• Ei tuloksia

Knut Kalmer ja vanha kirkko : Keuruun kulttuurikäsitteet · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Knut Kalmer ja vanha kirkko : Keuruun kulttuurikäsitteet · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Knut Kalmer ja vanha kirkko

— Keuruun kulttuurikäsitteet

Knut ja Anna, Keuruu, Finland Kuva: Päivi Liimatainen.

Knut Kalmer on Keuruulla käsite. Ajatuksissamme — ja usein todellisuudessakin — näemme tämän eksoottisen näköisen herrasmiehen musta baskeri päässään käyskentelemässä vanhan kirkon puiston tuntumassa.

Elokuun 6. päivänä 1984 Knut Kalmer täytti 80 vuotta. Elämäntyöllään hän on ollut luo­

massa Keuruun vanhasta kirkosta sitä kulttuurikäsitettä, joka nyt leimaa kuvaa koko kun­

nastamme.

” T ä m ä on ollut rik a sta a ik a a ” , to teaa Kalmer kaikista niistä vuosista, jo tk a hän on ollut v an h a n k irk o n esittelijänä — ensin 17 v u o tta se u ra k u n n an k u u k au sip alk k aisen a ty ö n te k ijä n ä , sitten läh in n ä p e rin n ek u lt­

tu u rin h a rra sta ja n a . " O le n saan u t p aljon uusia ystäviä ja tu tta v ia jo p a eri puolilta m a a ilm a a .”

K iinnostuksen k o tiseu tu ty ö h ö n ja histo­

ria an to te a a K alm er saaneensa jo lap su u ­ d en k o d istaa n . "Ih m ise n pitäisi olla jo sta k in in n o stu n u t; se p itää vireänä, v aikka ikävuosia k a rttu u . M in u sta kaikki v an h an tu tk im in en on m ielenkiintoista, ja u skon, e ttä m enneistä a jo ista p itä ä säilyt­

tä ä tie to ja tuleville polville.”

14

(2)

K nut K alm er on syntynyt A h v en an ­ m aalla. K euruun lisäksi n u o lapsuuden- ja n u o ru u d e n a ja n seudut o v at hänelle edel­

leen erityisen ra k k a ita . " K o to n a m m e h arra ste ttiin v a n h aa k u lttu u ria . Kesäisin meillä oli ain a tu riste ja , jo te n m a tk ailu ­ alaan to tu in jo tu o llo in .”

" V u o n n a 1924 läh d in A h v en an m aalta tän n e m antereelle, K angasniem elle puu- ta v a ra -ala n h a rjo ittelija k si. Sieltä Kangas- niem eltäh än m inä tu o n to v erin k in löysin” , k erto o K alm er viitaten A nna-vaim oonsa, jo k a on tu k e n u t m iestään keuruulaisen perinteen vaalim istyössä ja osallistunut siihen itsekin aktiivisesti.

P u u ta v a ra -a lalla K alm er oli 30 v u o tta.

H ä n työskenteli erilaisissa tehtävissä m onissa Jyväskylän ym päristö k u n n issa.

T a m m ik u u n 2. p äiv än ä v u o n n a 1947 K alm erit m u u ttiv at K euruulle — ensin H aap am äelle ja m u u ta m a n k u u k au d en k u lu ttu a k irk o n k y lään . T u o llo in K nut K alm er oli m e tsä ty ö n jo h ta ja .

V u o n n a 1959 p eru stettiin K euruun seura­

k u n ta a n v an h an k irk o n esittelijän toim i, jo s ta m ak settiin k u u k au sip alk k aa: ensin kolm elta k esäk u u k au d e lta ja sittem m in neljältä k u u k au d elta to u k o k u u n p u o li­

välistä syyskuun puoliväliin. T eh täv ään valittiin K n u t K alm er. P u u ta v a ra tö itä k ä ä n hän ei jä ttä n y t, v a an teki n iitä talvisin

" jo n k in v e rra n ” .

"E n sim m äisen k e rran olin esitellyt van h aa k irk k o a epävirallisesti jo kesällä 1958, k u n K euruulla vieraili ru o tsalai­

nen k u m m ik u n ta la isjo u k k o ” , m uistelee K alm er. ” K un esittelijän toim i p eru stettiin , sitä v astu stettiin m elkoisesti; ka tso ttiin , ettei siihen saisi h a a sk a ta yhteisiä vero v aro ja. N yt tiedäm m e, e ttä hankkeen k a n n a tta ja t olivat k a u k o n ä k ö isiä .”

” A lkoi tosi kova o piskelu” , kuvailee K alm er n iitä a ik o ja, jo llo in selvisi, että hän estä tu li v an h an k irk o n virallinen esittelijä. ” O nneksi tu n sin jo m elko hyvin p aik k ak u n n an , sen kylät ja v a n h at k irk k o ­ tie t... N u o ren a pysyivät vuosiluvutkin hyvin m ielessä, jo te n p ääsin uudessa työssä m ukavasti a lk u u n .”

K y m m enkunta kesää K alm er esitteli v an ­ haa k irk k o a seitsem änä p äiv än ä viikossa yksinään. ''E n sim m ä ise n ä kesänäni — vuonna 1959 — kävi kirk o ssa 5 300 vierasta. V u o n n a 1975, jo llo in virallisesti lopetin työni o p p a a n a , oli käv ijä m ä ärä noussut 15 400:aan. Jo k u n e n vuosi m yö­

hem m in saav u tettiin ennätys: yli 20 000 tu ­ tu s tu ja a .”

K ielitaito on om inaisuus, jo lla K alm er sanoo olevan p a ljo n m erkitystä k irk o n esit­

telijälle. Itse h än p u h u u äidinkielensä ru o t­

sin lisäksi suom ea, n o rja a , ta n sk a a sekä sak saa ja " tu le e to im een ” myös englantia puhuvien turistien k anssa. " R u o tsin kieltä pitäisi suom alaisten k äy ttää ro h k eam m in . P o h jo ism aalaiset tu n tev at itsensä k o k o n a i­

suudeksi, ja tu o ta tu n te m u sta lu jitta a 'y h ­ teinen kieli’ ru o ts i.”

K nut K alm er on eh ty m ätö n ta rin a n k e r­

to ja . P u h u essaan n im enom aan ru o tsin m erkityksestä h än m u istaa tap au k sen kir­

kossa poikenneista italialaisista. " Y ritin p u h u a heille englantia ja saksaa, m u tta he vain pudistelivat p ä itä ä n ja p u h u iv at ita ­ liaa. H etken p ä ästä m enin K euruuntien to i­

selle puolelle M artta-k ah v ilaan ; siellä vai­

m oni ru p atte li näiden italialaisten kanssa

— ruotsiksi! T u ristit eivät olleet y rittä n e e t­

k ä ä n p u h u a m inulle T u k h o lm assa asues­

saan o p p im aan sa ru o tsia, kun sillä ei k u u ­ lem m a Suom essa p ä rjä ä !”

Tässä yksi niistä kuvista, joita Keuruun vanhassa kirkossa vuosien varrella vierail­

leet ovat lähettäneet Kalmerille muistoksi.

15

(3)

K ielitaidon lisäksi K alm er toivoisi k ai­

k ilta m atk ailijo id en k an ssa työskenteleviltä p erso o n allisu u tta . " P itä ä vaisto ta, m itä vieras o d o tta a : yksi h alu a a p a in o tettav an y h tä asiaa, to in en to ista. T äytyy tu n te a k otiseutu- ja m u u tak in h isto riaa, jo tta pys­

tyy esim erkiksi esittelem ään a rk k ite h tu u ria j a vertailem aan sitä m uihin v astaav an ai­

k a k au d en rak en n u k siin j a k irk k o ih in .”

" N y t v an h a k irk k o a lk aa onneksi olla rak e n n u s, jo ta k aikki h a lu a v at v aalia” , p o h tii K alm er. "V ielä 25 v u o tta sitten p i­

d ettiin m onilla tah o illa su u ren a erehdyk­

senä, ettei sitä oltu ajoissa p u re ttu . N yt m y ö n n etään , että ju u ri v an h a k irk k o a n ta a kylälle k u lttu u rile im a n ."

K irk k o tu n tem u k sen lisäksi m u u k in k o ti­

seututyö on ollut K alm erille läheistä ko k o K euruulla o lo ajan . H ä n on ollut m u k a n a K eurusselän S euran to im in n assa, ta lle tta n u t v an h o jen k euruulaisten m uistikuvia ja ta l­

tio in u t k irk k o teid en k u lk u reittejä . H ä n on n iin ik ä ä n a v u stan u t K eu ru u ta käsittelevien k irjo jen te k ijö itä j a k erän n y t — aiem m in hyvinkin system aattisesti — k o tik u n ta a n sa käsitteleviä lehtileikkeitä. K alm er on

p a n e u tu n u t m yös useisiin su k u tu tk im u k ­ siin.

S y n ty m äm aak u n n an , A h v en an m aan , eläm ä j a o lot o v at säilyneet K alm erille ra k ­ k aina. Jä te tty ä ä n v akituisen toim ensa K euruun v a n h a n k irk o n esittelijänä h ä n on pari k e rta a kesässä ollut o p p a a n a A hve­

n an m aan -m atk o illa. " K e rra n m u u a n ra n ­ n ik k o seu d u lta tu llu t tu ristiry h m ä katselikin m in u a vanhassa k irk o ssa hyvin p itk ä än , kunnes yksi seurueesta alkoi ihm etellä, että eikös tä m ä ole se sam a m ies, jo k a esitteli M aarian h am in assa P o m m e rn ia !"

M o n et v an h a a n k irk k o o n saap u v at tu ris­

tiry h m ä t pyy täv ät edelleen oppaak seen ni­

m en o m aan K n u t K alm eria. E ikä ihm e:

hänessä on v an k an kielitaid o n j a historian- tu n tem u k sen lisäksi p erso o n allisu u tta, jo k a ei jä tä k e tään kylm äksi. " N iin , kyllä kai m in u t täällä K euruulla k aikki tie tä v ä t" , n a u ra a K alm er. " J a posti tu o u lk o m ailta asti kirjeitä, jo id e n k uoressa lukee vain 'K e u ru u n k irk o n n ä y ttä jä , F in la n d ’ tai v aik k ap a 'K n u t ja A n n a, K euruu, F in ­ la n d ’ !"

P Ä IV I L IIM A T A IN E N

il-

>»»

n-

in

e n i

16

i

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Heti sen jälkeen kun alkuperäinen kirkko- tupa oli vuonna 1656 purettu uuden vanhaa suuremman kirkon tieltä, uusi kirkkotupa eli pitäjäntupa rakennettiin

vuod en päättää Keuruun m useossa vanhan kirkon juhlanäyttely. Vanhan kirkon juhlakirja,

Täm än johdosta päätettiin, että hän saa olla vielä vuoden toimessaan näyttääkseen, pitääkö hän sanansa vai ei, m utta jos hän ei hoida tointaan ahkeram m

lä kolme kirkonrakentajaa: Keuruun vanhan kirkon rakentajan Antti Antinpoika Hakolan, Pihlajaveden vanhan kirkon rakentajan Matti Matinpoika Pärnäniemi-Äkerblomin ja

Tämä arkku on päältä nähden aivan sam aa m allia kuin Indreniuksen, m ikä saattaa arvelem aan, että siinä makaa hänen puolison sa, joka kuoli paljon

Näin muikesii nave,ta.n ,pois- tamista ja kirklkopufa- ton j, ärjesfämistä ko,sk,ev:a yrity, s mo.neksi vu, odeksi.. Tax- kastae.ssaan näitä

Vuonna 1975 kirkko maalattiin ja väri vaihdettiin punaisenruskeaksi, joka on kirkon alkuperäinen

[r]