• Ei tuloksia

Kirkolliset kuulutukset ja niiden sanoma 1850-1890 luvuilla · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kirkolliset kuulutukset ja niiden sanoma 1850-1890 luvuilla · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

1890 luvuilla

Paavo O. Räsänen K irkkoherra

Kirkolliset kuulutukset ja niiden sanoma 1850—

Saarijärven Kirja ja Vanhan SAARIJÄRVEN kirjan lähde­

aineisto on perinteisen tavan mukaan otettu ns. tavanomaisista lähteistä — kirkon kokousten ja pitäjän kokousten pöytä­

kirjoista. Näyttää siltä, että sangen rikas ja värikäs kirkon- kuulutusten tarjoama aineisto on jäänyt pois tai sitten on pelätty työn suuruutta ja pitäydytty tavanomaisessa aineistossa.

1800-luvun puolivälissä oli Saari­

järvellä kirkkoherrana Kaarle Ste­

nius, kappalaisen poika M äntyhar­

ju lta , synt. 18.6.1816, toimi Uudes­

sakaupungissa 1839 piirikoulun- opettajana, suoritti filosofian m ais­

terin tutkinnon 1840. Palveli sen jälkeen Viipurin ja Porvoon gym- naasissa, viimeksi m ainitussa sak­

san kielen opettajana. Vuonna 1847 hän oli rehtorina U udessakaupun­

gissa ja tuli tänne kirkkoherraksi 22.6.1853. Kontrahtirovastiksi h ä­

net nim itettiin 1857 ja kunniarovas- tiksi 1860. H än kuoli 1885.

Saarijärven vanhat kirkolliset kuulutukset ovat sangen värikkäitä ja tarjoavat om alta ajaltaan rik­

kaan, monipuolisen kuvan ajasta, jolloin ne on kirkkokansalle luettu.

Kirkolliset asiat kuten papiston voi-, viljasaatavat ym. ovat pääl­

limmäisinä kuulutuksissa, m utta keskityn lähinnä m uuhun tiedotta­

miseen, jo k a on sangen nykyaikai­

sen kaltaista.

Uusien jäiden tullessa Saarijär­

ven kirkossa luettiin seuraava kuu­

lutus:

”Jos sattuisi jo k u hengenvaa­

raan heikolla jäällä, niin häntä auttaminen hädässä ei käy mil­

lään tavalla niin m ukavasti kuin lähestyä jäähän m ennyttä kaksil­

la tikapuilla, jo ita muuttam alla käm pi aina vaan lähemm äksi siksi kuin pääsee käsin kiinni hukkuvaan ja vääntää hänet ylös portaille. Tämä pelastusneuvo kuuluu useasti hyvin onnesta­

neen. ”

Saarijärvi nälkäpitäjänä joutuu aivan uuteen valoon kirkonkuulu- tusten perusteella. Täällä pettupitä- jässä 18.4.1869 luettiin saarnastuo­

lista:

”K uvenyöri kehoittaa meikeläi- siä, jollien Jumala antoi hyvän vuositulon, j a jo tk a niin useasti ja runsaalla mitalla olem m e saa­

neet maailmasta apua hädässäm­

me, nyt apua tekemään kansalai- sillemme, jo tk a tuolla Etelä- Suomessa kärsivät surkeata näl­

kää ja puutetta. ”

Saarijärven katovuosi 1862 selvi­

tettiin rahalainalla, jolla sitten os­

tettiin viljaa pitäjän m akasiiniin, velallisuus koski kaikkia Saarijär­

ven talouksia ja jokaisen piti hoitaa velasta om a osansa, kuitenkin velka oli pitkään hoitam atta. Pitäjän- m iesten yhteisessä kokouksessa 20.10.1866 klo 9.00 lauantaina oli esityslistan 5 § ” Millä tavoin se vel­

ka on suoritettava, jonka tänne an ­ toi Läänin pääkom itea katovuonna

1862 sillä ehdoin, että se piti takai­

sin m aksettam an.”

A jankuvaan kuului myös käytän­

nön asioiden neuvonta 11.11.1866 kuulutti kunnianarvoisa rovasti Ste­

nius:

"Tuhkapeltoon ei ole mikään niin hyvää höystettä kun, näin syystalvesta, ajaa lujasti savea päälle, — sen sain minä nähdä K olkanniem en pellosta tuhka- pellosta, jo k a ennen ei kasvanut kuin lauhaa, antoi n yt savettuna IV2 tynnörin ruis kylvön alalta 30 tynnöriä rukiita — saveamatta olis siitä ehkä p uitu 15 tynnöriä tuskin. Savi pitäisi olla hyvän­

laista. Tämän suuren hyödyn sa- veamisesta ovat m yös oivalta­

neet Parkatin torpat, Lehtolasta Juho Pellonpää ja m oni muu. ” Kaikkinainen tiedottam inen sisäl­

si myös järjestyksen pidon pitäjän alueella, johon Rovasti näyttää ni­

mismiestä innokkaam m in paneutu­

neen, m itäpä m uutakaan seuraava kuulutus kertoo:

”Saadaksemme nuo rahanah- n e h tija t, k o ir u u d e n v ir ittä jä t L aukku-R yssät väistymään kim ­ p ustam m e vähän liukkaam m al­

le, niin tulevan sunnuntain ko ­ kouksessa tulee keskusteltavak­

si, eiköhän siihen asiaan olis so­

veliain keino se, että nyt kuin on itsekukin lukukunnan velvolli­

suus elättää ja hoitaa vaivaisian- sa, niin se kinkerikunta kans, jo n k a asukkaat ovat avullisia ol­

leet Ruununm iehille ryöstäjäin jälkiä nuuskimaan ja laukut heil­

tä ryöstämään, se kinkeri kans sais köyhäinsä avuksi vaivaisille tulevan osan ryöstäjän laukusta rääminensä, sitte kuin se avissio- nilla on rahaksi m yyty. ” S eurakunnan sivellinen eläm ä vaatii jyrkkiä otteita rovastin taho l­

ta ja hänen apunaan oli kirkkoraa­

ti. Kirkossa käyttäytyminen oli ja t­

kuvana huolen aiheena ja niinpä kirkkoraati päätti:

” 1) Ei olko kennellekään luval­

lista astua kirkossa penkki- karmien ylitse. 1 m arkan sa­

kon haasteella.

2) Ei rohjetko kukaan sylkeä eli syljeksiä lehteriltä alas. 3 m arkan sakon haasteella.

3) Sorina, kolke ja puhum inen kirkossa Jum alanpalveluk­

sen aikana kielletty 1 m arkan sakon haasteella.

4) Joka kirkon penkkiin ensim­

mäiseksi astuu, se siirtyköön perään saakka, että tulis pen­

kissä muillekin kirkkomiehil- le tilaa istuaksensa. Joka tätä v astaan rik k o o , vetää 1 m arkkaa sakkoa.

5) Sitten kuin on yhteensoitettu niin ei jääkö enää kukaan kirkon ulkopuolelle tölväele- m ään, vaan puikkikoot kaik­

ki kauniisti kirkkoon yhtei­

sestä Jum alanpalveluksesta osaa ottam aan. Joka tässä rikkoo vetää sakkoa 1 m ar­

kan.

14

(2)

N äitä sakkoja täytyi Kirkko- Raatin m äärätä siitä syystä, että sa­

nallisista nuhteista ei ole näkynyt tähän asti apua eikä p aran n u sta.”

N äyttää siltä, että sakkoja näistä rikkeistä ei seurakuntalaiset suu­

remmin rahalla maksaneet vaan rik­

komukset sovitettiin vuosittain kir­

kon siivouksella.

Köyhään Saarijärven pitäjään al­

koi levitä huvielämääkin, joten K irkko-R aatin puolesta rovasti Kaarle Stenius julisti seurakunnalle:

”K irkko-Raati katsoo m yöskin korttipelit ja tanssikokoukset syntisiksi ja turmelevaisiksi ajan vietoiksi, jo n k a tähden ne olkoot kielletyt sakon haasteella. ” Erityinen huoli näyttää olleen nuorten seurustelusta, sillä isä ro ­ vasti kuulutti:

”Ja saan minä m yös kehoittaa, Jumalan sanaa ja esivallan ase­

tuksia m yöten, ettei pidä renki- hutikoin naimiskauppoihin yrit- tämänkään, ennenkuin ovat täy­

teen miehen ikään ja taitoon tul­

leet, ja siihen tilaisuuteen, että voivat ylöspitää vaimon ja lap­

set. ”

Miehen m itta oli lukutaito ja kristinopin tuntem us. T ätä rovasti pontevasti pyrki Saarijärvellä to ­ teuttam aan.

" N e laiskat taas, jo tk a tätä K irk­

koraadin neuvoa eivät ota var­

teen, syyttä kö öt itseänsä, jo s

heitä sydän kesän aikaan tulee Ruununm ies noutamaan Läis­

käin kouluun kirkolle — ja tulee sitten palkinto sekä hakemisesta että heidän koulihtemisestansa otettavaksi ulos näitten läiskäin vanhemmilta eli isänniltä —. M i­

nä varoitan, seurakunnan ja K irk ko ra a d in p u o lesta , että asianomaiset panevat mieleensä tämän ilmoituksen. ”

Suuri huoli oli seurakunnan nih­

keydestä saapua katekism uskuulus- teluihin:

”Olis Jumalan tähden suotavaa ja toivottavaa, jo s ei peräti tuota siunattua Herran Sanan jalkaim - m e alle poljeta, että ihmisraukat parem m in pitäisivät vaarin, että tulla katkism us tutkintoihin, sillä hirmuista on kun ei k o k o K uop­

palan kylästä tänä päivänäkään ole tullut tutkintoon kuin 11 vai­

m onpuolta ja 10 m iespuolta.”

P aljo n kuu lu tukset sisältävät m oitteita, m utta löytyy sieltä toki kiitoksenkin sanoja:

”Pyhäkoulunopettajille saan m i­

nä tämän kautta julkisesti lausua sydämelliset kiitokseni siitä, että olivat rippikouluun lähettäneet niin hyvästi valmistetulta lapsia, että tänä vaarallisena aikana m i­

nun täytyi ne ka ikk i päästää Herran Ehtoolliselle. Herra pa l­

kitko o n vanhurskasten autuaal­

lisessa ylösnousem isessa teidän

avullisen toim enne ja askaroitse- misenne tässä kalliissa asiassa. ” Terveydenhoidolliset kuulutukset :ertovat sen aikaisesta käsityksestä airaanhoidosta: ” Kuin pappia Ull­

aan hakem aan sairasta ripittä- nään, niin pantakoon hevosen jä l­

j e n m alka-rinki, jossa on papin ol- a mukavam pi kuin noissa kelvotto- nissa kappi-rekilöissä — saispa sit­

en vielä asjomieskin istun ringin raiteella — siihen nähden kuin hä­

nen noitten kelvottomien kappire- kien kannoilla täytyy keikkua ja läähättää, niin että luulis siihen paikkaan tikahtua. Missä sairaita on, niin pitää m onasti päivässä ja joka päivä niiden asunnoissa savus­

taa katajilla — se h ajo ttaa taudin pahan ja saastuttavan h a ju n .”

Lasten rokottam inen ja ro kotuk ­ sen jälkiseuranta ei sujunut, joten vitkastelij oille luettiin seuraava il­

moitus:

”K oska kuuluu se valitus, että rokotettuja lapsia ei tuoda kat­

sottaviksi rokonpanijalta, niin saan minä tämän kautta kovalla sanalla m uistuttaa asianomaisia tuomaan sekä rokotettaviksi että uudestaan peräänkatsottaviksi lapsiansa määrättyihin p a ik k o i­

hin, m uuten täytyy heidän kans­

sa menettää lain ankaruuden mukaan, sillä tavalla nimittäin, että R uununm ies kulettaa ne up­

piniskaiset vanhem m at lapsinen­

sa vaikkapa Jyväskylään tohtori Schildtiltä peräänkatsottaviksi.

Ja m itkä kulungit ja vaivat ja ja lkaju on et eikö tästä synny —

se käsittäkööt asianosaiset. ” K anttorit olivat m onitaitoisia miehiä ja osallistuivat myös sai­

raanhoidollisiin toim iin, kenties tä ­ näkin ankeana aikana lohduttaisi seurakuntaa tieto:

”K anttorin tykönä löytyy rohto­

ja vaarin tautiin, silmä paskoon, syhelmään. ”

Joulun alla kerjuulle lähtevät sai­

vat seuraavan tiedotuksen:

”R ovasti Steniuksella ei ole tästä lähtien vaivaishoidon asioissa ei tekemistä ei niin mitään, — sillä niitä asioita hoitaa se jo h to k u n ­ ta, jo n k a pitäjänm iehet ovat itse asettaneet — Siinä on esimiehe­

nä kauppam ies M ahlberg ja jäse­

ninä E rik Stillman, Wilhelm

15

(3)

W arvikko, M atts Ekm an, Juho Konttila. Ja sentähden muistut- telen, että kaikki rahavaivaiset ja apua tarvitsevaiset kä y kö ö t jo h ­ tokunnan puheella ja jä ttä k ö ö t m inut rauhaan. ”

Tietysti joulujuhlaan liittyi seura­

kuntalaisille lisärasitteena kirkon-

palvelijoiden muistaminen:

”,Seurakuntalaiset tuo koo t k u ­ kin kirkonm iehellensä jo u lu - kynttelit, tulevana pyhänä vii­

meistäänkin. ”

Kyllä tällainen varm asti nykyai­

kana saisi lehtien yleisön osastot täyttym ään kirjoituksista, aiheena

papiston pohjaton ahneus. Kuiten­

kin nykyisinkin voimme yhtyä jo u ­ lun kuulutukseen 4. Adventtisun- nuntaina 1866:

” Tulevana Tiistaina on taas se suuri ja ja lo joulujuhla. — Täyt­

täköön Herra Kaikkivaltias mei­

dän sydäm em m e taivaallisella riem ulla!”

16

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Oletetaan, että kommutaattori [a, b] kommutoi alkion a kanssa.. Oletetaan, että [a, b] kommutoi alkioiden a ja

Olkoon G äärellinen ryhmä, jolla on vain yksi maksimaalinen aliryhmä.. Osoita, että G on syklinen ja sen kertaluku on jonkin

[r]

(8) Todista, että epätasakylkisen kolmion kahden kulman puolittajat ja kolmannen kulman vieruskulman puolittaja leikkaavat vastakkaiset sivut pisteissä, jotka ovat samalla suoralla.

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen

Onko se kokonaisalue?.

Konstruoi jatkuva kuvaus f siten, että suljetun joukon kuva kuvauksessa f ei ole suljettu.. Todista