Hu htano laiset emtinncit Hi lda Kallio- korpi, Miina Nuttamciki (51/uin äiti) ja Maria Kärkäs.
Seurustelemme kotoisasti en- tisen
n
^purini Sylvi Riutta- mäen kanssa. Hän asuu Huit- tisten vanhainkodis sa omilla huonekaluilla varustetussa huoneessaan. Ympärillä kuk- kia
la valokuvia
läheisiltäs^atrrla. Sylvillä
on Lkä
f o 88 vuotta, mutta nuorekkaa- na hän muistelee mielelläänelärrrää lap suudenko di s s aan Huhtamossa. Aiaruksen sii- vin tuntuu olevan äfuettömän mukava a pipahtaa nuoruu- denmaisemiin. Riuttamäes sä
oli kaikkiaan kahdeksan lasta, viisi qttutä ja kolme poikaa.
I(oti
oli tyypillinen lc":'aalars-talo; peltoa, mets ää, karj^^.
Jylhän koulussa kdytiin kan- sakoulu, jossa opettajana toi- mi Frans Punovuori. Vaimo Aino Punovuori opetti käsi- töitä. Sylvi kertoo lempiainei- ta n koulussa olleen laulun, käsityöt ia voimistelun. Rip- pikoulu kdytiin Lauttakyläs- sä, pastori LaurtJokinen oli Sylvin rippi-isä. Seurakunnas- sa
oli
siihen atkaan pappina myös rovasti Stenros. I(an- sakoulun jälkeen nuori Sylvi kävi Karkun emäntäkoulun.Siihen
atkaan osallistuivat kaikkinuoret
talon töihin, kukin oman jaksamisensa ja tarpeen muk^art. Puhuimme kevdisestä karian laitumelle laskemisesta,
siitä
riemusta mikä vallitsi pitkän talven jäl- keen ulos päässeillä eläimillä.Eläinten uloslaskun jälkeen
MUTSTOJA HUITISLAISESTA Vl IME
VUOSI SADAN ELAMAN M ENOSTA
pestiin navetta hohtavan puh- taaksi. Lehmät lypsettiin sii-
hen
arkaan joka talossa kä- sin. Maito laahdytettiin talvel-la
ajetuilla !äLXä. Jdiden säi- lyttäminen vaatikin varsinais -ta
puuhaa;valittuun
ttlaan tiivistettiin sahanpuruja, sit-ten
ajettiin hevosilla joelle, josta sahattiin Jaåstå kappa- leita. Nämä kuljetettiin sa- hanpuruilla vuorattuihin ti- loihin, monta kerrosta.Vii-
meksi paksu kerros puruia - kelpasi siitä ott^avielä juhan- nuksen aikoihinkin maidoil- Ie jaahdykettä. Mattoa ei olisi ilman jaåhdytystä saatu pysy- mään ensiluokas sa. Maidon laarta ja karianhoitoa kdvi- vät tarka s tu s k a\akot s äännöl- lisesti valvomassa. Siihen ai- kaan maidot kulietettiin he- vospelillä Huhtamon kuo- rrnta-asemalle, josta kerma tuotiin Lauttakylän meij erille jalostettavaksi voiksi ja iuus- toiksi. Monessa talossa olimyös kuttuja, joiden maidosta
valmistettiin kotona juusto-
ja. Lailumelle kuttuia ei kui- tenkaan laskettu niiden ku- rillisuuden vuoksi. Juhannus, suven suuri juhla, oli Sylville
thanaa mui s te tt^v
^^. Tehtiin perusteellinen juhannussii- vous.
Tuotiin
vehreät koi- vut, joista tehtiin lehtimaiaia tuoksuvat vihdat j uhannus-satrrt an. Juhannuksen viet- totavoista Sylvi kertoi Kärk- kaånjoella olevan Ojalan sil- lan olleen suosittu kohtaamis-
Sllui Nuttamcikt
paikka ia muisti hän kerran kdyneensä Huittisten Ripo- vuorellakin. Juhannuksen tie-
noilla tehtiin
myös talviset vihdat kammion orsille kui- vumaan.Juhannuksen jälkeisistä tapah- tumista suurempia olivat hei- nänkoriuu
ia
kesantoma n hoito. Hevosvetoisella niitto- koneella ja paikasta riippuen viikatteella kaadettiin heinä.Sen annettiin olla jonkin ai- kaaluokona, sitten vasta nos- tettiin seipdille. Heinän kui- vuttua se korjattiin latoon he- vosvetoisilla tuuppareilla (oli eåänlainen reki pyörillä va- rustettuna) . Jokaisessa talos- sa oli aLfla kesantom a)johon kylvettiin ruis fa syysvehnä.
Ruis oli ensimmäiseksi leikat- tava vija. Se niitettiin viikat-
teella, iossa oli viljan kokoo- jana härveliksi sanottu laite.
Muut viljat leikattiin itseluo- vuttav aLIa hevo svetois ella ko - neella. Tuppuripäivdt olivat suurta juhlaa. Väkeä oli pal-
iot.
Ruokaa oh, p^Iion ja hy-vää. Sauna lämpisi jokaisena tappuripäivdnä. Ihmiset pu- kivat saunan jälkeen puhtaat
v^
tteet påällensä ia olo oli väsynyti^
raukea. Vilia kui- vattiin kuivurissa. Siitä m)ry-tiin osa huittislaisiin kauppoi- hir, osa iåt oman talon aittoi- hin talouskdyttöön ja siemen- varaksi. Perunannostossa oli tapana mennä suurella iou- kolla pelloll e. Lajrteltiin hy- vät ia pikkuperunat tat vral' liset. Kolhiintuneista ia pie- nistä tehtiin kotona peruna- jauhoja. I(esemmällä
oli
iotehty talkku nai auhot ja kali a'
Huittisten
Joulu
69maltaat. I(arja otettiin taas si- säruokint^ nja syksyn ruska väritti kesäiset laitumet. Kesä
oli mennyt menoj a n.
Sitten alkoivat syyskynnöt.
Hevos
p^rlt
kulkivat kerran toisens a lalkeen pelto a päästä päåhån jättäen jälkeensä kiil- tävän kynnöksen. Salaoji tta- mattomilla pelloilla olivat oii- en reunat hankalia kynnettä- vtä. Päivä päivän jälkeen ku-lui
kyntötöissä ennen kuin miesväkivoi
siirtyä sisätöi-hin. "Nauriit
kuopp^ n
jamuijat pirttiin,"
or
huittislai- nen sanant^p^ mikonpäivän atkaan.
Naiset ottivat käsittelyyr-
Käsin fipyci laitu m e l/a.
sä lampaista keväällä kerityt villat. Otettiin karstat ia rukit kesätelolltaan ja alkoi tasai- nen
karstoi..
iarukin
äänt.Valmiit langat pestiin ennen kutomista.
Syksyll ä teurastettiin sika
ja/tai
mullikka, ennenior-
lua myös pikkuvasikka ala- doobia varten. Valmistettiin makka rorta f a sylttyä. Teuras-j ätteistä keitettiin sota-aikana saippu aa. Hyvrssä ajoin ennen
j oulua miehet siirsivd t karjalTe rehua ja myllyttivät jauhola.
Syksyllä leivottiin iso ha-
panleip ätarl<tna (tehtiin yleen- sä vain pmrkenaa vuodessa).
Leivistä syotiin osa tuoreena, osa laitettiin leipävartarsin or-
sille kuivum^ n. Ennen io.r- lua tehtiin suursiivous. Ruokia
laitettiin valmiiksi, että voi- tiin paremmin hiljenryä jou- luun. Joululahjat olivat käsi- töitä, vaatteita ja kudonnaisia.
Joulun sanoma oli lahjoja tär- keämpi. Joulukirkkoon men- tiin Sylvin lapsuudessa Alas- tarolle tar Lauttakylään. Huh- tamon kirkko a ei vielä silloin ollut. Jouluaattoa 1a f oulupar- vää vietettiin hiljaisesti oman perheen keskuudessa. Tuvas- sa oli omin käsin tehdyin ko- ristein somistettu joulukuu-
si, jonka ympärillä lapset leik- kivät. Joululaulut raikuiv^t l^
kaikilla oli joulumieli.
I{ala-
kin sai yhmaaräisen jouluan- noksensa. Tapaninpäivä oli vierailu paivå samoin tammi- kuinen nuutin paiva. Vierailul- la oli
t^pan
viedä tuliaisiksi joko omenia tat piparkakkuja.I(uljettiin hevosella ja reessä
piti olla vahvat vällyt, että py- syttiin sulana. Joskus saattoi nuutipukkein a oIIa parikym- mentä nuorta kiertämässä k1'- laa.
Joulun jälkeen alkoivat härkä-
viikot ja rcrkäleivät, kuten sa- nonta kuului. Naiset laittoivat kanga spuihin matto^, lakana- kangas ta, jope- pukukankai- ta. Miehet veistivät kirves- v^rsL^, tekivät puuasti otta ja muita tarvekaluja. He aioivat
myös suomaille savea, savi- maille turvetta, kävivät metsä- töissä ja hoitivatka\alle ruo- kaa. Pääsiäisen lähetessä teu- rastettiin lammas. Se oli pe- rintein en pääsiäisruoka. Ko- tona tehry mämmi oli myös herkku , joka imellettiin isos- sa leivinuunissa. Sitä söi oma perhe ja
ta\ottiin
myös vie- raille. l{ananmunia keitettiin ja värlattiin ne sipulin kuoril- la. Pitk aperjantatt^ vietettiin hiljaisesti koton , vierailuilla ei käyry. Pääsiäispäivät olivat sitten jo ilon päiviä, uskallet- tiin mennä n^apuriin f a pitaa hauska a. Pääsiäiseen kuului- vat myös pääsiäiskeinut lop- sille.Helluntai
oli
kevään juhla.Silloin oli tap
^n
sanoa että:'Jor ei ole herlaa helluntatna, ei ole koko kesänä". Helaval- keilla kohtasivat kylän nuo-
ret.
Huhtamolaistenoli
ta-p^n
käydä I(ärkkaanioella, jossa sytytettiin helavalkeat Alastaron puoleiselle rannalle.Näitä Sylvi Riuttamäen nuo- ruudenmuistoja oli mukava kuunnella.
Silloin oli
arkaaomalle perheell. ia koko ky- lälle. I(otona opetettiin hy- ville tavoille ja kunnioitettiin toista ihmistä.
Liisa Vaahtera