3. PUOLUESAMASTUMINEN, LUOKKASAMASTUMINEN JA POLIITTISET JAKOLINJAT
3.4 Jakolinjojen muutokset ja uudet jakolinjat
1970–80 -‐luvuilla, jolloin silloinen populistipuolue, Suomen Maaseudun Puolue (SMP), keräsi suurimmat kannatuslukunsa. Keskustan vahvaa asemaa Suomen puoluekentällä voidaan pitää harvinaisena, sillä pitkälti maaseudun asioita ajamaan keskittyneen puolueen menestyminen 2000-‐luvun jälkiteollisessa yhteiskunnassa on jokseenkin poikkeava ilmiö. (Karvonen 2014, 19.) Keskustan menetystä voidaan selittää esimerkiksi sillä, että se on onnistunut profiloimaan itsensä maakuntien yleispuolueeksi lähes kaikkialla Etelä-‐Suomen ulkopuolella. Keskustan asema haja-‐asutusalueiden suosituimpana puolueena on horjunut tähän mennessä ainoastaan vuoden 2011 eduskuntavaaleissa perussuomalaisten myötä. (Kestilä-‐Kekkonen & Westinen 2015, 6.)
3.4 Jakolinjojen muutokset ja uudet jakolinjat
Lipset ja Rokkan olivat sitä mieltä 1960-‐luvulla, että yhteiskunnalliset jakolinjat eivät eronneet keskeisesti jo 1920-‐luvulla yhteiskunnissa esiintyvistä jakolinjoista. Tämä jakolinjojen jähmettyneisyys, pysyvyys ja samanaikaisesti valtansa vakiinnuttaneet suuret puolueet sopivat hyvin myös suomalaiseen yhteiskuntaan 1960-‐ ja 1970-‐luvuilla.
Myöhemmin kuitenkin käsitys poliittisten jakolinjojen jäätymisestä on kumoutunut, koska jälkiteollisen yhteiskunnan uudenlaisten intressien myötä puolueet eivät kykene sopeutumaan riittävän hyvin vanhoihin jakolinjoihin. Perinteisten jakolinjojen vaikutus äänestyspäätökseen on vähentynyt. Lisäksi koko puoluekentän on nähty teollistuneissa yhteiskunnissa pirstoutuneen viimeisten vuosikymmenten aikana ja vanhat, jo pitkään asemansa säilyttäneet, puolueet ovat kohdanneet uudenlaisia ehtoja sekä vaatimuksia toiminnalleen. (Ks. esim. Mair 2001, 29; Gallagher et al. 2006, 272–275.)
David Arter on havainnut Pohjoismaisissa puoluejärjestelmissä muutoksia 1970-‐luvulta eteenpäin. Arter on teoksessaan Scandinavian politics today (2008) kategorisoinut 1970-‐luvun ja sen jälkeisen pohjoismaisen puoluekentän uudet puolueet neljään eri kategoriaan seuraavasti: ekososialistiset puolueet, radikaalioikeistopuolueet, vihreät puolueet ja uudet kristilliset puolueet. Nämä ikään kuin kokonaan uudet puolueet ovat osaltaan laajentaneet pohjoismaisia puoluekenttiä ja korostaneet jakolinjoja sekä vieneet niitä korostetummin eri suuntiin. Arter huomauttaa, että pohjoismaiset puoluejärjestelmät ovat muuttuneet enemmän rakenteiltaan kuin kooltaan. Hän
korostaa monen muun tutkijan tapaan, että uusia puolueita on lähes mahdotonta yrittää sijoittaa vanhoille ja perinteisesti luokkaeroihin perustuville poliittisille jakolinjoille, kuten vasemmisto–oikeisto-‐ulottuvuudelle. Esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa on havaittu, että maahanmuutto on asiakysymyksenä noussut vähitellen 1970-‐luvulta lähtien yhä keskeisempään rooliin puolueita jakavissa asiakysymyksissä, ja jopa kokonaan uusia puolueita on noussut tämän asiakysymyksen ympärille. Yleisesti Arter on havainnut kolme pohjoismaisten puoluejärjestelmien epävakaisuudelle ominaista piirrettä. Ensinnäkin lainsäädännöllisten puolueiden lukumäärä on kasvanut, uudet puolueet ovat haavoittuvaisia ja helposti kokonaan kuolevaisiakin kuin vanhat puolueet.
(Arter 2008, 137–146.)
Puolueiden, puoluejärjestelmien ja koko yhteiskunnan rakennetason kohtaamiin muutoksiin on politiikan tutkimuksessa tavattu liittää näkemykset poliittisten jakolinjojen muutoksesta. Kuten jo tutkielman taustaa esittelevässä toisessa luvussa esitettiin, muutaman viime vuosikymmenen ajan länsimaiden politiikassa on ollut havaittavissa muutoksia yhteiskuntaa lohkovissa poliittisissa jakolinjoissa sekä asiakysymyksissä. Jakolinjojen liikehdinnästä ponnistava pitkälinjaisempi yhteiskunnallinen muutos on havaittu Suomen lisäksi monissa muissakin länsimaissa.
Esimerkiksi Paloheimo (2008) on kiinnittänyt tämän muutoksen pohjalta huomiota perinteisten työväenpuolueiden kannatuksen laskuun ja todennut että käynnissä olevassa poliittisen kentän uusjaossa sosiaalidemokraattiset puolueet ovat puolustuskannalla, sillä heidän kannatuspohjansa on siirtymässä perinteisestä työväenluokasta keskiluokkaan. Tämän lisäksi yleisesti se pohja, jolle vanhat kolme suurta puoluetta ovat Suomessakin syntyneet, näyttäisi olevan katoamassa.
Vasemmisto–oikeisto-‐ ulottuvuus on hälvenemässä, mutta myös keskusta–periferia-‐
jako on menettänyt merkitystään uusien jakolinjojen astuessa yhä näkyvämmin esiin. Se luokkajako, jota nämä kaksi suurinta ja syvintä jakolinjaa hyvin kuvastivat, on järjestäytymässä uudelleen. Keskiluokka on muuttunut heterogeenisemmäksi joukoksi ja äänestäjät liikkuvat aktiivisesti yli perinteisten luokkarajojen. (Sundberg 2001, 54–
55.)
2000-‐luvulla Kriesi ym. (2006) ovat tuoneet esille kaksi uutta jakolinjaa, jotka ovat havaittavissa lähes jokaisen länsimaalaisen yhteiskunnan poliittiselta kentältä. Nämä ns. uudet jakolinjat ovat sosioekonominen sekä sosiokulttuurinen ja niihin perustuen
Kriesi puhuukin globalisaation voittajista ja häviäjistä. Kriesin ym. nimeämät uudet ulottuvuudet eivät kuitenkaan ole täysin uusia, vaan ne ovat syntyneet aikaisempien ulottuvuuksien pohjalta. Etenkin taloudellinen ulottuvuus, joka tässä yhteydessä nimetään sosioekonomiseksi, on vain muuttanut muotoaan asettaen nyt vastakkain avoimen globaalin markkinatalouden ja itsenäisen sekä vahvan valtiontalouden.
Länsimaiset poliittiset puolueet ovat Kriesin ym. mukaan sijoitettavissa näille uusille, yksityistämisen ja globalisaation synnyttämille, jakolinjoille.
Kriesin ym. esittämät uudet jakolinjat ovat saaneet vastaväitteen W. Van der Brugin ja J.
Van Spanjen (2009) toimesta. He ovat sitä mieltä, että länsimaalaiset äänestäjät ovat kyllä asetettavissa kaksiulotteiselle poliittiselle kentälle, jonka uudet jakolinjat määrittävät, mutta poliittiset puolueet voidaan vain asettaa sosioekonomiselle ulottuvuudelle. Siinä missä äänestäjäkunnan mielipiteissä on selvästi havaittavissa kaksiulotteisia piirteitä, ovat poliittiset puolueet Van der Brugin ja Van Spanjen mukaan pyrkineet paikantamaan itsensä vain sosioekonomiselle ulottuvuudelle. Tästä seuraa, että puolueet eivät kykene vastamaan äänestäjäkunnan poliittiseen kysyntään toivotulla tavalla, mikä olisi edustuksellisessa demokratiassa suotavaa. Van der Brug ja van Spanje uskovat edelleen vahvan ja perinteisen vasemmisto–oikeisto-‐ulottuvuuden olemassaoloon länsimaiden poliittisella kentällä, vaikka äänestäjäkunnan mielipiteissä olisikin jo havaittavissa sosiokulttuurisen-‐ulottuvuuden mukanaan tuomia piirteitä.
Uudesta vasemmistosta ja uudesta oikeistolaissiivestä länsimaisissa puoluejärjestelmissä on etenkin Kriesin teorioiden pohjalta kirjoittanut Simon Bornschier. Hänen näkemyksensä mukaan kulttuurinen jakolinja muodostaa uuden ulottuvuuden vanhan vasemmisto–oikeisto-‐jakolinjan vierelle. Bornschier katsoo Kriesin tavoin, että 1960-‐luvun lopulta lähtien käynnissä ollut muutos on muovannut globalisaatiosta uhkakuvan perinteisille arvoille ja käynnistänyt osaltaan yhteiskuntaluokkien etuoikeuksien uudelleenjaon. Vaikka taloudellinen ulottuvuus ja kulttuurinen ulottuvuus lähentyisivät toisiaan, se ei Bornschierin mukaan tule poistamaan kaksiulotteisuutta länsimaiden poliittisilta kentiltä (Bornschier, 2010, 419–
421.)
Arvomuutoksen synnyttämien uusien jakolinjojen myötä on alettu keskustella myös kansalaisten ja valtion välisen suhteen muuttumisesta, erityisesti kansalaisten suhteista
edustuksellisen demokratian keskeisimpiin toimijoihin – puolueisiin ja etujärjestöihin.
Lähtökohtana tällaisessa näkemyksessä on ajatus, että kansalaiset määrittävät poliittisen kysynnän, johon tässä tapauksessa puolueiden ja etujärjestöjen on sopeuduttava tarjonnallaan. Ajattelumalli vie lähelle edustuksellisen demokratian responsiivisuuden tutkimusta, jonka avulla halutaan selvittää, kykeneekö poliittinen järjestelmä vastaamaan kansalaisten kysyntään ja kuuntelemaan kansalaisten preferenssejä. (Klingeman & Fuchs 2004, 1–23 .) Tutkimusaihe ei varsinaisesti kuuluu tämän tutkielman aihepiiriin, vaan tarkoituksena oli lähinnä tuoda esille tarve pohtia tarkemmin puolueiden ja etujärjestöjen mahdollisesti muuttunutta roolia yhteiskunnassa.
Tutkijat ovat myös pohtineet, voidaanko puhua pelkistetysti uusista ja vanhoista jakolinjoista? Poliittisia arvoja, ja sitä kautta poliittisia jakolinjoja, ei ole helppoa jakaa yksiselitteisesti uusiin ja vanhoihin. Usein oletetaan, että vanhoilla viitataan sellaisiin, jotka ovat esiintyneet menneisyydessä, ja vastaavasti uusilla viitataan sellaisiin, jotka ovat vasta äskettäin nousseet hallitseviksi. ”Vanhalla” ja ”uudella” voidaan tarkoittaa edesmenneitä ja nykyaikaisia, tai toisaalta myös perinteisiä ja moderneja. Vaikka näkökannat uudesta ja vanhasta sisältäisivätkin käsitteinä hieman erilaisia nyansseja, yhdenmukaista kuitenkin on se, että ilmaisulla halutaan viitata eräänlaiseen arvojen muutokseen yhteiskunnissa. (Halman 2007, 310.)
On myös esitetty, että uudet jakolinjat ja niille asettautuminen ovat paljon sidoksissa sukupolviin. Omassa arvomuutosta käsittelevässä tutkimuskirjallisuudessaan Ronald Inglehart korostaa, että yhteiskunnan arvoissa tapahtuvat muutokset kulkevat käsi kädessä sukupolvenvaihdoksen kanssa. Tämä tekee arvomuutoksista ja uusien jakolinjojen syntymisestä pitkäaikaisia ja asteittaisia. (Inglehart 1997, 5.) Sukupolvien käsite ja niiden väliset erot ovat keskeisessä osassa poliittisen sosialisaation tutkimuksessa, vaikkakin poliittisen sosialisaation mekanismeista on olemassa yhä edelleen useita erilaisia näkemyksiä (ks. esim. Hyman 1959, Dudley & Gitelson 2002).
Poliittisella sosialisaatiolla tarkoitetaan erilaisten arvojen, asenteiden ja toimintatapojen oppimista. (Grönlund et al. 2005, 107). Herbert Hymanin (1959) luoman poliittisen sosialisaation käsitteen mukaan sosialisaatioprosessissa tarvitaan erilaisia sosialisaatioagentteja, joita voivat olla esimerkiksi perhe, koulu, ystävät tai
media. Tällöin erityisen merkityksellistä on samaa sukupolvea olevien keskinäinen vuorovaikutus (Ljundberg 2003.) Vastaavasti poliittisen sosialisaation sukupolviteoria sisältää agenttiteoriasta poikkeavan näkemyksen, sillä sen mukaan poliittinen sosialisaatio tapahtuu ikään kuin vertikaalisesti sukupolvelta toiselle. Luokkateorioiden on ollut tapana nähdä poliittinen sosialisaatio vertikaalisesti, mikä tarkoittaa, että yhteiskuntaluokat sekä niiden arvot ja elämäntavat periytyvät sukupolvelta toiselle.
Sukupolviteoriaan kuuluu kuitenkin vielä toinenkin näkemys sosialisaationmekanismeista. Tämän toisen näkemyksen mukaan nuoruudessa, noin 17–25 vuoden iässä, koetuilla tapahtumilla on merkittävä vaikutus yksilön arvomaailmaan, asenteisiin ja elämäntapoihin. Näitä kokemuksia on tapana nimittää avainkokemuksiksi. Samankaltaisia avainkokemuksia omaaville yksilöille muodostuu todennäköisesti asioista samankaltaisia käsityksiä, joista myöhemmin muokkaantuu arvoja ja asenteita. Tätä kautta heille muodostuu myös vahva tietoisuus omasta sukupolvestaan horisontaalisesti. (Grönlund et al. 2005, 107–8.)
4. ETUJÄRJESTÖJEN JA PUOLUEIDEN SUHDE SUOMESSA
4.1 Etujärjestöjen rooli poliittisessa järjestelmässä
Etujärjestöjen rooli demokraattisessa yhteiskunnassa on rinnastettu puolueiden rooliin monipuoluejärjestelmässä. Jäseniensä näkökulmasta etujärjestöjen rooli ja merkitys on kuitenkin usein hieman erilainen. Jäsenten näkökulmasta etujärjestöjen tehtävä ei ole niinkään vaikuttaa valtion päivänpolitiikkaan, vaan pyrkiä parantamaan sopimuksellisesti eturyhmiensä asemaa yhteiskunnassa ja heidän etuuksiaan. Tähän perustuen voikin olla niin, että etujärjestöillä on puolueita enemmän mahdollisuuksia ottaa jäsenikseen vain sellaisia ihmisiä, jotka todella kannattavat kaikkia niiden ajamia asioita, sillä etujärjestöjen valta ei ole niin suoraa verrattavissa niiden jäsenistönsä kokoon kuin puolueilla. (Epstein 1967, 275–281). Toisaalta etujärjestöjen asema suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole puolueiden aseman tapaan katkolla joka neljäs vuosi. Etujärjestöjen yhteiskunnallinen asema onkin siinä mielessä suhteellisen vakaa ja kyseenalaistamaton. (ks. esim. Sundberg 2012, 121.)
Etujärjestöt pyrkivät aktiivisesti vaikuttamaan politiikkaan, mutta eroavat tässä suhteessa puolueista, sillä ne eivät tavoittele poliittisesti vastuunalaista asemaa.
Toisinaan etujärjestöt voivat myös keskittyä ajamaan joitakin itselleen merkittäviä arvoja yhteiskunnassa. Wiberg (2006) katsoo, että tällöin etujärjestöt saattavat pyrkiä edistämään jäsentensä yhteisiä etuja vaatimalla itselleen sellaisia etuja, joiden kustannukset jäävät muiden maksettaviksi. Tässäkään tapauksessa etujärjestöt eivät puolueiden tapaan pyri edustamaan maan lainsäädäntöelimissä omana yhtenä ryhmänään. Ne keskittyvät vaikuttamaan keskeisiin lainsäädäntöelimiin, hallitukseen ja eduskuntaan, silloin kun kyse on niille itselleen merkittävistä asioista. (Wiberg 2006, 68–69.)
Työntekijöiden ja työnantajien etuja ajamaan perustetut etujärjestöt nousivat yhä vaikutusvaltaisempaan asemaan suomalaisessa yhteiskuntajärjestelmässä 1960-‐luvun lopulla, jolloin ne alkoivat harjoittaa ns. keskitettyä tulopolitiikkaa. Ensimmäinen tulopoliittinen kokonaisratkaisu tehtiin vuonna 1968 ja sitä on pidetty eräänlaisena sisäpoliittisena suunnanmuutoksena Suomessa. Tämä tulopoliittinen käytäntö vähensi eduskunnan vaikutusvaltaa, sillä eduskunnalle annettiin mahdollisuus vain hylätä tai