• Ei tuloksia

Ammattikasvatus elinikäisen oppimisen ympäristössä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ammattikasvatus elinikäisen oppimisen ympäristössä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

234

AIKUISKASVATUS 3/2002 Elinikäisen oppimisen

ideaalista on vielä tuomaan yhteen tutkijat, työelämän edustajat sekä hallinto. Tule- vat, yhä suuremman osan elinajastaan opiskelevat oppi- jat, joihin sisältyy merkittävä koulutusuraansa loputta pol- kevien kansalaisten joukko, loistavat poissaolollaan. Kun tulevaisuuden luonnostelijat uskovat olevansa hyvällä asialla ja asiantuntijoina ponnistele- massa paremman maailman puolesta, niin viis kansalaisis- ta - hyväähän tässä ollaan kai- kille tarkoittamassa ja välttä- mättömään varautumassa. Eh- käpä ainoa tapa varmistaa se, ettei joudu taas kouluttautu- maan uuteen ammattiin, on puhua ammatikseen siitä, mi- ten tulevaisuudessa joudutaan kouluttautumaan uudelleen ja uudelleen.

Ideaalilla on voimaa myös myös diskurssina. Se artikuloi- tuukin sujuvasti niin riviopis- kelijoiden kuin johtavien po- liitikkojenkin puheissa ja kääntyy oikeuttamaan näin pyrkimyksiä, joiden oikeutta- miseen ennen käytettiin toi- sia sanoja, toisia ideoita, toi- sia diskursseja.

Elinikäinen oppiminen -nimikkeellä näyttäisi edel-

Ammattikasvatus elinikäisen oppimisen ympäristössä

Harney, K., Heikkinen, A., Rahn, S., & Schem- mann, M. (ed. 2002).

Lifelong Learning: One Focus, Different Sys- tems. Studien zur Er- wachsenenbildung, Band 19. Frankfurt am Main: PETER LANG

leen olevan voimaa tuoda yh- teen kirjoittaja ja kustantaja.

Siihen liittyy myös piirteitä, jotka luonnehtivat pyhää tai pyhäksi pyrkivää (yksi fo- kus!). Onkin ilmeistä, että elinikäisen oppimisen ideassa muhii myös kasvava provoka- tiivinen voima.

Klaus Harney ym. toimit- taman teoksen otsikko - yksi fokus, erilaisia systeemejä - rakentaa siltaa taivaallisen ja maallisen välille. Utopismi ja realismi lyövät kättä yhteen, kun kohti parempaa, mahdol- lisesti myös aikaisempaa jae- tumpaa maailmaa ponnistel- laan eri puolilla, erilaisista lähtökohdista ja vaihtelevista konteksteista käsin. Tätä kan- sallisten, alueellisten ja kult- tuuristen lähtökohtien erilai- suutta korostetaan useammas- sakin teoksen artikkeleista.

Artikkeleita on johdanto mu- kaan luettuna kaikkiaan 18.

Taustalta löytyy 20 kirjoitta- jaa, joista valtaosa tulee Sak- sasta, erityisesti Bochumin yliopistosta, muutama Norjas- ta, pari Suomesta sekä edusta- jat Englannista ja Ruotsista.

Tuotoksesta vastaa aktiivinen ja aikaansaava tutkijaverkosto, joka perkaa ammattikasvatus- ta, sen historiaa, käytäntöjä ja ongelmia.

Tulevaisuuteen

yhdistettävien utopioiden haasteena on selviytyä hyvää tarkoittavista todentamispyr- kimyksistä. Utopiat kestävät harvoin vertailua käytäntöi- hin, joiden sanotaan niitä il- mentävän, tai politiikkoihin, joilla niitä väitetään edistettä-

vän. Yleensä osoittautuu, että maailmalla on enemmän voi- maa muuttaa utopioita kuin utopioilla maailmaa.

Toimittajat tuovat johdannossa esiin elinikäisen oppimisen termin kyvyn sul- kea (sulattaa) piiriinsä moni- naisia ilmiöitä, edistää kan- sainvälistä yhteistyötä ja kans- sakäymistä. Madhu Singh, Michael Schemmann, Katrin Kraus, Philipp Gonon sekä Antony Lindgren tarkastele- vatkin artikkeleissaan elin- ikäistä oppimista poliittisena ideana.

Aikuisten oikeus oppimi- seen on Singhin mukaan de- mokratisoinut koulutusta. Oi- keus oppimiseen voi toteutua vain yhteiskunnassa, joka ky- kenee takaamaan myös moni- en muiden perusoikeuksien toteutumisen ja jossa eri ins- tituutioiden (työ, perhe, yh- distykset jne.) kasvatuspoten- tiaali tulee löydetyksi. Mono- liittisia ratkaisuja ei kuiten- kaan ole odotettavissa eriyty- neessä maailmassa. Elinikäises- tä oppimisesta vallitsee monia versioita – vastaavastiko kuten esimerkiksi demokratiasta, yhdenvertaisuudesta tai rau- hasta, voisi skeptikko kysyä.

Schemmann tavoittelee selitystä elinikäisen oppimi- sen idea synnylle 60–70 -lu- vuilla (UNESCO), keskustelun taantumiselle (taantuma, kult- tuurinen eriytyminen, epä- luulo universaaleja malleja kohtaan) ja sen uudelle tule- miselle (modernisaatio, glo- balisaatio). Selitykset ovat K I R J A - A R V I O I T A

(2)

AIKUISKASVATUS 3/2002

235

ohuita. Hänen mielestään ai- kuiskasvatustieteilijöillä on ohittamatonta asiantuntemus- ta käsitteen kehitelyssä. Ei kuitenkaan ole kirkossa kuu- lutettua, että heiltä löytyisi vaikeasti ohitettavia argu- mentteja, kun areenana on julkinen keskustelu, eikä esi- merkiksi komiteatyö. Kraus raportoi ohjelmatekstejä kos- kevia havaintojaan, mutta kiinnostava kirjoitelma jää jostakin syystä kokolailla tor- soksi. Myös Gononin kiinnos- tusta herättävä “käsite vai slo- gan” -tarkastelu typistyy ai- kuisopetuksen lyhyeksi histo- riaksi ikään kuin elinikäisen oppimisen käytännön histori- ana. Lindgren tarkastelee elin- ikäistä oppimista suhteessa ammattikoulutuksen kehkey- tymiseen Ruotsissa, työelämän uusiin järjestelyihin, joiden myötä kompetenssien osalta palataan 1900-luvun alkuun, sekä talouteen, politiikkaan ja ideologiaan. Suhteutettava – elinikäinen oppiminen – haihtuu tarkastelun kuluessa näkymättömiin.

Katja Brause ja Christine Meyer kiinnittävät huomiota elinikäisen oppimisen idean sukupuoliulottuvuuteen ja valottavat artikkelissaan suku- puolten välisen tasa-arvon ke- hitystä Saksassa. Äitiys vähen- tää osallistumismahdollisuuk- sia, mutta isäksi tuleminen edesauttaa jatkokoulutukseen hakeutumista. Osallistumis- mahdollisuudet eivät jakaudu tasaisesti yli ammattien, toi- mialojen ja työsuhdetyyppi- en. Naisten työt jakaa nyt useampi osa-aikaisesti työs- kentelevä nainen kuin ennen.

Siinä missä miehille on tarjol- la lähinnä yksi työmarkkina- orientaation malli, voivat nai- set varioida omaa orientaatio-

taan. Kun elinikäisen oppimi- sen strategiat istuvat parem- min miesten orientaatioon, eivät ne todennäköisesti aina- kaan korjaa naisten asemaa suhteessa työhön. Mahdolli- sesti tapahtuu päinvastoin.

Anja Heikkinen ja Lea Henriksson luonnehtivat työ- elämän muutosta terveyden ja tekniikan aloilla Suomessa.

Artikkeli on kokoelman pisin ja teksti lastattu ajatuksilla, ha- vainnoilla, aspekteilla ja ulot- tuvuuksilla. Siinä ilmentävät itsessään monet niistä asioista, joista se puhuu: hektisyys, intensiteetti, kokonaiskuvan hajoaminen, merkityksen pilkkoutuminen ja massaan häviäminen. Lukijaltakin vaa- ditaan huomattavaa työpanos- ta. Klaus Harney puolestaan tarkastelee ristivetoisuuksia, joita sisältyy työssä tapahtu- vassa koulutuksessa.

Thomas Deissinger vertailee ammattiin koulutus- ta Englannissa ja Saksassa. Hä- nen mielestään molemmat maat voivat oppia toinen toi- siltaan, Englanti ammatillisen peruskoulutuksen ja Saksa jat- kokoulutuksen järjestämisessä, ja kehittyä näin järjestelmil- tään yhteismitallisemmiksi.

Kokoelman ehkä kiinnosta- vimmassa artikkelissa Sylvia Rahn kritisoi näkemystä, että ammatti-instituution kohtalo- na olisi Saksassa korvautua elinikäisen oppimisen yksilöl- lisellä instituutiolla. Taustoi- tusta tähän teemaan tarjoaa Ole Johnny Olsenin kirjoitus, jossa hän kuvaa tutustumis- taan Saksassa ammateista ja ammattikasvatuksesta käytyyn keskusteluun sekä taustalta löytyvään disipliiniin. Rudolf Huseman puolestaan etenee toiseen suuntaan kuin Sylvia

Rahn ja pohtii omaehtoisen, elämänkokemusten reflek- toinnista kehkeytyvän aikakä- sitteen asemaa ja tuottamista elinikäisen itseorganisoidun oppimisen edellytyksenä. Ko- konaisuuden antia laajentavat edelleen tekstit Keski-Englan- nin tilasteesta (Stephen Drod- ge), ammattiliiton näkemyk- sestä (Bernd Kassebaum), ana- lyysi työnantajien ja työnteki- jöiden sekä sosiaalisen ja in- himillisen pääoman suhteesta elinikäisen oppimiseen (Mar- cus Reinecke) sekä Norjan ammattikoulutuksen järjestel- mästä (Sven Michelson & Hå- kon Host).

Kokonaisuus on

väistämättä tilkkutyötä. Aja- tuksen kehittely jää useassa ar- tikkelissa puolitiehen, ellei sitten kokonaan lähtökuop- piinsa. Teos sisältääkin run- saasti tekemätöntä toimitus- työtä huolimatta siitä, että toimittajia löytyy, ainakin ni- mellisesti, peräti neljä. Konfe- renssijulkaisuna kokoelma kuitenkin dokumentoi am- mattikasvatuksen kansainväli- sen tutkijaverkoston yhden kehitysvaiheen. Kirjan otsikko onkin parempi ymmärtää väl- jäksi teemaksi ko. kokoontu- miselle kuin ideaksi, jota tä- män kokoelman teksteissä käs- siteltäisiin syvällisesti, moni- puolisesti ja systemaattisesti.

Teos antaa kuitenkin kuvan siitä, miten paljon tutkimus- ja keskusteluperinne ammatti- kasvatuksessa sekä alan akatee- minen etabloituminen Saksas- sa eroavat esimerkiksi tilan- teesta Suomessa ja Norjassa.

Ehkäpä Euroopan yhdentymi- nen jatkossa tasoittaa suhteel- lisia eroa tässäkin suhteessa.

Vesa Huotari

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kirjoittajat tuovat esiin, miten valta operoi elinikäisen oppimisen käytännöissä ja miten tunnustus on tärkeä teknologia, jonka kautta subjekteja muokataan ja

Konkreettinen empiirinen ana- lyysi tulee tarpeeseen aikana, jol- loin Suomen valtion poliittisen johdon sekä yliopistojen johdon suusta kuulee edelleen julistetta- van

Suomen vierailullaan syys-loka- kuun vaihteessa Schuller käsitteli rikollisuuden ehkäisyä sekä vam- maisten ja vanhusten tukemista elinikäisen oppimisen keinoin..

Kenneth Wain (2004) näkee elinikäisen oppimi- sen ideologiassa ja käytänteissä modernin hal- linnan apparaatin, Panopticonin, joka kohdistuu yksilöihin ja heidän toimintaansa.

Nyt kuitenkin puhutaan selkeästi siitä, että kaikkien ihmisten tiedot, taidot ja osaaminen pitää varmistaa nykyistä systemaattisemmin, sillä muuten ihmiset eivät tule toimeen

Lisäksi halusin tar- kastella sitä, miten elinikäisen oppimisen peri- aatteeseen liittyvät ideat koulutuksen vertikaali- sesta ja horisontaalisesta integroinnista ovat nä-

Tässä tarkastelussa käy- tän kuitenkin elinikäisen oppimisen kriteerinä sitä, ovatko merkittävät oppimiskokemukset eli henkilön elämänkulkua ohjaavat ja identiteet- tiä

Projektiryhmä ehdotti mm., että valtioneuvoston pitäisi tehdä uusi periaatepäätös, jossa todettaisiin, että jatkuvan koulutuksen periaatetta tulee soveltaa koko