• Ei tuloksia

Aune- Frans- Väinö : kolme saarijärveläistä · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aune- Frans- Väinö : kolme saarijärveläistä · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Ilta Ikkala

AUNE — FRANS — VÄINÖ

KOLME SAARI JÄRVELÄISTÄ

Saarijärvellä elää kolm e taiteilijaa, jo tk a ovat käyneet A teneum in valmis­

tuakseen vapaiksi taiteilijoiksi, jo tka ovat päässeet taiteilijaliiton jäseniksi näyttelyjensä perusteella ja jo tka elä­

vät taiteellaan ilman m uuta am m attia.

H e ovat A une H erala kirkonkylällä, F rans T oikkanen L anneveden H oikan- kylällä ja Väinö R usanen, jonka ju u ­ ret ovat K arjalassa, Tarvaalan Sum- m asaaressa. Kaikki kolm e asuvat myös edelleen kotitiloillaan, vaikka ei­

vät enää viljelekään niitä.

A U N E H E R A L A

H eralan tilalla ei ole enää vuosi­

kym m eniin h arjoitettu m aanviljelystä, m utta sisarukset ovat huolella hoita­

n ee t taloa ja sen m etsiä ja kunnalle on siirtynyt kirkonkylän kehittym isen m yötä suuria alueita rakentam ista var­

ten. Talo sinänsä edustaa viime vuosi­

sadan saarijärveläistä tyyliä ja on kau­

niisti säilytetty alkuperäisessä asus­

saan. V aikka sisällä on tehty suuria kunnostustöitä, ne on tehty sellaisella pieteetillä, että talon vanha henki on säilynyt hienostuneena ja rauhallise­

na.

Lepotauolla maalausten ääressä

Kun A une H erala 1938 koulunsa S aarijärvellä päätettyään pyrki yli sa­

dan m uun kanssa A teneum iin, hyväk­

syttiin h änet sinne neljäntenä. Sota kuitenkin keskeytti vuoden päästä opiskelun, m utta kun hän palasi so­

dan loputtua jatkam aan opintojaan, sai hän jo k a vuonna tunnustusta m e­

nestyksestään. Piirustusluokalla hänet palkittiin Selkäviivasta 1945, ja seu- raavana vuonna hän sai maalariluo- kan stipendin A lastom alla samalla k erta a, kun Eila H iltunen sai kuvan- veistoluokan stipendin ja U nto K oisti­

nen piirustusluokalla. K aikkien oli opiskeluaikanaan tehtävä uskonnolli­

nen työ ja K ristuksen ihm etekoja ku­

vaavaan sarjaan kuuluva Nainin les­

ken poika palkittiin myös parhaana.

O p e tta ja olisi toivonut, että A une oli­

si lähtenyt Belgian taideakatem iaan;

m utta hän ei pitänyt akateem isesta opiskelusta ja jäi A teneum iin vielä työvuodeksi 1946— 47 ns. m estariluo­

kalle täydentäm ään taitojaan.

K otiseudulle palattuaan osallistui A une ahkerasti Jyväskylän taiteilija­

seuran kiertäviin näyttelyihin eri kau­

pungeissa. H elsingin Taidehallissa ja A teneum in 100-vuotisnäyttelyissä hä­

nellä oli myös töitä esillä. O m a laaja uusien töiden näyttely oli esillä Mul- tialla noin 10 vuotta sitten. A unen työt ovat voim akkaita väreissään ja taiteellisessa toteutuksessaan. H än on m aalannut paljon kotiseutunsa maise­

mia öljyväreillä, pastelliliiduilla ja ve­

siväreillä. V aikeasti toteutettavat Jul­

m at lam m et ovat hänen kuvaam inaan jylhiä ja salaperäisiä. H erkkiäkin töi­

tä on maisemissa, erityisen vaikuttava on m aalaus keväisen vaaleasta koivu- m etsästä. H enkilökuvia hän on m aa­

lannut paljon ja niistä aivan om an lu­

kunsa m uodostavat m ustalaistytön ku­

vat, joita hän maalasi öljyväreillä ja pastelli-hiilitöinä.

V iim e aikoina on vaikea nivelreu­

m a vaikeuttanut työskentelyä. A unen töistä yksi on kunnanvirastossa ja yk­

sityisillä runsaam m in. V aikka niitä lu­

kum ääräisesti ei olekaan kovin pal­

jo n , ne ovat laadullisesti m erkittäviä.

A une itse sanoo, että joskus joku työ toteu tu i aivan vaivatta, joskus sen luo­

misessa oli suuria vaikeuksia. Piirus­

tuskin, jo k a tehdään m uutam alla vii­

valla, saattaa joskus olla ansiokkaam ­ pi kuin päiväkausia aikaa vievä öljy- m aalaus. Jokaisessa A une H eralan työssä on niin persoonallinen leima, e ttä sen tun tee hänen työkseen.

F R A N S T O IK K A N E N

T oistakym m entä vuotta on Frans Toikkanen tehnyt taidetta pakettipel- tojensa äärellä. Nyt ne on annettu vuokralle viljeltäviksi. Parisatavuoti- set h irret talossa ovat kokeneet äsket­

täin toisen m uutoksen, kun rakennus on kunnostettu nykyisiä vaatim uksia vastaavaksi. Suuri tupa on säilytetty ennallaan ja ateljeeta varten on tehty u udet tilat erilleen. A varuutta ja rau ­ haa on m äellä. 50-luvun lopulla hän otti vanhem pien kuoltua tilan haltuun­

sa ja viljeli sitä, m utta Turun vapaas­

sa taidekoulussa aletut opetukset al­

koivat saada niin voim akkaan vallan, e ttä oli lähdettävä pyrkim ään A ten eu ­ miin. Kun sieltä löytyi vaimoksi taitei­

lija, joka suostui lähtem ään Saarijär­

ven rauhaan, siirryttiin ensin viljele­

m ään m aata. Luoville ihmisille se kui­

tenkin osoittautui liian raskaaksi ja niin tehdään nyt yksinom aan taidetta.

T ähän eläm änpiiriin sopii Fransun om in tekniikka m ezzotinto, jonka ää­

ressä ei saa hätäillä, sillä pienenkin laatan täydelliseen rouhim iseen kuluu kym m enisen päivää. Kun vielä on löy­

tynyt sen sam ettiseen m ustuuteen so­

piva kissa-aihe, on menestys ollut taattu . M iehen hiljainen, myhäilevä hum oristinen ote ilahduttaa ja läm m it­

tä ä katsojaa m uuallakin kuin meillä.

Frans T oikkanen on ansioistaan m aam m e eturivin graafikko, joka tu n ­ netaan kaikkialla m aapallolla. N äytte­

lyjä on tu rh a edes luetella, onhan gra­

fiikka vielä onneksi sellainen taiteen laji, jonka liikuttelem inen on helpom ­ p aa kuin m onien m uiden taideteos­

ten. Y ksityisnättelyjä on ollut eri puo­

lilla Suom ea vuodesta 1960 lähtien, jolloin Fransu oli vielä koulussa ja sii­

tä lähtien töitä on ollut m ukana, kun suom alaista taidetta on viety ulkom ail­

le tai ulkom ailla on järjestetty grafii­

kan kansainvälisiä yhteisnäyttelyjä.

Suurin myyntimenestys oli Firenzen kansainvälinen taidegrafiikan biennale 1972, josta työt levisivät todellakin jo ­ kaiseen m aanosaan. V altion taidepal­

kinto 1970 ja lukuisat taideapurahat ovat kannustaneet edelleen ja tänä vuonna saatu Pro Finlandia -mitali on jo korkeim m an luokan tunnustus T oikkasen taiteelle.

6

(2)

Keloveistos ”Saarijärven ranta” työvaiheessa kesällä -82 kotoisessa ympäristössä.

Veistoksen osti Saarijärven kunta uimahalliin. Maiti Sjögren

K otikuntaan on ostettu julkisiin ti­

loihin m onia töitä Frans Toikkaselta ja kunta antaa myös lahjoiksi grafiik­

kaa. V iim einen suuri tilaus oli veistos uim ahallin seinälle, jo n k a Fransu loi punahongasta ja joka kuvaa fransu- maisen pelkistetysti Saarijärven ran ­ taa. A ikaisem m inkin on saatu ihailla pienoisveistoksia ja siitä kehittyykin idea tästä seitsenm etrisestä veistokses­

ta. Tulevaisuus näyttää mihin suun­

taan luom istyö kehittyy, voittaako veistos vai pysyykö grafiikka tärkeim ­ pänä.

K ehittyvän taiteilijan tavoin hän on pystynyt jokaiseen yksityisnäyttelyyn tuom aan uuden ilm een, m utta var­

m aankin kissa-aiheet ovat tulleet niin pidetyiksi, että taiteilija saa yrittää niistä vielä pitkään etsiä uusiakin m ahdollisuuksia. Viime näyttelyssä hän jo laittoi kissat — isoisänä ja iso­

äitinä — kehyksiin kuin päättääkseen niiden historian, m utta sekään ei tu n ­ nu rauhoittaneen ihailijoita. K ansain­

välisyyteen kohonnut taide, joka syn­

tyy kotiseudulla ja kotoisista aiheista on antanut syyn nim ittää Fransun Saa­

rijärven Paavoksi 1974 ja viime kesäs­

tä lähtien saavat Paavot hänen suun­

nittelem ansa Paavon mitalin nim ityk­

sensä muistoksi.

V Ä IN Ö R U S A N E N

T oikkasen kanssa sam aan aikaan A teneum issa opiskellut taidem aalari V äinö R usanen on tuottelias ja kehit­

tyvä taiteilija. H än on ikuistanut saari -

järveläistä m aisem aa ehkä enem m än kuin kukaan toinen ja varsinkin Sum- m assaaren ym päristö on hänelle lähei­

nen. V uodenajat, kukat, vesi, pellot ovat olleet m uuttuvien värien kohtei­

na. Selkeät m uotokuvat poikkeavat ihailtavalla tavalla tavallisista traditio­

naalisista m uotokuvista, mikä johtuu ehkä myös siitä, että hän ei kuvaa ti­

lauksesta, vaan löytäessään m allin, jo ­ ka puhuttelee, hän saa kuvan elä­

m ään. V uodesta 1960 lähtien on V äi­

nökin osallistunut yhteisnäyttelyihin asettaen yksityisesti töitään esille tai osallistuen yhteisnäyttelyihin aina val- takunnannäyttelyitä m yöten . . . Vii­

me vuosina ovat rajatkin auenneet.

M erkittävin on varm aan ollut Puolas­

sa pidettyyn m aalauskurssiin osallistu­

m inen, jonka kautta töitä oli Puolassa neljä vuotta sitten esillä ja jäi Kosalin kaupungin kokoelm iin.

60-luvun lopulla m uuan huom attava taidekauppias kertoi olevansa vakuut­

tu n u t, että Väinö Rusasen työt tule­

vat m enestym ään ja jatkuvasti Väi­

nön nimi esiintyy m aakunnan ja valta­

kunnan näyttelyissä. A purahojakin on tullut ja m erkittävin niistä on ollut valtion m yöntäm ä työskentelyapuraha vuodelle 1982.

V äinö R usasta ei m yöskään voi m oittia toisten m atkijaksi, hänen tyy­

linsä on selvästi om a. Viim eaikaiset tum m at katedraali-aiheet ovat var­

m aan kypsyneet m atkoilla etelään.

K otoiset aiheet ovat paljon kevyem ­ piä ja vaaleam pia ja niissä ovat värit kirkkaat ja puhtaat. Pisimm ällä abst­

raktisuudessa hänen työnsä olivat eh­

kä Keskisuom alainen maisema tänään -teem akilpailun töissä 1972, jo tka sil­

loin palkittiin. Niissä oli eräänlaisella täplätyylillä saatu m aisem a eläm ään kevyenä.

Parhaillaan on Väinö lähettäm ässä töitään tam m ikuussa pidettävään kut­

sunäyttelyyn Pariisiin ja aikoo itsekin käydä katsom assa näyttelyn siellä.

K unnan tiloissa on V äinön töitä run­

saasti. Näyttävin kokonaisuus van­

hainkodin uuden sairasosaston ru o k a­

salissa. Väinö R usanen on m ukanaelä- vä taiteilija, joka mielellään vaihtaa kanssaihm istensä kanssa ajatuksia ja tuo itse uusia n äkökantoja esille.

Maalausteline kivien varassa M ajakoskella Mani Ramanen

7

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

vät usein puhum assa asiastansa ja niin taitaa m erm ieslähetysa- sia olla vielä tänäkin päivänä elinvoim aisena harrastuksena m ainituilla paikkakunnilla.. M uistan,

— Heinä niitettiin siihen aikaan jo hevosvetoisella niitto- koneella pappilassa, m utta kyllä viikatekin vielä

Mutta isä on sitä mieltä, että ellei hän saa yrittää, hänen mielensä tulee pahaksi ja se on vielä epäterveellisempää.. Niinpä hän kuun vaihteessa tulee isän kanssa

nais-Suom en KäsiteoJlisuus- Frans K orpi m uisteli, ettei yhdistys ja aik av o ittain myös syksyllä enää ensim m äisen m ieskäsityökoulu tuli Mynä­. kurssin oppilaat

Kahvilan rooli oli keskeinen myös Amos Rexin näyttelyssä, jossa pääosassa olivat Carlstedtin maala- ukset ja pitkä kuvataiteilijan ura, mutta jonka nimenä oli Kultainen kissa

Haastatteluhetkellä vaikutti siltä, että kaikki haastateltavat olivat omalla tavallaan sinut sairautensa kanssa..

[r]

[r]