• Ei tuloksia

Mahlun Nuorisoseura 1894-1979 : näytelmätoiminnasta · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mahlun Nuorisoseura 1894-1979 : näytelmätoiminnasta · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

MifHLUN

N U O R I S O ­ SEURA

18 M - 1 9 7 3

Arja Rinneaho Näytelmätoiminnasta

M ahlun nuorisoseuran ensimmäi­

set näyttämölliset kokeilut tehtiin vuonna 1895. Helm ikuussa pidet­

tiin Lehtoniemen talossa iltam at, jossa esitettiin kuvaelma "H u rt- tiukko” , syksyllä Vanhanm äen ta ­ lossa oli vuorossa Topeliuksen

"Suojelusenkeli” .

Varsinainen näytelm ätoim inta al­

koi vuonna 1899, jolloin Salmelat tulivat M ahlun kansakoulun opet­

tajiksi.

Seuraavana vuon na esitettiin vappuiltam issa "Ju k o la n veljekset lukkarinkoulussa” . Kesällä nähtiin

"Seitsem än veljestä” kokonaan Kaarlo Salmelan ohjaam ana. Ilmei­

sesti näytelmän sovitus oli myös Salmelan työtä, sillä sen kerrotaan olleen erilainen kuin myöhemmät versiot.

N äytelm äharrastus eli vireänä Salmeloitten aikaan. Topeliuksen pikkunäytelm istä esitettiin ainakin

” Kuu kukas” , ” Kalle ja Kaisa” ja ''T o tu u d en helm i” . Innokkaan työ­

toverin Salmelat saivat Frans Talas- kivestä. H än innoitti nuorisoseuran Runebergin, Topeliuksen ja L önn­

rothin päivän juhliin, joissa esitet­

tiin kirjailijoitten isänmaallisia ru ­ noja ja kuvaelmia.

Vuoden 1902 aikana esitettiin 5 pientä näytelm ää ja lisäksi kuvael­

mia. Runebergin päivän iltamissa esitettiin kuvaelmia Vänrikki Stoo­

lin tarinoista. "T o rp an ty tö n ” ja 24

(2)

” Sotavanhuksen” loput peittyivät värikkään pengaalitulen savuun.

Puvustukseen oli kiinnitetty huom i­

ota, asuja kiitettiin huolella vali­

tuiksi ja ajanm ukaisiksi. Seuralle hankittiin myös kulissit. M ustat verhot peittivät näyttäm ön reunoja.

Tämän värisiä verhoja ei yleisesti vielä käytetty, ennenkuin Stanis- lavski, näyttäm ötaiteen suuri kehit­

täjä, keksi ne M oskovan teatteriin kuutisen vuotta myöhemmin.

Saarijärven kirkonkylälläkin näy­

teltiin innokkaasti. Tohtori ja toh- torinna W aren m uuttivat v. 1892 Keuruulta Saarijärvelle ja heidän aikanaan saavuttivat M atorannan kesäteatteriesitykset huipputason­

sa. Saarijärven nuorisoseura perus­

tettiin W arenin ja ylioppilas Artturi Koskelinin toim esta v. 1896.

M atorannan kesäteatterissa esi­

tettiin nuorisoseuroille tyypillisiä näytelmiä. Mm. M inna Canthin

"M urtovarkaus” ja ” Roinilan ta ­ lossa” . A inakin "M u rto v ark au ­ den” esityksessä olivat m ukana Frans Talaskivi ja myöhemmin 1908 Mahlulle opettajaksi tullut Jenny H onkanen. Saarijärveläisten esimerkki kannusti mahlulaisia ja t­

kam aan näyttäm ötyön tiellä.

Vuonna 1904 oli iltamien pito ja näytelmien esittäminen koululla lo­

petettava tarkastajan vaatimuksesta ja seuraavien vuosien ajan kokoon­

nuttiin taas talojen tuvissa.

Näytelm äkirjallisuutta tilattiin ja etsittiin sopivia näytelmiä, m utta Frans Talaskiven kynästä syntyi vuoden 1913 kesäjuhlille näytelmä

"K ahden tulen välissä” . Se esitet­

tiin koivuin koristellussa Ruokosen talon pihassa. Laudoista oli kyhätty lava, jolla täm ä hupaisa komedia sai yleisön runsaat suosionosoituk­

set. Frans Talaskivi oli myös o hjan­

nut näytelmän. Myöhemmin sitä esitettiin 40-vuotisjuhlissa v. 1934 O tto H arjun ohjaam ana.

Vuoteen 1919 asti oltiin vailla omaa taloa, m utta siitä huolim atta suuret talojen tuvat soivat tarvitta­

vat harjoitustilat ja esiintymispai­

kat. Kulissit ja siirrettävä lankuista ja pukeista kyhätty näyttäm ölava pystytettiin talosta toiseen sen m u­

kaan kuin iltamia oli m äärä pitää.

” Seitsemän veljestä” oli vuoden 1925 suururakka. Seurantalon näyt­

täm öä kunnostettiin. Metsä-, sali-ja tupakulissit oli hankittu ja niitä käytettiin useassa myöhemmässä- kin näytelmässä, sillä tuolloin ei vielä kiinnitetty huom iota kovin paljon lavastuksen yksilöllisyyteen.

Viiden tunnin mammuttiesitys ja k ­ soi kiinnostaa yleisöä ja esitys sai hyvät arvostelut.

M utta sota-aika lähestyi. Viimei­

seksi ennen sotia esitetyksi näytel­

mäksi jäi A. Seppälän ” Eräm aan ritarit” tukkilaisnäytelmä, jo ta ne- lisatainen yleisöjoukko seurasi hel­

mikuussa 1938. K. Korhonen kes­

kusseurasta ohjasi.

Pikkunäytelm iä tehtiin iltamiin sodan uhan allakin. Kesäjuhlille v.

1940 saapui 450-päinen yleisöjouk­

ko seuraam aan Aino Pekkarisen kevyttä ” K eittiörakkautta” . Anke­

an ajan vastapainoksi tarvittiin ren­

touttavaa huvia.

1930-luvun lopulta lähtien aina 1950-luvulle asti tahtoivat näytel­

mät olla paatoksellisia ja synkkiä, joista ei katsojille suurta iloa ollut.

N äyttäm ötekniikka tosin kehittyi, päästiin eroon vanhoista metsä-, sali- ja tupakulisseista ja lavastettiin jokainen näytelmä erikseen.

Einari Piilokari tuli Mahlulle v.

1954. Hänen onnistunein ohjaus­

työnsä oli Kyllikki M äntylän ” Feu- tora ja m uut m onum entit” , jonka jälkeen Piilokari jäi Mahlulle asu­

maan. Hän oli taitava kulissien te­

kijä ja suunnittelija ja ohjasi näytel­

miä aina 1960-luvulle asti. Vuonna 1963 esitettiin ” H avukka-ahon ajattelija” seurantalon pihassa h ä­

nen ohjaam anaan.

Vastapainoksi vanhoille kuluneil­

le näytelmille alettiin vuonna 1968 suunnitella jotain aitoa mahlulais- ta. Otto H arjun, Taito Leppämäen, Lauri H arjun, Ilta Ikkalan ja Eetu Hyvämäen yhteistyö synnytti "M a h ­ lun m aa m ainitaan” perinnenäytel­

män, jo ta esitettiin Kulhanvuoren jylhissä maisemissa useamman ker­

ran. N äyttelijäjoukkoa oli yli 50.

Vuosi 1970 m uodostui merkityk- sekkääksi M ahlun nuorisoseuran näyttämötyölle. Jouko Puhakan

näytelm ä " H y v ä sti M an sik k i"

edusti realistista kansannäytelm ää, jolla oli sanottavansa myös yleisöl­

le. Ritva Pipinen sai joukkonsa in­

nostum aan ja maaseudun ihmisten kuvaus sopi hyvin mahlulaisille.

Näytelmää esitettiin viitisenkym­

m entä kertaa, niistä kym m enkunta ru o ts in s u o m a la is ille K eski- ja Pohjois-Ruotsissa kahdella viikon kiertueella.

Vuonna 1971 film attiin TV 2:lle n eliosainen m a a la isn u o ru k a ise n eläm ää kuvaava sarjafilmi "S e­

k u n tik e llo " . M arko Tapio oli laa­

tinut käsikirjoitusta ja Eila Arjom a ohjasi. Rooleja ja puheenvuoroja ei ollut valmiiksi hiottu ja opeteltu ul­

koa, vaan esiintyjät saivat itse luo­

da vuorosanansa heille esitetyn ai­

heen pohjalta. Suurin osa esiintyjis­

tä oli mahlulaisia. Tästä sarjanäy­

telm ästä oli tarkoitus tulla pitempi, m utta M arko Tapion sairaus kes­

keytti työn.

Vuonna 1976 syntyi Taito Leppä- mäen kirjoittam a ja ohjaam a " M ö ­ kin tytön kuulijaiset” , jo ka kertoi viime vuosisadan ihmisten naimisiin menoista, joissa puhemies oli vält­

täm ätön. M ukaan oli m ahdutettu runsaasti lauluja ja laululeikkejä, jo tk a on M ahlulta muistiin m erkit­

ty. Tällä perinnenäytelmällä osallis­

tuttiin Mainos TV:n Perinnenuotta- kilpailuun ja selvittiin kuvattavien esitysten joukkoon. Niinpä mahlu- laista perinnettä tuli ulos televisios­

ta syksyllä 1978.

Taito Leppämäki on jo monen vuosikymmenen ajan ollut m ukana M ahlun nuorisoseuran toim innas­

sa, erityisesti näyttäm ötyön ” seka- työm iehenä” ja henkenä. H än on perehtynyt näytelmäkirjallisuuteen etsiessään esitettäväksi sopivia näy­

telm iä. Lavastanut, puvustanut, m askeerannut ja toim inut ohjaajan apulaisena m onissa näytelm issä, ohjannut ja kirjoittanut näytelmiä.

Saarijärven kulttuu rilau taku nn an ja Keski-Suomen Läänin Taidetoi­

m ikunnan jäsenenä hän on viime vuosina ollut, kuin myös Keski- Suomen kulttuuritoim ikunnassa.

Kaiken kaikkiaan on M ahlun Nuorisoseuran näyttäm ötyöllä m en­

nyt hyvin.

25

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

M utta kiivaasti olivat monet aikoinaan olleet koko kansakoulun perustam istakin vastaan, kuten isäni usein kertoi. K iertokoulu ja

M utta pian se selvisi: oli osuttu van haan hautakum puun.. M utta oli pakko tuoda

Koskiset m uuttivat pois ja Frans Talaskivi kuoli, samoin seuran pitkäaikainen sihteeri H ulda H arju. Seuran toim innalla oli

Varsinainen nuorisotyön tukipylväs oli sodan aikana ollut opintokerho- toim inta, johon liittyivät sodasta palaavat nuoret miehet.. H eistä

neistön parissa, sillä hän m uutti Mahlulle Vanhanm äen talon uuteen päärakennukseen asum aan

Seuran tavoitteita olivat muun muassa työ henkisen kehittymi­.. sen hyväksi, raittius

Nämä ovat tosin pikkuköm m äh- dyksiä, m utta sille, jo k a uppoutuu näytelmän ajankohtaan, ne säräh­.. tävät

M inä tulen sinne sinun