• Ei tuloksia

5 Tulokset

5.1 Sairaanhoitajien kokemukset IMAGINE-pelin pelattavuudesta ja luonteesta

5.1.3 Pelin luonne ja kehittämiskohteet

Pelin luonne näyttäytyi sairaanhoitajien kuvauksissa pääosin positiivisena. He kuvasivat, että pe-lin idea oli hyvä ja kiva, ja että kokemuksena peli oli hyvä. He kokivat, että pelikulttuuriin tottu-neille johdatteleva peliympäristö voi olla mielenkiintoinen. He myös kokivat, että pelissä hyvää oli tieto siitä, että peli on opettavainen ja että pelistä on hyötyä, eikä pelkkää hupia. Sairaanhoita-jat kuvasivatkin, että pelin aihe oli hyvä ja että lääkehoito on tärkeä asia. He kokivat hyvänä, että pelissä tulee oikeita hoitotyön kysymyksiä. He myös kuvasivat, että pelissä oppi vastaamaan ky-symyksiin, joihin vastaaminen oli ennen peliä ollut epävarmaa. Sairaanhoitajat kuvasivat myös, että aiheen tutkiminen on tärkeää.

”Mun mielestä tää on ideana tää on niinku… hirveen kiva.” H1

”Se tietysti et se oli opettavaista, se tieto että se oli opettavainen peli, ajatellen et siitä on hyötyä. Se ei ollu pelkkä hupi.” H5

Sairaanhoitajat kokivat, että pelin rakenne oli hyvin suunniteltu. He myös kuvasivat, että peli oli lopulta looginen, vaikkakin aluksi pelissä ei tuntunut olevan selkeää logiikkaa. Toisaalta sairaan-hoitajat kokivat, että peliympäristössä etsiminen ja oikean reitin löytäminen kuuluu seikkailupe-lien luonteeseen. Sairaanhoitajat kuvasivat, että peli eteni johdonmukaisesti ja kysymykset olivat hyvin rakennettuja. He kokivat, että oli hyvä, kun pelissä ei ollut kompakysymyksiä. Sairaanhoita-jat kokivat pelin vaiheet hyvinä ja että opittavat asiat jäivät pelin vaiheiden myötä hyvin mieleen.

He myös kokivat, että peli oli riittävän haastava yhden hoitajan vastatessa yhdestä potilaasta.

”Musta tuossa oli hyvää niinku se että ensin oli ne kysymykset mihin mietittiin ne vas-taukset, ja sit niitä konkreettisesti sillä pelaajalla niinku tehtiin niitä hommia, et ne niinku vielä jäi niinku mieleen, ja sit vielä kun se tuli se kertaus, tai mikä se oli se lopputesti siinä, niin miusta se oli sillä tavalla tosi hyvin.” H4

Pelin kehittämiskohteita sairaanhoitajat kuvasivat moninaisesti. Sairaanhoitajat kokivat, että pelin toimintoja voisi jatkossa kehittää. He kuvasivat, että peliympäristöön voisi tuoda enem-män toimintoja, lisää henkilöitä ja jatkossa myös erilaisia potilaita. He kuvasivat myös, että tule-vaisuudessa pelissä voisi olla eri tasoja, jotka vaikeutuvat pelin edetessä. Sairaanhoitajat kuvasi-vat, että pelissä voisi jatkua eri vastausvaihtoehdoilla erilaiset polut. He kokivat kuitenkin, että pelin vaikeusastetta ei ole hyvä syventää liikaa, vaikka pelin repertuaari laajenisikin. He myös nä-kivät, että voisi olla hyvä, jos pelissä pelaaja voisi itse valita, mitä osioita tekee. Sairaanhoitajat kuvasivat myös, että pelin heikkous on, kun pääsee etenemään seuraavaan kysymykseen melko helposti, vaikka vastaa väärin tai ei tiedä vastausta, jolloin vastauksen voi arvata. He myös koki-vat, että pelin tempo voisi olla nopeampi, jolloin tehtäviin pääsisi nopeammin kiinni.

”Oisko semmonen idea että vois valita niinku vähän ryhmittäinkin, et ois vähän niinku sydänpotilaan lääkitystä ja… eri ryhmittäin. Et vois testata eri osioita.” H4

”Et semmosta vähän, toimintaa! Et siellähän saattaa jollain olla jotain et justiisa että mi-ten se vähän niinku tulee niitä pieniä häiriöitekijöitä vaikka sinne esimerkiks niin se vois olla kyllä ihan hyvä siihen jatkoon.” H8

Yhdeksi kehittämiskohteeksi sairaanhoitajien kuvauksissa nousi pelin visuaalisuus ja grafiikat.

Sairaanhoitajat kuvasivat, että peliympäristö olisi voinut olla enemmän sairaalaosaston tyyppi-nen. Peliympäristöön olisi myös voinut tuoda enemmän rekvisiittaa, kuten tipanlaskijoita, moni-toreita ja muita hoitotarvikkeita. He kokivat, että pelin pitäisi olla valoisampi, kirkkaampi ja vaa-leampi, ja siinä voisi käyttää enemmän värejä. He myös toivat esiin, että pelissä voisi olla enem-män muita hoitajia ja potilaita, sekä tuoda potilashuoneen ja kanslian kyltit näkyvämmin esille.

Sairaanhoitajat kokivat, että verrattuna muihin nykyaikaisiin peleihin, peli oli yksinkertainen, ja pelin visuaalisuutta pitäisi saada kehitettyä, jolloin nykynuorisokin haluaisi pelata peliä. Osa sai-raanhoitajista myös vertasi pelin liikkuvuutta ja grafiikkaa aiempiin pelikokemuksiin, joihin ver-rattuna peli oli melko yksinkertainen. He kokivat, että grafiikkoja voisi kehittää edelleen.

”Ehkä enempi vois olla siellä niinku niitä muita potilaita, muistaakseni oli vaan tyhjä huone ja ehkä enempi kaikkee välineitä, kaikkee tipanlaskijoita ja monitoreja ja sem-mosta, muistaakseeni oli aika vähän. Ja muita hoitajiakii, et täähän oli yksin joka siellä oli.” H9

”No ehkä jotenkin niitä grafiikkoja tai niitä, niitä jotenkin vois… Vähän pirteemmäks ja mielenkiintosemman näkökseks.” H10

Kehittämiskohteena sairaanhoitajat näkivät myös pelin tekniikan ja hahmon liikkumisen. He kuvasivat, että peli oli vielä hieman kömpelö pelata, ja että pelin toimintoihin tarvitaan lisää sula-vuutta ja sujusula-vuutta. He kokivat, että hahmon liikuttaminen vaatii kehittämistä, ja että myös liik-kumista ja tavaroihin tarttumista voisi kehittää. He kuvasivat, että jos hahmon liikuttaminen on

vaikeaa, muu pelin sisältö jää sivuseikaksi. He kokivat, että nuolinäppäimillä hahmon liikuttami-nen ja suunnan kääntämiliikuttami-nen olisi voinut olla helpompaa. Sairaanhoitajat myös kokivat, että hah-mon liikuttamisen harjoitteluun olisi hyvä varata enemmän aikaa, jos peliä tarjotaan jatkossa esi-merkiksi täydennyskoulutukseen.

”Lähinnä just vaikka se et niinku poimii ja tämmöstä, niinku et tulee vähän sitä niinku sulavuutta siihen ehkä ennemmin. Et mitä nyt ite pelannu niin ettei se oo ihan niin tönk-köö.” H8

”Mitä korjauksia, et just siinä on tietty kankeus siinä liikkumisessa ynnä muuta, et täm-mösiä vähän teknisiäkin juttuja ehkä.” H4

5.2 Sairaanhoitajien kokemukset pelin käytettävyydestä sairaanhoitajien lääke-hoidon osaamisen varmistamisessa

Sairaanhoitajien kokemukset pelin käytettävyydestä sairaanhoitajien lääkehoidon osaamisen varmistamisessa muodostuivat näkemyksistä 1) pelin soveltuvuudesta lääkehoidon koulutuk-seen, 2) pelin käytettävyydestä lääkehoidon substanssin oppimisessa sekä 3) lääkehoidon oppi-misesta pelillisesti. Näiden kolmen yläluokan alle muodostui 3–5 alaluokkaa, jotka kuvaavat tar-kemmin sairaanhoitajien kokemuksia. Yhden alaluokan alle muodostui vielä viisi pienempää luokkaa. Ylä- ja alaluokat sairaanhoitajien kokemuksista pelin käytettävyydestä sairaanhoitajien lääkehoidon osaamisen varmistamisessa on esitetty kuviossa 2.

Kuvio 2. Ylä- ja alaluokat sairaanhoitajien kokemuksista pelin käytettävyydestä sairaanhoitajien lääkehoidon osaamisen varmistamisessa.