• Ei tuloksia

Kylli-tädin taipaleet · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kylli-tädin taipaleet · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Kylli-tädin taipaleet

Taiteilija Kylli Koski, meidän kaikkien tuntema Kylli-täti, on lentänyt rakkaiden enkeliensä luo. Hänen pitkä taipaleensa sisälsi lukuisia eri vaiheita, hän eli rikkaas­

ti, avarakatseisesti ja lämpöä säteillen.

Kylli sanoi monesti, että hänen juuren­

sa, kotiseutunsa on rakkaassa Karstulassa ja tänne hän

halusi myöskin viimeisen si­

jansa, äitinsä syliin. Itseasi­

assa hän ehti asua yhtäjat- koisesti täällä vain kolmisen vuotta, mutta melkein kaik­

kina loma-ai- koina hänen askelensa jo h ­ tivat Karstu­

laan. Vain ta­

lo u d e llis e s ti vaikeina Vii- purin-aikoina ja sota-aikana muutama kesä jäi väliin.

Ehkäpä hä­

nen tietty le­

vottom uu ten­

sa, halunsa matkustella, sai alkunsa tuosta pysyvän kotipaikan puutteesta. Hän syn­

tyi Karjalassa Ruskealassa, mutta heti kohta vanhemmat muuttivat Loimaalle.

Ja jo nelivuotiaana tie vei Tampereelle.

Pari lapsuuden vuotta Tampereella ja sit­

ten muutto Pyhtäälle Kymenlaaksoon.

Kolme lapsuuden vuotta siellä ja jälleen muutto, isän kuoltua Karstulaan.

Karstulassa Kylli ilmeisesti vietti voi­

makkaimmin elämäänsä vaikuttaneet lapsuutensa ajat. Hän aloitti kansakou­

lunsa täällä, vielä vanhaa onnellista maa- laisaikaa viettäneessä ympäristössä. Maa­

ilmansota ei vielä suoranaisesti koetellut lapsen maailmaa. Mutta kansalaissota jät­

ti häneenkin jälkensä; Poikolan kotikou­

lun opettajattaren saama viesti veljiensä kuolemasta Tampereen taisteluissa kes­

ken oppitunnin, jäi lähtemättömästi nuo­

ren koululaisen mieleen.

Sota loppui aikanaan ja Kyllin äiti muutti lapsineen Pieksämäelle sisarensa

Naimin taloutta hoitamaan. Siellä Kylli kävi keskikoulun ja muutti sen jälkeen enonsa Jannen luo Jyväskylään lukioon.

Sen keskeydyttyä, pari vuotta kului sijais­

opettajana Kaustisilla ja Pieksämäellä en­

nen Rauman opettajaseminaaria.

Kylli valmistui kansakoulunopettajak­

si, ura jota hän lapsuudessaan jopa inhosi.

Hänen tavoitteenaan oli taiteilijan värik­

käältä kuullostava taival. Heti Rauman jälkeen Kylli hakeutuikin Ateneumiin ja valmistui sieltä taidegraafikoksi. Hänen piirtäjänlahjansa huomattiin jo silloin.

Kohta Ateneumin jälkeen Kylli avioitui Ilmari Haarnin kanssa ja kun Viipurissa näytti olevan töitä tarjolla, he muuttivat sinne. M utta molemmat joutuivatkin tyytymään tilapäisiin ansioihin. Kylli eh­

tikin ennen sotaa ja kolmen sotavuoden­

kin aikana olla sijaisopettajana peräti kymmenellä eri paikkakunnalla Karjalan kannaksella ja Kymenlaaksossa. Se mer­

kitsi myös asumista erillään puolisosta.

Talvisodan sytyttyä Ilmari Haarni joutui Kemiin esikuntatehtäviin ja jäi sitten py­

syvästi sinne.

Pari viimeistä sotavuotta kuluivat An- gelniemellä, Salonseudulla. Sinne Kylli hakeutui “korpeen kuolemaan” avioeron tultua todellisuudeksi. Sodan jälkeen Helsingistä tuli Kyllin kotipaikka joskin

pysyvä oma asunto löytyi vasta 1952, seit­

semän vuotta sodan jälkeen. Kuin huo­

maamatta kaikki aina kääntyi hyväksi.

Samoihin aikoihin, 50-luvun alussa al­

koi Kyllin “ensimmäisen elämän” merki­

tyksellisin vaihe: hän koulutti parinkym­

menen vuoden aikana lukuisan joukon kuvaamataidon opettajia Opettajainkor-

keakoulussa.

Sen ohessa alkoi Kyllin

“toinen elä­

mä” julki­

suudessa, te­

levision las­

ten ohjelmis­

sa v. 1957, oman Kylli- tädin piirus- t u s k o u l u n p e r u s ta m i­

nen lapsille v.

1963 ja luke­

mattomat ti- 1 a i s u u d e t ympäri maa­

ta.

E n n e n TV -u raan sa Kylli oli suu­

relle yleisölle tuntem aton, mutta hänen viikottaiset ohjelmansa tekivät hänestä meille kaikille tutun hahmon. Hänen tai­

tava siveltimensä taikoi meille milloin enkeleitä tai tonttuja milloin metsänelä- viä ja Kyllin jouluoh jelmasta tuli instituu­

tio, jota kaikki odottivat.

Kylli ehti pitkän elämäntaipaleensa ai­

kana kokea ja kerätä elämänviisautta, j on­

ka hän kiteytti muutamaan lausahduk­

seensa: opi luopumaan, elä tätä hetkeä tässä ja nyt, ole kiinnostunut kaikesta ja iloitse pienistä asioista. Hän osasi nauttia hetken suomasta nautinnosta; värikäs maisema, kukkakimppu maljakossa, pilvi sinisellä taivaalla tai pehmeä vuode Mus­

taniemen takakamarissa, äidin syli.

Hän nautti voidessaan tuottaa nautin­

toa muille siveltimensä avulla. Yleisön ei tarvinnut olla suuri, yksikin kuulija ja katselija riitti, mutta suurenkin yleisön hän hallitsi vastaansanomattomasti. Ja jokaisen tarinan ja piirroksen tuli sisältää elämänohje, opetus.

32

(2)

Kyllin saapuminen Karstulaan oli aina iloa, juhlaa ja satua; kaikkea piti tervehtiä ja tutkia, josko se on entisenlaisensa eivät­

kä uudet asiat jääneet huomiotta. Riutta- salmen sillalta piti ehdottomasti tervehtiä koko Karstulaa ja Kirkkosaarelle huiskut­

taa. Vanhat lapsuuden maisemat olivat tärkeitä: onko Hannalan koivu vielä tal­

lella, ovatko Poikolan koivukujan puissa vielä jäljellä nuoruuden muistot, onko Kansanopiston rannan näkymät entiset, entä Riuttaniemen rengaskivi jne.

Ensimmäisiä kysymyksiä olivat, mil­

loin nähdään Posti Artturi, voimmeko pian mennä tervehtimään Inneä, keitä muita tuttuja tapaamme, minne menem­

me vierailulle, milloin käydään haudalla.

Kyllille ystävyys oli itsestään selvää, lujaa, lämmintä ja luottamuksellista. Ystävistä ei saanut sanoa pahaa sanaa, heidän olisi pitänyt kaikkien olla ympärillä koko ajan.

Kylli oli seurallinen ja antoisa keskusteli­

ja. Pitkät keskustelut olivat parasta ajan­

kulua.

Ja kirkolle piti päästä “ostoksille” ja kat­

somaan vanhoja tuttuja. Välttämättömät paikat viime vuosina olivat: Mattiin ja Maijaan vaateostoksille, kirjakauppaan hakemaan vaikka tusseja tai postikortteja, Osuuspankkiin tervehtimään raha-asioi- denhoitaja Mirjaa ja kukkia Niemiseltä.

Lähteminen oli aina hauskaa puuhaste­

lua ja pohtimista. Kylli oli omalla viehät­

tävällä tavallaan turhamainen, ulkoasun tuli olla asianmukainen säästä riippumat­

ta: oikeanvärinen pusero ja siihen sopivat korvakorut jne. Minnekään ei lähdetty el­

lei tukkaa laitettu Marjan kampaamossa.

Kaikki tämä vei joskus aikaa, mutta val­

mista tuli ennen pitkää.

Tonttuja ja maahisia Kylli näki kaik­

kialla. Mustalammen rantasaunassa asusti ehdottomasti Saunatonttu Satteli, jolta ensin kysyttiin onko kylpy valmis ja pois lähdettäessä kiitettiin hyvästä löylystä.

Aitoissa, tallissa ja navetassa asusteli luke­

maton joukko erinimisiä tonttuja ja halti­

oita ja puitten takaa kurkisteli maahisia.

Kyllin mielikuvitus oli rajaton ja vivah­

teikas.

Maalaaminen oli tärkeää. Monesti ei ehditty kantaa matkalaukkuja sisälle, kun jo kuului pyyntö: “Tuoppas vettä jossakin astiassa. Tuo näkymä tai kukkakimppu täytyy nyt heti maalata!” Ja siinä puuhassa ei tunteja laskettu, ruokailukaan ei ollut tärkeää, joskus saattoi jano yllättää. Kylli viihtyi omien maailmojensa parissa.

Kun Kylli oli paikalla, täytti hän koko huoneen. Hänellä riitti muisteluita, kas­

kuja ja kepeä seurustelu oli hänen ominta aluettaan, aiheesta kuin aiheesta ja jokai­

nen läsnäoleva tunsi olevansa tärkeä, jo ­ kaiselle riitti ainakin herkkä hymy tai kat­

se.

Tuo pieni harmaahiuksinen hahmo, käsi pystyssä, hymy huulilla ja huudah­

dus: “Heipparallaa täältä tullaan!” ei he­

vin unohdu. Hänhän on vieläkin täällä!

Paula ja Seppo Rautiainen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Silloin tuli oikeuteen Olavi Henrikinpoika, Sipi Urbanuksenpoika, ja Pentti Matinpoika, jotka tuomittiin suorittamaan Jaakko Sonnilalle hänen veneensä hinta, jonka

P yh äjok lset perhepäivähoitajaa kurssin su orittan eet 26 perhepäivä­. hoitajaa sa lv a t to d istu k set

1556 palasi Suomesta takaisin Ruotsiin, alkoi jo liikkua huhuja, että Hel- sinkiin vastahakoisesti siirretyt porvarit pääsevät palaamaan kotikaupun- keihinsa. Herttua Juhanalle

ja Rauman kaupungille sekä Turun, Peräpohjan ja Raaseporin läänin.. asukkaille määräyksen, etteivät he saa lähinnä seuraavana aikana viedä tavaroita muualle kuin Tukholmaan,

Raumalla ei ollut koko puheenaolevalla aikakaudella suurta käsityö- läiskuntaa. 1600 mainitaan Raumalla vain 4 käsi- työläistä, nimittäin kaksi suutaria, yksi räätäli ja

jat Tukholmaan 1.5. Tengström, Vita Rothovii, ss. Högman, Rauman kaupungin hist. Kronqvist, Muinaistieteelliselle Toimikunnalle annettu P. Kolminaisuuden kirkkoa koskeva selostus

lavantaudiksi katsottu väestötauluissa nimillä tyfus, nerv- och rötfeber esiintyvät sairaudet. Niitä oli runsaasti liikkeellä 1830-luvun puolivälin jälkeen.

jan kylästä Iljanteelle, mutta kolme vuotta myöhemmin olivatkin jo venä- läiset vaatimassa kyytejä. Heidän käskyläisenään joutui vt. nimismies Gabriel Morin