• Ei tuloksia

Yksilöön liittyvät tekijät 177 Opiskeluun ja ympäristöön liittyvät tekijät 72

Riittävä palautuminen 74 Sosiaalinen tuki 54

Opiskeluinto 67 Apu hyvinvoinnin ongelmissa ja ongelmien ennaltaehkäisy 18

Opiskeluvalmiuksien parantaminen 36

5.4 Musiikinopiskelijoiden opiskeluintoon yhteydessä olevat tekijät

Vastaan tässä luvussa neljänteen tutkimuskysymykseen, eli mitkä tekijät ovat yhteydessä musiikinopiskelijoiden opiskeluintoon. Haastatteluaineistossa oli 103 opiskeluintoon liitty-vää mainintaa. Luokittelin näistä muodostamani pelkistetyt ilmaukset 25 alaluokkaan. Ala-luokat luokittelin seitsemään yläluokkaan, ja yläAla-luokat neljään pääluokkaan. Lopuksi muo-dostin kaksi yhdistävää luokkaa, jotka olivat sisäinen motivaatio (luku 5.4.1) ja opiskeluym-päristön merkitys (luku 5.4.2). Sisällönanalyysin avulla saamani tulokset olen koonnut tau-lukkoon 7. Luvun 5.4 lopussa on taulukkomuodossa yhteenveto tässä luvussa käsitellyistä tuloksista (taulukko 8).

TAULUKKO 7. Musiikinopiskelijoiden opiskeluintoon yhteydessä olevat tekijät (alkuperäisten ilmausten lukumäärä)

Yläluokka Pääluokka Yhdistävä luokka

Nauttiminen musiikista 37

Musiikin merkityksellisyys

61 Sisäinen motivaatio

110 Musiikin suuri merkitys

elämässä 14

Intohimo musiikkiin 10

Edistymisen kokeminen 26 Yhdessä musisoiminen 23 Hyvät opettajat 9

Opiskeluympäristön merkitys 17 Musiikin opettaminen toisille

on mielenkiintoista 8

5.4.1 Sisäinen motivaatio

Motivaation voi jakaa sisäiseen ja ulkoiseen sen mukaan, motivoiko henkilöä toiminta itses-sään vai jokin siihen liittyvä ulkoinen palkkio tai paine. Sisäistä motivaatiota voi kuvata ihmisten sisäiseksi taipumukseksi etsiä haasteita, toteuttaa ja kehittää kykyjään ja oppia. Si-säisesti motivoitunut toiminta on itsestä lähtöisin. Ympäristö, joka tukee ihmisten psykolo-gisia perustarpeita, eli tarpeita autonomiaan, kyvykkyyteen ja yhteyden kokemiseen toisiin ihmisiin, lisää sisäisen motivaation kokemista. Sisäiselle motivaatiolle tärkeiden perustar-peiden tyydyttäminen johtaa myös parempaan suoriutumiseen ja hyvinvointiin. (Deci &

Ryan 2000; Ryan & Deci 2000.)

Sisäinen motivaatio oli suurin opiskeluintoon liittyvä yhdistävä luokka. Myös aikaisemmin (Hirvonen 2003; Maijala 2003) on havaittu musiikinopiskelijoiden soittamisen perustuvan sisäiseen motivaatioon. Musiikki ja harjoiteltavat teokset itsessään koetaan niin kiinnosta-vina, että ne ylläpitävät aktiivista harjoittelua (Hirvonen 2003; Maijala 2003). Sisäinen mo-tivaatio -yhdistävään luokkaan kuului kolme pääluokkaa: musiikin merkityksellisyys, edis-tymisen kokeminen ja yhdessä musisoiminen.

Musiikin merkityksellisyys

Musiikin merkityksellisyys -pääluokkaan liittyi 61 mainintaa haastatteluaineistossa. Tämä pääluokka jakaantui kolmeen yläluokkaan, joita olivat nauttiminen musiikista, musiikin suuri merkitys elämässä ja intohimo musiikkiin. Musiikinopiskelijat vaikuttavatkin olevan sisäisesti motivoituneita opiskelusta, sillä musiikin tekeminen itsessään motivoi heitä.

Nauttiminen musiikista nostettiin esille 37 kertaa. Tähän yläluokkaan kuuluvissa ala-luokissa puhuttiin eniten soittamisesta tai laulamisesta pitämisestä ja musiikin tärkeydestä, minkä lisäksi esiintyminen ja harjoitteleminen koettiin hienoina asioina. Musiikinopiske-lussa mukavaa on itse musiikki, ja musiikista ja soittamisesta saa kokemuksia, joita ei saa mistään muusta.

-Mikä musiikinopiskelussa on mukavaa?

-”No siis ite se musiikki, se on varsinkin nyt, ku saa ja tavallaan pystyyki soittamaan ja valitsemaan just sellasta musiikkia, mitä haluaa soittaa ja niin se on tietenki se kaikkein paras se tunne, mikä siitä tulee, ku vaikka kuulee sitä musiikkia ja sitte pääsee soittamaan sitä ja sit sen tuntee tavallaan myös nii, et se tulee silleen pääsee sen mu-siikin sisälle sillain, niin onhan se ihan sellanen kokemus mitä ei, emmä mistään muusta oikeestaan sellasia kokemuksia ees saa.” (H5)

Musiikin suuri merkitys elämässä -yläluokkaan kuuluvissa alaluokissa puhuttiin siitä, että musiikkiopinnot ovat tärkeä osa elämää ja identiteettiä. Opiskelijat kuvasivat, että iso osa elämästä vietäisiin pois, jos ei enää pystyisi soittamaan tai laulamaan. Maijalan (2003) tut-kimuksessa muusikoilla oli hyvin fyysinen suhde soittimeensa, jota he kuvasivat käden tai minän jatkeena. Myös tässä tutkielmassa haastatellut opiskelijat kuvailivat sitä, jos eivät voisi enää soittaa siten, että osa itsestä kuolisi, raaja menisi tai tuntuisi pahalta, ettei saisi enää soittimen läheisyydestä tulevaa fyysistä tunnetta. Opiskelijat kertoivat musiikkiopinto-jen merkityksen olevan opiskelijoille jopa liiankin suuri ja opiskelijoiden hahmottavan myös itsensä ja identiteettinsä opiskeluiden kautta. Musiikkiopinnot ovat joillekin opiskelijoista koko elämä tai elämän tärkein asia. Musiikkiopintojen suuri merkitys opiskelijoille näkyy esimerkiksi siten, että niille haluaa antaa omaa aikaa.

”Sille haluu antaa sitten tosi paljon omaa aikaa ja että se on tosi tärkeetä siis silleen, että ei lähe kavereitten kaa vaikka kaljalle, vaikka tosi hyvät kaverit kysys, koska pitää vaikka harjotella keikkaa konserttia varten.” (H7)

Intohimo musiikkiin -yläluokkaan kuuluvat alaluokat liittyivät siihen, että saa tehdä sitä, mitä haluaa ja musiikki on intohimo. Haastateltavat kertoivat, että se, että kokee saavansa tehdä sitä, mitä haluaakin, johtaa myös korkeaan työntekomoraaliin. Vähäistä vapaa-aikaa ei koeta ongelmallisena, sillä aika kuluu niihin asioihin, joihin sitä haluaakin käyttää. Mu-siikin ja oman soittimen kerrottiin olevan muMu-siikinopiskelijoille intohimo ja soittamiseen ja esiintymiseen voi liittyä esimerkiksi viharakkaussuhde.

Edistymisen kokeminen

Lähes kaikkien haastateltavien mielestä musiikinopiskelussa mukavinta on soittaminen ja siinä kehittyminen. Toinen sisäisen motivaation yhdistävään luokkaan kuuluvista pää-luokista olikin edistymisen kokeminen, johon liittyi aineistossa 26 alkuperäistä ilmausta.

Tämä pääluokka on samalla myös yläluokka, johon kuuluvissa alaluokissa puhuttiin omasta kehityksestä sekä itsensä haastamisesta, ylittämisestä ja onnistumisen kokemuksista. Lisäksi opiskelijoiden kerrottiin olevan ahkeria ja harjoittelevan paljon. Uuden oppiminen, hienot kappaleet ja kasvaminen sekä ihmisenä että muusikkona nostettiin esille hienoina ja moti-voivina asioina. Musiikinopiskelijoilla vaikuttaa haastatteluiden perusteella olevan paljon halua oppia ja kehittyä. Se, että musiikkiopinnoissa saa kehittää itseään, auttaa jaksamaan opiskelun huonojakin puolia.

-Mikä musiikinopiskelussa on mukavaa?

-”Semmonen itsekkyys siinä mielessä, että se on musta paljon semmosta itsensä kehit-tämistä ja omien rajojen ylitkehit-tämistä ja sellasta, että se ehkä siinä saa sitten jaksamaan niitä huonojakin asioita just se, että sitten kokee ite, että kylläpäs ylitin itseni tässä asiassa.” (H4)

Yhdessä musisoiminen

Sisäisen motivaation yhdistävään luokkaan kuuluva kolmas pääluokka oli yhdessä musisoi-minen, joka mainittiin 23 kertaa haastatteluaineistossa. Edellisen pääluokan tavoin myös yh-dessä musisoiminen on sekä pääluokka että yläluokka. Tähän yläluokkaan kuuluvissa ala-luokissa kerrottiin, että yhteismusisointi kavereiden kanssa, produktiot, muut muusikot, yh-dessä oppiminen ja innostava ilmapiiri ovat mukavia, motivoivia, opettavaisia ja innostavia asioita opiskelussa. Yhteismusisointi kavereiden kanssa mainittiin kahdeksan kertaa, ja se kuvattiin esimerkiksi lahjana ja todella arvokkaana asiana. Eräs haastateltava esimerkiksi totesi, että ”kiinnostaa kyllä tosi paljon soittaa toisten kaa, et se on jotenkin tosi rikasta ar-vokasta” (H7). Yhteismusisoinnin koetaan parantavan itseluottamusta, olevan hauskaa ja kuulostavan todella hyvältä. Yhdessä musisoidessa ja opiskellessa on mahdollista tyydyttää sisäiselle motivaatiolle ja hyvinvoinnille tärkeää perustarvetta kokea yhteyttä toisiin ihmisiin (Ryan & Deci 2000).

5.4.2 Opiskeluympäristön merkitys

Toinen opiskeluintoon liittyvä yhdistävä luokka oli opiskeluympäristön merkitys. Se on sa-malla myös pääluokka, johon kuului kaksi yläluokkaa: hyvät opettajat ja musiikin opettami-nen toisille on mielenkiintoista.

Hyvät opettajat -yläluokkaan sisältyvissä alaluokissa kerrottiin mahtavista opettajista ja siitä, että yksilöopetus on hienoa. Opiskelijoiden mielestä on siistiä ja mahtavaa, että on hy-viä opettajia, ja opiskelijat kokevat opettajien motivoivan paljon ja olevan tärkeitä opiske-lussa.

”Jotkut opettajat pystyy semmosella positiivisella energialla ja myönteisyydellä ja ilolla ohjaamaan sitä energiaa sit oikeeseen suuntaan, niin se on aika hieno taito sitten miun mielestä opettajalla.” (H7)

Musiikin opettaminen toisille on mielenkiintoista on sekä yläluokka että alaluokka. Opet-taminen koettiin mielenkiintoisena, ja siinä on hienoa esimerkiksi se, että saa keskittyä it-sensä sijaan toiseen ihmiseen, opettaessa kehittyy pitkäaikainen ihmissuhde ja opettamiseen liittyy ”itsemääräämisoikeus”.

TAULUKKO 8. Yhteenveto musiikinopiskelijoiden opiskeluintoon yhteydessä olevista