ME MATKUSTAMME
V A K K A -S U O M E S S A
ME MATKUSTAMME VAKKA-SUOMESSA
Helm er Winter
"Kulkija tänne jos käypi sun ties’ sä nähdä voit täällä kau
pungin, joka rauhan on Suomelle tuonut. Vieläkin parhain sen työ onneks’ on syntym äm aan”.
Kustaa II Aadolfin 1617 perusta
m aan .kuninkaan U uteenkaupun
kiin saapuva m atkam ies on aina saanut ystävällisen vastaanoton ja h artaan a käynyt kuuntelem aan y li
oppilas Gabriel Joosepinpoika Le- piiksen (1603) tulkitsem aa "pientä pu:h eitit a U ud e 11 e k a up un g i 11 e” - vih - kosen ajatu sta paikkakunnan erin om aisuudesta: "Iloitse suloinen U u
sikaupunki siitä,, että olet valaistu taivaallisella valolla ;a m uilla au
tuuteen välttäm ättöm illä! Hypi ilosta, koska olet vapaa vihollisen keinoista ja (juonista! Osoita mieli- hyvääsi siitä, että olet p elastettu saatanan kiusauksista ja juonista!
Kohota otsaasi, koska rutto ja m uut erilaiset taudit eivät sinua ahdista!
Riemuitse, koska hallitset niin m onta erinom aista saarta, joista voit hankkia itsellesi puita ja m uu
ta välttäm ätöntä! Ole iloinen Uusi- kaupunki, koska sinulla on niin
m onta vainiota ja ihanaa niittyä!
Lisäksi kan n a Jum alalle kuolem at
tom at kiitokset koska sinulla on ol
lut uskolliset jum alan.sanan palve
lija t ja oikeuteen ja hursk au teen m ielty n y t m a istraatti ja o a vielä
kin! — R iem uitse psalm istan kan s
sa: Ylistä sieluni H erraa ja kaikki m inun sisälm ykseni ylistäkää h ä nen suuruutensa nimeä! Oi te iha
nat kotikaupunkilaiset! M eidän osamme on yhdessä iloita ja laulaa uupum atta Jum alalle ylistyslaulu
ja sellaisen kotikaupungin puolesta jossa h än on an tan u t m eidän syn
ty ä !”
S aatu aan näin "U udenkaupungin uskontunnustuksesta" evästä m a t
kalle voi vierailija, tutum pi tai tu n tein attomamjpi kaupungin M atkai
lutoim istosta K irjastotalossa saada apua ja ohjeita paik k ak u n taan lä hem m in tutustuakseen. Tässä koh
din m atk ailu lau tak u n n an "ju lk a i
sem at syvä- ja väripainosoppaat se
kä U udenkaupungin "k u v a k irja ’’, an tav at erinom aista hyötyä ja tie toja. K un tä h ä n Vakka-iSuomen m atkaopasvihkoseen sisältyy selos
tus U udestakaupungista ja sen m a t
kailukohteista ja (halukkaiden saa
tavissa on vielä vartavasten koulit
tu ja nuoria nähtävyydet hyvin tu n tevia opastajia, ei liene tarpeen vakkasuom alaisten pääkaupungista tässä kohdin sen enem pää puhua.
— S ensijaan voinee olla hyödyllis
tä p ereh ty ä U udenkaupungin ta- m okkaan ja toim eliaan m a tk a ilu lautakunnan pääpaikasta tehtäviin kiertoretkienm ahdollisuuksiin T un
tu u siltä kuin itsestään tarjo u tu isi
v at suositeltaviksi: 1) Saaristoret- keily, ;2,) Pohjoinen, K alevanpoi- k ain re itti ja i3) Eteläinen, Vakka- Suom en k ulttuurikierros. K ukin v apaavalintainen retk i kestäisi vuo
rokauden ja päättyisi parhaiten lähtöpisteeseen U uteenkaupunkiin, jossa on kohtuulliset m ajoitus- ja ravitsem usm ahdollisuudet.
1. Saaristoretkeily
Om alla m oottoriveneellä tai Ka- laran n an m oottorivenepirssistä vuokratulla veneellä te h ty saaris- to retk i kauniilla kesäisellä säällä on liioittelem atta ihastuttava. S isä
satam asta ohi M erenkulkijain muis- toankkurin M atsepän aukkoa V e
neveistäm ö ja ns. Zachariassenin ("S ak u n ”) saha ja siihen liitetty S uukari oikealla ja ”Ensm äine nokk” ”M arom aa” (M adonmaa) ja Iso Vilissalo vasem m alla. S aa
ren kalliolla kohoaa Valliimäeltä siirretty entisen K loothuoneen
”Turlha-paviljonki”. Satam assa oi
kealla Saunasilta, U udenkaupungin teollisuuslaitoksia —T elakka (Isak- son, Malen, Eriksson). Varvimäki
— H epokarin alkavan suursatam an laiturit.
slson-Vilissalon nokassa kääntyy kurssi. Katsom m e iHitlerin voiton- m erkiksi louhittua kalliota, jota ly
hyen ajan koristi ”Suomen suurin nostokurki”, A unuksen linnasta tai Petroskoista tuotu ja sotasaaliina takaisin luovutettu. Salm ea aikoi- naa suunniteltu m ainioksi luonnon- luom aksi allatelakaksi. T austalla Ykskoivun suosittua huvila-asuius- aluetta. Lahden pohjukasta M ata
lan kohdalta kapea kaivanto K asar- m inlahteen ja Salm en kartanon tie
noille — W asaborgin kreivin omis
tam a — B ertelskiöldin Mainiemi- kö?
Ohi V artiovuoren — vanhim m an rannikkopuolustuksen etapin, jolla vartio tu let m uinaisaikoina ovat vaarasta ja vihollisesta v aro itta
neet. Vartiovuori, surujen, ta p a turm ien, kuolem an vuori — Sund- holm an aatelisvoudin Rasmus Ola- vinpojan ja rippikirkossakävij ä- seurueen hukkum iskohta — m istä tarkem m in Vanhan kirkon votiivi- tauiu vuodelta 1654. iMuut surm at unohtam atta. Ohipurjehtinieiden nie
miä kalliossa. Oikealla Liisan kallio nyk. jo Varesm aahan kiinni kasva
nut, kertoo surullisen tarinan k a rta non herrasta — ensiyön oikeudesta
— uskollisesta Liisasta — hänen sur
keasta surm astaan — kostosta, joka ylpeän h erran vei kuolem aan ja kadotukseen.
Sundholm an suurkartano, jonka aluetta ennen sanottiin lääniksi, keskiajalta olevine kellarem een, taideteoksineen, englantilaisten am pum a tykinkuula seinässä, villi-
viiniköynnöksiä, m uistoja, tarinoi
ta Flemingien, Tjäderien, Aminof- fien ajoilta, jos pääsem m e k u u le
maan.
Edelleen V ähä^Puntarin salmea.
K ohta näkyy ^K aapelihuone”, jo n ka kohdalta ensim m äinen m eren alainen yhteys U usikaupunki—
G rissleham n-linjalla solm ittiin 1869.
K aapelin toi C aroline-laivalla k ap teeni Galile. Tapauksen ikuisti To
pelius "U udenkaupungin rä ä tä li”
runossaan. — L aut veden tuolla puolen P äiv äran n an kansakoulu, Kytämäiki — kuulun Chydenius-
£uvun kehto, Heikkalanpään nie
mi ja talo. — K ansanhuum ori k e r
too seudun ensim m äisen asukkaan m eren saalista nostaessaan h ih k ais
seen: ”iHei, kalan pää”, josta m uka nim i olisi saanut alkunsa. Olisi siel
lä etääm pänä P itkäluodon puhtissa vielä nähtävissä viim eiset m aatu v at jäännökset U udenkaupungin porva
rien Sandbäckin, Ertm annin, Ram- sellin, Blomin ym. laivoista, jotka englantilaiset Oolannin sodan aika
na kätköpaikasta löysivät ja p o ltti
vat.
Veneemme on kuitenkin k ään ty nyt Kiittämään ran to ja Ison P u n ta rin kaapelrsalmea Oriluodon ohi väljem m ille vesille. Jo k u väittää V aresm aan ulkopuolella olevassa karissa olleen ”k aak in p u u n ”, jossa Sundlholman alustalaisia olisi t a r peen tullen ruoskittu. T arina lienee keksitty, m u tta k u kapa sen niin varm aan tietää. — S aaren nim etkin tu n tu v at tarin o itaan kertoilevan.
Mikä on esim, H ertukainen? Nuhja, Hanko, Kouklaine, Seikonm aa ja R uuhkan, voisivat kätkeä m uistaja
vakkasuom alaisten tarpeellisista, puusta tehdyistä tarvekaluista, k u ten ^nuijasta”, ” (h ein ä) hangosta”
” Ovesi) koukusta”, ja ” (päreseikos- tä ”, ja ”ru u h istä ”. Sanoohan aikoi
naan Lepus, G abriel Joosepinpoika että kaupungilla on ”niin m onta saarta, joista voit h an k k ia itselle
si puita ja m u u ta v älttäm ätö n tä”.
E n tä nykyiset ”A m eriik k a” ja
"A u straalia”, oikealta nim eltä Iso ja Vähä Humalisto, jo itten k e rro taan aikoinaan olleen sala k u lje tta jien, ”lu ren d reijarien ” parhaita, kätköpaikkoija, joihin H äm m istä tultaessa poikettiin.
M atka edistyy ohi V aakuan, Hummin, K oiviston ku u lu n m atkai- lusaaren taitse, H ylkm yksen re ittiä avom erelle ja H arm aak aria päin, m u tta k ään ty y sitten vuonom aisen kauniiseen Syväsalm een, jossa ai
koinaan Suom en suurin höyrylaiva
”K ronoborg” m ahtui kätköpaikas
saan odottam aan kovaa kohtaloaan, se kun joutui sotakorvausaluksena vaativan v o ittajan haltuun. Syvä- salm esta tulem m e K irstan väylälle.
H oukutus on suuri lähteä oikein isolle m erelle Isonkariin, E nskärin m ajakkasaareen, jonne tu n tu u hou- kuttelevan halu tutustua ”meren kasvoihin”. On kuin seireenien la u lun tapaan kutsuisi sinne uuskau- punkilaisen runoilijan Arvid Mörnen
”(Bäklandets vackra M aija”-runo, jonka jo tk u t v äittäv ät Isonkarin m uistoihin liittyvän. S ävelhän on m uuta alkuperää, ja vapaan suo
m ennoksen ”Seiskarin S iiri” vie ajatukset Suom enlahdelle. E nsin
m ain ittu a otaksum aa, ajatu k sen leikkiä, tukee ehkä toteam us, että
Mörne mm. U udenkaupungin 300- vuotisrunossaan, puhuu E n sk ärin ystävällisesti vilkkuvasta m ajakas
ta. Isonkarin m ajakkasaari y stä vällisille asukkaineen, m ahtavine m a j akkatorneineen, silm änkanta- m attom ine m erim aisem ineen on ehdottomasti ensiluokkainen m at
kailukohde ja om alaatuinen unoh
tum aton elämys. Enää nykyi
senä radion ja television kautena ei pidä paikkaansa isonkarilaisesta kertova leikillinen sananlasku, jo ka sanoo heikäläisen ihm etelleen:
"M ikä tommone oo”? sano isonka- rilaine, ku ihmis e näk.
Jos emme sään, aaltojen tai ajan vähyyden takia uskaltaudu m eren armoille, on hiem an lyhyem pi ja helpompi Putsaaressa käynti. Sinne houkuttelee ensisijassa tieto säily
neestä salaperäisestä piilokirkosta, jonka vanhim pien m uistojen k erro taan ulottuvan niihin aikoihin, jo l
loin ”lootolaiset Calandis” suom a
laisten joukossa ensim m äisinä oli
vat päässeet kristinopin tuntoon.
N ykyisin P utsaaren ”kirkko” a rk i
sen m atk ailijan m ielestä m u istu t
taa lähinnä vaatim atonta latoa, m u tta sen k attoristi, paanukatto, pyhim yskuva, ”fatipyssy”, seinien nim ikirjoitukset, vuosiluvut, e rä it
ten tietojen m ukaan jo 1500'—1600- luvun laitteesta, ja pieni ym päröi
vä hautausm aa v irittäv ät ihm een h a rta a n tunnelm an. T arina kertoo nyk. huoneen rak en n etu n aikai
semman, pahojen ”ylioppilaitten”
polttam an kirkon raunioille. Y lem pänä kirkon takana vuorella on pyhä lähde”, jonka "syvyyttä ei ole saatu m itatu k si” ja jota m yö
te n olisi y h tey ttä "m aapallon toi
selle puolelle”, Kiinaan? Näköala vuorilta, jossa on ollut m erim erk
kejä, kaasoja, sodanaikaisia tähys- torneja ja langaton lennätinasema, on suurenmoinen joka suuntaan — aavoille ulapoille ja m antereen puoleisiin satoihin saariin. Itse k y lässä, jonka suojainen satam a on saaren itäosassa, m ahdollisuus pe
reh ty ä pienen k alastajakylän e ri
koisuuksiin ja elintapoihin. P utsaa- reen, kuten m uuhunkin U udenkau
pungin saaristoon on viime vuosi
kym m eninä syntynyt runsaasti h u vila-asutusta, joka kesävieraille tarjo aa m ahdollisuuksia vapaaseen ja reippaaseen lomanviettoon, u in tiin, kalastukseen, purjehdukseen, m oottoriurheiluun, virkistykseen neitseellisen luonnon, auringon paahtam inen, sileiden kallioiden ja vihreiden vesien vaiheilla.
iSaaristoretkeä voimme edelleen jatk aa Kuusistoon, Tevaluotoon, Lyökin luotsiasem asaareen, K urul- m iin (K uddholm ) tai uskalletuim -
<min ihan V ekaraan, ”rääkkikalas- tussaareen ” ja ”savukalasaareen”
asti hylkeitä ja viikareita am pu
maan. Turvallisinta on ehkä pistäy
ty ä maissa Lyökissä, josta jo jo ita kin vuosia on ollut m aantieyhteys V inderin salmen, Pyihämaan kautta yleiseen tieverkostoon. Lyökin saa
riston luonnonkauneutta ja kesti- ystävyyttä ihailtuam m e lienee jo aika kääntyä kotoista m ajapaikkaa U uttakaupunkia ta i Koivistoa, Suo
m en ainoata saaristoretkeilym ajap kohti. M atalakulkuiset veneet p ä ä sevät sisäreittejä, Ruotsinvettä, Vel- hovetta — huomaa vanhat, mielen
kiintoiset nimet — M ajamaan, H aukharjan, Pirkholm an "kaapin”, Koiraluodon, Vohdensaaren, Tam- mion, Otaniemen, Saksantaalarin, Karilaisen, Seikonmaan — t.ai k ier
toteitse m anteren tuntum assa Mus
tan, Pähkinäisen, Hiun, Janhuan, Häpöniemen eiii Winterinnokan: ja Telakan vieritse ”ko to satam aan”.
Selvempi on paluum atka kuiten
kin ulompaa syväkulkuisem paa reittiä. Alholman ulkopuolitse, Le- päjsten ja Haidustem harm aan gra
niitin suurlouhossaarien, Viisas ten- karien, Heinästen ja Ruuhkarin klo
pin ohitse päädymme pian perille.
— "Viisasten” m ainitsem inen voi
nee antaa aihetta, hiem an n u rk k a- patrioottisesti m ainita, m iten m onta
"viisasta” sivistyssukua Uudenkau
pungin saaristosta en lähtöisin.
Oman panoksensa maamme sivis
tyseläm ään ovat em alia alallaan antaneet m uiden m uassa sanistom- me suvut, kutien Lindberg, Vehas, Rostedt, Liljestrund, Luotonen, Berglund, Kandelin, Lopmeri, Sö
derlund, Saliin, Tevaluoto, Lilje- hind, Lindström, Palmros, Hellsten, Paasio, Airo, Saarilahti m uuutam ia mainitakseni. (Anteeksi pitkät ni
miluettelot!)
Sisäsaariston ihailijat ehkä m ie
luummin haluaisivat perusteellisem min tutustua ”arkipelagiin”. Siispä Lepäisten kohdalta poikkeamme Melsan, Jatketun, Rukkim aan Sor- m uskiven ja Kaitun välitse V aaral
lisen’ Pirunsillan kau tta Morsse- m enkarin ohi satam an redille toki matikan varrella! neuvottuam m e h a
lukkaille reitit Niseräisiin ja l ä h e tyssaarnaajien” Korsaareen. ”Lu- kem attom ien” tuloreittien joukosta
voisimme vielä K irstan salmen
"M aailman läpeä” pitkin Heinästen, Koumhaaran, Laajom ja Sunninkarin (Tuokonsaaren) ja Hangon välitse p urjehtia K oulum estarin karin ja Kouklaisten vieritse saapua Hangon aukolle, jossa syntinen ihm inen m aallikkosaarnaajan sanojen m u
kaan on kuin ”ravistunu puuäm pär Hango aukoll”. Mitta tietä purjeh- dim m ekaan tulemme kuitenkin Koi
vistoon, jossa m atkailum ajan eh- tcisat em ännät, Koiviston Jenny apulaisineen huolehtivat m atkaili- joitten hyvinvoinnista ihan suoma
laista saunaa ja melkoista mökki- m ajoitusta myöten.
S atam an suulla U udenkaupungin P ursiseuran m uistorikas P ietarin - k a rin p aviljonki tarjo aa p arh aita antim iaan m ieluim m in m u itten p u rjehdusseuralaisten n a u titta v a k si. Emme p u h u vielä m itään m e- renm ittauslaiva K las H ornin saa
m isesta ran tak ah v ilak si U udenkau
pungin n ähtävyyksien lisäksi. Asia on vielä to iv eajattelu n varassa. — M utta jo nykyiselläänkin on h a lu k k ailla m ahdollisuus p ereh ty ä U u
denkaupungin, m eren kaupungin
”iki-ihanan” saariston n äh täv y y k siin ja m uistoihin. O lette te rv e tu l
leita!
2. K A LEVANPOIK AIN KIERROS
Pohjoiseen V akka-Suom een suun
tau tu v a kierroksem m e lähtee R uo
kolan "jo u tsen järv en ”, vanhan Er tm ani n O lu tp ry k in k u lm asta ohi Saarniston, GVCaurumaan rukous
huoneen, K yynisten kylän, ohi Tor- lalhden kartan o n — aikoinaan S v in hufvudien, tohtori Cum eniuksen ja
R osendahl-suvun om istam an, yli M ännäisten joen, joka aikoinaan oli vakkasuom alaisten vanha v altaväy
lä. (Kevättulvien aikaan voi into- m ielinen kotiseutum ies vielä sou
tuveneellä soutaa aina M ännäisten koskelle asti. — Meidän k u lkuneu
vomme auto tai mopo k u ljettaa k u i
ten k in helpom m in joko Lyökin tiel
le m eren tuntum aan, taikka m ie
luiten Pyhämaathan, tu tustum aan m aankuuluun uhrikirkkoon, jonka m eren k u lk ijat ja m uut m atkam ie- h et uskovat pelastavan m erihädäs- tä, haaksirikosta tai m uusta tu r miosta. Uhriikirkon seinäm aalauk
set 1060-luvuitta, jotka kuvaavat V apahtajan eläm änkohtalotta, ovat harvinaisen arvokkaat ja m ielen
kiintoiset. K irkkom aan sankarihau
dat ja erikoislaatuinen seurakun
nan pappien m uistokivi h e rättäv ät h a rta u tta m atkailijan mielessä. Ai
van uhrikirkon vieressä on p itäjän uusi kivikirkko vuodelta 1804. K ir
kossa A rvid L iljelundin a ltta rita u lu "K ristuksen k irk astu s” ja p itä jäläisten äsken lahjoittam a ”Rau- m a”-nim inen votiivilaiva.
P itäisiköhän k irkolta vielä p y r
kiä P a m (p u )rin niem een tu tu stu m aan pyhäm aalaisten k alastu k seen? Sananlasku tosin leikkisästi pistelee sanom alla: ”K atos voim a”
sanos Pyhäm aan poek, ku silaka oijens”, m u tta m itä erinom aisinta siikakeittoa voisivat p itäjän yritte- liäim m ät m a rta t m atkailijoille m aksusta valm istaa. P am rin nie
m estä m uuten aikanaan viim eiset K alevanpojat ”ihuutain p ark u in ” lähtivät kristinuskon tullessa "p u naisilla paasilla” p urjehtim aan
m uille m aille vierahille. Vaikka Pyhäm aa, nykyinen "'mansikkasaa- ri” onkin harvinaisen m ielenkiin
toinen m atkailukohde, lähdemme ehkä osittain entisiä jälkiäm m e ta kaisin P yh äran n an puolelle, m ik ä
li ei joku ystävällinen kylänm ies veneellään kuljeta m eitä suoraan yli lahden P yh äran n an kirkolle, jo ka ark k iteh ti J. Stenbäckin rak en tam ana suom alaiskansalliseen ty y liin on p itä jä n kaunistuksena. H au
tausm aalla inkeriläisten piispan, rovasti S. J. L aurikkalan m uistoki
vi (1960). H iem an päätiestä sy rjäs
sä, Rihtniem en kärjessä on ns.
"Vihityn m aan rin k i”, jota pide
tään kristillisen ajan alkuvaiheilta peräisin olevana kivilatom uksena.
Jos m atkaväsym ys jo on ru v e n nut uhkaam aan, on hyvä tilaisuus lepoon ja terveydenhoitoon joko
"P y härannan K ylpylä ja lepokodis
sa” tai Lom aliiton omistam assa
"ILänsir annan lepokodissa”. Ne, jotka eivät pysähdy viipym ään m ainituissa keitaissa, pistäytyvät tutustum assa m aanviljelijä D. J a la van lahjoitukseen perustuvassa Ko- tipuutarhaopistossa R eilan kylässä.
P yh äran n an jätetty ään m atkaili
ja seuraa van k erran pysähtyy iki
vanhaan U ntam alan kylään, jonka h iek k ah arju lla — ennen monien tuulim yllyjen koristam alla — on m aam m e tunnetuim piin kuuluva m uinaiskalm isto, P. P ietarin n i
m ikkona U ntam alan kyläkirkko ja sen vierellä tarinoitten kuvaam a, kuulu ”Kalevanipojan vikatteen- stik k u ”, joka lopulta on h avaittu vainajan hautakiveksi. K y län m u i
naism uistoihin kuuluu vielä kaksi
pikkukuoppaista uhrikivea. Laitila- laisyntyisen liikemies Otto W alli- nin lahjoittam aa S ärk in taloa on y rite tty säilyttää erikoisena talo- museona.
Laitilassa on varsinkin k irk o n k ylän seutu — nykyaikaistum ises- taan, kaupunkilaistum isestaan ihuo- liimatta — m itä m ielenkiintoisim pien m uistojen värittäm ä. M aan
mainion ”k an ap itäjän ” — jonka v aa
kunassa punaihelttainen kultakukko kiekuu — parhain nähtävyys on Pohjois-Suom en laam anni H artikka Jaakonpoika G arpin 1468 ra k e n nuttam a harm aakivikirkko h ilja k koin paljastettuine ai freskom aala- uksineen. K irkonkylän Rukoushuo- neenm äessä on runsaslöytöinen m uinaiskalm isto. M uinaismuistoj en h arrastaja varm aankin h akeutuu jollekin L aitilan viidestä m uinais
linnasta, k uten K irkkelinnaan, H autvuorelle tai Seppälän linna- vuorelle, jonne nykyisin voi päästä autolla. K alevanpoikain tarinoita on vielä taannoin elänyt runsaasti varsinkin U ntam alan m uinaiskylän ja nykyään kuiv atetu n Valko jä r ven, lin tu järv en vaiheilla. — Myö
hem pien aikojen nähtävyyksiä lai- tilalaissyntyisen piispa E erikki So- rolaisen kellari m uistolaattoineen Sorolan kylässä. — Laitilan talon- poikaisaateliston parhaim m istoa edustaa kunnialla seitsem än p e rä t
täisen Sam uli S im ulan suku, jonka rak en tam at kilom etrin p itu iset k i
viaidat erikoislaatuisena m uisto
m erkkinä todistavat m enneiden su kupolvien sitkeän sisukasta ra i
vaustyötä. "L aitilan v aarin a” on Sam uli Sim ula m u rrek irjailijan a
h e rä ttä n y t laajem m altakin (huo
m iota antaessaan ”V älilän Mikon
sa” p arh aitaan " p ra a k a tä ”. L avean L aitilan m onet luonnonnähtävyy
det, mm. ”Suom en suurin v ah tera”, P e tte r P alm usen vuosisatainen m änty vanhus, M orom äen ja m u u n kin p itäjän "m ätän ev ät” m oroki- vet — m ainiona m aantientekoai- neena, V alkojärven 1,11 lintulajia, joilhin viim em ainittuihin m yöhem m in ovat liitty n eet kom eat fasaa
n it tym., ta ita v a t viivyttää m atk a
m iestä ehkä liiankin kauan yksi
päiväisellä kierroksellam m e, m u tta jatkaaksem m e reippaasti loppuun käännäm m e kulkuneuvom m e erin om aista ”au to strad aa” p itk in K a
lantiin (ent. U usikirkko Tl.).
Täm ä vakkasuom alaisten v arsi
naisen syd än p itäjän nim i ensim m äistä k e rta a hääm öttää jo a rab ia
laisen m aantieteilijä Idrisin m a i
nitsem ana vuonna 1154 — vain A buw a (T urku) ja S atak u n n an R avannin kylä tässä suhteessa iäl
tään ja m aineeltaan pysty v ät kil- pasille. Tutustum m e tieten k in en
sin pitäjän p arhaaseen n äh täv y y teen, jo 1300-luvulla rak en n ettu u n Pyhän Olavin ” uute en” nim ikko- kirkkoon. K irkon seinissä ensim m äisen nim eltä tu n n etu n taiteili
jam m e P ietari H enrikinpojan m e r
killiset ai secco m aalaukset, jotka 1470-luvulta alkaen m onivärisenä
"k u v araam attu n a” opettivat se u ra kuntalaisille syviä eläm äntotuuk- sia. Nykyisin m u stu n eitten ja osit
tain hävinneidenkin, välillä kalkki- laastin peittäm ien kuvien uusinta- restaurointia, entistäm istä, odote
ta a n hartaasti. K ansallism useoon
on siirretty K alannin ihm een iha
na P. B arbaran alttarikaappi, jon
ka ta rk k aa jäljennöstä k a iv a tta i
siin entiselle paikalleen. E räitä p y himys veistoksia ja m uita kirkko- m uistoja on säilössä kirkkom useon suojissa. Raimo A arraksen v ä rik u vallinen "K alannin k irk k o ”-vihko- nen on oivallinen opas.
K irkkom aalla tutustum m e Jussi Vilkaisen veistäm ään sankaripatsaa- seen, K arjalaan jääneiden m uisto- kiveen ja p itäjän merkkimieihen,, opettaja F red rik A allon h a u ta k i
veen. Rukoilevaisten johtomiehen Efrailm Jaak o lan patsas Orivolla ja
"paim entytön” Liisa E erikintyttä- ren m uistokivi Santtion kylässä k ertovat seudun voim akkaasti p a lavasta H erran tulesta.
K irkon lähettyvillä M ännäisten kosken vaiheilla on ollut toim eliait- ten vakkasuom alaisten kuulu m arkkinapaikka, jonka aih eu tta
m aa kilpailua T urun p orvarit k u u luvat kadehtineen ja pelänneen.
M ännäisille K ustaa II Adolf itse paikalla k äytyään v. 16116 perusti U udenkaupungin. M ännäisten joen kauppaväylän m adaltum isen ja sa
tam an puutteessa k aupunki ku ite n k in kuninkaan käskystä vuotta m yö
hem m in siirrettiin nykyiselle p ai
kalleen.
M atkailijoita kiinnostavat K alan nissa myös M ännäisten vanhan ra u taru u k in säilyneet rakennukset.
R uukin m enneisyys samoin kuin p itäjään aikoinaan kuuluneen Sundholm an, Nils K ijlin Uussaa- ren ja Torlahden h e rra sk artan o t varm aan vielä ta rjo av at tarinoin
nin aiheita tuleville kirjailijoille,
m ikäli niitä eivät enää jaksa herätellä K alannin monet m uinais
löydöt, pronssikautiset hiidenkiu- kaat, Elkkyisten M aripanvuoren
"H iittenpiikain rinki", lukuisat vi
rolaisperäiset K alevanpoikain ta r i
n at ja K alevanpojan kivi. — Jo s
kaan m atkam ies ei en n ätä lyhyellä käynnillään K alannin "tarinam aa- ilm aan" perehtyä, tuntee hän toki liikkuvansa vakkasuom alaisen h e i
m on pyhim m ällä m aaperällä, jossa vuosisataiset, vuosituhantiset m uis
tot yhä elävät.
Ennen kuin K alannin jätäm m e, pistäydym m e tutustum assa kunnan nykyisin om istam aan Oskar Rau- lan kotiseutum useoon. 'Lopullisesti kuntoon saatettuna tulee täm ä ko- tiseu tu k irjailija F. M. K arrakosken järjestäm ä talomuseo antam aan h a
vainnollisen kuvan vakkasuom a
laisten entisestä olosta ja elämästä.
K ierroksem m e viim eisen osan voinemme — jos aikaa riittä ä p ä ä t
tää loppum atkan varteen jäävän riippakoivuisen, hjyvin hoidetun U udenkaupungin hautausm aan p y hän puiston tarkastelun. Siellä le päävät viim eistä untaan m onet k au pungin m ahtavuuden ajan suurpor- v arit sukuineen: papit, opettajat, kauppiaat, kapteenit, m erim iehet ja tavalliset pieneläjät, jotka aikanaan y rittiv ä t parhaansa kotokaupun- kinsa puolesta. M erikaupungin eri
koispiirteenä voi jostakin hautaki- vestä lukea sanat "h au d attu T yy
neen valtam ereen5'’, "siunattu Köö
penham inaan” tai "hautapaikka tuntem aton”. Ihm eissään on moni pysähtynyt katsom aan h autaus
m aan lounaiskolkan alkuaan n e l
jän valkorunkokoivun varjossa ko
hoavaa pien tä hautakiveä todetak
seen kivessä vain kultaisen nuotti- pinnan, jossa nuotit a ja gis. K ir
jaim et ovat 1860-luvulla Salm en k artanon lähistöllä lum ihankeen jäätyneen säveltäjä-kirjailija Axel G abriel Ingeliuksen nim ikirjaim is
ta m uodostetusta aikoinaan tu tu sta nim im erkistä. T raagillinen voi olla runoilijan kohtalo.
Murheellisen alakuloisia m ietteitä herättävät vuoden 1918 kapinan, kansalaissodan kauhuissa surm ansa saaneiden hautakivet, jotka m ykäl
lä kielellään kertovat tarinaansa kansamme kohtalon vuodelta, jonka verestä toki Suomen vapaus lähti versomaan.
Palaam m e takaisin kaupunkiin
— keskuspaikkaam m e henkisesti rikastuneina perehdyttyäm m e eräi
siin Suom en synnyinseutujen rik kaisiin muistoihin.
3. V A K K A SU O M A L A IN E N KULTTUURIKIERROS Tänään oppaamme houkuttelee m atkam iestä m ukaansa "k u lttu u ri- kierrokselle”. H yvänä ponnahdus
lautana ja lähtökohtana h än p itää K alakylän monia 'historiallisia k ulttuurim uistoja. Intom m e h e rä t
täm iseksi hän m ainitsee U udenkau
pungin kan tak y lät: Pietola, M äy- hälä, Ruokola ja Sorvakko, vanhan yli 300-vuotisen kinkon ja koulun, ruotsalaism uistojen värittäm ät Wa- saborgin, B altsarborgin, Liljedals- gatanin, Blasietholman säilyneet paikannim et, y rittääp ä esittää p e
risuom alaisen V allim äen m uinais
in ytologisessa W a'lhalla-muodossa, kertoo Suom en ensim m äisestä eli Joungin lasitehtaasta, ja Suom en viim eisen alkem istin A ugust Nor- denskjöldin k u ltap ajasta ja ylistää U udenkaupungin rau h an (17211) m erkitystä. Em m ehän näinollen voi olla suostum atta ja lähdem m e siis eteläiseen V akka-Suom een lisää k u lttu u ria hakem aan. "K u lttu u ri on hyvää, sitä pitää saada lisää" v ih jailee joku irvileuka m arg ariin in nykym ainoksia m uunnellen.
Y ritäm m e Loikalahden tietä m yö
ten suunnistautua eteenpäin, m u tta n ähtävyyksiä on jo alkuun h id as
tu tta v a n runsaasti. Vasem m alla h ä viävän Rlasieholm an eli suom alai
sem m in Plaassiholm an sivutettaes- saimme — joku m uistaa vielä P la a s
siholm an keisarinkin — v äittää to i
nen näkevänsä Ison vihan aikaisen vallituksen jälkiä Sorvakon puo
lella, jossa U rheilukentän vaiheille u lottuu kaupungin "kaunistuslauta- kunnan" istuttam aa lehtikuusim et- sikköä.
S euraavat näkym ät ovat R au ta
tieasem a vasem m alla — m atkaili- jatihan k ä y ttä v ä t pääasem an sijasta iK alarannan pysäkkiä. — O ikealla kom eanlainen K unnalliskoti ja ylivetona P iirim ielisairaala, jonka u lja a t rakennukset todistavat y h teiskunnan huolenpidosta kova- osaisim pien kanssaihm isten hoidos
sa. Alue oli aikaisem m in Reservi- kasarm ina, jossa u lja a t v arsinais
suom alaiset sotapoikam m e vuosisa
dan vaihteille asti h a rjo ittiv a t so
tataidon alkeita. Kasarm inlaihti ja P atterin k allio vieläkin m u istu tta vat näistä "sotaisista ajoista”.
P atterin k allio n lähettyvillä, m aantien tuntum assa on kirkas luonnonlähde, jonka lähellä runoi
lija-säveltäjä Axel G abriel Ingelius tapasi m atkansa pään, talven jä ä tävässä lumihangessa. Topelius on kauniissa runossa poism enneen m uiston ikuistanut. "K aupungin poja", reippaasti toim iva kotiseu
tuyhdistys ehkä piakkoin pjystyttä- v ät paikalle m uistokiven?
Tulem m e Salm en kartanoon. Tä
tä W asaborgin kreiville k u u lu n u t
ta säteritilaa on väitetty Topeliuk
sen "V älskärin kertom usten" Mai- niem en mahdolliseiksi "esikuvaksi".
V äitteen tueksi on esitetty v e rtai
luja B ertelskiöldien vaiheisiin, to d ettu välim atka T urkuun sopivak
si. Onpa joku ollut Salm en m ailta löytävinään linnanraunioita. K us
ta a K ustaanpojalle läänitettyyn (kreivikuntaan m ainitaan 800 talon kuuluneen "pääkaupungin Wasa- borgin (U udenkaupungin) ym pä
ristöstä. Suuri oli kuninkaanpojan lääni"!
R etki jatkuu. Tuskin pysähdym m e V anhan piian kallion kohdalle saam aan varm u u tta tulevasta koh
talostam m e, niinkuin takavuosina taikoihin luottavat nuoret tekivät.
— T ienhaarassa voimme poiketa Flem ingien ja Am inoff ien Sundhol- m aan, jonka "lääni" varhem m in ulottui laajalti ym päristöön ja saa
ristoon. Emme ehkä poikkeakaan kartanoon, koska jo ”saaristoretkei- lyllä” kuulim m e ja näim m e tä r keim m ät tiedot siitä. Lähdem m e A rvassalon tienhaaraan ja joudum m e vanhan tavan m ukaan v astaa
m aan vanhaan kom pakysym ykseen
"A rvas m ikä o A rvassalon koira nimi o Arvas!", joka jo itseensä kätkee vastauksen. — Tie kulkee ohi P äivärannan koulun, jossa
"kansankynttilä" jo vuosikym m e
net on seudun nuorille tiedonva- loaan tuikkinut. Kapeata, pitk ää siltapengerrystä kulkee tie Lautve- den tuntum assa K ytäm äen kylään, joka m ainitaan tunnetun Chyde- nius-suvun syntym äsijana. P aikal- listarinat kertovat "kytän" — m et
sästäjän saapumisesta näille main ja hänen poikiensa, sen ajan
"seitsem än veljeksen” yhtä mo
nesta perintötalosta, joitten n i
m et säilyttävät veljien nimet, Rannem pana kohoaa Heikkalan- pään ("Hei kalan pää") talon r a kennusryhm ä. H etken vielä a je t
tuam m e saavum m e Lokalahden eli Lokalan siistiin kirkonkylään, jossa ei "lokaa" tunnu olevan m ailla h a l
meilla. Nimen — toistaiseksi selit
täm ätön — alkuperä, ilmeisesti on
kin toinen. Lokalahden kirkolla viivähdäm m e m ielelläm m e h etk i
sen. T yyliltään erikoinen, läpikäy
tävä kellotapuli (1733) h erättää huomiota. 1808—09 vuoden sodan m uistoja liittyy kirkonseutuun mm.
sotilaiden hauta-alue kirkkom aan itäsivulla ja Lokalahden tais
telussa kirkon lävistänyt ty k in k u u la. Vapaussodan m uistopylväs, jä ä käri vänrikki Y rjö K askisen m uis
toksi, on Jo h n M unsterhjelm in veistämä. Vapaussodan san k arih au dan m uistom erkki on Jussi Vikai- sem työtä. — E htim ättä perehtyä pitäjän luonnonkauneuteen ja n ä
köalapaikkoihin H ahtem aan nie
m een V aranpään .kylässä, Lehrnä-
m aan Kaasavuoreen, Kelon P ärkän- eli Morsiusvuoreen, emme k u ite n kaan unohda P alkkisten kartanoa, piisipä Bero II Balkin syntym äkotia, P ietinalhon tilaa kum m an nim ensä takia, joka alkuaan on ollut P ätsin alho, ja varsinkaan historiallista H erm ansaarta, aikoinaan Flem in- gien, K othenien, S ö d erm an ien ja K askisten omistamaa. Nykypolvi vielä hyvin m uistaa kansanedusta
ja Juho Kaskisen, Loka lähde n kei
sarin, lu ja t o tteet vakkasuom alais- ten etujen hyväksi.
Taivassalon tietä edelleen ajaes- samme kotiseutum ies koettaa k u u lostella "P inipajun f likkojen" velli- kellon kilkatusta, m utta se lienee jo sekin vaipunut m uistojen jo u k koon m onien m u itten "k an san ru nojen” m ukana. Taivassalon k ir
kolta aluksi käännym m e länteen päin vieraillaksem m e K ustavin kuulussa kulttuuripitäjässä, jonne lähinnä ’ ’m a a nt ien e uvos ’ ’, kam ari- neuvos, varatuom ari A rth u r J a la k sen toim esta on erinom aiset m aan
tie- ja lauttayhteydet. Tutustum m e ehkä ensimmäiseksi K ustavin v.
1783 rak en n ettu u n puukirkkoon, joka arvokkaine kirkollisine esi
neineen h erättää kävijässä h artaan tunnelm an. K ustavilainen auliisti esittää kuntansa nähtävyyksiä ja erikoisuuksia, kuten Flem ing-su
vun m etsästysm ajaa Kaurissalossa, k irjailija V olter K ilven syntym ä
kotia ja hautam uistokiveä. Pohjois- V artsalan ja Rahin kappelim uisto- m erkkejä, m erenkulkuneuvos A ntti V ihurin syntym äkotia ja m usiikki- miehen, pianotaituri Kosti V ehasen vanJhuudenkotia K otikalliota ja sen
kreikkalaistyylistä, pylväspäätyistä m usiikkistudiota. K ustavin taiteel- lis-kirjallinen nim iluettelo m ain it
see mm. nim et Ew ald Ferdinand Jahnsson, Kallioniemet, Kilpi- veljiekset ja V ehasten suvun unoh
tam atta liioin kustavilaissyntyisiä, ruotsinkielisiä kirjailijoitam m e, k u ten H agar Olssonia ja A hvenan
m aan kuvaajaa S ally Salm ista. — Vuosnaisten laiturista on m ahdolli
suuksia päästä k alastajien m ukana Brändöhön ja A hvenanm aalle asti.
E hkä lyhyen kierroksem m e p u it
teissa k u itenkin palaam m e omia jälkiäm m e takaisin Taivassaloon, mikäli ei onnellinen sattum a k u ljet
taisi m atkam iehiä m eritse H akken- p ään satam alaituriin, jonne auto olisi k ierto tietä lähtenyt m eitä vas
taan. Joka tapauksessa Taivassalo on asian h arrastajalle erittäin m ie
lenkiintoinen kohde. H istorianhar- rastajaa kiinnostaa tieto piispa M aunu III S ärkilahden taivassalo- laisesta syntyperästä. P itä jä n h a r m aakivikirkko, P y h än R istin n im ik ko 1300-luvulta, arvokkaine ai sec- co-m aalauksineen on harvinaisen m ielenkiintoinen. V iiaisten k a r ta nomuseo monine C arpelan ja W itt- footh-sukujen m uistoineen edustaa arvokkaasti p itäjän vanhaa k u lt
tuuria, samoin kuin kirkon lä h e t
tyvillä olevat pappila- ja talom u
seotkin. Erikoisuutena todettakoon, että pappilan keskiajalta peräisin oleva kellari katolisena aikana to
dennäköisesti on ollut kirkkoherran kotikappelina. — Vanhassa pappi
lassa ehkä käymme hartaina laula
maan talon entisen isännän, Elias Laguksen v. 1790 suom entam ista
Siionin virsistä ensimmäisen ^Miks nukut sä vaan”.
Mikäli aikaa riittä ä voimme ajaa Mietoisten kau tta sen vanhaan emä- seurakuntaan M ynäm äkeen, jotka m olem m at ovat vanhaa vakkasuo- m alaisten aluetta. M ietoisten m ie
histä tutustum m e Maunu II Tävas- tin Tavastilassa syntyneeseen, k a
tolisen ajan kuuluisim paan kirkko- ruhtinaaseen ja suom alaisuusliik- keen isään, totiseen fennofiiliin Taneli Jusleniukseen, jolle k u m m allekin kiitollinen jälkipolvi on m uistokiven pystyttänyt. S aaren kartanossa, — joka nykyisin on Lounais-Suom en maanvi.1 j elyskoe- asema — kuoli Suom enlinnan r a k entaja A ugustin Ehrensvärd.
M ynäm äen m ahtipitäjää, vakka- suom alaisalueen eteläistä tu k i
aluetta kuvailevat m onen m onet m uinaism uistot ja tarinat, esim er
kiksi piispa H enrikin vaiheisiin liittyvät. M ynäm äkeläiset liittävät suurm iestensä joukkoon kappeli
seurakunnan alueella syntyneet M aunu II Ta vastin, Taneli Ju sle niuksen, sekä Augustin E hrensvär- din, Ju h a n i G adolinin ja U uden
kaupungin koulun lehtorin, histo- roitsija K. A. Cajanderin. M ynä
m äen kirkkoa on samottu "(harmaa
k ivikirkkojen k u n in g a ta re k s i”. T ä
tä m ain ettaan kirkko osaltaan saa kiittää valtaneuvos H enrik Flem in
gin ja hänen puolisonsa Ebba Bää- tin jalo ja lahjoituksia, jotka suo
pea kohtalo on nykypäiviin asti säilyttänyt.
M ynäm äestä pääsem m e p a la a m aan lähtökohtaam m e V ehm aan tietä päin. Olisimme miyös jo aik ai
semmin voineet kään ty ä Ra ut il an tienhaarasta Vehmaalle, jolloin Rautilassa olisimme nähneet Veh- m assalm en v auraat ran ta-asu tu k set, N uhjalan herraskartanon, Jussi Vikaisen taiteilijakodin, V ehm aan maam ieskoulun, jonka vaikutus Vakka-Suom en m aatalouden k eh it
täm iseen on ollut valtava. Veh
maan harm aakivikirkkoa P. M ar
ketan nim ikkoa pidetään m aamme kauneim piin kuuluvana. P itäjän m onilukuisia nähtävyyksiä y ritäm me kierroksellam m e tutkia. K irkon lähellä piispa Bero II B alkin m uis
tokivi, Stackelberg ja Eneskjöld- sukujen hautakappelit, kuuluisan herännäispapin A ntti B jörkqvistin
”Uskon harjoitus au tu u teen ”-nimi- sen h a rta u sk irjan k irjo itta ja n h a u takivi, V ehm aan sankaripatsas (J.
Vikaimen), m aratonvoittaja A lbin Stenroosin kunniakivi. — Pitäjässä on lisäksi Lahdingon ja T arvolan kappelikirkkoj en m uistom erkit.
Erikoisen maineen Vehmaan pu
naisen ja Uudenkaupungin harm aan graniitin jalostajana on saavuttanut varsinkin Vinkkilän asemaseutu.
Hyvän käsityksen kiviteollisuuden merkityksestä Vehmaan pitäjässä voi saada Suomen Kiviteollisuus Oyn korkealta Uhlun jätekivivuo- relta, jonka huipulle (m atkustajain- kin m ukavuutta silmälläpitäen) joh
taa ajokelpoinen autotie.
Vinkkilästä vie kohtalainen, jos
kin m utkainen tie väsyneen, m utta tyytyväisen matkam iehen K alannin kautta Uuteenkaupunkiin, jonne Vinkkilän asemalta myös juna useita kertoja päivässä kulkee K alarantaan.
Vehmasta luontoa, viljavia peltoja, satoja saaria, salmia ja avoimia u la
poita on kierroksemme meille näyt
tänyt, historian henkeä, kirkkojen kauneutta, taiteen ja kirjallisen elä
män sydämensykettä, V akka-Suo- men vakavan kansan h a rrasta us
konnollisuutta ja sitkeän työn sisu
kasta u utteruutta olemme saaneet tuntea. Ehkä nämä kokem ukset ja tunnot ovat vahvistaneet uskoa ja luottam usta pienoism aakuntam m e elämän jatkuvaan kehitykseen koko yhteisen isänmaamme onneksi ja menestykseksi.
U u sik a u p u n k i 1962
U u d en k a u p . S a n o m a l. ja K irja p a in o O y.