• Ei tuloksia

Mahlun Nuorisoseuran perustaminen · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mahlun Nuorisoseuran perustaminen · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arja Rinneaho

Mahlun Nuorisoseuran perustaminen

Saarijärven salomailta

Saarijärven eräm aat saivat en­

simmäiset uudisraivaajansa ja kas­

kenpolttajansa 1500-luvun puoli- maissa. Maantieteellisesti Saarijärvi oli kaukana maamme asutuskes­

kuksista ja pitäjän sisällä asutus oli harvaa. Tietoa m uusta m aailm asta saatiin lähinnä pari kertaa vuodessa tehtävien kaupunkim atkojen avul­

la, jo tka suuntautuivat lähinnä P ohjanm aan rannikkokaupunkei- h in . 1 6 7 0 -lu v u lla r a k e n n e t tu Jyväskylä-Kokkola m aantie helpot­

ti kulkuyhteyksiä. M arkkinoilla käytiin myös Hämeessä ja Itä- Suomessa. Näin saarijärveläisten kulttuu rivaikutteet m uodostuivat monipuolisiksi, sillä uutisten ja tuli­

aisten lisäksi matkasivat myös hen­

kiset vaikutteet.

1700-luvulle tultaessa oli väestö m oninkertaistunut. Y hteiskuntara­

kenne m uuttui ja torpparien ja m ä­

k itu p a la iste n y h te isk u n ta lu o k a t muodostuivat. Metsillekin alkoi tul­

la arvoa ja monilla elinkeinon aloil­

la turvauduttiin nykyaikaisempiin menetelmiin. Myös hallinnollisesti Saarijärvi yhtenäistyi.

E rity isesti iso n ja o n su o ritu s 1700-luvun puolimaissa vaikutti sii­

hen, että säätyläisten m äärä Saari- järvelläkin lisääntyi. P itäjään m uo­

dostui heidän m ukanaan kulttuu­

riyhteisö, jolla oli kosketuksia T u­

run yliopistoon saakka. Saarijärvel­

le levisivät uudet opit m aatalouden tilan parantam iseksi. Herrasväen

keskuudessa virisi myös taloudelli­

nen ja aatteellinen harrastustoim in­

ta. Ja oleskelihan täällä kansallisru­

noilija Runeberg 1820-luvulla.

1850-luvulla alkoivat kansalliset aatteet levitä Saarijärvellekin. Suo- malaisuuspyrintöjen jo htoo n tuli­

vat kirkkoherra Stenius ja talollinen Matti Taipale H ännilästä. Heräte suom alaisuustyöhön lähti ilmeisesti kinkereiltä, joilla kirkkoherra h uo ­ masi erityisesti palvelusväen heikon lukutaidon. M atti Taipale puoles­

taan kirjoitteli sanom alehtiin toi­

voen suomenkielen aseman p aran ­ tam ista.

Taipaleen ja Steniuksen kansan­

sivistystyö johti vähitellen tulok­

siin. M aakunnan ensimmäinen lai­

nakirjasto perustettiin Saarijärvelle v. 1857. Myös kaupat, m aanvilje­

lyskoulu ja säästöpankki tulivat noihin aikoihin pitäjään.

V. 1869 perustettiin kirkonkylään ensimmäinen kansakoulu. Syrjä­

seutujen opetus oli kuitenkin vielä monen vuosikymmenen ajan kirkon pariviikkoisilla kiertokouluilla, jo i­

ta pidettiin eri puolilla pitäjää talo ­ jen tuvissa. Korkeam piin opinah­

joihin ei monilla m aaseudun nuoril­

la ollut varaa lähteä. Jotk ut kuiten­

kin uskaltautuivat opintielle. Yksi heistä oli v. 1861 Jyväskylän yläal- keiskoulussa opintonsa aloittanut N athanael Kulhanen, uudisasuk­

kaan poika Konttimäen Kulhanlin- nasta.

Mahlun kylä 1800-luvun lopulla 1800-luvulla M ahlu oli vielä hil­

jainen, eristäytynyt syrjäkylä. E lä­

mä oli karua ja alkeellinen m aanvil­

jelys sivuelinkeinoineen antoi kape­

an leivän. Pääasiassa Kokkolaan suuntautuivat m ahlulaisten kaup­

pam atkat. Hevosilla vietiin masto- puita, parruja, peikkoja, tukkeja ja potaskaa, takaisin tuotiin välttä­

m ättöm yystarvikkeita, kuten suo­

laa ja rautaa. 1800-luvun alussa pe­

rustetuille Jyväskylän m arkkinoille kuljettiin eräm aapolkuja pitkin. Jo ­ ko Kylkivuoren sivuitse P ajupurol­

le, sieltä Lannevedelle ja Lampsin- kankaan k autta kaupunkiin, tai M arjaperän kautta Uuraisille ja sieltä kaupunkiin.

Ainoa kärrytie tuli M ahlulle Kol- kanlahdesta. Täm ä M ahlun-M atin- puron tie rakennettiin v. 1869 H a r­

jun puustelliin asti. Kirkonkylällä kuljettiin kesäisin jalan tai järveä pitkin veneellä, talvella jä ä tä pitkin reellä. Saarijärvi-M yllymäki m aan­

tie saatiin valmiiksi 1890-luvulla ja yhteydet Pohjanm aan radalla avau­

tuivat. Täm ä vilkastutti M ahlun kautta kulkevaa liikennettä. Ram- sin talo toimi kestikievarina ja m at­

kalaiset tutustuivat syrjäiseen ky­

lään.

Väestö oli kasvanut M ahlullakin to rp p arila ito k sen m yö tä. U usia torppia syntyi ja kaskiviljelyn rin­

nalla yleistyi vähitellen myös pelto­

jen raivaus. Ruis, nauris ja ohra oli­

vat tärkeim m ät kaskiviljelytuotteet.

Peltojen raivauksen m yötä yleistyi heinän ja perunan viljely. Torppari- laitoksen läpim urto tapahtui Saari­

järvellä vasta 1850-luvulla. T orppa­

rit olivat vuokraviljelm iä ja niiden haltijat, to rp parit, kuuluivat tilatto ­ m aan väestöön. Torppareiksi ryh­

27

(2)

tyivät tavallisimmin entiset ruotuso- tilaat, itselliset eli kestit, talojen palveluksessa olevat rengit ja talo­

jen nuorem m at pojat. T orpat pe­

rustettiin tilallisten maille ja to rp p a­

rit suorittivat isännilleen tietyn v uokran vuosittain saam astaan m aankäyttöoikeudesta joko rah a­

na, luontaistuotteina tai päivätöinä.

M ahlulla oli vuonna 1865 49 to rp ­ paa. Tiloja isonjaon aikoihin oli M ahlulla 21.

Talollisten tuvissa ja saunoissa asui kestejä, jo tk a talon töitä teke­

mällä ansaitsivat elatuksensa, osalla saattoi olla om a m ökki talon m ail­

la. Yleensä kestit olivat yksinäisiä, vanhempia ihmisiä, m utta myös perheellisiä oli joukossa.

Henkisiä harrastuksia ei kirkos­

sakäynnin lisäksi juuri ollut. Jo ita­

kin saarnam iehiä kierteli ja heidän vaikutuksestaan jäi ihmisten mieliin ankara lakiuskonto, jossa jo p a vä­

rikkäät vaatteet katsottiin synnilli­

seksi.

Toisaalta kotipolttoa harrastet­

tiin runsaasti ja jo p a niin julkisesti, että M ahlun ja Pajum äen rajalla oli tienviitta: "Levetsoo. Viinaa saata­

vissa kannuttain, pullottain, ryy- pyttäin ja viidellä pennillä.” N urk­

katansseja, häitä, kuuliaisia, pen- ninhäitä ja lotteritansseja järjestet­

tiin nuorison huviksi. Niissä tarjoil­

tiin viinaakin joskus ja tappelunnu­

jak atkaan eivät olleet harvinaisia.

U utta aikaa M ahlulla ennusti Ramsin talon isäntä David Rams vanhem pi. H än oli itseoppinut mies, ja toi M ahlulle nykyaikaisem­

pia m aatalousm enetelm iä ja h a r­

joitti liiketaloutta. H än toimi puu­

tavarayhtiön asiamiehenä ja Saari­

järven reservikom ppanian m uonan- hankkijana. Täm ä valistunut mies lähetti kahdeksasta lapsestaan, viisi tyttöä ja yhden pojan Fransin, op­

pikouluun Jyväskylään. Lehtiäkin tilattiin Ramsin taloon ainoana ko­

ko kylässä, eikä postikaan vielä kul­

kenut kirkonkylältä Mahlulle.

Olihan M ahlulla toki m uitakin si­

vistyksestä kiinnostuneita. Pitkä- aholaiset ja V anhanm äen viisaat olivat hankkineet kirjoja ja niitä luettiin iltapuhteella ääneen miesten nikkaroidessa ja naisten kehrätessä.

N aapureistakin tultiin kuuntele­

m aan m oista harvinaisuutta, jolle kylällä naureskeltiin.

Varsin m erkittäväksi M ahlun ky­

län kehityksen kannalta m uodostui piirilääkäri G ustaf Erik Roosin tulo Saarijärvelle. T äm äv . 1852 Espoos­

sa syntynyt, leikkisä ja kansansuo- sima mies tuli Saarijärven reservi- kom ppanian lääkäriksi v. 1889. Il­

meisesti hän innokkaana suomalai- suusmiehenä viihtyi huonosti kir­

konkylän ruotsinkielisen sivisty­

neistön parissa, sillä hän m uutti Mahlulle Vanhanm äen talon uuteen päärakennukseen asum aan v. 1890.

H än tutustui M ahluun tilapäisessä piirinlääkärin toimessaan, ilmeisesti myös David Rams oli saattanut ker­

to a m uonanvientim atkoillaan ky­

lästä.

Tohtori Roos halusi tutustua kansaan ja nyt hän sai siihen hyvän tilaisuuden. Innokkaana musiikki- m iehenä hän kokosi talvella 1890—

91 isäntäm iehistä ja renkipojista lauluköörin. H arjoitukset pidettiin Vanhanm äen avarassa tuvassa ja tarkoituksena oli esiintyä seuraava- na kesänä pidettävissä kansanjuh­

lissa eli arpajaisissa.

Tohtorin rouvan sukulaisia oli tulossa Tukholm asta asti käym ään Mahlulla ja juhlat ajoitettiin heidän tuloonsa. Yleisöä virtasi runsaasti Vanhanm äen koivuin koristeltuun pihaan. Olihan kyseessä ensimmäi­

nen yleinen juhla Mahlulla.

Juhla alkoi kuorolaululla, jo ta R oosin noin kym m enhenkinen mieskööri esitti. Miehet olivat vielä vähän tottum attom ia laulam aan ja innoissaan he melkein huusivat.

Tästä lienee tullut mölykuoronimi- tys, jo ta etenkin kirkonkyläläiset käyttivät. Ohjelmassa oli myös V ar­

vikon veljesten torvisoittoa. T ohto­

ri itse soitti pianoa. Juhlassa kajahti en sim m äisen k e rra n M ah lu lla M aamme-laulu kuoron esittäm änä.

K uuluttaja, Gaabriel Junttim äki kehotti kaikkia nousemaan ylös ja miehiä ottam aan lakit pois päästä laulun ajaksi. Täm ä herätti häm ­ mennystä, sillä lakitta oli totuttu olemaan ainoastaan kirkossa.

Roosin aikana Mahlulle kylvet­

tiin heräävän kansallistunnon sie­

meniä. Kuorolla ja arpajaisilla oli ratkaiseva merkitys koko kylän ke­

hitykselle. A rpajaisista saadut tulot Roos lahjoitti perustam aansa M ah­

lun kylän lainakirjastoa varten.

H än hankki myös lahjoituksia H ä­

mäläiseltä osakunnalta ja Suom a­

laisen kirjallisuuden seuralta ja lah­

joitti itsekin kirjoja. Roosin aikana, v. 1891 aloitti toim intansa M ahlun kansakoulu, ensimmäisenä kouluna kirkonkylän jälkeen.

Mahlulla ei täm ä hyväluontoinen ja etevä mies kuitenkaan kauan viihtynyt. V irkam atkat ympäri p itä­

jää m uodostuivat pitkiksi, sairaalan puute vaikeutti hoitoa. Niinpä hän vuonna 1892 m uutti Juukaan reser-

28

(3)

vikom ppanian lääkäriksi.

Todennäköisesti Roos jo toi tie­

don nuorisoseura-aatteesta Mahlul- le, sillä hän toimi myöhemmin Kar­

jalassa nuorisoseuratyössä. Ainakin hän loi pohjaa vapaaehtoiselle va­

listustyölle. Käytännön kohteeksi jäi kirjaston ylläpitäminen, jo k a oli kyläkunnan yhteinen tehtävä.

Mahlun nuorisoseura perustetaan Syksyllä 1893 tuli M ahlun kansa­

koulun opettajaksi Niilo Lampinen.

Hän oli Jyväskylän seminaarissa valmistunut opettajaksi ja tu tustu­

nut siellä myös nuorisoseura-aattee- seen. Jo syksyn kuluessa asiaa poh­

dittiin ja sitten uudenvuodenpäivä­

nä 1894 oli nuorisoseuran perustava kokous. Säännöissä m äärättiin teh­

tävät: ” M ahlun Nuorisoseuran ta r­

koituksena on herättää ja vireilläpi- tää Mahlun kylän kansassa ja erit­

täinkin sen nuorisossa kristillisyy­

den ja isänm aallisuuden elähyttä- m ää valistuksen harrastusta. T ätä saavuttaakseen m aam m e lakeja noudattam alla koettaa seura hank­

kia tilaisuutta tietojen kartuttam i­

seen tilaamalla ja levittäm ällä sano­

malehtiä, edistämällä lainakirjastoa ja sen viljelemistä, toim ittam alla esitelmiä ja iltamia ym. sopivilla keinoilla” . Säännöille haettiin myö­

hemmin vahvistus ja liityttiin Etelä- Pohjanm aan nuorisoseuraan. Kes- ki-Suomen Keskusseuraa ei tuolloin vielä oltu perustettu.

Paikalla perustavassa kokoukses­

sa oli Lampisen lisäksi Roosin ai­

kaisia kuorolaisia. Nuorisoseura päätettiin yksimielisesti perustaa ja valittiin väliaikainen johtokunta.

Varsinainen perustava kokous oli 1. päivänä huhtikuuta 1894. Se pi­

dettiin iltamien yhteydessä Vanhal- lam äellä. Jo h to k u n taan valittiin Taavi Rams puheenjohtajaksi, Nii­

lo Lampinen kirjuriksi ja jäseniksi Herm an Vanham äki, O tto Lehto- niemi ja H erm an Hietala. Jo h to ­ kunnan lisäksi perustettiin myös huvitoim ikunta.

Toim inta alkoi varsin ripeästi.

Jäseniä liittyi 33 ja ensimmäisenä vuonna pidettiin 4 iltam aa ja 2 hu- viretkeä. T oim intansa aloittivat myös laulukuoro ja voimisteluseura opettaja Lampisen johdolla. N uori­

soseuran varoilla teetettiin kirjasto- kaappi ja lukutupa avattiin koulul­

la, jo ta tuolloin pidettiin Vanhalla- mäellä. Se oli avoinna sunnuntaisin klo 12—6 ilp.

Lukutuvalla oli tärkeä merkitys tuon ajan ihmisille. Siellä opetettiin aikuisia lukem aan, kirjoittam aan ja laskemaan. O pettaja piti esitelmiä ja sanomalehtien uutisista keskus­

teltiin. Ihmisissä heräsi tiedonhalu.

Lukutuvan lehdet haettiin kirkolta kerran viikossa ja näin järjestyi postinkanto Mahlulle ja siinä sivus­

sa kulki kyläläistenkin posti. Näin lukutuvan välillinen merkitys oli suuri, sillä nyt yksityisetkin saattoi­

vat tilata lehtiä.

Samalla kun ihmisten tiedot li­

sääntyivät, tapahtui myös asenteis­

sa m uutoksia ja ihmisten m aail­

m ankuva avartui.

Vireästi alkanut toim inta sammui kuitenkin pian, sillä Lampinen oli M ahlulla vain vuoden. H änen seu­

raajansa Juho Leppälä jatkoi toi­

m intaa, m utta joutui hänkin m uut­

tam aan pois M ahlulta m uutam an kuukauden kuluttua. H änen jä l­

keensä tulleet opettajat eivät välit­

täneet nuorisoseuratyöstä, eivätkä oikein koulunpidostakaan. Lukutu­

pa raukesi, kuorotoim inta loppui, m utta kirjasto jatk oi toim intaansa jotenkuten. N uorisoseura nukkui vv. 1896— 1898.

Taavi Rams kirjoittaa myöhem­

min: ''S ittem m in me kaikki vai­

vuimme horrostilaan. Kunnes taas tu n sim m e v elvo llisu ud eksem m e

nousta ja koettaa uudella innolla toim ia nuorisoseuram me ja kan­

samme hyväksi, johon Korkein m eitä vahvistakoon” .

O pettaja Niilo Lam pinen jatkoi tohtori Roosin alulle panem aa työ­

tä. Nuorisoseura-aatteesta oli ilmei­

sesti keskusteltu jo tohtorin aikaan, sillä m uutoin eivät jäyhien suom a­

laisten mielet olisi kääntyneet asial­

le näin pian otollisiksi.

Tieto nuorisoseuratyöstä oli le­

vinnyt jo laajalle. Saarijärvelle oli v. 1893 m uuttanut tohtori Naren, jo k a v. 1896 perusti Saarijärven nuorisoseuran. Tie, Myllymäen ase­

m alta Saarijärvelle, kulki Ramsin m ajatalon kautta. Tätäkin tietä sa a tto iv a t tied o t n u o riso seu ra- aatteesta kulkea. Tarvittiin vain jo ­ ku, jo k a otti asian järjestelyn vas­

tuulleen. Tällainen oli Niilo Lam pi­

nen.

M ahlulla hän osoittautui avarak­

si valistajaksi ja kansalliseksi herät­

täjäksi olem atta silti ahdashenki- nen. Tanssilla ja piirileikillä oli puoleensavetävä vaikutus ja vaikka seuran toim intaa sen vuoksi anka­

rasti arvosteltiin, ei Lampinen k at­

sonut tanssin pahentavan kenen­

kään eläm ää. Lam pinen valittiin seuran kunniajäseneksi 10 vuotta myöhemmin.

Seuran säännöissä kohta ” m aan lak eja n o u d a tta m a lla ” o so ittaa M ahlunkin liittyneen osaltaan kan­

samme oikeustaisteluun venäläistä­

m istä vastaan. Siemen oli kylvetty.

M a h lu n jä rv e n keskellä o n k a u n is T o lo sen sa a ri, jo s s a o n h a u sk a v ie ttä ä k esäistä su n n u n ta ita . M a h lu n n u o riso se u ra la is ia on k o k o o n tu n u t lä h tö ä v a rte n sa are lle.

29

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

jaksi valittiin Olavi Korhonen ja johtokuntaan Kosti Viinikainen, Matti Yli-Kaatiala, Armas Korho­.. nen, Erkki Moilanen, Aatto Arela, Toivo Peura, Selja Korhonen,

Koskiset m uuttivat pois ja Frans Talaskivi kuoli, samoin seuran pitkäaikainen sihteeri H ulda H arju. Seuran toim innalla oli

Varsinainen nuorisotyön tukipylväs oli sodan aikana ollut opintokerho- toim inta, johon liittyivät sodasta palaavat nuoret miehet.. H eistä

Näytelm äkirjallisuutta tilattiin ja etsittiin sopivia näytelmiä, m utta Frans Talaskiven kynästä syntyi vuoden 1913 kesäjuhlille näytelmä.. "K ahden tulen

Väinö Lankinen Olli Hannula Oili Hannula Arvo Ikonen Olli Hannula Olli Hannula Olli Hannula Markku Aunola Arvo Ikonen Olli Hannula Olli Hannula Tuula Blåiield Tuula Blåfieid

Paavo V esterinen kantoi huolta koko isänm aan m enes­. tyksestä, m utta kotikuntansa L aukaan hyväksi hän toimi

Jalm ari m uutti K euruulle vuonna 1919 Marian- päivän aamuna, jolloin hän sanoi jääneensä junasta H u ttu la n pysäkille.. M uuton syynä olivat vuoden 1917

sa oli Kuula, tri Arvo Koskisen saa- M ikonm äen talo siinä asussa kuin se oli T oivo Kuulan viettäessä siellä