• Ei tuloksia

Elinikäisen oppimisen Panopticon näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Elinikäisen oppimisen Panopticon näkymä"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

E

linikäistä oppimista koskevassa keskustelus- sa viitataan usein yhteiskunnassa muutaman vii- me vuosikymmenen aikana tapahtuneisiin mur- roksiin ja katkoksiin. Vanhan palkkatyöhön pe- rustuvan hyvinvointiyhteiskunnan olemassaolon edellytykset ovat murtuneet ja globaali talous on muuttanut työmarkkinoita entistä epävakaisem- miksi ja vaikeammin hallittaviksi. Samoin työn luonne on muuttunut aiempaa informaatiopainot- teisemmaksi. Tietoyhteiskunnassa informaation tuottamisen, hallinnan, levittämisen ja pääomak- si muuntamisen prosessit muodostavat olennai- sen osan kansakunnan kilpailukyvystä. (Wain 2004; Rinne & Salmi 1998, 122–124)

Yksilön elämässä nämä muutokset näkyvät en- tistä fragmentoituneempana elämänkaarena. Sel- keän nuoruuden koulutusjakson ja sitä seuraa- van palkkatyövaiheen ja lopulta eläkkeen sijas- ta sitä hallitsevat nyt lyhyet työssäolojaksot, uu- delleenkouluttautumisen vaiheet ja usein myös ajoittainen työttömyys. (Rinne 1998, 115–116) Vaikka murrokset tuovat elämään epävarmuutta ja uhkatekijöitä, uusi työn yhteiskunta tuo yksit- täiselle ihmiselle myös vapautta useina valinnan vaihtoehtoina, joista koota oma työuransa ja iden- titeettinsä. (Rinne & Salmi 1998, 130–133; Rin- ne 1998, 114–116; Tuomisto 2002, 20–21)

Tämä katkosdiskurssi näyttää legitimoivan elinikäistä oppimista koskevaa koulutuspolitiik- kaa ja tutkimusta. (Edwards, Ranson & Strain,

Elinikäisen oppimisen Panopticon

ANTTI SAARI

2002) Alituisessa muutoksessa olevat työmark- kinat ohjaavat huomiota yksilön uudelleenkou- luttautumisen valmiuksiin ja kykyyn päivittää osaamistaan. Informaatioyhteiskunta vaatii myös ajattelemaan uudelleen koulutuksen ja oppimi- sen käsitteitä. Koska koulutus ei voi tänä päivä- nä valmistaa yksilöitä ainoastaan yhteen ammat- tiin ja rajatulle asiantuntijuuden alueelle, koulu- tuksen sijasta painotetaan nyt oppimista, yksi- lön yleistä kykyä sopeutua jatkuviin muutoksiin työelämässä ja tuottaa uusia ratkaisuja elämän- hallintaansa. (Edwards, Ranson & Strain, 2002)

Vaikka elinikäinen oppiminen esitetään usein lääkkeenä yhteiskunnallisiin epäkohtiin, toisi- naan nähdään myös, että elinikäisen oppimisen pinnan alta paljastuu uusliberalistinen koulutus- politiikka. Siinä missä Suomen, EU:n ja OECD:n koulutuspoliittinen retoriikka painottaa yksilön autonomiaa, oma-aloitteisuutta ja valinnan mah- dollisuuksia, muuttuneen yhteiskunnan riskit kasataan käytännössä pitkälti yksilön harteille vähentämällä koulutusinstituutioiden ja yhteis- kunnan vastuuta. (Tuomisto 2002; 2004; Rinne 2004)

Uusliberalistiseen elinikäisen oppimisen reto- riikkaan näyttää kuuluvan myös markkinalogii- kan tuominen koulutuspolitiikkaan. Aikuisoppi- ja nähdään nyt yrittäjänä, joka pyrkii selviyty- mään työmarkkinoilla koulutuksessa hankkimil- laan henkilökohtaisilla kompetensseilla ja oppi- Kirjoittaja tuo elinikäisestä oppimisesta käytyyn kriittiseen keskus- teluun sitä täydentävän, valtateoreettisen näkökulman, joka nojaa Michel Foucaultin ja foucault`laisten kasvatustieteilijöiden tuotan- toon. Tätä foucault`laisen elinikäisen oppimisen analyysiä hän luon- nehtii Kenneth Wainia lainaten epäilyn politiikaksi. Se etsii vallan- käyttöä juuri sieltä, missä sen olemassaolo vahvimmin kielleltään.

Elämme modernissa Panopticon-yhteiskunnassa, jonka tarkoitukse- na on tuottaa ja lisätä yksilön hyödyllisiä voimia ja joka hyvää elä- mää määritellessään ulottuu myös yksityisen elämän alueelle.

(2)

297

4/2006 u AIKUISKASVATUS u ARTIKKELIT u

misen taidoilla. Koulutuksesta on toisin sanoen tullut hyödyke. Samalla perinteinen aikuiskas- vatus kansansivistyksellisine periaatteineen on muuttumassa uusien työmarkkinoiden ohjaamak- si elinikäiseksi oppimiseksi (Rinne 2004, 236–

238; Peters 2001)

Hallinta, tieto, subjektivaatio

Edellä kuvattu teoreettinen keskustelu pohjau- tuu siis näkemykseen laajasta yhteiskunnallises- ta murroksesta, siirtymästä myöhäismoderniin yhteiskuntaan tai informaatioyhteiskuntaan, joka on tuonut mukanaan uudenlaisen ymmärryksen aikuiskoulutuksesta elinikäisen oppimisen muo- dossa. Muutokset sisältävät yksilön elämään liit- tyviä uhkia, mutta toisaalta myös uudenlaista va- pautta ja valinnan mahdollisuuksia.

Pyrkimättä kyseenalaistamaan tätä näkökul- maa tarkoituksenani on Michel Foucault’n ja foucault’laisten kasvatustieteilijöiden tuotan- toon nojaten tuoda täydentävä, valtateoreettinen näkökulma elinikäisen oppimisen kriittiseen ana- lyysiin. Sen avulla voidaan luoda kuva elinikäi- sen oppimisen hallinnasta, joka peittää vallan- käyttönsä vapaiden ja yritteliäiden yksilöiden ja tieteellisen asiantuntijatiedon taakse. Analyysi tapahtuu kolmen toisensa risteävän ulottuvuu- den, tieteellisen tiedon, hallinnan ja subjektivaa- tion muotojen viitekehyksessä. (ks. Foucault 1999, 117–120; Hacking 2002, 3; Heikkinen, Sil- vonen & Simola 1999; Popkewitz 1999; Rose 1996) Kyseisen hahmotustavan avulla voidaan kysyä, millä tavoin asiantuntijatieto tekee näky- väksi hallinnan kannalta relevantteja kohteita ja päämääriä, sekä miten subjektit muotoutuvat elin- ikäisinä oppijoina suhteessa yhteiskunnallisen hallinnan mentaliteettiin ja aikuiskasvatukselli- seen asiantuntijatietoon.

Näen, että tämä heterogeenisia elementtejä yhdistelevä näkökulma tuo esiin uudenlaisia ai- neksia elinikäisen oppimisen politiikan analyy- siin. Se ei pyri pakottamaan elinikäistä oppimis- ta yhteen sitä ohjaavaan instanssiin tai intressiin, vaan tuo sen esiin levittäytyneenä useisiin peda- gogisiin instituutioihin ja käytäntöihin. Se ei myöskään sitoudu makro- tai mikrososiologiseen näkökulmaan, vaan pyrkii tuomaan yhteen elin- ikäisen oppimisen yhteiskunnan rakenteisiin sii- nä missä yksilön toimintaankin liittyvät aspek- tit. Se olettaa lähtökohtaisesti, että elinikäiseksi oppijaksi nimetty yksilö ei ole koulutuspoliitti-

sen hallinnan ja asiantuntijatiedon ulkopuolelle asettuva olento, jonka jo olemassa olevia toimin- taedellytyksiä hallinta tukee, vaan hallinnalle ja tiedolle sisäinen subjekti.

Foucault’laisen valta-analytiikkaa koskeva keskustelu on aikuiskasvatuksen alueella ollut ainakin Suomessa toistaiseksi melko vähäistä.

Olemassa olevasta kansainvälisestä keskustelus- ta viittaan aluksi kasvatusfilosofi Kenneth Wai- nin (2004) foucault’laiseen analyysiin elinikäi- sen oppimisen yhteiskunnasta. Wain ottaa mal- likseen Foucault’n idean Panopticonista, moder- nin aikakauden yksilöihin kohdistuvan pedago- gisen hallinnan ja ihmistieteellisen tiedonmuo- dostuksen apparaatista, ja katsoo sen soveltuvan myös elinikäisen oppimisen ideologiaan ja käy- täntöihin. Tämä teoreettinen viitekehys herättää epäilyn, ovatko näkemykset viimeaikaisista yh- teiskunnallisista murroksista ja yhteiskunnan uudenlaisesta hallinnasta osittain vailla pohjaa hallinnan muodon, tiedon ja subjektivaation ulot- tuvuuksien keskinäisten suhteiden pysyessä sa- mana.

Täydennän Wainin näkemyksiä muun muassa Richard Edwardsin (2004) foucault’laisella ana- lyysillä eurooppalaisesta elinikäisen oppimisen politiikasta ja tutkimuksesta. Lopuksi ehdotan Nikolas Roseen (1999;1996) ja Gilles Deleuzeen (2005) tukeutuen, että elinikäisen oppimisen dis- kurssi heijastelee myös muutoksia yhteiskunnal- lisen vallankäytön muodoissa. Pedagogisiin in- stituutioihin sitoutuneesta kurinpidollisesta val- lasta on siirrytty kohti entistä vaikeammin ha- vaittavaa, minimalistista oppimisen hallintaa, jossa yksilöiden nähdään hallitsevan itse itseään, asettavan omaehtoisia tavoitteita ja toteuttavan omia oppimisen tarpeitaan. Aikuisen oppiminen ja sen hallinnointi siirtyy entistä selkeämmin pois oppimista ennen tuottaneista laitoksista. Tämän tuloksena tavat kuvata ja hallita oppimista ja elin- ikäisen oppijan identiteettiä ovat entistä abstrak- timpia ja liikkuvampia ja ne kattavat koko ih- miselämän.

Kurinpidollinen valta ja biovalta

Kirjassaan Tarkkailla ja rangaista (1980, 225–231) Michel Foucault esittää kuuluisan analyysinsä englantilaisen filosofin Jeremy Benthamin suun- nittelemasta Panopticon-rangaistuslaitoksesta.

Vangit elivät tämän kehämäisen rakennuksen sel- leissä eristettyinä kaikista sosiaalisista kontak-

(3)

teista. Vartija pystyi vankilan keskustassa olevas- ta tornista näkemään täydellisesti jokaisen van- gin liikkeen, mutta samanaikaisesti piiloutumaan siten, ettei vanki pystynyt tietämään, koska hän- tä tarkkailtiin. Tämä asetelma mahdollisti paitsi vankien jatkuvan tarkkailun ja pienimpienkin toiminnan yksityiskohtien ohjaamisen, myös vankien sielunelämän dokumentoinnin ja muok- kaamisen. Vanki tunsi olevansa kaiken aikaa tark- kailun ja ohjauksen kohteena ja alkoi tämän tu- loksena ohjailla omaa toimintaansa normaalista- van katseen mukaisesti. Kun valvova katse pii- loutui fyysisesti, se siirtyi vallankäytön kohteen sisäiseksi kuriksi.

Foucault’n mukaan tämä nerokas vallan ja tie- don arkkitehtuuri siirtyi nopeasti myös muihin moderneihin kurinpidollisiin instituutioihin, kuten tehtaaseen, armeijaan, sairaalaan ja kou- luun. Nämä uudet instituutiot olivat paitsi kurin- pidollisen vallan, myös ihmistieteellisen tiedon- muodostuksen tekniikoiden – kriminologian, psykologian ja pedagogian syntysijoja. Ne kes- kittyivät yksilön läpitunkevaan dokumentointiin ja toiminnan tehostamiseen kehittämällä yksilön funktionaalisia voimia ja vaimentamalla yhteis- kunnallisesti vaarallisia tai hyödyttömiä piirtei- tä. Ihmistieteellinen asiantuntijatieto osallistui tällä tavoin normaalistavaan toimintaan, jonka avulla yksilö pyrittiin sopeuttamaan yhteiskun- taan työmoraalin ja työelämässä tarvittavien tai- tojen kehittämisen muodossa. (Foucault 1980)

Kurinpidollisen vallan ja sitä edistävän ihmis- tieteellisen tiedontuotannon alojen lisäksi kehit- tyi myös toisenlainen, ihmisen elämään kokonai- suudessaan kohdistuva moderni vallan muoto, biovalta. Sen tarkoituksena oli tarkastella yhteis- kuntaa populaationa; tehdä näkyväksi ja hallit- tavaksi yksityisen ihmiselämän koko alue – va- rallisuus, syntyvyys ja kuolleisuus, sairauden, ri- kollisuuden ja seksuaalisuuden eri muodot. Tätä kautta se pyrki luomaan edellytyksiä hyvälle elä- mälle niin yksittäisen kansalaisen kuin populaa- tionkin tasolla. (Foucault 1999, 98–103)

Ihmiselämän tuominen näiden vallan muoto- jen piiriin oli myös teollisen yhteiskunnan ke- hittymisen ennakkoehto, sillä ruumiin niveltä- minen kurinpidollisesti osaksi tuotantokoneistoa sekä elämän voimien valjastaminen työvoimak- si oli välttämätöntä tuotannon tehokkuuden kan- nalta. (Foucault 1999, 141; 2003) Tämänkaltai- nen kurinpidollisen vallan ja biovallan yhdistel- mä muodosti välttämättömän vastinparin liberaa-

lille demokraattiselle yhteiskunnalle, piirtäen sen kansalaisten vapauden rajat ja ehdot, sekä mah- dollistaen sen hyvinvoinnin, vakauden ja jatku- vuuden. (Wain 2004, 285) Modernin vallan muo- tojen sekä demokratian ihanteiden yhteinen ke- hitys tuotti lisäksi nykypäivänäkin vallitsevan hallinnan dilemman, jossa tunnustetaan tarve yhteiskunnan aktiiviseen hallintaan sen järjes- tyksen ja hyvinvoinnin turvaamiseksi, mutta toi- saalta pyritään myös turvaamaan kansalaisten it- semääräämisoikeus ja yksityisyyden alue. (Helén 2004; Wain 2004)

Vaikka toisinaan puhutaankin sarkastisesti elinikäisen oppimisen vankilasta, on ehkä vai- keaa kuvitella, että ainakaan kyseinen kurinpi- dollisten instituutioiden hallinnan muoto koski- si aikuisten oppimista. Elinikäisen oppimisen lähtökohtana on tunnetusti autonominen, itseään hallitseva aikuinen yksilö, jonka elämänsuunni- telmia elinikäisen oppimisen käytänteet pyrki- vät tukemaan. Vankilassa tai kansakoulussa ta- pahtuvaa vallankäyttöä voidaan näin ollen tus- kin samaistaa elinikäisen oppimisen keskeisiin periaatteisiin ja toimintatapoihin – kriitikoiden soraäänistä huolimatta. Tässä kohtaa on kuiten- kin huomattava, millä tasolla Foucault’n valta- analytiikka liikkuu.

Hallinta modernissa yhteiskunnassa ei ole jo- takin, joka kohdistuu vapaiden yksilöiden intres- sejä vastaan.(Foucault 1999, 63–76; Rose 1996, 151–166) Foucault’n kuuluisa hämmentävä väi- te on, että valta tuottaa subjektin ja hänen intres- sinsä, jopa hänen mahdollisuutensa toimia auto- nomisesti. Se ei ole aikuisellekaan subjektille ul- koista, vaan erityisesti subjektia konstituoivaa ja sisäisessä yhteydessä subjektin intresseihin.

Näin ollen se on kytköksissä ihmisen tapaan ym- märtää ja kehittää itseään, jopa hänen vapauteen- sa.

On myös huomattava, että valtarakenteet kai- kessa yleisyydessään eivät asetu tieteellistä tie- toa vastaan. Tieto ei foucault’laisessa viitekehyk- sessä ole vallasta vapaa, vaan aina instrumentti, jolla on kyky luoda tilaa vallankäytölle, tehden sen kohteen näkyväksi ja hallittavaksi. Myös vallan ja tiedon välillä on toisin sanoen sisäinen suhde. Näistä lähtökohdista muodostuu Foucault’lle ominainen valta-analytiikka (1999, 62–63), joka tarkastelee hallinnan tekniikoiden, tiedonmuodostuksen ja subjektivaation muoto- jen yhteistä toimintaa.1

(4)

299

4/2006 u AIKUISKASVATUS u ARTIKKELIT u

Elinikäisen oppimisen Panopticon

Kenneth Wainin (2004, 181–187) mukaan nykyis- tä elinikäisen oppimisen yhteiskuntaa voidaan kaikista viimeaikaisista katkospuheista huolimat- ta nimittää juuri moderniksi Panopticon-yhteis- kunnaksi. (ks. myös Lambeir 2005, 352; Brook- field 2005, 132–139) Sen hallinnan muoto koos- tuu useista yksilöinnin ja sopeuttamisen mene- telmistä, jotka hyödyntävät ihmistieteellistä asiantuntijatietoa toimiakseen tehokkaasti ja le- gitiimisti. Sen tarkoituksena on yksilön hyödyl- listen voimien tuottaminen ja lisääminen, sekä yhteiskunnan toiminnalle haitallisten voimien tukahduttaminen. Biovallan tavoin se levittäy- tyy ottamaan haltuunsa myös ihmisen yksityisen elämän alueet, kantaen huolta yksityisen ihmi- sen elämänsuunnitelmien toteutumisesta sekä koko yhteiskunnan toimimisesta tehokkaasti yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Se osal- listuu jopa hyvän elämän määrittelyyn ja rajaa- miseen tässä ajassa.

Kyseessä ei ole helposti osoitettava, yhdestä hallinnallisesta instituutiosta yhteiskuntaan le- vittäytyvä hallinnan muoto, vaan hajanainen, yk- sityiskohtainen ja yhä uudestaan piiloutuva val- ta. Se käyttää julkista, yhteisöllistä ja kriittistä asiantuntijatietoa, tukeutuu liberaaleihin vapau- den ja autonomian ideaaleihin ja pyrkii muoto- utumaan osaksi subjektin itseymmärrystä ja ta- paa tarkastella elämäänsä objektiivisesti.

Edwardsin (2004) ja Lambeirin (2005) mukaan EU:n ja OECD:n kaltaisten instituutioiden kes- keinen elinikäisen oppimisen problematisaatio on, kuinka hallita yhteiskuntaa sen yksilöiden kautta; miten yhdistää sekä yksilön ja yksityi- syyden sekä markkinaperiaattein toimivan infor- maatioyhteiskunnan alueet tavalla, joka ei kui- tenkaan ole yksilölle pakottavaa, vaan pikem- minkin kannustavaa ja uusia mahdollisuuksia luovaa. Tästä syystä elinikäisellä oppimisella katsotaan olevan laajoja koulutuspolitiikan ul- kopuolelle ulottuvia yhteiskuntapoliittisia mer- kityksiä. (ks. esim. Komiteanmietintö 1997, 26) Se nähdään yleisenä avaimena yksilön yhteiskun- nallisiin muutoksiin sopeutumiseen sekä työelä- män ja koulutuksen raja-aitojen rikkomiseen (ks.

esim. OECD 1996) Elinikäisen oppimisen ohjel- ma kykenee edistämään yksilöiden henkilökoh- taista kehittymistä ja aloitteellisuutta, heidän työ- elämään ja yhteiskuntaan sopeutumistaan, osal- listumista demokraattisiin päätöksentekoproses-

seihin sekä kykyä sopeutua taloudellisiin ja so- siologisiin, sekä teknologian alalla tapahtuviin muutoksiin. (Komiteanmietintö 1996, 34)

Elinikäinen oppiminen kytketään inhimilli- seen olemassaoloon niin tiukasti, että se ymmär- retään universaalina perusoikeutena, jota koulu- tuspolitiikan on tuettava (Komiteanmietintö 1996, 39–40) Merkittävää näissä huomioissa ei mielestäni ole se, millä tavoin suuret koulutus- politiikkaan vaikuttavat instituutiot kierrättävät muodikasta uusliberalistista retoriikkaa, vaan se, kuinka ne onnistuvat kirjautumaan osaksi sitä laajaa ja yksityiskohtaista strategiaa, jolla valta- rakenteet kietoutuvat huomaamattomaksi osaksi yksilön omia intressejä, motivaatiota ja työmark- kinoiden muutoksissa selviämisen edellytyksiä.

Tässä biovalta näyttäytyy paljaimmillaan. Elin- ikäinen oppiminen laajentuu vaivihkaa koske- maan koko yhteiskuntaruumiin hallintaa – kai- ken inhimillisesti arvokkaan puolustamista ja suojelemista. Tämä ei kuitenkaan tapahdu aggres- siivisella byrokraattisella ohjailulla, vaan vetoa- malla yhteiskunnassa ja yhteiskunnassa jo val- miina esiintyviin piirteisiin; työelämän ja yhteis- kunnan muutospaineisiin, yksilön sisäiseen mo- tivaatioon ja uusien asioiden oppimisen tarpee- seen, jotka toimivat kunkin yksilön henkilökoh- taisena voimavarana muutosten keskellä. (ks myös Komiteanmietintö 1997, 24–26)

Foucault’laisessa tarkastelussa huomiota tulee kiinnittää myös siihen, miten elinikäisen oppi- misen hallinnan ontologia ja sen normatiiviset piirteet luovat tietynlaisen näkyvyyden järjestel- män (ks. Rose 1996, 60–62) aikuisen oppijan tie- teelliselle tarkastelulle, ja millä tavoin aikuiskas- vatuksellinen asiantuntijatieto osallistuu koulu- tuksen hallinnallisiin problematisaatioihin. Ed- wardsin (2004) mukaan tutkimus jakaa usein hal- linnan mentaliteetin kanssa samat ontologiset ja normatiiviset olettamukset aikuisoppijasta. Elin- ikäinen oppija aikuisena yksilönä, oppimaan motivoituneena, kompetensseja muodostavana, omaa toimintaansa reflektoivana ja tavoitteita asettavana olentona, rakennetaan erinäisten tie- teellisten diskursiivisten käytäntöjen muodosta- massa kokonaisuudessa, jonka tarkoituksena on tehdä inhimillinen toiminta näkyväksi ja hallit- tavaksi. Tutkimuksessa se kuitenkin esitetään maailmassa jo valmiina olevana luonnollisena kohteena, jota tutkimus kuvaa neutraalilla taval- la. (Edwards 2004) Tutkimuksen kohteen muo- dostamista varten elinikäisen oppimisen tutkimus

(5)

mobilisoi tiedontuotannon tapoja yhteiskunta- tieteiden ja taloustieteiden alueilta. Yhteiskun- tatieteitä soveltamalla aikuiskasvatuksellinen tutkimus pyrkii kuvaamaan ja kehittämään yksi- lön sisäsyntyisiä kehittymisen potentiaaleja, yh- teiskunnallista osallistumista, motivaatiota ja kognitiivisia potentiaaleja. Samalla se kuitenkin irrottaa yksilön elinikäisenä oppijana sosiokult- tuurisesta kontekstistaan – yhteiskuntaluokasta, sukupuolesta ja etnisestä identiteetistä. Talous- tieteellinen diskurssin kautta puolestaan kuva- taan elinikäistä oppimista erinäisten kompetens- sien hankkimisena, jotka toimivat työmarkkinoil- la pääoman tavoin, ja jotka tuottavat lisäarvoa myös koko yhteiskunnalle. (Edwards 2004, 70–

74) Tällä tavoin tutkimus kykenee menestyksek- käästi yhdistämään yhteiskunnan eri alueet hal- linnan kannalta mielekkäällä tavalla. Se saattaa ihmisen yksityisen elämän osaksi kaikille yhteis- tä vapauden ja onnellisuuden tavoittelua sekä samalla niveltää sen muuttuvien työmarkkinoi- den toimintaan.

Elinikäinen oppiminen käsitteenä kantaa si- sällään myös vahvasti normatiivisia piirteitä.

Koska oletetaan lähtökohtaisesti, ettei nyky-yh- teiskunnassa ole mahdollista pärjätä ilman jat- kuvaa oppimista, edellä kuvatuista elinikäisen oppimisen piirteistä – joustavuudesta, yrittäjä- henkisyydestä ja itsenäisten valintojen tekemi- sestä – tulee jokaisen kansalaisen hyvän elämän ennakkoehtoja, joita hallinnan ja tutkimuksen avulla pyritään edistämään. (Edwards 2004, 76;

Lambeir 2005) Totuus itsestä

Valtarakenteet eivät kuitenkaan tule toimiviksi pelkästään koulutuspoliittisten päättävien elin- ten ohjelmanjulistuksissa tai ihmistieteellisissä diskursseissa. Hallinnan tehokkuuden ja tutki- muksen legitimiteetin kannalta on olennaista, että edellä kuvatut diskursiiviset tekniikat onnistu- vat vakauttamaan kohteensa. Tämä onnistuu par- haiten silloin, kun hallinnan normit sisäistyvät osaksi subjektin itseymmärrystä ja itsensä kehit- tämistä. Foucault’n (1999) mukaan subjektivaa- tion muodot tulevat näkyviksi niissä sangen ar- kipäiväisissä tavoissa, joilla yksilö houkutellaan puhumaan totuus itsestään, tarkastelemaan itse- ään julkisesti. Puhumalla itsestään ihminen sa- malla tuottaa uudelleen omaa minuuttaan. (ks.

myös Hacking 2002, 116–17; Rose 1990, 240)

Hallinnan normien sisäistäminen saavutetaan yleisestä uskosta siihen, että tieteellisen asian- tuntijatiedon avulla yksilö pystyy asettumaan ikään kuin itsensä ulkopuolelle ja näkemään it- sensä yleisestä näkökulmasta. (Dreyfus & Rabi- now 1982, 175)

Aikuiskasvatukselliset käytännöt ovat tulvil- laan erinäisiä itsearvioinnin ja -hallinnan mene- telmiä; ohjauskeskusteluita, henkilökohtaisia opintosuunnitelmia, arviointilomakkeita, oppi- mispäiväkirjoja ja portfolioita, jotka kaikki omal- la tavallaan materialisoivat panoptisen valvon- nan idean. (ks. Brookfield 2005, 134–137; Ten- nant 1998) Nämä voidaan tietysti asettaa palve- lemaan mitä erilaisempia terapeuttisia tarkoitus- periä työelämän laadun parantamisesta sukupuo- liseen emansipaatioon. Yhteistä näille tekniikoil- le on kuitenkin transformatiivinen intressi, jossa nähdään, että yksilö voi löytää todellisen minuu- tensa ja muuttaa omaa elämänsä kohdistamalla terapeuttinen asiantuntijadiskurssi omaan sisäi- syyteensä. (ks. Rose 1990, 243–246)

Elinikäisen oppimisen diskurssissa oletetaan usein, että aikuisella oppijalla on luontainen kyky reflektoida, tarkastella omia kokemuksiaan rati- onaalisesti suhteessa toimintansa tavoitteisiin. Se siis viittaa eräänlaiseen subjektin kahtiajakautu- miseen, jossa ihminen on samanaikaisesti sekä tarkkailija että tarkkailtu. Reflektio yleisinhimil- lisenä prosessina on läsnä sekä formaalin koulu- tuksen että arkielämän alueella. Se sisältää sub- jektin toiminnan kokonaisuudessaan – niin kog- nitiiviset, emotionaaliset kuin ruumiillisetkin ulottuvuudet (ks. esim. Boud, Keogh & Walker 1989) Yksilö voi tehdä reflektiivisen toimintan- sa näkyväksi itselle tai muille erinäisin kirjoitta- misen tai vuoropuhelun tekniikoin, joissa hän objektivoi oman kokevan sisäisyytensä asetta- malla toimintansa näkyviin kriittisen ja vertaile- van katseen alle. Reflektion teknologia ei kui- tenkaan tee näkyväksi sitä, miten itse terapeutti- sen diskurssin mukaisesti toimeenpantu reflek- tio, omaan itseen kohdistuva viileän arvioiva katse, ja jopa sen mahdollistava autonominen subjekti, ovat sosiaalisessa viitekehyksessä raken- tuneita entiteettejä. Sen sijaan se esittää reflek- tiokyvyn kontekstittomana rationaalisena toi- mintana, joka on tunnistettavissa kaikissa inhi- millisen toiminnan muodoissa. (Erlandson 2005) Tämänkaltaisten subjektin sisäisyyteen koh- distuvien tekniikoiden kautta autonomian, va- pauden ja yksilöllisyyden alueesta tulee osa elin-

(6)

301

4/2006 u AIKUISKASVATUS u ARTIKKELIT u

ikäisen oppimisen hallinnan kenttää. Yksilö hou- kutellaan näkemään itsensä tavoiteorientoitunee- na ja itseään alati kehittävänä oman onnensa sep- pänä. Jokisaaren (2004, 10–12) mukaan tämän- kaltaisen etiikan sisäistyminen pitää persoonan jatkuvassa liikkeessä. Elinikäinen oppija on näet määritelty vajavuutena, jatkuvana keskeneräisyy- tenä suhteessa muuttuviin yhteiskunnan vaati- muksiin, mikä pakottaa hänet yhä uudelleen ke- hittämään ominaisuuksiaan. (ks. myös Lambeir 2005; Virtanen 2006, 256) Samalla voidaan osit- tain rajata yksilön mahdollisuuksia asettua vas- tarintaan, sillä elinikäinen oppija tulee tiedolli- sesti eristetyksi kaikista niistä sosiaalisista, kult- tuurisista ja poliittisista voimista, jotka hänen it- seymmärrykseensä vaikuttavat. (Erlandson 2005, 666) Epäonnistuessaan yksilö voi ainoastaan katsoa peiliin ja kritisoida itseään. Juuri tällä tavalla hallinta voi toimia etäältä ja huomaamat- ta; naamioimalla hallinnan keinot subjektin ob- jektiivisiksi ja käytännöllisiksi tavoiksi tunnis- taa itsensä. Samalla se tuottaa yhden ratkaisun hallinnan tarpeiden sekä yksilön vapauden ja vastuullisuuden kunnioittamisen väliseen dilem- maan. Elinikäisen oppimisen hallinta ei näet ole avointa tyranniaa, vaan päinvastoin täysin demo- kraattisten ja liberaalien arvojen mukaista sen kiinnittyessä aikuiseen, itseohjautuvaan, vapaa- seen subjektiin (Lambeir 2005, 352)

Hallinta etäältä

Kenneth Wain (2004) näkee elinikäisen oppimi- sen ideologiassa ja käytänteissä modernin hal- linnan apparaatin, Panopticonin, joka kohdistuu yksilöihin ja heidän toimintaansa. Se käyttää ih- mistieteellistä asiantuntijatietoa tehdäkseen koh- teensa näkyväksi ja hallittavaksi. Tieteellinen diskurssi puolestaan sisäistyy osaksi elinikäisen oppijan itseymmärrystä ja toimintaa. Näin ollen voitaisiin olettaa, että siinä missä elinikäisen oppimisen diskurssin yhteydessä korostetaan usein yhteiskunnallisia katkoksia siirtymänä teol- lisesta yhteiskunnasta ja hyvinvointivaltiosta informaatioyhteiskuntaan ja uusliberalistiseen hallintaan, foucault’lainen valta-analytiikka tuo esiin elinikäisen oppimisen hallinnan jatkuvuu- den modernina vallankäyttönä. (ks. esim. Fejes 2005) Toisaalta on selvää, että kyseisen viiteke- hyksen pohjalta voidaan tarkastella myös hallin- nan erityispiirteitä tässä ajassa.

Kommentoidessaan Foucault’n valta-analy-

tiikkaa Gilles Deleuze (2006) toteaa, että tieto, hallinta ja subjektivaation muodot ovat nyky- yhteiskunnassa vapautumassa institutionaalisis- ta rajoitteistaan. Hallinta ei tänä päivänä tapah- du olennaisesti institutionaalisessa tilassa, jossa suorituksia kontrolloidaan tiukkojen normien ja rajattujen tavoitteiden mukaisesti. Elinikäiseen oppijaan kohdistuva valta ei ole tällä tavalla nor- maalistavaa tai kurinpidollista. Sen sijaan hal- linnalliset teknologiat siirtyvät kontekstista toi- seen entistä helpommin, sillä puhumalla muutok- sesta, joustavuudesta ja yrittäjähenkisyydestä ne sisältävät yhä abstraktimpia ja entistä enemmän yksilön mieleen viittaavia hallinnan kohteen ku- vaamisen keinoja. Tällä tavoin biovalta löytää yhä uusia alueita, joilla purkaa yksityisen ja jul- kisen välinen erottelu. (Peters 2001, 60)

Individualististen painotusten myötä oppimi- nen on nykyisessä aikuiskasvatuksen diskurssis- sa muodostumassa koulutuksen sijaan keskeisek- si kategoriaksi (Edwards 2004, Tuomisto 2004, 70) Lisäksi oppimisen käsite on saanut yhä laa- jemman alan, joka kattaa myös non-formaalit ja informaalit inhimillisen toiminnan alueet.

Lambeir väittää, että koska oppimisen käsite ei myöskään ole enää sidoksissa tiettyyn tarkoi- tukseen, tilanteeseen tai instituutioon, korostuu oppimisen luonne prosessina, yleisenä funktio- na suhteessa ”muutokseen”, ”autonomiaan” ja

”reflektioon”, yhtä lailla yleisluontoisiin ilmiöi- hin, joilla ei ole olemassa erityistä paikkaa tai aikaa. (Lambeir 2005) Hallinnan rationaliteetti ei myöskään enää pyri muovaamaan yksilön ole- massaoloa tiettyyn muottiin – oppilaaksi, työläi- seksi tai alemmaksi toimihenkilöksi, sillä frag- mentoitunut elämä ei salli rajoittuneita identi- teettejä. Siksi hallinta kohdistuu yksilöön kai- kessa yleisyydessään; elinikäinen oppija on nyt oppija sekä yrittäjä, jonka toimintaa voidaan ku- vata yhtäläisesti millä tahansa yhteiskunnan alu- eella (Deleuze 2006). Elinikäisen oppimisen kyt- keytyminen yksilön henkilökohtaisiin ominai- suuksiin toimii myös informaatiotalouden toi- minnan keskeisenä ehtona. Koska kansakuntien kilpailukyvyn ylläpidon keskeisenä tekijänä pi- detään informaatiota ja henkistä työvoimaa, muo- dostuvat kansalaisten oppimisen, informaation ja innovaatioiden tuottamisen kyvyt keskeisiksi ominaisuuksiksi. (Rose 1999, 162; Lambeir 2005; Virtanen 2006, 253–255.) 2

Samalla hallinta on löytänyt uusia keinoja teh- dä itsensä näkymättömäksi. Nikolas Rosen mu-

(7)

kaan 1900-luvun hyvinvointivaltiomallin jälkeis- tä uusliberalistista hallintaa luonnehtii pyrkimys pidättäytyä aktiivisesta kansalaistensa holhoami- sesta (Rose 1995; 1999). Se ei enää näe hyötyä eikä edes moraalista oikeutusta kansalaisia hol- hoavassa toiminnassa. Siksi se pyrkii näennäi- sesti vetäytymään yksityisen elämän alueelta ja luomaan mahdollisimman paljon tilaa yksilölli- selle vapaudelle ja vastuulle. (Rinne 2004, 236–

238; Rose 1999, 49–50; 164–165; Edwards 2004) Tällä tavoin uusi hallinnan muoto tuottaa ratkai- sun modernille dilemmalle hallinnan ja vapau- den välillä, naamioimalla vallankäytön yksilöl- lisen autonomian ja valinnan vapauden tukemi- seksi.

Lopuksi

On syytä huomata, että foucault’lainen näkökul- ma elinikäiseen oppimiseen ei ole varsinaisesti yhtenäinen valtateoria, vaan valta-analytiikkaa, joka mahdollistaa kuvauksen siitä, millä tavoin valta toimii yhteiskunnassa elinikäisen oppimi- sen diskursiivisten käytäntöjen kautta, tuottaen erilaisia subjektivaation tekniikoita ja muotoja (Wain 2004). Se ei myöskään ole ideologiakri- tiikkiä; se ei pyri paljastamaan väärää tietoisuut- ta tai osoittamaan suuntaa, josta vallaton, todel- lisen autonomian ja vapauden alue voisi löytyä.

Sen sijaan foucault’lainen elinikäisen oppimisen analyysi on epäilyn politiikkaa, joka etsii val- lankäyttöä juuri sieltä, jossa sen olemassaolo vah- vimmin kielletään, tieteellisestä tutkimuksesta ja emansipatorisista käytänteistä. (Wain 2004)

Sen tehtävänä ei ole kritisoida hallintaa, vaan tehdä se näkyväksi monissa muodoissaan kriitti- sen keskustelun mahdollistamiseksi. Se tuo esiin elinikäisen oppimisen eräänlaisena hybridinä;

intellektuaalisista, sosiaalisista ja materiaalisista tekniikoista koostuvana apparaattina, joka muok- kaa inhimillisen toiminnan alueen näkyväksi ja hallittavaksi nykyiseen hallinnan mentaliteettiin sopivalla tavalla. Se toimii koulutuksen ja val- tion hallinnan instituutioissa, mutta on lisäksi levinnyt laajalle yhteiskuntaan käsittäen myös kaikkein arkipäiväisimmät tilanteet, joissa yksi- löt ymmärtävät itsensä ja kehittävät itseään elin- ikäisinä oppijoina.

Foucault’n ajatus hallinnan hajanaisuudesta ja monenkeskisyydestä. on siis otettava vakavasti.

Siksi elinikäisen oppimisen ideologian kritiikin ei tulisi rajoittua vain OECD:n ja EU:n kaltais-

ten, kieltämättä erittäin merkittävien instituuti- oiden ohjelmanjulistuksiin. Foucault’lainen ana- lyysi läpäisee rakenne- ja yksilönäkökulmat; se rohkaisee etsimään hallintaa myös niitä paikois- ta ja käytänteistä, joissa elinikäisen oppimisen ohjelma materialisoituu ja muuttuu yksilöiden toiminnaksi. Sen avulla voidaan tarkastella, mi- ten asiantuntijadiskurssit tuottavat yksilön itse- arviointia, miten koko ihmiselämä, myös sen yk- sityinen ja näennäisen vapaa alue, tuodaan hal- linnan kannalta funktionaalisten käytäntöjen kohteeksi.

Lähteet

Boud, D., Keogh, R. & Walker, D. (1989). Pro- moting Reflection in Learning: a Model 18 -40. Teoksessa D.Boud, R. Keogh & D. Wal- ker (toim.) Reflection: Turning Experience Into Learning. London: Kogan Page. 7–17.

Brookfield, S.D. (2005). The Power of Critical Theory for Adult Learning and Teaching.

Maidenhead: Open University Press.

Deleuze, G. (2005) Jälkikirjoitus kontrolliyh- teiskuntiin. Teoksessa G. Deleuze. Haastat- teluja. Tutkijaliitto. 115–127.

Dreyfus, H. & Rabinow, P (1982). Michel Fou- cault: Beyond Structuralism and Herme- neutics. London: Harvester Wheatsheaf.

Edwards, R., Ranson, S. & Strain, M. (2002).

Reflexivity: Towards a Theory of Lifelong Learning. International Journal of Lifelong Education. 21 (6), 525–536.

Edwards, R. (2004). Intellectual Technologies in the Fashioning of Learning Societies.

Educational Philosophy and Theory. 36 (1), 69–78.

Erlandson, P. (2005). The Body Disciplined:

Rewriting Teaching Competence and the Doctrine of Reflection. Journal of Philoso- phy of Education. 39 (4), 661–670.

Fejes, A. (2005). New Wine in Old Skins: Chan- ging Patterns in the Governing of the Adult Learner in Sweden. International Journal of Lifelong Education. 24 (1), 71–86.

Foucault, M. (1980). Tarkkailla ja rangaista.

Otava.

Foucault, M. (1999). Seksuaalisuuden historia.

Gaudeamus.

(8)

303

4/2006 u AIKUISKASVATUS u ARTIKKELIT u

Hacking, I. (2002) Historical Ontology. Cam- bridge: Harvard University Press.

Heikkinen, S., Silvonen, J. & Simola, H. (1999).

Technologies of Truth: Peeling Foucault’s Triangular Onion. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 20 (1), 141–

157.

Helén. I. (2004). Hyvinvointi, vapaus ja elämän politiikka: foucaultlainen hallinnan analy- tiikka. Teoksessa Rahkonen, K. (toim.) So- siologisia nykykeskusteluja. Gaudeamus.

Komiteanmietintö (1996). Elinikäinen oppimi- nen tietoyhteiskunnassa. II osamietintö:

strategiset valinnat. Koulutussuunnittelun neuvottelukunnan mietintö 1996:10.

Komiteanmietintö (1997). Oppimisen ilo: Kan- sallinen elinikäisen oppimisen strategia.

Opetusministeriö. Elinikäisen oppimisen komitean mietintö. 1997: 14.

Jokisaari, O-J. (2004). Elinikäinen oppiminen – häpeä ja menetetty vapaus. Aikuiskasvatus 24 (1), 4–16.

Lambeir, B. (2005). Education as Liberation:

The Politics and Techniques of Lifelong Learning. Educational Philosophy and The- ory. 37 (3), 349–355.

OECD (1996). Lifelong Learning for All. OECD.

Peters, M. (2001). Education, Enterprise Culture and the Entrepreneurial Self: A Foucauldian Perspective. Journal of Educational Enqui- ry. 2 (2), 58–71.

Popkewitz, T.S. (1999). A Social Epistemology of Educational Research. teoksessa T.S. Pop- kewitz & L. Fendler (toim.) Critical Theo- ries in Education: Changing Terrains of Knowledge and Politics. New York: Rout- ledge. 17–44.

Rinne, R.(1998). From Labour to Learn: the Li- mits of Labour Society and the Possibilities of Learning Society. International Journal of Lifelong Education. 17 (2), 108–120.

Rinne, R. (2004). Elinikäisen oppimisen reto- riikka ja koulutuspolitiikka. teoksessa P.

Sallila (toim.) Elämänlaajuinen oppiminen ja aikuiskasvatus. Aikuiskasvatuksen 44.

vuosikirja. Kansanvalistusseura ja Aikuis- kasvatuksen Tutkimusseura. 219–246.

Rinne, R. & Salmi, E.(1998) Oppimisen uusi järjestys. Vastapaino.

Rose, N. (1990) Governing the Soul: The Shap- ing of the Private Self. London: Routledge.

Rose, N. (1996) Inventing Our Selves: Psycho- logy, Power and Personhood. Cambridge University Press.

Rose, N. (1995). Eriarvoisuus ja valta hyvin- vointivaltion jälkeen. Teoksessa R. Eräsaari

& K. Rahkonen (toim.) Hyvinvointivaltion tragedia. Keskustelua eurooppalaisesta hy- vinvointivaltiosta. Gaudeamus. 19–56.

Tennant, M. (1998). Adult Education as a Technology of the Self. International Jour- nal of Lifelong Education. 17 (6), 364–376.

Tuomisto, J. (2002). Elinikäisen oppimisen re- toriikka ja vallankäyttö. teoksessa R. Hon- konen (toim.) Koulutuksen lumo. Tampere University Press. 15–34.

Tuomisto, J. (2004). Elinikäisen oppimisen toi- nen sukupolvi – unohtuiko jotain? teokses- sa P. Sallila (toim.) Elämänlaajuinen oppi- minen ja aikuiskasvatus. Aikuiskasvatuksen 44. vuosikirja. Kansanvalistusseura ja Ai- kuiskasvatuksen Tutkimusseura. 49–83.

Wain, K. (2004). The Learning Society in a Postmodern World. New York:Peter Lang.

Virtanen, A. (2006). Biopoliittisen talouden kri- tiikki. Helsinki School of Economics.

Värri, V-M. (2001). Kasvatus ja ”ajan henki”- tulkintoja psykokapitalismin armottomuu- desta. Aikuiskasvatus 22 (2), 92–104.

Artikkeli saapui toimitukseen 26.1.2006.

Se hyväksyttiin julkaistavaksi 23.10.2006.

2. Akseli Virtanen (2006, 254–255) puhuu De- leuzeen viitaten nykyisestä abstraktista ja henki- siin ominaisuuksiin kohdistuvasta vallasta mie- livaltana. Veli-Matti Värri (2002, 97–98) puo- lestaan kutsuu tämänkaltaista markkinaperiaat- teella toimivaa ja yksilön henkilökohtaisiin omi- naisuuksiin kohdistuvaa hallinnan mentaliteet- tia osuvasti psykokapitalismiksi.

1. On syytä huomauttaa, ettei Foucault tuotan- tonsa missään vaiheessa esitä varsinaista valta- teoriaa. Sen sijaan hän puhuu valta-analytiikas- ta, heuristisesta tavasta hahmottaa yhteiskunnan strategisia voimasuhteita, erinäisiä hallinnan tek- niikoita, päämääriä ja seurauksia. (Foucault 1999, 62–63; Helén 2005, 210)

Viitteet

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Suomen vierailullaan syys-loka- kuun vaihteessa Schuller käsitteli rikollisuuden ehkäisyä sekä vam- maisten ja vanhusten tukemista elinikäisen oppimisen keinoin..

Ko- konaisuuden antia laajentavat edelleen tekstit Keski-Englan- nin tilasteesta (Stephen Drod- ge), ammattiliiton näkemyk- sestä (Bernd Kassebaum), ana- lyysi työnantajien ja

Toisaalta Elinikäisen oppimisen strate- gia-mietintö vuodelta 1997 sekä Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 1999–2004 luovat varsin yhtenäisen tavoiteke-

Nyt kuitenkin puhutaan selkeästi siitä, että kaikkien ihmisten tiedot, taidot ja osaaminen pitää varmistaa nykyistä systemaattisemmin, sillä muuten ihmiset eivät tule toimeen

Lisäksi halusin tar- kastella sitä, miten elinikäisen oppimisen peri- aatteeseen liittyvät ideat koulutuksen vertikaali- sesta ja horisontaalisesta integroinnista ovat nä-

Ehkä pioneeriaika elinikäisen (tai mieluummin jat- kuvan) oppimisen osalta alkaa vihdoinkin olla ohi ja aikuisuus yleisesti hyväksytty osaksi oppi- misen jatkumoa.. (Niin, tuo

V altioneuvoston asettama elinikäisen oppi- misen komitea luovutti mietintönsä Op- pimisen ilo: kansallinen elinikäisen oppimisen strategia opetusministeri Olli-Pekka

Tässä tarkastelussa käy- tän kuitenkin elinikäisen oppimisen kriteerinä sitä, ovatko merkittävät oppimiskokemukset eli henkilön elämänkulkua ohjaavat ja identiteet- tiä