AULIS OJA
Kolme kirkon
rakentajaa
Keuruun seurakunnan historiaa käsittelevässä kirj oitussarj ässäni haluan tällä kertaa esitel
lä kolme kirkonrakentajaa: Keuruun vanhan kirkon rakentajan Antti Antinpoika Hakolan, Pihlajaveden vanhan kirkon rakentajan Matti Matinpoika Pärnäniemi-Äkerblomin ja Multian alkuperäisen kirkon rakentajan Matti Juhonpoi- ka Viman-Äkergrenin. Onhan heitä kaikkia en
nenkin eri yhteyksissä esitelty, mutta heistä annettujen tietojen täsmällisyydessä on ollut toivomisen varaa. Paitsi Suur-Keuruun seura
kuntien merkkihenkilöinä, he kiinnostavat mi
nua omakohtaisestikin. Hakola rakensi saman
aikaisesti Keuruun kirkon kanssa myös Evijär- ven kirkon, jonka juurelle vanhempani ja sisa
reni sekä kaksi talvisodassa kaatunutta veljeäni on haudattu. Äkerblom ja Äkergren taas kuu
luvat vaimoni vanhoihin sukulaisiin: edellinen oli vaimoni isänisän isänisän eno ja jälkimmäi
nen saman isänisän isänisän veli.
A N T T I HAKOLA
Antti Antinpoika Hakola oli syntynyt talolli
sen Antti Knuutinpoika Hakolan ja Kreetta Ju- hantyttären poikana Alahärmässä 4.9. 1704. Su
kunsa vanhoja kirvesmiesperinteitä noudattaen hän ahersi talonpoikaisrakennuksilla, kunnes perusteilla ollut Alajärven seurakunta 1749 hok
sasi pyytää hänet uuden kappelikirkkonsa ra
kentajaksi. Ja näin hän kertaheitolla siirtyi kir
vesmiesten korkeimpaan kastiin: kirkonraken- nusmestariksi. Hänen kättensä töitä olivat tä
män jälkeen Alajärven tapuli (1749), Alajärven kirkko (1749-1750), Alahärmän kirkko (1752), Kauhavan kirkko (1756), Keuruun kirkko (1756- 1758), Evijärven kirkko (1758-1759), Evijärven tapuli (1760), Nurmon tapuli (1770), Purmon kirkko (1772), Virtain kirkko (1773-1774) ja Kuortaneen kirkko (1777). Seuraavana oli vuo
rossa Nurmon kirkko, jonka rakennustyö aloi
tettiin syksyllä 1777, mutta työtä seuraavana ke
väänä jatkettaessa kuolema kohtasi mestarin Nurmossa 2.4. 1778.
Suomen talonpoikaisten kirkonrakentajien muiston vaalija Heikki Klemetti on sanonut Antti Hakolasta: "Antti Hakolan kirkot merkit
sevät korkeinta, mitä suomalainen puuarkki
tehtuuri on aikaansaanut. Kaikessa hänen kä-
Keuruurt vanhasta kirkosta on kuvia julkaistu solke
naan, Multian alkuperäisestä kirkostakin hiljattain Multian seurakunnan historiikissa 1972 ja Keuruun Joulussa 1973. Pihlajaveden tunnelmallinen vanha kirkko on jäänyt vähemmälle siitäkin huolimatta, että siitä Suomen Kotiseutuliiton kilpailussa 1973 tehtiin yksi Suomen seitsemästä ihmeestä.
sialassaan on muodon sattuva tasapaino, koko- naisviivoittelun lennokkuus ja yksityiskohdan yksinkertainen, mutta aistikas sommittelu. Erin
omainen Keuruun kirkko, joka on arvioitava kompleksina, eteisineen, aitoineen ja porttihuo- neineen, on mestarimme korkeasta taidosta va
kuuttava esimerkki.”
Alahärmäläisen kirkonrakentajan Antti Hakolan harppi, vinkkeli ja vinovinkkeli, joita hän on käyt
tänyt apuneuvoinaan kaikkia kirkkojaan rakentaes
saan alusta eli vuodesta 1749 lähtien. Esineet ovat Järviseudun museon eli Väinöntalon kokoelmissa Evijärvellä, jonne ne on saatu Antti Hakolan suku
laiselta mv. Jaakko Syrjämäeltä Ylihärmän Pakan- kylästä.
Valok. 1960 Väinö Tuomaala.14
M A T T I ÄKERBLOM
Matti Matinpoika Akerblom oli syntynyt Kop- palan ratsutilan Pärnäniemen torpan haltijan Matti Tapaninpojan ja Beata Niilontyttären poikana Eräjärvellä 18.7. 1740. Jo 1758 hän muutti Turkuun sikäläisen kaupunginarkkiteh
din K.F. Schröderin oppipojaksi ja yleni seuraa- vana vuonna kisälliksi. Oppinsa ansiosta hänet myöhemmin määrättiin Hämeen läänin läänin- rakennusmestariksi asuinpaikkanaan Orivesi.
Hänen ansioluettelonsa käsittää seuraavien kir
kollisten rakennusten pystyttämisen: Angelnie- men kirkko (1772), Oriveden kirkko (1775), Ruo
veden kirkko (1778-1780), Kuoreveden kirkko (1779), Kuhmalahden kirkon laajennus (1780), Oriveden uusi kirkko (1780-1781), Kuhmalah
den tapuli (1782), Oriveden tapuli (1782), Pihla
javeden kirkko (1783), Teiskon kirkko (1786- 1787), Nurmijärven kirkko (1793), Teiskon tapuli (1798) ja Tyrvännön kirkko (1799-1803). Urak- kainsa päätyttyä Matti Akerblom eli "Pärnän Matti” vietti vanhuudenpäivänsä Orivedellä ja kuoli siellä 10.6. 1819.
Matti Akerblomia prof. Heikki Klemetti on pitänyt Hakolan tavoin suomalaisen puukirkko- arkkitehtuurin loistavana edustajana, jonka töi
tä leimaavat "piirustuksen solakka muotosuhta ja lennokkaat linjat”. Tähän lausuntoon voi yh
tyä jokainen, joka avoimin silmin katselee esim. Pihlajaveden liikuttavaa vanhaa kirkkoa.
Se on totisesti just eikä melkein.
Pihlajaveden vanhan kirkon rakennusvuo
deksi on tähänastisessa kirjallisuudessa veikattu vuosia 1780, 1781 ja 1782. Olen varma siitä, että oikea vuosi sentään on 1783, koska ensinnäkin Matti Akerblomilla oli ensinmainittuina vuosi
na kädet täynnä muita töitä ja koska toiseksi ensimmäinen hautaus Pihlajaveden uuteen kirk
komaahan tapahtui vasta 18.4. 1784, jolloin siel
tä sai viimeisen leposijansa Sällinlahden vaari Antti Erkinpoika.
Ei ainoastaan Pihlajavedelle, vaan myös Keu
ruulle Matti Akerblom on jättänyt kättensä jäljet.
Vuonna 1776 hän nimittäin seurakunnan tilauk
sesta maalasi Keuruun kirkkoon alttaritaulun, joka kuvasi ristiinnaulittua. Yhä meidän päi
vinämme tämä taideteos sijaitsee Keuruun van
han kirkon alttarin yläpuolella. Sen alla olevan Pyhää Ehtoollista esittävän taulun maalasi sit
temmin 1782 Johan Tilen. Akerblom ei siis ollut vain arkkitehti, vaan samalla taidemaalarikin.
M A T TI Ä K ER G R EN
Matti Juhanpoika Äkergren oli syntynyt Präst- kullan torpan haltijan Juho Antinpoika Yimanin ja Maija Matintytär Pärnäniemen poikana Erä- järvellä 19.9.1752. Enonsa Matti Akerblomin kehoituksesta hän 1778 meni tämän apulaiseksi
Ruoveden kirkonrakennukselle ja mieltyi puu
haan siinä määrin, että pianaikaa hänestäkin tuli itsenäinen kirkonrakennusmestari. Asuin- paikakseen hän valitsi Ruoveden pitäjän Syvin- gin kylän, jonka takamaalle hän perusti uudis
talon. Siellä hän eli kuolemaansa asti, joka koh
tasi hänet 20.3. 1839.
Akergrenin rakentamat kirkot ja tapulit ovat seuraavat: Kurun kirkko (1781), Ruoveden tapuli (1794), Nurmijärven tapuli (1795), Multian kirk
ko (1795-1796), Askolan kirkko (1798-1799), As
kolan tapuli (1800), Luopioisten kirkko (1813), Pukkilan kirkko (1814) ja Eräjärven kirkko (1820-1821).
Arkkitehtuurissaan Matti Äkergren oli enon
sa ja oppimestarinsa Matti Akerblomin uskol
linen seuraaja. Tämän todetakseen ei tarvitse muuta kuin mennä ja katsoa Askolan tapulia, joka on kuin toiseen paikkaan siirretty Pihla
javeden kirkontorni. On poikaa mahtanut har
mittaa, kun hän Porvoon tuomiorovastin vaati
muksesta joutui rakentamaan itse Askolan kir
kon kuninkaallisen intendenttikonttorin kaheli
en piirustusten mukaisesti aivan meidän päivi
emme työväentalojen kaltaiseksi hökötykseksi.
Ilmanko hän tuomiorovastin kiusalla värkkäsi seuraavana vuonna Askolan tapulin suomalais
kansalliseen tyyliin.
Multian kirkon suunnittelun ja rakentamisen Matti Äkergren on arvattavasti saanut tehtä
väkseen osaltaan veljensä Mikko Juhonpojan ansiosta, tämä kun oli 1784 muuttanut Keuruul
le ensin Tiusalan ja sitten ^Heinäsen isännäksi.
Keuruun kirkkoneuvoston jäsenenä tällä var
maan oh hiukan vaikutusvaltaa Multiankin ta
lollisiin. Sanottu Mikko Juhonpoika Heinänen oli alussa mainitsemani vaimoni isänisän isän- isä.
Paitsi Multialle, myös Keuruulle on Matti Äkergrenkin jättänyt näkyvän muiston. Keu
ruun vanhan kirkon saarnastuoli näet on hänen käsialaansa vuodelta 1784.
1