• Ei tuloksia

Koivikosta Mannilan männikköön : Irene Mendelin koki Suomen historian murroskaudet · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Koivikosta Mannilan männikköön : Irene Mendelin koki Suomen historian murroskaudet · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Kaisa cAlemud

%gimkmta ‘Mannilan männikköön

Irene 'Mendelin kaki Saamen fii&tarian muvra&kaudet

On rauhallinen ja kuuma kesäpäi­

vä. Koivun alla heinikossa näkyy hahmo, joka lukee. Pihapiirin toi­

sella laidalla näkyy pieni ja vaati­

maton talo.

Tontin laitaa kiertää korkea aita.

Aidan toisella puolella kulkee Jy­

väskylän Kauppakatu, Väinönkatu ja Puistokatu, mutta juuri mitään elämisen ääniä ei kuulu. On kesä

1893.

Koivun alla istuva hahmo on Aina Irene Mendelin. Hän on viet­

tänyt kesän kotonaan Koivikossa auringossa loikoillen ja lukien Cygnaeusta, Platonia ja Almqvis- tia. Syksyllä julkaistaan ensimmäi­

nen naisen suomeksi kirjoittama runokoelma, Irene Mendelinin Koivikossa.

n j

# / rene Mendelin syntyi Jyväs- äJ; kylässä 27. joulukuuta vuonna Jf I 1864 pälkäneläisen lukkarin po­

jan, asiamies ja vääpeli Carl Edvard Mendelinin ja Maria Sofia Ahlqvistin perheeseen. Mendelineille syntyi seit­

semän lasta, joista Irene oli toiseksi nuorin.

Mendelin eli Keski-Suomessa koko elämänsä ajan lukuun ottamatta opis­

keluvuostaan Helsingin Suomalaisessa Jatko-opistossa. Synnyinkotiaan Koi­

vikkoa Mendelin asutti yksin vuodesta 1906 aina vuoteen 1929 saakka, jolloin hän muutti Saarijärvelle.

Kun Mendelin kesällä 1893 loikoi- li Koivikossaan lukien ajankohtaista kirjallisuutta, olivat useat suomalaisen yhteiskunnan ja elämäntavan murrok­

set ja muutokset jo näkyvissä.

Mendelin ei varmasti voinut kuvi­

tella Koivikossaan, minkälaisen mat­

kan hänen rakastamansa Suomi tulisi kulkemaan vuoteen 1944 mennessä, jolloin Mendelin kuoli Saarijärvellä.

J a t k o - o p i s t o m a h d o l l i s t i h a a v e i d e n t o t e u t u m i s e n

Irene Mendelin kirjoitti paljon pik­

kutytöstä lähtien. Naiskirjailijat eivät enää olleet tavattomia, olihan Minna Canthkin julkaissut esikoisteoksensa Novelleja ja kertomuksia jo vuonna 1878, mutta tulevaisuuden rakentami­

nen kynän varaa ei ollut kovin realis­

tista.

Mendelin itse ei ollut varma kirjal­

lisista kyvyistään. Tuskinpa hän olisi rohjennut tarjota kokoelmaa kustanta­

jalle ilman opettajansa ja ystävänsä B.

F. Godenhjelmin kannustusta.

Mendelinin olikin harkittava tar­

kasti tulevaisuuttaan, sillä hänelle kävi vuosien myötä yhä selvemmäksi, ettei menisi naimisiin. Mendelinin harteilla olikin taloudellinen vastuu paitsi itses­

tään, niin myös Koivikosta ja mahdol­

lisesti osin myös äidistään.

Vuodesta 1864 naisen oli ollut mah­

dollista olla täysivaltainen täytettyään 25 vuotta, mikäli hän oli naimaton ja elätti itsensä. Työnteko oli mahdollista ainoastaan naimattomille naisille.

Käytännössä naisten oli mahdollista työskennellä kansakoulunopettajattari- na, sairaanhoitajina tai erilaisissa toi­

mistotehtävissä.

Suuri osa naisista toimi kuitenkin palvelijattarina, tehdastyössä, siivoo­

jina tai kauppa-apulaisina. Toimittajan ja taiteilijan ammatit olivat sopivia säätyläisperheiden tyttärille, ja koulu­

tetut naiset saivat toimia myös vapais­

sa ammateissa esimerkiksi yksityislää­

käreinä.

Voi olla sattumaa, että Mendelin lähti jatko-opistoon juuri ennen 25- vuotissyntymäpäiväänsä. Opintojen aloittamisajankohta viestii kuitenkin selvästä päätöksestä panostaa työelä­

mään ja siis hylätä toiveet avioliitosta.

Ennen vuosiaan jatko-opistossa Mendelin oli toiminut vuosia opetta- jattarena ympäri Suomea. Jatko-opis­

ton jälkeen hänen elämänsä otti uuden suunnan, ja opettajattaren työt jäivät taakse.

Jatko-opisto oli tuolloin naisille yksi harvoista teistä kouluttautua korkeasti.

Opiston korkean tason huomaa myös oppilaiden myöhemmistä vaiheista.

Tekla Hultin. Hilda Käkikoski, Alli Nissinen ja Ida Wemmelpuu pääsivät eduskuntaan.

Kirjallisella alalla toimivat esimer­

kiksi Hilja Haahti, L. Onerva ja Selma Anttila. Myös Mendelin sai aina vuo­

teen 1906 saakka elantonsa pääasiassa kirjoittamalla. Opiskelu toteuttikin ne haaveet, joita Mendelin oli nuoresta lähtien vaalinut.

Jatko-opiston jälkeen Mendelin tienasi elantonsa useista eri lähteistä.

Yksi tärkeimmistä tulonlähteistä oli ti- lausrunoilu ja puheiden kirjoittaminen.

Runoja ja puheita tilasivat eri lehdet ja albumit sekä useat raittiusseurat, eläinsuojelu- ja naisyhdistykset ympä­

ri Suomea.

Mendelin avusti myös säännölli­

sesti Keski-Suomi-lehteä, ja toimipa sen virallisena toimittajanakin vuoden verran 1890-luvulla.

Lisäksi Mendelin suomensi runo­

ja, kertomakirjallisuutta ja näytelmiä ruotsista, norjasta, ranskasta ja sak­

sasta 1890-luvun alusta vuoteen 1929 saakka. Valtakunnallista kiinnostusta herättivät esimerkiksi Mendelinin näytelmäsuomennokset Suomalaiselle teatterille.

Virkanaiseksi Mendelin ryhtyi vuonna 1906, samana vuonna kuin hänen äitinsä kuoli. Hän toimi tullika­

marin rahastonhoitajana aina vuoteen 1929 saakka, jolloin hän jäi eläkkeel­

le. Virkanaisten leipä ei ollut leveä ja tullakseen toimeen Mendelin toimi 14

(2)

tilausrunoilijana ja suomentajana koko virkauransa ajan.

P u o l u e p o l i t i i k k o o l o s u h t e i d e n p a k o s t a

Irene Mendelin eli mielenkiintoi­

sen, vaihtelevan ja pitkän ajanjakson Suomen historiassa. Hän ehti nähdä suomalaiskansallisen aatteen kehitty­

misen, työväenaatteen nousun ja si­

sällissodan, Suomen itsenäistymisen, sekä maailmansodat.

Mendelinin elämän aikana kuohui usealla yhteiskunnan alueella. Kieli­

kysymys oli ollut 1880-luvulle saakka tärkeä poliittisia ryhmittymiä erottava seikka. Poliittiset ryhmittymät kylläs­

tyivät katkeroituneeseen sananvaih­

toon kielikysymyksestä, ja niinpä se siirtyikin taka-alalle. Leimaavaksi nousi ryhmittymien suhtautuminen Ve­

näjään, vaikka tätä käsitystä on uusim­

massa historian kirjoituksessa hieman alettu kyseenalaistaa.

Jyväskylässä toimitettu Keski-Suo- mi-lehti oli nuorten suomenmielisten pää-äänenkannattaja vuosina 1886- 1890. Lehti ajoi ohjelmassaan radi­

kaalia politiikkaa, sillä se lupasi jatkaa kansallis-ja kielikysymysten ajamista, mutta kiinnittää huomiota myös rait- tiusasiaan, naisasiaan ja työväenkysy­

myksiin.

Mendelin itse sanoi, että hän osal­

listui puoluetoimintaan "enemmän olosuhteiden pakosta kuin halusta”.

Tämä kuulostaa hämmästyttävältä, sil­

lä hän kuului vuosia nuorsuomalaisiin ja sittemmin perustuslaillis-suomen- mielisiin.

Mendelinin jäämistöstä löytyi Nuorsuomalaisen puolueen keskustoi­

mikunnan, piiritoimikuntien sekä nais- toimikuntien asiakirjoja ja kirjelmiä vuosilta 1905-1908, mitkä todistavat hänen toimineen puoluepolitiikassa paitsi paikallisella myös valtakunnal­

lisella tasolla.

K a n s a k u n n a n ä i t i

Puoluepoltiikkaa tärkeämpää Mende- linille olikin toimiminen naisasialiik­

keissä, sekä eläinsuojelu- ja raittiusyh­

distyksissä. Mendelinin puoletoimintaa voikin osaksi selittää halulla edistää muita tärkeäksi katsomiaan aatteita.

1800-luvun lopussa myös naisasia­

liike aktivoitui ja naisten pyrkimykset itsenäistymiseen ja kansalaisyhteis­

kunnan jäseneksi voimistuivat. Näitä päämääriä ajettiin kannattamlla naisten oikeuttaa koulutukseen, työntekoon ja äänioikeuteen.

Suomen Naisyhdistys oli naisyhdis­

tyksistä vanhin ja perustettu vuonna 1884. Naisyhdistyksellä oli hyvät suh­

teet fennomaaniseen ryhmittymään, kun taas vuonna 1892 perustettu Nais­

asialiitto Unioni oli ruotsinmielisten ja Valvoja-lehden ympärille kerääntynyt suomenmielisten joukko.

Naisasialiikkeet ja puolueet näyt­

tävätkin kulkeneen käsi kädessä, ja vuonna 1907 nuorsuomalaiset naiset perustivat valtakunnallisen suomen­

kielisten perustuslaillisten naisten yh­

distyksen, joka sai nimekseen Suoma­

lainen Naisliitto. Suhde puolueeseen jätettiin kuitenkin kirjaamatta.

Mendelin kuului elämänsä aikana

kaikkiin kolmeen yhdistykseen. Vie- raimmaksi hän koki itselleen Naisyh­

distyksen toiminnan ja olikin puuhaa­

massa Jyväskylään toista naisasialii­

kettä jo vuosia ennen kuin Jyväskylään perustettiin Suomalainen Naisliitto vuonna 1907.

Mendelin toimi Naisyhdistyksen, Naisliiton, Unionin, Nuorsuomalais­

ten ja Perustuslaillisten lisäksi useissa muissa yhdistyksissä. Erityisen rak­

kaita Mendelinille näistä yhdistyksistä olivat raittius- ja eläinsuojeluyhdistyk­

set.

Martta-yhdistyksessä, jonka Keski- Suomen osaston perustajajäseniä hän oli, Mendelin vaikutti aktiivisesti vielä Saarijärvelläkin asuessaan.

Myös raittiusasian parissa Mendelin työskenteli yli neljä vuosikymmentä.

Mendelin agiteerasi jo vuonna 1899 Jyväskylässä toteutunutta suurta juo- malakkoa, ja viimeiset kirjeet Raittiu­

den ystävien silloisten aktiivien kanssa vaihdettiin Mendelinin kuolinvuonna

1944.

Näiden yhdistysten lisäksi on mai­

nittava vielä Lotta Svärd -yhdistys, jonka aktiivisena jäsenenä Mendelin toimi yhdistyksen perustamisesta aina kuolemaansa saakka. Lisäksi Mende­

linin arkistosta löytyy merkkejä siitä, että hän on toiminut myös Manner­

heimin lastensuojeluliitossa, Vanhojen koti -yhdistyksessä ja Keski-Suomen Nuorisoseurassa.

Mendelinin järjestötoimintaa tar­

kasteltaessa käy ilmi, että hän toteutti elämässään tuolloista naisasialiikkei­

den naisihannetta.

Mendelin oli naimaton, työssäkäyvä nainen. 1800-luvun lopussa ja 1900- luvun alussa ajateltiin kuitenkin ole­

van erityisesti naisille sopivia toimia ja harrastuksia.

Vaikka Mendelin oli itsenäinen, säätelivät hänen elämäänsä useat pat­

riarkaalisen yhteiskunnan asettamat säännöt ja käsitykset naisten elämästä.

Naisten ajateltiin esimerkiksi sopivan erityisen hyvin hoivaamiseen ja kas­

vattamiseen. Lisäksi naisten ajateltiin olevan luonnostaan siveämpiä kuin miehet. Mendelin ja muut virkanaiset toimivatkin eräänlaisina kansakunnan äiteinä.

Ylimpänä Mendelinin aatteissa on silti oikeudentunto ja rakkauden aate. Kun Suomen valtiolliset tilanteet muuttuivat radikaalisti 1900-luvulla, Mendelinin rakkauden ja oikeuden aate vain vahvistui.

15

(3)

K o i v i k k o i s ä n m a a n k u v a n a

1800-luvun lopun suurien muutosten syitä voi etsiä Suomenkin tavoittanees­

ta hengellisestä murroksesta. Kehitys- opillisten ajatusten levitessä pääpaino siirtyi hengenelämässäkin vähitellen tuonpuoleisesta tämänpuoleiseen.

Henkinen murros näkyi myös Suo­

men kulttuurisessa ilmapiirissä, joka oli vuosisadan vaihteessa kaksijakoi­

nen. Luonnontieteiden voittokulku ja teollistuminen jatkui, mutta toisaalta käännyttiin jälleen ihannoimaan an­

tiikkia, keskiaikaa ja kalevalaisuutta.

Kulttuuripiiritkin vaipuivat pessi­

mismiin ja tunsivat voimattomuutta.

Toisaalta aavisteltiin kuitenkin uuden ajan alkavan, tavoiteltiin uutta kau­

neutta ja muotoa.

Mendelin vaati taiteelta aina aatetta ja kauneutta. Realismia hän hieman vieroksui. Hän kirjoittikin runonsa ro­

manttisessa ja idealistisessa hengessä.

Mendelin ei etsinyt runoissaan yh­

teiskunnan epäkohtia realistien tapaan tai ammentanut mytologioista kuten symbolistit.

Mendelin koetti viedä rakkauden ja oikeudenmukaisuuden aatteita luomal­

la kuvia, joissa ne toteutuvat. Tässä mielessä Mendelin on vanhempien miesten, Runebergin ja Topeliuksen jälkeläinen.

Entäs se Koivikko? Koivikko on tärkeä osa Mendelinin runoutta. Koi­

vikko oli Mendelinille vartija ja loh­

dutus.

Koivikko oli Mendelinille ennen kaikkea koti, ja 1800-luvun käistysten mukaisesti rakkaus kotia kohtaan on se tunne, jolle kansallisuustunne raken­

tuu. Mendelinin Koivikko-kuvaelmat laajenevatkin kansallisuustunteeseen, kuten Koivikossa-runosta käy ilmi:

N äm ä koivut, täm ä puisto, Isä istuttam as on;

Täällä toimit, täältä m uutit Tuonen tyyneen talohon.

Täällä ensin ihaelin Suloutta Suom enm aan, Syttyi lem pi m aani kieleen Ja sen kansaan vakavaan.

(M endelin 1893, K oivikossa) Rakastamalla ja palvelemalla kotia, tekee myös työtä isänmaan hyväksi.

Samalla työ isänmaan eteen oli Men­

delinin käsitysten mukaan Jumalan palvelemista. Kodin, uskonnon ja isän­

maan liitto oli keksitty jo tuolloin.

S a a r i j ä r v e n v u o d e t

Irene Mendelin eli Koivikossaan aina vuoteen 1929 saakka, jolloin hän muutti ensin Jyväskylän Mäkimattiin ja sitten Saarijärvelle. En tiedä, asuu­

ko Saarijärven Mendelininmäellä vielä Mendelinejä, mutta mäkeä ei ainakaan liiemmin enää ole.

Saarijärvi oli Mendelinille ennes­

tään tuttu kunta, veljensä viereenhän Mendelin sinne muuttikin. Silti asettu­

minen vei aikansa.

Kauan Mendelin tunsi olevansa vie­

raalla maalla. Vierauden tunnot kitey­

tyivät ympärillä kohoavaan honkamet- sään. Männyt tuntuivat Mendelinistä vieraalta, ja Koivikko säilyi mielessä kotina.

Vierauden tuntoja lisäsi varmas­

ti muuttunut maailma. 1890-luvulla Mendelin ei olisi uskonut itsenäiseen Suomeen tai nousseeseen työväenliik­

keeseen. Ajatus jakautuneesta kansasta olisi ollut pöyristyttävä.

Irene Mendelin oli ensimmäinen suomeksi runokoelman julkaissut nai­

nen. Silti enemmän kuin luova taiteili­

ja hän oli puurtaja.

Maailma oli muuttunut, mutta Men­

delinin ydinaatteet olivat pysyneet sa­

mana. Kuolemaansa saakka pieni, sit­

keä nainen urakoi isänmaan puolesta, rakkauden hyväksi ja oikeudentunnon eteen.

Kirjoittaja Kaisa Alenius on Punkaharjulta kotoisin oleva, nykyään Helsingissä asuva opiskelija. Hän on opiskellut Joensuussa ja Jyväskylässä kirjallisuutta ja taideaineita.

Hän tekee proradu-työtään Irene Mendelinistä ja edellä oleva kirjoitus perustuu tähän tutkielmaan.

Saarijärven Joululehdessä vuonna 1989 on julkaistu Ilta Ikkalan kirjoitus Irene Mende­

linistä, joka asui Saarijärvellä vuosina 1929-1944. Irene Mendelin muutti tänne veljen­

sä Viktorin naapuriksi. Veli oli asunut Saarijär\’ellä jo vuo­

desta 1901 lähtien. He asuivat Mendelin mäkenä tunnetulla paikalla. Mäki kaivettiin pois Paavontietä rakennettaessa 70- luvun puolivälissä ja talokin purettiin vuosia sitten. Nykyisin paikan osoite on Paavontie 50.

16

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Paavo Lietzén kuoli vuonna 1980 ja muistelmat ovat edelleen julkaisematta, mutta niitä on käytetty lähteenä esimerkiksi vuonna 2002 ilmestyneessä Veikko Kallion toimittamassa

Vuonna 2005 kummankin lehden lööpeissä oli yli kaksi kertaa niin paljon perhesanastoa kuin vuonna 2000: Isät ja äidit tappoivat lapsiaan, poika äitinsä, isä äidin, jengi

Vuonna 1792 hän tuli rykmentin soittokunnan johtajaksi, vaikka oli vasta 16-vuotias, ja samana vuonna otti meilläkin »Hosianna»-hymnin säveltäjänä tunnettu apotti

Ylä- eli nykyinen 1 Karnppakatu kulki kaupungin hal'ki idästä .länteen raati- huoneentorin halki, mutta sen etelä- 1 puolella olevat nykyis, et kauppia.s J.. Piipposen

Koulurakennus (ett Pedagogi hus) on täällä myös, kaksi- k&TI•oksinen, ikäsittäen &uusi pienem- pää huonetta, minkä t- alon o• vat hank- ,kin: eet anaar

dämme, että hänet lopulta erotettiin toimestaan vuonna 1796 ja että hänen seuraajakseen vielä samana vuonna valittiin korpraali Adolf

Näin päättää kunnanesimies A atu Kantola katsauksensa, jossa käsitellään kunnan toimintaa vuonna 1906..

tanoa kuin muutaman vuoden, sillä hän kuoli jo vuonna 1726.. Myös Seuraavan isännän nimi oli Berndt Eneskiöld