• Ei tuloksia

JAPANESE SAUCER 1953

TEXT SET IN INFO

4.2.2 LIFE IS WORTHLESS

Life is worthless -teksti on suora kopio yksityisen ihmisen sanomalehteen lähettämästä tekstiviestistä. Teoksessa on selkeä viite siihen, mistä teksti on lähtöisin, mihin projektiin se kuuluu, missä on pääotsikko, missä on alaotsikko, ja se on tiedotuksen omainen ja selkeää viestintää, ilman teki-jän nimeä. Siinä ei ole mitään viitteitä yksilöön eli taiteilijaan. Koska olin tarkkaillut uutisia, uutisissa sekä ihmisten puheissa käsiteltiin toistuvasti väkivaltaa lapsia ja naisia kohtaan. Halusin tarjota ajattelua viihteen sijaan ja olin luonnollisesti huolissani ympäristöstä, jossa elän. Koin, että julistan kriittistä ajattelua, jos jotain, ja että yksilö tehköön oman johtopäätöksensä teoksesta ja sen merkityksestä. Näin teoksen taiteena enemmän kuin akti-vismina, joksi sitä on luultu. Ministeriöstäni ei ole teoksessa vielä mainintaa, sillä sitä ei vielä tällöin ollut olemassa muuta kuin ajatuksena ja piirustuk-sena. Vasta Hate Me and See if I care* -näyttelyssä kunnioitettava ministeri esitellään yleisölle. Pyrin teoksen muodossa jonkinlaiseen viestintään, joka on selkeää, mutta taiteellisesti työ on näkökulmastani vielä alkukappaleita, hahmotelma, joka on tarkoituksellisen tylsä, informatiivinen ja viestinnälli-nen, jotta sen tekstisisältö varmasti huomattaisiin. Tekstisisältö toimii kouk-kuna, koska se on provosoiva ja näkyvä, ja siinä yritetään ratsastaa toisen projektin aallokoissa ja saada huomiota. Taustalla on idea, jota markkinointi ja mainonta hyödyntävät, jonka olen oppinut liiketalouden opinnoissani: Atten-tion, Interest, Desire, Action eli huomio, kiinnostus, halu, toiminta. Tämä on osa Attention. Action tarkoittaisi, että murhaaja ei murhaa tai suunnittelija ei suunnittele. Teos on lentokone, joka tippuu alas, sillä tekstiviestiä ei ehkä sanomalehdessä huomattaisi. Nyt päästän yksilön tekstiviestin taiteeseen ja vielä jakelen 50 kappaletta ilmaiseksi kaduille. Olen selkeästi viestinviejä, joka ei sisällöstä puhu. Työskentelen ministeriölle lähettinä, vain. Olen graafikko, en ole editori, en puhu sisällöstä. Käännän tilanteen graafisen muotoilijan näkökulmaan – sisältö ei ole minun. Teos on tarkoituksellisen tylsä, ei ollen-kaan kiva tai kaunis. Esitän, miten mainonta toimii ja muotoiluhan on melkein mainontaan. Pyrin tekemään niin raflaavan teoksen, että kukaan ei näe kuin tekstit, että he eivät voi puhua muodosta, koska en kestä enää mielipiteitä siitä, onko teos kiva vai ei. Näin katsoja ei näe muotoa, vaikka samalla haluan puhua vain siitä, mutta katsojalla on vain mielipide, se ei riitä. Minun oma mielipiteeni ei riitä. Tarvitaan teoriaa, että tässä on jotain järkeä.

Kirjoitin manifestin, josta pääsee selvyyteen, että Land Matters, Our land, our heritage, our pride -logon appropriointi poisti sen nykyisestä arjen asso-siaatioiden verkostoista ja siirsi sen uuteen viitekehykseen, uusien

sisältö-jen viestijäksi ja luojaksi. Jos olemme tarkkana, huomaamme eron. Tuon arsisältö-jen yksityiskohtia esiin, koska huomaan ne. Tärkeä myös muutos tapahtuu sanasta

”our” [meidän], sanaan ”My” eli [minun] . Siirryin ajattelemaan yksin muotoilua ja taidetta. Päämääränä logon approprioinnissa oli ujuttaa nykyajan kuvausta eli paikallisia toistuvia uutisia uudenlaiseen jakeluketjuun ja tuoda omasta näkökulmastani merkityksellisiä yhteiskunnallisia tekstejä näkyviin. Land Matters in Art -projekti ratsastaa kahden valtion, Namibian ja Saksan, väli-sen viralliväli-sen projektin aallon harjalla. Jos yleisö lankeaisi logojen tuomaan samanlaisuuteen ja jos yleisö ei huomaisi logojen eroja, kokisin onnistuneeni.

Monet eivät huomanneet logojen välistä eroa ja minua erehdyttiin jopa luule-maan Land Matters in Art -projektin saksalaiseksi vetäjäksi. Irtisanouduin logon muotoilussa ryhmäajattelusta kirjaimellisesti: me muuttui minuksi eli kyseenalaistin ryhmän ajattelun potentiaalin. Vain yksilö voi ajatella, vain yksilö voi huomata ”eron”.

Love Matters in Art -manifesti

Love Matters in Art Manifesti, Toukokuu 14, 2013 Windhoekin kaupunki Love Matters in Art on koneisto, joka 000. katsoo peiliisi, kaikista ensimmäiseksi 00.

toimii julisteen muodossa kaduilla 0. toimii tekstin, kirjoittamisen ja typografian kanssa, visualisoi ajattelua, kerää otteita tiedostoihin, ajattelee, että koulutus ja lukeminen ovat ainoat työkalut paremman maailman luomiseen, kyllä, ja terveel-listä ja mielekästä vuorovaikutusta oikeiden ihmisten kanssa 01. valitsee kirjoi-tetun tekstin mistä tahansa lähteestä (uutiset, tilastot, runot, kaunokirjallisuus, dokumentaarinen kirjallisuus) minkä tahansa kirjoituksen, jonka joku muu on tuottanut ja joka on painettu/julkaistu

02. uudelleentuottaa tekstin hyvillä graafisen suunnittelun ja typografian peri-aatteilla, jonka lopputuloksena on juliste

03. käyttää julisteen suunnittelussa enintään kahta väriä (1. leima ja 2. teksti) 04. on ’anti-valokuva-joissa-ihmiset-poseeraa-kuvissa’ liikehdintä: se käyt-tää vain valokuvia, joissa paperijuliste itse poseeraa (’poseeraa-itse-kuvassa’

poseerausta vältetään, ellei sitä pidetä jostain syystä välttämättömänä), Love Matters -projektin luova prosessi tarkoittaa vuorovaikutusta julisteen kanssa, jonka katsotaan olevan järkevämpää kuin ihmisten merkityksetön poseeraaminen kuvissa

05. ei ole vastuussa mistään mahdollisista psyko-visuaalisista todennäköisyyk-sistä, joita katsoja voi alkaa miettiä tai nähdä julisteen lukemisen aikana tai sen jälkeen

06. ei ole vastuussa harmaista projektioista silmässä julisteen lukemisen aikana tai sen jälkeen

07. on anti-olemme-cool -liike, koska ’viileys’ on ihmisessä sisällä, ei taskussa, anti-kulutus, anti-poseerausliike, anti-visuaalinen-saaste liike, pro-elämä ja pro-toiminta liike, pro-yksinkertaisuus liike

08. dokumentoi prosessia, jossa ei ole tarkkaa päämäärää

09. leimaa käsin kaikki alkuperäiset julisteet punaisella Love Matters in Art -leimalla, joka on merkki käsityöstä ja teoksen alkuperäisyydestä, sillä näiden alkuperäisten teosten arvo tulevaisuudessa on mittaamaton: lue: kerää heti! jos vain voit

010. jakaa julisteita kaduille, toivoo niiden pysyvän julkisissa tiloissa asemis-saan merkityksellisen ajanjakson ja odottaa niiden päätyvän ihmisten koteihin seinälle osoittamaan kiinnostusta henkisesti liittyä tähän liikkeeseen

011. käyttää tekstiä sellaisenaan ja kirjoittaa selkeät tekstien lähdeviitteet sekä julkaisijan sivun vasempaan alalaitaan, toivoo että sinä kyseenalaistat nämä tekstit ja otat yhteyttä tekstin kirjoittajaan saadaksesi selville totuuden

012a. kopioi tekstiä lähteestä, valitsee oikeat sanat ja poistaa tekstin alkuperäi-sestä viitekehykalkuperäi-sestään. Jos lähdeviitettä ei ole, sanat ovat esiintyneet aiemmin edellisessä julisteessa, ehkä,

013. keskittyy tällä hetkellä Namibian (osana eteläistä Afrikan maailmaan osaa) yhteiskuntaan

014. kuvaa yhteiskuntaa ja sen mielipuolisuutta ja pitää hauskaa näin tehdessään!

100f. Ei ymmärrä, miksi suurin paikallinen sanomalehti ”The Namibian” esit-tää ihmisten poseerauksia sanomalehtensä keskusaukeamalla. Kaikki vastaukset tähän kysymykseen on ohjattava välittömästi osoitteeseen lovemattersinart@

gmail.com! ole kiltti!

Jos luet näin pitkälle asti, ilmoita Love Matters in Art Matters -sivustolle osoit-teeseen lovemattersinart@gmail.com kaikista mielenkiintoisista tapauksista, joita näet tai kuulet liittyen Love Matters in Art -julisteisiin kaupungilla. Keskus-telu kaduilla ja kuvat julisteista yhteistyössä.

Kuvailen projektia seuraavasti lehdistötiedotteessa:

”Love Matters in Art // Oma—aloitteinen projekti

Tämän Totuuden ja typografian ministeriön käynnistämän projektin tarkoituksena on suunnata yhteiskunnassa painetut mediatekstit takaisin yhteiskunnalle.

Tämä oma-aloitteinen matalan teknologian muotoiluprojekti tuottaa psykovi-suaalista todennäköisyyden lannoitetta. Projekti on Suomesta lähtöisin olevan graafisen suunnittelijan ja taiteen maisteri Niina Turtolan henkilökohtainen projekti. Hänen näyttelynsä on nimetty autossa olleen puskuritarran mukaan,

jossa luki ”Hate me and see if I care” eli Vihaa minua ja katso jos minua kiinnos-taa”. Love Matters in Art on kunnianosoitus typografialle (kirjainten järjestämi-sen taiteelle), yksinkertaisuudelle, yksilöllisyydelle ja yksinkertaisesti - rehel-lisyydelle. Projektissa ei ole kaupallista asiakasta, laitosta, manipulaatiota tai erikoistehosteita, jotka määrittelevät projektin, vaan se on yhteiskunnallinen projekti – tulostettu tulostimella ja kopioitu kopiokoneella.

Love Matters in Art -projekti kerää otteita jo julkaistuista teksteistä, kuten uutisista, tilastoista, runoista ja faktoista alkuperäisistä lähteistään. Turtola uudelleen kirjoittaa, suunnittelee ja tuottaa tekstit standardi A-sarjan vakioko-koisiksi typografiksi teoksiksi. Puhdas teksti, puhdas typografia! Ei valokuvien manipulointia. Jos luulet tietäväsi, mikä juliste on, ajattele uudelleen. Lue Love Matters in Art projektin -manifesti verkossa: http://lovemattersinart.blogspot.

com/. Tämä projekti on saanut rahoitusta Suomen Windhoekin suurlähetystöltä.”

Keskityn lehdistötiedotteessa typografiaan, muotoiluun, printtiin ja teks-tin lähteisiin eli yhteiskuntaan. Projekti on itsestäni lähtöisin ja olen kiinnos-tunut siitä, näkeekö yleisö tekstit, jotka minä näen. Intentioni on hyvin selkeä.

Projekti käsittelee yhteiskuntaa, yksilön ajattelua ja itse tekemistä ”low-key ja low-tech” -lähtöisesti eli teknisesti. Mutta läsnä on vahvasti myös leikki, ilo ja uusi tekemisen tapa, sillä mainitsen, että “I am preparing some personal invi-tations. My imaginary little friends such as a FoxRat Mix illustrate the enve-lopes.When I was a kid, I wanted to work in a library so I could stamp things.