• Ei tuloksia

5. HAURAS MASKULIINISUUS

5.3 Ammatillinen maine ja meriitit maskuliinisuuden validoijana

5.3.2. Kunniaton mies: uhka maineen menetyksestä murhan motiivina

82

meriittejä resurssiensa mukaan. Jaksossa miestä kuvataankin paljon ns. ”fyysisen pääoman”

kautta, mutta silti kunnianhimoisena:

Asiantuntija: “Paul Ridel had been a tremendous football star. He had set all sorts of records, so he was a real physical marvel.” Kertoja: “But Paul is not your typical muscle head, in fact, he dreams of owning his own fitness club empire.”

Married to the Mob. Kuvaillaan urheilullisen miehen fyysisiä saavutuksia ja unelmia perustaa oma fitnessyritys (jonka mies jakson aikana perustaakin)

Lainauksessa mieheen “tähteys” määrittyy fyysisyyden ja urheilun kautta, ja kertoja luo eroa fyysisten saavutusten ja ammatillisen kunnianhimon välille. Maskuliinisuutta rakennetaan fyysisen olemuksen ja voiman avulla, mutta lainaus antaa ymmärtää olevan epätyypillistä, että ammatillinen menestys yhdistyisi fyysisiin meriitteihin; Paul ei ole tyypillinen lihaskimppu [muscle head: kirjaimellisesti lihasta aivojen tilalla], vaan häneltä löytyy myös ammatillista kunnianhimoa. Vain harva mies edustaakin Connellin teoriaan pohjaten maskuliinisuuden hegemonian ylintä mahdollista muotoa, jossa mies olisi kykeneväinen kulminoimaan kaikki ideaalit maskuliinisuuden ominaisuudet.

83

demonstrated for other men’s approval. It is other men who evaluate the performance. [...] Think of how men boast to one another of their accomplishments [...] and how we constantly parade the markers of manhood – wealth, power, status, sexy women – in front of other men, desperate for their approval.”

(Kimmel 2004, 186)

Kimmel korostaa muiden miesten valtaa hyväksyä ja validoida; nainen on Kimmelin mukaan miesten silmissä niin alhaalla sosiaalisilla tikkailla, ettei nainen pysty määrittelemään maskuliinisuutta. Vain toisen miehen hyväksynnällä on väliä. Edellisessä luvussa käsittelin naista maskuliinisuuden validoijana, mutta huomionarvoista on, että mies tarvitsee naisen validaatiota koska se on ensisijaista hegemonista maskuliinisuutta tavoiteltaessa; karkeasti sanottuna muiden miesten arvostusta tavoiteltaessa.

Jaksossa The Doctor Will See You Now miehen pelko maineen menettämisestä näyttelee olennaista osaa tarinankulussa. Tulkitsen, että jaksossa korostuu maskuliinisuuden hauraus näyttäytyy kokonaisvaltaisena validoinnin tarpeena; edellisessä luvussa esitin, kuinka seuralaispalveluista riippuvainen Dirk tarvitsee naisen halun validointia maskuliinisuudelleen.

Tarve saada ihailua ja olla haluttu vaarantaa tarinassa kuitenkin toisen, maskuliiniselle identiteetille tärkeän pilarin; uran ja maineen.

Kertoja: “If word of his extramarital activity were to get out in prim and proper Wellesley, he could lose everything he’s worked his whole life to build.”

The Doctor Will See You Now

Miehen tarve maskuliiniselle validaatiolle johtaa siis eräänlaiseen kujanjuoksuun, jossa yhtäältä mies saa tarvitsemaansa seksuaalista tyydytystä ja ihailua, mutta toisaalta kokee olevansa vaarassa menettää rakentamansa maineen. Jaksossa korostetaan etenkin asuinyhteisön ja työympäristön antamaa arvostusta ja pariskunnan statusta yhteisössä. Ristiriita maineen ylläpidon ja seksuaalisen validaation tarpeen välillä ilmenee tarinassa kuvauksena miehen kaksoiselämästä: mies kehittää seuralaispalvelujen käyttöä varten alter egon, Thomas Youngin:

Kertoja: “To protect his status as a pillar of the community, he creates an alias, Thomas Young. […] If Mable were to find out the truth, he could lose his family, his reputation and everything he’s worked his whole life for [...] He was worried that these two lives he was leading, the life of Dirk Greineder and the life of Thomas Young were going to crash.”

The Doctor Will See You Now

84

Näin ollen mies ikäänkuin rakentaa omat identiteettinsä kummallekin validaationtarpeelleen;

omalla nimellään hän rakentaa kunniakasta lääkärinuraa ja toimii ”yhteisön pilarikivenä”, toisen nimen turvin hän pystyy tyydyttämään seksuaalisia tarpeitaan seuralaispalvelujen kautta.

Vaimon pettäminen seuralaisten kanssa sotii arvostetussa ammatissa toimivan miehen imagoa vastaan, ja yksi jakson narratiivin punainen lanka onkin kulissien ylläpito (ks. luku maskuliinisuus suhteessa toisiin miehiin). Dirkin tilanteen ongelmalliseksi tekee sekä pettäminen, maksettu seura että salaidentiteetin varaan rakennettu valheiden verkko. Maineen varjelu esitetäänkin lopulta Dirkin motiivina murhata vaimonsa, ja muihin jaksoihin verrattuna Dirk näkeekin poikkeuksellisen paljon vaivaa murhan salaamiseksi (ks. jakson kuvaus).

Asiantuntija:”Mable was suspicious that there was something going on Dirks life, she tought that he could be having an affair. Dirk was very terrified that his reputation could suffer. The way for him to keep control of his life and his situation was to kill Mable.”

The Doctor Will See You Now

Lainaus kuvaa, kuinka Dirk on kauhuissaan maineensa puolesta, ja näkee ainoana keinona säilyttää kontrolli tilanteesta vaimonsa murhaamisen. Näin ollen murha ja sen motiivi suhteutuvat ensimmäisessä analyysiluvussa käsiteltyyn oman elämän kontrollointiin ja maskuliinisen kontrollin paradoksaalisuuteen, jossa kontrollin ylläpidon varjolla voidaan jopa murhata toinen ihminen. Myös jaksossa Sex, Secrets and Sergeants osittaiseksi motiiviksi ilmenee miehen pelko maineen menetyksestä:

Bill oli epäonnistunut sotilasteisteissään, ja sen jälkeen huijannut tulevissa testeissä maksamalla etukäteen. Hän myös auttoi muita tekemään saman ympäri Amerikkaa.

Kathy oli tiennyt Billin laajasta huijausringistä, ja uhannut käyttää sitä Billiä vastaan avioeroa haettaessa. Billin ja jopa satojen muiden ura oli vaarassa.

Sex, Secrets and Sergeants

Billin tapauksessa pelko ulottui koskemaan myös kollegoiden (muiden miesten) mainetta:

kyseessä kuvataan olleen eräänlaisen hyväveli-verkoston, eli maskuliinisesti määrittyneen korruption muodon. Näin ollen mies ikäänkuin pyrki suojelemaan kokonaisen ammattikunnan mainetta ja kunniaa, ja naisen henki asettui tässä suhteessa toissijaiseksi. Tulkitsen kyseessä olevan myös maskuliinisen solidaarisuuden ylläpidon ja suojelemisen; maskuliinisuuden solidaarisuuteen ja veljeyteen perustuva rintama asettuu näïn kansantajuista moraalia vastaan.

85 5.3.3 Yhteenveto

Olen tässä luvussa esittänyt, kuinka sarja representoi maskuliinisuutta ammatillisen kunnian, osaamisen ja meriittien valossa. Jaksot käyttävät laajasti ns. sankariretoriikkaa, jossa miehen saavutuksista ja urasta puhutaan erilaisten superlatiivien kautta. Näiden superlatiivien valossa tulkitsen edelleen sitä, kuinka maineen menetyksen uhka määrittää maskuliinisuutta. Kun mieheyttä rakennetaan pitkälti kunnian ja meriittien nojaan, niiden menetys/ uhka menetyksestä esiintuo hauraan maskuliinisuuden representaation. Tulkitsen, että mitä urakeskeisempi mies on, sitä suurempi kolaus maineen tahriintuminen on maskuliinisuudelle.

Maskuliinisuuden kriisin teorian varjolla työn maskuliinisuutta validoiva arvo näyttäytyy etenkin työn arvostuksen puuteen ja työelämän mullistusten kontekstissa. Aineisstossa tällaisia aspekteja ei suoranaisesti ole todennettavissa, vaan työn arvottava vaikutus kytkeytyy hyvin perinteisiin, maskuliinisiin ammattikuviin. Toisaalta pelko arvostuksen puutteesta henkilökohtaisella tasolla, maineen menetyksen kautta, arvottuu aineistossa moraalia tärkeämmäksi, kun kaksi miehestä päätyy murhaamaan vaimonsa suojellakseen omaa ja/ tai muiden miesten mainetta