• Ei tuloksia

Elinikäisen oppimisen käytännöt ja elämänpolut näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Elinikäisen oppimisen käytännöt ja elämänpolut näkymä"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

Elinikäinen oppiminen on viime vuosikymme- ninä ollut kasvavan vaikkakin syklisen kiinnos- tuksen kohteena. Sitä on käsitelty lukuisissa voittopuolisesti teoreettisissa ja ohjelmallisissa julkaisuissa, joista meillä voidaan mainita Au- lis Alasen ja Juha Sihvosen (1981) toimittama

“Elinikäinen kasvatus” ja Anneli Kajannon ja Jukka Tuomiston (1994) toimittama “Elinikäi- nen oppiminen”. Sellaista empiiristä tutkimus- ta, joka pyrkisi kattamaan yksilöiden tai ryh- mien elämänkulun pituisen oppimisen on var- sin vähän. Tutkimusryhmämme on tällaisen tut- kimuksen tehnyt ja julkaissut havainnoistaan ja tulkinnoistaan mm. kaksi kirjaa (Antikainen, Houtsonen, Huotelin & Kauppila 1996 ja An- tikainen & Huotelin 1996).

Elinikäisen oppimisen kehittäminen edellyttää tulevaisuuden suunnittelun ohella tietoa siitä,

millaiset ovat ihmisten nykyiset oppimis- käytännöt. Tässä tarkoituksessa yritän lyhyesti tarkastella tutkimustamme uudelleen tästä nä- kökulmasta ja samalla keskustella eräiden mui- den suomalaisten ja ulkomaisten tutkimusten kanssa.

Tutkimustehtävänä oli selvittää kouluttau- tumisen ja oppimisen merkitys suomalaisten elämässä. Tehtävää lähestyimme kolmesta nä- kökulmasta ja kolmen avainkäsitteen valossa:

Miten ihmiset käyttävät koulutusta elä- män- kulkunsa rakentamiseen?

Millaisia yksilö- ja ryhmäidentiteettejä koulutus- ja oppimiskokemukset tuottavat?

Mitä merkittäviä oppimiskokemuksia ih- misillä on eri elämänvaiheissaan? Mistä ne ovat peräisin eli ovatko ne syntyneet kou-

Ari Antikainen

ELINIKÄISEN OPPIMISEN

KÄYTÄNNÖT JA ELÄMÄNPOLUT

ARTIKKELIT

Elinikäisen oppimisen polkua noudattavat sellaiset elämänkulut ja elämäkerrat, joissa merkittävät oppimiskokemukset ovat

jatkuneet läpi elämän. Kirjoittaja käsittelee neljää oppimiskokemuksia määrittävää kontekstia: perhettä, yleissivistävää koulua, ammattikoulua ja aikuiskasvatusta.

Elinikäisen oppimisen polku avautuu kulttuurisesti hyväosaisille kodin ja suhteellisen pysyvän hyvän koulumenestyksen ansiosta jo varhaisessa lapsuudessa.

Ummessa pysynyt polku voi kuitenkin avautua myöhemmin erityisesti elämäntilanteessa tapahtuneen muutoksen

pakottamana tai siviittämänä.

(2)

Tässä yhdistän kysymykset yhdeksi kokoa- vaksi kysymykseksi: Miten elinikäinen op- piminen tapahtuu käytännössä eli millai- nen on elinikäisen oppimisen suomalainen kulttuurinen malli?

Elinikäisen oppimisen tarkastelussa oppiminen luokitellaan yleensä oppimisympäristön mu- kaan muodolliseksi (formaaliksi eli oppilaitok- sissa tapahtuvaksi), ei-muodolliseksi (non- formaaliksi eli esimerkiksi oppilaitosten ulko- puolisiksi opinnoiksi kuten monet aikuisopin- not) ja epäviralliseksi (informaaliksi eli työssä tai arkielämässä tapahtuvaksi oppimiseksi).

Yksilön epävirallinen oppiminen tai oikeammin oppimisen suhteen epävirallisessa ympäristös- sä tapahtuva oppiminen jatkuu luonnollisesti ainakin jossain määrin läpi elämäniän. Aina- kin tässä merkityksessä elinikäistä oppimista on siis tapahtunut kautta ihmiskunnan historian, vaikkakin perinteen ohjaamissa kulttuureissa vähäisemmässä määrin kuin nykyaikaisissa yh- teiskunnissa. Eräät tutkijat esittävätkin elinikäi- sen oppimisen kriteeriksi sen, että oppimista tapahtuu eri tavoin eli virallisesta, opetusta var- ten rakennetusta ympäristöstä epäviralliseen, arkipäivän tai työelämän ympäristöön saakka (Simmons 1997, 10). Tässä tarkastelussa käy- tän kuitenkin elinikäisen oppimisen kriteerinä sitä, ovatko merkittävät oppimiskokemukset eli henkilön elämänkulkua ohjaavat ja identiteet- tiä muuttavat tai selvästi vahvistavat oppimis- kokemukset jatkuneet läpi elämänkulun.

Elämäkerta- ja teemahaastattelun avulla kerät- ty perusaineistomme käsittää 44 henkilön haas- tattelut, ja kaikenkaikkiaan tutkijamme ovat tehneet noin 150 henkilön haastattelut (ks.

Antikainen et al. 1996; Antikainen & Huotelin 1996) (ks. viite 1 sivulla 168). Analyysi ja tut- kimuksen raportointi tapahtui pitkälle tapaus- analyysin avulla. Tapauskohtaista tarkastelua ei kuitenkaan voi käyttää lyhyessä esityksessä.

Siksi teen tutkimuksellemme pientä väkivaltaa ja yritän esittää havaintojamme ja tulkinto- jamme yleistävämmässä muodossa.

Tutkimuksemme vahvuus on ymmärtääkseni siinä, että pyrimme sijoittamaan oppimisen sii- hen kontekstiin ja tilanteeseen, jossa se tapah- tuu. Siten elinikäisen oppimisenkin käsite on järkevä sijoittaa yhteiskunnalliseen yhteyteen.

Oppimisyhteiskunnan käsite on ollut esillä keskustelussa 1960-luvun lopulta alkaen kuvaa- massa oppijan ja muun yhteiskunnan suhdetta.

Esimerkiksi Torsten Husen (1974) katsoi oppi- misyhteiskuntaa luonnehtivan neljä ominais- piirrettä:

- ihmisillä on mahdollisuus elinikäiseen oppi- miseen

- muodollinen koulutus on laajentunut koske- maan koko ikäluokkaa

- ei-muodollinen koulutus - esimerkiksi ai- kuisopinnot - on keskeisessä asemassa ja itse- opiskelu suosittua

- muut sosiaaliset instituutiot ja organisaatiot tukevat koulutusta ja koulutus on puolestaan niistä riippuvainen.

Tarkastelen havaintojamme ja tulkintojamme tästä näkökulmasta.

Kirjassamme kiteytän oppimista koskevan ko- konaisvaltaisen tulkintamme väittämään, että

“ihmiset oppivat elämällä”(Antikainen 1996, 292). Elämällä tarkoitan silloin toimintaa eri yhteyksissä ja tilanteissa, tietenkin myös oppi- laitoksissa. Väittämä ei sisällä ajatusta, että oppiminen olisi erityisen helppoa.

Koulutuksen ja kouluttautumisen merkitykses- sä oli selviä sukupolvittaisia eroja, kuten olim- me olettaneet suomalaisen yhteiskunnan muu- toksen nopeuden ja aikaisempien tutkimusten perusteella (esimerkiksi Roos 1987). Juha Kaup- pila (1996) ja Hannu Huotelin päätyivät erot- tamaan kolme kokemuksiltaan eroavaa suku- polvea. Ennen vuotta 1935 syntyneet muodos- tivat “sodan ja niukan koulutuksen sukupol- ven”, jolle koulutus oli ihanne ja elämä kamp- pailua. Vuosina 1936-1955 syntyneet muodos- tivat “rakennemuutoksen ja kasvavien koulutus- mahdollisuuksien sukupolven”, jolle koulutus oli väline ja työ tai ura elämänsisältö. Vuonna

(3)

1956 tai sen jälkeen syntyneet muodostivat “hy- vinvoinnin ja monien koulutusvalintojen suku- polven”, jolle koulutus - ja erityisesti yleis- sivistävä koulutus - oli hyödyke tai itsestään- selvyys ja oma minä tai harrastukset elämän- sisältö. Kouluttautumisen merkitykset olivat siis syntyneet nuoruuden tai varhaisaikuisuuden aikaisen yhteiskunnallisen muutoksen konteks- tissa. Ei voida silti sulkea pois sitä mahdolli- suutta, että ainakin nuorimman sukupolven osalta voi tapahtua merkityksen uudelleen- määrittelyä esimerkiksi vanhempien sukupol- vien suuntaisesti. Joka tapauksessa tulos on so- pusoinnussa sen teorian kanssa, että ihmiset suhtautuvat koulutukseen ja käyttävät koulu- tusta eri tavoin yhteiskunnallisesta tilanteesta ja kokemustaustastaan riippuen (ks. Allardt 1976, 334).

Jarmo Houtsosen (1996, 204-205) tarkastelut koulutusidentiteetin kulttuurisesta rakentumi- sesta tarkentavat sitä, miten ihmiset käyttävät koulutusta elämänkulkunsa ja identiteettinsä rakentamiseen. Hänen mukaansa suurella osalla haastateltavia koulutusvalinnat näyttivät tapah- tuneen ikään kuin automaattisesti jo heidän siihenastisissa kokemuksissaan, kulttuuri- ympäristössään ja elämäntavassaan sisäistä- mänsä viitekehyksen avulla. Tästä kulttuurisesta käsikirjoituksesta poikkeamiset oli helpoin ha- vaita aikuisiässä. Tällöin sisäinen vaatimus - lä- hinnä halu saada merkityksellisempi tai haas- teellisempi työ - tai ulkoinen pakko - esimer- kiksi aviopuolison kuolema tai oma sairaus - synnyttivät tietoisuuden ja pohdinnan, jonka tu- loksena koulutus- ja elämänsuunnitelma muut- tuvat. Tällaisissä tilanteissa, joissa tietoisuus, reflektiivisyys ja harkinta kasvavat, henkilöt tulevat tietoisemmiksi ulottuvillaan olevista kulttuurisista resursseista eli tiedoista, taidois- ta, mielikuvista, esineistä tai laitteista ja toimintatavoista, joita he voivat käyttää ratko- essaan kohtaamiaan ongelmia. Oppimista ta- pahtuu kun elämässä kohdattu ongelmallinen tilanne yritetään ratkaista näiden resurssien avulla, ja ne tulevat osaksi omaa tiedostettua identiteettiä.

Oppimiskokemukset kontekstissaan

Oppimiskokemusten tarkastelun avulla voitiin analysoida oppimista eri ikäkausina ja eri elämäntilanteissa. Oppimisyhteiskunta-käsit- teen ohjaamana tarkastelu etenee instituuti- oittain. Lisäksi käytän käsitettä elinikäisen op- pimisen polku. Sillä tarkoitan (rakenteellista) trajektoria joustavampaa elämänpolkua. Elin- ikäisen oppimisen polkua noudattaviksi mää- rittelen tässä sellaiset elämänkulut ja elämäker- rat, joissa merkittävät oppimiskokemukset ovat jatkuneet läpi elämän. (Viite 2)

1

PERHE. Lapsuus luo kaiken myöhemmän kehityksen perustaa. Perheen merkitys ilme- nee tutkimuksessamme ainakin yhteisönä, jon- ka piirissä tai vaikuttamana - kavereiden ja jouk- kotiedotuksen ohella - valitaan niin harrastuk- set kuin koulutusuran suunta.

Ensimmäiset kerrotut merkittävät oppimisko- kemukset ovat usein tapahtuneet juuri harras- tusten parissa. Harrastuksissa näyttää olevan tiettyä subjektiivista voimaa. Erityisesti nuorim- man sukupolven piirissä on löydettävissä ta- pauksia, joissa harrastusten valinnan subjektii- visuus ja satunnaisuuskin korostuvat. Silti isä tai äiti voivat toimia ohjaajana tai valmentaja- na.

Lapset ovat perheelle investointi tulevaisuuteen, ja lasten koulutukseen kohdistetaan odotuksia.

Mari Käyhkön ja Päivi Tuupasen (1996) mu- kaan tässä suhteessa on sosiaaliluokan mukai- sia eroja siten, että työväenluokan vanhemmil- le riittää lasten ohjaaminen erittelemättömälle koulutuksen polulle, kun taas ylempien sosiaali- luokkien vanhemmat sovittavat lapsilleen jo tiettyä eriytyneempää urapolkua. Tämäntyyp- pisten havaintojen perusteella - ja mm. tietäen lapsen koulumenestyksen suhteellisen pysyvyy- den - voidaan ymmärtääkseni olettaa, että jo kodin piirissä osalle lapsia avautuu elinikäiseen oppimiseen johtava polku ja osalle muunlainen koulutuksen ja oppimisen reitti. Toki myöhem- mässä elämänkulussa avautuu jälkimmäiselle

ARTIKKELIT

(4)

ryhmälle toinen tai toisia tilaisuuksia siirtyä elinikäisen oppimisen polulle.

2

YLEISSIVISTÄVÄ KOULU. Merkittäviksi oppimiskokemuksiksi määrittelemiämme tapahtumia on kestoltaan kahdenlaisia. Ensin- näkin ovat ajallisesti selvästi määriteltävät ja yleensä lyhytkestoiset tapahtumat, joita voi luonnehtia elämyksiksi. Toisen ryhmän muodos- tavat pitkäkestoiset ja kasautuvat kokemuk- set, kuten itsetunnon tai johtamistaidon kart- tuminen.

Ensimmäinen havaintomme merkittävistä op- pimiskokemuksista oli se, että niitä voi tapah- tua hyvin erilaisissa ympäristöissä. Toiseksi havaitsimme, että harvoin tai tuskin koskaan elämyksenä ilmenevä oppimiskokemus tapah- tui oppivelvollisuuskoulun, tai yleisemmin yleis- sivistävän koulun, oppilaana (Antikainen 1996, 254-256). Sen sijaan koulu oli jo mukana yhte- nä ympäristönä kasautuvissa kokemuksissa.

Havainnon voi tulkintamme mukaan selittää institutionaalistumisen käsitteen avulla. Ensin- näkin yksilön elämänkulku on modernissa yh- teiskunnassa institutionaalistunut mm. niin, että koulunkäynti ja ikävaiheen mukainen opetus kuuluvat itsestäänselvästi tiettyyn ikään. Toi- seksi koulu on oppimisen suhteen niin institutio- naalistunut ympäristö, ettei siellä hevin tapah- du kokemuksellisesti merkittäviä oppimiskoke- muksia. Myöskin kielteiset koulukokemukset kasautuivat yleissivistävässä koulussa. Siten keskipolven nuoremmasta kohortista alkaen - muutoin siis jo ennen peruskoulun syntyä - kou- lunkäyntiin kyllästyminen tai työlääntyminen nousivat yleisimmäksi kielteiseksi kokemuksek- si.

Mitä johtopäätöksiä näistä nykyjärjestelmässä peruskoulun yläastetta ja lukiota koskevista tuloksista voi tehdä? Oletan, että koulun koke- minen jossain määrin tylsänä kuuluu koulun- käyntiin ja nuoruuteen. Vertailevat tutkimuk- set viittaavat kuitenkin myös siihen, että suo- malaisnuoret viihtyisivät koulussa huonommin kuin nuoret useissa muissa maissa. Siihen voi kuitenkin olla ainakin osaselityksenä suomalai- nen tapa kertoa koulukokemuksista. Tätä tu-

kee myös se havainto, että selvitysten mukaan nuoret ovat valmiita hyväksymään koulun tylsyyksineen asiaankuuluvana. Oman institu- tionaalistumistulkintamme ja harrastuksia kos- kevien havaintojemme pohjalta olen myös pää- tellyt, että kouluoppimiseen voisi lisätä harras- tuksen makua eli sallia valinnaisuus ja sy- ventyminen (Antikainen 1994, 136). On huo- mattava, että tähän suuntaanhan koulua on vii- me vuosina kehitettykin ilman, että haastatel- tavistamme kukaan on enää ollut sitä koululai- sena kokemassa. Tosin valinnaisuus merkitsee myös oppilaiden jakautumista ja siten myös potentiaalisesti syrjäytymisriskin omaavan ryh- män syntymistä. Kun nuoret tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa yleissivistystä niin maailman ja kansallisvaltionsa kansalaisina kuin ammatilli- sen opiskelunsa pohjana, riittää koulun kehit- tämisessä tehtävää.

3

AMMATILLINEN KOULUTUS. Oppivel- vollisuuskoulun jälkeisissä koulutusvalin- noissa oli identiteettitarkastelussa keskeistä se, kuinka jyrkästi erityisesti nuorimpaan sukupol- veen kuuluvat erottelivat akateemiset (henki- set) ja käytännölliset (ruumiilliset) tiedot, tai- dot ja ammatit sekä luokittelivat myös itsensä joko “käytännölliseksi” tai “lukupäätä” omaa- vaksi akateemiseksi henkilöksi (Houtsonen 1996, 204). Luokituksensa mukaisesti käytän- nöllisesti suuntautuneet sulkivat itseltään kor- keampia koulutusreittejä. Tilanne on pulmalli- nen paitsi yhtäläisiin koulutusmahdollisuuksiin pyrkimisen kannalta, myös siinä suhteessa, että näin jäykät identiteetit voivat kahlita yksilön ajattelua ja toimintaa sekä aiheuttaa yhteiskun- nallisia kamppailuja. Tässäkin suhteessa on vii- me vuosien koulutuspolitiikassa edetty, kun on nuorisoasteella käynnistetty yhteistyökokeiluja ja luotu ammattikorkeakoulujärjestelmä.

Valitettavasti aineistomme ei kerro sitä, miten nuorten luokitus itsestään käytännöllisesti tai teoreettisesti suuntautuneeksi suhtautuu heidän ajattelunsa kehitykseen. Psykologiset tutkimuk- sethan osoittavat, että esimerkiksi Jean Piaget’n formaalisten operaatioiden vaiheeksi nimeämän ajattelun kehityksen vaiheen, jota luonnehtii hypoteettinen ajattelu ja kombinointikyky, saa-

(5)

vuttaa peruskoulun päättymiseen mennessä vain 30-35 prosenttia ikäluokasta (Hautamäki 1984). Hautamäen mukaan on kuitenkin mah- dollista, että osa ikäluokasta etenee konkreet- tisten operaatioiden kautta vastaavaan ajatte- lun kehityksen vaiheeseen täydennyskoulutuk- sen tai työssäoppimisen avulla (Hautamäki 1995, 241-242).

Ammatillisen tai korkeakoulutuksen yhteydes- sä tapahtuvat merkittävät oppimiskokemukset olivat yleisiä, kuten on loogistakin sen perus- teella, miten läheinen yhteys niillä on esimer- kiksi henkilön ammattiin. Korkeakoulutettujen osalta aineistomme oli liian vähäinen luotetta- viin tulkintoihin. Ammattikoulutuksen osalta oli kiinnostavaa, miten jo lyhyellä, muutaman kuu- kauden ammattikurssilla saattoi olla vanhim- paan sukupolveen kuuluvan ammatilliselle ja yhteiskunnalliselle osallistumiselle elinikäinen merkitys. Nuorimpaan sukupolveen kuuluvien ammattikoululaisten haastatteluissa tuli puoles- taan esiin se, miten heidän mielestään “todelli- set taidot” opitaan työelämässä eikä oppi- laitoksessa.

4

AIKUISKASVATUS. Koulutussukupolvia tarkasteltaessa nuorimman sukupolven suhdetta koulutukseen kuvattiin tyypityksellä

“koulutus hyödykkeenä tai itsestäänselvyyte- nä”. Kahden muun näkökulman mukaiset ana- lyysit kuitenkin rikkoivat ja täydensivät tätä ku- vaa. Jarmo Houtsonen (1996, 205) löysi nuor- ten ryhmän, joka käytti koulutusta “henkilö- kohtaisen tai yhteiskunnallisen unelman” to- teuttamiseen. He valitsivat oppivelvollisuuskou- lun jälkeisestä insitutionaalisesta koulutukses- ta oppisisältöjä vanhan vapaan sivistystyön ta- paan sen perusteella, miten ne vastasivat hei- dän arvojaan tai elämäntyyliään. Merkittävien oppimiskokemusten tarkastelussa taas näytti löytyvän joukko sellaisia aikuiselämän raken- teellisia elämäntilanteita, joiden yhteydessä kouluttautumisella ja oppimisella oli selvästi selviytymään auttava tai peräti valtauttava (‘empowering’) eli yksilön toimintakykyä vah- vistava merkitys. Tällaisia tilanteita ja vastaa- via ryhmiä olivat aineistossamme naisten leskeydestä selviytyminen, saamelaisten etni-

sen identiteetin vahvistuminen, vanhan ja kes- kipolven miesten maaltamuutto ja em. nuorten yhteiskunnallisen tai henkilökohtaisen unelman toteuttaminen (Antikainen 1996, 274-291). Li- säksi uuden oppimista näytti kertomusten mu- kaan edesauttaneen aiempien oppimiskoke- musten intensiivisyys ja kasautuminen, vaikka laadullinen tapaustutkimus ei vielä oikeutakaan tällaisen hypoteesin hyväksymistä.

Sekä em. elämänkulun siirtymiä ja riskejä että oppimiskokemusten laatua ja kasautumista koskevaa tulkintaa tukevat myös ulkomaiset tutkimustulokset (Lea & West 1995, 177-178;

Merriam 1991; Tuijnman 1991). Meillä Anna- Maija Pirttilä-Backman ja Anna Kajanne (1996) ovat todenneet, miten aikuisten ajattelun ke- hittyminen ei noudata yksin koulutustason mukaisia eroja ja miten kehitystason muutok- sia voi tapahtua vielä keski-iässä. Selityksenä on heidän mukaansa tuonikäisten ihmisten kohtaamat monet odottamattomat haasteet.

Merkittävät oppimiskokemukset olivat tapah- tuneet hyvin usein tietyt ominaispiirteet omaavissa organisatorissa olosuhteissa, olipa kysymys oppimisesta työelämässä, aikuisopin- noissa tai missä tahansa. Useimmissa, ellei kai- kissa tapauksissa oli erittäin helppoa löytää oppimista tukevat henkilösuhteet ja sosiaaliset suhteet. Näitä kutsuin oppimisen merkittäviksi muiksi ja erotin paikalliset ja kaukaiset merkit- tävät muut. Oppimisen paikallisten merkittä- vien muiden - siis eräänlaisten epävirallisten opettajien - osalta olin yllättynyt, miten suo- rastaan stereotyyppisesti haastateltavat kuvasi- vat näitä henkilösuhteita rohkaiseviksi tai tasavertaisiksi. Valtaosa merkittävistä oppimis- kokemuksista tapahtuu siis henkilöiden välises- sä vuorovaikutuksessa ja organisatorissa olo- suhteissa, joita nykyään kuvataan mm. käsit- teellä oppiva organisaatio (Sarala & Sarala 1996).

Oppimisen kaukaiset merkittävät muut ovat kuvattavissa perinteisemmän käsitteistön mu- kaan ensinnäkin vertaisryhmäksi tai henkilön sosiaalimaailman perspektiiviksi, jonka mukaan hän ar vioi itseään ja muita. Toiseksi voidaan

ARTIKKELIT

(6)

nähdä, että sellaiset yhteiskuntarakenteelliset tekijät, kuten yhteiskuntaluokat tai -kerrostu- mat, sukupuolijärjestelmät, alueelliset erot ja etnisten ryhmien erot konstituoivat niitä yhtei- söjä ja organisaatioita, joissa oppiminen tapah- tuu. Esimerkiksi naisten elämänkulut ja elämän- kertomukset poikkesivat usein miesten vastaa- vista mm. lasten ja aviopuolisoiden hoivaami- sen ja huolenpidon aiheuttamien toimien vuoksi.

Sosiaaliluokan merkityksestä koulutusvalintojen ja koulutusuran muodostumisessa olemme hy- vin selvillä siinä suhteessa, että suomalaisissa tutkimuksissa eri sosiaaliluokkia on kiitettävästi verrattu keskenään yhtenä tai eri ajankohtina.

Siten tiedämme aikuiskoulutukseen osallistumi- sen olevan verrattomasti yleisintä koulutettu- jen ylempien ja alempien toimihenkilöiden pii- rissä (esimerkiksi Rinne ym. 1992).

Sen sijaan suomalaiset tutkijat eivät ole tutki- neet sitä, miten suuren osuuden aikuisopintoihin osallistumisen vaihtelusta sosiaaliluokka selit- tää. Tuijnman ja Fägerlind (1989) ovat tutki- neet asiaa ruotsalaisella Malmö-tutkimuksen pitkittäisaineistolla. Heidän mukaansa sosiaa- liluokan ja useiden siihen yhteydessä olevien rakenteellisten tekijöiden yhteinen selitysosuus 35-56 -vuotiaiden miesten osallistumiseen organisoituihin opintoihin vaihteli 20 pro- sentista 26 prosenttiin. Valtaosa vaihtelusta ei siis selity sosiaaliluokalla. Tuijnman (1991) on myös tarkastellut erikseen nuoruuden peruskou- lutuksen vaikutusta ja opintoihin osallistumi- sen pysyvyyttä ajan kuluessa. Tulosten mukaan koulutukseen osallistuminen kyllä kasaantui ja peruskoulutuksen vaikutus kasvoi ajan myötä.

Koulutukseen osallistuminen ei kuitenkaan ol- lut polkukertoimella mitattuna kovinkaan py- syvää. Vaikka sosiaaliluokkien väliset erot ovat suuret, ei vanhempien sosiaaliluokka suinkaan ole sellainen kohtalo, joka määräisi henkilön jatkuvan koulutuksen ja elinikäisen oppimisen polulle tai sen ulkopuolelle.

Varmuuden vuoksi haluan myös huomauttaa, että nykyisen tutkimustiedon mukaan ihmisen älyllinen suorituskyky ei juurikaan tai ei lain- kaan laske ennen myöhäistä vanhuusikää (esim.

Tennant 1990). Sen sijaan haasteellisten ja itse- näisten tehtävien suorittaminen voi kohottaa vanhustenkin suorituskykyä jopa pari vuosi- kymmentä nuorempana vallinneelle tasolle (Ri- ley 1990). Siten on olemassa sekä itseisarvoiset että ihmisten hyvinvointiin ja tuottavuuteen liit- tyvät perusteet sekä ns. kolmannen että neljän- nen iän koulutus- ja oppimismahdollisuuksien tarjoamiseen. Tämä on myös suurten ikäluok- kien harmaantumisen myötä laajeneva lohko.

Harry Moody (1995, 6) päättää pohdintansa kolmannen ja neljännen iän koulutuksesta seu- raavasti:

“The task of education for the third age is to empower us all to recognize what we have forgotten and to be worthy of what the last stage of life gives us a precious chance to r e m e m b e r . ”

Johtopäätökset

Eri tiedonpaloja yhdistämällä saan seuraavan- tyyppisen osaksi hypoteettisen yleiskuvan elin- ikäisen oppimisen käytännöistä nyky-yhteiskun- nassa. Lapsuudessa ja pitkälti perheen suun- taamana lähdemme erilaisille koulutus- ja oppi- mispoluille. Osalla ikäluokkaa on tavoitteenaan polku, joka merkitsee elinikäistä oppimista.

Mikäli heille karttuu elämänkulun edetessä sel- laisia oppimiskokemuksia, jotka kannustavat jatkamaan tällä polulla, elinikäinen oppiminen muodostuu osaksi heidän elämäntapaansa.

(Viite 3) Niille nuorille, jotka eivät jo lapsuus- vuosinaan suuntaudu elinikäisen oppimisen polulle, on tarjolla aikuiskoulutuksen tarjoama toinen tai toiset mahdollisuudet. Niistä tietoi- seksi tuleminen näyttää kuitenkin edellyttävän joko ulkoisen pakon - esimerkiksi perhesuhtei- den muutoksen tai sairauden - tai sisäisen haas- teen - esimerkiksi halun haastavampaan tai mie- lekkäämpään työhön - ilmaantumista elämään.

Tulevien tutkimusten tehtäviä voisi tässä asias- sa olla paitsi testata ja tarkistaa esittämäni hypo- teettinen malli, myös pohtia sitä, onko olemas- sa koulutus- tai laajemmin elämänpoliittisia keinoja elinikäisen oppimisen tietoisuuden he- rättämiseksi. Ongelmallisin ryhmä tässä suh- teessa lienee nuoret, vähän koulutusta hankki- neet henkilöt.

(7)

Elinikäisen oppimisen tarkastelussa oppiminen luokitellaan yleensä oppimisympäristön mu- kaan muodolliseksi, ei-muodolliseksi ja epävi- ralliseksi. Keskeinen kysymys on siten muodol- lisen, ei-muodollisen ja epävirallisen oppimisen suhde. Niiden suhteeseen vaikuttamalla voidaan ajatella kehitettävän mielekkäämpää ja/tai rik- kaampaa ja/tai tehokkaampaa elinikäistä op- pimista. Erityisesti psykologisessa tutkimuk- sessa näitä oppimisen tapoja on runsaasti tut- kittu. Silti tiedämme käsittääkseni liian vähän oppimisen tapojen välisestä suhteesta. Tulevan tutkimuksen haasteena on siten myös perustut- kimus näiden oppimisen muotojen suhteesta.

Jos Aikuiskasvatuksen vuosikirjana julkaistun tutkimuksemme “Oppiminen ja elämän- historia” (1996) havaintoja ja tulkintoja tarkas- telee tästä näkökulmasta, muodostuu ensimmäi- seksi johtopäätökseksi se, että harrastusten ja työelämän piirissä tapahtunut informaalinen oppiminen näyttää pitäneen monen haastatel- tavan kasautuvien oppimiskokemusten ja elin- ikäisen oppimisen polulla.

Ymmärtämiseen johtava kokemus on todella

“aikuisoppijan elävä oppikirja” kuten jo Edu- ard Lindeman aikanaan totesi - tai kulttuuri- nen resurssi, mitä käsitettä omassa tutkimuk- sessamme käytimme (ks. Knowles 1990, 30).

Tätä tukee myös Allen Toughin (1979) pioneeri- tutkimuksen havainnot. Kanadalaisilla aikuisilla oli meneillään keskimäärin viisi oppimispro- jektia vuodessa, ja he käyttivät keskimäärin vii- sisataa tuntia vuodessa informaaliin oppimiseen.

Lisäksi David Livingstone (1997) on raportoi- nut alustavan tuloksen, jonka mukaan infor- maalin oppimisen määrässä ei olisi eroja sen mukaan, onko henkilö työllinen vai työtön (vaikka siinä olisikin sosiaaliluokan mukaisia eroja). Siten periaatteessa se suuntaus, että py- ritään löytämään yhteyksiä informaalin oppi- misen ja formaalin oppimisen välillä, vaikut- taa perustellulta ja lupaavalta. Tällaisiä toimiahan on jo ammatillisessa koulutuksessa toteutettavana, kun työelämässä oppimisen osuutta ollaan lisäämässä. (Viite 4) Avain- kysymykset ovat kuitenkin laadullisia eikä mää- rällisiä. Esimerkiksi tulisi seurata työelämässä

oppimisen osuuden lisäämisen vaikutuksia:

Edistääkö se oppimisen muodostumista hyväk- syttävämmäksi tai suorastaan osaksi elämänta- paa? Lisäksi on syytä muistuttaa tutkimuksem- me varoittava vihje siitä, miten institutio- nalisoituminen voi tappaa oppimisen ilon. Oli- si siis löydettävä uusia organisatorisia ratkai- suja, joita voitaisiin etsiä myös toiminta- tutkimuksen ja kokeilun keinoin. (Viite 5)

Viitteet

1

Tutkimusaineisto kerättiin elämäkerta- ja teemahaastattelujen avulla. Yhteiskunnal- linen muutos on ollut Suomessa hyvin nopeaa ja koulutuksen kasvu nopeampaa kuin yhdes- säkään muussa OECD-maassa. Siten oli luon- tevaa pyrkiä haastattelemaan eri-ikäisiä ihmi- siä. Haastateltujen ikä vaihtelikin 19 ja 82 vuo- den välillä. Koulutusjärjestelmän kehityksen ja sosiaalisen liikkuvuuden tarkastelu osoitti, et- tei haastateltavien ryhmittäminen nuoriin, kes- ki-ikäisiin ja vanhoihin ollut riittävä, vaan pää- dyimme neljän ikäryhmän eli kohortin edustuk- sen turvaamiseen. Sen lisäksi pyrimme siihen, että haastateltaviksi valittiin erilaisen sosiaali- sen ja kulturaalisen taustan omaavia henkilöi- tä, jotta kouluttautumisen ja oppimisen erilai- set merkitykset olisivat mukana.

Tutkimus ei kuitenkaan perustunut tilastollisen edustavuuden logiikkaan, vaan kysymyksessä on ns. grounded theory-tyyppinen kvali- tatiivinen analyysi. Siten haastateltavien valin- ta oli em. kriteerien mukaisesti harkinnanva- raista, ja haastattelut lopetettiin siinä vaihees- sa, kun aineisto tutkimustehtävän valossa arvi- oiden kyllääntyi eli uusi haastateltava ei enää selvästikään antanut uutta informaatiota. Täl- lä tavoin kertyi 44 haastateltavaa, jotka haas- tateltiin kahteen kertaan. Ensimmäisellä haasta- ttelukerralla haastateltava kertoi elämäkertansa ja vastasi eräisiin koulutuksen ja tiedon merki- tystä sekä itseidentiteettiä koskeviin teema- kysymyksiin. Toista haastattelukertaa varten tutkijat poimivat haastateltavan elämänkerto- muksesta hänen oppimiselämäkertansa käänne-

ARTIKKELIT

(8)

kohdat, joita kutsuimme merkittäviksi oppimis- kokemuksiksi. Merkittävän oppimiskokemuk- sen tunnusmerkiksi asetimme sen, että se on elämänkertomuksen mukaan ohjannut haasta- teltavan elämänkulkua ja muuttanut tai vah- vistanut hänen identiteettiään. Toisen haastat- telun alussa haastateltavalle sitten esitettiin hä- nen merkittävien oppimiskokemustensa luette- lo, jota hän sai halutessaan muuttaa. Itse haas- tattelu oli kertovaa haastattelua tarkentava teemahaastattelu, jossa kysyttiin kunkin mer- kittävän oppimiskokemuksen muotoa, sisältöä, kontekstia ja henkilökohtaista merkitystä.

Molemmat haastattelut kestivät keskimäärin 3- 4 tuntia, ja kirjoitettuna aineisto käsitti noin 3000 liuskaa.

2

Tätä kirjoitusta varten luin uudelleen van- himman sukupolven edustajien haastatte- lut. Luokittelin ne elinikäisen oppimisen pol- kua noudattaviksi ja ei-noudattaviksi. Edelliset näyttivät sopivan tässä kirjoituksessa esitettyyn malliin. Jälkimmäiset toivat esiin sen tärkeän seikan, että sairaus tai vastaava elämäntapah- tuma voi tietenkin muodostua myös elinikäi- sen oppimisen polun sulkijaksi.

3

Muodikkaan “giddensiläisittäin” on siis kysymys siitä, miten elinikäinen oppimi- nen - elämäkerran tavoin - pysyy käynnissä (Giddens 1996). Ajattelu ei kuitenkaan ole kau- kana perinteisemmästä oppimisen kasautu- mishypoteesista tai peräti 60-luvun suomalai- sen sosiologian osallistumisen kasautumis- hypoteesista.

4

Kanadalaiset ovat tutkimuksissaan havain- neet aikaisella työelämään tutustumisella olevan myös yhden selvän kielteisen vaikutuk- sen. Nuorten tupakointi ja alkoholin käyttö li- sääntyvät.

5

Mainittakoon, että Iso-Britannissa on Economic and Social Research Council ra- hoittanut vuodesta 1995 alkaen varsin laajaa tutkimusohjelmaa nimeltä ‘Learning Society’.

Kanadassa on puolestaan aloittamassa työtään Social Sciences and Humanities Research Council’n rahoittamana viisi laajaa koulutuk-

sen ja työelämän suhteita tutkivaa verkostoa, joissa työskentelee yhteensä 140 tutkijaa eri yli- opistoista

Lähteet

ALANEN, A. & SIHVONEN, J. (1981) Elinikäi- nen kasvatus. Helsinki: Gaudeamus.

ALLARDT, E. (1976) Hyvinvoinnin ulottuvuuk- sia. Porvoo: WSOY.

ANTIKAINEN, A. (1994) Löytyykö tietä oppimis- yhteiskuntaan? Teoksessa Pitkänen, P. (toim.) Katse kohti tulevaa: Tulevaisuuskasvatuksen suuntaviivoja. Helsinki: Tulevaisuuden tutki- muksen seura & Painatuskeskus.

ANTIKAINEN, A. (1996) Merkittävät oppimis- kokemukset ja valtautuminen. Teoksessa An- tikainen A. & Huotelin, H.

ANTIKAINEN, A. & HOUTSONEN, J. & HUO- TELIN, H. & KAUPPILA, J. (1996) Living in a Learning Society: Life-Histories, Identities and Education. London & Washington D.C.:

Falmer Press.

ANTIKAINEN, A. & HUOTELIN, H. (toim.) (1996) Oppiminen ja elämänhistoria. Aikuis- kasvatuksen 37. vuosikirja. Helsinki: Kansan- valistusseura & Aikuiskasvatuksen Tutkimus- seura. BTJ Kirjastopalvelu Oy.

GIDDENS, A. (1995) Elämää jälkitraditionaalisessa yhteiskunnassa. Teoksessa Beck, U. & Giddens, A. & Lash, S. Nykyajan jäljillä. Tampere: Vas- tapaino.

HAUTAMäKI, J. (1984) Peruskoululaisten loogi- sen ajattelun mittaamisesta ja esiintymisestä.

Joensuu: Joensuun yliopiston yhteiskunta- tieteellisiä julkaisuja 1.

HAUTAMäKI, J. (1995) Älyllinen kehitys ja kou- lutus. Teoksessa Lyytinen, P. & Korkiakangas, M. & Lyytinen, H. (toim.) Näkökulmia kehityspsykologiaan: Kehitys kontekstissaan.

Porvoo: WSOY.

HUSEN, T. (1974) The Learning Society. London:

Methuen.

HOUTSONEN, J. (1996) Koulutusidentiteetin kult- tuurisen rakentumisen ainekset: identiteettien tyypittelyt ja elämäkerralliset teemat. Teoksessa Antikainen, A. & Huotelin, H.

KAJANTO, A. & TUOMISTO, J. (toim.) (1994) Elinikäinen oppiminen. 35. Aikuiskasvatuksen vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.

KAUPPILA, J. (1996) Koulutus elämänkulun ra- kentajana. Teoksessa Antikainen, A. & Huo-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kenneth Wain (2004) näkee elinikäisen oppimi- sen ideologiassa ja käytänteissä modernin hal- linnan apparaatin, Panopticonin, joka kohdistuu yksilöihin ja heidän toimintaansa.

Ko- konaisuuden antia laajentavat edelleen tekstit Keski-Englan- nin tilasteesta (Stephen Drod- ge), ammattiliiton näkemyk- sestä (Bernd Kassebaum), ana- lyysi työnantajien ja

Nyt kuitenkin puhutaan selkeästi siitä, että kaikkien ihmisten tiedot, taidot ja osaaminen pitää varmistaa nykyistä systemaattisemmin, sillä muuten ihmiset eivät tule toimeen

Lisäksi halusin tar- kastella sitä, miten elinikäisen oppimisen peri- aatteeseen liittyvät ideat koulutuksen vertikaali- sesta ja horisontaalisesta integroinnista ovat nä-

Ehkä pioneeriaika elinikäisen (tai mieluummin jat- kuvan) oppimisen osalta alkaa vihdoinkin olla ohi ja aikuisuus yleisesti hyväksytty osaksi oppi- misen jatkumoa.. (Niin, tuo

V altioneuvoston asettama elinikäisen oppi- misen komitea luovutti mietintönsä Op- pimisen ilo: kansallinen elinikäisen oppimisen strategia opetusministeri Olli-Pekka

Ropo käsittelee opetussuunnitelman ja elinikäisen oppimisen välisiä kytkentöjä.. Elinikäinen oppiminen voidaan nähdä (1)

Projektiryhmä ehdotti mm., että valtioneuvoston pitäisi tehdä uusi periaatepäätös, jossa todettaisiin, että jatkuvan koulutuksen periaatetta tulee soveltaa koko