• Ei tuloksia

4. Flaminica Dialiksen uskonnolliset velvollisuudet

4.2 Flaminica itsenäisenä toimijana: puhdistusriitit

4.2.1 Salii-pappien kulkueet

Ensimmäinen flaminican tabuperiodeista ajoittuu maaliskuuhun. Ovidius380 vahvistaa yhteyden flaminican ulkoasun rajoitusten ja avioitumiskiellon välillä: "Nubere siqua voles, quamvis prope-rabitis ambo / differ; habent parvae commoda magna morae. / arma movent pugnas, pugna est aliena maritis; / condita cum fuerint, aptius omen erit. / His etiam coniunx apicati cincta Dialis / lucibus inpexas debet habere comas". Ovidius neuvoo runossaan neitoja siirtämään häitä, kunnes aseet on jälleen laitettu syrjään, sillä hän pitää taistelua epäsopivana avioituneille; avioitumiselle epäsuotuisina päivinä flaminica Dialis esiintyy hiukset kampaamattomina. Ovidius ei puhu suo-raan sururiitistä: vaikka kielto kammata hiuksia olikin surun ilmaus, se ei yksin riitä muiden de-taljien puuttuessa liittämään flaminican ulkoasua hautajaisrituaaleihin. Maaliskuussa tapahtuva rituaali oli Salii-pappien tanssi: aseet, joista Ovidius puhuu, olivat pyhätancile-kilvet. Maaliskuu aloitti sotakauden, ja on selvää, että pyhien aseiden kuljettaminen kulkueessa kaupungin läpi oli jonkinlaisessa yhteydessä sotaan – olipa kysymys sitten taistelusta vihollisia tai pahoja henkiä vastaan – Ovidius yhdistää selvästi naimisiinmenokiellon sotaa symboloivaan rituaaliin. Syyksi hän antaa sen, että sotakaudella, symbolisellakin, solmitulla avioliitolla olisi huono enne. Boëls-Janssenin mukaan syy-seuraus-suhde olisi ollut päinvastainen: avioitumisella, feminiinisyyden täydellistymisellä, olisi ollut negatiivinen vaikutus sotaonneen.381 Flaminican kampaamattomuu-den ja avioitumiskiellon välinen yhteys voi perustua roomalaiseen hääseremoniaan, johon kuului morsiamen hiusten kampaaminen hasta caelibaris -keihäänkärjellä382. Hiussuortuvien erottelu mahdollisesti symboloi aviopuolisoiden liittoa; vaikuttaa siltä, että keihäänkärjellä haluttiin ajaa pois naisen edustama maaginen vaara, joka oli keskittynyt hänen hiuksiinsa.383

378 Vanggaard 1988, 100.

379 Boëls 1973, 92.

380 Ov. Fast. 3.393–398.

381 Boëls 1973, 92–93.

382 Festus 55 L: "caelibari hasta caput nubentis comebatur".

383 Boëls 1973, 94.

Legendan mukaan kuningas Numa oli perustanut Salii-papit vartioimaan pyhiä ancile-kilpiä.384 Toisen Salii-kollegion perusti Tullus Hostilius385. Saliin kaksi kollegiota muistuttavat Luperci-pappien kahta kollegiota ja viittaa siihen, että Salii-pappeja olisi ollut kahdessa erillisessä yhtei-sössä, Palatinuksella ja Quirinaliksella. Salii-pappien varhaisesta alkuperästä todistaa heidän le-vinneisyytensä ympäri Latiumia ja heidän vanhanaikainen aseistuksensa, joka on pronssikautinen ja muistuttaa eniten mykeneläistä aseistusta. Toisin sanoen, toisin kuin monet Numan perusta-miksi attribuoidut instituutiot, Salii ovat peräisin hänen hallituskauttaan varhaisemmalta ajalta ja voidaan yhdistää Rooman yhdistymistä edeltävään aikaan.386

Salii-papit muodostivat kaksi kahdentoista miehen ryhmää, Palatini sekä Agonenses tai Collini;

edelliset oli erityisesti omistettu Mars Gradivukselle, jälkimmäiset kuuluivat alunperin Quirinuk-selle. Saliin tuli olla patriisisyntyisiä japatrimi matrimi papiksi valinnan hetkellä.387 Saliin asu oli militäärinen: he pukeutuivat pronssisolkiseen, purppuraiseentunica pictaan suorakulmaisen rinta-panssarin kanssa; punaraitaiseen, purppurareunaiseen sotilasviittaan (trabea), joka oli kiinnitetty fibulalla, sekä suippoon kypärään (apex). Heillä oli myös miekat, oikeassa kädessään keihäs tai sauva ja vasemmassa pyhä kahdeksikonmuotoinen kilpi (ancile).388 Yhtä lukuun ottamatta kilvet olivat kopioita alkuperäisestä kilvestä, joka legendan mukaan oli pudonnut taivaasta Juppiterin lahjana Numalle; kuningas pelkäsi sen tulevan varastetuksi ja teetti identtiset kilvet seppä Mamu-riuksella. Maaliskuun ensimmäisenä päivänä Salii noutivat kilvet Marsin pyhäköstäRegiassa389 ja lähtivät ensimmäiselle kulkueelleen (arma ancilia moventur) kaupungin halki eräänlaisessa ri-tuaalisessa sotatanssissa (tripudium) hakaten kilpiä miekoillaan. Tietyissä paikoissa he pysähtyivät esittämään praesulin eli esitanssijan johdolla tansseja huilun säestyksellä, laulaen vanhaaCarmen Saliarea. Koska tämä hymni oli myöhäisen tasavallan aikoina jo käsittämätön itse Salii-papeille-kin, siitä säilyneet fragmentit eivät kerro paljoa, mutta ne osoittavat, ettei Mars ollut ainoa laulussa puhuteltu jumala. Salii lepäsivät joka ilta eri mansio Saliorumissa390, jossa he asettivat aseensa

384 Liv. 1.20.

385 Liv. 27.8.

386 Ogilvie 1965, 98–99.

387 Scullard 1987, 85.

388 Dion. Hal. Ant. 2.70.2 sqq. Dionysios vertaa Salii-pappeja ja näiden kilpiä kreikkalaisiin kureetteihin ( ).

Kureetit olivat erään tradition mukaan Kreetan ensimmäisiä asukkaita, joille Rhea uskoi poikansa Zeuksen

suojelemisen Ida-vuorella. Kureetit esittivät meluisia asetansseja luolan ympäristössä, jotta Kronos ei kuulisi lapsen itkua.AKK, s.v. 'kureetit'.

389 Serv. Aen. 7.603: "nam moris fuerat indicto bello in Martis sacrario ancilia commovere".Sacrarium Martis, ks.

esim. Worsfold 1934, 119–121.

390 Kolmestamansio Saliorumista kaksi olivat todennäköisestiCuria Saliorum Palatinuksella sekäSacrarium Martis Regiassa, Warde Fowler 1899, 44.

syrjään ja nauttivat juhlaillallisen. Juhla kesti 24. maaliskuuta asti, mutta kulkueita pidettiin vain 1., 9. ja 23. päivänä.391

Trabea jaapex olivat alun perin kuninkuuden merkkejä, mikä viittaa siihen, että Salii olivat var-haisina aikoina jumalkuninkaan sukua, ja mahdollisesti kuninkaan haastaja tuli heidän joukostaan.

Yksinvaltiuden sanottiin riippuneen ancilesta392, ja ancilen hallussapito olisi mahdollistanut sitä pitelevän Saliuksen vaativan kuninkuutta. Tämä puoli Salii-pappien toiminnasta näyttää kuitenkin kadonneen Numan uudistusten jälkeen. Saliille annettiin kaksitoista identtistä pronssi-ancilea, heidät varustettiin hienostuneemmin ja heidän tanssinsa assosioitiin tavanomaiseen sodankäyntiin entisen kuninkaiden välisen taistelun sijasta.393

Salii-pappien rituaalin muinainen alkuperä voi olla syynä tiettyihin ristiriitaisuuksiin sen tulkin-noissa. Historiallisina aikoina Salii-pappien tanssi oli ehdottomasti sotatanssi, joka esitettiin mui-den militääristen seremonioimui-den yhteydessä ennen sotakaumui-den alkamista (1., 9. ja 23. maaliskuuta) sekä kauden loputtua lokakuussa.394 Primitiivinen aseistus (muistuma myöhäisen pronssikauden kilvistä), arkaainen kieli ja varhaisen Rooman kahden kukkulan kylien mukaiset ryhmät osoittavat rituaalin olleen hyvin varhaista alkuperää. Se näyttää paljolti valmistautumiselta sotaan, mutta Frazerin mielestä se ei ollut oleellisesti sotatanssi, vaan paremminkin kilpien paukutus edusti yri-tystä karkottaa kaikenlaiset pahat henget: sen tarkoitus oli keskittää demonit valmistautuessa siir-tämään ne syntipukkiin; lisäksi tanssimisen ja hyppimisen oli tarkoitus edistää viljankasvua sym-paattisella magialla. Koska Marsilla oli yhtä hyvin maanviljelyksellinen kuin militäärinenkin as-pekti, primitiivinen maaginen suojeluseremonia oli saatettu muuttaa militäärisiin tarkoituksiin, oletettavasti etruskikaudella.395 Mars on tuskin ollut alun perin sodanjumala, koska Latiumin var-haiset asukkaat eivät arkeologisten todisteiden perusteella näytä olleen sotaista kansaa, eikä ole merkkejä siitä, että he olisivat joutuneet ulkopuolisen hyökkäyksen kohteeksi.396

391 Scullard 1987, 85–86; Warde Fowler 1899, 38–44. Salii suorittivat lisäksiancilian lustration (puhdistuksen) 19.

maaliskuuta Quinquatrus-päivänä, mutta tähän ei näytä liittyneen kulkuetta, Warde Fowler 1899, 57–59.

392 Tähän viittaa ainakin Serv. Aen. 7.188: "illic fore summam imperii, ubi illud esset" sekä 8.664: "aruspices respondissent illic fore orbis imperium, ubi illud fuisset".

393 Hooker 1963, 121.

394 Ogilvie 1965, 99.

395 Frazer 1929, III 65 sqq.; Scullard 1987, 86. Seremonian muuttaminen militäärisiin tarkoituksiin etruskikaudella, Ogilvie 1965, 99.

396 Hooker 1963, 112.

Jos Salii-pappien ja Marsin primitiivinen funktio otetaan huomioon, Salii-kulkueisiin yhdistetty avioitumiskielto on tuskin alun perin ollut syy-seuraus-suhteessa sodankäyntiin ja sotakauden aloittamiseen. Maaliskuu oli roomalaisen vuoden ensimmäinen kuukausi, uuden vuoden ja sato-kauden alku. Yhteys maan hedelmällisyyteen selittää Marsin voimakkaat siteet maaliskuuhun, joka vastaa joko ensimmäistä, talvea seuraavaa kylvökautta tai versovan kasvillisuuden ilmaan-tumista. Sakraalivuoden alku oli erityisen latautunutta aikaa, sillä vuoden ensimmäiset 23 päivää olivat dies religiosi397. Yorkin mukaan Salii-kulkueiden tarkoitus oli oletettavasti vastustaa vi-hamielisiä, yliluonnollisia voimia, jotka saattoivat olla vaaraksi uuden vuoden kaltaisena haavoit-tuvaisena periodina.398 Salii-pappien rituaali nähtävästi kumpusi Marsin primitiivisestä yhteydestä kasvien kasvuun. Todennäköisesti Salii perustettiin alun perin sotilaiksi yliluonnollisia voimia (eli sadolle epäsuotuisia, vihamielisiä vaikutteita) vastaan, ja myöhempi idea Marsista sodanjumalana olisi noussut tästä sotaisasta orientaatiosta.399 Salii-pappien kulkueiden taustalla voidaan nähdä puhdistava funktio: tarkoituksena oli karkottaa satoa ja maan hedelmällisyyttä uhkaavat voimat.

Tulkintaa puhdistavasta merkityksestä tukee se, että Marsiin vedottiin rukouksin400 sekä touko-kuun Ambarvaliassa, jossa arvaaliveljekset suorittivat Rooman peltojenlustration, että yksityisten peltojen lustratiossa. Tämä voi olla myös avioitumiskiellon taustalla, sillä liikkeellä olevat pahat voimat saattoivat vaarantaa myös avioituvan morsiamen hedelmällisyyden. Maaliskuun 23 en-simmäistä päivää olivatdies religiosi, jolloin avioituminen oli tavallisestikin kielletty, mutta Salii-kulkueiden päivät eli 1., 9. ja 23. maaliskuuta olivat erityisen vaarallisia401. Näiden merkkinä flaminica luopui tavallisesti käyttämistään tunnuksenomaisista asusteistaan –tutuluksesta sekä hunnuista – ja esiintyi kampaamattomana.