• Ei tuloksia

Kirkkoherra Hugo Winter elää muistoissamme · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kirkkoherra Hugo Winter elää muistoissamme · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Erkki Hänninen

Kirkkoherra Hugo Winter elää muistoissamme

H u g o W in te r oli k irk k o h e rra n a 1923— 1948.

Persoonallisuudet ovat poissa. Tämä usein käyttäm äni sanonta pätee ai­

van erikoisen hyvin rovasti Winte- riin. Hänen tapansa elää, puhua ja toimia ovat edelleenkin saarijärve- läisten kertojien jutunjuurina, vaik­

ka hänen kuolem astaan on kulunut jo yli 40 vuotta. Sallittanee siis m i­

nunkin kertoa mielikuviani, m uisto­

jani ja tietojani tästä hyvin erikoises­

ta sielunpaimenesta, joka tunnettiin pappis- ja musiikkipiireissä yli maan.

Saarijärvellä on ollut onni saada pai- menikseen m erkittäviä persoonalli­

suuksia 350 vuoden ajan, oli C alo­

niuksia, Roschierejä, oli Stenius, Ly- beck, H irn, Lund ja Naukler ennen W interiä ja Lehtinen, Hovikoski ja Räsänen hänen jälkeensä. Hugo W inter nousee mielessäni poikkeuk­

sellisen korkealle sijalle, vaikka en epäilekään juttu jen aiheita riittävän myös hänen jälkeensä paimenina toi­

mineista ja toimivista. En aio kertoa Winteristä pappina, vaan pikemmin­

kin miehenä, josta jäi kansan suuhun paljon tarinoita, niin toim ista kuin sanonnoistakin. Ovatko seuraavassa

kertom ani tarkalleen oikeita ja ju u ­ ri niin tapahtuneita, sitä en voi va­

kuuttaa. Sen kuitenkin tiedän ja tun­

nen, että juuri kaskujen ja juttujen ansiosta W interin muisto parhaiten elää. Se elää kansan parissa kuvana hyväntahtoisesta, hartaasta seura­

kunnan palvelijasta, jo nk a om asta­

kin silmäkulm asta silloin tällöin pil­

kahti huum orin siunattu väike.

Hugo Winter syntyi 3.7.1866 H ar­

tolassa perheen vanhim pana poika­

na. Hän oli jo nuoresta pitäen sydän- juuriaan myöden kiintynyt musiik­

kiin ja vietti paljon ajastaan pianon ääressä ja konserteissa. Lahjakkaita olivat myös m uut sisarukset, joista mainittakoon kirjailija Maila Talvio.

Hugo suoritti ylioppilastutkinnon Jyväskylän Lyseon kouluttam ana 1885. Esittävää taiteilijaa ei Hugos­

ta kuitenkaan tullut, vaan Viipurin M onrepoossa yo-kongressissa hän sai herätyksen, jok a johti hänet teo­

logiseen tiedekuntaan. Papiksi hänet vihittiin 1890 ja paimenen tie johti Pyhäjärven, Hollolan, Hirvensalmen kautta kotipitäjän, Hartolan kirkko­

herraksi 1915. Suomen vaikeina vuo­

sina siellä syntyi kasvavia erimieli­

syyksiä, jo tk a johtivat siihen, että W inter tuli Saarijärven kirkkoher­

raksi 1923. Rovastin arvon hän sai 1929. Hugo W inter avioitui vanhoil­

la päivillään nuoruuden ystävänsä Gerda von H artm annin (-77) kans­

sa. Koko toimikautensa ajan Winter asui Kolkanlahden pappilassa. Hän kuoli, siihen aikaan poikkeuksellisen eläkesopimuksen tehneenä, Kolkan- lahdessa 23.4.1949.

Hugo W inter tuli tunnetuksi Saa­

rijärvellä erityisesti m aailm anm at­

kaajana. Hän oli varmuudella seura­

kuntansa siihen aikaan eniten m at­

kustanut jäsen. H arva lienee pysty­

nyt nykyäänkään ylittäm ään hänen m atkakilom etriensä m äärää. Eri­

koista oli myös kunkin m atkan aika­

taulu, jo k a laadittiin ja jo ta nouda­

tettiin samalla m inuutintarkalla täs­

mällisyydellä, kuten hänen m uukin toimintansa ja elämänsä. Matkalleen m aailm anym päri lähtiessään hän il­

moitti autonkuljettajalleen Rickhard Riedellille, milloin hänet tuli Suolah­

den rautatieasem alta noutaa, ja

"saksalainen” , niinkuin kansa hän­

tä kutsui, oli Fiat-autolla ajoissa pai­

kalla. Täm ä 1920-luvun mallinen sedan-Fiat oli mielestäni varsin hie­

no pikku auto samettiverhoiluineen ja tupsullisine ikkunaverhoineen.

Ennen talvisotaa rovasti osti uuden Chevroletin, jo k a siihen aikaan oli niitä harvoja hienoja virtaviivaisia au to ja Saarijärvellä. Apteekkarilla tosin oli Buick ja tohtorilla Chrysler, m utta taisivat he olla parem pituloi- siakin. Varsinaista autom atkailua ei kirkkoherram m e harrastanut, vaan hän turvautui yleisiin kulkuneuvoi­

hin. Itse hän ei omistanut ajokorttia.

M atkoja maailman ympäri hän teki ainakin kaksi. Jo nuorena hän te­

ki m atkan Venäjän ja Turkin kau t­

ta Palestiinaan ja Egyptiin enonsa, professori Bonsdorffin kanssa. M at­

kallaan v. 1896 hän tapasi toisenkin enonsa, kenraali Bonsdorffin, joka oli Länsi-Venäjän tykistöpäällikkö.

M erkittäviä sukulaisia, eikö totta?

Täm än m atkan selostuksessaan Win­

ter eloisasti kuvaa Turkin sulttaanin ja haarem in vaimojen katselemista näköalapaikalta. Kukapa meistä on m oista nähnyt? K iertom atkallaan Välimerellä 1934 hän poikkeaa uu­

delleen Istanbuliin, entiseen Kons­

tantinopoliin ja toteaa suuren m uu­

toksen. Naisia voi nyt tavata kadul­

la peittäm ättöm in kasvoin! Kaupun­

ki on eurooppalaistunut ja koiratkin, nuo entiset terveyspoliisit on kaduilta poistettu. ” Sic transit gloria m undi” , niin katoo mainen kunnia, lopettaa W inter m atkakertom uksensa.

Rovasti Hugo W inter ja kauppias Paavo Tirkkonen tekivät syyskuus­

sa 1936 m atkan Ruotsin ja Saksan kautta Pariisiin ja Lontooseen. Täs­

tä m atkasta piti Paavo Tirkkonen

24

(2)

tarkk aa päiväkirjaa, koska m atka, jolle W inter hänet kutsui, oli hänen ensimmäinen ulkom aanm atkansa.

Kirkkoherramme kielitaito oli varsin hyvä, lisäksi hänellä oli erinomaiset tiedot historiasta ja m aantiedosta.

Turvallista oli siis tällaisen miehen m ukana m atkustaa, varsinkin kun m atkaeväät oli varattu kotoa m u­

kaan! W inter oli näet myös erittäin tarkka, jo p a nuuka elämän pikku m enojen suhteen myös matkoilla.

Ham purissa rovasti tosin kustansi kaupungin hienoim man hotellin yö­

sijaksi, jo k a m aksoi 346,50 silloista Suomen m arkkaa. Juhlaa jatkui myös laivalla Bremenistä Lontoo­

seen, sillä saksalainen Columbus- laiva oli sen ajan loistokkaim pia. Il­

lalla he katselivat kun laivan hienos­

to tanssi, rovastilla tosin oli Uusi Testamentti m ukanaan. Kun he oli­

vat todenneet ihmisten kevytmieli­

syyden, poikkeuksetta kaikilla hie- nostonaisilla viinilasi nenän alla ja paperossi suussa, he menivät nukku­

m aan kello 10.00. Lontoo ei saanut kovinkaan hyvää arvosanaa m atka­

laisten silmissä, jo tk a aivan selvästi arvostivat enemm än saksalaista jä r­

jestystä ja toimintaa. Kävellen he tu­

tustuivat kahtena päivänä Lontoon moniin nähtävyyksiin ja m atkaa ker­

tyi lähes kolm ekym m entä kilomet­

riä! Southam ptonissa nielaisi valta- merijätti Queen Mary heidät kitaan­

sa. M atkalaiset kehuvat laivan hie­

nouksia, m utta toteavat sen amerik­

kalaistyyliseksi ja vähem m än hilli­

tyksi kuin saksalaisalus oli ollut.

M atka jatkui sitten Cherbourgin kautta Pariisiin, josta he valitsivat jälleen hienon G rand H otel’in, vas­

tapäätä O opperaa. M ajoitusta ei siis oltu tilattu m issään etukäteen, mikä lienee ollut sen ajan tapa.

Hienoissa hotelleissa asuminen oli W interin mielestä turvallista. Toi­

saalta se kavensi m atkakassaa niin, että m atkalaiset näkivät suorastaan nälkää. R ahaa ei riittänyt aina edes yhteen ateriaan, toimeen piti tulla voileivillä ja hedelmillä! Taas nähtä­

vyydet tutkittiin kävellen. Nousemi­

nen Eiffeltorniin oli W interille tus­

kien taival, hän näet pelkäsi korkei­

ta paikkoja. Toisaalta hän ei halun­

nut jääd ä eroon ystävästään Paavo Tirkkosesta ja sanoi lopulta: ” Kun kerran samalla matkalla ollaan ja jos kuollaan, niin yhdessä kuollaan.”

Hississä oli rovasti tarttu n u t m atka­

toverinsa käsivarteen ja tuskassaan vapissut niin, ettei tah to nu t pystys­

sä pysyä. Suurenm oinen näköala oli lopulta ylhäällä häivyttänyt pelon.

Pariisista m atka jatkui Kölnin, M ainzin ja Berliinin k autta kotiin­

päin. Jum alanpalvelusta he seurasi- vat useimmiten katolisissa kirkoissa.

Saksassa he huom asivat jälleen jä r­

jestyksen, kurin ja sotilaiden sekä lentokoneiden m erkittävän näkymi­

sen. Koko m atka suoritettiin erin­

omaisen täsmällisesti ja suunnitel­

mallisesti. Aamulla kello 06.00 ylös, kahdeksalta tutustum iskohteisiin päiväksi ja illalla kello 09.00 nukku­

m aan. Iltateekin jäi hotelleissa usein juom atta, koska ravintolassa oli tanssimusiikkia, josta W inter ei pi­

tänyt. Edellä kerrottu lieneen ainoa, jossa ulkopuolinen on tarkastellut W interin tap aa m atkustaa ja siksi olen tapahtum ia näinkin paljon ku­

vannut.

M aailm anym päri m atkallaan ja m uutoinkin rovasti kävi useampia kertoja Japanissa, hän teki myös erillisen m atkan Intiaan. Eräältä me­

rim atkaltaan hän kertoi hivenen eri­

koisella, m utta monelle vielä niin tu ­ tulla ilmaisutavallaan: ” Kun minä m atkustin Am eriikkaan valtavan suurella onkapaatilla, nousi Atlantin oseaanilla suuri Jum alan myrsky, niin että paatin propelleerit löivät il­

massa ty h jää.” Vielä ikämiehenä W inter teki lähes vuosittain m atko­

ja Välimeren maihin ja Palestiinaan.

Näistä m atkoistaan hän myös luku- kinkereillä ja kotikutsuillaan mielel­

lään kertoili om alla hauskalla taval­

laan, nivoen kerrontaansa historian tapahtum ia kohdemaisissa ja pai­

koissa.

Kerrotaan rovastin pitäessään ker­

ran Kohm ulla lukukinkereitä lausu­

neen näin: "R ak k aat seurakuntalai­

set, minä haluaisin kertoa teille käyn­

nistäni Pyhällä m aalla ja erityisesti Jerusalamissa. Sitä ennen tahtoisin kuitenkin tietää, onko joku teistä käynyt Jerusalem issa?” Siihen ai­

kaan Kohmulle vievät tiet eivät to ­ dellakaan olleet hyvät ja kylällä oli monia, jo tk a vain harvoin olivat käyneet edes kirkonkylässä. Tällöin lienee kirkkoherram m e silmissä ja suupielissä karehtinut pienoinen hy­

my. Saarnansakin hän joskus aloitti ylläkerrottuun tapaan: ” Ne teistä, rakkaat kuulijat, jo tk a ovat kulke­

neet Italiaan Simplon solan ja tu n ­

nelin kautta . . .” , joskus taas: ” Ne teistä, jo tk a olette nähneet Egyptin m aan ihmeelliset pyramiidit ja suu­

ren sfinksin kuutam olla tiedät­

te . . .” . Ehkäpä hän oli tosissaan­

kin, m utta pilkallinen ei koskaan.

Lukukinkereistä tulkoon kerro­

tuksi pari tapahtum aa vielä. Winter piti 1940-luvulla kinkereitä Summas- järven Haapaniemen talossa. Olin it­

sekin m ukana. L ankkuja oli tavan­

omaisesti kannettu tupaan pölkkyjen päälle penkeiksi. Kirkkoherra istui tuvan pöydän takana edessään suu­

ret, senaikaiset kirkonkirjat avattui­

na. Alkuun hän kävi läpi kinkeripii­

rin väkiluettelon luetellen nimiä ja todeten paikallaolijat. Käytyään ni­

met läpi hän kysyi etupenkissä istu­

valta suutarim estari Virtaselta:

"S aanko kysyä, mikä se teidän ni­

menne olikaan?” . " J u u ” , vastasi ai­

na sanavalmis Virtanen. "K ato kir­

jostasi ”

Samassa kinkeripiirissä Rahkosen talossa oli 1930-luvulla kesäkinkerit.

W inter oli tullut taloon liian aikai­

sin, eikä halunnut astua tupaan en­

nenkuin virallinen alkamisaika lähe­

ni. H än käveli pihassa aika reippas- ta vauhtia edestakaisin kädet ristis­

sä. Vanha, pitkäpartainen Eero Rin­

tanen seurasi navetan luota aikansa rovastin levotonta menoa pihassa.

Lopulta hän meni luokse ja kysyi, ta­

pansa m ukaan sinutellen: ” Hyyssiä- kös kahtelet, se on tuolla navetan peässä.”

R ippikoulupojat olivat usein ro­

vastin murheen aiheena. H än valit- telikin toistamiseen sanoen: ” On se niin surullista, kun nuo rippikoulu- pojat polttavat paperrosia.” Toisaal­

ta hän yritti palkita hyvin käyttäyty­

viä ja läksynsä osaavia rippikoululai­

sia. Siitä Toivo Rautiainen on ker­

tonut minulle, kuinka hän oli v. 1935 yhdessä Tarm o M annin kanssa rip­

pikoulussa Kolkanlahden pappilassa.

Pitkäm atkaiset oli m ajoitettu siihen aikaan Vanhainkotiin, jossa he myös saivat ateriat nykyisen Säätyläisko- timuseon tuvassa. Toivo kertoi ko­

ko rippikouluajan yöpyneensä parin muun pojan kanssa Runebergin huo­

neessa. Tarm o Manni oli ollut hyvin ahkera ja osaava oppilas. Kun hänel­

lä vielä lisäksi oli erittäin hyvä ja ko­

va virrenveisuuääni, niin ei ihme, et­

tä W inter kutsui hänet useamman kerran omalle puolelleen palkinto- kahville. ” Toas saen vehnäskahvit,” >

25

(3)

oli Tarm o muille pojille leuhkinut ison naurun kera.

Kirkkoherram m e tapasi Tarm on toistamiseen Lanneveden maantiellä.

Mustaksi paahtunut näyttelijä oli Ee­

ti Hännisen Rinteellä verhonnut it­

sensä narulla ripustettuihin kahteen raparperinlehteen. Winter oli hevos­

kyydillä matkalla Kojolaan. Tarmon tullessa vastaan oli rovasti hyvin kum m astuneena katsonut moista kulkijaa, olipa vielä kurkottunut kat­

som aan taaksepäinkin. Kojolan A dolfina-em ännältä hän oli tiedus­

tellut, että kuka m ahtoi olla se mus­

ta, lähes alaston mies, joka kulki tiel­

lä. Em äntä totesi sen varmasti olleen Tarm o M annin, sillä ei täälläpäin kukaan m uu niin roikottelisi. Kirk­

koherra tähän: ” Ai se taiteilija! No nyt minä ym m ärrän, nyt minä ym­

m ä rrä n .”

Hugo W interin täsmällisyyttä ja lausutun sanatarkkaa ym m ärtäm is­

tä kuvaa piispa Eino Sormusen ker­

tomus käynnistään Pylkönmäen seu­

rakunnassa. Tapauksen hän kertoi Saarijärven seurakunnan kirkkohal- lintokunnalle, johon itsekin silloin kuului.

Kirkkoherram m e oli saanut kuul­

la piispan vierailusta Pylkönmäelle ja niin hän oitis lähetti piispalle kirjeen:

” 01en saanut tietä, että korkea esi­

mieheni kulkee halvan majani ohitse elokuussa. Olisiko m ahdollista, että korkea esimieheni voisi poiketa luok­

seni lounaalle?” Piispa vastasi sen olevan mahdollista, kiitti kutsusta ja ilmoitti tulevansa sinä ja sinä päivä­

nä kello 12.00. Pian tuli piispalle seu- raava kirje: "M inulla on ilo toivot­

taa korkea esimieheni tervetulleeksi silloin ja silloin kello 12.00. Samalla saanen tiedustella, kuinka kauan esi­

mieheni voi majassani viipyä?” Sor­

munen varmisti kirjeellä tulonsa ja viipymisajakseen kaksi tuntia. Sor­

munen kertoi odotelleensa autonkul­

jettajansa kanssa pappilantien töy- rään alla niin, että auto kaartoi pap­

pilan pihaan tasan kello 12.00. Sa­

malla aukenivat pariovet ja rovasti ilmestyi rappusille hieroen ja pyöri- tellen hänelle tyypilliseen tapaansa käsiään ja lausui: ” On se siunattu asia, että minun korkea esimieheni on niin täsm ällinen!”

Niinpä käytiin lounaspöytään ja alkuruoan jälkeen rovasti kysyi, h a­

luaisiko herra piispa kuulla hieman m usiikkia. Tietenkin piispa suostui

tietäen isännän rakkauden m usiik­

kiin. Winter istuutui flyygelin ääreen ja niinpä siinä Bachin ja Beethove­

nin parissa aikaa vierähti melkoises­

ti. Lopulta W inter istahti takaisin pöytään, johon lämmin ruokakin he­

ti tuotiin. Kun lautaset oli täy tetty jä ruokailu tuskin taas alkanut, otti W inter kellon taskustaan, katsoi ja nousi ylös sanoen: ” On se surullis­

ta, että aika kuluu niin nopeasti ja korkean esimieheni pitää jo nyt läh­

teä Pylkönmäelle. N äkem iin!” Piis­

pa kertoi hyvin tietäneensä, että kirk­

koherralle oli aivan turhaa ruveta se­

littelemään. Että matkasuunnitelmaa voisi hivenen m uuttaakin, olisi ollut Winterille käsittäm ätöntä. Niinpä piispa tarttui ojennettuun käteen hy­

västeli ja auto lähti Pylkönmäelle.

Rovastin täsmällisyys oli kovin hy­

vin myös seurakuntalaisten tiedossa.

W interin järjestäessä kutsuja tapah­

tui useasti, että kutsutut odottivat pappilan riihen takana suurella jo u ­ kolla, ollakseen pihassa juuri kun ovet aukeavat. Kutsuilla ei sopinut viivytellä, kun pyydettiin ottam aan tarjottavaa. Rouvat saivat opetuksen kursailustaan kirkkoherran todetes­

sa: ” Kun rouville ei näytä m aistu­

van, niin herrat ovat hyvät ja o tta­

vat!” Winterin opetukset vaikuttavat vieläkin Saarijärvellä. Esimerkiksi kokoukset alkavat lähes poikkeuk­

setta hyvin täsmällisesti ilmoitettuna aikana.

Kirkkoherram m e avioituminen ansaitsee lyhyen tarkastelun. Winte- rillä oli pitkään om at näkemyksen­

sä naisten johdonm ukaisuudesta ja päätöksenteosta. Ei siis ihme, että hän pysyi poikam iehenä vanhoille päiville. Kuitenkin hän tuli kirjoitta­

neeksi nuoruutensa ystävälle Gerda von H aartm annille Kaliforniaan.

Kirjeessään hän kertoi kaipaavansa yksinäiseen pappilaansa keskustelu- toveria ja pyysi häntä tulem aan Kol- kanlahteen. Neiti von H aartm an kä­

sitti kirjeen kosimakirjeeksi, tuli Kol- kanlahteen ja ennenpitkää kirkko­

herramm e oli tosi pulassa. H än oli tiedustellutkin virkatalolautakunnan puheenjohtajalta Pauli Savoselta:

"T iedätkö rakas veli, kun se neiti von H aartm an tuli eräänä iltana mi­

nun huoneeseeni kevyesti vaatetettu­

na! M itähän hän oikein m ahtoi ta r­

koittaa?”

Kun ennenpitkää seurakunnan naisväki alkoi supista siitä häpeästä,

että naim aton nainen asuu kirkko­

herran pappilassa, oli ratkaisu teh­

tävä. Pian kappalainen saattoi lukea saarnatuolista rovastin ja neiti von H aartm anin avioliittokuulutuksen.

Vieläkään seurakunnan naisväki ei ollut tyytyväinen, sillä tiedettiin, et­

tä nuori aviopari pappilassa nukkui eri huoneissa. Tiedossani ei ole, kuinka jatkossa tapahtui. Aviopuo­

lisot kuitenkin teitittelivät toisiaan m uitten läsnäollessa kohteliaaseen keskieurooppalaiseen tapaan. Rou­

va Winter osallistui uutterasti seura­

kunnalliseen toim intaan miehensä m ukana. H än oli erinom ainen seu- ranpitäjä ja hyvä emäntä Kolkannie­

men pappilan lukuisilla kutsuilla.

Hugo W interin kuoleman jälkeen 1949 pidettiin Kolkanlahden pappi­

lassa kodin tavaroiden huutokaup­

pa. Surullinen tilaisuus, jossa kaunis koti hajosi sananmukaisesti taivaan tuuliin. Sukulaiset halusivat omansa ja heiluivat huutokaupassa kukkoi­

na tunkiolla. Vain joitakin esineitä, lähinnä huonekaluja jäi Saarijärvel- le. Kirkkoherramme haudattiin H ar­

tolaan.

Lähteitä:

P.G . Leikkonen: Saarijärven seura­

kunnan vaiheita. 1930

H eikki Haavio: Rehtorin muistel­

mat.

M atti Rautakorpi: Muistelmia rovas­

ti Hugo Winteristä. Saarijärven Jo u­

lu 1981.

Eetu H yväm äki: Hugo W inter lähi­

kuvassa. Saarijärven Joulu 1981.

Paavo Tirkkonen: M atkapäiväkirja 1936.

H ugo Winter: Selamlik-juhla Kons­

tantinopolissa. Sampo-lehti 1949.

26

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kuorihumuksen käyttö lisäsi ehkä hieman muokkauskerroksen vaihtu- van kalkin määrää Ero ei ollut kuitenkaan merkitsevä.. Maan muu viljavuus

Ruis- ja syysvehnäpellon rikkakasveiksi kertyy herkästi lajisto, joka on melko tunnoton MCPA-valmisteille. Sauniota voidaan yrittää torjua syksyllä sirkka- vaiheen jälkeen

Tässä tutkimuksessa määritettiin tutkimuksen suorittajien jo aikaisemmin käytäntöön soveltaman hiilierotustekniikkaan pe- rustuvan naudan prolaktiinin radioimmunologisen menetelmän

sijoitettua markkaa kohti. 1974 paras taloudellinen tulos saatiin 2/3 -tasolla, vaikkakin myös tällöin väkirehuruokinta osoit- tautui kannattamattomaksi. Toisaalta vuoden 1973

Huomion kiinnittäminen rehun kulutukseen tuoteyksikköä kohti on tullut yhä ajankohtaisemmaksi sekä yleiseltä että yksityistaloudelliselta'kannalta. Rehuhyötysuhteessa on

Edellytyksenä ön myös se, että eläinalnes on riittävän hy- vää ja että sen ominaisuudet käytetään hyväksi.. Lisäksi markkinoinnin tulee

Mukulasadon suuruuteen ei kaliumlannoituksen lisäämisellä ollut merkitsevää vaikutusta missään Yksittäisessä kokeessa eikä myöskään tarkasteltaessa aineis-

Vanhastaan tiedetään, että sopivan eloperäisen aineen (humuksen) lisäämisellä voi olla kasvien kasvua parantava vaikutus varsinkin humusköyhässä maassa..