T I E TE ES
S
ÄTA
A P TU H U
80
Ilkka Pyysiäinen: Magic, Miracles, and Re- ligion – A Scientist’s Perspective. AltaMira Press, Walnut Creek 2004. 277 s.
Richard E Nisbett: The Geography of Thought – How Asians and Westerners Think Different- ly … and Why. The Free Press, New York 2003.
263 s.
Taolaisuuden keskeinen prinsiippi Tao koos- tuu ristiriitaisista ominaisuuksista, saavuttaa päämääränsä tekemättömyyden avulla ja antaa ajan tehdä tehtävänsä. Hindulaisuuden Brah- man ilmenee kosmoksen emergenttinä hyöky- nä joka sulauttaa kaiken itseensä, tosin ilman että siitä välittää. Kristinuskon peruspalikoista Jumala ja Jeesus ovat aktiivisia toimijoita, jotka suunnittelevat, tahtovat ja kiukustuvat ihmis- ten tapaan. Uskonnot ovat kovin erilaisia todel- lisuuksia, joissa ei pärjää samanlaisilla päätte- lyskeemoilla.
Uskonnolliset ainekset vaikuttavat muiden kulttuuristen systeemien tapaan ajatteluun ja toimintaan, lähinnä tarjoamalla sisältöjä, reuna- ehtoja, päättely- ja toimintakaavoja. Arvioitavat kaksi kirjaa lähestyvät ajattelun uskonnollisia aineksia vastakkaisista suunnista. Uskontotie- teilijä Ilkka Pyysiäinen jäsentää uskonnollisen tason ilmiöitä kognitiivisten mekanismien avul- la, kun taas psykologi Richard Nisbett tarkaste- lee kysymystä miten uskonnolliset ainekset vai- kuttavat kognitiivisiin prosesseihin kuten päät- telyyn. Mutta katsokaamme ensin miten uskon- nolliset ainekset voidaan jäsentää osaksi inhi- millisen toiminnan yleistä teoriaa.
Arkipsykologia ja intentionaalinen systeemiteoria
Ajattelua ja toimintaa koskevilla arkisilla intui- tioillamme on useita merkittäviä rooleja sosiaa- litieteellisessä ja humanistisessa tutkimuksessa.
Yhtäältä niiden avulla käsitteellistetään tutki- muskohde – ihminen merkityksiä prosessoiva- na oliona – toisaalta niiden avulla selitetään ha- vaittuja ilmiöitä tai rajataan sitä mitä halutaan selittää. Ajattelua ja toimintaa koskevat intuiti- ot toimivat tyypillisesti tutkimuksen eksplikoi- mattomina presuppositioina. Sosiaalisen konst- ruoinnin teoria (Berger & Luckmann 1966), joka motivoi lähes kaikkea ”kvalitatiivista” ihmis- tutkimusta, lepää arkisten intuitioiden varassa.
Arkisiin intuitioihin perustuvaa esitieteellis- tä teoriaa ajattelusta ja toiminnasta kutsutaan yleensä arkipsykologiaksi tai toiminnan teori- aksi. Filosofi ja kognitiotieteilijä Daniel C. Den- nett (1981) systematisoi aikoinaan arkipsykolo- gian perusteesit ja nimesi näin saadun teorian intentionaaliseksi systeemiteoriaksi.
Intentionaalinen systeemiteoria pyrki tiivis- tämään arkipsykologian kovan ytimen ja arti- kuloimaan sosiologian, sosiaalityön, oikeustie- teen, kasvatustieteen, psykologian, historian, antropologian, mediatutkimuksen, kauppatie- teen, naistutkimuksen ja uskontotieteen taus- talla olevan teoreettisen rakennelman. Näille tieteenaloille on yhteistä, että ne pääsääntöises- ti käsitteellistävät ihmisen uskomuksia, haluja ja tekemisen intentioita prosessoivana toimija- na. Kulttuurintutkimus, joka keskittyy merki- tyksellistämisen generoimiin tutkimuskohtei- siin (teksteihin, rakennuksiin, huopatöppösiin) edellyttää sekin intentionaalisten systeemien olemassaolon.
Intentionaalisen systeemiteorian keskeinen teesi koskee systeemejä, joiden toimintaa voi- daan ymmärtää, selittää ja ennustaa intentio- naalisten (mentaalisten) askriptioiden avulla.
Ihmiset ovat esimerkillisiä intentionaalisia sys- teemejä. Ihmiset ajattelevat, haluavat ja toimi- vat merkitysten, representaatioiden, varassa, eli konstruoivat ja prosessoivat merkityksiä. Rep- resentaatiot esiintyvät ihmisissä ainakin usko- muksina, haluina ja tekemisen intentioina. Ih- miset ovat taitavia muodostamaan uusia usko-
Kirjoja
Ajattelun uskonnolliset sisällöt ja rakenteet
Matti Kamppinen
ET TI E E
ÄSS
TAPAHT UU
81
muksia, muuttamaan vanhoja, ja toimimaan ta- voilla jotka edesauttavat heidän päämääriensä toteutumista (Kamppinen 1987).
Jos kollega S haluaisi, että yliopistossa X in- vestoitaisiin naistutkimuksen sijasta metodolo- gian opetukseen, ja uskoo että jossakin vaihees- sa lahjattomammatkin kollegat ymmärtävät hä- nen tarjoamansa argumentit, niin mitä veikkai- simme että S tekee jatkossa? Olisi järkevää en- nustaa, että S jatkaa argumenttien esittämistä siinä toivossa, että maailma kuulee. Tässä koh- telemme S:ää intentionaalisena systeeminä, eli systeeminä jonka toimintaa voidaan ymmärtää, selittää ja ennustaa intentionaalisten askriptioi- den avulla. Tekemämme ennuste olettaa aina- kin kaksi asiaa: (1) että S:llä on ne uskomukset ja halut, joita uskomme sillä olevan, ja (2) että S on rationaalinen, eli muokkaa representaa- tioita osapuilleen samojen sääntöjen mukaan kuin ihmiset yleensä. Jos S toimii toisin kuin en- nusteemme mukaan, ja ryhtyy esimerkiksi ar- gumentoimaan radikaalifeministisen lorutut- kimuksen professuurin puolesta, joutuisimme tarkistamaan lähtökohtaoletuksiamme.
Ensiksi yrittäisimme saada selville, onko S:llä uusia uskomuksia tai haluja, onko hän päätynyt sille kannalle että radikaalifeministinen lorutut- kimus onkin metodologiaa parhaimmillaan, vai onko hänelle luvattu metodologian professuu- ri jos radikaalifeministinen professuuri saadaan ensin. Näiden uusien uskomusten ja instrumen- taalisten halujen jäljittäminen edellyttäisi jatku- vasti, että S säilyisi rationaalisena. Vasta viimei- seksi olisimme halukkaita luopumaan rationaa- lisuusoletuksesta, ja toteamaan että S ei enää kuulu intentionaalisen systeemiteorian alaan.
Jos S:n uskomukset, halut ja teot eivät sopisi ra- tionaalisuutta koskevaan teoriaamme, ei meil- lä olisi enää arkipsykologian keinoja ymmärtää, selittää tai ennustaa hänen toimintaansa.
Tärkeä lisäys, jota on artikuloitu erityises- ti kognitiivisessa antropologiassa (Shore 1996, Hutchins 1995) koskee representaatiojärjestel- miä (kulttuurisia malleja, skeemoja, käsitejär- jestelmiä, diskursseja): representaatiot eivät an- taudu prosessoitaviksi sellaisinaan, toisistaan irrallaan, vaan ne muodostavat systeemejä, jot- ka sellaisinaan edesauttavat päätelmien teke- mistä. Tämä ajatus on metodologisesti äärim- mäisen tärkeä, kuten jatkossa tulemme huo- maamaan: osa päättelysäännöistä voidaan siir- tää esimerkiksi kulttuurisiin malleihin, ja edel- leen säilyttää osa päättelysäännöistä yleisinhi- millisenä, ylikulttuurisena rationaalisuutena.
Uskonnolliset ainekset ja eksoottiset intentionaaliset systeemit
Intentionaalinen systeemiteoria toimii aika hy- vin suomalaisissa yliopistoissa, kun yritämme (joskus epätoivoisesti) saada selville, onko kol- legoidemme ajatuksissa tai teoissa hitustakaan järkeä. Miten intentionaalinen systeemiteoria pärjää varsinaisten eksoottisten uskomusten ja tekojen kanssa? Uskontotieteilijät ovat perintei- sesti jäljittäneet eksoottisia uskomuksia, halu- ja ja toimintoja käyttäen intentionaalista systee- miä työkaluna. Representaatiot ja niiden muo- dostamat järjestelmät vaihtelevat kulttuuris- ta toiseen, mutta varsinaiset päättelyprosessit ovat samanlaisia. Eksoottisia merkityksiä voi- daan identifioida paitsi tätä psyykkisen yhden- mukaisuuden oletusta hyödyntäen, myös jaet- tuun commonsense ontologiaan ankkuroituen.
Antropologi Robin Hortonin ajatus (1993) yleis- inhimillisestä primaariteoriasta implikoi, että osa representaatioista – commonsense ontolo- gia – on jaettuja, esimerkiksi fyysisen objektin, eläimen, persoonan tai kausaliteetin represen- taatiot ja niihin kuuluvat päättelyskeemat.
Bradd Shore (1996) on tuonut esille ensiar- voisen teesin argumentoidessaan, että kulttuu- risidonnaisten representaatiosysteemien (kult- tuuristen mallien) rooli ihmisajattelun ja -toi- minnan säätelyssä on suurempi kuin mitä on to- tuttu ajattelemaan yhtäältä kulttuuriantropolo- giassa, toisaalta kognitiotieteessä, jotka molem- mat ovat olettaneet intentionaalisia systeemejä ohjaavien päättelysääntöjen olevan ylikulttuu- risia. Kognitiotieteen reduktionistisissa suunta- uksissa on lisäksi oletettu, ettei kulttuuria ole- kaan muualla kuin kognitiivisissa prosesseissa.
Intuitionvastaiset representaatiot
Kognitiivisen uskontotieteen kenties tunnetuin- ta edustajaa Pascal Boyeria pidetään vertausku- vallisesti ”Toisena Tulemisena” – hänen ajatuk- sensa ja teoksensa (1994, 2001) ovat mullista- neet uskontotieteen kentän. Boyerin paradigma on saanut lukuisia seuraajia. Uskontotieteen do- sentti Ilkka Pyysiäinen (2004) on liittynyt jouk- koon, ja syystäkin: kognitiivinen uskontotiede on harpannut aimo askeleen eteenpäin, Boyerin linjaama tutkimusparadigma tuottaa täsmällisiä kysymyksenasetteluja, empiirisiä koeasetelmia ja uskottavia empiirisiä argumentteja. Voi perus- tellusti sanoa, että uskontotieteessä on syntynyt uusi, tuottelias paradigma. Mircea Eliaden ja Ge-
T I E TE ES
S
ÄTA
A P TU H U
82
rardus van der Leeuwin uskontofenomenologi- asta on kuljettu pitkä matka eteenpäin.
Boyerin paradigman keskeinen teoria koskee intuitionvastaisia representaatioita, jota Pyysi- äinenkin kirjassaan Magic, Miracles, and Religi- on enimmäkseen käsittelee. Intuitionvastaiset representaatiot ovat keskeisessä roolissa uskon- nollisissa uskomuksissa, haluissa ja tekemisen intentioissa. Intuitionvastainen representaatio on malliesimerkki päätelmiä mahdollistavasta kompleksisesta representaatiosta. Esimerkiksi representaatio {Neitsyt Marian patsas joka kuu- lee rukoukset} koostuu käsitteistä {artefakti} &
{kognitiivisia kykyjä}, representaatio {kivi joka tuottaa hyvää onnea} koostuu käsitteistä {eloton luonto} & {kyky vaikuttaa suunnitelmallisesti}.
Kompleksiset intuitionvastaiset representaatiot mahdollistavat erilaisia päätelmiä eri konteks- teissa, ja tekevät ymmärrettäväksi muun mu- assa sen, miksi Neitsyt Marian patsaalle ruko- usta esitettäessä on oltava riittävän lähellä: pat- saaseen liitetyt kognitiiviset ominaisuudet ovat antropomorfisia ominaisuuksia ja mehän emme kuule jos puhuja ei ole tarpeeksi lähellä.
Analyysia ja reduktioita
Pyysiäisen kirja koostuu 15 luvusta, joista suu- rin osa on ilmestynyt aikaisemmin kansainvä- lisillä areenoilla. Kokoelma täydentää ja kom- mentoi Pyysiäisen aikaisempaa kirjaa How Re- ligion Works (2001). Käsillä olevan kirjan artik- keleissa Pyysiäinen analysoi uskontotieteen keskeisiä käsitteitä ja teorioita kognitiotieteen ja analyyttisen filosofian työkaluilla. Keskei- nen analyysin väline on intuitionvastaisen rep- resentaation käsite ja sen taustateoria, joiden avulla Pyysiäinen analysoi ja rekonstruoi mm.
ihmeitä, magiaa ja rituaaleja koskevia teorioita.
Käsittelyyn pääsevät myös buddhalaisuuden yliluonnolliset toimijat, suullisen perinteen spe- sialistit ja kulttuuriteoriat. Pyysiäisen analyysi on uskottavaa ja mielenkiintoista – esimerkik- si ”ihmeiden” ilmiöluokka identifioituu syste- maattisemmin kun se kytketään intuitionvas- taisiin representaatioihin.
Tiivistäen voisi sanoa, että Pyysiäinen kytkee kulttuurisia kategorioita kognitiivisiin. Kog- nitiotieteessä on vahvana suuntauksena edetä kognition tasolta neuraaliselle tasolle, ja etsiä kognitiivisten ilmiöiden neuraalisia vastineita.
Tässä hengessä Pyysiäinenkin useampaan ot- teeseen toteaa, että tämä ja kognitiivinen kyky on todennäköisesti genetiikan ja evoluution ra-
jaama neuraalinen moduuli.
Pääsääntöisesti Pyysiäinen systematisoi us- konnon ja kognition suhteita jäsentämällä ja- ettuja representaatiosysteemejä yhtäältä repre- sentaatioiden ominaisuuksien avulla (esimer- kiksi intuitionvastaiset representaatiot), toisaal- ta intentionaalisen systeemin prosessointiomi- naisuuksien avulla (esimerkiksi hahmontun- nistus tai antropomorfismi). Tällaisessa syste- matisoinnissa representaatiosysteemejä analy- soidaan niiden saman lajisten konstituenttien avulla: analyysissa pysytään intentionaalisel- la tasolla. Intentionaalisten systeemien ominai- suuksien ankkuroiminen neuraalisiin systee- meihin on suurimmassa osassa tapauksissa tri- viaalia: se on sama jos eläintieteessä ekologi to- teaisi jokaisesta predaatiosuhteesta että se pe- rustuu soluista koostuviin eliöihin.
Kulttuurin olemassaolo
Kulttuurista Pyysiäinen on samaa mieltä kuin Boyer: kulttuuri on ihmisten mielissä, eikä yk- silöpsykologisen organisaatiotason yläpuolella ole kulttuurisia systeemejä.
Kirjan viimeisessä luvussa ”Do cultures exist?” Pyysiäinen yrittää perustella kantaansa.
Toisin kuin kirjan muiden lukujen kohdalla, tä- män luvun argumentaatiosta löytyy virtahevon mentäviä aukkoja.
Pyysiäinen argumentoi, että koska kulttuu- rin käsite on kulttuurintutkijoiden käyttämä yleiskäsite, siitä seuraa että kulttuuri on vain ih- mismielissä. Pyysiäinen kirjoittaa: ”voimme ky- syä missä mielessä kulttuuriset ominaisuudet ovat olemassa. Vastaukseni perustuu ajatuksel- le, että käsite ’kulttuuri’ on yleiskäsite filosofi- sessa merkityksessä” (s. 222). Tässä sitaatissa Pyysiäinen puhuu kulttuurin käsitteestä. Muu- tamaa riviä myöhemmin: ”Kulttuuri on yleiskä- site koska se ilmaisee yleisen ’kulttuurisuuden’
ominaisuuden [...] Täten olen osoittanut missä mielessä ’kulttuuri’ on yleiskäsite” (s. 222). Ar- gumentin tässä osassa Pyysiäinen puhuu en- sin kulttuurista (siis siitä oliosta johon kulttuu- rin käsite soveltuu) ja lopuksi vielä varmuuden vuoksi kulttuurin käsitteestä.
Pyysiäinen on ymmärtääkseni tehnyt filoso- fisen analyysin elementaarivirheen sekoittaes- saan käsitteet niihin olioihin jotka kuuluvat ter- mien ekstensioihin. Kulttuurin käsite (jota on ta- pana merkitä lainausmerkeillä: ”kulttuuri”) on epäilemättä yleiskäsite, joka majailee ihmismie- lissä sekä muissa merkitysten kantajissa. Sa-
ET TI E E
ÄSS
TAPAHT UU
83
manlainen yleiskäsite on ”kaupunki” jonka eks- tensioon kuuluvia systeemejä voidaan tutkia mielin määrin. Kulttuurit reaalisina systeemeinä ovat eri asia kuin ne käsitteet, joilla niitä iden- tifioidaan ja systematisoidaan. Jos Pyysiäisen argumentti pitäisi paikkansa, seuraukset olisi- vat tuhoisia minkä tahansa tieteenalan kannal- ta: esimerkiksi koska kaupungin käsite on yleis- käsite, ei kaupunkeja ole olemassa.
Pyysiäinen vertaa kulttuurin ontologista sta- tusta matemaattisten olioiden ontologiseen sta- tukseen tavalla, joka kertoo hänen sitoutuvan varsin helposti kyseenalaistettavaan reduktio- nismiin ja geneettiseen virhepäätelmään. Hän kirjoittaa: ”Hyväksyn Popperin ratkaisun ja ole- tan että matemaattiset oliot ovat ihmismielen tuotetta. Siinä määrin kuin tämä on totta, mate- matiikan ontologiaa koskeva filosofinen ongel- ma muuttuu empiiriseksi kysymykseksi, johon kognitiivisen neurotieteen tulisi antaa vastaus”
(s. 225). Tämä argumentti on oppikirjaesimerk- ki geneettisestä virhepäätelmästä. Ihmisen bio- logiasta riippuvainen systeemi palautetaan ih- misen biologiaan.
Loppupäätelmä, koski se sitten matematiik- kaa tai kulttuurisia systeemejä, on joko triviaali tai epäuskottava. Triviaali tulkinta on, että kai- killa kulttuurisilla ja kognitiivisilla aktiviteeteil- la on jokin neuraalinen vastine. Epäuskottava tulkinta, jota Pyysiäinenkään ei omien sanojen- sa mukaan kannata, on se että kulttuuristen ak- tiviteettien systeemiset ominaisuudet voitaisiin tyhjentävästi ja tieteellisesti mielenkiintoisella tavalla kuvata neuraalisten kuvausten avulla.
Lisäksi argumentti sivuuttaa filosofisen on- tologian kysymyksenasettelun ja korvaa sen empiirisellä. Empiirisen tutkimuksen avulla ei voida tyhjentävästi selvittää kulttuuristen sys- teemien olemassaolotapaa, vaan se vaatii onto- logista analyysia koskien muun muassa systee- mien tapaa olla olemassa. Näin ollen empiiri- nen ja käsiteanalyyttinen tutkimus täydentävät toisiaan (vrt. Kamppinen 1996).
Kulttuuristen systeemien empiirinen tutki- mus vaatii useiden eritasoisten systeemien tut- kimusta. Kulttuurin redusointi psykologiaan on yhtä heikoilla perusteilla kuin sosiologian redusointi psykologiaan tai biologian redusoin- ti fysiikkaan. Kulttuurisen realismin (Margolis 2001) mukaan kulttuuriset systeemit ovat fysi- kaalisen ja biologisen universumin emergentte- jä ominaisuuksia, jotka on syytä lukea todelli- suuden kalustukseen kuten muutkin emergen- tit systeemit. Ja alkuräjähdyksen jälkeen synty- neet systeemit ovat kaikki emergenttejä.
Uskonnon erityiset ominaisuudet
Kognitiivisen uskontotieteen paradigmassa us- konto uhkaa jäädä vähälle huomiolle. Paradig- man kulmakivistä esimerkiksi Thomas Lawso- nin ja Bob McCauleyn työt tuovat esille uskon- nollisista rituaaleista sellaisia aspekteja, jotka löytyvät kaikesta ihmistoiminnasta (Lawson &
McCauley 1990, McCauley & Lawson 2003). Bo- yerin ja Pyysiäisen käsittelemä intuitionvas- taisuus on esimerkki toisenlaisesta asetelmas- ta: se tuo esille uskonnon erityislaadun verrat- tuna muuhun ihmistoimintaan ja ajatteluun, ja näin antaa mahdollisuuden etsiä empiirisin kei- noin vastausta siihen, miten uskonnolliset ai- nekset osallistuvat ajattelun ja toiminnan dyna- miikkaan.
Pyysiäisen tuotanto ankkuroituu vahvasti uskontotieteen empiirisiin kysymyksiin ja tie- teenalan oppihistorian kannalta relevantteihin kysymyksiin. Kognitiotieteen ja uskontotieteen kysymyksenasettelujen menestyksekäs yhdis- täminen kuvaa myös Kimmo Ketolan väitös- kirjaa (Ketola 2002), jossa kognitiivisia tulkin- nan työkaluja on käytetty biografisten ja kent- täaineistojen tulkinnassa. Ketolan tutkimus kä- sitteli karisman kulttuurisia malleja Hare Krish- na -liikkeessä. Tom Sjöblomin väitöskirja (Sjöb- lom 2000) soveltaa kognitiivisen analyysin työ- välineitä varhaisiin irlantilaisiin tabuihin, käyt- täen aineistona säilöttyä traditiota. Molemmil- le tutkimuksille on tunnusomaista uskonnollis- ten ilmiöiden sellainen kognitiivinen analyysi, joka ei viittaa neuraalisiin systeemeihin tai yritä korvata havaittuja säännönmukaisuuksia alem- man tason säännönmukaisuuksilla. Molemmat työt toimivat myös onnistuneina esimerkkei- nä siitä, ettei kognitiivisen analyysin ongelma- nasettelua tarvitse rajoittaa laboratorio-olosuh- teisiin, tilanteisiin joissa ihminen paraikaa läpi- käy uskonnollista kokemusta.
Lännen ja idän kulttuuriset kaavat
Samaan aikaan kun kulttuuristen systeemien tutkijat lähestyvät psykologian pelikenttää, osa psykologeista tutkii entistä intensiivisemmin kulttuuristen mallien tai kaavojen roolia ajat- telussa. Psykologiassa, kulttuuriantropologias- sa ja uskontotieteessä on ollut vahvana ajatus, että ihmisen psykologia on universaalia – kult- tuurinen vaihtelu tulee siitä kun erilaisia repre- sentaatiosysteemejä prosessaoidaan yhtä tyyp- piä olevassa laitteessa. Kuten edellä oli puhetta,
T I E TE ES
S
ÄTA
A P TU H U
84
tämä oletus on jo sellaisenaan hankala, koska kompleksiset representaatiosysteemit sisältävät kulttuurisidonnaisia päättelyskeemoja.
Psykologi Richard E. Nisbett jos kuka on varhaisemmissa teoksissaan ollut rakentamassa yleistä teoriaa ihmisajattelusta. Kognitiotieteen klassikko Induction – Processes of Inference, Lear- ning, and Discovery (Holland et al. 1986) pyrki kertomaan älykkäiden systeemien tiedonmuo- dostusprosessista yleensä, tai merkkiteos Hu- man Inference – Strategies and Shortcomings of So- cial Judgement (Nisbett & Ross 1980) oli tarkoi- tettu kertomaan ihmisistä yleensä, ei erikseen amerikkalaisista tai kiinalaisista.
Nisbettin tuore kirja The Geography of Thought – How Asians and Westerners Think Differently … and Why (2003) kertoo jännittävän tarinan ajatte- lun kulttuurisidonnaisuudesta, siitä miten kult- tuuristen representaatiosysteemien mukana tu- lee koko joukko opittuja päättelysääntöjä.
Nisbettin keskeinen väite koskee Idän (lähin- nä Kiinan, Korean, Vietnamin ja Japanin) Län- nen (Pohjois-Amerikan ja Euroopan) ajattelu- mallien eroja. Tiivistäen, erot koskevat seuraa- via piirteitä:
1) Havainnossa Itä keskittyy enemmän ym- päristöihin ja olioiden välisiin suhteisiin, kun taas Länsi keskittyy objekteihin. Ero holistisen ja atomistisen käsitteellistämisen välillä on pe- rustava ja kauaskantoinen. Objekteista yksilölli- sen toimijan kategoria on Lännelle keskeinen.
2) Todellisuuden konstituutiota koskevissa käsityksissä Itä keskittyy substansseihin, siihen mistä oliot on tehty, kun taas Länttä kiinnosta- vat objektit.
3) Todellisuuden hallittavuutta koskevissa käsityksissä on eroja. Itä uskoo vähemmän to- dellisuuden hallintaan kuin Länsi.
4) Todellisuuden dynamiikassa Itä näkee enemmän muutosta ja Länsi pysyvyyttä.
5) Tapahtumien selittämisessä Länsi käyttää objekteja selittävinä tekijöinä, kun taas Itä selit- tää kutomalla systeemisen verkoston selitystä varten.
6) Todellisuuden organisoinnissa Länsi käyt- tää dikotomisia kategorioita ja Itä relationaali- sia käsitteitä.
7) Formaalisen logiikan sääntöjen käyttö on luontevampaa Lännelle kuin Idälle.
8) Ristiriitaisuuksien ratkaisemisessa Itä käyt- tää hanakammin dialektisia menetelmiä, jotka etsivät kompromissia ja kultaista keskitietä, kun taas Länsi pyrkii tilanteeseen, jossa toinen usko- mus on osoitettu todeksi ja toinen vääräksi.
Uskontojen, erityisesti Idän ja Lännen välisis- tä eroista on kirjoitettu paljon. Nisbettin kirjan etu on siinä, että hän ankkuroi eroja kokeellisiin tutkimustuloksiin. Kokeellisen aineiston lisäksi Nisbett viittaa runsaasti kiinalaisen ja kreikka- laisen filosofian ja uskonnon eroihin. Siinä mis- sä kiinalaiset ajattelijat näkivät maailman jatku- vien substanssien muodostamana systeemise- nä vuorovaikutuskokonaisuutena, siinä kreik- kalaiset ajattelijat näkivät atomaarisista raken- nusosista koostuvia objekteja.
Yhdessä kokeessa amerikkalaisille ja japani- laisille koehenkilöille annettiin eri materiaaleis- ta tehtyjä eri mallisia kappaleita, joiden joukos- sa oli korkista tehty pyramidi. Tälle annettiin nimi dax. Seuraavaksi koehenkilöitä pyydettiin osoittamaan uudesta kappalekokoelmasta kaik- ki daxit. Kokoelmissa oli muovista tehtyjä py- ramideja ja korkkisia pötkylöitä, mutta ei kork- kipyramideja. Amerikkalaiset valitsivat daxin- sa muodon perusteella (pyramidin), kun taas ja- panilaiset pitivät daxin kriteerinä sen substans- sia. Erot olivat erittäin merkitseviä 4-20 vuoti- ailla, ja merkitseviä jopa 2-vuotiailla.
Toisessa kokeessa amerikkalaisille ja kiina- laisille koehenkilöille näytettiin erilaisia ”ta- louskasvua”, ”väestönkasvua” ja muita trende- jä kuvaavia käyriä ja pyydettiin jatkamaan nii- tä. Käyrissä oli valmiina kasvun tai vähenemi- sen trendejä. Amerikkalaiset piirsivät käyränsä trendiä vahvistaen, kun taas kiinalaisten käyrät eivät olettaneet, että trendi jatkuisi. Idän ajatte- lulle todellisuus kompleksinen ja monitahoinen paikka, jossa muutos ja epäennustettavuus on sääntö.
Erilaiset kulttuuriset kaavat voivat aktuaalis- tua eri tilanteissa. Hong Kongin asukkaista on saatu mielenkiintoisia koehenkilöitä, heillä kun on Idän ja Lännen kaavoja resursseina. Yhdessä koeasetelmassa koehenkilöille näytettiin ensin tyypillistä kiinalaista maalaustaidetta, jonka jäl- keen heitä pyydettiin selittämään, miksi toises- sa kuvassa oleva kala ui parven ensimmäisenä.
Kiinalainen vihje aktioi Idän selitysmallin, joka keskittyi ympäristöön, kalaparveen ja konteks- tiin. Toisessa asetelmassa koehenkilöille näytet- tiin amerikkalaisen kulttuurin avainkuvia ku- ten Mikki Hiirtä. Tällä kertaa kalan johtajuuden selityksestä löytyi merkitsevästi enemmän yksi- lölliseen motivaatioon ja agenssiin viittaavia se- lityksiä (”kala on keulilla koska se haluaa olla ykkönen”).
Myös kieli toimii kulttuurisena resurssi- na. Kun testaus on englanniksi, hongkongilai- set osoittavat enemmän Lännen piirteitä kuin
ET TI E E
ÄSS
TAPAHT UU
85
muutoin.
Kulttuuriset systeemit ja niiden mukana us- konnolliset ainekset osallistuvat kognitioon lu- kemattomilla eri tavoilla. Koska nämä kaavat tarjoavat ajattelun ja toiminnan malleja, ei pelk- kä kulttuurisesta kontekstista erotettu psykolo- gia voi koskaan antaa täydellistä vastausta.
Kulttuuristen ainesten evoluutio ja uskontotiede
Kirjansa lopussa Nisbett kiinnittää huomion Idän ja Lännen kulttuurien erilaisuuksiin esi- merkiksi tieteen tekemisen ja argumentaati- on tavoissa. Idän argumentaatiolle on tunnus- omaista kokonaisvaltaisuus, kontekstiherk- kyys, kompromissien etsiminen ja konsensuk- sen haku. Näillä eväillä ei länsimainen tiede olisi päässyt kovinkaan pitkälle, vaan tieteel- linen edistys on vaatinut kilpailua, argument- tien kyseenalaistamista, repivää kritiikkiä sekä äänekkään yksilösuorituksen pitämistä tieteel- lisen toiminnan esikuvana. Nisbett ei kuiten- kaan usko länsimaistumisen olevan ainoa tren- di globalisaatiossa, vaan hän asettuu Fukuya- man ja Huntingtonin välimaastoon esittäes- sään, että kulttuuristen ainesten evoluutiossa syntyy entistä enemmän hybridejä systeeme- jä, jotka koostuvat Idän ja Lännen aineksista, ja joiden tarjoamia kulttuurisia resursseja ihmiset käyttävät pragmaattisin perustein.
Uskontotieteelle kulttuuristen systeemien evoluutio tuottaa haasteita. Jo pelkkä erottelu uskonnon, filosofian ja psykologian välillä tuot- taa vaikeuksia kun yritämme jäsentää Kiinan, Japanin tai Intian kulttuurisia systeemejä, tai Perun sademetsäalueen kansanuskoa, jossa to- mistinen filosofia sekoittuu alueen alkuperäis- kansojen etno-ontologiaan. Uskontojen hybri- disaatio eli niiden hajoaminen ja sekoittuminen muihin systeemeihin edellyttää, että uskonto- jen sijasta puhumme entistä useammin uskon- nollisista tai maailmankuvallisista aineksista, joilla toisinaan on määräävä rooli kulttuurisissa systeemeissä, toisinaan vähäisempi.
KIRJALLISUUTTA
Berger, P. & Luckmann, T. (1966): The Social Construction of Reality. Penguin Books.
Boyer, P. (1994): The Naturalness of Religious Ideas – A Cognitive Theory of Religion. University of Califor- nia Press.
Boyer, P. (2001): Religion Explained – The Evolutionary Origins of Religious Thought. Basic Books.
Dennett, D. C. (1981): Brainstorms – Philosophical Essays on Mind and Psychology. Harvester Press.
Holland, J. H., Holyoak, K. J., Nisbett, R. E. & Thagard, P. R. (1986): Induction – Processes of Inference, Learn- ing, and Discovery. MIT Press.
Horton, R. (1993): Patterns of Thought in Africa and the West – Essays on Magic, Religion, and Science. Cam- bridge University Press.
Hutchins, E. (1995): Cognition in the Wild. MIT Press.
Kamppinen, M. (1987): On cognitive systems. Acta Analytica 3(1987): 7-24.
Kamppinen, M. (1996): ”Filosofian ja empiirisen kog- nitiotieteen yhteiset kysymykset - Intentionaal- isuus ja kokemukset struktuurit.” Teoksessa I.
Niiniluoto & H .Koskinen (toim.), Kognitiivisesta naturalismista naturalistiseen kognitioon. Helsingin yliopiston filosofian laitoksen julkaisuja 1/1996, s. 51-64.
Ketola, K. (2002): An Indian Guru and His Western Disci- ples – Representation and Communication of Charisma in the Hare Krishna Movement. Helsinki University Press.
Lawson, E. T. & McCauley, R. (1990): Rethinking Religion – Connecting Cognition and Culture. Cambridge University Press.
Margolis, J. (2001): Selves and Other Texts – The Case for Cultural Realism. The Pennsylvania State Univer- sity Press. University Park.
McCauley, R. & Lawson, E. T. (2002): Bringing Ritual to Mind – Psychological Foundations of Cultural Forms.
Cambridge University Press.
Nisbett, R. E. & Ross, L. (1980): Human Inference – Strate- gies and Shortcomings of Social Judgment. Prentice- Hall.
Nisbett, R. E. (2003): The Geography of Thought – How Asians and Westerners Think Differently … and Why.
The Free Press.
Pyysiäinen, I. (2001): How Religion Works – Towards a New Cognitive Science of Religion. Brill.
Pyysiäinen, I. (2004): Magic, Miracles, and Religion – A Scientist’s Perspective. AltaMira Press.
Shore, B. (1996): Culture in Mind – Cognition, Culture, and the Problem of Meaning. Oxford University Press.
Sjöblom, T. (2000): Early Irish Taboos – A Study in Cogni- tive History. Helsinki University Press.
Kirjoittaja on Turun yliopiston dosentti ja uskonto- tieteen lehtori.