AULIS O JA
Keuruulaisten lukkarit Riimuutti ja Volperi
Vanha keuruulainen viisu, jonka varatuomari E. A. Aaltio on 1920-luvulla pannut muistiin Matti Klackilta eli "Lakin Matilta”, kertoo Keu
ruun lukkareista seuraavaa:
Keuruulaisten lukkarit helluntaina tappelit, juovuspäissä ollessansa potki toinen toisiansa.
Riimuut siitä tuomittiin, tunkiolle heitettiin.
Siinä kansa hymisi, kun Riimuuttia kahteli.
Viisun sankareina olivat vuonna 1796 erotettu Keuruun lukkari Samuel Frimod ja hänen seu
raajakseen samana vuonna valittu Adolf Foll- berg. On mielestäni paikallaan — ikään kuin jatkoksi viimevuotiseen lukkari Erkki Weste- liniä koskeneeseen kirjoitukseeni — esitellä hei
dät nykykeuruulaisille, vallankin kun Sillanpään Keuruun historiassa Frimod on tykkänään tun
tematon ja Follberg kantaa ihmeellistä tekoni- meä Föllbergman.
Sen jälkeen kun Keuruun lukkari Erkki Wes- telin oli 1. 2.1772 kuollut, hänen leskensä palk
kasi armovuotensa ajaksi seurakunnan sijais- lukkariksi 17-vuotiaan Samuel Frimodin, joka oli syntynyt kirvesmies Johan Frimodin ja Kaisa Matintyttären poikana Vähän-Haukan ta
lossa Raumalla 24.10.1754. Poika osasi tyydyttä
västi kirjoittaa ja puhua ruotsia sekä oli oppi
nut Rauman alkeiskoulussa lastenopetustaidon ja Pohjanmaan piirilääkärin luona suonenisken- tätaidon. Ei siis ollut ihme, että armovuoden loppuessa Keuruun seurakunta valitsi 25. 3.1773 uudeksi vakinaiseksikin lukkarikseen tämän lu- paavan nuorukaisen, joka tällä välin oli ehtinyt täyttää 18 vuotta-
Ei kuitenkaan kulunut kovin pitkää aikaa en
nen kuin seurakunnan käsitys miehestä muuttui.
Keuruun pitäjänkokouksen pöytäkirjasta 12. 8.
1787 käy selville, että lukkari Frimod oli kaksi viikkoa aikaisemmin jättänyt jumalanpalveluk
sen jälkeen kirkon eteläoven lukitsematta sekä kaivanut sakastin kivijalan alle käytävän ja
hakannut viinikellarin länsiseinään miehen mentävän aukon. Vedoten siihen, että Frimod oli jo ennenkin saanut varoituksia epäsäännöllisyy
destä, kirkkoherra Indrenius vaati nyt hänen erottamistaan. Seurakunta kuitenkin pyysi, että hänen annettaisiin vielä jäädä, koska hän köy
hänä ja monilapsisena työttömäksi jäätyään koituisi seurakunnan vaivaiskassan rasituksek
si. Asia päätettiin alistaa lääninrovastin rat
kaistavaksi.
Asiakirjojen aikoinaan tapahtuneen häviä
misen vuoksi emme enää saa tietää, kuinka Frimodin juttu sillä kerta päättyi. Vain sen tie
dämme, että hänet lopulta erotettiin toimestaan vuonna 1796 ja että hänen seuraajakseen vielä samana vuonna valittiin korpraali Adolf Foll
berg.
Samuel Frimod asui Keuruun kirkon poh
joispuolella sijainneessa Rantalan torpassa. Per
heeseen kuului vuodesta 1778 lähtien vaimo Maria Linman (s. 1753) ja vuosi vuodelta li
sääntynyt lapsikatras, jonka jäsenistä kirkon
kirjojen kehnouden ja aukollisuuden takia tun
netaan vain pojat Abraham ja Juho sekä tytär Maria. Abraham Frimod (s. 1790) muutti 1807 Lapualle ja sieltä Tampereelle. Juho Frimod asui ainakin 1813—1817 itsellisenä Pihlajavedel
lä. Isä Samuel, äiti Maria ja tytär Maria puo
lestaan häviävät Keuruun kirkonkirjoista vuo
sien 1809 ja 1817 välisenä aikana.
"Riimuutin” seuraajaksi vuonna 1796 valittu Keuruun lukkari Adolf Follberg oli syntynyt Ruoveden lukkarin Niilo Follbergin ja Maria Blomin poikana Ruovedellä 24. 3.1757, pestautu
nut Porin rykmenttiin 1770, nimitetty korpraa
liksi 1780 sekä palvellut sen jälkeen Porin ryk
mentin Ruoveden komppanian korpraalina en joukkueenjohtajana ja välillä myös varusmesta- rin sijaisena. Avioliiton hän oli solminut Keu
ruulla 11.4.1782 Keuruun suntion Taneli Hei
kinpojan tyttären Maija Tanelintyttären (s. 25. 6.
1758) kanssa
Siitä huolimatta, että alussa mainitsemani vii
su viittailee myös "Volperin” olleen päissään eräänä helluntaina "Riimuutin” kanssa tapelles
saan, en ole löytänyt mitään asiakirjatietoa hä
6
nen epäsäännöllisyydestään. Päinvastoin vuosien 1804 ja 1812 rovastintarkastuspöytäkirjoissa an
netaan hänelle tunnustusta sekä kunnollisuu
desta yleensä että lastenopetustaidosta erikseen.
Ainoana puutteena mainitaan se, ettei hän osan
nut rokottaa, ainoastaan iskeä suonta, mutta li
sätään, ettei rokotustaito kuulunut lukkarin kelpoisuusehtoihin vielä hänen toimeen astues
saan. Edelleen sanotaan, että lukkari nyttemmin hoiti sivutoimena&n myös suntion tehtävät haudankaivuuta lukuun ottamatta. Tämä järjes
telmä oli otettu käyttöön Follbergin tullessa luk
kariksi, jolloin siihenastinen suntio, hänen lan
konsa Taneli Tanelinpoika, oli siirtynyt pappi
lan torppariksi.
Adolf Follberg asui koko seurakunnan palve
luksessa olonsa ajan Keuruun kirkolla Kanto
lan torpassa, jossa hän myös kuoli 10.1.1816.
Avioliitostaan Maija Tanelintyttären kanssa hä
neltä jäi poika Niilo (s. 20.1.1783) sekä tyttäret Johanna (s. 19.12.1785), Tiina-Liisa (s. 22.7.
1791) ja Maija-Kreetta (s. 18. 7.1795). Siitä huo
limatta, että isä oli ollut ensin korpraali ja sit
ten lukkari, lasten elämänura jäi varsin vaati
mattomaksi. Niilosta tuli haudankaivaja sekä Tiina-Liisasta ja Maija-Kreetasta piikoja. Pi
simmälle pääsi tytär Johanna, josta 31.10.1813 tuli lautamies Matti Juhonpoika Ollilan emäntä.
Mainittakoon, että hänen kapioarkkunsa on edelleen tallella Hämeen museossa Tampereella (kuva Keuruun historian sivulla 207). Johannan kuoltua Ollila meni 7.2.1834 uusiin naimisiin Niilo Follbergin lesken Liisa Matintyttären kanssa. Silti Niilon ja Liisan pojasta Abraham Adolf Follbergista (s. 26. 4.1820) tuli vain renki.
Mahtaako hänellä vielä olla jälkeläisiä Keu
ruulla?
Lopuksi mainittakoon, että Adolf Follberg ra
kennutti ennen kuolemaansa vaimonsa synty
mäkodin, Keuruun pitäjäntuvan, viereen tuvan, kamarin ja porstuan käsittäneen asumuksen, jossa Maija Tanelintytär sitten leskenä asui.
Hänen kuoltuaan 14.11.1851 rakennuksen osti pappilan torppari ja seurakunnan haudankai
vaja, suutari Juho Klack, jonka asuma Kirkko- pakan torppa oli siihen asti sijainnut aivan Keuruun kirkkoaidan vieressä. Uuden "Lakin torpan” ja sen viimeisen isännän, Juho Klackin tyttärenpojan Matti Klackin eli Kankaan, muis
tavat vielä nytkin kaikki vanhat keuruulaiset.
Juuri hän oli alussa mainitsemani viisunkin muistissaan tallettanut.