• Ei tuloksia

Vartija 4/2011

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vartija 4/2011"

Copied!
40
0
0

Kokoteksti

(1)

Anteeksipyytäminen on uskonnollisille yhteisöille vaikeaa

Mikko Ketola & Matti Myllykoski

n Uskonnollisessa liikkeessä ylimmän johdon julistaminen opillisesti erehtymät- tömäksi tai arvostelun yläpuolella olevaksi ei ole omiaan luomaan keskustelulle avoin- ta ja kriittisyyttä sallivaa ilmapiiriä, jossa ongelmat tulisivat esiin ja jossa niistä voisi keskustella sellaisina kuin ne oikeasti ovat.

Vahvasti auktoriteettijohtoinen uskonnol- lisuus levittää ympärilleen pelon, salai- suuksien ja valheiden ilmapiiriä, jossa ih- miset oirehtivat yhteisönsä tekopyhyyttä ja luonnottomia sosiaalisia suhteita. Toiset purkavat ahdistustaan ryhtymällä kiusaa- jiksi, toiset taas alistuvat kiusattaviksi saa- dakseen syvästi kaipaamaansa rakkautta ja hyväksyntää.

Lieneekö sattumaa, että suurista kris- tillisistä kirkoista juuri roomalaiskatolisel- la kirkolla on riesanaan mittava pedofiili- skandaali? Onko sattumaa sekin, että Suo- men herätysliikkeistä juuri lestadiolaisuus joutuu painiskelemaan saman ongelman kanssa? Vaikka muut kirkkokunnat ja liik- keet meillä ja muualla eivät ole synnittö- miä eikä ensimmäisen kiven heittäjäksi kannata ilmoittautua kenenkään, ilmiötä voisi silti pohtia tarkemmin. Yksi tärkeä yhtäläisyys ja skandaalin selitystekijä näyt- täisi olevan kummankin yhteisön autori-

täärisyydessä sekä yhteisön maineen ja pyhyyden suojelemisessa yksilön oikeuk- sien kustannuksella.

Jotain samaa on siinä, miten kumpi- kin yhteisö on toiminut oman kriisinsä käsittelyssä. Katolisessa kirkossa yksit- täisiä hyväksikäytön uhreja tuli asiansa kanssa julkisuuteen, jotkut heistä vetosi- vat kirkon johtajiin, jotta nämä suhtau- tuisivat vakavasti hyväksikäyttöön, ja tiedotusvälineet julkaisivat aika ajoin uh- reja koskevia juttuja. Kun kriisi sitten toden teolla puhkesi, kirkon johdolla kes- ti kauan päästä tosiasioiden torjunnasta ja vähättelystä ongelman vakavuuden hyväksymiseen ja uhrien kärsimysten ta- juamiseen ja hyvittämiseen.

Katolisen kirkon on ollut vaikea tart- tua itse toimeen hyväksikäyttöskandaa- lien selvittämisessä ja purkamisessa. En- nemminkin monet piispat ovat yrittäneet oikeuskeinoin estää hiippakunnallisten arkistojen avaamisen tutkijoille. Samalla tavalla on vanhoillislestadiolaisuuden hy- väksikäyttötapausten selvittämisessä tarvittu ulkopuolisten aktiivisuutta, aja- tellaanpa vaikka Johanna Hurtigin ansiokasta toimintaa. Vaikka hän on itse taustaltaan lestadiolainen, hän on saanut

(2)

toimintansa vuoksi kuulla olevansa usko- vien vihollinen.

Vanhoillislestadiolaisuuden toisesta suuresta traumasta, hoitokokouksista, pu- huttiin kyllä julkisuudessa 1970–1980-lu- kujen taitteessa, ja Jorma Kurvinen sekäMiikka Ruokanenkirjoittivat asiaa koskevat kirjatkin, mutta sen jälkeen ko- kouksissa kärsimään joutuneiden asiaa ovat pitäneet esillä lähinnä yksittäiset ih- miset. Internetin keskustelufoorumit mah- dollistivat viimein sen, että hoitokokousten uhrit pystyivät yhdessä ja nimettöminä – mikä on ollut ilmeinen välttämättömyys vanhoillislestadiolaisuuden piirissä rehot- taneen liikkeen virallisesta linjasta poik- keavien henkisen painostamisen vuoksi – vertailemaan kokemuksiaan. Vanhoillis- lestadiolaisuuden tiukan eksklusiivisen pe- lastusopin vuoksi liikkeen johdon oli kui- tenkin mahdotonta myöntää, että jotain olisi tehty väärin, koska Jumalan valta- kunta maan päällä ei voi erehtyä. Vasta aivan viime aikoina on näkynyt merkkejä muuttuneesta suhtautumisesta.

Kumpikin yhteisö on viivyttelyllään ja oman maineensa suojelemisen priori- soinnilla aiheuttanut paljon turhaa kär- simystä omille jäsenilleen. Seksuaalinen hyväksikäyttö traumatisoi lapset tavalli- sesti koko heidän elämäkseen, ja monet eivät ole kestäneet taakkaa vaan ovat tehneet itsemurhan. Samoin hoitokokouk- set ovat aiheuttaneet monille niiden koh- teeksi joutuneille niin suuria henkisiä on- gelmia, että itsemurhiakin on tapahtunut.

Anteeksipyytäminen ei ole ollut help- poa. Hieman helpompaa se on vaikutta- nut olevan katolisen kirkon piispoille ja paaville. Monet piispat ovat pyytäneet

anteeksi seurakuntiensa edessä niiden pappien puolesta, jotka rikollisia tekoja ovat tehneet. Paavi on tavannut matkoil- laan hyväksikäytön uhreja yksityisesti ja pyytänyt heiltä anteeksi heitä loukannei- den pappien vuoksi. Katolisessa kirkossa on tosin jossakin määrin sama ongelma kuin vanhoillislestadiolaisuudessa: itse yhteisö on periaatteessa pyhä ja virhee- tön, ja anteeksi voidaan pyytää vain nii- den ”kirkon poikien ja tyttärien” puoles- ta, jotka ovat pahaa tehneet.

Muutama viikko sitten vanhoillis- lestadiolaisen liikkeen johto teki jotain, mitä siltä oli pitkään odotettu ja vaadittu.

Se pahoitteli hoitokokousten yhteydessä

”esiintyneitä oppiharhoja ja väärinkäy- töksiä”. Joillekin tämä varmaan riitti, ja ehkä se oli joidenkin mielestä liiankin pitkälle menevä myönnytys. Huomiota kannattaa kiinnittää kuitenkin sanava- lintaan: kyseessä oli pahoittelu eikä an- teeksipyyntö. Ja kenen puolesta pahoitel- tiin? Ei sentään koko liikkeen tai edes liikkeen johdon vaan yksittäisten kristit- tyjen puolesta. ”Kun yksittäiset kristityt erehtyvät, vika ei ole seurakunnan.” Mi- tään yhteyttä ei haluttu tunnustaa ta- pahtuneiden väärinkäytösten ja liikkeen johtomiesten aktiivisuuden välillä. Ei ole vaikea ennustaa, että keskustelu hoito- kokouksista ei lopu tähän.

Irlannissa on hallitus suunnitellut säätävänsä lain, joka pakottaisi papit ker- tomaan rippituolissa kuulemistaan sek- suaalirikoksista. Näin pitkällä ei olla Suomessa, vaikka rippisalaisuuden mur- tamisesta on kyllä lehtien palstoilla kes- kusteltu, kutenJohannes Alarantaar- tikkelissaan tässä numerossa kertoo.

(3)

”Murheelliset Asiat”–

Vanhoillislestadiolaisuuden pedofiliakohu

Johannes Alaranta

n Kirkon piirissä alkoi alkuvuonna 2010 keskustelu lasten hyväksikäytöistä. Jul- kisuudessa oli jo pitkään keskusteltu ka- tolisen kirkon vastaavasta ongelmasta.

Kohu laajeni nopeasti vanhoillislestadio- laiseen liikkeeseen kun ilmeni, että herä- tysliikkeen piirissä oli ollut lasten hyväk- sikäyttötapauksia. Olin itse mukana jul- kisessa keskustelussa siksi, että tutkin papin vaitiolovelvollisuutta ja olen toimi- nut kirkkohallituksen asiantuntijana.

Kohun alkaessa päivitettiin parhaillaan kirkon työntekijän vaitiolovelvollisuus- julkaisua ja tätä kautta nimeni tuli toi- mittajien tietoon. Puutuin julkisuudessa erityisesti rippiä koskeviin ongelmakoh- tiin.

Tässä artikkelissa käyn läpi pedofilia- kohua vanhoillislestadiolaisten näkökul- masta. Olen itse vanhoillislestadiolainen.

Koska olin mukana julkisessa keskuste- lussa, en ole aivan puolueeton tarkkailija.

Kohun alkaessa olin vielä lestadiolainen saarnamies. Sittemmin minut on erotet- tu kyseisestä tehtävästä. Olen kirkon pappi ja työskentelen tällä hetkellä Itä- Suomen yliopiston tutkijana. Pyrin artik-

kelissa osallisuudestani huolimatta mah- dollisimman suureen puolueettomuu- teen.

Vanhoillislestadiolaisten osalta kes- kustelu lähti liikkeelle YTT Johanna Hurtiginesittämistä arvioista, että van- hoillislestadiolaisten keskuudessa on kymmeniä lasten hyväksikäyttötapauk- sia. Hurtig oli ollut yhteydessä Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistykseen (SRK) jo vuonna 2008. Julkisuudessa ol- leiden tietojen mukaan lasten hyväksi- käytöstä oli keskusteltu julkisesti myös 1980-luvulla.

Varhaisessa vaiheessa mielenkiinto kohdistui rippiin ja opetukseen anteeksi- antamisesta. Oma asiantuntemukseni asian tiimoilta rajoittuu rippiin ja siksi tässä artikkelissa keskityn erityisesti sii- hen. Uhrien kokemuksen mukaan vai- kutti siltä, että ripillä on ollut keskeinen merkitys siinä, ettei asioita oltu osattu hoitaa aina ajoissa.

Kotimaa 23.9.2010, Jussi Rytkö- nen, Hannan (nimi muutettu, hy- väksikäytetty) haastattelu

Pedofilia ei ole mikään lestadiolaisuu- den erityisongelma. Herätysliikkeen ajattelutavoissa oli Hannan mielestä

(4)

silti jotain, mikä ei ainakaan auttanut pedofiliatapausten käsittelyä.

Hanna kuuluu niihin, joiden mieles- tä ongelma on lestadiolaisen liikkeen rippikäytännössä. Hän lisää, että ongel- ma on eri lestadiolaisryhmissä saman- lainen.

– Ripillä voidaan kuitata se, että täl- laista pahaa on tapahtunut. Varsinkin, jos syntinsä tunnustava osoittaa katu- musta. Mutta ei asiaa sillä tavalla oteta todesta eikä ihminen saa apua, Hanna parahtaa.

Helsingin Sanomat, 7.5.2010, Tom- mi Nieminen, Minnan (nimi muu- tettu, hyväksikäytetty) haastatte- lu.Vanhoillislestadiolaisuudessa ripittäy- tyminen – syntien anteeksipyyntö – on keskeinen asia. Kun kuka tahansa yh- teisön jäsen julistaa synninpäästön, asiasta ei periaatteessa saa enää puhua.

On synti ottaa esille asiat, jotka on sovi- tettu yhteisön ja Jumalan edessä. Rikos- ilmoituksenkin teko oli Minnan tapauk- sessa yhteisön silmissä mahdoton vaih- toehto.

”Niinpä kenenkään ei tarvitse kohda- ta minua eikä totuutta, koska ne ovat sovittuja asioita”, Minna sanoo. Näin syyllisyys käännettiin. Minnasta tuli yhteisön silmissä syntinen, kun hän ai- kuisiällä yritti saada oikeutta.

Armon ovat saaneet vain raiskaajat.

”Minua kehotettiin soittamaan kai- kille sisaruksilleni ja pyytämään heiltä anteeksi sitä, millainen olen”, Minna kertoo. ”Sisarukset ilmoittivat, etteivät he tue minua enää.” – –

Hyväksikäyttötapauksia on käsitelty myös kotipaikkakunnan lestadiolaisten johtokunnassa. Minna on kertonut sen myös Suomen Rauhanyhdistysten kes- kusyhdistyksen johdolle, joka on van- hoillislestadiolaisten korkein elin. Joh- tokunnassa synti on langetettu Minnan niskaan, joka ei ole antanut anteeksi raiskaajilleen, vaan on ottanut yhä uu- destaan yhteisön anteeksi antamat teot esille. SRK:ssa hänet otettiin jo astetta vakavammin vastaan, mutta Minna ei tiedä, että tapaus olisi aiheuttanut toi- menpiteitä.

Tapauskuvausten perusteella vaikuttaa siltä, että eräs keskeinen selittäjä tapaus- ten pitkittymiselle oli ollut opetus ripistä.

Rippi itsessään ei tietysti ole aiheuttanut lasten hyväksikäyttötapauksia, mutta se on vaikeuttanut uhrien kokemuksen mu- kaan niihin puuttumista. Toisinaan on käynyt niin, että puuttuminen on jäänyt kokonaan. Tapaus on vanhentunut ja pahimmassa tapauksessa tekijä on siirty- nyt seuraavaan uhriin. On myös tapauk- sia, joissa vanhoillislestadiolainen opetus anteeksiantamuksesta on mahdollista- nut sen, että tekijä on pystynyt ”puhdis- tamaan tuntonsa” ja jatkamaan osin täs- täkin johtuen tekojaan.

Vanhoillislestadiolaista rippiä kuva- taan esimerkiksi Esko Sääskilahden artikkelissa Vanhurskauden puku SRK:n vuosikirjassavuonna 2007:

Jos uskovainen joutuu johonkin erityi- seen syntiin, joka vaivaa omaatuntoa ja haittaa uskomista, on mahdollisuus pu- hua siitä jollekin luotetulle uskovaiselle kahden kesken. Keskustelussa voi ker- toa avoimesti, mitä on tapahtunut, minkälainen synti vaivaa omaatuntoa.

Kun uskovainen ystävä saarnaa synnit anteeksi, tunnolle laskeutuu Jumalan rauha. – – Edellä kuvattua synnin tun- nustamista kutsutaan ripiksi.

SRK:n puheenjohtajanakin toiminut Erkki Reinikainenpainotti kirjassaan Näin on kirjoitettuvuonna 1986, että ripin salaisuutta rippi-isä ei saa paljastaa vaan hänen tulee olla ”suljettu astia.”

Tämä opetus ehdottomasta vaitiolosta on vanhoillislestadiolaisuudessa hyvin kes- keinen.

Vanhoillislestadiolaisuudessa yksi- tyinen rippi on laajasti käytössä. Rippiä siis oikeasti käytetään paljon, toisin kuin vaikkapa luterilaisen kirkon piirissä. Ri-

(5)

pissä on käytössä perinteinen malli eli synnintunnustus ja synninpäästö. Käy- tännöllisen teologian professori Paavo Kettusen mukaan suomalaisessa kes- kustelussa on esiintynyt kaksi ripin ym- märtämisen mallia. Ensimmäisessä on korostettu ripin liittymistä synti–anteek- siantamus -asetelmaan. Tässä lähtökoh- dassa ripin tehtävänä ei ole käsitellä ih- missuhteiden ristiriitoja eikä tunne-elä- män kysymyksiä. Toinen ymmärtämisen malli on ollut rippi-käsitteen käyttämi- nen yleisemmässä merkityksessä, jolloin rippi saa sielunhoidollisen keskustelun luonteen. Rippi on tällöin pitkäaikainen prosessi, jonka tehtävänä on ihmisen aut- taminen useiden keskustelujen avulla.

Tässä muodossa päähuomio on keskuste- lun myötä tapahtuvassa anteeksianta- muksessa eikä julistetussa absoluutiossa.

Näiden perinteisten mallien ohella Ket- tunen hahmottelee kolmannen mahdolli- suuden. Sen mukaan rippiä voidaan tar- kastella myös anteeksiantamuksen etsin- tänä. Keskeistä tällöin on se, että ihmi- nen, joka tulee ripittäytymään, etsii an- teeksiantamusta. Tässä lähestymistavas- sa ihminen on anteeksiantamuksen etsijä silloinkin, kun hän ei pysty ottamaan vastaan synninpäästöä. Tärkeää ei ole vain se, että ripissä julistetaan absoluutio vaan se, pystyykö ihminen huolimaan itselleen anteeksi. Kettunen käyttää ter- miä ”anteeksihuoliminen”.

Opetuksella anteeksiantamuksesta on vanhoillislestadiolaisuudessa hyvin keskeinen merkitys. Tämä vaikuttaa esi- merkiksi sen, että liikkeen piirissä elävät oikeasti uskovat anteeksiantamukseen.

Kun vaikkapa lasten hyväksikäyttäjälle

saarnataan teko syntinä anteeksi hän voi ajatella, että tekoa ei enää ole. Synti on upotettu ”pohjattomaan armonmereen”

eikä sitä saa sieltä ylös nostaa.

Tällöin voi käydä niin, että tekijä voi jatkaa tekojaan syyllisyydestä ainakin osittain vapaana. Pahimmillaan on voi- nut käydä niinkin, että tekijä on pyytänyt tekoaan anteeksi uhrilta. Uhria on saa- tettu myöhemmin myös painostaa sano- malla, että synti tulee sen päälle, joka puhuu rippisalaisuuden alaisista asioista.

Uhri jos joku tietää, kuinka kauheasta synnistä on kyse. Ei hän halua sitä pääl- leen.

Uhrien kannalta tilanne on usein ol- lut kestämätön; uhrilta on riistetty fyysi- nen koskemattomuus ja hänen psyykeen- sä on rikottu. Samalla on viety luottamus

”elämän kalleimpaan asiaan” eli uskoon.

Uskosta onkin tullut yksi keskeinen se- littävä tekijä pahuuden jatkumiselle.

Vanhoillislestadiolaisen liikkeen joh- to reagoi varsinkin kohun alussa puolus- tamalla rippisalaisuutta:

Päivämies 27.1.2010, Pääkirjoitus Rippisalaisuus on ehdoton. Sielunhoi- tajalta vaaditaan armollisuutta, mutta myös taitoa ja ryhtiä.

Rauhan Tervehdys 12.5.2010 Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyh- distyksen (SRK) pääsihteeri Aimo Hau- tamäki pitää rippi-isän tai -äidin vaiti- olovelvollisuutta ehdottomana, eikä ri- pin vastaanottajan tule siksi kertoa hä- nelle uskotusta rikoksesta viranomaisil- le. Hautamäki perustelee ripin luotta- muksellisuutta katekismuksella, jossa hänen mukaan ei erotella vaitiolovelvol- lisuuden suhteen pappeja ja muita kris- tittyjä.

”Ripin vastaanottaja on sidottu vai- kenemaan siitä, mitä henkilökohtaises- sa ripissä puhutaan”, Hautamäki sitee- raa katekismusta.

(6)

Päivämies 27.1.2010, Pääkirjoitus Syntiin ajautunut tarvitsee myös sie- lunhoitoa. Jumalan sana tuomitsee synnin, mutta tarjoaa katuvalle Juma- lan armoa. Raamatun mukaan synnit annetaan anteeksi, kun ihminen nöyr- tyy parannukseen – vaikka kysymykses- sä olisivat niinkin rumat asian kuin in- sesti tai pedofilia. Jeesus suhtautuu syyllisyyttä tuntevaan rikoksen tekijään yksiselitteisesti. Kun katuva tulee luok- se ja sanoo ”minä kadun” erittelemättä tekonsa suuruutta, hänelle neuvotaan antamaan anteeksi (Luuk. 17:4) Osittain reaktion voimakkuuteen saattoi vaikuttaa se, että rippi nousi var- haisessa vaiheessa esiin ja epäkohtien esille nostajana toimi vanhoillislestadio- lainen. Toisaalta vaikuttavana tekijänä saattoi olla myös se tosiasia, että ripillä on vanhoillislestadiolaisuudessa niin merkittävä asema. Sen arvostelu ehkä siksi koettiin niin vaikeaksi asiaksi.

Painotin itse julkisessa keskustelussa toistuvasti sitä tosiasiaa, ettei ehdoton vaitiolo koske maallikoita. Kirkkolain tiukka vaitiolovelvollisuus koskee vain pappia ja virassa olevaa lehtoria. Muilla ei ole lain säätämää ehdotonta vaitiolo- velvollisuutta. Kirkkolain 5 luvun 2 py- kälässä (1054/1993) säädetään papin eh- dottomasta vaitiolovelvollisuudesta eli rippisalaisuudesta:

Yksityisessä ripissä tai muuten sielun- hoidossa papille uskottua asiaa ei saa ilmaista, eikä myöskään sitä henkilöä, joka papille on uskoutunut.

Kun pappia kuulustellaan todistaja- na, hän ei saa ilmaista sitä, mitä yksi- tyisessä ripissä tai sielunhoidossa on hänelle uskottu.

Jos joku yksityisessä ripissä tai sie- lunhoidossa ilmaisee yleisen lain mu- kaan ilmiannettavan rikoksen olevan hankkeissa, papin on kehotettava häntä ilmoittamaan asiasta viranomaisille tai sille, jota vaara uhkaa. Jollei hän suos- tu siihen, papin on kerrottava hyvissä

ajoin ja varovasti asiasta viranomaisil- le, kuitenkin niin, ettei asianomainen suoraan tai välillisesti tule siitä ilmi.

Asiaa voidaan katsoa myös toisesta näkökulmasta. Yleisesti ottaen tietyistä teoista, kuten vaikkapa lapsen seksuaali- sesta hyväksikäytöstä on velvollisuus tai vähintäänkin oikeus tehdä ilmoitus vi- ranomaisille. Näin toimimalla saadaan apu sekä uhrille että tekijälle. Esimerkik- si jos tietää lapsen törkeän seksuaalisen hyväksikäytön olevan ”hankkeilla” siitä on sakon tai vankeuden uhallailmoitus- velvollisuus.

Asia erikseen on sitten se, että kaikil- la kristityillä sielunhoitajilla on ”moraa- linen vaitiolovelvollisuus”. Tämä tarkoit- taa sitä, että jokainen, jolle on uskoudut- tu, on sidottu vaitioloon. Erityisen tärkeä tämä moraalinen vaitiolovelvollisuus on silloin, kun ihminen hädässään kääntyy lähimmäisensä puoleen ja kertoo hänelle elämänsä kipukohdista. Näistä asioista ei saa puhua muille. Tämä moraalinen vai- tiolovelvollisuus kuitenkin väistyy silloin, kun kyse on sellaisesta teosta, joka on lakien mukaan saatettava viranomaisten tietoon.

Kirkon virallinen linja tuli kohun ai- kana selväksi. Esimerkiksi piispaSeppo Häkkinenkirjoitti Helsingin Sanomis- sa rippisalaisuudesta selkeästi. Samalla Häkkinen myös kommentoi vaadetta kontrollista:

Helsingin Sanomat, 1.10.2010, Mik- kelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen, mielipidekirjoitus Luottamuksellisuus liittyy sielunhoidon olemukseen, kuten kaikkeen muuhun- kin auttamistoimintaan. Sen sijaan eh- doton rippisalaisuus ei koske pappien ja lehtoreiden lisäksi muita työntekijöitä tai maallikoita. Kirkkolaki on tältä osin hyvin selvä.

(7)

HS:n kirjoituksissa on kritisoitu sitä, ettei kirkko valvo maallikoihin ulottu- vaa rippisalaisuutta. Sitä ei valitetta- vasti voida valvoa, koska ehdoton rippi- salaisuus ei koske maallikoita. Asiasta on puhuttu myös kirkon ja herätysliik- keiden johtajien kanssa käydyissä neu- votteluissa

Myöhemmin SRK teki sisäisen selvi- tyksen hyväksikäyttötapauksista. Selvi- tys perustui pitkälti Johanna Hurtigilta saatuihin tietoihin, mutta siinä kuultiin muitakin henkilöitä, myös allekirjoitta- nutta. Minulle ei, pyynnöstä huolimatta, koskaan näytetty selvitystä, joten en tie- dä sen sisällöstä. Selvityksen teki van- hoillislestadiolainen asianajaja Eero Hyy- tinen. Selvityksen perusteella tapaukset myönnettiin ja 7.4.2011 pidetyssä tiedo- tustilaisuudessa todettiin, että aina ei ole osattu toimia oikein.

Kuohunta jatkuu yhä. Vuoden 2011 suviseurojen ja myös opistoseurojen pu- heissa puhuttiin toistuvasti ”murheelli- sista asioista” ja ”median ajojahdista”.

Mielenkiintoinen piirre keskustelussa on ollut, että asian esille nostajia on mustamaalattu. Julkinen keskustelu on koettu loukkaavaksi ja vääräksi tavaksi hoitaa asia. Tosiasiahan on, että alun perin koko tapaus on yritetty hoitaa ni- menomaan SRK:n kautta. Yhteyksiä SRK:hon oli useita jo vuosina 2008 ja 2009. Vasta julkinen keskustelu vaikutti sen, että selvitys päätettiin tehdä. On mahdollista myös se, ettei liikkeen joh- don piirissä tajuttu asian vakavuutta ai- emmin. Toisaalta on ollut myös paljon niitä vanhoillislestadiolaisia, joiden mie- lestä asian esiin nostaminen on ollut hyvä asia.

Lasten hyväksikäyttötapausten esiin

tuleminen on johtanut vanhoillislestadio- laisen liikkeen syvään kriisiin. Oma nä- kemykseni on, että kriisistä voi selvitä vain tosiasiat tunnustamalla, olivatpa to- siasiat kuinka murheellisia tahansa. On täysin ymmärrettävää, että yhteisössä on paljon niitä, jotka varsinkin aluksi rea- goivat tapahtumiin kieltämällä ”mur- heellisten asioiden” olemassaolon. Tämä on täysin normaali reaktio. Monet niistä- kin, jotka ovat tunnustaneet tosiasiat, ovat pyrkineet selittämään asian parhain päin. Tästä on seurannut se, että on saatettu ainakin epäsuorasti syyttää asias- ta julkisesti puhuneita. Julkisesti esiinty- neitä on myös suoraan uhkailtu. Erityi- sesti mustamaalaaminen on kohdistunut tutkija Johanna Hurtigiin. Toivon ja us- kon, että Hurtigin maine puhdistetaan.

Johanna Hurtig on toiminut asiantunti- jana ja lasten asemasta huolta kantaen.

Syytökset taka-ajatuksista ovat valitetta- via. Ainoa taka-ajatus kaikilla meillä, jot- ka olemme asioista julkisesti puhuneet, on se, että lapset saisivat turvallisemman kasvuympäristön ja epäkohtia pystyttäi- siin vähentämään.

Kirjallisuutta

Aika puhua – Aika vaieta

2011 Rippisalaisuus ja vaitiolovelvollisuus kirkossa. Kirkkohallitus. Helsinki.

Häkkinen, Seppo

2009 Aika vaieta ja aika puhua: Kirkon työntekijän vaitiolovelvollisuuden ja ilmoi- tusvelvollisuuden jännite. teoksesta: Teolo- ginen aikauskirja 4/2009. s. 290–305. Fors- san kirjapaino Oy. Forssa.

Joka viettelee yhden näistä pienimmistä 2000 Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön ennaltaehkäiseminen ja kirkon vastuu. Hel- sinki

(8)

Jormakka Terhi

2010 Lasten seksuaalisen hyväksikäytön il- meneminen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappien ja lehtoreiden toimittamissa yksityisissä ripeissä ja sielunhoidossa. Ky- selyraportti. Kirkon tutkimuskeskus.

Kettunen, Paavo

1997 Kehittyvä sielunhoito. – Sielunhoidon käsikirja. Toim. Aalto, Kirsti & Esko, Mart- ti & Virtaniemi, Matti-Pekka: Sielunhoi- don käsikirja. s. 44–70. Porvoo: Kirjapaja.

1998 Suomalainen rippi. Helsinki: Kirjapa- ja. Hengellisen ohjauksen ja työnohjauksen rajalla. Teoksesta: teologinen aikakauskirja 5/1999. s. 360–371. Forssa: Forssan kirja- paino Oy.

2005 Salassapito ja puhuminen velvollisuu- tena. Kirkko–Taide–Viestintä. Markku Heikkilän juhlakirja. Toim. Sari Dhima.

Helsinki: Suomen kirkkohistoriallinen seu- ra.

Kirkon työntekijän vaitiolovelvollisuus 2002 Suomen evankelisluterilaisen kirkon

kirkkohallituksen julkaisuja 2002:2 Helsin- ki.

Kirkko ja lastensuojelutyö

2007 Tausta-aineistoa varhaisesta tukemi- sesta ja lastensuojelusta seurakunnan työn- tekijöille. Kirkkohallitus. Helsinki.

Lapsi perheneuvonnassa

2006 Lapsiperhe perheneuvonnan asiak- kaana -työryhmän raportti.

Kirkkohallituksen perheasiain yksikkö.

Toimittanut Juha Silvo. Kirkkohallituksen monistamo. Helsinki.

Reinikainen, Erkki

1986 Näin on kirjoitettu. Suomen Rauhan- yhdistysten Keskusyhdistys r.y. Oulu.

Sääskilahti, Esko

2007 Vanhurskauden puku. Teoksesta;

Muutoksen keskellä. SRK:n vuosikirja 2007 Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdis- tys ry, Oulu. Gummerus Kirjapaino Oy. Jy- väskylä.

Vartija 50 vuotta sitten

Joku on lausunut, että maailmassa tarvitaan nyt ajatusta ja rukousta. Vahinko on, jos ne jotka ajattelevat eivät rukoile, ja jos ne jotka rukoilevat eivät ajattele.

– PakinoitsijaSociusVartijassa4/1961.

(9)

Irlannin katolisuuden hyväksi- käyttökriisi

Mikko Ketola

n Eräänä aamupäivänä marraskuun 2009 lopullaAndrew Maddenistui Ir- lannin oikeusministeriön tiloissa ja luki tuomariYvonne Murphyntutkimusko- mission vasta valmistunutta kolmiosais- ta raporttia. Raportin virallinen julkista- minen oli saman päivän iltapäivällä, mut- ta Madden ja muutama muu oli saanut erikoisluvan tutustua siihen jo ennakol- ta. Madden oli 11-vuotiaana joutunut ka- tolisen papin seksuaalisesti hyväksikäyt- tämäksi, ja raportti koski Dublinin kato- lisessa arkkihiippakunnassa vuosina 1975–2004 paljastuneita hyväksikäyttö- tapauksia.

Maddenia kahden ja puolen vuoden ajan viikoittain hyväksikäyttänyt pappi oli nimeltäIvan Payne.Madden oli va- littanut hänestä oman opettajansa väli- tyksellä arkkipiispan taloon, ja Payne oli kysyttäessä myöntänyt tekonsa. Se ei kuitenkaan ollut merkinnyt sitä, että asia olisi ollut loppuun käsitelty. Paynea ei ollut pidätetty virasta, vaan hänet oli vain siirretty toiseen seurakuntaan. Hä- nen uhrikseen oli joutunut vielä ainakin seitsemän muuta poikaa sen jälkeen, kun Madden oli valittanut hänestä 1981. Pay- ne tuomittiin viimein vuonna 1998 van-

kilaan, josta hän vapautui 2002. Kun Murphyn raportti tuli julki, Payne painui maan alle Walesissa sijainneesta kodis- taan.

Andrew Madden oli ollut ensimmäi- nen Irlannin kansalainen, joka oli puhu- nut julkisuudessa joutumisesta katolisen hyväksikäyttäjäpapin uhriksi. Se oli ta- pahtunut 1995. Edellisenä vuonna Irlan- nin hallitus oli kaatunut toisen papin tapauksen vuoksi. Brendan Smytholi Pohjois-Irlannissa työskennellessään syyllistynyt usean tytön ja pojan hyväksi- käyttöön. Sen jälkeen hänen sääntökun- tansa oli siirrellyt häntä Irlannissa ja Yhdysvalloissa sijaitsevien seurakuntien välillä ja suojellut häntä joutumisesta brittien pidättämäksi. Irlannin silloinen pääministeriAlbert Reynoldsoli halli- tuksineen joutunut eroamaan, kun oli paljastunut, että hänen oikeusministe- rinsä oli yhdessä kirkon viranomaisten kanssa viivyttänyt Britannian hallituk- sen luovutuspyynnön toimeenpanoa. Ta- paus oli murtanut irlantilaisen tabun pappien koskemattomuudesta lain edes- sä.

Andrew Madden oli vuonna 1995 väittänyt myös, että Dublinin arkkihiip-

(10)

pakunta oli maksanut hänelle 30 000 £ korvausta, jotta hän pysyisi hiljaa kärsi- myksistään Ivan Paynen kynsissä. Arkki- piispa Desmond Connell kiisti kor- vauksen maksamisen lehtimiesten siitä kysyessä mutta joutui myöhemmin no- losti kiinni valheesta. Murphyn raportis- sa tämä kuvattiin niin, että Connellin itsensä mielestä kyseessä ei ollut valhe, sillä journalistien kysyessä häneltä, käy- tetäänkö hiippakunnan rahoja tällaisiin korvauksiin, hän oli vastannut kielteises- ti. Connellin mukaan kyseessä olisi ollut valhe, jos hän olisi vastannut kielteisesti menneessä aikamuodossa esitettyyn ky- symykseen, toisin sanoen että hiippakun- nan varoja eiollutkäytetty korvauksiin.

Hän myös selitti, että kyse oli keskiajalla kehitetystä moraaliteologisesta käsit- teestä ”henkinen varaus” (mental reser- vation). Se antaa vastaajalle moraalisen oikeuden antaa kysyjälle kaksiselitteisen tai hämärän vastauksen, jonka tämä väistämättä tulkitsee virheellisellä, vas- taajan kannalta edullisella, tavalla. Va- lehtelusta ei kuitenkaan ole tämän näke- myksen mukaan kyse.

Kirkon ylimmät virkamiehet ovat muutenkin saattaneet noudattaa aivan omia moraalisääntöjään ollessaan maal- likkojen kanssa tekemisissä. Heiltä on ollut vaikea saada paikkansa pitäviä tie- toja, minkä koki esimerkiksiMarie Col- lins, yksi tunnetuimpia irlantilaisia hy- väksikäytön uhreja. Kun hän lopulta roh- kaistui ajamaan omaa asiaansa Dublinin hiippakunnan elimissä, hänelle valehdel- tiin toistuvasti päin naamaa siitä, mikä häntä hyväksikäyttäneen papin viralli- nen asema hiippakunnassa oli. Hiippa-

kunnasta ei annettu ajan tasalla olevia tietoja edes poliisille.

Tiedotusvälineet aktiivisesti asialla Tiedotusvälineillä ja erityisesti Irlannin valtiollisella televisioyhtiöllä RTE:llä on ollut aktiivisten uhrien ja heidän tukijär- jestöjensä ohella merkittävä osuus hy- väksikäyttötapausten selvitysten edisty- misessä. Dokumenttisarjassa States of Fear(1999) RTE paljasti kirkon ylläpitä- missä orpokodeissa ja muissa laitoksissa tapahtuneita väärinkäytöksiä, mikä ai- heutti nopeasti sen, että Irlannin päämi- nisteri pyysi tapahtuneita vääryyksiä an- teeksi ja lupasi, että asia selvitettäisiin.

Tutkimuskomissio erilaisten kirkon lai- tosten tutkimiseksi aloitti toimintansa vuonna 2000. Sen johtajaksi tuli muuta- ma vuosi myöhemmin tuomari Sean Ryan, jonka sukunimen mukaan myös loppuraportti nimettiin.

Vuonna 2002, kun Yhdysvaltain ka- tolisuuden hyväksikäyttöskandaali rä- jähti julkisuuteen, BBC esitti ohjelman Suing the Pope, joka käsitteliSean For- tune -nimisen papin seksuaalirikoksia Fernsin hiippakunnassa Irlannissa. Oh- jelman esittämät todisteet siitä, että Fernsin piispa Brendan Comiskey oli peitellyt tapauksia hiippakunnassaan, johti pian hänen eroonsa. Samoin ohjel- ma sai aikaan sen, että Fernsissä toi- meenpantiin itsenäisen tutkimuskomis- sion selvitys. Se julkaistiin 2005 ja rapor- toi laajasta lasten hyväksikäytöstä ja ri- kosten peittelystä.

Myös RTE oli asialla vuonna 2002 dokumentillaan Cardinal Secrets, joka käsitteli sitä, miten piispat olivat hoita-

(11)

neet puutteellisesti hyväksikäyttötapauk- sia Dublinin arkkihiippakunnassa. Tämä ohjelma puolestaan sai hallituksen lupaa- maan puolueettoman tutkimuksen toi- meenpanon Dublinin hiippakunnassa.

Tämän komission työ lähti käyntiin edel- lä mainitun tuomari Yvonne Murphyn johdolla kohta Fernsin raportin julkaisun jälkeen loppuvuodesta 2005.

Marraskuuhun 2009 tultaessa Irlan- nin katolisuus oli jo kiehuntatilassa il- man Murphyn raporttiakin. Kirkon lai- toksia tutkinut Ryanin komissio oli jul- kaissut raporttinsa saman vuoden touko- kuussa ja järkyttänyt irlantilaisia ku- vauksillaan laitoksissa tapahtuneista lap- siin kohdistuneista vakavista ja raaoista väärinkäytöksistä. Kyseessä olivat muun muassa senkaltaiset laitokset, joita kuva- taan elokuvassaMagdalena-sisaret. Tie- tyt sääntökunnat kuten ympäri maail- maa toimiva Christian Brothers asetet- tiin erityisesti syytettyjen penkille ja jou- tuivat myöhemmin taipumaan suurten korvausten maksamiseen uhreille. Ajan- kohta oli muutenkin irlantilaisille ma- sentava: taloudellinen kriisi oli pahim- millaan, ja vakavat tulvat vaivasivat koko maata.

Kirkon päämääränä skandaalien välttäminen

Ivan Paynen rikosten painaminen villai- sella Dublinin arkkihiippakunnan joh- dossa oli johtunut monesta syystä. Mur- phyn raportissa tämä eri tekijöiden yh- distelmä tiivistettiin seuraavasti: ”Dubli- nin arkkihiippakunta huolehti lasten seksuaalista hyväksikäyttöä koskevien tapauksien käsittelyssä ainakin 1990-lu-

vun puoliväliin asti ennen muuta salai- suuden ylläpitämisestä, skandaalin vält- tämisestä, kirkon maineen suojelemises- ta ja sen varojen säilyttämisestä. Kaikki muut näkökohdat, mukaan lukien lasten suojeleminen ja uhrien hyvinvointi, alis- tettiin näille prioriteeteille.” Irlantilaisen uskonnollisiin asioihin erikoistuneen ve- teraanijournalistinJohn Cooneynmu- kaan salailu oli kirkon ”yhdestoista käs- ky ja kahdeksas sakramentti”.

Murphyn raportissa käsiteltiin kym- menien katolisten pappien tekoja, mutta hyväksikäytön kohteeksi joutuneita lap- sia oli moninkertaisesti enemmän, kun useilla papeilla oli monia uhreja. Jotkut papit tunnustivat kymmeniä, yksi jopa sataan eri lapseen kohdistunutta seksiri- kosta. Epäiltiin myös pappien pedofiili- renkaan olemassaoloa. Rikokset olivat ta- pahtuneet lasten kotona, pappien talois- sa, kirkkotiloissa, rippituolissa ja niin edelleen. Eräs pappi oli rakennuttanut taloonsa uima-altaan, jota käyttämään hän kutsui vain nuoria poikia. Altaassa niin pappi kuin pojat olivat alasti. Toiset papit käyttivät hyväkseen kirkon sairaa- loissa olevia liikuntakyvyttömiä lapsia.

Vielä toiset toimivat lasten makuuhuo- neissa vanhempien ollessa viereisessä huoneessa. Raportti on karmaisevaa luet- tavaa.

Yksi leimallinen piirre tapauksissa on se, kuinka kunnioittavasti vanhem- mat ja muukin yhteiskunta suhtautuivat pappeihin ja kuinka vaikeata näitä oli sen vuoksi edes epäillä saati sitten vaatia tilille teoistaan. Papit saattoivat käyttäy- tyä hyvinkin röyhkeästi ilman että he jäivät kiinni. Edes Irlannin poliisiin ei

(12)

voinut yleensä luottaa pappeja koskenei- den rikosilmoitusten käsittelyssä. Polii- sin mielestä se ei voinut puuttua asioihin, joita se piti kirkon sisäisinä, ja kirkon- miesten oli helppo suostutella poliisi jät- tämään jotkut tutkintapyynnöt sikseen.

Vanhemmat saattoivat olla anteeksipyy- täviä jopa tapauksissa, jolloin pappi oli kiistatta todettu syylliseksi heidän lap- sensa hyväksikäyttöön. He olivat lähes yhtä huolissaan kyseisen papin kuin oman lapsensa hyvinvoinnista. Tämä johtui luonnollisesti siitä, millainen ase- ma katolisilla papeilla perinteisesti oli irlantilaisessa pappisvaltaisessa yhteis- kunnassa, jossa pappeja oli laajalti johta- vissa asemissa sairaaloiden, koulujen ja urheiluseurojen johdossa, ja miten maal- likoita oli opetettu suhtautumaan heihin.

”Jumalan jälkeen pappi on kaikki”, ku- ten paaviBenedictus XVIsanoi kesällä 2009 julistaessaan Papin vuoden alka- neeksi katolisessa kirkossa. Tällä isku- lauseella ei ollut tässä vaiheessa enää kovin hyvää kaikua Irlannissa.

Vaikka yksittäisten pappien kuvotta- vat teot olivat tietenkin raportin keskei- sintä sisältöä ja myös tiuhaan sanoma- lehtien otsikoissa, aivan yhtä tärkeäksi nousi kysymys, miksi niin monet papeis- ta olivat voineet jatkaa toimintaansa niin kauan ilman että heitä oli pysäytetty.

Raportissa todettiin, että koko tutkitta- vana aikana, neljän eri arkkipiispan kau- della, hyväksikäyttötapaukset oli hoidet- tu huonosti. Pappeihin kohdistuneita syytöksiä ei ollut otettu todesta, niitä oli vähätelty, syytösten esittäjiä oli painos- tettu luopumaan syytteistä, ja pappeihin oli sovellettu erilaisia moraalistandardeja

kuin maallikoihin. Piispat olivat luotta- neet liikaa erilaisiin konsultteihin, jotka olivat saattaneet vakuuttaa esimerkiksi, että ympäristön vaihdos tai joidenkin psykologisten tai lääketieteellisten teki- jöiden muutos poistaisivat ongelman. Yk- sinkertaistaen voisi sanoa, että hiippa- kuntien johdossa vallitsi melko täydelli- nen epätietoisuus, jopa välinpitämättö- myys, siitä, kuinka vakavasta ongelmasta oikein oli kysymys. Kun tämä yhdistyi huoleen kyseisten pappien ja heidän väli- tyksellään koko kirkon maineesta ja pyr- kimykseen olla hämmentämättä seura- kuntien jäseniä ikävillä uutisilla kirkos- ta, tapaukset painettiin mieluiten villai- sella. Kiinni jääneitä pappeja siirreltiin seurakuntiin, joissa heidän tekojaan ei vielä tunnettu, ja jos he jatkoivat samalla linjalla uudessa seurakunnassa, heitä siirreltiin edelleen. Usein uudet seura- kunnat sijaitsivat työväenluokkaisilla alueilla. Papista valituksen tehneille seu- rakuntalaisille ei siirroista kerrottu ja muutenkin heille tavanomaisesti valeh- deltiin asian olevan hoidossa.

Piispat suuttumuksen kohteena Suuren yleisön, tavallisten seurakunta- laisten suuttumus kohdistui tämän vuok- si pappien lisäksi Murphyn raportin tul- tua julki myös piispoihin. Radikaaleim- piin kuuluva vaatimus tuli veteraaniteo- logiVincent Twomeylta, jonka mieles- tä kaikkien raportissa mainittujen piispo- jen tulisi erota tehtävistään, olivat he sitten itse osallistuneet pappien rikosten peittelyyn siirtelemällä heitä seurakun- nasta toiseen tai vain olleet puuttumatta asioihin ja vaienneet, vaikka olivat hyvin

(13)

tienneet, mitä tapahtui ja mistä oli kyse.

Erovaatimuksia tuli muiltakin tahoilta, mutta piispat itse olivat hyvin haluttomia näkemään, että heidän omissa toimis- saan olisi ollut jotakin moitittavaa.

Monessa yhteydessä piispat olivat ve- donneet myös tietämättömyyteen koko ongelman olemassaolosta ja kertoneet vasta alkaneensa päästä perille siitä, mis- tä asiassa oikein oli kyse. Tämä ei kuiten- kaan ollut vakuuttanut raportin laatijoi- ta, jotka kiinnittivät huomiota siihen, että jo 1980-luvun puolivälissä Dublinin arkkihiippakunta oli ottanut vakuutuk- sen hyväksikäyttötapausten aiheutta- mien korvausvaatimusten varalle. Sen lisäksi Pyhä istuin oli aikojen kuluessa julkaissut useita asiakirjoja, joissa mää- rättiin toimintatavoista hyväksikäyttöta- pausten yhteydessä ja jotka varmasti oli- vat piispojen tiedossa. Niistä ensimmäi- nen oli vuodelta 1922 peräisin olevaCri- men Solicitationis, jonka päivitetty versio oli vuodelta 1962. Vuonna 2001 Uskon- opin kongregaatio oli puolestaan kardi- naali Ratzingerin johdolla julkaissut asiakirjan, jossa määrättiin piispoja il- moittamaan suoraan kongregaatiolle kaikki tapaukset, joissa oli vähänkään totuuden häivää. Kaikissa näissä asiakir- joissa painotettiin sitä, että tapausten käsittelyn oli oltava luottamuksellista eli salaista. Negatiivisesti tulkiten sen voi katsoa merkitsevän sitä, että Pyhä istuin halusi salata tapaukset maallisilta oi- keusviranomaisilta tai peitellä niitä julki- suudelta kirkon maineen varjelemiseksi.

Positiivisesti tulkiten sen voi katsoa tar- koittavan sitä, että se antoi todistajille tilaisuuden puhua vapaasti ja syytetyille

papeille mahdollisuuden suojella mainet- taan, kunnes syyllisyys tai syyttömyys oli vahvistettu. Julkisuutta kammoaville uhreille se tarjosi tilaisuuden tulla rau- hassa kuultaviksi. Kummallakin näkö- kulmalla on kannattajia, vaikka julkisuu- dessa on eniten kiinnitetty huomiota sa- lailun negatiivisiin vaikutuksiin.

Dublinin arkkipiispaksi vuonna 2004 tullutDiarmuid Martinoli monella ta- valla poikkeus Irlannin piispojen joukos- sa. Hänen aiempi uransa oli kulunut Vatikaanin diplomaattitehtävissä, eikä hän siten ollut itse ollut millään tavalla osallisena tutkituissa tapahtumissa. Jot- kut hänen piispakollegansa tosin pitivät sitä heikkoutena, koska se heidän mieles- tään merkitsi sitä, ettei Martin kunnolla tajunnut heidän ongelmiaan hyväksi- käyttötapausten hoitamisessa eikä ollut heille tarpeeksi lojaali. Martinin ansiota paljolti oli se, että Murphyn tutkimusko- missio pystyi penkomaan asian perin juu- rin, sillä hän piti menneisyyden avointa käsittelyä välttämättömänä. Sen vuoksi hän avasi hiippakunnan arkiston tutki- joille. Hänen edeltäjänsä Dublinin arkki- piispana, kardinaali Desmond Connell yritti vielä vuonna 2008 estää tutkimus- komissiota pääsemään käsiksi yli 5000 dokumenttiin, joita hän piti luottamuk- sellisina. Hän joutui kuitenkin luopu- maan jutusta.

Martinin asema ikään kuin yksinäi- senä valkoisena ritarina muiden, enem- män tai vähemmän ryvettyneiden, piis- pojen keskellä ei ollut helppo. Hän nautti melko laajaa kansansuosiota ja luotta- musta avoimuutensa ja realististen tilan- nearvioidensa vuoksi. Hän kertoi voi-

(14)

neensa pahoin ja tunteneensa syvää hä- peää lukiessaan komission raporttia.

Hän otti hyväksikäytön uhrit huomioon aivan eri tavalla ja empaattisuudella kuin kukaan muu piispa aiemmin. Hän vaati hiippakunnan muita piispoja tekemään raportista omat johtopäätöksensä, mikä tarkoitti luonnollisesti sitä, että heidän tulisi vakavasti miettiä eroamista, mikäli heidät mainittiin raportissa epäsuotui- sassa valossa. Hän myös odotti muiden piispojen tukevan omaa linjaansa. Tämä aiheutti paljon pahaa verta joidenkin piispojen, niin vielä virassa kuin myös eläkkeellä olevien, keskuudessa, eikä Martin saanut läheskään niin paljon tu- kea kuin hän olisi halunnut. Martinia pidettiin joillakin tahoilla oman pesän likaajana. Hän tajusi hyvin tilanteen ja varoitti julkisestikin, että hiippakunnas- sa oli taantumuksellisia voimia, jotka ei- vät halunneet uudistuksia ja vastustivat hänen suunnitelmiaan.

Alussa näytti, että Martin olisi saa- nut vahvan liittolaisen Armaghin arkki- piispasta, kardinaali Seán Bradysta, kunnes paljastui, että vuonna 1975 pap- pina ollessaan Brady oli alussa mainitun pahamaineisen hyväksikäyttäjäpapin Brendan Smythin alaikäisten uhrien kuulustelemisen yhteydessä velvoittanut näitä vaikenemaan asiasta. Kun asia tuli ilmi 2010, Bradya vaadittiin myös eroa- maan virastaan. Tämä vähensi huomat- tavasti Bradyn arvoa ja uskottavuutta Martinin liittolaisena.

Dublinin hiippakunnan apulaispiis- poista neljä taipui lopulta julkisen ja ei- julkisen painostuksen alla eroamaan. He olivat Limerickin piispaDonal Murray,

Kildaren ja Leighlinin piispaJames Mo- riarty sekä titulaaripiispat Raymond Field ja Eamonn Walsh. Sen sijaan Galwayn piispa Martin Drennan piti sitkeästi kiinni näkemyksestään, ettei hän ollut tehnyt mitään väärää. Paavi hyväksyi kahden ensin mainitun eron, mutta ei Fieldin ja Walshin eroa. Kaikki- aan Irlannin kirkossa on 23 piispaa. Krii- sin yhteydessä on ollut paljon puhetta myös kirkon rakenteellisesta uudistami- sesta, muun muassa hiippakuntien mää- rän vähentämisestä. Ongelmaksi on koettu se, että piispoiksi ei välttämättä ole valittu johtamistaidoiltaan päteviä henkilöitä, vaan tärkeimmäksi kriteerik- si on noussut tiukka oikeaoppisuus. Hiip- pakuntien koot vaihtelevat myös suures- ti, sillä pienimmät hiippakunnat ovat kooltaan samansuuruisia kuin jotkut Dublinin seurakunnat.

Suhteet Vatikaaniin koetuksella Tutkimusraportit ovat väistämättä kiris- täneet myös suhteita Vatikaaniin. Mur- phyn raportin laatijat olivat pyytäneen apua tapausten selvittämisessä myös Us- konopin kongregaatiolta ja Vatikaanin Irlannin-nuntiukselta. Kumpikaan ei ol- lut antanut minkäänlaisia tietoja irlanti- laisille pyytäjille. Uskonopin kongregaa- tion mukaan avunpyyntö oli tullut vää- rää kanavaa, sillä sen mukaan Irlannin ulkoministeriö olisi ollut oikea keskuste- lukumppani. Vatikaanin Irlannin-lähet- tiläs Giuseppe Leanza puolestaan pe- rusteli toimimattomuuttaan sillä, että hän ei ollut itse ollut Irlannissa vielä sinä aikana, jota raportti koski. Tämä herätti närkästystä Irlannin hallituksessa, joka

(15)

kutsui lähettilään kuultavaksi Irlannin ulkoministeriöön. Tämäkin toimi kertoi aikojen muutoksesta, sillä ennen olisi ol- lut mahdotonta ajatella, että Vatikaanin edustaja olisi määrätty tulemaan jonne- kin. Vierailut oli ennen hoidettu toisen- suuntaisesti. Valtio oli ollut alamainen kirkolle.

Kriitikoiden mielestä kyse oli Pyhän istuimen taholta vain vastuun välttelys- tä. Heidän mielestään oli itsestään sel- vää, että niin Uskonopin kongregaatio kuin nuntiuskin olivat perillä Irlannin katolisuuden hyväksikäyttöongelmista ja olisivat voineet auttaa tutkimuksissa, jos olisivat vain halunneet. He arvelivat, että kyseessä oli Pyhän istuimen virkailijoi- den pelko siitä, että pienikin vastuun tunnustaminen voisi merkitä Vatikaanin joutumista huikeiden korvausvaatimus- ten kohteeksi. Sen vuoksi kuurian tahol- ta korostettiin, että kyse oli paikallisesta ongelmasta, joka irlantilaisten piispojen olisi ratkaistava itse. Kriitikot pitivät täl- laista asennnetta varsin tekopyhänä ja legalistisena. Heidän mielestään oli suo- rastaan naurettavaa puhua ikään kuin Vatikaanin ja Irlannin piispojen välillä ei olisi ollut asiassa minkäänlaista vaiku- tus- tai riippuvuussuhdetta.

Kaikki irlantilaiset piispat kutsuttiin Vatikaaniin paavin puheille helmikuussa 2010. Audienssiin kohdistui luonnollises- ti Irlannissa suuria odotuksia. Hyväksi- käytön uhrit kirjoittivat paaville oman kirjeensä, jossa he esittivät useita toivo- muksia. Paavilta odotettiin anteeksi- pyyntöä koko kirkon puolesta, samoin hänen odotettiin rankaisevan niitä piis- poja, jotka olivat syyllistyneet hyväksi-

käyttäjien suojeluun. Vähintään hänen odotettiin hyväksyvän piispojen eron- pyynnöt. Kummassakin suhteessa var- sinkin hyväksikäytön uhrit joutuivat pet- tymään. Täyteen piispalliseen varustuk- seensa pukeutuneiden irlantilaisten piis- pojen polvistumista suutelemaan paavin sormusta Vatikaanissa pidettiin Irlannis- sa tilanteeseen sopimattomana koreiluna ja pokkurointina. Konkreettisin tulos käynnistä oli paavin lupaus kirjoittaa apostolinen kirje irlantilaisille. Sinänsä se oli hyvin poikkeuksellinen suunnitel- ma, sillä paavin kirjeet eivät yleensä koh- distu mihinkään tiettyyn maahan tai kansakuntaan, vaan ne ovat tavallisesti yleismaailmallisia luonteeltaan. Kysees- sä olisi myös ensimmäinen kerta, kun paavi kirjoittaisi seksuaalista hyväksi- käyttöä koskevan kirjeen.

Hyväksikäyttökriisi johti myös eräi- den poikkeuksellisten instituutioiden syntyyn irlantilaisessa yhteiskunnassa ja katolisuudessa. Kesällä 2009 kolme nuor- ta aktivistia, joilla kuillakin oli omat syynsä erota kirkosta, perustivat palvelun, jonka avulla oli suhteellisen helppo erota kirkosta netin kautta. Countmeout.ie sai nopeasti suuren suosion, sillä sille oli olemassa ilmeisen suuri tilaus. Suoranaisten ero- ilmoitusten lisäksi palvelun kautta oli mahdollisuus välittää kirkolle oma pro- testi hyväksikäytöstä tai muista kriitti- sistä seikoista. Aiemmin kirkosta eroami- nen oli ollut äärimmäisen hankalaa ja sen vuoksi myös hyvin vähäistä. Irlannin kir- kon tiedotustoimiston mukaan eron- pyyntöjä oli edellisten viiden vuoden ai- kana tullut jokaiseen hiippakuntaan kes- kimäärin yksi vuodessa. Uusi palvelu tar-

(16)

josi yksinkertaisen prosessin, joka johti lopulta oman seurakunnan kasterekiste- riin tulevaan merkintään eroamisesta.

Tosin eri hiippakunnissa tilanne vaihteli sikäli, että joissakin vaadittiin edelleen henkilökohtaista tapaamista ennen kuin ero oli mahdollista, kun taas toisissa asiat saattoivat tapahtua muutamassa päiväs- sä. Runsaan vuoden toimittuaan palvelu kuitenkin keskeytti syksyllä 2010 toimin- tansa, koska kanonisen lain eroamisesta määräävää kohtaa oli muutettu ja tilanne oli muuttunut hyvin epäselväksi. Palvelun sivuilla on linkki myös tamperelaisen va- paa-ajatttelijan Jori Mäntysalon vies- tiin, jossa tämä kertoo eroakirkosta.fi:n synnystä ja toiminnasta. Mäntysalo on toinen suomalaisen palvelun perustajis- ta.

Irlantilaiset papit joutuivat raport- tien vuoksi hyvin vaikeaan asemaan.

Seurakuntalaisten raivo kohdistui kaik- kiin pappeihin, mikä merkitsi luonnolli- sesti sitä, että hyväksikäyttöön syyttömät papitkin joutuivat kärsimään ja vastaa- maan rikollisten kollegoidensa teoista.

Papistossa oli myös ilmeisen paljon niitä, jotka joka tapauksessa, ilman kriisin puhkeamistakin, olivat uudistusmielisiä ja väsyneitä vanhaan klerikalistiseen me- noon. Heidän joukossaan oli naispappeu- den ja pappien avioitumisoikeuden kan- nattajia. Heidän mielestään maallikot ja etenkin naiset ansaitsivat näkyvämmän roolin kirkon ja seurakuntien elimissä.

Heidän yhdyssiteekseen perustettiin uusi pappisyhdistys, The Association of Ca- tholic Priests. Sille perustettiin nopeasti paikallisosastoja ympäri maata ja yhdis- tyksen ensimmäinen, 300 osanottajaa ke-

rännyt vuosikokous pidettiin lokakuussa 2011. Kokouksen teemana oli ”Pappeus kriisiaikana”. Kokouksen ensimmäinen pääpuhuja, pastoriKevin Hegartytote- si, että Irlannin kirkko oli hajaantunut, vailla peräsintä ja sitä vaivasi tylsistynei- syys. Edes vuonna 2012 Dublinissa järjes- tettävä maailmanlaajuinen eukaristinen kongressi, jonne paavikin mahdollisesti olisi tulossa, ei jaksanut herättää kirkon piirissä innostusta.

Paavin kirje ei juuri helpota tilannetta Paavin irlantilaisille lupaama kirje jul- kaistiin maaliskuussa 2010. Paavi kiin- nitti heti alussa huomion siihen, ettei ongelma ollut vain irlantilaisten tai kato- lisen kirkon. Kirje kuitenkin keskittyi vain Irlannin tilanteeseen. Paavi osoitti myötätuntonsa ja pahoittelunsa hyväksi- käytön uhreille ja myönsi, että myös piis- pat olivat tehneet pahoja virheitä tapaus- ten käsittelyssä ja osoittaneet huonoa johtajuutta. Pappiskandidaattien valin- nassa ei ollut kiinnitetty riittävästi huo- miota näiden sopivuuteen, ja seminaa- rien opetus oli ollut riittämätöntä inhi- millisen, moraalisen, älyllisen ja hengel- lisen kasvatuksen alueilla. Yhteiskun- nassa oli ollut tendenssi suosia pappeja ja muita auktoriteettihahmoja. Kirkossa puolestaan oli vinoutuneesti pyritty en- nen muuta suojelemaan kirkon mainetta ja välttämään skandaaleja, mikä oli joh- tanut siihen, että olemassa olevia kano- nisen lain mukaisia rangaistusmahdolli- suuksia oli jätetty käyttämättä ja ih- misarvoa oli loukattu.

Paavin kirjeen vastaanotto oli varsin ristiriitainen. Yhtäältä sen katsottiin

(17)

osoittavan aitoa myötätuntoa uhreja koh- taan ja olevan merkki siitä, että Vati- kaanissa tajuttiin ongelman vakavuus.

Toisaalta paavilta olisi haluttu sen tun- nustamista, että Irlannin piispojen toi- minta hyväksikäyttötapauksien peitte- lyssä oli ollut tahallista ja suunniteltua eikä vain seurausta henkilökohtaisista virhearvioista ja huonoista johtamisky- vyistä. Myös Pyhän istuimen oman poli- tiikan osuus jäi kriitikoiden mielestä täy- sin käsittelemättä.

Suurinta arvostelua aiheuttivat paa- vin kirjeessään esittämät käsitykset siitä, millaiset aatteelliset tekijät olivat olleet hyväksikäytön taustalla. Ensimmäisenä näistä paavi nosti esiin irlantilaisen yh- teiskunnan nopean muutoksen ja maal- listumisen. Kiivas sosiaalinen muutos oli hänen mukaansa vähentänyt ihmisten sitoutumista katoliseen oppiin ja arvoi- hin. Papit puolestaan eivät olleet arvioi- neet ajan merkkejä ja muutosta riittäväs- ti evankeliumin pohjalta. Vatikaanin toi- sen konsiilin uudistuksia oli tulkittu ja sovellettu väärin. Perusteluissa korostui- vat paavin lempiteemoiksi muodostuneet sekularismin ja moraalisen relativismin uhat. Ajankohtainen muistakin yhteyk- sistä oli myös ”taistelu” Vatikaanin toi- sen konsiilin perinnöstä reformia koros- tavien ja jatkuvuuden puolestapuhujien välillä.

Hyväksikäytön uhrit olivat toivoneet, että kirjeen konkreettisiin seuraamuk- siin kuuluisi Irlannin piispakunnan uu- distaminen tai ainakin jonkinlainen kir- kollinen uudelleenjärjestely. Se ei kuiten- kaan toteutunut, mutta sen sijaan paavi ilmoitti, että Irlannissa pantaisiin pian

toimeen apostolinen visitaatio, joka tar- kastaisi eräiden hiippakuntien, seminaa- rien ja sääntökuntien toiminnan. Tarkas- tuksen toimeenpanijoiksi määrättiin viisi arkkipiispaa Englannista, Yhdysvalloista ja Kanadasta, ja heidän on odotettu saa- van työnsä valmiiksi vuoden 2011 aika- na. Loppuraporttia odotetaan alkuvuo- desta 2012.

Uusin vaihe Irlannin katolisuuden selvitystilassa alkoi, kun Cloynen hiippa- kuntaa koskeva tutkimusraportti julkais- tiin heinäkuussa 2011. Se toi julki saman- tapaisia tietoja kuin aiemmat raportit. Il- mapiiri Irlannissa oli kuitenkin muuttunut vuodesta 2009 kirkolle jatkuvasti epäedul- lisemmaksi paitsi tavallisen kirkkokansan myös poliitikoiden keskuudessa. Kun ra- portissa kerrottiin, että Cloynen hiippa- kunnassa vain kuudessa tapauksessa vii- destätoista kirkko oli ilmoittanut hyväksi- käytöstä siviiliviranomaisille, Irlannin pää- ministeriEnda Kenny hyökkäsi ennen kuulumattomalla tavalla Vatikaania vas- taan. Hänen mukaansa raportti kertoi Vatikaanissa vallalla olevasta ”toiminta- häiriöstä, todellisuudesta vieraantumi- sesta, elitismistä ja narsismista”. Eräät irlantilaiset senioripoliitikot vaativat paavin lähettilään karkottamista Irlan- nista, ja Irlannin hallitus lupasi valmis- tella lainsäädäntöä, jonka avulla voitai- siin pakottaa papit kertomaan ripissä kuulemistaan hyväksikäyttötapauksista viranomaisille. Vatikaanin reaktiot pää- ministerin purkaukseen olivat varsin maltillisia, ja tarkoituksena lienee ollut yrittää minimoida vahingot. Konkreetti- sin Vatikaanin mielenilmaus oli sen Ir- lannin-nuntiuksen kotiinkutsuminen.

(18)

Lopuksi

Irlannin katolisuuden hämmennys jat- kuu vielä pitkään. Uusia hiippakunnalli- sia tutkimusraportteja on tiettävästi lu- vassa, ja Pyhän istuimen apostolisen vi- sitaation loppuraporttia odotetaan suu- rella kiinnostuksella, vaikkakin sen pelä- tään vähättelevän ongelmia. Paavin osal- listuminen kesän 2012 eukaristiseen kongressiin Dublinissa on vaakalaudalla, vaikka toisaalta se tarjoaisi hyvän tilai- suuden saattaa kirkko Irlannissa uudel- leen raiteilleen. Se vaatisi kuitenkin myös monenlaisia reformeja irlantilaises- sa katolisuudessa. Uusimpien gallup-tu-

losten valossa ennen niin perikatolinen Irlanti on kokenut nopean katolisuuden alasajon. Lähes puolet irlantilaisista suh- tautuu enemmän tai vähemmän viha- mielisesti katoliseen kirkkoon ja varsin- kin sen hierarkiaan. Paljon puhuva merkki Irlannin valtion ja kirkon suhtei- den kylmettymisestä on vastikään ilmoi- tettu Irlannin Vatikaanin-lähetystön sul- keminen. Julkisesti syyksi ilmoitettiin säästöt, mutta yleisesti tapauksen katso- taan olevan hallituksen protesti Pyhää istuinta kohtaan.

Vartija 50 vuotta sitten

Joskus julistaja tahtomattaan paljastaa aggressiivisuutensa käyttämissään kuvissa.

Kun yhdessä lyhyessä hartauskirjoituksessa esiintyvät kuvat surmanloukko, Golgatalta kuuluvat vasaraniskut, kuolemanmarssi ja kuolemansellit, lukijalle jää epäselväksi, missä olikaan evankeliumi.

Anna-Liisa MäenpääVartijassa4/1961.

(19)

Kun profeetta pettää ja karismaatikko rutinoituu – ajatuksia uuskarismaattisen yhteisön elämänkaaresta

Tuija Hovi

n Elämyksellisyys ja henkilökohtaisuus ovat länsimaisessa kulttuurissa ajankoh- taisia ilmiöitä. Nämä piirteet heijastuvat myös uskonnollisella kentällä. Henkilö- kohtaisen kokemuksen ja yhteisöllisen elämyksellisyyden tarpeisiin kristillisellä kentällä tuntuvat vastaavan eritoten ka- rismaattisen kristillisyyden monet eri suuntaukset. Yleistäen voidaan sanoa, että niissä kaikissa yhdistyvät fundamen- talistisen kristillisyyden tekstilähtöisyys ja raamatullisen alkuseurakunnan ihan- ne sekä henkilökohtainen kokemukselli- suus ja elämysten tavoittelu. Nimensä mukaisesti karismaattisessa liikkeessä keskeisellä sijalla on opetus Pyhän Hen- gen armolahjoista. Erityisesti ”terveeksi tekemisen” armolahja on vahvasti esillä.

Kristillinen karismaattisuus on var- sin moniulotteinen ja alati muuttuva il- miö, ei suinkaan yhtenäinen liike. Se ei ole myöskään uusi asia sinänsä, vaikka onkin Suomessa herättänyt enemmän huomiota 1990-lähtien, jolloin huomiota

”nauruherätyksenä” sai Vineyard-liik-

keestä virinnyt Toronton Siunaus. Se jär- jestäytyi Suomessa lopulta cityseurakun- niksi. ”Menestysteologia”-nimityksellä puolestaan on luonnehdittu ruotsalaisen Livets Ordin kautta Suomeen tullutta uskonliikettä. Tunnetuin nimi suomalai- sen karismaattisuuden kristillisyyden piirissä lienee kuitenkin Nokia Missio, joka jälleen alkusyksystä ylitti uutiskyn- nyksen, nyt perustajansa pastoriMark- ku Koivistonerottamisen myötä. Poh- din tässä kirjoituksessa Nokia Mission tilannetta ja videoitua, kannattajakun- nalle suunnattua puhetta klassisiin tut- kimuksiin johtajuudesta ja sen murentu- misesta.

Uuskarismaattisuuden juuret ulottu- vat helluntailaiseen parantumisherätyk- seen Yhdysvalloissa 1940–50-luvun tait- teessa, jolloin kiertävät evankelistat al- koivat järjestää ihmeparantumisilla markkinoituja telttakokouksiaan. Karis- maattisesta liikkeestä puhuttaessa puhu- taan yleensä kolmesta, aallosta. Ensim- mäistä aaltoa edusti niin kutsuttu klassi-

(20)

nen helluntailaisuus viime vuosisadan al- kupuoliskolla, jolloin Suomeenkin alet- tiin perustaa paikallisia helluntaiseura- kuntia. Toisen aallon karismaattisuus ulottui myös kirkkojen sisälle 1960–

1970-luvulla. Suomeen nämäkin vaikut- teet tulivat varhain. Vasta vuonna 1989 yhdistykseksi rekisteröitynyt Hengen uudistus kirkossamme -yhdistys aloitti toimintansa jo 1970-luvulla. Samoihin ai- koihin puhuttiin uushelluntailaisuudes- ta, kun lapualainen helluntaisaarnaaja Niilo Yli-Vainio toi telttakokoukset ja ihmeparantumiset valtakunnan uutisiin.

Kolmannen aallon variaatiota karismaat- tisuudesta, niin kutsuttua uuskarismaat- tisuutta 1980-luvulta alkaen on inspiroi- nut erityisesti yhdysvaltalaisen pastorin John Wimberinopetus lopunajoista ja Jumalan voimasta uskovien valtuutukse- na.

Nykyisin helluntailaislähtöinen karis- maattinen kristillisyys on vauhdikkaim- min leviävä kristinuskon muoto, erityisen vastaanottavia alueita ovat Aasia, Afrikka ja Etelä-Amerikka. Ekspansiivisuuteen on arvioitu olevan syynä paitsi aktiivinen lähetystyö myös liikkeen kulttuurinen mukautuvuus. Armolahjaoppi ja henkilö- kohtaisen kokemuksen korostunut asema tarjoavat tietynlaisen ”helppouden” pääs- tä heti täysillä mukaan, ja pian tulokas ohjataan systemaattisempaan opiskeluun erilaisilla Raamattu-kursseilla. Samoin demokratisoiva yhteisöllisyys kuten ylei- nen pappeus ja opetus Pyhän Hengen toiminnasta kaikkien uskovien kautta ovat erilaisiin kulttuurisiin konteksteihin ilmeisen helposti adaptoituvia piirteitä karismaattisessa kristillisyydessä.

Suomessa uuskarismaattiseksi lu- keutuvan kristillisyyden piirissä on paitsi pieniä itsenäisiä paikallisseurakuntia, myös erilaisia avustusjärjestöjä sekä liik- kuvia evankeliointiorganisaatioita. Seu- rakuntakentällä noin puolet nykyisistä yhteisöistä on perustettu 2000-luvun puolella, niistä kolmannes on pääkau- punkiseudulla. Ne ovat siis 1. polven yh- teisöjä, ja kenttää kokonaisuudessaan lei- maavat toiminnalliset muutokset. Innos- tuneen uuden seurakunnan perustami- nen eli ”istuttaminen” on usein ollut helpompaa kuin seurakuntalaisten pysy- vä sitouttaminen yhteisöön. Vaikka seu- rakuntia on perustettu tiuhaan tahtiin, vain osa niistä on jatkanut toimintaansa vielä muutaman vuoden jälkeenkin. Toi- minnan hiipumiseen yksittäisten yhtei- söjen kohdalla on usein syynä vastuuhen- kilöiden vaihtuminen, opilliset kiistat tai taloudelliset vaikeudet. Kannattajakun- nan liikkuminen yhteisöstä toiseen uus- karismaattisuuden sisällä on aktiivisem- paa kuin sen määrällinen kasvu. Usein lyhytaikaisuuden selityksenä on myös pienten yhteisöjen yhdistyminen tai opil- listen painotusten muuttuessa nimen vaihtuminen.

Nokia Missio Church on oma lukunsa Suomen uuskarismaattisen kentän no- peatempoisessa historiassa. Se on pikake- laus karismaattisen herätysliikkeen elä- mänkaaresta – prosessi laitoskirkon pii- rissä alkaneesta liikkeestä, kirkosta ir- tautuneeksi yhdistyspohjaiseksi toimin- tamuodoksi ja lopulta itsenäiseksi kirk- kokunnaksi vain yhden kannattajasuku- polven aikana. Liike on ollut leimallisesti perustajansa Markku Koiviston ympäril-

(21)

le rakentunut ja imagoltaan johtajakes- keinen, vaikka toiminnan käynnistyttyä useammalla paikkakunnalla se on peri- aatteessa jo alkanut organisoitua syste- maattisemmin. Kun Koiviston normirik- komus paljastui elo-syyskuun vaihteessa Nokia Mission tiedotteen mukaan ”sek- suaalisten rajojen rikkomisena”, löysi megakirkon asemaa tavoitteleva yhteisö itsensä uuden haasteen edestä.

Uuskarismaattisuus edustaa opetuk- sissaan raamatullista fundamentalismia.

Raamatun teksteihin suhtaudutaan kri- tiikittömästi erehtymättömänä ja vaihto- ehdottomana totuutena. Maailmankuvaa paaluttavat hyvä Jumala ja pahat henki- vallat, uskovan yksityisyyttä heteronor- matiivisuus ja ydinperhekeskeisyys. Täs- sä valossa liikkeen perustajan ja keulaku- van homoseksuaalisen suhteen paljastu- misen voi olettaa vaikuttavan yhteisön tulevaisuuteen – johtaja itse ei olekaan elänyt kuten on opettanut. Tilanne tuo mieleen Leon Festingerinja kumppa- neiden uraa uurtaneen psykologiseen tutkimuksen uskonnollisista liikkeistä, joissa vaalitut profetiat eivät toteudu- kaan ja siitä, kuinka liikkeissä reagoitiin tilanteeseen ja asemoiduttiin uudelleen kollektiivisten pettymysten jälkeen (When Prophecy Fails, 1956). Olennaista tilanteissa yhteisön jatkuvuuden kannal- ta oli se, että odotuksenvastainen tapah- tuma kyettiin selittämään tai mitätöi- mään.

Nokia Mission internetsivustolla jul- kaistiin jo ennen Koiviston julkista esiin- tuloa Maarit Aro-Heinilän seurakun- nalle 4.9.2011 pitämä ohjaava puhe, jossa voi kuulla juuri tällaista pommin jälkeis-

tä, rivejä kokoavaa jälleenrakennusreto- riikkaa. Puhe on otsikoitu ”Miten selviy- tyä vaikean ajan keskellä”. Puhetta seu- ratessa tulee panneeksi merkille ääneen lausumisen voiman vaikuttaa asiainti- laan tai ainakin uskon puheen performa- tiiviseen voimaan. Puhuja käyttää retori- sina strategioinaan nonkommunikaatio- ta, eufemismeja, positiivista tunnustusta ja harmonisointia.

Aluksi Aro-Heinilä välttää lausumas- ta ääneen käsiteltävää ongelmaa. Näin- hän on mahdollista tehdä sisäpiirille pu- huttaessa, jolloin voidaan olettaa jo kuu- lijoiden suurin piirtein tietävän, mikä

”tämä vaikea asia” on. Nimeämättä jät- täminen on tarpeen yleensä silloin, kun jokin halutaan säilyttää ”pyhänä”, kos- kemattomana, kiellettynä. Näin toimi- taan siksi, että asian ääneen lausuminen voisi tuoda sen väärään valoon tai muut- taa sen luonnetta, esimerkiksi korostaa sen merkitystä. Aro-Heinilä varoittaakin

”huhujen kuuntelusta” ja tarjoaa hä- peän, pettymyksen ja vihan tunteiden tilalle tulkintoja itseään puhutelleista Raamatun lauseista. Ilmeisiä kuulopu- heita tarkentaakseen hän käyttää lieven- tävää kiertoilmaisua viitatessaan uuti- siin Koiviston tehtävistään erottamises- ta. Asian oikeampana laitana hän esittää, että Koivisto ”on laitettu pois, hän ei ole saanut potkuja”. Ero pois laittamisen, tehtävästä erottamisen ja potkujen välillä jää tässä yhteydessä ulkopuoliselle kuuli- jalle arvoitukseksi.

Parantumisherätyksen perintönä uus- karismaattiseen opetukseen kuuluva po- sitiivinen tunnustus on olennainen osa Aro-Heinilän puhetta. Positiivisen ajatte-

(22)

lun juuret tulevat esiin käsityksessä, jon- ka mukaan sanat ja teot vaikuttavat suo- raan ihmisen mentaaliseen ja hengelli- seen tilaan. Epäonnistumisen myöntämi- nen ja epäily voivat puolestaan aiheuttaa epäonnistumisen, kun taas ”positiivisen tunnustamisen” voi ymmärtää toimivan ylläpitämällä suhdetta ihmisen ja Juma- lan välillä samalla vahvistaen uskovien yhteisön kiinteyttä. Aro-Heiniläkin täh- dentää useaan otteeseen, että on ajatelta- va myös ”hyviä asioita”, jotta saavute- taan tasapaino. Negatiivisen asennoitu- misen hän antaa ymmärtää olevan Vihol- lisen keino nujertaa toivo. Puhe on ra- kennettu vähentämään niiden seikkojen merkitystä, jotka saattaisivat kyseen- alaistaa yhteisön olemassaolon oikeutus- ta. Festinger kumppaneineen totesi epä- onnistunutta profetiaa yleensä käsiteltä- vän yhteisöllisenä ”riitasointuna”, josta yritetään selviytyä joko muuttamalla us- komuksia, hankkimalla uutta yhteisöä vahvistavaa tietoa, ja siten vähentää rii- tasoinnun vaikutusta, tai julistaa tapah- tunut merkityksettömäksi ja unohtaa koko juttu.

Koska kysymys oli opetuksesta, jossa kantavana teemana oli totuuden yhdistä- minen hyviin asioihin, oli mainittava to- tuuskin ääneen. ”Seksuaalisten rajojen rikkomista”, heteroseksuaalisuuden nor- min rikkomista, ei silti ollut seurakuntaa valmentavassa puheessa tarpeen allevii- vata yksityiskohtia myöten. Sehän lau- suttaisiin ääneen missioillassa muutama päivä myöhemmin. Nyt oli tarpeen lie- ventää ristiriitaisia tunteita ja asettaa kristillistä todellisuutta järkyttäneet ta- pahtumat Nokia Mission raameissa ym-

märrettävään kontekstiin. Kuten joissa- kin Festingerin ja kumppaneiden tutki- missa yhteisöissä tapahtui, pettymyksen tuottanut tilanne voi myös toimia yhtei- söä vahvistavasti. Maarit Aro-Heinilän puhe harmonisoi tämän mahdollisuuden istuttamalla tapahtuneen sujuvasti raa- matulliseen kehykseen – lopunajan odo- tukseen. Koiviston ilmitullut väärinkäy- tös, sen aiheuttama yhteisöllinen pahen- nus ja sanktio esitetään seurakunnan koettelemisena ja profeetallisena puhdis- tuksena ennen lopunaikoja. Tähän puh- distukseen sisältynee myös mahdollinen vaihtuvuus kannattajakunnassa. Johta- jan hairahduksesta kuvakulma kääntyy- kin pian saarnapuheen kehotukseen seu- rakunnalle astua samalla tavalla esiin omien syntien kanssa.

Normirikkomuksen kohdalla mielen- kiintoista on tarkastella myös armon kä- sitettä. Aro-Heinilä jäsentää puheessaan tilannetta positiivisen ajattelun kautta.

Vaikka tosiasiat ovatkin paljastuneet, on pyrittävä löytämään myös hyviä puolia yhteisön ja sen johtajan tähänastisessa toiminnassa. Nähtäväksi vielä jää, kuin- ka armollinen yhteisö käytännössä on.

Koiviston oman tunnustuspuheen jäl- keen missioillassa 11. syyskuuta hänelle toimitettiin rituaalinen synninpäästö seurakunnan edessä. Keskustelupalsta- kommenttien perusteella se ei kuiten- kaan riittänyt kaikille seurakuntalaisille, jotka olisivat halunneet perusteellisem- paa selvitystä ja yleistä keskustelua asias- ta. Osa äänesti jaloillaan tilaisuuden ai- kana ja käveli ulos; penkissä ei välttämät- tä hyväksytä kaikkea, mitä pulpetin ta- kaa julistetaan. Myös tämä tilanne oli

(23)

tavallaan ennakoitu Aro-Heinilän viit- tauksessa seurakunnan koettelemiseen ja puhdistumiseen.

Yhteisö on nyt tilanteessa, jossa tule- vaisuuden ratkaissee se, miten monien kannattajien hämmennys korjataan ja kuinka yhtenäinen skenaario tulevaisuu- desta eri yksiköissä rakennetaan. Nokia Missio on panostanut koulutukseen jär- jestämällä muun muassa solujohtajakou- lutusta, mikä tähtää periaatteessa vas- tuun jakamiseen organisaatiohierarkias- sa alemmille tasoille paikallisesti. Johto- portaalla on silti esikuvallinen ja koordi- noiva rooli. Yleensä vahvan johtajan jäl- keen liikkeen jatkuvuus ja yhtenäisyys edellyttää aina tiettyä laitostumista – so- siologiMax Weberinsanoin ”karisman rutinoitumista” – mutta myös onnistu- nutta henkilökemiaa vastuutehtävissä.

Vastuualueiden jako on Nokia Missiossa aloitettu jo aiemmin. Paikallisseurakun- tia on usealla paikkakunnalla, joskin Tampereen yhteisö on kooltaan ja vaiku-

tukseltaan niistä keskeisin. Organisoitu- minen ja byrokratisoituminen voivat pi- tää liikkeen yhtenäisenä. Muutokset, ku- ten esimerkiksi pilkkoutuminen, ovat uuskarismaattisella kentällä silti pikem- minkin sääntö kuin poikkeus.

Aineistoa

Aro-Heinilä, Maarit 2011. ”Miten selviytyä vaikean ajan keskellä?” Video Nokia Mis- sion internet-sivustolla, [http://www.nokia- missio.fi/index.php?option=com_content&

view=article&id=922:maarit-aro-heinilae -miten-selviytyae-vaikean-ajan-keskellae

&catid=73:videoarkisto&Itemid=160], viitattu 20.9.2011.

Hovi, Tuija 2009. Suomalainen uuskaris- maattisuus. – Teologinen Aikakauskirja 1/2009, 66–73.

Ketola, Kimmo 2008. Uskonnot Suomessa.

Käsikirja uskontoihin ja uskonnollistaus- taisiin liikkeisiin. Kirkon tutkimuskeskuk- sen julkaisuja 102. Tampere: Kirkon tutki- muskeskus.

(24)

Theodore Roosevelt, luonne ja uskonnollinen vakaumus

Markus Kantola

n Uskonnollisten vakaumusten ja per- soonallisuuden välisestä suhteesta on kiistelty vuosikymmeniä. Carl Gustav JungjaErich Frommkiistelivät aikoi- naan siitä, soveltuuko buddhalaisuus länsimaiselle ihmistyypille vai ei. Erik Erikson selittiLutherin teologisia nä- kemyksiä osittain Lutherin persoonasta käsin.

Uskonnon ja luonteen suhde on mo- nisyinen. Yksinkertaisten ja suoraviivais- ten kausaalisuhteiden vetämisessä varo- vaisuus on paikallaan. Luonne on yksilöl- linen taipumus reagoida tapahtumiin.

Toiset yksilöt esimerkiksi hakeutuvat so- siaalisiin tilanteisiin ja nauttivat kanssa- käymisestä toisten ihmisten kanssa, toi- set taas välttelevät sosiaalisia tilanteita.

Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että yksilö on luonteensa vanki. Uu- sien reagointitapojen oppiminen saattaa olla vaikeaa, muttei mahdotonta.

Voisi olettaa, että tietynlaiset luonne- tyypit valitsevat herkästi tietynlaisen us- konnollisen vakaumuksen. Sosiaalisia suhteita arvostava yksilö valitsee toden- näköisesti uskonnon joka painottaa toi- mintaa. Sisäisiä kokemuksia arvostava yksilö puolestaan suhtautuu todennäköi-

sesti myönteisesti mystisiä kokemuksia painottaviin uskontoihin. Toisaalta, suu- rin osa ihmisistä ei ole itse valinnut omaa uskonnollista vakaumustaan. On jopa väi- tetty, että yksilön kyky omaksua uskon- nollisia vakaumuksia on suurelta osin kasvatuksen tulos. Tämän näkemyksen mukaan jotkut aikuiset ovat kykenemät- tömiä kokemaan uskonnollisia kokemuk- sia. Vanhemmat ja opettajat muokkaavat maailmankatsomuksiamme ja nämä maailmankatsomukset muokkaavat luon- nettamme. Sosiaalisuutta painottava kasvatus voi saada yksilöt arvostamaan ihmissuhteita ja hakeutumaan kanssa- käymiseen muiden ihmisten kanssa. Kat- soakseni aikuisen yksilön käytöstä ei voi- da selittää pelkästään yksilön luonteesta käsin, jos tämä luonne katsotaan koko- naan biologispohjaiseksi. Toisaalta, myöskään kasvatuksen mahdollisuudet eivät myöskään ole rajattomat.

Theodore Rooseveltin elämä ilmensi hyvin kasvatuksellisten ja biologisten ele- menttien herkkää vuorovaikutussuhdet- ta. Yhdysvaltojen kahdeskymmeneskuu- des presidentti, vuonna 1858 syntynyt Theodore Roosevelt oli hyvin uskonnolli- nen henkilö. Rooseveltilla oli myös hyvin

(25)

vahva luonne. Roosevelt oli katsoakseni

”ajatteleva ekstrovertti” (Jungia laina- takseni). Hän näki maailman mustaval- koiseksi. Yksityiskohdat ja vivahde-erot kiinnostivat Rooseveltia harvoin. Lähes kaikkiin ongelmiin oli olemassa yksin- kertainen ja selkeä vastaus.

Rooseveltin luonne määritti hänen suhtautumistaan maailmaan. Tämän luonteen olivat osaltaan määrittäneet ge- neettiset tekijät. Kasvatuksellista aspek- tia ei silti tule väheksyä tai unohtaa.

Rooseveltin luonne oli myös tietynlaisen kasvatuksen tulos. Rooseveltilla oli hyvin läheinen suhde isäänsä. Isältään Roose- velt omaksui uskonnollisen vakaumuk- sensa. Roosevelt oli historioitsija Gary Scottin mukaan social gospel -liikkeen kiihkeä kannattaja joka uskoi siihen, että kristittyjen tehtävä oli luoda ”taivas maan päälle”. Randall Balmerin ja Lau- ren Winnerin mukaan social gospel -liik- keen juuret olivat evankelisessa ”post- millerianismissa”. Post-millerianistit us- koivat, että Jeesuksen toinen tuleminen tulisi tapahtumaan vasta kun kristityt olisivat onnistuneet luomaan moraalisen maailmanjärjestyksen. Kristinuskon pää- sisällöksi muodostui yhteiskunnan uudis- taminen. Roosevelt omaksui social gospel -teologian isältään. Kristinusko merkitsi isä Rooseveltille ennen kaikkea hyvien töiden tekemistä. Hyvä kristitty oli hen- kilö, jonka käytöstä ohjasi kalvinistinen moraali. Kristitty, joka ei elänyt kuten kristitty, oli Theodore Rooseveltin mu- kaan huonompi ihminen kuin ateisti joka eli samalla tavalla. Theodore Roosevelt ei tehnyt töitä sapattina, hän ei kiroillut tai harrastanut uhkapelejä. Kristityn poliiti-

kon tehtäväksi Theodore Roosevelt näki maailman tekemisen moraalisemmaksi paikaksi. Rooseveltin isän mukaan vau- raiden yksilöiden velvollisuus oli huoleh- tia heikoista.

Roosevelt oli monilahjakkuus. Hän oli historioitsija, luonnontieteilijä, karja- paimen, kirjailija ja sotilasjohtaja. Roose- velt kasvoi vauraassa republikaaniper- heessä, republikaanien dominoimassa New Yorkin osavaltiossa. Siitä lähtien kun Roosevelt 1881 valittiin New Yorkin osavaltion kongressiin hänen poliittista toimintaansa ohjasivat hänen isältään perityt uskonnolliset vakaumukset. New Yorkin osavaltion kongressissa Roosevelt esimerkiksi kannatti työntekijöiden työ- olojen parantamiseen tähtääviä lakeja.

Koska työntekijöitä sorrettiin, eliitin vel- vollisuus oli auttaa heitä. Roosevelt kan- natti niin ikään lakeja, joiden tarkoitus oli muuttaa yhteiskuntaa hyveellisem- mäksi. Hän muun muassa kannatti per- heväkivaltaan syyllistyneiden miesten julkista ruoskimista.

Roosevelt valittiin New Yorkin ku- vernööriksi 1898. Rooseveltin vakau- muksia uusi virka ei muuttanut. Kuver- nöörinä Roosevelt ajoi kahdeksan tunnin työpäivää osavaltion työntekijöille sekä naisten äänioikeuden laajentamista. Roo- sevelt kannatti kuolemantuomiota mo- raalisista syistä ja kuvernöörinä hän har- voin armahti vakavien rikosten tekijöitä.

Koska monopolistiset suuryritykset toi- mivat Rooseveltin mukaan moraalitto- masti, hän halusi nostaa tällaisten yritys- ten verotusta.

Roosevelt valittiin varapresidentiksi vuonna 1900. Presidentiksi Roosevelt

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

[r]

(8) Todista, että epätasakylkisen kolmion kahden kulman puolittajat ja kolmannen kulman vieruskulman puolittaja leikkaavat vastakkaiset sivut pisteissä, jotka ovat samalla suoralla.

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen

Onko se kokonaisalue?.

Konstruoi jatkuva kuvaus f siten, että suljetun joukon kuva kuvauksessa f ei ole suljettu.. Todista

Tätä varten laajennetaan reaalilukujen joukkoa R kahdella pisteellä : ∞, −∞.. Siis ∞, −∞ eivät ole

Osoita, että Radon-Nikodym lauseessa oletuksesta µ on σ -äärellinen ei voida luopua7. Ohje: Tarkastele tehtävän 4 mittaa ja Lebesguen mittaa joukossa