• Ei tuloksia

Puu-ukkojen näpertelijästä alttariveistosten tekijäksi · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Puu-ukkojen näpertelijästä alttariveistosten tekijäksi · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Puu-ukkojen näpertelijästä

alttariveistosten tekijäksi

KR U S IFIK SI

Vihdin kirkon alttarilla.

Tästä aiheesta on useita eri versioita m onissa kirkoissa.

Papin katse siirtyy Kristukseen, Jumalan uhri-karitsaan;

taiteilijan veistämä ”kuollut Kristus”

puhuttelee väkevästi julistajalle:

”Niinkuin Mooses ylensi käärmeen pään erämaassa,

samoin pitää Ihmisen Poika ylennettä­

m än.”

”Kun Ihmisen Poika ylennetään maasta, hän vetää kaikki tykönsä.”

- Kuolemaan asti uskollinen Vapahtaja kehottaa palvelijaansa ottamaan ikeensä, alistumaan pilkkaan ja vainoon;

risti ensin, sitten kruunu ja ikuinen rauha hänen luonaan kirkkaudessa.

Lähes viisikymmentä vuotta sitten, tarkemmin sanottuna maaliskuussa 1927 syntyi Karstulan Heijostenmäel- lä pojanvesseli, aivan tavallinen ja muitten kaltainen, joka aikanaan kii­

pesi räksän- ja variksenpesät - kuten muutkin pojat - kirmasi toisten kans­

sa m aat ja mannut saaden sam at naarm ut ja kolhut kuin muutkin po­

jat, polski kesälämpöisillä mieluk- kaasti lam m essa tai joenpoukamas- sa, kävi särkiä ja ahvenia mato-on- gella narrailem assa - aivan kuten kaikki toisetkin pojat.

- Mutta oli eroakin: poika oli syn- tymälahjanaan saanut viehtymyksen kaikkeen kauniiseen sekä hyvän muo­

totajun: jo ensimmäisellä luokalla Koivuharjun koulussa Uunon töitä - piirroksia, värein somistettuja - oli mallina toisilla oppilailla kovin usein.

Samoin myöhemmin muillakin luokil­

la. Ahkera lukumies hänestä myöskin tuli: läksyt oli osattava. Varsinkin sen jälkeen, kun muutettiin Karstulan Rantakylään, josta isä, Eino Poiko- nen, osti myllyn alkaakseen viljan jauhatuksen kyläläisille, Uuno-pojan lukuharrastus yhä vain lisääntyi. Isä muistelee, että luettiin sellaisetkin läksyt, mitkä eivät ulkoläksyjä olleet, aivan samalla tavalla kun muutkin:

ääneen kiikkutuolin keinahdellessa.

Kun läksy osattiin, pantiin kirja ja usein silmätkin kiinni ja läksy kerrat­

tiin alusta loppuun - ääneen ja sana­

tarkasti. Ja seuraavana päivänä se osattiin koulussa.

Kolme vuotta Uuno kävi koulua Koivuharjussa ja samoin kolme Ran­

takylässä. Uunon opettajalla Impi Lehtosella oli tapana antaa parhaim ­ malle oppilaalle neljännen luokan (^kuudes kouluvuosi) kevätjuhlassa palkinto - raam attu. Joskus palkinto oli jouduttu arpomaankin, kun oli kaksi samanveroista tavoittelijaa.

Uunon päästessä neljänneltä luokalta ei opettajalla ollut vaikeutta päättää, kenelle palkintokirja annetaan. Sen itseoikeutettu saaja oli - Uuno Poiko- nen.Sivumennen sanoen nämä raam atut oli saatu metsäkaupan "kylkiäisinä"

Kymi-yhtiöltä. Opettaja Impi Lehto­

nen oli tinkinyt kaupantekotilaisuu- dessa nimikirjoituksestaan niin pal­

jon lisää, että sai monien vuosien ai­

kana jakaa palkintoraamatut oppi­

lailleen.

Lukuinnostus tuli näin palkituksi paitsi hyvän todistuksen myös palkin- tokirjan muodossa. Tästä kirjasta tuli saajalleen arvostettu ja pyhä elä­

mänohje. Poika myös luki raam attu- aan. Mutta luki hän muutakin: isän kertoman mukaan mm. Pikku Jätti­

läisen kahteen kertaan poikavuosina.

” P u u - u k k o j e n j a

- a k k o j e n ” n ä p e r t e l i j ä k s i Koulussa olivat ilmenneet jo tai­

teelliset lahjat, kuten edellä mainit­

tiin: Uunolla oli aina 10 piirustukses­

sa. Joka Poika-lehden vihjeen m u­

kaan alkoi Uunon nykyinen harrastus 14-15 vuoden iässä. Puunveisto. työ­

kaluina puukko ja taltat, alkoi vas­

tustam attomasti vetää puoleensa.

"Ukkoja ja akkoja” , suutaria ja sep­

pää. karhua ja hirveä alkoi syntyä.

Muistona näistä nuoruudentöistä on kotona Rantakylässä ruohoa syövä hevonen, joka huiskuhäntineen on niin elävä, että aikoinaan eräs hevos- kauppias ostettuaan hevosen olisi vie­

nyt myöskin veistoksen "hintaa kiel­

täm ättä” . Mutta koska omistaja ei ollut juuri sillä haavaa paikalla, jäi täm ä humma kotiin.

Varsinaisesti Uuno Poikonen on it­

seoppinut taitelija. Kipsitöiden tekoa hän opiskeli jonkin aikaa kuvanveis­

täjä Sulo Mäkelän luona Kotkassa.

4

(2)

kansalaisopistossa. Lisäksi hän on saanut vaikutteita saarijärveläiseltä kuvanveistäjältä Hannes Autereelta ja helsinkiläiseltä professorilta Jo ­ hannes Haapasalolta.

N u o r i s o n o h j a a j a — t a i d e h a r r a s t e l i j a ( ? )

"Taide on minulla vain harrastee­

na. jota teen vapaa-aikoinani. Varsi­

nainen leipätyöni on nuorisonohjaajan ammatti." kertoo Uuno Poikonen.

"En ole koskaan hakenut mitään apurahaa tai stipendiä” , hän jatkaa.

"Naimisiin menin pohjoiskarjalaisen kolleegani. Oili Pennasen kanssa.

Meille syntyi vuosien mittaan kolme tytärtä, joista nuorinkin jo käy luki­

ota. aikuisia ovat siis jo kaikki. Nuo­

rena miehenä kävin Karkun ev. Kan­

sanopiston ja Helsingin Ev. Kansan­

korkeakoulun kurssit. Nuorisonohjaa­

jaksi valmistuin Järvenpään Seura­

kuntaopistosta.

Työssä olemme vaimoni kanssa ol­

leet Pohjois-Karjalassa. Etelä-Suo­

nien seurakunnissa, joista nykyisessä toimipaikassa. Vihdissä, pisimpään.

Kotipitäjähän” täm ä jo on. Kuiten­

kin sinne Karstulan Rantakylälle, lapsuuden maisemiin, mieli aina ha­

laa. sinne vanhan myllyn seutuville.

Mylly on aikoja sitten purettu pois, mutta joen solinaa, lintujen laulua ja vanhojen koivujen kuisketta kuule­

maan. luonnon rauhaa ihastelemaan, sinne lomillani tulen, jos vain on mahdollisuus. Siellä aion joskus elä­

kepäiviäni viettää, jos minulle sellai­

nen aika suodaan.

- Kyllä tämä taiteellisuus voi olla suvussamme "verenperintöä” , sillä äskettäin on eräs serkkuni, Erkki Poikonen, esiintynyt televisiossa

näyttelijänä. Nummisuutarien Esko­

na. Toinen serkkuni. Hilkka Ala-Kur- hila o.s. Poikonen. on saanut kuului­

suutta taidemaalarina. Niin että kai minäkin olen "tullut sukuuni” , my- häilee tait. Uuno Poikonen.

T a ite ilija P o ik o n e n

Pienet puuveistokset toivat jo sota- aikana Uuno Poikoselle Keski-Suo­

men "puhdet.vömestaruuden” . En­

simmäinen julkisuuteen joutunut työ oli Karstulan srk:n pappilan toimi- tuskappelin krusifiksi, jonka tilasi sil­

loinen kirkkoherra Toivo Hytönen.

Pohjois-Karjalassa ollessaan taiteili­

ja veisti Nurmeksen ev. Kansanopis­

toon myöskin ristiinnaulitunkuvan. ja pian sen jälkeen samanlaisen piispa Eino Sormuselle ja Kuopion tuomi­

okapitulin istuntosaliin. Piispan suo­

situksesta tilattiin taiteilijalta työt pi­

an täm än jälkeen Vuokin ja Kivilah- den rajaseutukirkkoihin. Ne olivat myöskin suurikokoisia krusifikseja.

Tie kirkkotaiteilijaksi oli alkanut - krusifiksien veistäjänä. Uskonnolli­

sesti hyvin puhuttelevaksi mainitaan Ähtärin seurakuntatalon ristiinnauli- tunkuvaa. jonka taiteilija on myöskin joku vuosi sitten veistänyt.

SUURIKOKOISIA R ELIEFEJÄ on tait. Poikonen veistänyt jo useita.

Niistä mainittakoon Nummelan kir­

kon alttarireliefi "Tulkaa minun ty­

köni kaikki” , Huittisten Lauttakylän rukoushuoneen reliefi "Tuhlaajapojan paluu” , Kortepohjan seurakuntakes­

kuksen alttarireliefi "Ylösnousemus”

sekä nyt viimeisin Karstulan seura­

kuntatalon eteisaulaan sijoitettu veis­

tos "M aan siunaus” .

Kotimaa-lehti kirjoitti runsas kaksi

YLÖ S N O U S E M U S . Jyväskylän Korte- pohjan a lttariveisto ksella on korkeutta lähes 3 m etriä. Sen m ateriaalina on ko­

tim ainen m änty. Tyyli on p elkistetty.

vuotta sitten tait. Poikosen tekemästä Nummelan kirkon alttarireliefista:

"Veistäjän käsissä puukin julistaa.

Uskonnollisten puuveistosten teko on myös eräs julistuksen muoto. Veis­

tokseen on kuvattu viisi hahmoa:

Kristus, vanha nainen, työikäinen mies. nuori tyttö ja lapsi. Veistoksel­

laan taiteilija on halunnut ilmaista si­

tä, että Kristus kuuluu kaikille ikä­

polville ja että Hän kutsuu aivan

Sunnuntaina 28.3.-76 luovu­

te ttiin Karstulan S eu rakun ta­

talo lle K:n Lions Clubin lahjana tait.

Poikosen veistä­

mä reliefi M aan siunaus.

(Tarkem m in tekstissä)

5

(3)

T U H LA A JA P O JA N PALUU. Lauttakylän rukoushuoneen luonnollista kokoa o le­

va reliefi on v e istetty kanadalaiseen O regon-m äntyyn.

kaikkia luokseen. Veistos on lämmin ja kaunis. Sitä katsoessa uskoo lausu­

maan. että veistoksen saannin jäl­

keen kirkosta on tullut paikka, jonne ikävöi.”

TUHLAAJAPOJAN PALUU on suurtyö, joka on vaatinut tekijältään ahertelua kuukausien ajan. Eräs ete­

läsuomalainen lehti kirjoitti veistok­

sen esittelyn yhteydessä: "Taiteilija on onnistunut työssään erinomaisesti kuvaam aan m aailman kolhut koke­

neen. rääkätyn tuhlaajapojan kurjuu­

den ja hänen katumuksensa ehdotto­

muuden. Isähahmo kertoo lempey­

destä. ymm ärtäväisyydestä ja an­

teeksiannosta.” Teos on veistetty ore- gonmäntyyn. Se on aika suurikokoi-

O M AKUVA. Tum m aksi patinoitua puuta.

N äköisyyden tavo ittam in en vaatii k eh it­

tyn yttä m uodontajua.

non aiheesta, jota taiteilija on aikai­

semmin käyttänyt kolme neljä ker­

taa. pienempiin töihin. Mainittu reliefi on Huittisten Lauttakylän ev-yhdis- tyksen rukoushuoneessa, paljastettu pari vuotta sitten. - Lauttakylä-lehti kirjoitti tästä teoksesta 16.10-74 seu­

raavasti: ” Uuno Poikosen "Tuhlaaja­

pojan paluu” on kokonaisuudessaan hienosti toteutettu kristillisen taiteen teos. Ilman sanojakin se on ilmeik- kyydessään syventyvälle katsojalle vaikuttava, hiljentävä ja tehokas ju­

listus. Se on kaikkea sitä, mitä saarna on parhaimmillaan.

YLÖSNOUSE M US-veistos on voi­

makkaasti tyylitelty, mutta silti lähes luonnonmukaisuuden säilyttänyt työ Kortepohjan kirkossa Jyväskylässä.

Alunperin työstä piti syntyä abstrakti teos. mutta viivasommitelmista tai­

teilija lopuksi hahmotteli Kristuksen,

"enem m än puhuttelevan” . sillä täy­

sin abstrakti veistos olisi monesta seurakuntalaisesta varmasti tuntunut vieraalta ja kaukaiselta, vaikeatajui­

selta. Yleensäkin Uuno Poikonen on sitä mieltä, että työn on oltava julis­

tava. muuten se on kuin latinankieli­

nen saarna, hyvä ja hyvin saarnattu, mutta kuulijat eivät saa mitään m u­

kaansa. Reliefi on suomalaista m än­

tyä, tehty 72 eri soirosta halkeilun ja väänt.vilemisien estämiseksi. Koko on 2.7x1.5 m, paljastettu täm än vuoden tammikuussa.

M a a n s i u n a u s

Karstulan seurakuntatalon reliefin syntyvaiheista kertoo tait. Poikonen:

"Keväällä -75 Karstulan Lions Club otti yhteyttä Keskisuomalaisessa ol­

leen artikkelin johdosta pyytäen luon­

nosta. jonka heille lähetinkin. Koska Karstula on maatalouspitäjä, ajatte- lin. että täm ä pitäisi tulla veistokses­

sa jotenkin esiin. Kuuluisa Saarijär­

ven Paavo-runo antoi virikkeitä, sillä ovathan kotipitäjäni ja Saarijärvi naapureita ja elämä molemmissa hy­

vin samantyyppistä. Myöskin se seik­

ka. että kuvaan mielelläni Kristuksen arkisen työn keskelle, vaikutti siihen, että valitsin juuri sen aiheen, mikä siellä on. Veistoksen vasemmalla lai­

dalla on uudisraivaus (perkas, hoiti ahkerasti m aataan), sitten kylvöru- kous (mutta Jum alalta kasvun toi­

voi), ja oikealla laidalla sadonkorjuu (joka kultaviljan korjaajalle säästi).

Täm än kovan, arkisen työn ylle levit­

tää Kristus siunaavat kätensä. Py­

hässä kirjassa puhutaan kylvämises­

tä ja leikkaamisesta myös uskonnolli­

sessa merkityksessä, joten veistok­

sella on myös symbolinen merkitys.

Veistos on punapyökkiä, kovuusas- teeltaan suurinpiirtein tam m en kal­

taista. Se on Karstulan Lions Klu­

bin lahja seurakuntatalolle."

Taiteilija Uuno Poikonen kertoo li­

säksi. että hänen veistoksiaan on jo hyvän joukon yli kaksikymmentä eri kirkoissa, rukoushuoneissa, seura­

kuntataloissa ja kappeleissa. Kirkois­

ta, joiden alttaripöydällä on valmis­

tamani pienoiskrusifiksi, tulkoon mainituksi Nousiainen, Keski-Pori,

Kullaa. Rautavaara, Vihti. Koski Tl.

ja Vampula, jossa saarnastuolin ole­

vien evankelistojen lisäksi on Pieta­

ria ja Paavalia esittävät kuvapat­

saat. yhteensä siis kuusi veistosta.

Parhaillaan on työn alla Helsingin Vanhan kirkon seurakuntaan tilattu metrin korkuinen krusifiksi ja J ä r ­ venpään Seurakuntaopiston kappeliin tuleva apostolinkuva. "Viime aikoina tilaustyöt ovat vieneet kaiken aika­

ni". jatkaa tait. Poikonen vielä, "en­

kä ole muutamiin vuosiin voinut osal­

listua yhteisiin näyttelyihin. Aiemmin osallistuin mm. Joensuun Taideseu­

ran juhlanäyttelyyn. Satakunnan tai­

teen näyttelyyn ja Uudenmaan tai­

teen näyttelyyn Hyvinkäällä. Oman pienoisveistosten näyttelyn pidin Kuopiossa 20 vuotta sitten. Puun ohella olen joskus käyttänyt kipsiä, mutta sen elottomuus ei minua ensin­

kään miellytä. Olen ollut jokseenkin uskollinen poikavuosieni raaka-ai- neelle. Juuri kirkkotaiteen m ateriaa­

liksi lämmin orgaaninen puu sopii erinomaisesti. Veistostaiteemme van­

himmat tuotteet ovat juuri kirkkoihin tehtyjä puuveistoksia (Liedon madon­

n a).” lopettaa tait. Uuno Poikonen.

M.S.

Isän, Juho Savosen avaamia tako- m opajatyön jä lk iä on tu n n o llis e s ti a s te llu t Eelis Savonen. K arstulan k irk o lla sijaitseva nykyinen Savosen korjaam o on tu n n e ttu laajasti oman pitä jä n u lkop uolellakin. Ikää Eelis S avosella on 81-vuotta. Ikä ei k u i­

tenkaan paina m iehen harteita, joka päivä hänet nähdään, tu tu s s a ym pä­

ris tö s s ä k o to ise ssa korjaam ossa, jo s ta m yös kuvamme. Suuri urh ei­

lun ystävä, kova ko tis e u tu m ie s v ii­

m eistelee parhaillaan K arstulan avainta. Savonen sanoo, e ttä Kars­

tulan vaakunassa on avaimen reikä, m u tta kellään ei ole siihen avainta.

Kätevän m iehen to im e s ta on nyt s iis syntym ässä sarja avaim ia jo tk a Savonen om ista a ko tip a ik k a k u n n a l­

leen K arstulalle.

6

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Oletetaan, että kommutaattori [a, b] kommutoi alkion a kanssa.. Oletetaan, että [a, b] kommutoi alkioiden a ja

Olkoon G äärellinen ryhmä, jolla on vain yksi maksimaalinen aliryhmä.. Osoita, että G on syklinen ja sen kertaluku on jonkin

[r]

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen

Onko se kokonaisalue?.

Onko tekijärengas kokonaisalue tai kunta?. Onko ideaali

Konstruoi jatkuva kuvaus f siten, että suljetun joukon kuva kuvauksessa f ei ole suljettu.. Todista