Suur-Huittisten historia III, 1
Raimo Viikki
2. OSA
Käsityö muuttuu kotiteollisuudeksi
Perinteisten ammattien väheneminen
Hiljalleen erikoistuvayhteiskunta tarvitsi yhä enemmän
ammattimiehiä.
Kaikkea ei pystytty enää itse tekemään, vaikka maa- mies jatkuvasti oli monitaitoinen. Toisaal- ta joku käsityöläinen oli maanviljelijä,muutama torppari ja vielä useampi pie-
nen maapalan omistava mökkiläinen, joka sai peltotilkustaan välttämättömänruoan- lisän.
Ammatissa toimivan käsityöläis-, teol- lisuus- ja rakennusväen määrä pysytteli
1850—1920 Huittisissa, Kauvatsalla ja Vampulassa 2,5—6,5 prosentin lukemis-
sa. Poikkeuksena oli 1800-luvun lopulta lähtien teollistunutKeikyä, missä jo 1901 ammatissa toimivasta väestöstä neljäsosa hankki toimeentulonsa teollisuudesta ja käsityöstä.
Ammattiveroa maksaneiden käsityö- läisten määrää esittävästä kuvaajasta nä-
kyy, että heidän lukunsa oli enimmillään 1860-luvun puolimaissa, mutta suurten nälkävuosien jälkeen käyrä alkaa yhtämit- taisesti laskea. Tähän alenemiseenonkak- si yleistä syytä. Vuoden 1879elinkeinova- pauslaki teki käsityöläisammatin harjoit- tamisen erikoisluvistariippumattomaksi,
ja 1889 jälkeen ei henkikirjoihin enää merkitty sitä varten erillistä saraketta.
Kuntien veronkantokirjoista ja seurakun- tien kirkonkirjoista päätellen lasku ei ol- lut niin jyrkkäkuin ammattiveroluvutil- moittavat.1
Käsityöläisistä valtaosa oli suutareita, räätäleitä ja seppiä: perushyödykkeiden tekijöitä. Vuosina 1850—90 heitä oli 59—
69 % Huittisten, 68—86 % Kauvatsan ja 58—85 % Vampulan käsityöläisten koko- naismäärästä. Luvut olivat pienimmät
nuoremmassa päässä. Tämä johtuu mui- den ammattimiesten joukonkasvusta sekä suutarien, räätälien jaseppien kokemasta yhä kovenneesta kilpailutilanteesta, sillä teollisuus alkoi työntää markkinoille iso-
ja, halvempia jakukaties huonompia tuo- tesarjojaan.
Nahan javuotienkäsittely eri vaiheineen työllisti käsityöläisistä useimman. Nahku- reita oli vielä 1800-luvunlopussa ja1900-
luvun alussa 13—15 henkeä, joistatavalli- sesti seitsemän työskenteli emäseurakun- nan puolella, loppujen jakautuessa suun- nilleentasan Kauvatsan jaVampulan kes- ken. Yleensä hesijoittuivat alueensa liike- keskukseen Lauttakylään, Yttilään, Matkusjoelle ja Helillään mutta heitä oli myös muuten suurissa kylissä, joissa oli paljon kotieläimiä. Nahkurit saivat pääosan raaka-aineestaan oman kunnan alueelta, olihan Suur-Huittinen melkoista karjatalousseutua. Pienempi osa nahoista oli ulkomaista alkuperää. Syksy oli nah- kurien sesonkiaikaa, koska teurastus oli talvenkynnyksellä vilkkaimmillaan. Suu- rista taloista tuotiin hevoskuormittain
nahkojaparkittaviksi. Vuodista valmistet- tiin antura- ja päällisnahkoja; lampaan- vuodista turkisnahkoja. Nämä 2—3 työn- tekijän verstaat käsittelivät parhaimmil- laan yhden ison javiitisen pientä vuotaa päivässä sekä valmistivat lammasnahka- turkin jokatoinen päivä. Verstaat alkoivat koneistua hitaasti vasta 1900-luvun puo- lella. Suurimmat liikkeet olivat
Kalle
Tuo- misella Mommolassa,Kalle Suomisella ja159
sittemmin Emil Falenilla Huittisten- kylässä, Erland Mäellä Huhkolassa; Kalle Lundenilla Yttilässä;Kalle
Jalosella
Poti-lassa sekä HilandereillaMatkusjoella. Hi- landerin liiketoimintaa sanottiin 1915 ta- vattoman laajaksi. Nahkurien työproses- sia jatkoivat satulasepät ja suutarit.
Joku-
nen karvari oli itsekin valmistanut hevos- valjaita, mutta Lauttakylässä oli vakitui- sesti yleensä vähintään yksi ammattitai- toinensatulaseppä, jokavarsinaisesti hoi- ti tämän tehtävän. Vuodesta 1901 alkaen satulaseppänä toimi 30 vuotta EmilFalen,
jokaoli saanut oppinsa Raumalla.
Parhaat suutarit pystyivät tekemään 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa korjaustyön lisäksi keskimäärin saapaspa- rin jokatoinenpäivä jamuun jalkineparin
joka päivä. Tällöinverstaassa työskenteli mestarin apuna hänen vaimonsa tai aina- kin oppipoika.2Keikyän suutarit oli nope-
asti lueteltu
paikallisessa
lorussa:"Keikyässä on viis suutani: on Murron Kolli jaKooseli, Ihanteri jaYleni,
Kiviniemessä Junkuri,
kuurenneksi tuliMaurits Praali, jokarajat reilasi.”3
Pari liikettä oli alkanut käyttää
1910-lu-
vun alussa itsestään komeanpuoleista nahkatehtaan tai kenkätehtaan nimeä.
Maanviljelijä Herman Nurmela käynnisti
1917 Huittisten maamiesseurassa keskus- telun suuren nahkatehtaanperustamises-
ta. Sen
hankinta-alueeksi
kaavailtiin Huit- tisten ja Vampulan lisäksi Punkalaidunta.Laskettiin, että tehtailija myi tuottajalta
ostamansa
naudan
nahkakilon muokat-tuna 7—lo kertaisella hinnalla. Kun tuot- taja sitten osti valmiit kengät nahassa punnittuna 2—3 kg vuodan arvo oli ko- honnut jo
15-kertaiseksi.
Tuottajat pyr- kivät mukaan jalostusprosessiin ja hin-11 Suur-Huittistenhistoria 1111
nanmuodostukseen.4 Räätäleitä riitti suu- tarien tavoin joka kylään.
”Jos
herra kraatari tekis hyvin ja tulis syömään tänne paremmalle puolelle.Siell on suutarille tuvan pöyrän päässä lautanen piikojen ja trenkien vieressä.”
(Huittislaisen emännän käsitys räätälin ja suutarinarvoasemasta;yleensä he oli-
vat tasavertaisia. VaatturimestariErk- ki Sundellin muistamana).
Vaikka jokaisellaräätälimestarilla oli oma verstaansa, niin siitä huolimatta he kier- sivätympäri pitäjää suurissa taloissa. Kun palkollisväen palkkaetuihin kuului mm.
työpuku vuodessa, hankittiin niitä kerral- lauseampi, koska vauraissa taloissa oli jo- pa kymmenkunta palvelijaa. Räätäli tuo-
tiin koneineen tilauksesta tekemään työn- sä.
Materiaalina käytettiin kotikutoista sarssia, jonka talojen palvelustytöt olivat valmistaneet vuoden mittaan puhdetöi- nään. Sarssi lähetettiin vanutettavaksi Tampereelle, mistä sepalasi nurjalta puo- len nukitettuna parkkumina. Se oli niin paksua kangasta, että ”se seisoi itsestään”.
Huono mies ei saanut parkkumista val- mistetun puvun sisällä edes käsiään kou- kistetuksi, ennen kuin kangas käytössä pehmeni.
Joskus
parkkumia värjättiin,mutta yleensä se pidettiin luonnonväri- senä harmaana. Vielä 1900-luvun alussa miesväen työasuna oli pitkä Tohtiminen paita, mekko, joka ulottui polven alapuo- lelle, sekä rohtimiset housut. Piian velvol- lisuuksiin kuului kehrätä jouluun men- nessä seitsemän vyyhtiä rohtimisia. Nii-
den ompeleminen oli talon naisväen teh- tävä, mihin räätäli eikajonnut.5
Tuollainen mestarin, hänen vaimonsa sekä oppipojan
räätälinliike
kykeni val- mistamaan 1800-luvun lopussa ja 1900-161
luvun alussa vuosittain 75 —120 miesten- pukua ja50—75 paria housuja, pienempiä töitä tarkemmin laskematta.6
Vuonna 1860 Huittisissa mainitaan ol- leen kolme kutomakoulunoppilasta, mitä määrää pidettiin vähäisenä.7 Pitäjän van- ha javahvakankuriperinne ei kuitenkaan
joutunut hukkaan, vaan se jatkui elinvoi- maisena koko käsiteltävän ajanjakson.Ku- toja Siina Rinne laski 1916muistiinpano-
jansa perusteella, että hän oli valmistanut vuodesta 1880 lukien aikaisempia mer-
kintöjä ei tullut tehdyksi 17 128
kyynärää pellavakangasta ja 12 597
kyynärää villakangasta. Siitä voi arvioida Siinankutomiseksi lähes metri pellava- ja suunnilleen puoli metriä villakangasta vuoden jokaisellepäivälle 36 vuodenajal-
la. Suurin osa oli kaiken lisäksi taiten teh- ty itse suunnitelluin kuvioin. Tilaajina
olivat milloin Takkulan herra, milloin pappilan neidit, milloinminkin suurtalon väki omassa javieraassa pitäjässä. Lisäksi hän urakoi korutöitä: ryijyjä, vuodevaat- teita, villahameita, puseroita, sukkia, tik-
SiinaRinne, kutojataituri.
kureita, myssyjä, rahakukkarolta. "Synty-
nyt on tänne plikka, työstä rikkaan van- hemmista”, SiinaRinne myös värssyn- tekijä kuvaili uutteruutensa lähtökoh- tia.8
Vampulassa 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa vaikuttaneista ryijy- mestareistaon syytä mainita Emma Hilan- der, Karvarin-Emmaksi kutsuttu kutoja.
Hänen isänsä olitunnettu nahkuri. Karva- rin-Emma valmistiryijyjä jamuita kudon- naisia asunnossaan Vampulan pappilan lähellä ja opetti taidon myös tytärelleen Eeva Peltoselle, josta tuli myöhemmin naiskäsityökoulun johtajaKuopion Toiva- laan. Toinenäiti-tytär kutojapari oli Mais- tiina jaPiina Siltanen. Äiti oli saanut tai- tonsa nuoruudessaan Lapin pitäjässä. Op- pi kulki perheissä.9
Ammattimaisten värjärien tulo pitäjään varmaankin vähensi kankaiden kotivär-
jäystä ja toi siihen uusia ulottuvuuksia.
Näiden käsityöläisten toiminta keskittyi alueen liikepaikalle Lauttakylään. Blomia
Lauttakylän keskustassa sijainnut värjäämö- jakauppaliike oli alkuaanMattiNylundinperusta- ma. HäneltäsesiirtyiFrans Tammiselle javiimeksisiinäoliLeinonkenkäkauppa. Rakennuspu- rettiin 1980-luvulla. Kuva vuodelta 1923.
seurasiEklund, häntä
Juho
jaMaria Virta- nen. Toinen värjäämö oli Pietarsaaresta 1878 muuttaneella Matti Nylundilla ja hänen puolisollaan, kätilöJosefiina
Lö-fillä. Värjärit ottivat vastaan "rahvaan töi- tä”, kuten tilastoilmoitukset mainitsevat:
värjäsivätpumpuli- javillalankoja, sarssi- javillakankaita. He pitivät myös kaupan näitä tuotteita.10
Seppiä oli suunnilleensaman verran kuin suutareitajaräätäleitä. Kansanruno kertoo huittislaisen sepän ja talonpojan Gustaf Grundin uranalkamisesta:11
”Sepän opissa ollessansa Hyvinkäytti vasaransa Pianhän läksi paikastansa Viedenosan opissansa.
Mestariksinyt aloitteli Sepän töitätoimitteli Metallit jo mahtavalle Myönny! Kmnnin vasaralle.
SinggiVaski rautatoki,
Vielä jalohopeaki,
Kulta kanssa kiiltäväinen Kaluks olikääntyväinen.”
Seppien työ erikoistui uusiksi ammatti- ryhmiksi, ja 1800-luvun lopulta lähtien
siihen alkoisisältyä entistä enemmän teh- dasvalmisteisten tuotteidenkorjaustehtä- viä. Kyläsepän paja sijaitsi aivan tien vie- ressä, sillä sinne tultiin eikä seppä toi- sin kuin räätäli kuljettanut raskasta ka- lustoaan talosta toiseen. Kyläympäristö muodosti sepän toimeentuloalueen.
Juha
Wikmaninverstas Pehulassa teki 1880-lu- 163
Seppä Frans VihtoriLounas vaimonsa Paulii- nan kanssa Keikyän pajassaan, lekurina Has- san isäntä.
vulla yhdentoista talouden sepäntyöt.
Ammatissa tarvittavat työkalut taottiin it- se. Kyläsepän vakiovalmisteisiin kuului- vat viikatteet, sirpit, hevosenkengät, nau- lat, kirveet, rattaat, reet eli maatalous-, ajo- ja
kotitaloustarvikkeet.
Ammattimie- henvasaranjälki kulki tasaisena kuin vii- lalla vedettynä. Keskikokoinen verstaskäytti 1900-luvun alussa työpäivää kohti kilon tai pari rautaa sekä noin kahdes- kymmenesosan siitä terästä.
Pelti- ja kupariseppiä oli paljon har- vemmassa kuin kyläseppiä.
Erikoisliik-
keet keskittyivät Lauttakylään, yksittäi-nen ammatinharjoittaja oli etsiytynyt myös Loiman ja Yttilän kylään. Kupari- seppien artikkeleja olivatkattilat, kastml- lit, kahvipannut ja vanhojen keittoastioi- den korjaaminen. Vaskiseppä A. W.
Sevon Kirkonkylässä valmisti 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa pari kahvipan-
nua työpäivässä, kattilan joka neljäs päivä ja korjasi keittoastian joka kolmas päivä.
Hän ryhtyi 1900-luvun alussa tekemään myös vesikattoja ja paloruiskuja. Vaski-
seppä August Forsvik Yttilästä oli samoi- hin aikoihin erikoistunut teräslevyastioi- hin ja karstoihin, joita valmistui pari työpäivässä. Peltisepänverstaat takoivat maataloudessa tarvittavia suurempia asti-
oita: sankoja, kiuluja, saaveja, meijeriasti- oita.Kirkonkylässä tominut Kustaa Salmi- sen läkkisepänliike erikoistui 1900-luvun alussa lisäksi peltiuunien, kylpyammei- den jaruiskukannujen valmistukseen.
Konekorjauksen otti toimialakseen 1904 Lauttakylään perustettu
Juho
Saikansepänliike, jokatekimyös tuulimoottorei- ta ja vesijohtoja. Kun Saikka lopetti jo vii- den vuoden kuluttua, sen työtä jatkoi Vil- ho Vesikarin konepaja. Omalla paikka- kunnalla olevien korjauspajojen edulli-
Huittislaisenkuparisepän G. E. Wikmanin takomiakahvipannuja. Valok.Keijo
Jaakola
suus oli huomattu: kaupungissa teetetyn työn arvioitiin 1916 alussa tulleen kaksi,
jopakolme kertaa kalliimmaksi.12
Pienempiä ja tarkempia korjauksia te- kivätkellosepät, jotka itsekin rakentelivat kelloja. Uranuurtajia olivat Matkusjoella
1860 aloittanut
Johan
Fredrik Lunden,HuittistenKirkonkylään Vampulasta 1865 muuttanut Matti Ekholm, samoin Kirkon- kylässä 1890-luvulta toimineet A. N.
Snellman ja Emil Mattsson sekä Yttilän vaskiseppä August Forsvik. Kaupunkei- hin ei enää ollut syytä lähteä eikä tiimala- siin turvautua, mikäli halusi elää oikean tunnintarkkuudella.13
Porilaisen sanomalehden Kauvatsan kir- jeenvaihtaja valitteli 1912, että kunnassa harjoitettiinkäsitöiden tekoa liian vähän.
Ei ollut montakaantaloa, missä valmistet- taisiin itse välttämättömät puukapineet.
Puhdetyöt oli hylätty miltei tyystin:
”Eiwät enää kuiwa lankut jalaudat katos- ta, eikä sinkoile lastut tuwan lattiassa.”14 Puhdetyöt olivat olleet osa talven luppo- ajan hyötykäyttöä. Miehet tekivät taloon kaksi työrekeä, toiset puursivat parireen.
Joulupyhinä veistettiin jyvälapio, joulun jälkeenkoverrettiin tusinan verran astioi- ta, pääsiäisenä valmistettiin peruna-aura, helluntaipyhinä haravarengille itsellensä ja piialle. Kun yleensä sadeilmoilla ei menty ulkotöihin, tehtiin tällöinlapiopui-
ta, rattaan koreja, aisoja jamuita tarveka- luja. Samaan puuhaan käytettiin myös kevätehtoot. Luontoistaloudenyhteiskun-
ta olitäynnä tekemätöntätyötä.15
165
Maurits Mauriala eli Maurin-Taata oli en- simmäisiäkampamestareita.
Painavana syynä miesten puhdetöiden vähenemiseen oli renkien määrän alene- minen taloissa sekä se, että seudulla alkoi
olla riittävästi ammattitaitoisia puusep- piä, joiden tuotteliaisuus riitti korvaa- maan luppoajan askartelun. Palkollisväki
halusi saada vapaahetket omaan käyt- töönsä. Huone- ja ajokaluja valmistavat puusepänliikkeet keskittyivät Lautta- kylään, missä tuotteiden kysyntä oli vilk- kainta jamistä niitä oli helpointa markki- noidamyös muualle.
Virallisessakäsityöluokituksessa olimuu- tamia ammattinimikkeitä, joistakerrotaan tässä teoksessa toisessayhteydessä, mutta
siitä puuttui eräitä ammatteja, jotka myöhemmin on luettu käsityön alaan kuuluviksi. Valtion, kunnan ja kirkon asiakirjoissa niiden harjoittajat nimettiin pelkästään työmiehiksi. Heidät miellettiin enemmän itsellisiksi kuin käsityöläisiksi.
Muutama ammattilainen oli vielä moni- toimimies. Niinpä Huittisten Kirkon- kylässä 1800-luvun lopulla työskennellyt August Snellman oli yhtäaikaa sorvari, kirjansitoja jakelloseppä. Kahteen ensiksi mainittuun tehtävään hän oli saanut oi- keudet 1885, viimeksi mainittuun 1890.16 Nämä ammatit eivät vaatineet raskaita ko- neita eivätkä kalliita investointeja. Pää- oma oli taitavissa käsissä jaahkeruudessa.
Maurin-Taatan ainoa poika Kalle Mauriala jatkoikampamestarin ammattia. Kalle Mauriala ja vaimo lida seisovat talonsa edustalla. Asumus sijaitsi Niemenmäessä. Teoksesta ”Vanhaa Kei- kyää”.
Käsityön ja kotiteollisuuden uudet ulottuvuudet
Huittisten kunnan pohjoisen piirin vuok- ralautakunnan puheenjohtaja kertoi 1912
alueensa(pääosin Keikyää] elinkeinoista:
"Paikkakunnallamme ovat käsityöt eli
n.s. pikkuteollisuus suuressa vauhdissa.
Niinpä tehdään vuosittain esim. 6 000 tusinaa haavanlastuhattuja, noin 7 000 tusinaa sarvikampoja, isot määrät piip- puja jasukkuloita; naiset tekevät hius- neuloja jalankanappeja. Eräänä vuonna laskintuon pikkuteollisuuden tuottavan paikkakuntalaisille noin 20 000 Smk.
Urakkatyöntekijöistä on suurin osa ra- kennus- jakivityömiehiä sekämuuraus- ja satunnaisten töiden tekijöitä. Vähäi- nen osa tekee maatöitä, kuten kuokki- mista, ojankaivuuta jaaidanpanoa, sekä talvisin metsätöitä.”17
Vuokralautakunnanpuheenjohtajakuvasi tapahtuneen kehityksen. Käsityö ja koti- teollisuus olivat käyneet läpi pysyvän muutosprosessin.
Vanhinta kotiteollisuuden haaraa edus- ti sarvikampojen valmistus, jonkasyntyta- pahtumaa on kuvattu Suur-Huittisten his- torian II osassa. Kotiseutunsa mukaan sar-
vikampaa nimitettiin Keikyän etsiväksi.
167
Sen valmistuksessa tapahtui suurehko muutos 1900-luvun alussa, kun Äetsän konepaja Oy:ssä työskennellyt Enqvist-ni-
minen viilari kehitti poljettavan piikitys- koneen. Hän olinähnyt jossakin saksalai- sen mallin ja käytti sitä esikuvanaan. En- qvist oli nainut kammantekijäsukuun,
mutta ei välittänyt itseryhtyä valmistajak- si. Mestareiden tyttärillä oli kyllä tapana neuvoa taito miehilleen. Alkuperäiset kammantekijäsuvut
Jalot
ja Maurialatsäilyttivät oppinsa monessa polvessa.
Ville Anselmi Hellström, myöhempiRau- tavirta, sai suurta mainetta,kun hän voitti tuotteillaan Pietarissa 1900-luvun alussa järjestetyssä käsityönäyttelyssä ensimmäi-
sen palkinnon. Hän nousi arvossa taval- laan Keikyän kammantekijöiden johtoon.
Hänen työjälkensä oli jatkuvasti ensiluok- kaista, jakerrotaan, että hänenkampansa olivat jonkinverran kalliimpia kuin mui- den. Hän ei tinkinyt penniäkään, vaikka kampoja ei olisi mennyt kaupaksi lain- kaan.18
Kampojen raaka-aine sarvet oli syksyistä teurasjätettä. Valtaosa raaka-ai- neesta saatiin 1920-luvun alkuun asti lähiseudulta tai ainakin kotimaasta. Paras aines oli suomalaisen sonnin luja ja si- leäpintainen sarvi. Tavallisten maatiais- lehmien sarvia osittain pilasivat niiden kohoutumat, "vuosirenkaat”. Niitä kir- veellä veistettäessä haaskautui raaka-ai- netta ja paistaminen oli aina "hilkulla”.
Jossain
määrin alettiin 1910-luvulla saada ayrshire-rodun komeita sarvia. Silloin täl- löin käytettiin myös pässin ja pukin sar- via. Niistä tehtiin naistenkampoja, japäs- sinsarviset olivat loimukuvioisia, läpinä- kyviä jakauniimpia kuin muut.19Sarven hinta oli 1900-luvun alussa kes- kimäärin kymmenen penniä pari, ja
las-
kettiin, että yhdestä sarvesta saatiin yh-destäneljään kampaa. Kampatusinasta te-
kijä sai myydessään tuolloin 1:50—2:75
mk. Hinnat vaihtelivat laadun mukaan.
Ne myytiin kiertäville kauppiaille, jotka levittivät samalla muitakin kotiteollisuus- tuotteita. Heitä tuli aina pohjanperiltä saakka. Tilauksia ei ollut tapana tehdä, vaan ostajat istuivat pakarin penkillä odottaentyön valmistumista.
Joskus
heitäoli puolenkymmentä yhtäaikaa kärk- kymässä osaansa. Käsityöläisillä olikaup- piaiden reitit suunnilleen selvillä, joten he osasivat tehdä tavaraa varastoon ja ly- hensivät vartomisaikaa. Kauppiaat mak- soivat ostoksensa käteisellä.
Jotkut
vaih-toivat kahvia kampoihin ja lumppuihin.
Käsityöläisillä oli ruokaa niukasti jakah- vin avulla suorastaan elettiin ja tehtiin töitä yömyöhään asti. Kulkukauppiaista
on muistettu etenkin pukinpartainen, keppiä heiluttanut ja lapsia säikyttänyt Vekkuli-Valin, jokakantoi selässään pose- tiivin näköistäkampalaatikkoa, sekä Nak- kilan käsipuoli poika ja Pirkkalan käsi- puoli poika, joillakummallakin oli satsi- laukku selässään. Karkun Konsti kävi he- vosella ja piti vaimonsa aina mukanaan.
Hän lumpusti samalla ja keräsi jouhia.
PohjanmaanRoosi oli vähäinenmies,kul- ki jalkaisin ja osti monenmoista tavaraa.
Niitäkauppiaita, joillaei olluthevosta, sa- nottiin pussiäijiksi. Muita kauppiaita lie- nevät olleet Helsingin Helanen, Porin Ny- borg, Rauman Sjöroos jakuka milloinkin.
Keikyän ”kampat” levisivät ympäri maa- ta.
Kammantekijöiden määrää on vaikea selvittää, koska henki- ja kirkonkirjat sekä veronkantokirjat ynnä erinäiset tilastot eivät heitä tunne. Teollisuushallituksen kokoamien tietojen mukaan v. 1903 val- misti kaksikymmentä kammantekijää noin 6 000 tusinaa kampoja, bruttoarvol-
taan 9 000mk,kuntyöhön käytettyjen sar- vien hankintahinta oli3 600 mk.Raaka-ai- neeseen verrattuna tuotteiden bruttoarvo oli 2,5-kertainen. Kampamestarit olivat varakkaampia kuin seudun mäkitupalai-
set yleensä. Monet ostivat jopa maatilan ansioillaan. He eivät juuri suostuneet te- kemään raskasta työtä. Talonisäntien kär- sivällisyys oli kiireaikana koetuksella sar-
venkalskuttajien kanssa, sillä apuväestä olipuutetta.20
Varmaankintuo kaksikymmentä oli lii-
an vähäinenkammantekijoiden määräksi, koska Keikyässä kehuttiin, että "melkein jokakönsäsä tehtiinkampaa”. Käsityöläis-
ten paljous synnytti kilpailua raaka-ai- neesta, mikä nostisen hintaa. Sarvi pyrit- tiin työstämään viime hituseen asti. Sen ohuemmasta päästä ryhdyttiin tekemään piippuja ja myöhemmin savuketeollisuu- den tarvitsemia holkkeja. Naiset antoivat oman panoksensa valmistamalla sarven tähteistä hiuskampoja ja nutturassa käy- tettäviä piilejä sekä luisia nappeja. Sar- venlastut kelpasivat vihdoin huonekas- vien lannoitukseen ja tuholaistorjun-
taan.21
Kun vanhoistakampamestareista kolmas, Maurin-Taata, muutti 1850-luvulla Kii- kastaKeikyään, hän valmisti vieläpiippu- ja.22 Kuvernöörin kertomuksissa piipun-
sorvaus mainitaan ensi kerran vasta 1882 emäseurakunnan siis Huittinen jaKei- kyä kohdalla, mutta virallinen taho kulki muutenkin tietämättömänä tai aina- kin jäljessä ruohonjuuritasolla käyvistä virtauksista. Kiikkaa jaRiikoista on joskus mainittu piipunteon kärkipaikkakuntina.
Onkuitenkintodennäköistä, että sorvauk- sen keskus Satakunnassa on ollut nykyi-
nen Huittinen, minne taito muistitiedon mukaan oli saapunut "Turusta päin”.
Huittisissa oli jo 1850kaksi sorvaria,Kau- vatsalla jaVampulassa yksi. Vuonna 1900 näitä ammattimiehiä oli Huittisissa kuusi
ja Kauvatsalla kolme. Keikyässä piippu-
sorvaus on alkanutvasta 1900-luvun alus-
sa, koska aikaisemmin siellä ei sorvareita esiinny. Kun keikyäläiset innostuivat tähän kotiteollisuuden alaan, se loppui lähes kokonaan Huittisista. Lauttakylä- lehti kirjoitti vuodenalun
katsauksessaan
1914 hieman alakuloisesti: "Vanhimpina aikoina kuulut Huittisten piiputkin ovat kai jääneet
unhotukseen”.
Syynä muutok- seen oli aikapaljon se, ettäparikymmentävuotta markkinoita hallinnut Kustaa Ren- fors siirtyi Löysälästä Vampulaan rusthol- lariksi.
Piiput tehtiin alusta loppuun kotona:
pesät, letkut, suukappaleet, kannet, helat.
Piipuntekijän tärkeä apuväline poljettava sorvituoli oli sekin itse valmistettu. Var- haisin tuotemalli oli lyhytvartinen "kari- paltti”, joka olisaanut nimensä Italianva-
paussankarista. Sen suukappale oli suora tai taivutettu. Oli myös sarvi- jaletkuvart-
ta, mutta nekaikki ohitti suosiossa "kaks- luinen”, jokavalmistettiin visapuusta. Se oli siihen aikaan halpaa, milteiroskapuu-
ta aina 1920-luvulleasti, sillä sitä oli vai- kea halkoa. Lämmitykseen ja riihipuuna sitä kului vähän. Parhaat visametsät olivat Karhussa Kiuralan salmen molemmin puolin sekä Sarkolassa. Kapulavarsiin eli kaksluisiin piippuihin tehtiin puuosa ka- tajasta. Piippu on saanut nimensä siitä, että varren kumpaankin päähän tuli sar- viosa. Peräpuoleista kappaletta sanottiin aliseksi luuksi jaylimmäistä hammasluu- ta mammaksi tai tissiksi.
Jo
Huittistenpiippusorvarit ostivat sarvet huikkina kammantekijöiltä. Vain harvat turvautui- vat kokonaisiin sarviin. Suurimmat vers- taat joutuivat viimeistään 1890-luvulta
169
lähtien hankkimaanmyösulkomaistaraa- ka-ainetta.
Piipunteossa on laskettu olleen kaiken kaikkiaan 38 eri työvaihetta. Se oliympä- rivuotista ammatinharjoittamista, missä oli
mukana
kokoperhe. Työ aloitettiinta- vallisesti aamulla kuuden aikaan, ja se saattoi venyä jopa 16-tuntiseksi. Tekemi- nen jaksotettiin siten, että alulle pantiin kerrallaan useampi tusina eli satsi ja eri osat valmistettiin vaiheittain sarjatyön ta- paan. Yleensä yhtäaikaisesti oli valmis- teilla viikon satsit, mikä merkitsi yksinäi-sen tekijän osuutena 10—15 tusinaa.
Opettelevat pojatauttoivat pesien sahauk-
sessa, kun taas naiset paistoivat sarvia, liippasivat pesiä jaleikkasivat veitsellä.
Piipunteon keskus oli puoli vuosisataa Huittisten Löysälän kylässä, minne Fred- rik Jemman, ilmeisestikin sorvauksen al- kuunpanija, oli perustanut verstaansa jo
1850-luvulla. Hänellä sekä Kustaa Ren- forsilla oli parhaimmillaan kuusi työnte- kijää, joukossa pari kolme omaa poikaa tai vierasta oppipoikaa. Nämä kaksi mes- taria valmistivat 1885—1900 yhteensä
20 000—30 000piippua vuodessa. Kun te-
kijöitä ilmestyi sittemmin myös Mömmö- hän, Sampuun jaLauttakylään sekä 1900- luvun alussa Keikyään, on emäseurakun- nassa tuotettuvuosisadan vaihteessa aina- kin puolen sataatuhatta piippua vuodes- sa. Keikyässä oli kuluvan vuosisadan alussa kolme piipuntekijää: Koivun Veet-
rikki.
Vilho Lintunen ja Kalle Sundell.Kiikoisista muutti 1913 sorvari Frans Elo, jonka perheessä ja suvussa taito säilyi vielä vuoden 1917 jälkeen.
Karipalttien jäämistä pois muodista osoittaa se, että ne oli hinnoiteltu 1885 halvimmiksi. Kun kalleimmat letkuvarret lähtivät verstaalta 32 pennin kappalehin- nalla, maksettiinkaripaltista vain 16 pen-
niä. Valmistajien määrän kasvaessa va- kiintui piipun kappalehinnaksi 1890-lu- vulla noin 20 penniä, mistä se aleni vielä viitisen penniä ensimmäisen maailman- sodan vuosiin ehdittäessä. Piippusorvarit myivät itse suurimman osan tuotteistaan ympäri maata, kulkien kesällä jalan tai pyörällä ja talvella kelkalla. Keikyäläisiä piippuja kauppasi hevospelillä matkaten 1900-luvun alussa mm.Kustaa Gröndahl.
Muinavälittäjinä ennenalueen itsenäisty- mistä on mainittu Fröblom ja Kuhlman.
Silloin ei ollut joka pojalla kelloa, mutta
jokaisella kylänraittia tallaavalla olikyllä letkuvarsipiippu.23
Piili oli naistennutturassakäytetty laite ja sitä on väitetty kampaa vanhemmaksi.
Sitä olitehty Suomessa puusta vuosisato- jen ajan. Sarven käsityömäisestä käsitte- lystä Keikyän naisille jäi piilien ja hius- neulojen muotoilu. Edelliset eivät vaati-
neet hienojaraaka-aineita. Niihin kelpasi sarvenjäte, japiilit tehtiinkampatyön lo- massa. Hiusneula taas oli tuotteena nuo-
rempi. Se kysyi hienointa raaka-ainetta, vanhoja japitkiä sonnin sarvia.
Jos
kun- nollisia ei saatu kotimaasta, turvauduttiin tuontitavaraan. Hiusneulan valmistami- nen edellytti enemmän ammattitaitoa kuin piilienteko.24Lankanappia Keikyässä on muistettu teh- dyn ainakin 1800-luvun alusta lähtien.
Moni mökinvaimo elätti sillä itsensä, ja elinkeinoa harjoitettiin molemmilla puo- lilla Kokemäenjokea. Kerrotaan, että lan- kanappeja valmistettiin 1900-luvun alus- sa miltei jokaasunnossa. Napintekijän tär- kein työkalu oli puikkari, jonka toisessa päässä oli kädessä pidettävä osa jatoises- sa päässä napin keskustan vahvuinen ohut tappi. Siinä oli sarvesta muotoiltu
Lehmän sarvi työstöaineena 1920-luvulle tultaessa [Lähde: Toivo Madekivi Lauttakylä-lehdessä 5.5.1981)
talla, jollapuolivalmis nappi poistettiin.
Säästäväisyyssyistä napin sydämeen kiedottiin huonompilaatuista lankaa. Sen päälle neulottiin valkaistua puuvilla- ja merkkauslankaa. Valmiit napit lyöpättiin sarvenhuikasta tehdyllä lyöppärillä. Nap- peja syntyi kahta kokoa. Myyntiä varten ne neulottiin valkoiselle pahville puolen krossin eriin. Lankanapin teolla irronnut leipä ei ollutleveä, muttaahkera sai tulos- ta aikaan.Myös tämä kotiteollisuudenlaji säilyi hengissä kansalaissodan jälkeiseen aikaan.25
Paitsi piippuihin, piileihin ja nappeihin
kammanteosta
jääneet sarven huikat elikärjet kelpasivat syöstävän eli sukkulan valmistamiseen. Se on väline, jollakude- lanka saadaan kuljetetuksi loimilankojen väliin kangaspuissa. Sukkuloita on kahta mallia. Vanhempi on luupääsukkula, jon- ka pohja on sileä ja molemmat päät sar- vesta. Sitäkin oli kahta eri laatua: suoraa
ja kaarevaa. Nuorempi versio on koko- naan koivusta ja malliltaan suora. Se oli rullasukkula, silläsen kaksi pyörivää rul- laa antoivat loimilangoille hyvän luiston.
Luupää- ja rullasukkula olivat puhtaita käsityövalmisteita, tehty ilman koneiden apua.
Sukkula oli keikyäläisten mestareiden varhaisia menestysartikkeleita. Perimätie- 171
Oskari Hellström, keikyäläinen syöstävänte- kijä, palveli tsaarin tarkk’ampujapataljOonas-
sa kolme vuotta vuosisadan vaihteessa. Var- makätisyydestä ja tarkkasilmäisyydestä oli hyötyä myös armeijassa.
to muistaa, että jo itsellismies Antti An- tinpoika Hellström (s. 1799, k. 1867) tapa- si talvisin valmistaa syöstäviä. Kesäisin hän kävi töissä rakennuksilla. Hell- strömin suvussa taito säilyi elävänä 1950- luvulle saakka, ja siihen yhdistyi kam- manteko sekämuu myöhempitaitaminen.
Sukkulantekijät eivät itse käyneet myy- mässä tuotteitaan, vaan siitä huolehtivat kiertävätkauppiaat. 26
Rullasukkula oli tuonut käsityön Kei- kyässä takaisin vanhanmateriaalin, puun, pariin. Sarvenrinnalle otettiin haapa. Sen työstäminenperustui varta vastenkehitel-
tyyn lastuhöylään, joka pystyi irrottamaan
haavasta
tai männystä 5 mm—5 cm le- vyistä lastua. Sen paksuutta voitiinsäätää terän avulla, niin että se viistihaapasorka-leista millimetrin osista aina 2 mmmvah- vuiseen lastuun.
Tuon ihmehöylän suunnittelijana tai ainakinKeikyään tuojana on muistettu ol- leen ”Roselli”-nimisen miehen. Sukunimi oli vääntynyt tällaiseen muotoon, sillä mies oli Potilan kylässä asustanut
Juho
Vilho Forsell (s. 1826, k. 1898). Hän oli syntynyt Meskalankylässä, isä oli jääkäri jasittemmin Helihänkylässä elänyt itsel- linen
Johan
Forsell.27Juho
Vilho Forselltunnettiin myös
Pläkki-Jussina.
Hän val-misti haapalastusta eräänlaisia sälekaihti- mia "lastuakuttimia”, kuten kruunun- vouti niitä kutsui ikkunaverhoja sekä teki peltitöitä, mistä johtui myös hänen liikanimensä. Viranomaisten
kertomuk-
sissa Forsellin ansioista mainitaan ensi kerran vasta 1892, mutta varmasti hän on aloittanuturansa aikaisemmin.28Pläkki-Jussi
halusi pitää taidon itsellään jaihmehöylän salassa muilta. Sepaljas- tui kuitenkin sattumalta Vanhan-Lasse Hildenin vieraillessaForsellilla. Hilden istui ovensuusängyssä ja tunsi kovan murikan painavanpeitteen alta istumali- haksiaan. Kun isäntä ei ollutkotona hän saattoitutkialöytämänsä taikahöylänra- kenteen, painoi sen visusti mieleensä ja kohta höyläsi villiläinen Lasse Hilden taitavana miehenä myös haapalastua.29 Hilden ei pitänyt lastuhöylän rakennetta salassa, vaan neuvoi sen naapureilleen.Frans Tuominen teki sellaisen itselleen 1896. Hänen veljensä Vihtori Tuominen sekä Vilho Koivunen perheineen ryh- tyivät tekemään lastutöitä.Keikyästä tämä
käsityön laji etsiytyi naapuriin Huittisten Karhuniemelle ja Kauvatsalle. Lasse Hilden ja hänen naapurinsa keskittyivät haapahattujen valmistamiseen. Vuoden
1903 tilaston mukaanKeikyässä oli jo vii- sitoista haapahatun tekijää. He saivat ai- kaan tuona vuotena, viisi vuotta Pläkki-
Jussin
kuolemasta, 3 000 tusinaa hattuja, joidenbruttoarvo oli9 000 markkaa elisa- ma kuin tilastoon sisältyvien kampojen.30Haapalastuja käsiteltiin siten, että niistä palmikoitiin eli kudottiin seit- sensäikeistä rihmaa. Lastuja oli siis seit- semän kappaletta, joita tarpeen mukaan jatkettiin. Rihma kerättiin kiekkoon, jo- hon mitattiin viisikymmentä tai sata
kyynärää. Aikuisen hattuun kului 10—15
kyynärää rihmaa. Näppäräsormiset kutoi-
vat sitä pitkänä päivänä jopa 100—200
kyynärää. Tekopaikkaa maksettiin noin kolme penniäkyynärältä.
Alkuaikoina lastuhatut ommeltiin käsin. Työ oli hidasta, mutta tulosta syn- tyi,kun siihen osallistui koko perhe. Vuo- den 1903 tilaston perusteella voidaan ar- vioida, että silloin syntyi kahdeksan hat- tua päivässä tekijää kohti. Naisten oli työskenneltävä pääasiassa öisin pienten lasten nukkuessa. Kun lapset kasvoivat, he alkoivatmyös
neuloa
hattuja.Seuraavana ajassa lastutyö laajeni kop- pien valmistamiseen. Niiden ensimmäi- nen tekijä Keikyässä oli toisten kertojien mukaan nimeltä Magnusson, toisten taas Suutari-Tuomo eli Teenperi (Stenberg).
Edellinen pujotteli luonnonvärisestä mäntylastusta puolen litran vetoisiakop- pia. Oskari Tuominen myi niitä kaup- piaille. Suutari-Tuomo taas kävi itse jalka- patikassa Turussa asti kaupittelemassa korejaan japyydystämiäänrapuja.
Niilo Tuominenpuolestaan käytti Mag- nussonin koppia mallinaan jaryhtyi te- kemään niitä haavasta erikokoisina ja -värisinä. Eniten niitä tuotettiin Frans ja Vihtori Tuomisen perheissä. Valmistus- tekniikka kehittyi puukkopärekopista niin
sanottuihin
kierukoppiin, jolloin myös työ nopeutui. Tekijöiltä vaadittiin vahvojakäsivoimia, muttaprosessi keveni ja nopeutui edelleen, kun höylän etu- osaan kiinnitettiinnam, jostatoinen veti apuna.Jotta
marjakopista irtoaisi jokapäiväi-nen leipä, niitä piti valmistaa työrupea- mana monta. Nopsakätinen nainen pystyi
punomaan lastusta näytteenäkahden lit- ran kopan parissaminuutissakauppakun-
toon asti. Niitämyytiin pääasiassa
kesä-
ja syyssesongin aikaan. Muulloin niitä teh-173
Amanda, Aune jaOlavi Tuominen kutomassa haaparihmaa. Tottunut kutoja kykeni työtä teh- dessään vaikka lukemaan lehteä.
lida Tuominen ompelemassa koneella haapalastuhattua, Helmi Tuominen ompelemassa koris- tettakontinreunaan jaOlavi-poikapalmikoimassa haaparihmaa. Teoksesta ”VanhaaKeikyää”.
tiin varastoon, jona toimivat asuinraken- nusten vintit sekä ulkorakennukset.Myös koppatyö laajeni Keikyän ulkopuolelle ja mm. Tuomisen suku työllisti Kauvatsan puolessa kotiteollisuudesta innostuneita.
Kopat antoivat idean seinäänripustet- tavien konttien valmistamiseen. Niissä voitiin säilyttää kampoja ja muita tarvik- keita. Konttien materiaalina käytettiin valkoisia javärillisiä lastuja, joista som- miteltiin viehättäviä kuvioita. Reunoihin ommeltiinkapeita lastuista tehtyjä koris- teita japari
tähteä.
Kirjailun aloitti Meska- lan ahteellaasunut lita Isomäki. Haapalas- tuista ommeltiin myös ostoskasseja, jotka kestivät kanniskellakevyitä tavaroita.Haapatöihin kului paljon puuta. Haapa alkoi loppua Keikyän metsistä jasitä oli haettava muualta. Runkoja tuotiin usein hevospelillä, mutta kauempaa myös ju- nalla vaunulasteittain. Niitä kuljetettiin aina Venäjältä asti, mistä saatiinisoja,ok- sattomia haapoja. Kun venäläiset rungot olivatkuorittuja, niitäpiti säilyttää joessa,
jotteivätne olisi kuivuneet.
Haapahattujen ja muiden tuotteiden myynnissä kului paljon aikaa. Aluksi markkinoitiin vain lähipitäjiin, joissa Frans jaVihtori Tuominen kiertelivät kä-
sirattaiden kanssa. Alue laajeni kysynnän kasvaessa javeljekset alkoivatkäydä myy- mässäpäivisin Helsingintorilla jailtaisin talojen pihoissa. Sesonkia jatkui joinakin vuosina yhteenmenoon jopa kaksi kuu- kautta. Tänä aikana vaimot valmistivat haapahattuja kotona. He kuljettivat val- miit tuotteet kantokoppiin pakattuina Kiikan asemalle. Kun Äetsän asema 1902 otettiinkäyttöön, matka lyheni viiteen ki-
lometriin.
Hugo Koivunen muistaa käy-neensä 1913 Viipurissa isoisänsä mukana.
Tämä myi kauppatorilla ja13-vuotias Hu- go Punaisenlähteen torilla.Kauppamiehet
tapasivat matkoillaan yöpyä yksityisper- heissä.31
Sarven jahaavan lisäksiKeikyässä otettiin kolmantena käsityön materiaalina käyt- töön olki. Se lienee tapahtunut 1800- ja
1900-lukujen vaihteessa. Kengissä käy- tettävien olki- eli hikipohjallisten valmis- tuksen aloitti tiettävästi Honkolankylässä
asunut Frans Vihtori Vennonen perhei-
neen. Hänen kerrotaan saaneen joltakin kulkukauppiaalta ulkomaalaiset olkipoh-
jat malliksi. Hikipohjien rihmaoljiksi kel- pasivat vain seinään lyödyt tai veräjän päällä tapetut rukiinoljet. Ne katkaistiin siten, että silmu jäi pois, jakasteltiin tai- pumisen helpottamiseksi. Sen jälkeen rih-
ma kudottiin yhdestätoista säikeestä ja kierrettiin lopuksi kiekkoon. Rihmanku- tojan tinkipäivässä oliyksi kiekko elivii-
sikymmentä kyynärää rihmaa. Kauvatsal- la tuota viidenkymmenen kyynärän mit- taa nimitettiinpalliksi.
Pelkkä ruisolki ei riittänyt hikipohjien raaka-aineeksi, vaan puolet siitä oli haa- parihmaa. Valmiista olki- jahaaparihmas-
ta neulottiin koneella iso laatta,noin 0.4 x 2 metriä. Toisellepuolelle pantiin haapa- rihmat vieriviereen jatoisellepuolelle ol-
kirihmat.Rakoja ei saanut jäädä eikä rih-
ma saanut mennä toisen päälle.Kun laatta oli mankeloitu, siitä leikattiin saksilla luotan mukaan erikokoisiapohjia.
Joilla-
kin oli stansseja, joiden avullapuunuijal- la lyöden pohjat irroitettiin laatasta. Vii- meistelyn jälkeen pohjat niputettiin koon
osoittamasti tusinan suuruisiksi myyn- tiartikkeleiksi. Tusina oli muissakin Kei- kyän ja Kauvatsan käsityötuotteissa määrän mittana. Hikipohjien ohella paik- kakunnalla ommeltiinmyös olkihattuja.32 Kotiteollisuuden innovaatiot kulkivat 175
Keikyän kautta Kauvatsalle, mutta (il-
kitöissä Kauvatsa oli edelläkävijä. Kruu- nunvouti mainitsee
vuosikertomukses-
saan 1886 ensi kerran Kauvatsan olkiha- tuista,33 mutta vanhojen ihmisten 1920-lu- vulla muistaman mukaan niiden valmis- taminen alkoi suurten nälkävuosien jäl- keen. Uranuurtaja oli Jalonojan kylässä parhaan työikänsä asunut itsellisvaimo
Johanna
Grönlund, tunnettu nimelläPrunnilan
Johanna
(s. 1822 Kiikka, k.1920 Huittinen). Oman kertomuksensa mukaan hän oli jostakin saanut käsiinsä toiset tietävät hänen löytäneen sen maantieltä vanhan, mutta siististi muo- toillun olkihatun. Hän purki sen alkute- kijöihinsä, tutki rakenteen ja oppi siitä
sekä olkirihman että -hatun valmistustai- don. Hän opetti punonnan tyttärelleen Elinalle jauseillekyläläisille.
Tosiasiassa
Johanna
Grönlund oli saa-nut taidonäidiltään,Kiikan
Uivin
kylässä asuneelta torpanemännältä Maria Kyn- nysmaalta, joka oli aloittanut olkityöt 1830-luvulla. Hän lieneesaanut virikkeen Ruotsilan kartanosta annetusta rasiasta.Se oli punottu olkipalmikoista. Kiikasta olkikäsityön sanotaan loppuneen verrat- tain pian, mutta se jatkui elinvoimaisena Kauvatsalla Maria Kynnysmaan tyttären
Johanna
Grönlundin ansiosta.34Talvikaudet Prunnilan
Johanna
valmis-ti olkirihmasta hattuja, joista hienoimmat viimeisteltiinsiten, että ne kastettiin kala- liimalla sekoitettuun veteen, prässättiin, vuoritettiin jakoristeltiin nauhoin. Nais- ten hatut usein vielä kirjailtiin kotitekoi- sin väriainein käyttäen kiventiuraa, sian- puolukanvarsia ja muita luonnonaineita, mutta mustassa turvauduttiin ostovärei-
hin.
Keväällä Prunnilan
Johanna
pani hattu-kuormansa kuntoon jahänet ajettiin Tur-
kuun. Hänen hattunsa olivat sielläparin- kymmenen vuodenajantodellinen muoti- luomus. "Melko suuri osa kesäisen Turun kaupungin hienompaa väkeä oli puettuna Kauvatsan Jalonojan kylässä valmistettui-
hin erinomaisen koreihin olkihattuihin", kauppiaan vaimo Maria Eskola,
Johanna
Grönlundin opettama hatuntekijä on muistanut. Prunnilan
Johanna
oli hyvintaikauskoinen. Hattukuorma tuli tehdä valmiiksi jolähtöä edeltävänäiltana, jotta hän ehtisi unessa nähdä matkan onnistu- misen. Eräänä tällaisena yönä hän oli nähnyt asuntonsa katossa viisi kokonaista ja lisäksi puolet kuudetta vartaallista leipiä, mistä hän päätteli ansaitsevansa silloisella hattukuormallaan viisi koko- naista jalisäksipuolen sataamarkkaa (550 mk). Hän palasi Turusta kotikyläänsä Kauvatsalle yleensä jalkaisin.Matkaa ker-
tyi noin 120kilometriä.
Johannan
tytär Elina Grönlund(s. Kauvat- salla 1856) keskittyi yksinomaan miesten hattuihin. Ne olivat valkoisia tai sini-val- ko-kirjavia jane koottiin leveämmästä 11-säikeisestä rihmasta. Niilläkin oli hyvä menekki Turussa jamyösmaaseudulla.
Johanna
jaElina Grönlund neuloivat ol- kihattuja käsin. Maria Eskola (s. 1860) no- peutti työtä, kun hän ryhtyi käyttämään ompelukonetta v. 1890.Kuluvan vuosisa- dan molemminpuolinmaksettiin rihman- tekijälle puolitoista markkaa pallilta, josse olitehtyhienoihin hattuihinkelpaavis-
ta vaaleista oljista japunottu hyvin. Tätä laatua kului keskikokoiseen miehen hat- tuun pallin verran. Arkihatut neulottiin karkeammista oljista, mitä tarvittiin hat- tua kohti hieman vähemmän. Kun sen vii- meistelyyn käytettiin myös vähemmän ai- kaa, oli tällaisen arkihatun myyntihinta tuolloin 1—1:50 mk, paremmasta saatiin
kaksinkertainen hinta. Hatun neulominen koneella oli työn nopea vaihe. Maria Es- kola oli tehnyt niitä kerran kirkkoherra Palosen läsnäollessa30kappaletta tunnis-
sa eli hatun suunnilleen kahdessa minuu- tissa. Maria Eskola markkinoi hattuja ympäri Suomea, aina Vaasaan asti, jonne niitä meni tuhansia kappaleita. Kun hänenperheensä hankkimaatilan,hän lo- petti olkityöt, jolloin tämä kotiteollisuu- den haaratyrehtyiKauvatsalla yliviideksi vuodeksi.
Olkihattujenvalmistamisen aloitti1915 uudelleen Anna Jyräkoski, pientilallisen vaimo, joka oli niin innostunut politiik- kaan, että hänen tiedetään Helsinkiin
suuntautuneilla
myyntimatkoilla istu- neen kaikki vapaa-ajat eduskunnan lehte- reillä. Kun hän muutti pois Kauvatsalta, olkihattujen teko loppui siellä miltei ko- konaan viideksitoista vuodeksi 1920paik- keilla.Keikyästä oli levinnyt Kauvatsalle 1900- luvun alussa haapahattujen teko. Se voi- mistui ensimmäisen maailmansodanvuo- sina, jolloin olkityö alkoi heiketä. Haapa- hattuja valmisti Kauvatsalla 1915—19 ai- noana henkilönä Jalonojan kylässä asunut Väinö Tanner. Näin hän sai määrätä raa- ka-aineen, haaparihman, hinnan sellai- seksi kuin halusi. Tanner on muistanut maksaneensa haaparihmapallista (100 kyynärää) noina vuosina 3 mk. Nopein rihmantekijä kutoi päivässä 2—3 pallia.
Ammattinsa taitava neuloi haapahatun nopeasti, sillä tunnissa syntyi helposti
15—20 hattua. Keskikokoiseen miehen hattuun kului haaparihmaa 14—15
kyynärää, jotenrihmapallista saatiin seit- semisen hattua. Tannerilla oli tuolloin parhaimmillaan peräti neljäkymmentä rihmantekijää.
12 Suur-Huittistenhistoria 111 1
Väinö Tanner myi valmistamiaan haa- pahattuja 1915 —16 kauppias Niemelle Tyrväälle ja kauppias Toivoselle Kei- kyään. Nämä maksoivat keskimäärin 19
mk tusinalta. Seuraavina vuosina Tanne- rin hattuja välitti jalonojalainenkauppias K. V. Nissilä. Väinö Tanner on kertonut, että haapahattujen valmistus oli erittäin kannattavaa, niinkauan kuin rihman hin-
ta oli3 mk pallilta. Vuosina 1915—19 hän oli ansainnut enemmän kuin milloinkaan ennen sitä tai sen jälkeen,vaikka sesonkia riitti myöhemminkin.
Olkipohjallisten, hikipohjien valmistus alkoi Kauvatsan Jalonojalla myös en-
simmäisen maailmansodan aikana 1915 ikään kuin hattujenteon sivujuonteena.
Sen aloitti Väinö Tanner vaimoineen, mutta idean antoi tyrvääläinen käsiteolli-
suusliikkeen johtaja Niemi. Hän toimitti pohjallisia malliksi Tannerille ja pyysi tätä valmistamaan myyntiin samanlaisia.
Tanner on arvellut mallipohjallisten ol- leen ulkomaista tuotetta, joten vaikutteet eivät olisi ainakaan tällä tavalla tulleet Keikyästä.
Väinö Tannerkäytti aluksi hikipohjien
teossa haapalastua, joka myös oli itse höylättyä. Hänellä oli2—3rihmuria, jotka kutoivat lastusta rihman. Siitä maksettiin 50 penniä pallilta (100 kyynärää). Kun siirryttiin olkirihmaan, tekijä sai siitä 75
penniä pallilta (50 kyynärää). Maailman- sodan takia olivat muut raaka-aineet, ser-
tinkikangas japuuvillalanka, hyvin kallii- ta. Pohjallistusinaan kului olkirihmaa 25
kyynärää ja haaparihmaa 10—15 kyynä- rää. Vuosina 1915—17 sai tuottaja haapa- rihmasta valmistetuistapohjallisista 2 mk tusinalta ja olkihaaparihmasta tehdyistä
2:50 mktusinalta, joten niihin uhrattu hi- ki palkitsi kyllä jotuollointekijänsä.
177
Tuotteiden
kova kysyntä aiheutti Kauvat- sallaKeikyän tavoin sen, ettei raaka-ainet- ta riittänyt omasta pitäjästä. Haapaa jou- duttiin hankkimaan Kiikoisista ja Suo- denniemeltä, olkia köysikaupalla joskus yli 30km:n päästä Tyrväästäasti.Köyteen mahtui noin kolmetoista lyhdettä.35Kuvernöörin
kertomuksessa
vuodelta1878 mainitaan erikseen
Kauvatsalla
har- joitettavasta veneiden veistämisestä. Täs- tä taidosta ilmoitetaan sitten varsin sään- nöllisesti 1910-luvulleasti.36 Veneidente- ko keskittyi sinne, missä oli eniten vettä:Sääksjärven rannoille. Tietysti niitä oli valmistettu ennen viranomaisten huomi-
oitakin, mutta 1800-luvun puolimaissa näyttää myös muiden lähteiden mukaan alkaneen erityinen nousuvaihe jakehitty-
neen oma venetyyppi. Se oli tunnettua
”savolaispuattia” matalampi, leveämpi ja tasapohjaisempi, jotense eipainunut niin syvälle veteen kuin savolainen. Silti sen kantavuus oli hyvä jase nousi aallonhar-
jallekovassakin tuulessa.
Vielä 1800-luvun lopulla oli tapana, ettäteettäjä hankki
venelaudat
jaottimes- tarin kotiinsa rakentamaan. Kuluvanvuo- sisadan alussa käytäntö muuttui, ja ve- neitä ryhdyttiin ostamaan suoraan te-kijöiltä. Tähän mukautuivat myös tukki- yhtiöt, jotka aiemmin toivat ainespuut te-
kijälle. Sääksjärven malli osoittautui niin hyväksi tukinuitossa, että ylämaan vene
joutui väistymään sen tieltä Ahlströmillä jamyösRosenlew sekäKokemäenjoen uit- toyhdistys havaitsivatsen pian muita pa- remmaksi.
Hankkiessaan ainespuita venemestari tapasi ostaa metsäkappaleen. Veneisiin käytettiin mäntyä, kuusta ja haapaa.
Puussa piti olla valmistushetkellä kas-
vutuoreutta, siksi sahattiin kerrallaan
vain yhden veneen laudat. Honkapuu halkeilee auringossa. Kaariksi valittiin
luonnonväärä, sivupuiksi juurakko.
Luonnonväärä halkeaahelpommin, kos- ka lyly erkaneepehmeämmästä puusta.
Venelaudat halkaistiin käsisahalla. Sa- hauksessa täytyi olla kumppani, mutta
työhön ei tärväytynyt puoltakaan päi- vää. Taitava rakentaja valmisti veneen viikossasoutukuntoon.
Soutuveneitä tehtiin 8-kyynäräisestä al- kaen. Tukkiveneiden koko oli10—12kyy- närää janiistä isoimpia nimitettiin maka- siinipaateiksi, kun niilläkuljetettiin uitto- aikana ankkureita, touveja jamuuta tava- raa.
Jo
8.5 kyynärän vene kantoi yhdeksänmiestä. Sääksjärven mallinleveys oli kes- kimäärin 1.5 m ja syväys 65 cm. Tavalli- nen soutuvene maksoi 1910-luvun alussa 30—45 mk, tukkivene 50—75 mk. Yh- teensä niitä valmistettiin tuolloin noin 400 kappaletta vuodessa, jotenniistä lan- kesi Sääksjärven rajoitetulle alueelle sie- voinen 20 000 markan
sivutulo.
Veneitä ei aiemmin markkinoitu, niitä tultiin hake- maan. Vuonna 1912 kuitenkin kauppias K. V. Nissilä välitti niitämyyntiin muuta-miakymmeniä.
Porilainen
sanomalehti
kertoi 1913, että joka toinen mies Sääksjärven ympä- ristössä taisi veneenteon. Myös varsinai-set venemestarit elivät maanviljelyksellä, torppareina tai mökkiläisinä. Mestareista vanhimpana ja veneenveiston alkuunpa- nijanamainittiin 1910-luvulla Mikko Rei- valli-vainaja. Tarkastiottaen hän oliPiili-
joenmaanIsonruan maallaasustanut itsel- lismies Mikko Renvall (s. 1800, k. 1866).
Häneltä saatua taitoa kehittivät etenkin torppari Matti Rantala ja
Juha
Matomäkisekä heidän poikansa. He kaikki olivat käteviä ja pystyivät lisäksi sepän, muura- rin jakivimiehen töihin.37
Kauvatsan muista käsityötuotteista on vi- ranomaisten ilmoituksissa mainittu 1880-
luvulta lähtienkärryt, reet ja länget, joita valmistettiin varmasti joka pitäjässä, sekä erityisesti karvamatot, joita arvioitiin v.
1899 tehdyn 200 markan ja v. 1900 100 markan edestä. Olkihattujen vuotuinen tuotanto laskettiin tuolloin 500 markaksi, kärryjen, rekien ja länkien yhteensä 450 markaksi. Myös Keikyässä kudottiin kar- vamattoja 1900-luvun alussa.38
Sarvi, puu, olki ja nykyisen Huittisten alueella vielä pumpulilanka olivat 1800- luvun jälkipuoliskollasyntyneenkotiteol- lisuuden raaka-aineet. Turusta nimittäin
"hyppäsi” Loimankylään sikäläistenköy- denpunojien työpajoissa sivuansiotyönä harjoitettu lautanauhaohjasten kudonta.
Turusta saapui 1888 Huittisiin kruunun suonkuivatusurakallerahaa ansaitsemaan työmies Oskari Hautamäki. Hän oli pal- vellut aikaisemminköydenpunojamestari Carl GustafCujanderin punomossa, missä oli tehty myös lautanauhaohjaksia. Hau- tamäki sai kortteerin torpparin lesken Fredrika Hilanderin (s. 1837, k. 1904) mäkitupalaisasunnon pikku pirtissä. Kun Hilanderilla kävi kerranrihkamakauppias mm. nauhoja kaupalla, Hautamäki kehui Fredrika Hilanderilleosaavansa myös ku- toa kauniitaohjaksia, josvain saisi naulan pumpulilankaa ja "kiertomasiinin”. Kun mökinemäntää kiinnosti uuden ammatin oppiminen hän oli elättänyt monilapsi-
sen perheensä kehräämällä, tekemällä ta- lollisillepäivätöitä ja pesemällä pyykkiä
hän hankki Hautamäelle naulan loimi-
179
lankaa. Tämä kiersi sen rukilla nyöriksi, veisti laudat jakutoi lankanaulastakym-
menenkyynärän ohjasparin.
Fredrika Hilanderoppi taidon ja ryhtyi lapsineen päätyönääntekemään lautanau- haohjaksia jahevosten mahavöitä. Mestari Cujanderkuului myöhemmin olleen Hau- tamäelle hyvin vihainen, kun tämä oli le- vittänyt työtaitoa Huittisiin, liian lähelle Turkua. Sen sijaanFredrika Hilander säi- lytti työtavan, etenkin lautoihinpujotuk-
sen, perhepiirissä ammattisalaisuutena.
Se periytyi Loimankylässä asuvan suvun
piirissä ainakin neljässä polvessa.
Raaka-aineeksi ostettiin punteittain 10- numeroista puuvillalankaa. Se kierret- tiin eliruntattiin ensin rullilla varuste- tullakiertomasinalla 16-kertaiseksinyö- riksi. Samalla luotiin loimi.Kun koko 70
metrin pituinen loimi yhden puntin
tavara oli luotaessa oikaistava, työ pi- titehdä ulkona.Köydenpunojilla olieri- tyiset punonta- eli luontiradat, mutta
Loimankylän mökkiläisten oli selviy- dyttävä omin keinoin. Runtaaminen ta-
pahtui talvella ja se kesti 4—5 tuntia.
Työ oli kylmää, mutta kesällä siihen ei ollut aikaa. Harvoin oli mäkitupalaisilla
varaa hankkia kalliita lankapuntteja etukäteen luotavaksi.
Kiertomasini oli sepän ja puusepän yhteistyön tulos, koottu turkulaisen mallin mukaan. Se oli joko poljettavatai käsin pyöritettävä. Se käsitti hiunun, triftat ja veivin. Runtauspolku eli paana oli noin sadan metrin pituinen. Run- tauksessa tarvittiinkaksi henkilöä, joista toinen pyöritti konetta toisenpidellessä langoistakiinni paanan toisessa päässä.
Loiminyöritkerittiin huu-nimisillepuu- palikoille, mistänepäästettiin eli haalat- tiin pirtin lattialla lappuihin eli kutoma- lautoihin.
Puntista (=lOO vyyhtiä) saatiin 70-metrin ohjasloimi eli kymmenet ohjakset. Vain erikoistilauksesta ja teettäjän aineista ku-
dottiinvillaohjaksia. Turun verstaidenta- paan kudonta tapahtui käsivaraisesti lau- toja kiertämällä. Loimi jännitettiin pirtin poikki.
Joskus
oli kolmekin mittaayhtäai- kaa kudottavana. Työ rasitti selkää. Kä-sien tuli olla vapaina, istuttiin etukuma- rassa jakkaralla,uumilla tiukkavyö, johon
nauha oli kiinnitetty. Normaalina pidet- tiin 17—18 metrin urakkaa päivässä. Tot- tunut tekijä kutoi viidessä päivässä pun- tista puuvillalankaa saatavat 7—B ohjas- paria.
Langat ostettiin joko valmiiksi värjät- tyinä tai vietiinLauttakylän värjärille. Oh-
jakset olivat tavallisestikaksivärisiä, täp- likkäitä, sini-musta oli suosittu mutta muitakin yhdistelmiä käytettiin. Hevos- ten mahavöitä kudottiin jonkinverran ko- tona häkilöidystä, nyöriksi kierretystä hampusta.
Alkuaikoina Huittisten ohjaskutojat kävivät itse myymässä tuotteitaan, yleen-
sä vähittäiskauppoihin, harvemmin toril- la jamarkkinoilla. Fredrika Hilandermat- kasi usein leivänmyyjien rattailla. Kun hänen ohjaksensa opittiin tuntemaan, alettiin niitä tilata myöskirjeitse. Tavaraa ei kuitenkaan voitu toimittaa, koska mökissä ei ollut 1800-luvun lopussa ketään kirjoitustaitoista. Fredrikan tytär, mökkiläisen vaimo lida Saarinen oli ri- vakka ohjasten kauppaaja, parempi kuin
hiljainen työmies-maitokuskipuolisonsa, joka myösteki ohjaksia. lida Saarinen kul- ki etupäässäkaupungeissa, aina Vaasassa
asti. Hän aloitti taipaleensa kävellen Aetsän tai Loimaan asemalle. Hän viipyi tiellään 3—4 päivää kerrallaan. Ohjas- pyöräsäkki lähetettiin postin tai rahti- miesten mukana, joskus se kulki myyjän selässä.Lauttakylän värjäri auttoi Saarisia kirjoitusasioissa.
Huittislaiset nauhaohjakset eivät olleet