolimatta mukaan- ja jos niinkumpaan osaan?Allekirjoittanutonkäsitellyt seurakuntaa vain ohimennen.Syynäei ole suinkaan seurakunnan tai hengellisen elämänaliarvioiminen, pikem- minkin päinvastoin. Pitäisin tärkeänä, että Rauman kaltainen tärkeä seurakuntasaisi mitä pikimmi-
ten kirkkohistoriaan syvällisesti perehtyneen ammattilaisen laatiman seurakunnan vaiheet luostari- ajaltatoisenvuosituhannen loppuun kattavan oman historian.
Turku 6.12.2001 UllaHeino
Raumalainen elämänkaari
Syntymä ja lapsuus
Matruusi
Jaakko
Juhonpojan perheeseen odo- tettiin syksyllä 1874 uutta lasta. Perheessä oli ennestään kahdeksanvuotias Frans, viisivuotias Anna sekä kolmivuotiaat kaksoset Matilda ja Ludvig.Jaakko
jahänen Albertiina-vaimonsa oli-vat kotoisin Pohjanmaalta ja tunsivat varmasti vastasyntyneitäuhkaavatvaarat-olihan vanhan kotiseudun imeväiskuolleisuus poikkeukselli-
sen korkea.2 He eivät kuitenkaan välttämättä tienneet, että joka viideskymmenes synnytys
päättyi Raumalla synnyttäjänkuolemaan ja että määrä oli tuolloin harvinaisen suuri. Rauman lapsivuodekuolleisuus oli näet ollutyleensäver- raten alhainen; suunnilleenjokasadassynnyttä- jämenehtyi. Useimmissa muissakaupungeissa jaetenkin niiden sairaaloissa luku olituntuvasti korkeampi.3
Albertiina synnytti uudenvuoden päivänä 1875tytön. Koska lapsi todettiin heikoksi, pap- pi kutsuttiin hätäkasteen suorittajaksi. Pelko
vastasyntyneen menehtymisestäosoittautuiai- heelliseksi. Emelieksi kastettu Abertiinan ja
Jaa-
kon lapsi kuoli.4 Menetys oli korvaamaton mut- ta ei ainutlaatuinen: sama kohtalo odotti joka kymmenettä 1870-luvulla syntynyttäraumalais-ta. Määrä oli suuri mutta ei 1800-luvun lopun korkeimpia. Pahimmillaan syntyneistä kuoli
näet 1880-luvun puolivälissä jokaviides.
Esivalta oli tarkan väestökirjanpidon vuoksi tietoinenlapsikuolleisuuden korkeudesta japyr- ki 1700-luvun jälkipuoliskolta lähtien paranta- maan lasten elinmahdollisuuksia julkaisemalla
valistaviakirjasia. Kansa ei niitä lukenut, mutta ne vaikuttivat pappien opetukseen ja heijastui-
vat tätä kautta aikanaanmyös kansan asentei- siin.5Valistus jatkui1800-luvunpuolella.Tiedon jakajina olivat lääkärit, joskinmoni tyytyi vain toistelemaan ulkomaisia oppeja. Rauman kau- punginlääkärinä muutamina 1840-luvun alun vuosina toiminut Samuel Roos oli poikkeus.
Hän kirjoitti nimenomaan suomalaislasten hoi- dosta ja antoi paikallisiin oloihin perustuvia ohjeita. Hän kiitteli maan lounaisosien lasten- hoitoa mutta löysi täältäkin valittamisen aihet-
ta: äidit liekuttivatlapsiaan kehdossa tarpeetto- manlujaa,pukivat heidätväärin jaantoivat heil- le sopimatonta ruokaa. Roos tähdensirintaruo- kinnan japuhtauden merkitystä.6
Taulukko 1: Rauman imeväiskuolleisuus vuosina 1876-1914(o/oo)
Vuosi o/oo Vuosi o/oo
"1896
178,6 1898 69,2 1900 118,9 1902 102,21904
158,21906
187,9 1908 123,4 1910 72,4 1912 62,91914
53,3 1876 107,81878 100,9 1880 76,9
1882 120,0 1884 115,4 1886 200,0 1888 82,7 1890 151,8 1892 196,4
1894
118,1Lähteet: RSAväkilukutaulut 1876-1914.
16
Raumalla syntyi papiston ilmoitusten mukaan vuosi- na 1875-1915 yhteensä 5309 jakuoli 3502 henkeä.
Vaikka väkiluku olisikin kasvanut näin oli se koko maahan ja viereiseen maa- laiskuntaanverrattuna vaa- timatonta. Rauman väkilu- vun hidas kasvu johtui luonnollisen väenlisäyksen pienuudesta ja tämä puo- lestaan suhteellisen alhai-
sesta syntyvyydestä. Rau- malaisten kuolleisuus oli maankeskiarvojen tasolla.
Rauman vuoden 1875 ikä- rakenne ei ennakoinut hy- vää. Pyramidin pitkulainen
muoto osoittaa, että nuo- rimmat ikäluokat olivat enimmäkseen hedelmälli- sessä iässä olevien suurui- sia. Tämä ei luonut edelly- tyksiä väkiluvun voimak- kaalle kasvulle. Tilanne oli
pääpiirteissään sama myös 1900-luvun alussa, joskin pyramidissa on tuolloin sekätoivon että huolen ai- heita. Varovaista toivoa he- rätti nuorimman ikäluokan
suuruus,huolta puolestaan 10-19 -vuotiaiden vähyys.
Vanha Rauma kasvoi mo- nen aikalaisen mielestä
1800-luvun lopulla turhan nopeasti. Vaikutelma näyt- tää sikäli perustellulta, että kiivain kasvu ajoittuu juuri vuosisadan vaihteeseen.
Maan yleiseen kehitykseen
verrattunakasvu oli kuiten- kin hidasta. Raumalaisten määräkasvoi noin25%, sa- massa ajassa kaupungeissa asuvienmäärä 112%. 1800- luvun lopun ja 1900-luvun alunRauma ei ollut kasvu- keskus.
Kirjoitukset antavat lohduttoman kuvan las-
ten elämästä. Varhainen kuolemapelasti heidät pahalta, javanhemmattyytyivätkyynelittä totea- maan: “Herra antoi, Herra otti, siunattu ol- koon Herran nimi”. Näinkö oli? Eikö lapsia ra- kastettu, jäivätkö he tuntikausiksi vanhojen ruotumummujen tai pikkupiikojen hoitoon, makuutettiinko heitä likaisissarievuissa aamus-
tailtaan? Kysymyksiin ei ole yksiselitteisiä vasta-
uksia. Korkeat kuolleisuusluvut näyttävät tuke- van kirjoittajien väitteitä, muttaon muistettava, että kirjoittajat olivat säätyläisiä. He katselivat asioita omasta näkökulmastaan ja leimasivat kansan asumukset saastaisiksi taudinpesiksi.
He saattoivatkertoa todenmukaisesti kokemas-
taan janäkemästään, muttakuinka moni heistä oli lopulta seurannut kansan elämää, kuinka moniymmärsiköyhän kansan mahdollisuudet?
Eikö sittenkin oleperusteltua olettaa, ettäkan- sa hoiti lapsiaan niin hyvin kuin se ajan oloissa oli mahdollista?'
Kansannaisten nuivaasuhtautumista mureh- tineetvalistajatsaattoivat 1800-luvun jälkipuolis- kollatodeta,että imeväiskuolleisuusväheni, jos- kin tuskastuttavan hitaasti. Lasku nopeutui
1900-luvun
puolella. Imeväiskuolleisuus vaihteli edelleen vuodesta toiseen, mutta vaihteluväli supistui. Sadasta vastasyntyneestäraumalaislap-sesta kuoli
1900-luvun
alussa alleyksivuotiaana parhaimpina vuosina 5-7 japahimpina16-18. Ja
kun keskimäärin 71 % syntyneistä selviytyi 1800- luvun lopulla toiselle vuosikymmenelleen, sel- viytyjiä oli1910-luvulla
jo 88-89 %.Suotuisan kehityksen syyt ovat moninaiset.
1800-luvunlopulla ei ollut enää pahoja nälkä- vuosia, jaköyhä kansa söi paremmin kuin en- nen. Valistus mursi vanhoja asenteita, ja van- hemmat olivat jo 1870-luvulle tultaessa toden-
neet rokotusten taltuttaneen ennen ankarina epidemioina raivonneen isorokon. Lääketie-
teenkehitys nopeutti muutoksia ja antoilääkä- reille entistä paremmat mahdollisuudet estää kulkutautienetenemistä.Keskeistä oli myös ih-
misten uudenlainen valmius ottaa vastaan neu- voja. Vanhat tavat leimautuivat taikauskoksi.
Tilalle tuli vakaa luottamus ihmisen ja tieteen mahdollisuuksiin. Lapsen kuolemaa ei pidetty
enää väistämättömänä, eikä sairaus ollut enää kuolemaksi, vaikka viina, terva ja sauna eivät
sitäparantaneetkaan.
£>atfeubeHa Ja
falferaHa raipuuflafaamme ilmoittaa fufulotftQe
ja tutta*mille, että Xuont
luo ifätoä roierag on temmannut raffaanpotfalapfemme
elettqänfä
1 to.5 f.
ja 8 p2m>. §ants faipaaroat roanfyemmat,faffi toeljettä ja
fafft fifarta.
slmanbrt ja
9)008.(St
furua ei
tuSfaaÄun ©unnar ompi poi§
sän
pääfi SuojanReimaan
Äcn
Kittaa tata
rooiå©e
oli meille ilo
®tt' fcerra
forjoft%åån lapsen raffaljtmman 3R«tf
iiBff iloffi.
Sanomalehtiin alkoi 1800-luvun lopulla ilmaantua kuolinilmoituksia. Niistäkävi ilmi kuolleen ikä ja surijoiden määrä mutta niissä ei kerrottu hauta- jaisten ajankohtaa. Pienen Gunnarin vanhemmat toivat ilmisurunsasyvyydenmuttatyytyivät osaan- sa jakorostivat vainajanhyvää osaa:hän pääsi Her- ran luo.
Perhe
-yhteisön ydin
Jaakko
jaAlbertiina vihittiin avioliittoon touko- kuussa1866.
Morsian asui vihkiäisiin saakka palveluspaikassaan Laitilassa jamuutti Raumal- le miehensä mukana. Vielä pari vuottaaiemmin naisetolivat ainakin periaatteessa joutuneet tai- pumaan naittajansa, toisin sanoen isänsä, äitin- sä, veljensä tai setänsä tahtoon ja avioitumaan tämän hyväksymän miehen kanssa. Vuoden 1864 asetus muutti 21 vuotta täyttäneen nai-mattoman naisen täysivaltaiseksi kansalaiseksi ja antoi hänelle oikeuden avioituaomanharkin-
tansamukaan. Hän ei tarvinnutenää holhousta, hän saattoi hoitaa itse omaisuutensa, määrätä elämänsä kulun ja ennen kaikkea hakeutuava- paasti elinkeinoelämän palvelukseen. Asetuk- sen innoittajanaolivat enemmän talouselämän edut kuin ajatuksetnaisten oikeuksista.8
Albertiina ei ennättänyt elää täysivaltaisen
naimattoman naisen elämää - tokko oli edes kuullut vuoden 1864 asetuksesta. Hän avioitui muutamia kuukausia ennen 21. syntymäpäi- väänsä jasiirtyinäin isänsä holhotista miehensä holhottavaksi. Miehen tuli vanhojen perintei- den mukaan olla useita vuosia vaimoaan van-
hempi. Periaatetta noudatettiin uskollisimmin säätyläisperheissä. Puolisoiden ikäero vaihteli niissätavallisimmin
6-7
vuoden välillä.Käytäntö perustui ajatukselle miehen vastuusta perheen elättäjänä:aviomiehellä oli oltavariittävät tulot, hänen olikyettävätakaamaan vaimolleenjalap- silleen näiden aseman mukainen elämä. Yhtei- nen kansa ei pitänytikäeroaensisijaisena.9Jos
avioliiton kautta oli mahdollistayhdistäävaikka- pa kaksi kauppahuonetta, jatkaa käsityöläis-verstaan toimintaataitaatatalon säilyminensu- vulla, puolisoiden ikäero oli sivuseikka. Mutta missä olikaan rakkaus?
Jaakon
jaAlbertiinan huolena ei ollut su- vun varakkuuden lisääminen.He kuuluivatvä- estöryhmään, jonkaväitettiin elävän kuin tai- vaan linnut, kantamatta huolta huomisesta.Al- bertiinanedellytettiin ‘vain’ hoitavan kodin ja pitävän kurjuudenloitolla. Mutta miten selvitä,jos miehellä ei ollut elannon takaavaa ammat- tia?
Jaakko
oli ollut joitakin vuosia suutarin opissa, mutta merimiehen elämä oli houkutel- lut hänet pikilangan ja lestin viereltä. Hän kir-joittautui sittemminRauman merimieshuonee- seen mutta einäytä saaneen tai ottaneenpestiä
lähimainkaan vuosittain.
Jaakon
jaAlbertiinan ratkaisu saattoi säätyläiskodissa asuvan silmissä vaikuttaahuolettomalta, mutta mistä he olisivat paremmatammatitsaaneetjakuinka kauan hei- dän olisipitänytodotella?10Avioliitto oli Albertiinan kutakuinkin ainoa mahdollisuus.Muitavaihtoehtojaolitarjollavä-
hän, etenkin joshän jäimaalle. Hän olisisaatta-
nut jatkaaelämäänsäpiikana, kiertää aikansa ja toivoa, että pääsisi lopulta palveluspaikkaan,
jossa saisielää myös vanhuudenpäivänsä. Alber- tiinankaltaisen naisen etunaolinuoruus, työte- liäisyys - jaulkonäkö. Nämäeivät auttaneetko- vin pitkälle. Ne saattoivat tuoda kolkuttelijoita aitan ovelle mutta eivät rikkoneet lujan sääty- yhteiskunnan rajoja. Piikatyttöä ei toivotettu niin vain tervetulleeksi kauppias-, ei edes ar- vonsa tuntevan käsityöläisperheen miniäksi.
Vakka löysi kantensa enimmäkseen valitsijan yhteiskuntaluokan joukosta.11
Albertiinan maine olipuhdas, jakun hänen esikoisensa syntyivuoden kuluttuahäistä, hän saattoi seistä suorana morsiamen puhtautta ju- listavan kruunun alla. Yhteisön elämää valvova kirkko hyväksyi kruunun vain niin kutsutun puhtaan morsiamen koristukseksi, mutta peri-
aatetta ei näytetä ainanoudatetun. Vain jos ras- kaus oli kovin pitkällä tai naisella oli entuudes-
taan aviotonlapsi, pari vihittiin kruunutta.Kirk- ko pyrki näissä tapauksissa nuhtelemaan osa-
puolia, mutta avioituva pari pääsi pälkähästä yleensä rangaistuksetta. Salavuoteus oli varsin
yleinen rikos, ja Rauman kirkkoherra joutui vuosittain nuhtelemaanuseita naisia. Miehiäei puhuteltavaksi kutsuttu, eivätkä miehen hairah- duksetheijastuneet kirkon asenteisiin.
Luvattomista suhteista syntyi myös lapsia.
Niinpä 1870-luvun lopulla joka kymmenes rau- malaislapsi tuli maailmaan aviottomana, eikä
osuus vuosisadanmittaan sanottavastivähenty-
nyt.12 Yhteisö erotteli syntyneen aviolapsesta merkitsemällä hänen nimensäyhteyteen tiedon aviottomuudesta jakutsui salavuoteuden syn- tiin langenneen äidin, niin kutsutun maatun naisen julkisesti nuhdeltavaksi. Naisen oli ka- duttavajapyydettävä seurakunnalta anteeksite-
koaan. Tieto hänen lankeemuksestaanjäikatu- muksen jälkeen kirkonkirjojen sivuille. Toisi- naan vain muuttoja lapsenkuolema häivyttivät virallisesta muistista tiedon naisen lankeemuk-
sesta - miestä ei merkitty makaajaksi, vaikka hänet olisi siksi tunnettukin.13
Aviottoman lapsen syntymäon monienhai- kean surullisen laulun ja tarinan ydin. Niiden ytimenä on rakkaudessaan pettyneen nuoren
neidonsyvähäpeä jayhteisönarmoton hyljek-
sintä. Mutta josnäin oli; josneidonainoavaih- toehto oli itsemurha javastasyntyneenelämän päättäminen, niin eikö tämänkaltaisen pahek- sunnan olettaisi vähentäneen aviottomien
lasten määrää? Koska näin ei näytä käyneen, onko ajateltavissa, että elämää ymmärtävä kansa hyväksyi hairahduksen ja että häpeän pohjattomuutta korostavat kertomukset hei-
jastelevat lopulta enemmän säätyläisten kuin kansan ajatuksia?
Avioton lapsi merkitsisäätyläisnaisilleavioi- tumismahdollisuuksien heikkenemistä. Hei- dän kohdallaan puhuttiin skandaalista, mutta
kuka jaksoipohtia piikatytön häpeää? Hänelle avioton lapsiei ollutumpikuja, hän putosi kor- keintaan kynnykseltä lattialle.
Jos
piian mah- dollisuus solmia avioliitto häntä sosiaalisesti ylempänä olevan miehen kanssa oli häviävän pieni, niin mitä aviotonlapsi lopultakaan mer- kitsi? Entä miten on kansanperinteen mieliku- vissa elävän nuoruudenlaita, olivatko langen- neiksi leimatut nuoria? Aviottoman lapsen saa- neet eurajokelaisnaiset eivät eronneet ikänsä puolesta muista synnyttäjistä, eivätkä 1800-lu- vun lopun raumalaisnaiset eronneet naapu- reistaan: kaupungissa syntyi1890-luvulla
104aviotonta lasta, ja synnyttäjien keski-ikä oli suunnilleen 26 vuotta. Naiset olivat toki nuo-
ria, mutta monet jo vuosia sittenkotoa muut- taneita.14
Albertiina avioitui verraten varhain, olihan hänen raumalaisista ikätovereistaan naimisissa
vasta suunnilleen jokakuudes. Naiset avioitui- vat sittemmin hivenen nuorempina, mutta 20-
24-vuotiaistanaisista eli
1900-luvun
alussayhäti kaksi kolmasosaa naimattomana. Moni heistä avioitui seuraavienviiden vuodenaikana, muttakaikille ei löytynyt puolisoa: viidennes yli
35-
vuotiaista miehistä janaisista eli yksin. Niinpä kun
Jaakko
avioitui33-vuotiaana, hän erkaantui poikamiesten parvesta viimeisten joukossa.Albertiinasynnyttiesikoisensa 22-vuotiaana.
Hän oli tuolloin hedelmällisimmän aikansakyn- nyksellä. Mikäli Albertiina edusti raumalaista jo- kanaista, oliodotettavissa, ettäperheen lapsilu- ku kasvaisi voimakkaimmin äidin
25-34
ikävuo- sienvälillä. Sen jälkeensynnytysten määrä laski- si, joskinaluksi hitaasti, saivathan 70-luvun lo- pun raumalaisnaiset vielä35-39-vuotiaina
use- ampia lapsia kuin 20-24-vuotiaat. Albertiina sai kuopuksensa 42-vuotiaana. Hänenvanhimpien tyttäriensä ikäpolvi käyttäytyi nuoruusvuosi- naan äitiensätavoin jasai ensimmäisenlapsen-sa vain harvoin alle 20-vuotiaana. Ero tuli näky-
viin vasta seuraavina vuosina. Uuden sukupol- ven naiset saivat hedelmällisimpinä vuosinaan vähemmän lapsia kuin äitinsä. Sama suuntaus jatkui seuraavien vuosikymmenien ajan. Muu- tos oli selvin
30-34-vuotiaiden
kohdalla: sata tä- mänikäistänaista sai 1870-luvunlopulla 208-209mutta
1910-luvulla
enää 132 lasta.Matruusin perheessä eiollutvaraa palkata piikoja ja renkejä. Koska
Jaakon
jaAlbertiinan matkassaeiliioin kulkenutsuvun muita jäseniä, ruokakuntaan kuuluivat vanhempien lisäksi vain lapset. Heitä syntyivuosien mittaan useita, Emelie mukaan lukienyhdeksän. Perhe olisuu- rimmillaan 1880-luvun alussa. Albertiinanruo- kittavana oli tuolloin yhdeksän henkeä, vanhin lapsi oli 16-vuotias ja nuorin muutaman kuu- kauden ikäinen. Esikoinen lähti merille jahuk- kui 19-vuotiaana norjalaislaivan haaksirikossa.Perheen kuopus syntyivasta tämän jälkeen.
Taulukko2: Raumalaistensiviilisääty vuosina 1875-1920.
Siviilisääty
~~N
1880 Nl9lO~
MlBBO Ml9lO
'
Naimattomia
allels-v.
500 915560 954
Naimattomiayli 15-v. 515 825
563
719Naimisissaolevia 520 923
534 914
Leskiä 198 283 52 79
Erotettuja 0 6 0 4
Yhteensä 1733 2952 1709 2670
Taulukko 3: Raumalaisnaistenikäryhmittäinen hedelmällisyysvuosina 1876/80, 1901/10ja 1911/20.
Ikävuodet 1876/80
1901/10~
1911/2015-19 7,5 19,2 14,4
20-24 160,0 112,1 105,7
25-29 215,1 194,1 161,1
30-34
208,2 196,3 131,635-39 170,7 140,8 128,3
40-44 57,1 75,5 55,9
45-49
9,9 5,2 4,2Kokonaishedelmällisyysluku:
Rauma 3,872 3,716 3,006
Koko maa 4,959 4,683 3,845
Ikäryhmittäiset hedelmällisyysluvuton laskettu suhteuttamalla elävänäsyntyneidenlasten määrähedelmällisyysiässäolevien
15-49-vuotiaiden
naistenmäärään. Luvut ovatkeskiarvo-ja jailmaisevat, kuinka montalasta syntyisataaikäluokannaistakohti. Kokonaishedelmäl- lisyyslukupuolestaanonlaskettu promillenayhtänaistakohti jailmaiseesellaisena,kuinka
montalasta hedelmällisessäiässä olevatnaiset saivat, luvuissa ovat mukana kaikki maini-
tunikäiset naiset,siis myös naimattomat.
Jaakon
jaAlbertiinanperhe eiollutkaupun- gin suurin muttakuului suurimpaan viidennek- seen. Suurperheiden määrä väheni vuosisadan loppua kohti: vuonna 1900 vain jokakymmenes ruokakunta oli vähintään seitsenhenkinen.Merkittävintä oli pienten perheiden lisääntymi- nen, piikojen jarenkien sekä isäntäväen suku- laisten vetääntyminenyksityisyyttään vaalivaksi ydinperheeksi15
Asenteiden ja elämäntavan muutokset hei- jastuivat myös
Jaakon
ja Albertiinan perhee-seen. Se supistui 1880-luvun lopulla, kun esi- koinen läksi merille jakaksi vanhintatytärtä avi- oitui. 17-vuotiaana naimisiin mennyt Matilda jäi parin vuoden kuluttua leskeksi,kun hänenmie- hensä kuoli Rio de
Janeirossa.
Hän eipalannut vanhempiensa luoksevaan jatkoiitsenäistä elä-määnsä jaavioitui muutamanvuoden kuluttua uudelleen. Perhe oli tätä ennen menettänyt Emelien lisäksi kaksi lasta, joten kun
Jaakko
kuoli, äidin luo jäi vainkuusivuotiastytär jaaika- miespoika. Albertiina jäi leskeksi 48-vuotiaana.
Hänellä oliuseitakohtalotovereita, elihän joka viides samanikäinen raumalaisnainen yksin.
Leskien määrä kasvoi vuosittain.
1900-luvun
alussa lähes puolet yli 50-vuotiaistanaisista eli leskenä. Sukupuolten välinenero oli suuri: sa- manikäisistä miehistä eleli leskenä vain joka viides.Avioliitto oli vuosisatojen ajan nähty
Juma-
lan asettamana jaikuisesti kestävänä miehen ja naisen suhteena. Kaikki oli hyvin, mikäli pari noudatti Raamatun ohjeita, “vaimot olkaat tei- dän miehillenne alamaiset” ja“te miehet rakas- takaavaimojanne”.Mies oli ruokakunnan ehdo-ton valtias. Näkemys välittyi kansalle kaikessa sille suunnatussa opetuksessa. 16 Tiukat asen- teet saivat uusia sävyjä 1800-luvun lopulla, kun alettiinpuhua rakkaudettoman avioliiton haital- lisuudesta japerheen tärkeydestä. Samalla alet- tiin vaatia mahdollisuutta rakkaudettoman lii-
ton purkamiseen. Avioero olisinänsäollut mah- dollinen jopitkään, mutta eron ehdot olivatan- karat. Helpotuksia saatiin, mutta avioerot olivat vielä
1900-luvun
alussa harvinaisia poikkeuksia.Kaupunkiin muuttajat
Jaakko
Juhonpoika muutti Raumalle vuonna1862. Muuttovapautta rajoittivat tuolloin vielä tiukat säädökset. Vapaasti lupia kyselemättä saivat muuttaa vain tunnetusti itsensä elättä- mään kykenevät sekämuut terveet jahyvämai-
neiset
15-40-vuotiaat
- viimeksi mainituilla oli oltava tiedossa palveluspaikka, sillä suojeluk-settakaupunkiin ei muutettu.
Jaakko
täyttieh-dot ja pääsi kyselyittä raumalaiseksi. Vapaiksi
muutot tulivat palveluspakon poistamisen jäl- keen vuonna 1883-17
Jaakko
oli tyypillinen mutta osin poikkeava muuttaja. Muihin 1800-luvunpuolivälin muutta-jiinhänetyhdisti ikä jatulo Raumalle poikamie- henä. Erona oliammatti jalähtöpaikan etäisyys.
Valtaosa 1870-luvunlopun muuttajistaoli alle
30-
vuotiaita jayksinäisiä. 26-vuotias
Jaakko
kuuluimuuttajienvanhimpaanneljännekseen.Hän tuli Raumalle toisesta merikaupungista jaoli tulles-
saan merimies. Muutto merimiehenä oli harvi- naista. Useimmat nuorukaiset tulivat kaupunkiin
Taulukko4: Muuttavanruokakunnan päämiehen ammattirakenne(%) vv. 1875-84ja1910-14.
Ammatti/ Tulomuutto Lähtömuutto Tulomuutto Lähtömuutto
sos. asema (1875-84) (1875-84) (1910-14) (1910-14)
Säätyläinen/virkamies 6,6 3,9 5,0 7,8
Kauppias 3,6 9,3 2,4 2,4
Käsityöläinen 18,4 28,8 9,0 14,1
Merimies 3,3 7,1 2,6 9,4
Piika 22,4 19,3 6,3 10,6
Renki 22,1 9,0 2,2 0,4
Työmies 1,4 2,9 28,8 43,0
Talonpoika 9,2 0,0 17,2 3,0
Itsellinen 5,4 3,2 12,9 1,0
Irtolainen 0,7 1,2 4,1 0,0
Ammatittomat naiset 6,9 15,3
93
8,2Lähteet: RKA Raumankaupunkiseurakunnan muuttaneiden luettelot w.
1875-84
ja1910-1914.
renkeinä tai käsityöläisinä. Rauma oli
Jaakolle
jaJaakko
raumalaisille outo. Muuttajat tulivat enimmäkseenRauman lähistöltä, Eurajoelta,Lai- tilasta ja Lapista. He olivat tottuneet käymään Raumalla, hetunsivat sen kauppiaat jaolivattot- tuneet sen kieleen.Jaakko
tuli kaukaa ruotsin- kieliseltä Pohjanmaalta, hänen murteensa kals- kahti vieraalta jahänentapansaolivatoutoja.Raumalle muuttaneidenmäärä kasvoi tasai- sesti koko 1800-luvunajan. Uudet asukkaat oli-
vat tarpeen, mikäli kaupunki aikoi kasvaa jake- hittyä. Kaikki eivätseuranneetkehitystä tyynin mielin. Paikallinentyöväenyhdistys puhui 1890- luvun alussa maalaiskansan ‘liiallisesta tuhlaami- sesta’ kaupunkiin javaati toimia muuttovirran tukahduttamiseksi. Tiukan kannan takana oli huoli palkkojen laskusta japelko raumalaisen työkansan muuttumisesta todelliseksiköyhälis- töksi.18 Monikaupunkilainen jakoiyhdistyksen huolen. Maalaiskansan tulokaupunkiin olisies- tettävä, mutta miten? Keskusteluissa korostet- tiin oikeutta etsiä työtä mutta kysyttiin kum- mastellen, miksi maalaiset etsivät parempaa huomistakaupungeista.
Kysymykseen vastattiin kiertelemättä: kau- punkiin tultiin parempien ansioiden toivossa.
Perustelun katsottiin pitävän paikkansa hyvinä
vuosina. Muuttoa suunnitteleville tähdennet- tiin kuitenkin, ettäkaupunkielämä olivaativaa.
Asuminen jaruoka olikallista, jaelämä kaikin puolin epäsäännöllisempää ja epäterveellisem- pää kuin maalla. Ansioita sai välillä odotellakuu- kausimäärin, jaasunto-olot olivat kurjat. Koska kaupunkielämästä ei ajoittaisia hyviä tuloja lu- kuun ottamatta löytynyt myönteisiäpuolia, niin miksi muuttaa, miksi lähteä tutusta ja turvalli-
sesta kylästä kaupungin ahtauteen? Olisi kaik- kien edunmukaista, josmaatöihinperehtyneet pysyisivät talonpoikien piikoina ja renkeinä.
Näin asian näkivät kaupunkilaiset mutta eivät
pysähtyneet miettimään, oliko maalla töitä kai- kille niitäetsiville.19
Työväenyhdistyksen huoli muuttojen yleis- tymisestä vaikuttaa hivenen liioitellulta ja en-
nenaikaiselta, sillä muuttoliike ei
1890-luvun
alussa lisännyt sanottavasti kaupungin väkilu- kua. Rauman Lehden palstoilta käykin ilmi asi- an toinen puoli: kyseessä eivät olleet niinkään muuttajat, kuin kaupunkiin tilapäisesti muuta-maksi kuukaudeksi jäävät. He olivat hanakoita kiertelemään, he polkivat palkkoja, heidän elä- mänsä oli siveellisesti epäilyttävää! Heidän tu-
lonsa olisaatavaestetyksi, heistä ei olluthyötyä kenellekään!20
Taulukko5: Rauman tulo-ja lähtömuutto sekämuuttoerovuosina 1875-1920.
Vuodet Tulomuutto Lähtömuutto Muuttoero
1876-80
334 265 69
1881-85
369 326 43
1886-90
521 534 -131891-95 662 573 89
1896-00
1329 648 6811901-05 1327 1021
306
1906-10
1130 1037 931911-15 2377
1340
10371916-20
23121526
786Lähteet: RKA Rauman kaupunkiseurakunnan muuttaneiden luettelot 1876.
22
Taulukko 6: Rauman kymmenen tärkeintä muuttoaluettavuosina 1875-84.
Alue Tulo Lähtö Muuttoja Muuttoero
1. Turku 71 110 181 -39
2. Eurajoki 123 48 171 75
3. Lappi Tl 111 29 140 82
4. Pori 45 38 83 7
5. Uusikaupunki
45
2469
216. Laitila 50 27 77 23
7.Kiukainen
36
19 55 178. Helsinki 17 31 48 -14
9. Pyhämaa 23 19 42 4
10. Eura 25 16 41 9
Yhteensä
546 361
907 185Turun ja Porin 1.
635
4101045
225Kaupungit 230
269 499
-39Maalaiskunnat
499 296
795 203Ulkomaat 3 14 2
Muuttoja 732
566
1298 166Taulukko 7: Raumankymmenen tärkeintä muuttoaluettavuosina 1910-14.
Alue Tulo Lähtö Muuttoja Muuttoero
1.Eurajoki
165
39 204 1262. Helsinki 89 86 175 3
3. Pori 124
45 169
794. Tampere 87 61 148 26
5. Turku 59 60 119 -1
6. Muuruvesi 92 20 112 72
7. Uusikaupunki 61 27 88
34
8. Pyhämaa 50 37 87 13
9. Kiukainen 49 21 70 28
10. Laitila 57 9 66 48
Yhteensä 833
405
1238 428Turun ja Porin 1. 1267 705 1972
562
Kaupungit 578
369 947
209Maalaiskunnat 1661 821 2482 840
Ulkomaat 12 2 14 10
Muuttoja 2251 1192
3442
1059Huom! Luvuissa eiole mukanaRauman maalaiskuntaa, koska sitä ei eroteltu 1870- luvun luetteloissa.Lappipuolestaan putosi 1910-luvulletultaessakymmenensuurim- man muuttoalueen joukosta; sieltä tuli vuosina
1910-14
Raumalle 42 ja sinne lähti4muuttajaa.
Lähteet: RKA Rauman kaupunkiseurakunnan muuttajien luettelot vuosilta
1985-84
ja 1910-14.