• Ei tuloksia

Tunnustus elinikäisen oppimisen moninaisissa käytännöissä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tunnustus elinikäisen oppimisen moninaisissa käytännöissä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

230

kirja-arviot

AndreAs fejesin ja Magnus Dahlstedtin teos tarkastelee kriit- tisesti länsimaisille yhteiskunnille ominaista pyrkimystä tunnus- tuksellisuuteen ja omien sisäisten tuntojen sanoittamiseen ja paljas- tamiseen sekä itselle että muille.

Tämä voi tapahtua puheen, kirjoi- tuksen ja itsetarkkailun kautta niin yksityiselämässä kuin julkisestikin esimerkiksi tosi-tv-ohjelmissa ja sosiaalisessa mediassa. Kirjoittajat osoittavat genealogiseen analyysiin pohjautuen, kuinka tunnustukses- ta on muodostunut teknologia, joka muokkaa kansalaisia, ja jota niin kutsuttu uusi media vahvistaa.

Totuuden kertominen muotoutuu tunnustamisen tekniikoiden kautta elinikäisen oppimisen käytännöis- sä koulutuksessa, työssä ja yksi- tyiselämässä. Kirjoittajat haluavat kyseenalaistaa ja tehdä näkyväksi elinikäisen oppimisen käytäntöihin liittyviä itsestäänselvyyksiä ja täten avata tiloja toisin tekemiselle.

Tunnustus elinikäisen oppimisen moninaisissa käytännöissä

Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt (2013).

The Confessing Society. Foucault, confession and practices of lifelong learning.

London: Routledge. 122 s. ISBn: 978-0415-66037-2 tEraPisoitunut YhtEiskunta

Teoksen teoreettisena lähtökoh- tana on Michel Foucault’n myö- hempi tuotanto tunnustuksesta (confession), minäteknologioista (technologies of the self) ja hallin- nasta (governmentality). Ihmisiä rohkaistaan avautumaan unistaan, unelmistaan, uskomuksistaan ja peloistaan eri tavoin sosiaalisen elämän eri alueilla. Sanoittamal- la sisäisiä tuntojaan he oppivat tuntemaan itsensä. Foucault’n mukaan ”sanoittamisesta” on tul- lut keskeinen menetelmä, jonka kautta ihmiset tulevat näkyviksi itselleen ja toisille: asiantuntijal- le kuten lääkärille, psykologille tai sosiaalityöntekijälle, ystävälle, perheenjäsenelle tai ”virtuaalisel- le toiselle”. Huolimatta siitä, kuka kulloinkin on ”asiantuntijan” ase- massa, avautuminen itsessään ra- kentaa hierarkkisia suhteita siitä, mitä ajatuksia pidetään hyvinä,

mitä huonoina ja millaiseksi sub- jekti kulloinkin muotoutuu. Kir- joittajat ovatkin kiinnostuneita siitä, miten tunnustus toimii, mitä pidetään hyväksyttävänä sekä mil- laista subjektia elinikäisen oppi- misen moninaisissa käytännöissä rakennetaan. Myös Frank Furedi sekä Kathryn Ecclestone ja Den- nis Hayes, joiden viimeaikaisiin teksteihin kirjoittajat viittaavat, ovat tarkastelleet yhteiskunnan terapisoitumista ja psykologisoi- tumista. He ovat tuoneet esiin, kuinka tunteilla ja terapeuttisilla käytännöillä on merkittävä rooli modernissa yhteiskunnissa.

tunnustus osana oPPimista

Teos osoittaa, että tunnustuksen käsite tutkimuksen analyyttisenä työkaluna on edelleen ajankohtai- nen. Eri elämänalueille ulottuvat empiiriset esimerkit ja dokument- ti-, haastattelu- ja media-aineisto-

(2)

kirja-arviot

231 AikuiskAsvAtus 3’2015

jen analyysit ilmentävät, kuinka tunnustus muokkaa ja hallitsee subjekteja erilaisissa elinikäisen oppimisen käytännöissä. Samalla tunnustus tulee osaksi sosiaalisen elämän eri osa-alueita ja rajat kou- lutuksen, työn ja yksityiselämän välillä sekoittuvat ja hämärtyvät.

Tutkimusesimerkit liittyvät formaaliin koulutukseen (esim.

koulutukseen ja ammatinvalintaan liittyvä ohjaus, luku neljä; vuorovai- kutus ja terapeuttiset tekniikat tule- vaisuuden muutoksista ja haasteista selviämisessä, luku kolme), työssä oppimiseen (esim. reflektiiviset käytännöt kuten opetuskeskustelu ja oppimispäiväkirja vanhustyössä, luku kaksi) ja arkielämään (esim.

vanhemmuuteen ja perhe-elämään liittyvät tosi-tv-ohjelmat, luku vii- si). Kirjoittajat tuovat esiin, miten valta operoi elinikäisen oppimisen käytännöissä ja miten tunnustus on tärkeä teknologia, jonka kautta subjekteja muokataan ja hallitaan.

Sisäänpäin katsomisesta, itsensä tuntemisesta ja omien vahvuuksien tunnistamisesta on tullut tärkeä osa elinikäistä oppimisen politiikkaa.

Vain tuntemalla itsensä ja omat vahvuutensa voi tehdä oikeita va- lintoja elämässään. Tähän tarvitaan myös elinikäistä ohjausta.

Viidennessä medialisoitunutta vanhemmuutta käsittelevässä lu- vussa kirjoittajat kytkevät analyy- sin osaksi elinikäisen oppimisen käytäntöjä, jotka ulottuvat per- he-elämään ja mediaan. Luvussa esitetään, kuinka ”oikeanlaista”

ja ”normaalia” vanhemmuutta rakennetaan tosi-tv-ohjelmissa tunnustamalla ongelmat ja ratko- malla ne julkisesti, jolloin myös

katsoja voi samaistua niihin ja op- pia niistä. TV ja sosiaalinen me- dia, esimerkiksi Facebook, ovat keskeisiä välineitä omien koke- musten, ajatusten ja tunteiden ja- kamisessa julkisesti ja oman itsen näkyväksi tekemisessä.

vastarinnan mahdollisuus

Tekijät pyrkivät avaamaan toi- sin toimimisen mahdollisuuk- sia teoksen viimeisessä luvussa.

Foucault’n innoittaman genealo- gisen analyysin tavoitteena on tehdä näkyväksi itsestään selviksi miellettyjä ajattelutapoja, jotta tila toisin tekemiselle tulisi mahdol- liseksi. Emme voi kuitenkaan as- tua valtasuhteiden ulkopuolelle, koska valta on kaikkialla ja se on tuottavaa; me olemme vääjäämät- tä vallan muokkaamia.

Valtadiskursseja on kuitenkin mahdollista vastustaa. On mah- dollista nojata marginaalissa ole- viin diskursseihin, vaikka puhuva subjekti voidaan tällöin tuomita totuuden ulkopuolelle ja ”vääräs- sä” olevaksi. Marginaalidiskurs- seihin nojaaminen voi puolestaan avata tiloja uusille näkemyksille ja puhetavoille, jotka voivat muo- toutua uusiksi totuuksiksi ja tehdä mahdolliseksi nykyisyyden elämi- sen toisin. Kirjoittajat tuovat esiin esimerkkejä keinoista vastustaa tunnustusyhteiskunnan käytäntö- jä: kieltäytyä tunnustamasta, noja- ta marginaalissa olevaan diskurs- siin tai ohittaa tunnustuksellisuus huumorin tai satiirin keinoin. Niin valtadiskursseihin tukeutumisella kuin vastarintaan asettumisellakin on kuitenkin omat seuraamuksen- sa, joita joutuu puntaroimaan va-

lintoja tehdessään: puhuminen, hiljaisuus, osallistuminen, osallis- tumattomuus, valitseminen vai valitsematta jättäminen?

moniulottEinEn kudElma

Teos pohjautuu kirjoittajien teke- mään empiiriseen tutkimukseen ja aiemmin julkaistuihin tekstei- hin kasvatustieteen ja politiikan tutkimuksen aloilta. Kirjoittajat pyrkivät luomaan moniulottei- sen ja kokonaisvaltaisen kuvan tunnustuksen soluttautumises- ta sosiaalisen elämän eri alueille.

Haasteena on useista tutkimusesi- merkeistä koostuvan ja sosiaalisen elämän eri alueille ulottuvan ana- lyysin rakentaminen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Toisaalta eri elämän alueille liittyvät tutkimus- esimerkit tuovat kiinnostavalla tavalla esiin tunnustuksen tekno- logian moninaiset ulottuvuudet.

Teoreettisten lähtökohtien ja käytettyjen käsitteiden ja niiden määrittelyiden avulla kirjoitta- jat sitovat eri sosiaalisen elämän aloihin liittyvät tutkimusesimer- kit yhtenäiseksi kudelmaksi, joka valottaa tunnustuksen teknolo- gian näkyvyyttä aikamme käy- tännöissä. Teos on kiinnostavaa ja ajankohtaista luettavaa kaikille yhteiskunnallisista kysymyksistä kiinnostuneille tutkijoille, opiske- lijoille ja käytännön toimijoille.

Päivi Siivonen Yliopistotutkija

Kasvatustieteiden ja psykologian osasto

Itä-Suomen yliopisto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Nyt kuitenkin puhutaan selkeästi siitä, että kaikkien ihmisten tiedot, taidot ja osaaminen pitää varmistaa nykyistä systemaattisemmin, sillä muuten ihmiset eivät tule toimeen

Elinikäisen oppimisen haasteena ei ole pelkästään se, miten vastata muuttuvasta työelämästä nousevien tieto- ja taitovaatimuksien jatkuvaan uudistumiseen tai miten vas- tata

Lisäksi halusin tar- kastella sitä, miten elinikäisen oppimisen peri- aatteeseen liittyvät ideat koulutuksen vertikaali- sesta ja horisontaalisesta integroinnista ovat nä-

Ehkä pioneeriaika elinikäisen (tai mieluummin jat- kuvan) oppimisen osalta alkaa vihdoinkin olla ohi ja aikuisuus yleisesti hyväksytty osaksi oppi- misen jatkumoa.. (Niin, tuo

V altioneuvoston asettama elinikäisen oppi- misen komitea luovutti mietintönsä Op- pimisen ilo: kansallinen elinikäisen oppimisen strategia opetusministeri Olli-Pekka

Tässä tarkastelussa käy- tän kuitenkin elinikäisen oppimisen kriteerinä sitä, ovatko merkittävät oppimiskokemukset eli henkilön elämänkulkua ohjaavat ja identiteet- tiä

Ropo käsittelee opetussuunnitelman ja elinikäisen oppimisen välisiä kytkentöjä.. Elinikäinen oppiminen voidaan nähdä (1)

Projektiryhmä ehdotti mm., että valtioneuvoston pitäisi tehdä uusi periaatepäätös, jossa todettaisiin, että jatkuvan koulutuksen periaatetta tulee soveltaa koko