• Ei tuloksia

ARABIA

FINLAND

V

r

\ r )

Haimi Oy

Iisakki Järvenpää Oy Kalevala Koru Oy Kotivilla Oy

Lapponia Jewelry Oy Marimekko Oy Neovius Oy Kultaseppämestari Kalevi Piirainen Rauma-Repola Oy

Lena Rewel Textile Studio Ky Oy G.W. Sohlberg Ab Sopenkorpi Oy Oy Stockmann Ab Suomen Höyrylaiva Oy Oy Tampella Ab Teollisuuden Keskusliitto Oy Mainos Taucher Reklam Ab Oy A. Tillander Ab

Oy Tillander Ab

Galerie Björn Weckström Ky Fredrika Wetterhoff-säätiö Vuokko Oy

Helmi Vuorelma Oy Oy Wärtsilä Ab, Arabia ja Nuutajärven Lasi

ESINEITÄ YMPÄRILLÄMME THE THINGS AROUND US

Kokoukset

Vuosikokous pidettiin 2. 4. 1981.

Hallintoneuvosto on kokoontunut 2 ja johtokunta 9 kertaa.

Kirjeitten postitus

Taideteollisuusyhdistyksen toimistosta on postitettu vuoden 1981 aikana 2.131 kirjettä.

Jäsenarpajaiset

Vuosittaiset jäsenarpajaiset pidettiin 22. 12. 1981.

46

*

...K

M

tehtuurissa, muotoilussa ja kuvatai­

teessa. Konstruktivismi-käsitettä selvitti arkkitehti Kirmo Mikkola näyttelyluettelossa kirjoituksessaan

”Konstruktivismi - rakentava aja­

tus": "Konstruktivismin käsite plastisissa taiteissa on sangen moni­

selitteinen. Jo arkkitehtuurissa, jonka parissa se on varsinaisesti syntynyt, sillä on kaksi erilaista tulkintaa. Kuvataiteessa käsite on pitkälti sopimusvarainen ja taide­

teollisuudessa, johon se perintei­

sesti ei edes kuulu sitä joutuu tar­

kastelemaan etsimällä analogioita ja historiallisia liityntöjä muihin taiteisiin.” Tätä lausuntoa lainasi artikkelissaan "Konstruktivismin lavea kenttä" Helsingin Sanomien Leena Maunula ja totesi, että näyt­

telyn järjestäjät tunnustavat mää­

rittelyn vaikeuden.

Muoto ja rakenne -näyttely sai Ateneumin taidemuseossa, eu­

rooppalaisen kierroksensa pääte­

pisteessä, 21.153.

Näyttelyt

Kotimaa

Muoto ja rakenne Form und Struktur

Helsinki, Ateneumin Taidemuseo 30. 7.-13. 9. 1981

D Muoto ja rakenne eli Form und Struktur -näyttely, joka on kiertä­

nyt vuodesta 1980 lähtien Euroop­

paa, saapui kotimaisen yleisön ulottuville loppukesällä 1981, para­

hiksi Design ’81 -kongressin ai­

kaan. Näyttely esitteli suomalaista konstruktivismia

arkkitehtuurissa ja muotoilussa.

Sen järjestivät Nykytaide ry, Suo­

men rakennustaiteen museo ja Suomen Taideteollisuusyhdistys, suunnittelusta vastasi sisustusarkki­

tehti Ben af Schultén.

Muoto ja rakenne -näyttelyn avasi Ateneumin Taidemuseossa opetusministeri Kalevi Kivistö.

Kutsuvieraita oli läsnä tungokseen asti, joukossa oli mm. paljon muo­

toilun ja arkkitehtuurin edustajia.

Näyttely herätti niin yleisössä kuin lehdistössäkin ilmeisiä odo­

tuksia. Olihan kyseessä huolella suunniteltu ja ulkomaille suunnattu edustusnäyttely. Uteliaisuutta he­

rätti myös se, mitä konstruktivismi- käsitteen piiriin oli näyttelyssä luet­

tu. Näyttelyn toimikuntaan kuului­

vat museonjohtaja Bengt von Bonsdorff, (puheenjohtaja), pro­

fessori Kaj Franck, arkkitehti Markku Komonen, taidemaalari Matti Kujasalo, konsuli Simo Kuntsi, toimitusjohtaja Tapio Pe- riäinen, FK Helmiriitta Sariola, kauppaneuvos P.H. Taucher ja FM Marjatta Levanto (sihteeri).

Muoto ja rakenne -näyttelyn tar­

koituksena oli kertoa konstruktivis­

tisen ajattelutavan ilmenemisestä modernissa suomalaisessa arkki­

kuvataiteessa.

kävijämääräkseen

Muotoilijat

Aino Aalto. Alvar Aalto, Heidi Blomstedt.

Göran Bäck. Kaj Franck. Bertel Gardberg.

Saara Hopea. Kirsti Ilvessalo. Dora Jung.

Maija Kansanen. Yrjö Kukkapuro, Maija Lavonen. Irja Mikkola. Harry Moilanen.

Marke Niskala-Luostarinen, Yki Nummi.

Timo Sarpaneva, Impi Sotavalta. Ilmari Tapiovaara. Oiva Toikka. Paavo Tynell

Valmistajat

Oy Artek Ab. Décembre Oy (Riihimäen Lasi). Oy Hackman Ab. Haimi Oy. Hopea- keskus. Karhula-Iittala, Lepokaiuste Oy.

Lupa-Tuote Oy. Oy W. Rosenlew Ab. Oy Wilh. Schauman Ab. Stockmann-Orno.

Suomen Käsityön Ystävät Oy. Oy Taito Ab.

Valvilla Oy, Oy Wärtsilä Áb/Árabia, Jär­

venpään Emali ja Nuutajärven Lasi

47

5

r

i lp

r

Muoto- ja rakenne, Ateneumin taidemuseo, Helsinki Form och struktur. Konstmuseet i Ateneum, Helsingfors

48 Tapio Wirkkala, Suomen Lasimuseo, Riihimäki

Tapio Wirkkala, Finlands Glasmuseum, Riihimäki

sa ~

sn

Vôi

ccliaNI

V Щ

•T*i

Ï7'il

S i

,,

i

4

$

LTKE

x i

Y

L

z

$ à i B ü B

"Tila on ääriään myöten täynnä tämän miehen valtavaa työniloa, niin taitavasti järjestettynä, että mielenkiinto herää saada tutustua kaikkiin hänen tuotteisiinsa. Wirk- kalan tuotanto on laaja, on mahdo­

tonta olla törmäämättä hänen muo­

toiluunsa Suomessa, vaikkakin olisi välinpitämätön sen suhteen"".

Kirjoittaja mainitsee Wirkkalan suunnittelemat Suomen Pankin se­

telit, Suomen olympialaisiin suun­

nitellut postimerkit ja lukuisan jou­

kon muita näyttelyn esittelemiä töi­

tä. Myös suunnitteluprosessin työ­

läys, mm. lukemattomat luonnok­

set yhtä esinettä varten, painui kirjoittajan mieleen. Niinikään kir­

joittaja ilmaisee ihastuksensa myös Wirkkalan suunnittelemaan muse­

oon ja siihen seikkaan, että suoma­

lainen 'vientinäyttely' esitellään myös kotimaassaan, toisin kuin Ruotsissa on tapana.

Ruotsalainen

Form (Gunilla Lundahl) esitteli myös näyttelyn mm. seuraavin sa­

noin: "Vakavuutta, keskittymistä ja vapautta monipuolisuuden ohel­

la, monipuolisuuden joka sisältää voimakasta kunnioitusta johdon­

mukaisuuteen ja osaavuuteen työs­

sä." Kirjoittaja kiittää myös näytte­

lyn luetteloa kauniiksi ja sisältörik- kaaksi.

Tapio Wirkkalan näyttely on sen saamasta tiedotusvälineiden suo­

siosta päätellen eräs vuoden 1981 suurista suomalaisista taidetapah­

tumista. Näyttelystä ja itsestään Tapio Wirkkalasta on ollut toistu­

via kirjoituksia kotimaisessa lehdis­

tössä aina siitä lähtien kun Mosko- van-näyttely tuli ajankohtaiseksi loppukeväällä 1981. Muun muassa Helsingin Sanomissa kirjoitti Lee­

na Maunula laajan artikkelin Mos­

kovassa avatusta näyttelystä.

Suomalaisyleisön suosikiksi näyt­

Tapio Wirkkala

Riihimäki, Suomen Lasimuseo 7. 8. 1981-28. 2. 1982

D Tapio Wirkkala -näyttely, joka aloitti kansainvälisen kierroksensa Moskovassa Stáusevin arkkitehtuu- alkukesällä 1981, tuli nmuseossa

sieltä Suomeen Riihimäellä sijaitse­

van Suomen Lasimuseon juhlavak­

si avajaisnäyttelyksi. - Tapio Wirk­

kalan suunnittelutyön tulosta on myös Riihimäen Lasin entisen ra­

kennuksen muuttaminen lasimu­

seoksi. - Näyttelyn avasi 6. elokuu­

ta opetusministeri Kalevi Kivistö ja Tasavallan Presidentti Urho Kek­

konen kunnioitti tilaisuutta läsnäo­

lollaan. Avajaispäivänä museossa vieraili 2.720 henkilöä, mm. Design

"81 -kongressin osanottajia.

Tapio Wirkkala -näyttely on saa­

nut erinomaisen vastaanoton suo­

malaisissa tiedotusväineissä. Osa kirjoituksista on akateemikko Wirkkalan haastatteluja näyttelyn yhteydessä. Kuten Moskovassa myös kotimaassa herätti lehdistön ja yleisön ihailua Tapio Wirkkalan monipuolisuus. Näin esim. Uuden Suomen A.l. Routio: "Nyt hän hahmottuu näkyviimme kokovarta­

lokuvana, hämmästyttävän moni­

puolisena

Näyttelyn järjestäjät eivät ole ha­

lunneet tyytyä edustavaan esinepa- raatiin, vaan kertovat syntymisen ihmeestä ja hahmotuksen perusta- pahtumasta niin paljon kuin kerrot­

tavissa on... Hän (Wirkkala) tekee tuotantovaihetta

mahdolli-muotoilulehti

lahjakkuudessaan...

ennen

simman paljon omin käsin, lähtee käytännöstä ja testaa syntyviä tuot­

teita käytännössä, arvostaa yksin­

kertaisia, mutta toimiviksi osoittau­

tuneita ratkaisuja - ja elää suuren vuodesta liki luontoa La-osan

pissa.”

Svenska Dagbladetissa kirjoitti Hedvig Hedqvist mm. seuraavasti:

49

niiden prototyyppejä. Lisäksi näyt­

telyssä esitettiin Sisustusarkkitehdit SIO:n (Teollisuustaiteen Liitto Or­

namon jäsenjärjestö) laatima dia- sarja kokonaissisustuksista. Näyt­

telyn arkkitehti oli teollinen muo­

toilija Hannu Kähönen.

Suomi muotoilee -vuosinäyttely- jen teokset ja esim. esitettävät dia- sarjat valitsee yhdistyksen ja Orna­

mon yhteinen Muotoiluraati, joka kutsuu näyttelyjen karsintatilai- suuksiin avustavia asiantuntijoita, tällä kertaa seuraavat: Pirkko Har- tiala, vaatteet; Hannu Kähönen, teollinen tuotesuunnittelu; Laila Leppänen, teollinen tekstiili; Kati Pöyry, huonekalut ja valaisimet;

Börje Rajalin, metallikäsityö; Kirs­

ti Rantanen, taidetekstiili; Tapio Yli-Viikari, keramiikka ja lasi.

Näyttelyyn tarjottiin n. 300 teosta, joten karsimisprosentiksi tuli n. 30.

Muotoiluraati totesi, että näytte­

lyyn tarjottiin teoksia enemmän kuin osattiin odottaa.

Muotoiluraadin tarkoituksena oli saada esille Vammaisten vuonna 1981 erityisesti vammaisille suunni­

teltuja apuvälineitä. Niitä tarjottiin mukaan kuitenkin perin vähän ja nekin vähät olivat muutamaa poik­

keusta lukuunottamatta puutteelli­

sesti suunniteltuja ja valmistettuja.

Poikkeustapaukset, jotka pääsivät mukaan näyttelyyn - huolekasta suunnittelua edustavia vaatteita ja kehitteillä oleva tuoli - herättivät suurta kiinnostusta lehdistön edus­

tajissa, joille ongelmallista tilannet­

ta selvitettiin. Niinpä ensimmäiset lehtikirjoitukset näyttelystä ajoi- vatkin varsin näkyvästi myös vam­

maisten asiaa.

Suomi muotoilee 3 -näyttelyn avajaiset pidettiin Taideteollisuus­

museossa 24. marraskuuta. Näytte­

lyn avasi Taideteollisuusyhdistyk­

sen toimitusjohtaja Tapio Periäi- nen ja läsnä oli 331 kutsuvierasta.

tää Wirkkala-näyttelyssä tulleen suuri vaneriveistos ”Ultima Thu­

le”, joka ei ollut mukana Mosko­

vassa. Siellä suosikiksi nousi pui­

nen tilanjakaja-säleikkö. Suurta ihailua suomalaisyleisössä on herät­

tänyt myös mestarin monipuoli­

suus, taito työskennellä erilaisten materiaalien parissa eli sama asia, mikä sai moskovalaiset suoranaisiin ihastuksen purkauksiin. (Kts.

Wirkkala-näyttely, Moskova) Mei­

käläisen yleisön ihailu on varsin välittömästi ilmaistu muun muassa Lasimuseon henkilökunnalle.

Tapio Wirkkalan näyttely Suo­

men Lasimuseossa sai kävijämää- räkseen 57.630. Menestyksekkään näyttelyn suunnittelijat ovat Barb­

ro Kulvik ja Antti Siltavuori, mo­

lemmat teollisia muotoilijoita.

Valmistajat

A. Ahlström Osakeyhtiö/Iittalan lasitehdas, Karhulan lasitehdas ja Strömforsin tehdas:

Oy Airam Ab, Oy Hackman Ab Metalli­

teollisuus, Kultakeskus Oy, Lapin Puukko, Oy Lohja Ab, Metsäliiton Teollisuus Oy, Metsä Saimaa, Rosenthal Ag (BRD), Tane (Meksiko), Venini (Italia)

Suomi muotoilee 3

Helsinki, Taideteollisuusmuseo 25. И. 1981-17. 1. 1982

□ Suomalaisen muotoilun yleinen vuosinäyttely järjestettiin kolman­

nen kerran Taideteollisuusmuseos­

sa. Suomi muotoilee 3 poikkeaa edeltäjistään siinä, että se vieraili myös Helsingin ulkopuolella. Joen­

suun uudessa taidemuseossa 3. 2.- 28. 2. 1982.

Suomi muotoilee 3 esitteli etu­

päässä vuoden 1980 aikana synty­

neitä taideteollisuuden, taidekäsi- työn ja teollisen muotoilun saavu­

tuksia. Noin puolet näyttelyn n.

kahdestasadasta teoksesta oli käsi­

töitä ja puolet teollisia tuotteita tai 50

muotoilija Hannu Kähönen on täh­

dentänyt sen maltillista luonnetta omalla näyttelyarkkitehtuurillaan.

Hän on tehnyt havainnollisen jaon kahteen: toinen suurista saleista kertoo taidekäsityön lämpimästä il­

meestä, jossa juhla ei ole vain sallittua vaan tarpeenkin, ja toinen teollisuuden suunnittelusta, sarja­

tuotannosta ja ympäristön välttä­

mättömästä arjesta. Näyttelyn apu­

välineet ovat arkisia rakennusle-Näyttelyn kokonaiskävijämääräksi

saatiin 4791 henkilöä.

Lehtikirjoituksissa puututtiin nä­

kyvimmin seuraaviin ilmeisen kiin­

nostaviin asioihin: vammaisten apuvälineisiin, huonekalupuolen prototyyppeihin ja muutamien tekstiilitaitelijoiden ja keraamikko­

jen kuvataiteelliseen ilmaisuun.

Viimemainittua seikkaa pidettiin yksinomaan ilahduttavana ja myönteisenä kehityksenä. Pohdin­

taa virisi mm. taiteitten välisistä keinotekoisista raja-aidoista (Hel­

singin Sanomat).

Sekä Helsingin Sanomien Leena Maunulaa että Uuden Suomen A.L Routiota innoittivat tuolien proto­

tyypit. Maunula: "On hyvä kurkis­

taa puolivalmiisiinkin esineisiin ja ideoihin, sillä siten huomaa ajatuk­

sia, rajoituksia ja ehtoja, joita val­

miin tuotteen takana on, asioita jotka heijastuvat ehkä hintana.”

Hänestä huonekalujen prototyy­

peissä oli "yksi yhteinen piirre, josta on syytä iloita: ne ovat paljon entistä kevyempiä. Materiaalia on käytetty entistä niukemmin ja tuh­

laus on korvattu kekseliäisyydel­

lä...” A.L Routio puolestaan kir­

joittaa näin: ”Käymistilaa (muotoi­

lussamme) havainnollistaa esimer­

kiksi se, mitä on parhaillaan tapah­

tumassa tuolille... Tuoli ei ole tä­

män päivän muotoilijalle ollenkaan selviö, eikä välttämättä edes tuoli, vaan joukko tuolin osatekijöitä pal­

jonkin entisestä poikkeavassa jär­

jestyksessä. Näyttelyn tuolivalin- nassa ei ole oikeastaan yhtään 'nor­

maalia' tuolia."

Näyttelyn yleisilmeestä kertovat seuraavat lainaukset.

Helsingin Sanomat:

"Kolmas Suomi muotoilee -katsel­

mus on tasapainoinen ja rauhalli­

nen näyttö siitä, mitä Suomessa on kuluneen viime vuoden aikana muotoiltu. Näyttelyn suunnittelija.

vyja

”Näyttely kertoo aina kehityk­

sestä ja tässä näyttelyssä voi pysäh­

tyä miettimään, miten hyvä on, että taidekäsityö ja teollinen muotoilu ovat Suomessa löytämässä oman seestyneen

Kun rinnakkaiselo löytyy, kummal­

takaan alueelta ei tarvitse vaatia ominaisluonteensa mahdottomia asioita, jotka eivät siihen kuulu."

”Miljöömme kuvan rikastumista on pitkään peräänkuulutettu. Tällä kertaa Suomi muotoilee -näyttelys­

tä poistuu ihan valoisin mielin - emme me ihan huonoonkaan suun­

taan ole menossa. Voisi jopa ajatel­

la teollisuudenkin tahollaan teke­

vän omat johtopäätöksensä muo­

toilijoiden ammattitaidosta ja idea- pääomasta.”

Uusi Suomi:

"Suomi ei kanna turhaan hyvän muotoilumaan mainetta. Molempia on: sekä tyylitajua että käytännölli­

syyttä, kuten voimme todeta kol­

mannessa Suomi muotoilee -näyt­

telyssä.”

"Takavuosien tuliset periaatteet toisaalta sosiaalisesti, toisaalta es­

teettisesti asennoituvien välillä ovat vaimentuneet muotoilun alueella kuten arkkitehtuurinkin, mutta tä­

mä ei merkitse tapahtumattomuut­

ta. Käymistila on pysyvä ja välttä­

mätön ilmiö kaiken luovan hahmo­

tuksen piirissä.”

"Kertovathan siitä osaltaan jo

51

±}<

M

r

Finland: Nature, Design, Architecture St. Paul, Minnesota, USA

m

~^.',afaà

=9

I

«

Suomi muotoilee 3, Taideteollisuusmuseo, Helsinki

Finsk Form 3, Konstindustrimuseet, Helsingfors 52

muotoilukatselmusten vuodesta toiseen vaihtelevat yleisvirtaukset.

Jos viime kerralla hakeuduttiin pel­

kistyksessään suorastaan askeetti­

seen ilmaisuun, nyt on vuorossa melkoinen värikkyys, varsinkin tekstiilipuolella..."

”Levottomasta etsinnästä on ky­

symys myös taidekäsityössä, jonka alue oikeastaan jatkuu ilman raja- aitaa vapaan taiteen puolelle..."

”Ellei laaksoja ei huippujakaan:

Juhlavaa arvokkuutta, äärimmäistä hienostuneisuutta tai muotokielen korkealentoisuutta ei juuri löydy Suomi muotoilee -näyttelystä, enempää kuin sitä on löydettävissä samanaikaisesta Suomi rakentaa -näyttelystä Taidehallissa.”

”Keveät aseet ovat suosiossa, asiallinen suhtautuminen samoin, ja jos taidekäsityön puolella silloin tällöin edetäänkin vapaan muodon laitumille, retket tehdään kuitenkin laillisten, tunnustettujen tyyliku- vioiden suuntaan."

Ilta-Sanomien Matti Rinne luon­

nehtii näyttelyä mm. seuraavin sa­

noin:

”Suomi muotoilee -näyttely Tai­

deteollisuusmuseossa antaa pika­

kuvan muotoilumme uusista vir­

tauksista. Teollisen muotoilun alal­

la ei mitään erityisiä yllätyksiä ole tarjolla ja tarjontakin on yllättävän suppea. Taidekäsityön alalla taso on kauttaaltaan korkea ja rajanve­

to varsinaisiin kuvataiteisiin mo­

nesti vaikeaa.”

Otsikolla "Formgivningens mel­

lanår (Muotoilun ”välivuodet"), kirjoittaa Carla Enbom, Hufvuds­

tadsbladet, mm. näin:

"Suomi muotoilee kolme esitte­

lee tänä vuonna valmistettuja tai­

dekäsityö- ja taideteollisuustuottei- ta. Tämä katselmus on kerätty nyt kolmantena peräkkäisenä vuonna ja ajankohtaisuus- ja

uutuuskritee-nt rupeavat tuuutuuskritee-ntumaan rajoittu­

neilta...”

”...Tekstiilivientimme on suures­

sa määrin riippuvainen tekstiili- suunnittelijoistamme,

muotoilu häilyy äärimmäisen väri- kylläisyyden, Marimekko, ja hie­

nostuneen yksinkertaisuuden, Rit­

va Puotilan raidat Tampellalle, vä­

lillä.

Kankaissa

Viime vuoden näyttelyyn verrattuna on keramiikkapuoli san­

gen köyhä... Jatkuva tuotekehittely on edellytyksenä parhaan ja tarkoi­

tuksenmukaisimman muodon löy­

tymiselle.”

Muotoiluraati on tämän Suomi muotoilee -näyttelyn valintaproses­

sin yhteydessä todennut, että muo­

toilumme elää parhaillaan erään­

laista suvantokautta. Olemme saa­

vuttaneet sangen yhtenäisen ja kor­

kealaatuisen tason. Yleisvaikutel­

ma on varovainen ja harkitseva.

Raati haluaisi tässä yhteydessä ko­

rostaa, että railakkailla ja ennakko­

luulottomilla kokeiluilla on aina mahdollisuudet päästä ylittämään se rima, joka teoksille asetetaan.

Muotoilijat

Kaija Aarikka. Tapani Aartomaa, Anneli Airikka-Lammi. Agneta Backlund. Kaarina Berglund, Destem Oy, Pertti Ekholm. Ens­

to Oy Ensio Miettinen Ab. Paul Envalds, Vuokko Eskolin-Nurmesniemi, Dorrit von Fieandt. Form Center Oy, Kaj Franck.

Anneli Grönfors, Seija Haapasaari, Riitta- Liisa Haavisto, Hannu Hakonen. Helena Halvan. Pirkko Hartiala, Juhani Heikkilä, Simo Heikkilä. Norma Heimola, Åsa Hell­

man. Eeva Hjort, Erkki Holopainen, Hel- miriitta Honkanen, Satu Hukkinen. Pirjo Huuhka, Helena Hyvönen, Fujivvo Ishimo- to, Maija Isola, Jouko Järvisalo, Catharina Kajander, Heikki Kallio, Mikko Karppa­

nen, Matti Knaapi. Juhani Konttinen. Raili Konttinen. Harri Korhonen, Juha Pekka Korhonen, Simo Koski-Vähälä. Liisa Kota.

Ahti Kotikoski, Taisto Kuha. Sirpa Kukko­

nen. Riitta Kuparinen. Hannu Kähönen.

Sirkka Könönen. Marjatta Lahtela, Seppo 53

Laine, Kaarina Lallukka, Raila Lampela, Lauri-Tuotteet Oy, Maija Lavonen, Helena Lehtinen, Laila Leppänen, Leena Liljest­

röm, Inger Lindholm, Heikki Lindroos/

Studio Perjo, Teemu Lipasti, Katri Mattila, Riitta Mattila, Matti Mattson, Rudi Merz, Juha Miettinen, Irja Mikkola, Ulla Mikko­

la, Eila Minkkinen, Martti Muranen, Ismo Muurimaa, Anne Napola, Jaana Niittamo, Marika Niskanen, Antti Nurmesniemi, Kerttu Nurminen, Kristiina Nyrhinen, Esa Ojala, Gunvor Olin-Grönqvist, Heikki Or- vola, Anna-Maria Osipow, Pekka Paikkari, Reijo Penna, Milvi Pesari, Jaana Pesonen, Päikki Priha, Tuula Priha. Marja-Liisa Puis- to-Jyrinkoski, Ritva Puotila, Tua Rahikai­

nen, Ristomatti Ratia, Eeva Renvall, Anni­

ka Rimala, Ilkka Rimala, Estelle Rosenlew, Pirkko Räsänen, Kristiina Saanio, Kai Salo, Markku Salo, Jatta Salonen, Timo Sarpane­

va, Riikka Savolainen, Seenat Oy, Leena Siro-Reinola, Sirkka Sive, Tuulevi Sivunen, Päivikki Soukka, Pirkko Stenros, Paula Taipale, Pekka Talvensaari, Sirkka Tammi­

nen, Ahti Taskinen, Ritva Teivaala, Heljä Tenhiälä, Maisa Tikkanen, Mirja Tissari, Oiva Toikka, Stiina Toivo, Jukka Tommila, Ritva Tulonen, Kati Tuominen, Eeva Turu­

nen, Riitta Turunen, Maisa Turunen- Wiklund, Maija Vainonen-Gryta, Sarikris- tiina Varilo, Kimmo Varjoranta, Tiina Ve- samaa, Senja Vesterinen, Karin Widnäs- Weckström, Yrjö Wiherheimo, Ulla-Maija Vikman, Peter Winqvist, Suvi Ylinen

”MA” tila-aika Japanissa Helsinki, Helsingin kaupungin taidemuseo, 27. 2.-3. 5. 1981 Järjestäjä:

Helsingin kaupungin taidemuseo Tuottajat:

Helsingin kaupungin taidemuseo.

Suomen rakennustaiteen museo ja Suomen Taideteollisuusyhdistys

Näyttelyt

Ulkomaat

Form und Struktur Muoto ja rakenne Espanja, Barcelona Fundació Joan Miró 15. 1.-22. 2. 1981 Portugal, Lissabon Gulbenkian museo 27. 2.-22. 3. 1981 Valmistajat

Aaltosen Tehtaat Oy Sarvis, Aarikka Oy, A.Ahlström Osakeyhtiö Iittalan lasitehdas.

Alnor Oy, Oy Bijou Ab, Brain Train Center, Décembre Oy, Ensto Oy Ensio Miettinen Ab, Oy Finlayson Ab, Finndent Oy, Frenckellin Kirjapaino Oy, Humppilan Lasitehdas Oy, Inno-Tuote Oy, Kalustetun- tija Ky, Kalusto-Kolmio, KV Design Koski- Vähälä & Co, Labsystems Oy, Lauri- Tuotteet Oy, Luhta Oy. Mainoskaan, Mari­

mekko Oy, Muurame Oy, Ottomaani, Pai­

no- ja vedospalvelu, Pentik Ky, Pihlgren ja Ritola Oy, Porin Tyke-tuotc, Päijät Puu Oy/Tarjouskaluste Oy, B.Rahikainen & Co, Rydboholm Ab (Ruotsi), Salora Oy, Santtu Oy, Santtu Oy/Terene Oy. Seenat Oy, Sirpak Oy, Strömma/Sweden Gustaf Wer­

ner Ab (Ruotsi), Studiolasi Oy, Syvävcto Oy, Sähköliikkeiden Oy, Sävypaino Oy, Talvensaari Ky, Oy Tampella Ab, Toli Oy, Treston Vaasanmylly Oy, Turun Hopea Oy, Valvilla Oy, Varkauden Kotiteollisuuskou­

lu, Vientipaino Oy, Wihuri Oy Sandudd.

Vivero Oy, Vuokko Oy, Oy XVärtsilä Ab Arabia, ja Nuutajärven Lasi

D Suomalaista

kuvataiteessa, arkkitehtuurissa ja muotoilussa esittelevä kiertonäyt­

tely aloitti vierailunsa alkuvuodesta 1980 Wienistä. Näyttelypaikkana oli Österreichisches Museum für Angewandte Kunst

näyttely siirtyi Saksan liittotasaval­

taan ja siellä Nürnbergin taidehal­

liin jatkaen Unkariin, Budapestin Budan linnaan ja loppusyksystä 1980 Espanjaan Madridin nykytai­

teen museoon. Vuoden 1981 puo-konstruktivismia

Itävallasta

54

Jornal luonnehtii näyttelyä näin:

"Harvat näyttelyt ovat olleet yh­

tä ohjelmoituja kuin Muoto ja ra­

kenne, parhaillaan esillä Gulben­

kian säätiössä. Ollen ensimmäinen Suomen Portugalissa järjestämä suuri kulttuuritapahtuma, tuon maan viranomaiset eivät ole säästä­

neet voimiaan huomattavan tapah­

tuman järjestämisessä.”

"Myös taideteollisuuden lähtö­

kohtana olivat yksilöllinen käsityö ja tehdastuotanto, josta edellinen on ehdottoman kansallista ja jäl­

kimmäinen kansainvälisten vaikut­

teiden leimaamaa. Professori Kaj Franck, yksi henkilöistä jotka oli­

vat mukana näyttelyssä, piti esitel­

män jossa hän, hyvin tarkan tutki­

mustyön tuloksena, toi esille hyö­

dyllisten kansanmuotojen ja nykyi­

sen muotoilun välisen suhteen. Vä­

heksymättä Whutemasin ja Bau- hausin merkitystä, suomalaiset muotoilijat ovat saavuttaneet koko maailmassa tunnustetun alkuperäi­

syyden ja laadun. Huonekalut, la­

sit, keramiikka, kankaat, lamput ovat muodoltaan hyödyllisiä, raik­

kaita ja kevyitä, sekä lisäksi hyvin omaperäisiä. Kuten espanjalainen Moragas y Galissá vakuutti, ’jokai­

sen maan on löydettävä oma per­

soonallisuutensa ja oma kulttuurin­

sa ja vastustettava kaikkea kolonia­

lismia. Siksi jokaisen maan on luo­

tava oma muotoilunsa'. Suomalai­

set ovat epäilemättä sen jo teh-neet. (Käännös Ilse von Hellens)

Yhteenvetona kaikista näyttelyn saamista arvosteluista voi esittää seuraavaa: Muoto ja rakenne -näyttelyä pidettiin kauttaaltaan hyvin suunniteltuna kuten näytte­

lyn luetteloakin. Ulkomaisissa ar­

vosteluissa suomalainen muotoilu ja arkkitehtuuri ovat saaneet kiitos­

ta materiaalintajustaan ja selkeäs­

tä, yksinkertaisesta muotokieles­

tään.

Iella näyttely sai vielä toisen esitte­

lynsä Espanjassa, Barcelonan Joan Miró säätiön tiloissa, siirtyi sieltä Portugaliin, Lissabonin Gulben­

kian museoon ja tuli sieltä kierrok­

sensa päätteeksi kotimaahan, Ate­

neumin taidemuseoon Helsingissä.

(Katso s. 47, Muoto- ja rakenne).

Barcelonassa ei näyttelylle jär­

jestetty varsinaisia avajaisia kuten Lissabonissa, missä avauksen suo­

ritti opetusministeri Kalevi Kivistö.

Kumpaankin

yleisöllä on vapaa pääsy, joten kä­

vijämääriä ei ole laskettu.

näyttelypaikkaan

Espanjalaisissa ja portugalilaisis­

sa lehdissä näyttelystä kirjoitettiin arvostavaan sävyyn. Barcelonan näyttelyn synnyttämät lehtikirjro- tukset tuntuvat lyhytsanaisilta, mi­

kä johtunee siitä, että Madridin näyttelystä oli vähän aiemmin ollut laajoja artikkeleita. Esim. El Cor­

reo Catalán kirjoittaa näin: "Näyt­

tely, joka jo esitettiin Madridissa kuukausia sitten, esittelee tuossa pohjoisessa maassa konstruktivis­

min yhteisen nimityksen alla kehit­

tyneitä taideilmaisuja. Nimet ovat maassamme vähän tunnetut, mutta jotkut niistä edustavat luomistyössä ehdotonta etevämmyyttä..." Dia­

rio de Barcelona kertoo näyttelyn muotoilun osuudesta näin: "Taide­

teollisuudelle omistetussa osastossa on näytteillä olevat esineet valikoi­

tu enemmän muotoa seuraavan jär­

jestyksen kuin varsinaisen kehityk­

sen pohjalta. Tämä osa näyttelyä, joka perustuu muotoon kohdistu­

vaan tutkimukseen, koostuu Alvar Aallon huonekaluista, Aino Aallon päällekkäin pinottavista laseista, Kurt Ekholmin talouskeramiikasta ja Paavo Tynellin lampuista, mui­

den esineiden ja tekijöiden lisäk­

si. (Käännökset Ilse vein Hellens)

Portugalin näyttelystä kirjoitet­

tiin taas enemmän. Esimerkiksi O

55

tensä mittakaava ulottuu postimer­

keistä tulevaisuuden kaupungin utopiaan. Hän on suunnitellut sekä ainutkertaisia taideteoksia, rajoite­

tuissa sarjoissa tuotettuja taidekäsi­

työ- ja taideteollisuusesineitä ja sel­

laisia jokaiselle suomalaiselle tu­

tuksi käyneitä arkiesineitä kuin se­

telirahamme ja olutpullo. (Juhani Pallasmaa, näyttelyn työryhmän jäsen)

Näyttelyn on yhteistyössä Tapio Wirkkalan kanssa toteuttanut seu- raava työryhmä: Tapio Periäinen,

Näyttelyn on yhteistyössä Tapio Wirkkalan kanssa toteuttanut seu- raava työryhmä: Tapio Periäinen,