• Ei tuloksia

Pelin hyödyllisyys oman osaamisen kehittämisessä

5 Tulokset

5.3 Sairaanhoitajien kokemukset pelin hyödyllisyydestä lääkehoidon osaamisen

5.3.2 Pelin hyödyllisyys oman osaamisen kehittämisessä

Sairaanhoitajien kuvaukset pelin hyödyllisyydestä oman osaamisen kehittämisessä olivat moni-naisia. Osa sairaanhoitajista koki, että oma lääkehoidon osaaminen ei juurikaan parantunut.

He kokivat, että pelissä ei tullut juurikaan uusia asioita, mitä ei olisi koskaan kuullut. He kokivat, että asiat olivat melko tuttuja, ja samoin pelissä esiintyneet lääkkeet olivat tuttuja. Sairaanhoita-jat kuvasivat, että he eivät oppineet juuri mitään uutta lääkehoidosta, eikä peli näin ollen vaikut-tanut lääkehoidon osaamiseen. Osa sairaanhoitajista kuvasi, että he olivat vasta käyneet LOVe-tentin, jossa oli kysytty pääosin samoja asioita. Sairaanhoitajat kuitenkin kuvasivat, että peli oli hyvä muistutus ja vahvistus siitä, että osaa perusasiat hyvin ja kunnolla.

”No silleen uutta ei kyllä tullut, et kaikki oli kyllä tuttuja asioita mitä siinä oli, et varmaan sitten jos ois vastavalmistunut, niin varmasti sitten ois ollukkii enemmän. Justiisa jos se ois ollu laajempi niin ois voinu vaikka sitten vaikuttaakin, mut nyt tämä peli ei kyllä vai-kuttanu.” H3

Osa sairaanhoitajista taas kuvasi, että peli osaltaan paransi heidän lääkehoidon osaamistaan.

He kokivat, että peli opetti huolellisuutta ja tarkkuutta todella hyvin. Sairaanhoitajat kuvasivat, että osaaminen parani potilaan tunnistamisessa, lääkelistan tarkistamisessa ja että pelin aikana tuli ahaa-elämyksiä. Osa koki, että peli oli todella hyödyllinen. Sairaanhoitajat kuvasivat myös, että asiat kertautuivat pelin avulla. He kokivat, että peli palautti mieleen asioita, joita ei ole tarvin-nut niin paljon miettiä. He myös kuvasivat, että aina on hyvä kerrata ja muistutella, miten tulisi toimia. He myös kokivat, että peli herättelee muistamaan, miksi toimii niin kuin toimii. Sairaan-hoitajat kuvasivat, että pelissä tuli kertausta asioista, mitkä periaatteessa jo tietää, mutta peli vahvistaa tietämystä, että näin tulisi toimia, vaikka aina ei niin tekisikään.

”Mut kyllähän tää niinku opetti sitä huolellisuutta ja tarkkuutta todella hyvin että oli to-della hyödyllinen, suosittelisin kaikille tätä peliä. Myös kollegoille.” H9

”Kyl se varmaan osaltaan paransi sitä lääkehoidon osaamista kanssa ja musta ainakin tuntuu että niinku, lääkehoidon osaaminen, et aina voi olla paremmin tilanne, että aina voi oppia jotain muuta tai niinku, olla tarkempi.” H8

Sairaanhoitajat kuvasivat, että oman osaamisen kehittämisessä erilaisissa lääkehoidon ti-lanteissa pelistä voi olla hyötyä. He kuvasivat, että pelissä huomaa omat kehittämiskohdat, missä tulee vääriä vastauksia tai mitä asioita jää miettimään. Sairaanhoitajat kokivat, että on hyö-dyllistä tietää omat heikkoudet ja vahvuudet, ja mitkä asiat tuntuvat helpoilta ja mitkä eivät. He myös kuvasivat, että jos ei ole pitkään aikaan ollut lääkehoidon kanssa tekemisissä, on hyvä har-joitella vastaisuuden varalle. Sairaanhoitajat myös arvioivat, että jos pelissä olisi menty muihin osioihin tai harvinaisempiin lääkkeisiin, peli olisi voinut vaikuttaa osaamiseen enemmän. He myös kokivat, että pelin avulla olisi voinut oppia hyviä asioita, jos pelissä olisi tullut uusia asioita

eteen. Sairaanhoitajat kuvasivat, että peli pisti ajattelemaan, että oikeasti on tärkeää aina ajatella lääke lääkkeeltä, minkä lääkkeen voi murskata tai laittaa nenämahaletkuun tai PEG-letkuun. He myös kokivat, että peli herättelee miettimään kaksoisvarmistuksia ja potilaan tunnistamista. Sai-raanhoitajat kuvasivat, että on tärkeä asia, että oikeat lääkkeet menevät oikealle potilaalle. He kokivat ymmärtävänsä, että periaatteessa on riski, että voisi antaa väärät lääkkeet väärälle poti-laalle. Rannekkeesta skannaus ja tarkistus jäikin sairaanhoitajille mieleen, mikä pitää itse varmis-taa.

”No varmaan ainakin huomaa ne omat tavallaan ne kehittämiskohdat jos on jotain mistä et pääse niinku, tai mis tulee väärii vastauksii tai mitä jäät miettimään, niin aina-kin se, et tiiät sit ne omat heikkoudet ja vahvuudet, et mitkä tuntuu helpolta ja mitkä ei.”

H1

”Jäi nyt vaan mieleen se, että siitä rannekkeesta se skannaus ja se tarkistus, et se niinku ehkä mitä pitää itekkii nyt niinku, mutta toki aina varmistan nimellä, mutta ei mun mie-lestä lääkkeellisesti eikä niistä tietyissä jutuissa, niin en muista että ois jääny mitään. Sil-leen aika tuttuja juttuja.” H4

Resurssit ja ammatillinen toiminta tulivat esiin sairaanhoitajien kuvauksissa oman osaamisen kehittämisestä. Sairaanhoitajat kuvasivat, että peli herätti ajatuksia, että noinko paljon oikeasti pitäisi tehdä työtä, että lääkkeet menisivät oikein. He kokivat, että peli ei lisännyt niinkään tietoa, vaan ajatusta siitä, että ei toimi aina oikein ja että joskus toiminnassa oikoo. Sairaanhoitajat ku-vasivatkin, että nyt tiedostaa, että pitäisi olla aikaa tehdä asiat paremmin, ja että peli ja kysymyk-set vaikuttivat omaan toimintaan hieman. He kuvasivat, että peli vaikutti muuttamalla toimintaa oikeaan suuntaan. He myös kuvasivat kokeneensa ahdistusta, kun opettelee asioita ja näkee kuinka ne pitäisi oikeasti tehdä. He kuvasivatkin, että nyt monet asiat tiedostaa paremmin, että näin asiat kuuluisi tehdä. He kokivat, että pelistä jäi ajatus, miten pitäisi toimia. Sairaanhoitajat kuvasivat myös, että peli herätteli siihen, että pitää olla aikaa lukea kysymykset loppuun saakka, sekä malttaa rauhassa katsoa ja tehdä käsillä olevat asiat. He myös kokivat, että peli palauttaa

mieliin ja muistuttaa itselleen, miten tulisi toimia ja kuinka oikeasti tehdä asiat. He kokivat, että itsestään selviä asioita on hyvä herätellä muistamaan.

”No vaikutti ehkä vähän siihen toteutukseen, mut että ehkä niinku tietoo se ei mun mie-lestä välttämättä lisänny, mutta sitä ajatusta, että minä en, minä en toimi aina oikein.

Ihan oikeesti sitä oikoo.” H5

”Ja sit mietin, et no jos sä oot ollut kauan jossain osastolla töissä et tuleeks tässä hiukan kertausta, monet asiat on varmaan niin itsestään selvii mut toisaalta hyvä palauttaa niit mieleen et miten nää niinku oikeesti pitäis.” H1

Pelin hyödyllisyys omassa toiminnassa tuli esiin sairaanhoitajien kuvauksissa etenkin potilaan tunnistamisen kohdalla. Sairaanhoitajat kuvasivat, että pelin jälkeen henkilöllisyyden varmistuk-sen kohdalla haluaa vielä itselleen varmistaa, että toimii juuri niin kuin pitääkin. He kuvasivat, että vaikka joku potilas olisi ollut kuukaudenkin osastolla ja potilaan jo tuntee, niin nimen varmis-taa nyt. Sairaanhoitajat kuvasivat, että he tunnistavat potilaan sanomalla nimen ääneen, eivät välttämättä kysymällä nimeä. He myös kokivat, että itselle tulee pieni pisto omassatunnossa, jos henkilöllisyyttä ei tarkista aina rannekkeesta. Sairaanhoitajat kuvasivat myös, että lääkkeiden an-tamisen kohdalla peli vaikutti omaan toimintaan. He kuvasivat yrittäneensä muuttaa toimin-taansa lääkkeiden antamisessa siten, että lääkekippoa ei jätetä potilaan pöydälle, vaan käydään lääkkeet yhdessä potilaan kanssa läpi ja kerrotaan, mitkä lääkkeet viedään. He kuvasivat otta-neensa omaan työhön käytännön, että aina kertoo potilaalle, mitä lääkkeitä potilaalle viedään.

He kuvasivat näin myös ennakoivansa potilaiden tiedon tarvetta. Myös lääkkeenantamisessa he kokivat piston omassatunnossa, jos lääkkeitä jakaessa potilas ei ole paikalla, ja lääkkeet on pakko jättää potilaan pöydälle, vaikka ei saisi. Sairaanhoitajat myös kuvasivat tarkistavansa lääkkeiden interaktiot nyt useammin kuin ennen, ja varmistavansa lääkkeiden yhteensopivuuden.

”Mie oon ainakin omassa työssäni ottanu sitä hyvinkin pitkälti, että sanonkin aina potilaalle et mie laulan nyt nää lääkkeet tästä. Ja joka aamu sitten, kun vien, saattaa olla pitkäkin lista ja se potilas jo ehkä jo vähän kyllästynykkii, mut mie oon niinku sen ottanut tosta itelleni. Mut että

tulee itellekin hyvä tunne siitä, et aamulla voi olla vähän väsyksissä niin ensimmäisenä kysy-tään, varmistetaan nimi, ja sit käyvään ne aamulääkkeet mitä siinä oli.” H6