• Ei tuloksia

Mitä on kulttuuri? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä on kulttuuri? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

KULTTUURINTUTKIMUS 35 (2018): 3–4 1

Mitä on kulttuuri?

Antti Teittinen

Mitä on kulttuuri? Tämän kysymyksen olen esittänyt itselleni lähes päivittäin, kun olen ollut Kult­

tuurintutkimus­lehden päätoimittajana. Kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta – ei tar­

vitsekaan olla, mutta kysymykseen voi yrittää vastata tarkkailemalla median näkemyksiä kulttuurista.

Tietysti myös Kulttuurintutkimus­lehti omalta osaltaan propagoi sen puolesta, mikä on kulttuuria ja miten eri ilmiöissä on kulttuurinen ulottuvuutensa.

Yritän tässä nyt lyhyesti hahmottaa, mitä suomalaisissa valtamedioissa tarkoitetaan kulttuurilla ja millaisesta kulttuurista puhutaan silloin, kun kyseessä on Kulttuurintutkimus­lehden esittämät tut­

kimusartikkelit. Mitään vertailuasetelmaa en lähde tässä rakentamaan, mutta olen kiinnostunut sii­

tä, näkyykö valtamedioissa mitenkään usein Kulttuurintutkimus­lehdessä analysoidut jokapäiväiseen elämään liittyvät kulttuuriset merkitykset. Suomalaisiksi valtamedioiksi olen valinnut tähän tarkaste­

luun Yleisradion ja Helsingin Sanomat.

Kulttuurintutkimus­lehdessä 2/2016 – 1–2/2018 julkaistiin 22 tieteellistä artikkelia ja niiden aihe­

piirit vaihtelivat lähes aina eli yksittäisistä teemoista oli 20 artikkelia. Ainoastaan terapeuttisuudesta ja vammaisuudesta oli kaksi artikkelia kyseisellä kolmen vuoden jaksolla. Samanaikaisesti terapeut­

tisuutta ja kulttuuria käsiteltiin Yleisradion verkkopalvelussa yhden kerran ja Helsingin Sanomissa ei kertaakaan. Yleisradiossa oli yksi vammaisuutta ja kulttuuria käsittelevä artikkeli. Helsingin Sanomis­

sa vammaisuutta ja kulttuuria käsitteleviä artikkeleita oli kaksi. Varsinkin terapeuttisuuden kriittinen ja monitieteinen tutkimus on kansainvälisesti sekä yksittäisten tutkijoiden voimin myös Suomessa nous­

sut viimeisen kymmenen vuoden aikana selittämään erityisesti jälkimodernisoituneen yhteiskunnan ja työntekijä­ ja/tai työmarkkinakansalaisten välistä suhdetta. Tässä mielessä Kulttuurintutkimus­

lehden pyrkimys tuoda näitä näkökulmia myös suomalaiseen keskusteluun on arvokasta.

(2)

KULTTUURINTUTKIMUS 35 (2018): 3–4

2

Vaikka Kulttuurintutkimus­lehdessä on ollut artikkeleita perinteisemminkin kulttuurisiin ilmiöi­

hin kuuluvista aiheista, kuten esimerkiksi kuvataiteesta ja tanssista, olemme lehdessämme pitäneet aina tärkeänä uusia teemoja ja uusia näkökulmia. Tässä uusimmassa numerossa käsitellään ruokaa, ikään­

tymistä, kuvataidetta, surun anonyymia muistelua ja TV­sarjaa. Huomioiden Kulttuurintutkimus­

lehden edellä mainitut 22 artikkelia ja tämän uusimman numeron artikkelit, suurin osa niistä teemo­

jensa osalta edustaa nyky­yhteiskunnassa yksilöön kiinnittäytyviä elämyksellisyyden kokemuksia, joil­

la on sekä kaupallinen että kulttuurinen merkityksensä.

Näistä hajahavainnoista ei voi vetää mitään systemaattista johtopäätöstä, mutta kulttuurintutki­

muksen tehtäväksi voi edelleenkin toivoa epätavanomaisia aiheiden käsittelyä. Tärkeää olisi ymmär­

tää, kuinka kulttuuri on se selittävä koossa pitävä tai erotteleva osatekijä, jonka avulla voidaan kertoa esimerkiksi hallitusneuvotteluiden etenemistä. Kulttuurintutkimuksessa voidaan kysyä esimerkiksi, että miksi viime aikoina hoettu ”neuvottelut käydään hyvässä hengessä” saa lähinnä viihdeuutisten ar­

von. Miksi tätä ”hyvää henkeä” ei pohdita tarkemmin – tai ehkä pohditaankin.

Tämä Kulttuurintutkimus­lehden numero on viimeinen, jonka päätoimittaja olen. Viimeiset kolme vuotta ovat olleet lehden murroskautta siirtymisessä avoimelle ja sähköiselle julkaisualustalle. Tämä prosessi on vielä osittain kesken, vaikka lehti ilmestyykin jo avoimena ja sähköisenä. Myös paperi lehteä julkaistaan vielä. En ole huolissani lehden tulevaisuudesta tieteellisten artikkelien julkaisu kanavana.

Kirjoittajat, toimituskunta, päätoimittajat, toimitussihteeri, taittaja ja muut yhteistyötahot tekevät kes­

kenään tärkeää työtä. Lehti on löytänyt paikkansa monitieteisenä lehtenä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Erityisen tärkeänä henkireikänä Gurli Roth piti opiskelua vuosina, jolloin hän hoiti sairasta äiti- ään.. Hän on aina pitänyt matkailusta, mutta äitiä ei voinut jättää

Siksi harmonian, kirkkauden ja kauneuden oheen on liitettävä myös ajatus särkymisestä ja myös nöyrä tietoisuus siitä, että niin barbaria kuin sivistyskin ovat yhden

johtaminen voidaan määritellä vuorovaikutusprosessiksi, jonka avulla pyritään vaikuttamaan ryhmän toimintaan niin, että jokin päämäärä saavutettaisiin..

Kuten Aikuiskasvatuksen Tutkimusseuran esimies Antti Kauppi (1995, 3) toteaa, tuskin kenelläkään on selkeästi jäsentynyttä käsitystä siitä, miltä aikuiskasvatuksen nimissä

Henkilö, joka on vapaa autonomiansa esteistä ja jolla on kapasiteetti pyrkiä elämään tietynlaista elämänmallia, saattaa olla kykenemätön autonomisuuteen, ei vain siksi, että

Saamelaisen kirjallisuuden tutkijat Vuokko Hirvonen (1999, 37) ja Veli-Pekka Lehtola (1997, 25) ovat todenneet, että jälkikoloni- aalinen tutkimusnäkökulma soveltuu

Politiikassa valtion- tai kunnanhallinnon tasolla ei yleensä ole tapana ainakaan jul- kisesti myöntää, että kun asioista päätetään, pelissä ovat faktojen ja laskelmien lisäksi

Inarinsaamen elpymisen on mahdollistanut sen johdon mukainen käyttäminen ainoana kielenä kaikissa oman kieliyhteisön kielen- käyttötilanteissa, yhdistyksissä,