Ju h a -P e k k a Parantainen
Saarijärven puukkojunkkarit
^ ( yleisesti luullaan, että puukko 1 / junkkareita oli vain Pohjan-
\ maalla, josta häjyily sai alkun- -<a. Kuitenkin muuallakin Suomessa
oli vastaavia häjy porukoita, mutta hei
dän tekemisistään ei yleisesti olla tie
toisia, koska tutkimukset ovat keskit
tyneet Pohjanmaan häjyihin. Samaan aikaan kun Isontalon Antti ja Rannan
järvi 1800 -luvun puolenvälin jälkeen mellastivat omalla tahollaan, riehui myös Saarijärvellä häjyjoukko, joka usein otti yhteen Pohjanmaan kolle
goiden kanssa. Näistä paikallisista hä
jyistä on ilmestynyt mm. noin 1000 käräjien pöytäkirjojen pykälään poh
jautuva kirja ”Parantalan häjyt veljek
set”, johon tämä artikkeli perustuu.
Puukkojunkkareiden ura ei ollut helppo, sillä jatkuvasti piti antaa uusia näyttöjä, jotka olivat aikaisempia uro
töitä merkittävämpiä. Heillä oli tarve olla vielä häjympi kuin joku toinen puukkojunkkari, ja siksi täytyi tehdä jotain suurta josta mainittaisiin. Ellet näin tehnyt, joku toinen teki teon, joka veti ihmisten huomion ja ihailun puo
leensa. Samalla ihmisten arvonanto si
nua kohtaan laski - näin ainakin häjyt ajattelivat. Kun puukkojunkkarit hei
luivat teräaseineen, heillä ei ollut tar
koitus tappaa, vain kipeästi viillellä.
Puukolla mies pantiin pelkäämään ja tottelemaan, ja sillä otettiin luontoa pois niiltä, joilla sitä tuntui olevan lii
kaa. Jos joku puukotti niin pahasti, että vastustaja kuoli, hänen sanottiin lyöneen taitamattomasti. Tämän vuoksi yritettiin lyödä selkään, harti
oihin ja päähän, koska silloin vammat eivät yleensä olleet kuolettavia. Mitä useampaa vastustajaa pystyit tappe
lussa puukottamaan ilman että mies- tappoa tapahtui, sitä suurempi sanka
riteko se oli. Kun häjyt saapuivat häi
hin tai muihin juhliin, he usein jo rä- mäkällä sisääntulollaan ilmoittivat
tappeluaikeensa. Tapoihin kuului, et
tei tappelua aloitettu varoittamatta, ja ellei sitä oltu tullessa tehty, tappelu täytyi myöhemmin asianmukaisin me
noin pohjustaa. Paikallaolijoille tuli tehdä tiettäväksi, mistä päin vaara uh
kasi, jolloin he voisivat joko perään
tyä tai ottaa haasteen vastaan. Esim.
Keski-Suomen kuuluisin häjy, Paran- talan Kitti esitti haastetanssinsa hyp
pimällä puukko kourassa ”kyykkyrys- sää” karjahdellen, kiljuen ja kiroillen.
Ison talo n A n ttik in ih aili
Saarijärveen kuuluneen Parantalan- kosken paikkeille Parantalan taloon 1850- luvun molemmin puolin syntyi 12 lapsen joukkoon seitsemän poikaa, joista viisi jäi eloon - Matti (s. 1843), Samuli (s. 1846), Juho (s. 1847), Her
man (lempinimeltään Kitti, s. 1850) ja Oskari (s. 1853). Nämä olivat kuuluja Parantalan veljeksiä, jotka häjyilyl- lään tulivat myöhemmin herättämään pelkoa paitsi kotiseudullaan, myös muualla Suomessa. Heidän lisäkseen paikkakunnalla oli myös muita kuu
luisia rötöstelijöitä, mm. Heikki Hum- mer, Porin Tuppu ja Honkolan veljek
set, mutta tekojensa ja rikosrekiste- reidensä puolesta he eivät yltäneet lä
hellekään Parantalan veljeksiä, jotka olivat "tihutöissään tunnettuja sekä täällä että kauempana”, kuten syyttäjä eräässä oikeudenistunnossa mainitsi.
Tuolle hurjalle veljessarjalle ei liitä
nyt se, että heistä puhuttiin rikkaina ison talon poikina. Parantalan veljek
set, etenkin Matti ja Kitti, olivat voit- tajatyyppejä, joilla oli tarve olla kai
kista paras. Paikallisen vastuksen puutteessa he usein lähtivät tappele
maan Pohjanmaalle. Ensimmäisen kerran Matti hankki kannuksiaan 18- vuotiaana punkottamalla Rannanjär- veä, joka tuolloin oli 33 -vuotias. Ta
pauksen kuultuaan Isontalon Antti oli haikaillut, että hänen pitäisi tavata ”se Parantalan Matti, koska siitä on kas
vamassa mies”. Tuolla hän tarkoitti sitä, että Matti oli tehnyt teon, joka ei poikasilta onnistuisi. Myöhemmin myös Iso-Antti sai kunnian tutustua Parantalan veljeksiin, joiden kanssa härmäläiset sittemmin ottivat usein yhteen ja kävivät toistensa luona kos- toretkillä. Kuuluisin yhteenotto lienee veljesten hevosenhakumatka Pohjan
maalle. Tätä oli edeltänyt tappelu Jy
väskylän markkinoilla, jolloin Isonta
lon Antin johtama joukko oli joutunut lähtemään karkuun, mutta pakomat
kallaan varastivat Parantalan talosta hevosen.
U h k ailem alla to d istaja t h ilja isik si
Rikkaana, ison talon vanhimpana, kookkaana ja riskinä miehenä Matti oli häjyporukan itseoikeutettu johtaja, vaikka paikalliset puukkojunkkarit häjyilivätkin useimmiten yksin tai 2-3 miehen ryhmässä. Ison kokonsa vuok
si hänen ei useinkaan tarvinnut tur
vautua puukkoon, vaan yleensä hän pahoinpiteli vastustajiaan nyrkein tai kasakkapiiskallaan. Tämän vuoksi hä
nen saamansa tuomiot olivat suhteelli
sen pieniä, sillä vahingotkin jäivät vä
häisemmiksi. Yksittäisiä tappeluja hä
nellä todennäköisesti oli kuitenkin enemmän kuin yhdelläkään muulla veljeksistä, mutta syytteet tai todistaji
en lausuntoihin perustuvat tuomiot jäivät todella harvinaisiksi verrattuna tapausten lukumäärään. Matilla oli ni
mittäin taito saada uhkailemalla todis
tajat hiljaisiksi. Joskus Saarijärven hä
jyt lähtivät liikkeelle isommalla poru
kalla, ja Mattikin käytti puukkoaan aina silloin tällöin, kuten seuraava ta
pauskin osoittaa:
30
Jo u lu ku u ssa 1869 lä hti saarijärve- lä isjo u kk o jo h ta ja n a a n P a ra n to lan M a tti J y vä skylä n K o rtta jä rven ky lä n P u u p p o la n taloon häihin.
M ie h illä o li se lvä sti m atkan ta r
k o itu ksen a häjyily, vaikka he o li
vatkin va ru sta u tu n e e t ”vain ” p u u koin. T u n n elm a a j a uhoa oli n o s
tettu re ip p a a lla viinanotolla, j a va rsin kin N ä ä silä n talon renki J u h o V änkäri o d o tte li irtip ä ä syä kuin kevä in en va sikka laidunta. S i
sä lle m en tiin kovalla rym inällä, ja M a tti teki heti selväksi, kuka ta lo s
sa siitä h etke stä eteenpäin tulisi m ää rä ä m ä ä n . H ä n e sitte li om an h a a ste ta n ssin sa h yp p im ä llä y m p ä riinsä p u u k k o kourassa, m in kä j ä l keen M a tti n o u si uunin vieressä o le va lle tu o lille to isessa k ä d e s
sään p ä re so ih tu , j a toisessa p u u k ko, m in kä hän iski p ystyy n katon kurkihirteen. P a la v a lla p ä re so ih - dulla h ä m ä rä ä hu o n etta valaisten M a tti tu o lilla se iste n h u u si k a ik e n laisia u h ka u ksia j a ilm o itti olevan- sa ”h erra ta lo s s a ”. L o p u ksi M a tti a n to i käskyn: ”h eilu ka a p o ja t”.
S y n tyn e essä ta p p elu ssa viera ilija t sa iv a t aika a n p a h a a jä lk e ä . K alle Ju slen iu sta , N ik la s M eh to la a j a Ju h o P u u p p o sta oli p u u k o te ttu se l
kään. N ä m ä ko lm e u sk a lsiv a t h a a sta a M a tin j a V änkärin kärä- jille . J u sle n iu s toim itti oikeuteen
m yö s lä ä kä rin to d istu ksen , jo s s a hän en to d e ttiin ”kärsivä n n oin ko lm e tu u m a a p itk ä s tä verihaa- vasta se lä n o ik ea lla p u o le lla u lo t
tuen keu h ko ih in niin syvälle, että ilm a h e n g ite ttä e ssä ku u lta va sti virta si sisä ä n j a ulos a ukiolevan h a a va n k a u tta ”. M u u t selkäsau- n an sa a n e et e iv ä t u ska lta n eet k o s ton p e lo ssa te h d ä ilm iantoa: O tto K a ija la lle o li lyö ty n eljä tuum aa p itk ä h a a va selkään, M a tti L oukia- lalle h a a va o ikea a n hartiaan, E r k ki B o m ille k a k si tuum aa p itk ä h a a va selkään, se k ä H erm a n V ossilaa o li p u u k o te ttu n iin p a h a sti, että su o le t tu n k e u tu iv a t ulos.
H ärm än h ä jy t esik u v an a
Kitti oli paljon monipuolisempi häjyi- lijä kuin Matti, sillä varkauksien lisäk
si kaikki muutkin häjyille tyypilliset käyttäytymismuodot olivat hänelle tuttuja. Kitti oli varsinainen puukko
junkkari ja tappelija, joka korvasi pie
nehkön kokonsa häjyllä luonteellaan, ketteryydellään ja nopealla puukol
laan. Hän oli veljeksistä parhaiten si
säistänyt häjyideologian ja arvojärjes
telmän. Härmän häjyt olivat hänelle esikuvia, ja Kitti rupesi jopa puhu
maan Pohjanmaan murretta. Toisin kuin muut veljekset, Kitti ei koskaan ajanut etujaan käräjien kautta. Hän oli omaksunut häjyjen periaatteen, ettei pienistä valiteta, ja mikäli ei puukkon
sa kanssa pystynyt oikeuksiaan aja
maan, asia sai jäädä. Kitti ei todella
kaan pienistä valitellut, vaan päinvas
toin etenkin pohjalaisille hän halusi näyttää häjyn luonteensa:
K itti o li taas kerra n o llu t V aasan lääninvankilassa, jo s ta hän v a p a u tui 10.1.1873. V apaaksi p ä ä sty ä ä n hän kierteli V aasassa p a ri viikkoa, m in kä jä lk e e n j ä i k iin n i hevosvar- kaudesta. K ä rä jien p ö ytä k irja ssa K itin om a versio tapahtum ista on k u v a ttu mm. näin: ” ...V a a sa sta ja la n yksin vaelta m a a n p itk in y le istä m a a n tie tä ta rkoituksenaan m en n ä kotiinsa. H än o li tullu t L a i
hialle, j a kerro ttu n a y ö n ä H yö tyn tallissa va lja sta n u t h ev o se n sekä lisä ksi viere ssä o levasta a v o n a i
se sta liiteristä v a ra sta n u t m u sta ksi m a a la tu n reen, m in kä jä lk e e n hän o li a ja n u t Ju rva a n aiko m u ksen a a n sie ltä m en n ä K ristiin a n ka u p u n kiin m a rkkin o ille . . . ”. A sia a kä siteltiin ka ksi kerta a L aihian käräjillä, j a K itti odo tteli p ä ä tö stä jä lle e n V a a san lääninvankilassa. T uom iona o li sa kko ja n eljä kertaa varastetun tavaran arvo, eli 8 00 m arkkaa, tai 4 0 p a r ia raippoja, kolm e ly ö n tiä p a rilla . K itti ilm o itti o tta va n sa
ra ip parangaistuksen, jo te n h ä n et lähetettiin h eti ru o skitta va ksi j a sen jä lkeen vapautettavaksi.
K un K ittiä alettiin ruoskim aan, p a lja s tu i jä lle e n hän en h urja s i
sunsa. P a a lu u n sid o tta essa hän a n to i ru o skija lle viim e ise t viisi m a rkk a a n sa sa n o en ”tee työs, j a tee kans k u n n o lla ”. S elvä ä on, e t
tei ran g a istu ksen tä y tä n tö ö n p a n o a tu o n jä lk e e n sä ä ste lly t voim iaan, va rsin kin ku n K itti vielä lisäsi:
”L a ih ia lla m in u sta ette lukkaria s o a ”. T uolla hän tarkoitti sitä, että hän tu lisi kä rsim ä ä n ra n g a istu k
sen ä ä n tä k ä ä n pä ä stä m ä ttä . N ä in m yö s tapahtui, m utta tuo ka a n ei riittä n y t hän en m ielestä ä n to d ista
m aan p o h ja la isille sitä, kuinka ka rski h än to della oli. N iin p ä K itti m en i ku ritu k sen jä lk e e n läheiseen taloon p y y tä e n em ä n tä ä hankaa- m aan su o la a lä ä k ke ek si veriseen selkäänsä. V anhoilla p ä iv illä ä n hu m a la ssa retkiään m u iste lle s
saan K itti usein kertoi, kuinka L a i
hialla y r ittiv ä t tehdä h ä n estä lu k karia, m utta eivä t onnistuneet.
Oskari ei ollut varsinaisesti puuk
kojunkkari, vaan kulkuri ja korttimies.
Hän sai perinnöksi ison talon, mutta ainoa päämäärä tuntui olevan muuttaa se mahdollisimman pian pelimerkeik
si uhkapelejä varten. Oskari oli peri
mätiedon mukaan veljeksistä ainoa kunnollinen mies. Toista kuitenkin kertoi Kitti, joka kertoi veljensä olleen heistä kaikista pirullisimman, ja kuin
ka Oskari ”löi hymyssä suin”. Rikok
sia hänen tililleen ei kuitenkaan kerty
nyt likikään siinä määrin kuin Matille ja Kitille. Oskari ei viihtynyt yhdellä paikalla, vaan kierteli ympäriinsä ja pani hetkessä menemään koko omai- suutensa.
Samulin kohtaloksi koitui veljensä Juhon tappaminen, mikä kuitenkin oli vahinko. Hovioikeus määräsi hänet mestattavaksi (mikä käytännössä mer
kitsi karkotusta Siperiaan), mutta se
naatti muutti tuomion 12 vuodeksi ku
ritushuonetta Turun rangaistus vanki
lassa. Huolimatta tuosta pitkästä tuo
miosta, joka oli ainoa tahra hänen maineessaan, Samuli oli veljeksistä ainoa, joka sai elämänsä "uomiinsa”, ja vietti loppuelämänsä nuhteetonta
elämää.
J o u lu n a k in tap eltiin
Joulut olivat ennenvanhaan Paranta- lassa aina rajuja juhlia. Veljesten ryy
pättyä tarpeeksi, alkoivat voimainkoi- tokset. Sitten kun tuvassa rupesivat vestopölkyt lentelemään, katsoi nais
väki viisaimmaksi lähteä karkuun. Ta
pana kuuluikin olevan, että aina joulu
na naiset viettivät yönsä navetassa kun isännät juhlivat tuvassa. Elämä oli rai
sua paitsi Parantalan talossa, myös muualla kylällä milloin veljekset oli
vat liikkeellä. Usein sunnuntaisin pap
pi saarnastuolista varoittelikin kirkos
sa kävijöitä menemästä likelle Paran- talaa, koska "veljekset kuuluvat ole
van taas hurjalla tuulella”.
31
Puukkojunkkarikauden päätyttyä myös Matti ja Kitti pikkuhiljaa rau
hoittuivat, vaikka pienempiä tappeluja edelleen kävivätkin. Matti eleli loppu
elämänsä Pyykkilän torpassa. Noin vuosi ennen kuolemaansa 65 -vuotiaa
na Matti rupesi Jyväskylän markki
noilla kortteeripaikassaan "isottele- maan”, jolloin Mutkanmäen Jussi löi häntä peloissaan puukolla. Tuohon Matti ei vielä kuollut, mutta ei myös
kään täysin tointunut, vaan sairasteli loppuelämänsä Pyykkilässä, jonne
hän kuoli 14.5 1909. Kitti kierteli van
hoilla päivillään kesäisin omilla ret
killään, mutta talvisin hän asui Saari
järvellä. Kierrellessän Kitin tiedettiin olleen töissä mm. Kannaksella rauta
teillä ja Kuusamossa liippatehtaalla.
Vuodesta 1924 lähtien vuosikymme
nen loppuun hänen ”kortteeripaikkan- sa” talvisin oli Pihkaporissa. Vuonna 1930 hänestä tuli "kunnan hoidokas Kolkanlahden vaivaistaloon”, jonne Kitti kuoli 18.2.1931 'Vanhuuteen naimattomana 80-vuotiaana vanhuk
sena”. Samulilla oli Hietalan torppa sekä mylly Hietamankoskessa, mitkä hän myi, ja osti Oittilan tilan vuonna 1896. Loppuelämänsä Samuli viljeli Oittilaa ja kuoli ahdistukseen 31.7.1913. Oskari jatkoi kiertelyään edelleen vanhoilla päivilläänkin. Vi
rallisesti hän asui itsellisenä Samulin luona Oittilassa, ettei häntä voitu syyt
tää irtolaisuudesta. Oskari kuoli ”van- huuteen” 30.12.1925.
/ { i l v a . K i n n u n e n a p t e e k k a r i
jlpteekkipabehia Saarijäivellä 120 v.
Apteekin hyllyltä on löytynyt lääke sairauksiin ja särkyyn .jo 300 vuoden ajan.
Maamme ensimmäiset apteekit pe
rustettiin vuonna 1689 Turkuun ja Viipuriin. Ennen apteekin perustamis
ta paikkakunnalle sairauksien paranta
minen perustui pääasiassa perimätie
tona kulkeneeseen kansanlääkintään.
Sekä ihmisiä, että eläimiä parannettiin luonnon yrttien voimalla ja tutkimus on usein joutunut ihmettelemään, kuinka oppimattoman kansan tiedot ja taidot vuosisatojen kuluessa olivat oh
jautuneet oikeisiin uomiin.
Kuuluisa noita ja parantaja oli Lanneveden Kyyrän Jussi. Jussin lääkkeissä oli paljon tavanomaisia luonnonaineita, mutta myös oudompia
"rohdoksia”, kuten ruumiinmultaa hautausmaalta.
Varsinkin itseoppineena eläinlää
kärinä tuli aikanaan kuuluksi Tollon Jussi Kekkilästä. Hän yritti hankkia kaiken saatavilla olevan kirjallisen tie
don eläinten ja ihmisten taudeista ja anatomiasta ja vältti kaikkia taikakei
noja.
SftmjamtL fifäek
c 1 < S 7 F -
cföpelius Z.
-.»f-;:: i^ tp d s tr ö m T f
u im a n l^ T C
djfcm m arfti G.d[.
cjorsett c4Jp dom erio A S.
uinunen QJM.cJQ
f4 .o p :l8 7 5
2 0 .1 1. i8r r
22 . 09,1880
8 0 5 J& 0 9
3 . O S pl
4 2 6 .0 4 .lg Z 3 3 1 .o 8 .lp 4 42 2 .0g .p 5 3
2 4 . v n y /7
l
6.o l.lg
8 832