• Ei tuloksia

Vartija 2/2015

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vartija 2/2015"

Copied!
44
0
0

Kokoteksti

(1)

Jeesus ja juutalaisuus Miguel de Unamuno Adolf Eichmann

Vartijan varhaishistoriaa

1 2015

ITÄ-EUROOPPA Ukrainan kristityt Albanian kirkot Serbian naiset

Venäjän juutalaiset

2 2015

(2)

Vartija

N:o 2/2015

V. 1888 perustettu riippumaton aikakauslehti 127. vuosikerta

Julkaisija:

Vartija-aikakauslehden kannatusyhdistys r.y. (riippumaton yhdistys) ISSN 0782-033X

www.vartija-lehti.fi Päätoimittajat:

(vastaava)

Matti Myllykoski Mikko Ketola

Isonnevantie 41 A 9 Kirkkohistorian laitos

00320 Helsinki PL 4, 00014 Helsingin yliopisto p. 050 318 2453 p. 050 598 1693

matti.myllykoski@helsinki.fi mikko.ketola@helsinki.fi Tilaukset ja osoitteenmuutokset:

e-mail toimitus@vartija-lehti.fi

Heidi Haahtela, p. 050 354 8186 (iltaisin). Tilaukset ja osoitteenmuutokset voi lähettää myös tekstiviestillä.

Vartija-aikakauslehden kannatusyhdistys, Isonnevantie 41 A 9, 00320 Helsinki Tilausmaksut vuonna 2015

Tilaajasta tulee automaattisesti aikakauslehti Vartijan kannatusyhdistyksen jäsen.

Jos tilaaja ei halua olla jäsen, hän voi ilmoittaa asiasta lehdelle tilauksen yhteydessä. Tilausmaksu maksetaan lehden tilille Danske Bank 800010-64635, IBAN-muodossa FI9880001000064635.

yhteisöt 36� viite 5571

perustilaajat 33� viite 5555

opiskelijat 18� viite 5568

tilaukset ulkomaille 46� viite 5584

irtonumero 7�

Irtonumeroita myy Akateeminen kirjakauppa.

Toimitusneuvosto

Suvi Kava, Johanna Korhonen, Taneli Kylätasku, Salla Ranta, Risto Uro.

Vinjettikuvat: Anssi Rauhala Taitto: Tmi Datata

Tuotanto: Formato Print

(3)

Katse Itä-Eurooppaan

Matti Myllykoski

n Neuvostoliiton hajottua Itä-Euroopan maat ovat neljännesvuosisadan ajan elä- neet muuttuneessa tilanteessa. Monet entiset satelliittivaltiot ovat tehneet ra- jua pesäeroa kommunismiin, hakeutu- neet Euroopan Unionin jäseneksi tai ai- nakin vahvasti lähentyneet sitä. Sotilaal- lisesti tukea on haettu ja saatu NATO:sta. Kulttuuriltaan ja arvoiltaan useimmat näistä maista haluavat samas- tua läntiseen Eurooppaan. Poliittisesti länsimaistuminen on luonut selvän ra- jan: EU:n ja NATO:n jäsenillä on yhtei- nen itäraja, jonka tuolle puolelle jäävät Valko-Venäjä, Ukraina, Moldova – ja tie- tysti Venäjä. Entisen Jugoslavian maista Slovenia ja Kroatia kuuluvat molempiin läntisiin liittoutumiin, kun taas muut ovat (vielä?) niiden ulkopuolella. Avautu- nut Albania tähyää sekin vahvasti län- teen.

Venäjän kannalta Euroopan poliitti- nen kartta ei näytä hyvältä. Vladimir Putininsuosio Venäjällä ei perustu on- nistuneeseen talouspolitiikkaan, avoi- muuden ja demokratian edistämiseen tai korruption ja rikollisuuden kitkemiseen.

Putinin menestys perustuu yksinomaan siihen, että hän on herättänyt henkiin suurvenäläisen hengen. Hänen toimien-

sa ja kannanottojensa takana elää kan- san parissa elpynyt kaipuu Venäjästä, jolla olisi 1800-luvun rajat. Tällainen ve- näläisyys tuntee vain kaksi ihmissuhtei- den muotoa, hallitsemisen ja hallittavana olemisen. Poliittisessa hurmoksessa on yhdentekevää, onko haaveella itsellään minkäänlaista todellisuuspohjaa; Putin tietää varsin hyvin, ettei ole. On edelleen syytä muistaa, että tämä ei ole venäläi- syyden koko kuva. Vaikka Putinin kriiti- kot, avoimen demokratian ja sananva- pauden puolustajat ovat useissa tapauk- sissa päässeet hengestään tai joutuneet vankeuteen, kansan parissa on pelon il- mapiiristä huolimatta myös paljon niitä, jotka eivät lähde mukaan hurraapatrio- tismiin.

Itä-Euroopan ortodoksiset kirkot ovat EU:n suhteen vaikeassa tilanteessa.

Kun poliittinen ja taloudellinen kehitys on vienyt kohti länttä, samalla perintei- set kristilliset arvot ja instituutiot ovat joutuneet kaltevalle pinnalle. Ortodoksi- sissa kirkoissa suhde EU:iin on parhaim- millaan ambivalentin myönteinen, mikä on usein kirkkojen virallinen linja. Papis- ton ja kansan parissa elää kuitenkin vah- vaa euroskepsistä, ja joissain piireissä ollaan jyrkästi EU-vastaisia. Syynä kiel-

(4)

teisyyteen on ennen kaikkea EU:n ja länsieurooppalaisen elämänmenon seku- laari luonne. Itä-Euroopan ortodoksisten kirkkojen mittapuilla valtion tulisi edel- leen olla selvästi kristillinen. Samalla nähdään kuitenkin, että EU avaa kirkoil- le mahdollisuuden vaikuttaa yhteisiin asioihin.

Tässä numerossa Vartija raapaisee uuden Itä-Euroopan pintaa, monin pai- koin syvältäkin. Mikko Ketola avaa tuoreen näkökulman Ukrainan kirkko- jen ja kristittyjen tilanteen haastattele- malla ukrainalaista kirkkohistorioitsijaa, Ukrainan kreikkalais-katolisen kirkon pappiaAndriy Mykhaleikoa.Käy ilmi, että Venäjän intresseillä Ukrainassa on myös kirkollinen ulottuvuutensa, joka se- koittuu vaikeaan poliittiseen kokonai- suuteen. Venäläiset näkevät mielellään ukrainalaiset venäläisiksi, kun taas uk- rainalaiset itse kokevat itsensä nimen- omaan ukrainalaisiksi.

Kuten sanottu, nyky-Albania katsoo kohti länttä. Jouko Talonenluo artik- kelissaan katsauksen Albanian poliitti- seen historiaan ja kuvaa kirkkojen uutta nousua kommunistisen diktatuurin jäl- keen. Oman osansa Albanian uskonto- markkinoista ovat islamin sekä rooma- laiskatolisen ja ortodoksisen kirkon rin- nalla vallanneet myös lännestä missioi- vat evankelikaalit ja muut uudemmat kristilliset liikkeet. Talonen muistuttaa myös, että Albaniassa on 300 herrnhuti- lais-luterilaista kristittyä. Vieläkin kiin- toisampaa on se, että länteen suuntautu-

nut Albania on erikoinen poikkeus isla- min maailmassa. Siellä islam elää sovus- sa kristillisten kirkkokuntien kanssa – ainakin toistaiseksi.

Nora Repo kuvaa Itä-Euroopan kulttuurista murrosta kiinnostavan eri- tyisaiheen kautta. Naisen asema Serbias- sa on kaikesta eurooppalaistumisesta ja modernisaatiosta huolimatta säilynyt patriarkaalisen perinteisenä. Vanhanai- kainen perhekäsitys on hitaasti murene- massa avioerojen yleistyessä, mutta miesten ylivalta työmarkkinoilla ja poli- tiikassa on edelleen liian suuri. Ja työelä- mässä nainen ei menesty niinkään osaa- misellaan kuin ulkonäöllään, ja siihen monet naiset tilanteensa vuoksi usein pyrkivätkin panostamaan. Ja niin on myös naisasialiikkeelle selvä sosiaalinen tilaus.

Muutamat Vartijan tilaajat ovat eri yhteyksissä kyselleet artikkelia venäläi- sestä antisemitismistä. Nyt tarjoutui mainio tilaisuus sellaisen kirjoittamiseen ja toivon tekstin puhuvan puolestaan.

Yrittäessämme ymmärtää nykyistä Itä- Eurooppaa meidän on usein katsottava myös syvemmälle menneisyyteen, jotta saisimme kuvan pitkän keston historias- ta. Samat teemat putkahtavat uusissa muodoissa esiin, kun aika on kypsä. Ta- loudellisten kriisien yhteydessä monien ihmisten on suorastaan pakko etsiä vä- hemmistöryhmä, jonka voi katsoa olevan syypää kaikkiin ongelmiin. Vuosisatojen ajan juutalaiset ovat kelvanneet hyvin tällaiseen tarkoitukseen.

(5)

Ukrainan kirkot, Venäjä ja sota

Mikko Ketola

n Kommunismin jälkeinen Ukraina on kirkkohistorioitsijan kannalta hyvin mie- lenkiintoinen ja hedelmällinen tutkimus- kohde. Syy siihen ei kuitenkaan ole aina- kaan tavallisten kristittyjen ja ukrai- nalaisten kirkkojen jäsenten näkökul- masta kovin miellyttävä. Ukrainan kir- kollista maisemaa ovat nimittäin leiman- neet 1980-luvun lopulta lähtien joskus käsirysyksikin yltyneet intohimoiset kiis- tat eri kirkkojen kannattajien välillä ja ortodoksien jakaantuminen kolmeen eri kirkkoon.

Nykyisen tilanteen ymmärtämiseksi täytyy lähteä liikkeelle vuodesta 1946.

Silloin nimittäin Stalin pakotti Ukrainan kreikkalais-katolisen kirkon lopetta- maan itsenäisen olemassaolonsa ja yhdis- tymään Venäjän ortodoksiseen kirkkoon.

Kirkko oli Stalinin silmissä epäilyttävän kansallismielinen. Kreikkalais-katolisen kirkon omaisuus siirtyi ortodoksiselle kirkolle.

Lienee syytä tarkentaa, että kreikka- lais-katolinen kirkko on paavin alainen katolinen kirkko, joka noudattaa orto- doksista riitusta eli jumalanpalvelusjär- jestystä. Sitä on suomeksi kutsuttu myös uniaattikirkoksi, jota jotkut pitävät hal-

ventavana nimityksenä. Myös nimeä uk- rainalais-katolinen on näkynyt käytössä.

Ukrainan kirkollisen kentän kuriositeet- teihin kuuluu eräs pieni luterilainen kirkko, joka noudattaa itäistä riitusta.

Pakkoyhdistyminen ei kuitenkaan todellisuudessa päättänyt kreikkalais-ka- tolisen kirkon toimintaa, vaan se siirtyi maan alle. Kun perestroika ja glasnost muuttivat oloja Gorbatshovin kaudella 1980-luvun lopulla, kreikkalais-katolinen kirkko alkoi nousta maan alta. Käänne- kohta oli Gorbatshovin Vatikaanin-vie- railu 1.12.1989, jona päivänä Neuvosto- Ukrainassa jälleen sallittiin kreikkalais- katolisten seurakuntien rekisteröinti.

Päivä oli todellinen käännekohta Uk- rainan kirkkohistoriassa. Puolessa vuo- dessa rekisteröitiin noin 1 600 kreikka- lais-katolista seurakuntaa, satoja pappeja siirtyi ortodoksisesta kirkosta kreikka- lais-katoliseen ja uskovat ottivat hal- tuunsa ortodoksisia kirkkoja, jotka en- nen olivat olleet kreikkalais-katolisia py- hättöjä. Kiihkeimmiksi tunnelmat nousi- vat juuri silloin, kun ortodoksit eivät suostuneet luopumaan kirkoistaan suo- siolla. Länsi-Ukrainan paikallisviran- omaiset ja Ukrainan kansanliike Ruh

(6)

asettuivat vahvasti kreikkalais-katolisen kirkon puolelle.

Ukrainan kreikkalais-katolisen kir- kon ylösnousemus ei ollut pelkästään rie- mukas asia Vatikaanin kannalta, sillä se merkitsi potentiaalista häiriötekijää Ve- näjän ortodoksisen kirkon ja Vatikaanin suhteissa. Vatikaani pyrki toimimaan tässä suhteessa hyvin varovaisesti, mutta se ei pystynyt estämään sitä, että Mosko- va alkoi pian syyttää Vatikaania prosely- tismistä eli uskovien kalastelusta Ukrai- nassa.

Kommunismin sortuminen ei tuonut Ukrainan kirkolliseen kenttään uutena tekijänä ainoastaan kreikkalais-katolista kirkkoa, vaan se johti vaiheittain myös ortodoksisen kirkon jakaantumiseen kol- meen. En ryhdy selvittämään tätä kehi- tystä sen tarkemmin, sillä se on varsin monivaiheinen ja -mutkainen. Olen lis- tannut artikkelin loppuun kaksi artikke- lia, joissa olen käsitellyt asiaa seikkape- räisesti. Tässä yhteydessä riittää tieto, että hajaantumiskehityksen ansiosta vuonna 1993 Ukrainassa toimi 1) Mosko- van patriarkaatin alainen ortodoksinen kirkko, jonka vahvin kannatus oli Keski- ja Itä-Ukrainassa, 2) Kiovan patriarkaa- tin alainen ortodoksinen kirkko, joka toi- mi lähinnä Länsi-Ukrainassa, oli kansal- lismielinen ja nautti puolivirallisen val- tiokirkon asemaa sekä 3) Ukrainan auto- kefaalinen ortodoksinen kirkko, joka toi- mi myös lähinnä Länsi-Ukrainassa ja oli näistä kolmesta pienin. Tämä jako on säilynyt nykypäiviin asti, mutta aivan viime aikoina on kantautunut tietoja, että kaksi viimeksi mainittua kirkkoa pyrkisivät vakavasti yhdistymään Ukrai-

nan kansalliskirkoksi ja hankkimaan tunnustuksen Konstantinopolin eku- meeniselta patriarkaatilta, jota kumpi- kaan niistä ei yksinään ole onnistunut toistaiseksi saamaan.

Haastattelin tätä artikkelia varten ukrainalaista kirkkohistorioitsijaa, Uk- rainan kreikkalais-katolisen kirkon pap- piaAndriy Mykhaleikoa, joka on viime kuukausina pitänyt Saksassa lukuisia esitelmiä Ukrainan nykytilanteesta.

V: Millainen rooli Venäjän ortodoksisella kirkolla on konfliktissa?

AM: Tämänhetkisessä konfliktissa Venäjän ortodoksinen kirkko on kaksi- naisen haasteen edessä. Yhtäältä kirkko tuntee olevansa velvoitettu seuraamaan Putinin politiikkaa Ukrainan suhteen.

VOK pitää entisen Kiovan Rusin tai Neu- vostoliiton entisten tasavaltojen aluetta lukuun ottamatta Georgiaa ja Armeniaa omana kanonisena alueenaan ja pääosin ortodoksisena tilana. Ei ihme, että VOK tukee Venäjän valtion ideologista projek- tia nimeltä ”Venäläinen maailma”. Pro- jektin suuri ideologi on tällä haavaa pat- riarkka Kirill itse.

Käsite ”venäläinen maailma” poh- jautuu ajatukseen sivistyksellisestä, sosio- kulttuurisesta ja ylikansallisesta tilasta, johon kuuluvat kaikki ne ihmiset, jotka tuntevat omaavansa venäläisen identi- teetin henkisesti ja mentaalisesti. Orto- doksinen käsitys venäläisestä maailmas- ta on, että siihen sisältyy historiallisen Rusin territorioon pohjautuva yhteinen sivistyksellinen alue, ja se tukeutuu kol- mee pilariin: ortodoksiaan, venäläiseen kulttuuriin ja kieleen sekä yhteiseen his-

(7)

torialliseen muistiin. Ukrainaa ja Ukrai- nan kirkkoa ei ortodoksisen ymmärryk- sen mukaan voi erottaa tästä liitosta.

Venäläisen maailman ideologiset periaat- teet ovat yhteneviä Putinin nykyisten poliittisten tavoitteiden kanssa ja ne on taitavasti sisällytetty ja hyödynnetty Ve- näjän valtion ulkopoliittisessa doktriinis- sa.

Toinen ongelma Venäjän ortodoksi- selle kirkolle on se, että Ukrainassa on iso Moskovan patriarkaatin alaisuudessa toimiva ortodoksinen kirkko (UOK MP).

Ukrainan ortodoksisen kirkon 13 000 seurakuntaa ovat runsas kolmasosa maa- ilman kaikista venäläis-ortodoksisista seurakunnista. Yhteensä niitä on eri maissa noin 33 000. Kirkon Kiovassa si- jaitseva keskus tuki – toisin kuin Mosko- van patriarkaatti – Ukrainan yhtenäi- syyttä ja tuomitsi yhdessä Ukrainan mui- den kirkkojen kanssa Krimin liittämisen Venäjään. Venäjän ortodoksinen kirkko joutuu tässä tilanteessa miettimään an- karasti, miten se toimii, ettei menettäisi alaisuudessaan olevia ukrainalaisia seu- rakuntia.

Vaikutusvallan menettäminen Uk- rainassa olisi Venäjälle painajainen, ei vain poliittisessa vaan myös kirkollisessa mielessä. Kiovalla on aina ollut itäslaa- vien historiassa suuri merkitys kristinus- kon kehtona ja vahvana identiteetin sym- bolina.

Venäjän ortodoksisella kirkolla on siis dilemma. Yhtäältä se tuntee olevansa velvollinen tukemaan Putinin ulkopoli- tiikkaa ja omaa ideologista rakennel- maansa venäläisestä maailmasta. Toi- saalta se ei halua näiden velvoitteiden

vuoksi pilata suhteitaan kirkon suureen ukrainalaiseen osaan. Ukrainan ortodok- sian menetys olisi sille suuri arvovalta- tappio koko maailmanlaajan ortodoksi- suuden silmissä. Patriarkka Kirill yrittää sen vuoksi yhtäältä pitää Putinin tyyty- väisenä ja toisaalta vakuuttaa lausun- noillaan ja teoillaan, että hän pystyy Uk- rainan-kysymyksessä toimimaan itsenäi- sesti suhteessa Kremlin päällikköön. Pat- riarkan itsenäisyytta on osoittanut se, että hän oli maaliskuussa 2014 poissa tilaisuudesta, jossa Krimin niemimaa lii- tettiin juhlallisesti Venäjään, ja se, että Ukrainan ortodoksisen kirkon Krimin- metropoliaa ole vielä liitetty Venäjän or- todoksiseen kirkkoon vaan se kuuluu edelleen Ukrainan ortodoksisen kirkon rakenteeseen. Ukrainan suuntaan näiden on tarkoitus olla signaaleja siitä, että pat- riarkka kunnioittaa Ukrainan ortodoksi- an yhtenäisyyttä eikä siinä mielessä toimi Ukrainan suhteen samoin kuin Putin.

On kuitenkin äärimmäisen kyseen- alaista, toimiiko tällainen taktiikka. Pi- dän nimittäin Moskovan patriarkan toi- mia ennen muuta taktisina eikä osoituk- sena itsenäisyydestä tai oppositiosta suh- teessa Putiniin. Nähdäkseni Ukrainan nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä, jossa suurin osa kansalaisista pitää Venäjän roolia aggressiivisena, tällaista patriar- kan muka-neutraalisuutta ei hyväksytä.

Käy yhä ilmeisemmäksi, että spagaatti suurvenäläisen patriotismin ja ukrai- nalaisten näkökohtien välillä ei voi onnis- tua.

V: Onko konflikti vahvistanut solidaari- suutta ja yhteistyötä eri kristillisten tun-

(8)

nustuskuntien ja muiden uskontojen vä- lillä Ukrainassa? Onko se johtanut pa- rempiin ekumeenisiin suhteisiin?

AM:Aivan aluksi pidän tärkeänä ko- rostaa, että Ukrainassa kirkot ylipäänsä nauttivat suurta yhteiskunnallista arvos- tusta ja luottamusta. Yksi uusimmista sosiologisista kyselyistä, joka tehtiin vielä ennen Majdanin tapahtumia helmikuus- sa 2013, vahvisti tässä suhteessa tähän- astisia tuloksia. Haastatelluista 65 % sa- noi luottavansa kirkkoihin.

Tunnettua on myös se, että vuoden 1989 Keski- ja Itä-Euroopan käänteen jälkeen tilanne oli Ukrainassa hyvin jän- nittynyt, ja tunnustuksellisia konflikteja oli niin eri ortodoksisten kirkkojen kuin myös katolilaisten ja ortodoksien välillä.

Myöskään viime vuosina ei ole otettu mitään suurempia ekumeenisia edistys- askeleita.

Kun otetaan huomioon, että aiem- min kirkkojenvälinen yhteistyö ei ollut juuri edes ajateltavissakaan, oli odotta- matonta, että kirkot reagoisivat niin yh- tenäisesti kriisiin. Sitä yllättävämpää oli monille se, että kirkoista tuli protestien alusta alkaen olennainen osa Majdan-lii- kettä.

Käänne ilmeni ensimmäiseksi hyvin selvästi Yhteisukrainalaisen kirkkojen ja uskonnollisten organisaatioiden neuvos- ton työssä. Neuvosto oli perustettu jo 1996. Sen päätehtäviä olivat tunnustus- tenvälisen dialogin edistäminen sekä toi- miminen konsultoivana ja neuvoa-anta- vana elimenä valtion suuntaan, kun kir- kon ja valtion välisen suhteen oikeusnor- meja laadittiin. Neuvoston työ perustuu yhdenvertaisuuden periaatteelle sekä sen

jäsenten kirkollisten ja uskonnollisten traditioiden kunnioittamiselle. Yhteis- ukrainalaisen neuvoston merkitys ukrai- nalaisessa uskonnollisessa maastossa on merkittävä jo sen korkean edustavuuden vuoksi. Siihen kuuluu nykyään 18 kirk- koa ja uskonnollista järjestöä sekä yksi kirkkojenvälinen elin. Kaikkiaan se kat- taa maantieteellisesti 95 % Ukrainan alueesta ja siihen kuuluvat kaikki maan tärkeimmät tunnustuskunnat: ortodok- sit, kreikkalais-katolilaiset, roomalais- katolilaiset, protestantit sekä juutalai- suuden ja islamin tärkeimmät suuntauk- set.

Neuvoston edustavuus ei viime vuo- sina kuitenkaan taannut automaattisesti tehokasta tai vaikuttavaa työtä. Sen si- jaan vuoden 2013 loppu ja koko vuosi 2014 tarjoavat parempia tuloksia. Siitä lähtien, kun protestit alkoivat Kiovassa marraskuussa 2013, neuvoston eku- meeninen profiili terävöityi ensimmäistä kertaa. Neuvoston sitoutuminen on nä- kynyt niissä parissa kymmenessä Ukrai- nan poliittista ja yhteiskunnallista tilan- netta koskevassa kannanotossa ja julis- tuksessa, jotka se on tähän mennessä julkaissut. Neuvosto on monta kertaa protestoinut mielenosoittajiin kohdistu- neita hyökkäyksiä vastaan, kehottanut dialogiin, tuominnut Krimin liittämisen Venäjään ja arvostellut Venäjän Ukrai- nan-politiikkaa. Tässä yhteydessä on mielenkiintoista, että Majdanin protes- tien aikana neuvoston puheenjohtajana ja kannanottojen yhtenä laatijana toimi Moskovan patriarkaatin alainen Ukrai- nan ortodoksinen kirkko.

Kirkot ovat tunteneet juuri Majdanil-

(9)

la aivan erityistä ekumeenista yhteyttä.

Eri kirkkojen papit seisoivat samassa rin- tamassa mielenosoittajien kanssa, rukoi- livat heidän puolestaan, olivat vartiossa, kuuntelivat rippejä ja pystyttivät eku- meenisia rukoustelttoja, joissa oli rukous koko ajan käynnissä. Sitä paitsi he olivat niinä dramaattisina päivinä, jolloin lähes 100 mielenosoittajaa ammuttiin, mielen- osoittajien joukossa. Monet papit rapor- toivat, että protestien aikana tunnustus- tenväliset erot unohdettiin. Myöskään mielenosoittajille ei ollut tärkeää, mihin tunnustuskuntaa tämä tai tuo pappi kuului, vaan tärkeää oli heidän läsnä- olonsa ja tukensa. Majdan ja nykyinen tilanne ovat olleet Ukrainan kirkoille ai- van erikoinen kokemus. Toivon, että ti- lanteeseen liittyviä positiivisia seikkoja pohdittaisiin teologiselta kannalta ja että ne vahvistaisivat kirkkojen yhteistyötä tulevaisuudessa.

V: Millä tavalla konflikti on koskenut omaa kirkkoasi, Ukrainan kreikkalais- katolista kirkkoa, jolla on seurakuntia myös Krimillä? Ovatko ne pystyneet jat- kamaan toimintaansa? Entä Itä-Ukrai- nassa sijaitsevat seurakunnat?

AM: Siitä lähtien, kun Venäjä otti haltuunsa Krimin ja taistelut alkoivat Itä-Ukrainassa, moni kirkko on joutunut pohtimaan toimintansa jatkumista sota- alueilla. Erityisesti tämä on koskenut nii- tä kirkkoja, joiden jäseniä on alusta al- kaen osallistunut Kiovan protesteihin ja ollut mukana Venäjän aggressiivista toi- mintaa kritisoineissa julkilausumissa.

Ukrainan kreikkalais-katolinen kirkko kuuluu luonnollisesti näihin.

Vaikka enemmistö kirkkoni seura- kunnista (yli 90 %) sijaitsee Ukrainan länsiosassa, se on yrittänyt viime vuosina saada jalansijaa myös Keski- ja Itä-Ukrai- nassa sekä Krimillä. Uusien kirkollisten rakenteiden perustaminen itään, Harko- van–Donetskin eksarkaatti (2001) ja Odessan–Krimin eksarkaatti (2003), oli- vat ulkoisia osoituksia tästä kehitykses- tä. Kriisivuoden 2014 alussa Vatikaani antoi luvan kummankin eksarkaatin kahtiajakamiseen. Helmikuussa 2014 pe- rustettiin itsenäinen Krimin eksarkaatti ja huhtikuussa 2014 Harkovan eksar- kaatti.

Kaksi näistä eksarkaateista eli Do- netsk ja Krim ovat nyt vakavan olemas- saolokysymyksen äärellä. Niiden kirkolli- nen tilanne huononi yhtäaikaisesti poliit- tisen tilanteen kanssa. Poliittinen kehi- tys kosketti ensin Krimin eksarkaattia.

Jo ennen niemimaan virallista liittämistä Venäjään paikalliset viranomaiset rajoit- tivat uhkausten avulla huomattavasti sielunhoitajien työtä viidessä sikäläisessä seurakunnassa. Kolme pappia jopa kyy- ditettiin sieltä pois. Muita pappeja on toistuvasti uhkailtu suullisesti ja kirjalli- sesti sekä vaadittu poistumaan Krimin alueelta.

Ukrainan kreikkalais-katolisen kir- kon esimies,Sviatoslav Shevchuk to- tesi Krimin eksarkaatin tilanteesta Lvi- vissä pitämässään lehdistötilaisuudessa lokakuussa 2014, että ensimmäistä ker- taa sen jälkeen, kun Ukrainan kreikka- lais-katolinen kirkko vuonna 1989 uudel- leen laillistettiin, se on näin uhkaavassa tilanteessa, kun Krimin eksarkaattia vaaditaan lopetettavaksi.

(10)

Krimin hallitus julisti 2014 syksyllä lain, jonka mukaan kaikkien alueella toi- mivien uskonnollisten järjestöjen oli re- kisteröidyttävä uudelleen vuoden lop- puun mennessä. Ei ollut mitään takeita siitä, että Ukrainan kreikkalais-katolisel- la kirkolla olisi alueella toimintaoikeutta enää vuoden lopun jälkeen. Vain yksi seurakunta niemimaalla tarjoaa enää säännöllistä sielunhoitoa. Ongelmana on myös saada oleskelulupia alueelle mene- ville papeille, joiden nyt täytyy alistua Venäjän lainsäädännölle.

Samanlaisella veitsenterällä on ollut Itä-Ukrainan konfliktin alkamisesta läh- tien osa suuresta Donetskin eksarkaatin alueesta. Sielläkin voivat vain muutamat papit työskennellä laillisesti sielunhoito- tehtävissä. PiispaStepan Menyokjou- tui jättämään Donetskin ja asuu nyt naa- purialueella Zaporizzjan kaupungissa.

Separatistit takavarikoivat hänen asun- tonsa Donetskissa. Itä-Ukrainan konflik- tialueella on kaikkiaan 12 Ukrainan kreikkalais-katolisen kirkon seurakun- taa, joiden tulevaisuus riippuu poliittisen tilanteen kehityksestä.

V: Arkkipiispa Shevchuk vieraili äsket- täin paavin luona ja toivoi tämän käyttä- vän voimakkaampaa kieltä Ukrainan konfliktista puhuessaan. Miten paavi mielestäsi voisi parhaiten auttaa konflik- tin ratkaisemisessa? Pitäisikö hänen tuo- mita Venäjän toimet; pitäisikö hänen vie- railla Ukrainassa ja olisiko siitä apua?

AM: Kamppaillessaan Venäjän kans- sa Ukrainan hallitus on kääntynyt tois- tuvasti lännen puoleen ja pyytänyt apua.

Samalla tavalla Ukrainan kreikkalais-ka-

tolinen kirkko pyytää tukea Vatikaanis- ta, katolisen kirkon keskuspaikasta. Paa- vi Franciscus on konfliktin aikana useaan kertaan puhunut siitä sekä ke- hottanut välttämään väkivaltaa ja etsi- mään rauhaa.

Viime aikoina on ollut todellakin huomattavissa, että Ukrainan kreikka- lais-katolinen kirkko arkkipiispa She- vchukin johdolla on toivonut paavin käyt- tävän selvempää kieltä. Tämän toiveen taustalla on se, mitä paavi puhui audiens- sillaan helmikuussa 2015. Hän puhui nimittäin Itä-Ukrainan konfliktista ”vel- jessotana” ja antoi sillä ymmärtää ikään kuin yhtyvänsä Venäjän tapaan puhua konfliktista. Venäjä on käyttänyt konflik- tista nimitystä Ukrainan ”sisällissota”

korostaakseen, ettei Venäjällä ole mitään tekemistä sodan kanssa ja väistääkseen vastuuta asiasta. Paavin käyttämä veljes- sota-termi aiheutti Ukrainassa pahen- nusta ja arvostelua. Monien mielestä paa- vin neuvonantajat olivat johtaneet häntä harhaan. Sen vuoksi on ymmärrettävää, ettäad limina-käynnillään Vatikaanissa Ukrainan kreikkalais-katoliset piispat ot- tivat Vatikaanin ongelmallisen kannan puheeksi ja toivoivat selvempää puhetta.

En tiedä tarkalleen, miten paavi voisi parhaiten auttaa Ukrainaa ja olisiko hä- nen vierailunsa askel oikeaan suuntaan.

Joka tapauksessa toivoisin kirkkoni piis- pojen tapaan Vatikaanin ottavan tilan- teeseen selvän kannan, sillä kristinus- kossahan on kyse totuuden puhumisesta.

Kirkkohistorioitsijana olen kuitenkin samalla tarpeeksi realisti ymmärtääkse- ni, että Roomasta käsin maailma näyttää erilaiselta kuin ukrainalaisin silmin ja

(11)

että paavin täytyy kannanotoissaan ottaa huomioon monia erilaisia asioita. Hän ei voi esimerkiksi jättää ottamatta huo- mioon katolisen kirkon asemaa ja toimin- taa Venäjällä. Hän ja hänen neuvonanta- jansa tietävät varmasti, että jokin harkit- sematon ilmaisu, Venäjän ulkopolitiikan liian kärkäs arvostelu tai liian ilmeinen kannanotto Ukrainan eduksi voisi ai- heuttaa ongelmia katoliselle kirkolle Ve- näjällä.

V: Mitkä ovat mielestäsi Venäjän perim- mäiset tavoitteet? Millainen on tässä suhteessa vallitseva ajattelu Ukrainassa?

AM: Putinilla on Ukrainan suhteen useita tavoitteita. Ensinnäkin Putinin ta- voitteena on palauttaa Venäjälle asema maailmanmahtina. Hän haluaa myös osoittaa, että Euroopan unioni ja USA ovat väärässä luullessaan, että ne voitti- vat kylmän sodan neljännesvuosisata sit- ten. Putin haluaa lihasten pullistelullaan Itä-Ukrainassa todistaa, että eurooppa- laisessa tai maailmanpolitiikassa ei saada mitään aikaan ilman Venäjää.

En kuitenkaan usko, että Putinin lopullinen tavoite olisi lohkaista Krimin lisäksi jokin muu alue Ukrainasta liitet- täväksi Venäjään. Se tulisi Venäjälle sekä taloudellisesti että poliittisesti liian kal- liiksi. Putin yrittää ennemminkin pitkäl- lä tähtäimellä tehdä Ukrainasta sisäpo- liittisesti ja taloudellisesti epävakaan val- tion. Euroopan unioni nimittäin tuskin olisi kiinnostunut käymään vakavia in- tegraationeuvotteluita sisäisten konflik- tien repimän valtion kanssa. Sillä tavalla Venäjä pystyisi estämään Ukrainan lä- hentymisen EU:hun. Ehkä näin voiman-

sa menettänyt Ukraina olisi taas joskus mahdollista saada vahvemmin sidotuksi Venäjään. Mitään uutta tällainen Venä- jän kanssa ulkopoliittisesti eri teille läh- teneiden valtioiden sisäinen epävakaut- taminen ei ole; juuri näinhän Venäjä menetteli Moldovan ja Georgian kanssa.

Mielestäni lännessä ihmiset eivät kiinnitä tarpeeksi huomiota ukrainalais- venäläisten suhteiden historialliseen kontekstiin. Lähes kahdelle kolmasosalle venäläisiä Neuvostoliiton hajoaminen tuntuu edelleen katastrofilta. Suurim- malle osalle heistä itsenäisen Ukrainan olemassaolo on historiallisista ja tunne- syistä eräänlainen väärinkäsitys, anoma- lia. Monet venäläiset poliitikot ja myös eräät korkea-arvoiset Venäjän ortodoksi- sen kirkon edustajat välttävät tarkoituk- sella puhumasta ukrainalaisista itsenäi- senä kansana ja puhuvat heistä ennem- minkin venäläisenä kansana, joka tietty- jen historiallisten olosuhteiden vuoksi elää tällä hetkellä Ukrainan maantieteel- lisellä alueella. Ukrainalaisia ei siis oteta edes todesta omana kansana, vaan heitä pidetään osana venäläisiä.

Ukrainalaiset itse taas näkevät asian toisin. Heidän kokemuksensa yhteiselos- ta venäläisten kanssa yhteisessä valtiossa ovat usein negatiivisia. Ukrainalaisten historiallista muistia leimaavat poliitti- sesti itsenäisen Ukrainan rakentamisen estäminen, Stalinin ajan nälänhätä ja kansanmurha Ukrainassa 1932–1933, jolloin kuoli 5–7 miljoonaa ukrainalaista, ukrainalaisten venäläistäminen sekä uk- rainan kielen ja kulttuurin tukahdutta- minen. Sen vuoksi ukrainalaiset kokivat vuoden 1991 historialliseksi tilaisuudeksi

(12)

viimeinkin toteuttaa vuosisatoja vanhan itsenäisyyspyrkimyksensä.

Vuosien 2004 ja 2013/2014 vallanku- moukset ja protestit Ukrainassa eivät olleet mitään muuta kuin yrityksiä va- pautua Venäjän syleilystä, irrottautua neuvostomenneisyydestä ja lähteä eu- rooppamyönteisen kehityksen tielle. Eri- tyisesti Majdanin protestit osoittivat hy- vin selvästi, että useimmille mielenosoit- tajille Euroopan unionin ja Ukrainan vä- linen kumppanuussopimus oli symboli muutosmahdollisuuksista heidän omassa maassaan. Korruption vastainen taistelu ja elinolosuhteiden standardien nostami- nen ovat osa tätä muutosta. Sopimuksen peruuntuminen merkitsisi sen vuoksi pa- luuta menneisyyteen ja yhä suurempaa riippuvuutta Venäjästä.

Putinille Majdanin jälkeinen käänne Ukrainan historiassa ei tietenkään ole hyväksyttävä, sillä sen toteutuminen merkitsisi sitä, että hänen unelmansa Venäjän vanhan neuvostotyyppisen val-

ta-aseman palauttamisesta särkyisi lo- pullisesti. Sen lisäksi olen varma siitä, että menestyksekäs Ukraina merkitsisi liian suurta vaaraa Putinin sisäpoliitti- selle asemalle Venäjällä. Kun venäläiset huomaisivat, että protestiensa jälkeen ukrainalaiset ottaisivat selviä edistysas- keleita, se voisi johtaa Venäjällä siviiliyh- teiskunnan vahvistumiseen ja Putinin valta-aseman horjumiseen. Sen Putin pyrkii kaikin keinoin estämään ja yrittää sen vuoksi esittää Ukrainan tapahtumat ulkopuolisten tahojen manipulaationa, läntisenä sekaantumisena Ukrainan oloi- hin.

Kirjallisuutta

Mikko Ketola: Länsi-Ukrainan uniaattiky- symys uskonnollis-poliittisena ja ekumeeni- sena ongelmana. – Ortodoksia 41 (1991).

Mikko Ketola: Ukrainan kirkkokunnat neuvostoajan jälkeisessä murroksessa 1991–1993. – Ortodoksia 44 (1995).

(13)

Kristillisten kirkkojen paluu Albaniaan

Jouko Talonen

n Albania on monessa suhteessa poik- keuksellinen valtio Euroopassa. Lähtö- kohtaisesti kansan enemmistö edustaa islamia, mutta samalla maa on kommu- nismin kukistumisen jälkeen suuntautu- nut vahvasti länteen. Amerikkaa ja ame- rikkalaisuutta arvostetaan maassa. Alba- nia on lännen puolustusliitto NATO:n jäsen ja tavoittelee pääsyä Euroopan unioniin. Islamin vaikutuksesta huoli- matta Albanialla on vahva kristillinen perintö, joka maassa mielellään ankku- roidaan aina alkukirkon aikaan. Perin- teisen käsityksen mukaan näet itse apos- toli Paavali olisi lähetysmatkallaan vie- raillut nykyiseen Albaniaan kuuluvassa Illyyriassa, siis tuolloin Rooman valta- kuntaan kuuluvassa provinssissa (Illy- ricum). Niin ikään Uudessa testamentis- sa mainittu Apollos (1 Kor 3:4–6) olisi perimätiedon mukaan toiminut Illyyrian länsirannikolla sijaitsevan Dürresin (Durrachium) ensimmäisenä piispana.

Nykyisen Albanian alue joutui turk- kilaisten ja sitä myötä valtaosaltaan isla- min vaikutuspiiriin 1400-luvulla. Otto- maanit etenivät alueelle 1423, mutta al- baanit tekivät pitkään vastarintaa maan kansallissankariksi korotetun G. C.

Skanderbergin (1405–1468) johdolla.

PaaviPaavali IInimesi Skanderbergin jopa ”kristinuskon pelastajaksi”. Otto- maanit pääsivät kuitenkin niskan päälle.

Kehitys vakiinnutti maan uskonnollisen kartan, jossa kristilliset kirkot jäivät vä- hemmistöön. Tiranan keskustassa oleva Skanderbergin patsas on joka tapaukses- sa tänäkin päivänä merkittävä albaanien kansallinen symboli.

Stalinismin puristuksessa

Toisen maailmansodan päätyttyä Alba- nian asukkaista 70 prosenttia oli islamin tunnustajia, 20 prosenttia ortodokseja ja kymmenen prosenttia katolilaisia. Pro- testanttisilla yhteisöillä oli jonkin verran kannatusta. Britannian ja ulkomaiden raamattuseuran vaikutus sekä amerik- kalaisten protestanttisten lähetysseuro- jen toiminta oli tehnyt Albaniassa tunne- tuksi niin sanottua evankelista kristilli- syyttä 1800-luvulta alkaen. Kristillisistä kirkoista ortodokseilla oli joka tapaukses- sa vahvin kannatus. Kirkon vahvaa his- toriallista vaikutusta osoitti sekin, että Stalininja Albanian kommunistijohtaja Enver Hoxhan keskusteluissa maalis- kuussa 1949 jälkimmäinen arvioi, että

(14)

ortodokseja olisi ollut maan väestöstä jopa kolmannes.

Toisen maailmansodan jälkeisessä uudessa poliittis-yhteiskunnallisessa ti- lanteessa valtaan nousseet kommunistit alkoivat soveltaa tiukkoja rajoituksia kansalaisten uskonnon harjoittamiseen.

Erityinen vaino kohdistui katoliseen kirkkoon, joka oli vaikutusvaltainen teki- jä erityisesti Pohjois-Albaniassa. Kun vä- littömästi sodan jälkeen maassa vaikutti 93 katolilaista pappia, vain kymmenen heistä pystyi hoitamaan virkaansa kah- deksan vuotta myöhemmin. Peräti 24 pappia oli murhattu ja 35 vangittu. Ter- rori kirkkoa kohtaan olikin poikkeuksel- lisen brutaalia. Kaksi esimerkkiä. Erääl- tä papilta katkaistiin kädet ja jalat. Sen jälkeen aasi kuljetti häntä ympäri Tira- naa. Eräs nunna pudotettiin säkkiin, jos- sa oli nälkiintyneitä kissoja, ja ne varsin pian raatelivat hänet kuoliaaksi. Tämän päivän näkökulmasta Albaniassa toteu- tettu proletariaatin diktatuuri muistut- taa Pohjois-Korean vallanpitäjien toimia tai Isis-hallintoa Lähi-idässä.

Albanian kommunistipuolueen joh- taja ja maan vahva mies Enver Hoxha ei ymmärtänyt Neuvostoliiton ja muiden Itä-Euroopan maiden hänen mielestään liian sallivaa uskontopolitiikkaa. Kuten tunnettua Neuvostoliitossa sallittiin us- konnollisille yhteisöille rajoitettu ja val- vottu kulttivapaus vuonna 1943. Itä-Eu- roopan kansandemokratioissa kirkoilla oli suuria toimintarajoituksia, mutta pe- riaatteessa kansalaisilla oli mahdollisuus rajalliseen uskonnollisen kultin harjoit- tamiseen.

Albania katkaisi suhteensa Neuvos-

toliittoon 1960-luvun alussa ja ryhtyi yh- teistyöhön Kiinan kanssa. Samalla maan sisäpolitiikka radikalisoitui. Kiinan mal- liin vyörynyt ”kulttuurivallankumous”

pyyhki tieltään ”porvarillisia” arvoja. Us- konto joutui tulilinjalle. Hallitsevan puo- lueen tavoitteena oli kitkeä kaikenlainen uskonnonharjoitus maasta. Niinpä tou- kokuussa 1967 peräti 2169 kirkkoa, mos- keijaa, luostaria ja uskonnollista laitosta suljettiin. Osa näistä tuhottiin kokonaan.

Loput muutettiin taidemuseoiksi, urhei- lupalatseiksi, kulttuurikeskuksiksi tai arkkitehtuurin museoiksi. Papit ja isla- min kulttityöntekijät murhattiin, vangit- tiin tai pakotettiin muihin ammatteihin.

Erityisesti maan koulujärjestelmä halut- tiin kokonaan puhdistaa kaikenlaisista uskonnon jäänteistä. Maa halusi olla en- simmäinen virallisesti ateistinen valtio maailmassa. Virallinen julistus tästä an- nettiin lokakuussa 1967.

Uskonto ei toki kokonaan kadonnut Albaniasta. Se painui maan alle. Ihmiset saattoivat pelastaa tuhottaviksi määrä- tyistä ortodoksikirkoista ikoneja ja kät- keä niitä koteihinsa. Uskonnollisiin asioi- hin viittaaminen keskusteluissa tai us- konnollisten symbolien käyttö oli kuiten- kin vaarallista. On vaikea arvioida pal- jonko maahan kulkeutui Joonian meren yli pullopostina Raamattuja ja ylipäänsä kristillistä kirjallisuutta. Radioaallot vä- littivät maahan kuitenkin kristillistä sa- nomaa.

Uskonnon ”vaarallisuudesta” 1960- ja 1970-luvun Albaniassa on hyvä esi- merkki katolisen papin Shtjefen Kur- tin tapaus vuodelta 1973. Tämä vanki- lassa ollut katolinen pappi kastoi salassa

(15)

erään naisvangin lapsen. Kun asia tuli tietoon, pappi ammuttiin. Kommunisti- sen kauden päätyttyä 1990 maassa oli kuitenkin elossa eräitä entisiä katolisia pappeja.

Kun uskonto oli totaalisesti kielletty asia albanialaisessa yhteiskunnassa, kas- vava polvi kadotti vähitellen omat henki- set ja kulttuuriset juurensa. Aikaisem- min muslimisukuihin kuuluneita meni naimisiin kristillistä sukuperintöä edus- taneiden kanssa. Uusi uljas Albania jou- tui kuitenkin yhä enemmän kansainväli- seen eristykseen 1970-luvun lopulta al- kaen, kun maa oli katkaissut suhteet Kiinaan. Kiina oli näet alkanut orientoi- tua länteen, ja se oli myrkkyä marxi- laisortodokselle Albanian kommunisti- eliitille. Maasta tuli takapajuisen ja totaa- lisen eristäytyneisyyden vertauskuva Eu- roopassa. Maan johtajan Hoxhan vaino- harhaisuus tuli esille myös siinä, että eri puolille maata rakennettiin suuret mää- rät bunkkereita, koska ulkopuolisen hyökkäyksen kuviteltu uhka oli koko ajan läsnä.

Kirkot nousevat raunioista

Puoluejohtaja Enver Hoxha kuoli vuonna 1985. Uusi kommunistijohtaja Ramiz Aliajoutui vähitellen avartamaan maan politiikkaa. Kommunismin romahdus itäisessä Euroopassa ulottui viiveellä Al- baniaan 1990-luvun alussa. Uudet tuulet alkoivat puhaltaa myös uskontopolitii- kassa. Maassa hyväksyttiin uskonnonva- paus. Moskeijoja ja kirkkoja alettiin pa- lauttaa maan alta nouseville uskonnolli- sille yhteisöille. Samalla maahan tulvahti runsaasti evankelistoja ja lähettejä län-

nestä. Länsimainen vaikutus ei näkynyt vain uudelleen virinneessä talouskapita- lismissa. Kuten jo totesin, amerikkalai- suuden ja Yhdysvaltojen arvostus on täs- sä NATO-maassa ollut omassa luokas- saan.

Minulla oli tilaisuus vierailla Alba- niassa ensimmäisen kerran tammikuus- sa 2010. Matkan aikana sain yleisluontei- sen kuvan maan uusimmasta uskonnol- lisesta kehityksestä ja uskonnon asemas- ta tämän päivän Albaniassa. Pidin Hel- singin yliopiston teologisessa tiedekun- nassa luentosarjan Albanian uskonnolli- sesta tilanteesta keväällä 2012. Luento- sarjaan liittyi opintomatka, jossa kävim- me maassa opiskelijaryhmän mukana huhtikuussa. Tutustuimme useisiin koh- teisiin niin pääkaupungissa Tiranassa kuin sen ulkopuolella. Seuraava katsaus Albanian uskonnolliseen kenttään perus- tuu omiin havaintoihini, tekemiini haas- tatteluihin, netistä löytyvään Albania-ai- neistoon sekä Albanian historiaa ja us- konnollisuutta koskevaan kirjallisuu- teen.

Ensiksikin on todettava, että islam on lähtökohtaisesti albanialaisen yhteis- kunnan pohjaviritys. Sen asemaa symbo- loi hyvin Ethem Bej -moskeija Tiranan keskustassa. Vuonna 1967 olleesta 1050 moskeijasta on jäljellä peräti 820. Uusia moskeijoita on rakennettu koko ajan.

Arabimaista on virrannut tähän tarkoi- tukseen rahaa, mutta mistään islamin erityisestä ekspansiosta ei voida puhua.

On huomattava, että Albaniassa vai- kuttava bektashi-islam edustaa suun- tausta, jossa on aineksia myös vanhasta pakanuudesta, kristinuskosta ja mystii-

(16)

kasta. Se vetoaa myös älymystöön. Alba- nialainen islam on suvaitsevaista. Siihen ei liity fanaattista Yhdysvaltojen vastai- suutta. Poikkeuksena ovat nuoret alba- nialaiset, jotka ovat opiskelleet arabi- maissa. He ovat tuoneet mukanaan ag- gressiivisen islamin mallin. Tulevaisuus sisältää kysymysmerkin.

Katolisen kirkon paluu maan julki- seen elämään näkyy erityisesti Pohjois- Albaniassa, Shkodërin ja Lezhën alueel- la. Tiranaan on rakennettu suuri Pyhän Paavalin katedraali. Kun kävin tässä kir- kossa 10.1.2010, eniten kiinnitti huomio- ta se, että kirkko oli tupaten täynnä messuun osallistuvaa väkeä. Kuvaavaa on myös, että Tiranan lentokenttä on saanut nimekseen International Tirana Airport Mother Teresa. Kuten tiedämme, äiti Teresa oli syntyjään (Makedonian) albaani, vaikka hän tekikin varsinaisen elämäntyönsä Intiassa. Eräiden lähtei- den mukaan Albanian väestöstä lukeu- tuisi katolilaisiin noin 17 prosenttia, vaikka vuoden 2011 virallisen uskontoti- laston mukaan sen kannatus olisi kym- menen prosenttia. Lukumäärälliset ar- viot liikkuvat 250 000 ja puolen miljoo- nan välillä.

Toisen maailmansodan jälkeen eris- tyksiin joutunut katolinen kirkko on pa- lauttanut suhteensa Vatikaaniin. Alba- nian valtio ja Vatikaani ovat solmineet diplomaattisuhteet. Vatikaanin diplo- maattiedustaja toimii Tiranassa. Todet- takoon, että paaviJohannes Paavali II vieraili maassa 1993. Nykyinen paavi Franciscus puolestaan kävi Tiranassa syyskuussa 2014. Eräät sääntökunnat, kuten jesuiitat ja fransiskaanit toimivat

maassa. Albanialaisen katolisuuden us- konnolliseen mentaliteettiin on luonnol- lisesti vaikuttanut maan eristäytynyt asema kommunismin vuosina. Katolinen kirkko ei saanut esimerkiksi vaikutteita Vatikaanin II konsiilin (1962–1965) re- formipolitiikasta. Monet katolilaiset pi- täytyvät edelleen ennen konsiilia vaikut- taneisiin traditioihin ja näkemyksiin.

Ortodoksikirkon kasvu

Albanian ortodoksikirkon vaikutus on tuntunut eniten eteläisessä Albaniassa, mutta kirkolla on toki ollut siellä täällä muuallakin vahvoja kannatuspesäkkeitä.

Kirkon kannatus on kokonaisuudessaan ollut vahvempi kuin katolisen kirkon.

Ortodoksian uusi tuleminen albanialai- seen yhteiskuntaan on monella mittarilla mitattuna menestystarina. Kirkon jäl- leenrakennus alkoi lähes nollatilantees- ta. Ne 15 pappia ja kolme diakonia, jotka olivat 1990-luvun alkuun selvinneet kommunismin puristuksesta, olivat van- hoja ja sairaita. Kirkolle oli vaikea löytää johtajia. Niinpä Konstantinopolin eku- meeninen patriarkaatti otti tehtäväkseen kirkollisen jälleenrakennuksen. Tammi- kuussa 1991 patriarkka nimitti maan kirkon johtoon kreikkalaisen kirkonjoh- tajan Ateenan piispan Anastasios Ya- nulatoksin. Hänen johdollaan on tapah- tunut laajamittainen ja moniulotteinen kirkon uusi nousu.

Heti alkuvaiheessa avattiin teologi- nen seminaari. Sieltä oli valmistunut vuoden 2011 alkuun mennessä peräti 145 miestä – kaikki albaaneja – papin tehtä- viin. Kaiken kaikkiaan vähän yli 20 vuo- den aikana 250 kirkkorakennusta on kor-

(17)

jattu tai rakennettu, vihitty lukuisia pap- peja, perustettu yli 900 seurakuntaa sekä 150 luostaria. Vuonna 1998 aloitti toi- mintansa ensimmäinen ortodoksinen ra- dioasema, joka alkoi lähettää uskonnol- lista ohjelmaa läpi vuorokauden. Kirkko on perustanut kouluja ja lastentarhoja.

Ortodoksisen kulttuurin vaikutus on nä- kynyt Albaniassa yhä enemmän 1990-lu- vulta asti. Niin ikään kirkko on osallistu- nut aktiiviisesti omilla sosiaaliohjelmil- laan koko yhteiskunnan jälleenraken- nukseen muun muassa terveydenhuollon piirissä. Kun vuonna 1999 maahan tul- vahti pakolaisaalto Kosovosta, käynnisti kirkko lahjoitusten ja ulkomaisen avun turvin laajan avustusohjelman pakolais- ten hyväksi.

Ortodoksikirkon jäsenmääräksi on arvioitu 500 000–700 000. Ortodoksikir- kon omassa piirissä ei yhdytä valtion viralliseen uskontotilastoon vuodelta 2011, jonka mukaan maassa olisi orto- dokseja vajaat seitsemän prosenttia.

Oman arvionsa mukaan kirkko katsoo ortodoksien osuuden maan väestöstä ole- van noin neljänneksen.

Kun Albanian ortodoksikirkko alkoi jälleen toimia 20 vuotta sitten, se törmäsi varsin pian niihin kansallisiin jännittei- siin, jotka ovat olleet tyypillisiä Balkanil- la. Kreikkalaisen valinta kirkonjohtajak- si ei ollut suinkaan monien albanialais- ortodoksien mieleen. Vuonna 1998 nimi- tettiin ensimmäinen albaani Joan Pe- lushi Korçen metropoliitaksi. Uuden nousevan papiston myötä kirkko on siir- tymässä yhä enemmän albanialaisten omiin käsiin. Tässä yhteydessä on muis- tettava, että arkkipiispaAnastasios on

kansainvälisesti varsin tunnettu kirkolli- nen vaikuttaja. Hän näet toimii Euroo- pan kirkkojen konferenssin varapresi- denttinä. Niin ikään Anastasios valittiin yhdeksi Kirkkojen maailmanneuvoston kahdeksasta presidentistä vuonna 2006.

Evankelikaalinen tulvahdus

Kolme perinteistä uskonyhteisöä – islam, katolilaiset ja ortodoksit – palasivat siis albanialaisen yhteiskunnan keskelle eräänlaisina historiallisena ”kansan- uskontoina” 1990 oltuaan 23 vuotta täy- sin pakastimessa.

Kehitys 20 viime vuoden aikana on kuitenkin muuttanut koko Albanian us- konnollisen kentän varsin kirjavaksi. En- sinnäkin on todettava, että maassa val- linneen uskonnollisen tyhjiön vuoksi kiinnostus uskonasioita kohtaan oli var- sinkin 1990-luvulla poikkeuksellisen suurta. Albanian nykyinen uskonnolli- nen kirjo näkyy siinä, että maassa vaikut- taa monia sellaisia uskonnollisia yhteisö- jä, sekä kristillisiä että ei-kristillisiä, joilla ei ole maassa historiallista jatkuvuutta.

Tästä on hyvä esimerkki saksalaislähtöi- sen uusapostolisen kirkon toiminta. Mor- monien toiminta alkoi 1993. Heidän ak- tiivinen lähetystönsä on menestynyt hy- vin. Tilaisuuksissa käy 2000 henkeä.

Kuvaavaa oli, että vuoden 2010 alussa peräti 50 amerikkalaista mormonikirkon lähettiä teki työtä Albaniassa. Niin ikään Bahai-yhteisö on löytänyt paikkansa Al- baniassa.

Kaiken kaikkiaan Albanian oloissa kristillisyys läntisenä, erityisesti amerik- kalaisena tuontitavarana on jo lähtökoh- taisesti varustettu monien maan kansa-

(18)

laisten silmissä positiivisella etumerkillä.

Siksi erityisesti evankelikaalisten ja pro- testanttisten kirkkojen ja yhteisöjen tul- vahdus maahan on ollut ymmärrettävää.

Toisaalta 1990-luvun alkupuolen buu- min jälkeen kiinnostus uskontoon on ta- saantunut. Monet ihmiset tulivat erityi- sesti tuossa vaiheessa kristilliseen toi- mintaan mukaan hyötymistarkoitukses- sa. Todennäköisesti tämän päivän Alba- niassa aito, itse uskonnollisiin kysymyk- siin kohdistuva kiinnostus tulee koroste- tummin esille.

Evankelikaaliset ja karismaattiset ryhmät ovat perustaneet Albanian kris- tillisen keskuksen, joka koordinoi eri jär- jestöjen ja lähettien työtä. Jo vuonna 1991 perustettuun organisaatioon The Albanian Encouragment Project (AEP) kuuluu 70 lähetysjärjestöä. Tällä järjeste- lyllä on voitu koordinoida eri tahojen työtä ja välttää tietoista kilpailua. Maas- sa toimii kaikkiaan 300 eri kristillisten yhteisöjen lähetystyöntekijää. Vuonna 2003 Albaniassa oli noin 25 000 evanke- likaalisiin ja karismaattisiin ryhmiin kuuluvaa henkilöä. Heistä lähes puolet oli varsin aktiivisia kirkoissa kävijöitä.

Evankelikaalisiin ryhmiin lukeutuvista ihmisistä on noin 80 prosenttia karis- maatikkoja.

Erityisesti Tiranaan on syntynyt lu- kuisa määrä pieniä seurakuntia, joiden toiminnassa moderni hengellinen mu- siikki, karismaattinen uskonnollinen tyy- li ja kristikunnan perinteinen raamat- tuopetus yhdistyvät. Tiranassa toteutet- tu Jeesus-marssi keväällä 2009 kokosi ympäri Albaniaa 2000–3000 ihmistä. Uu- den lähetystyön tuloksena on maassa

käännetty ja levitetty myös protestanttis- lähtöistä, vahvasti herätyskristillispai- notteista kirjallisuutta. Tiranaan perus- tettiin vuonna 2003 oppilaitosEvangeli- cal Theological College, jota erityisesti amerikkalainen helluntaikirkko Assem- bly of God rahoittaa. Todettakoon, että ruotsalaislähtöisen Livets Ord -yhteisön vaikutus näkyy myös Albaniassa.

On mielenkiintoista, että ensimmäi- sen kerran Albanian kirkkohistoriassa maassa on nyt myös luterilaisuutta.

Tanskan herrnhutilaisyhteisön (Brøder- menighedens Danske Mission) yhteyk- sien ja lähetystyön tuloksena syntyi Tira- naan 1996 luterilainen yhteisö. Herrnhu- tilais-luterilainen toiminta on levinnyt muuallekin. Näitä herrnhutilais-luteri- laisia on maassa noin 300. Yhteisöllä on kaksi kirkkoa. Tiranassa palvelee luteri- laista seurakuntaa maassa harvaksel- taan vieraileva tanskalainen pappi. Omia pappeja ei seurakunnalla ole.

Viime vuosina Päivän tunnussanaa on julkaistu albaniaksi. Lutherin Vähä katekismus ilmestyi albaniankielisenä 2004. Herrnhutilaisväritteisen luterilai- suuden lisäksi on amerikkalainen tun- nustuksellinen luterilainen kirkko Wis- consin synodi tehnyt maassa viime vuo- sina lähetystyötä keskuspaikkana Dur- rës. Wisconsinin luterilaisiin lukeutuu vähemmän väkeä kuin herrnhutilais-lu- terilaisiin. Yhteisöllä on kaksi albania- laista pappia ja kaksi seurakuntaa.

Albanian valtio pitää kolmea histo- riallista uskontokuntaa, siis islamia, or- todoksikirkkoa ja katolilaisuutta niin sanottuina virallisina uskonyhteisöinä.

Tässä suhteessa Islam ei siis ole erityis-

(19)

asemassa enemmistön uskontona. Yh- teiskunta ottaa huomioon myös kristi- kunnan suuret juhlat, kuten joulun ja pääsiäisen. Pienten protestanttisten us- konyhteisöjen ja muiden uskonnollisten ryhmien asema ei ole yhtä vahva kuin historiallisten kirkkojen. Niitä saatetaan pitää lahkoina.

Länteen suuntautunut Albania on erikoinen poikkeus islamin maailmassa.

Yhteiskunnassa on vahva positiivinen vi- ritys Amerikkaa ja amerikkalaisuutta

kohtaan. Evankelikaaliset protestantit tekevät ”täyttä höyryä” lähetystyötä maassa. Uskonnonharjoituksen vapautta ei aseteta kyseenalaiseksi. Islam, orto- doksit, katoliset, evankelikaalit, karis- maattiset ryhmät ja muut uskonnolliset yhteisöt elävät aidossa ”rauhanomaises- sa rinnakkaiselossa” amerikkalaismalli- sen uskonnonvapauden keskellä. Toisen- lainen kehitys ja islamin radikalisoitumi- nen tulevissa sukupolvissa on toki myös mahdollista tulevaisuudessa.

(20)

Toinen sukupuoli Serbiassa

Nora Repo

n Serbia elää taloudellisesti vaikeaa ai- kaa. Maan valuutan dinaarin kurssi vajo- si kesän aikana ennätysmäisen alas. Tä- män lisäksi toukokuussa ja vielä myö- hemminkin kesällä maata ravistelleet tulvat ovat aiheuttaneet valtiolle ja sen asukkaille valtavat kustannukset. Maan hintataso on korkea, kun sitä vertaa kes- kituloon, joka jää reippaasti alle tuhan- nen euron kuussa. Haastava taloudelli- nen tilanne vaikuttaa myös serbialaisen naisen asemaan monella tavalla. Naisen yhteiskunnassa ja perheessä omaama rooli on kuitenkin monen muunkin teki- jän summa.

Serbiassa on Jugoslavian hajoamisen jälkeen eletty eräänlaisessa välitilassa, kun yhteiskuntajärjestelmää on kaikilta osiltaan pyritty muovaamaan sosialisti- sesta demokraattiseksi. Vaikka sosialisti- sessa Jugoslaviassa periaatteessa vallitsi sukupuolten välinen tasa-arvo, sukupuo- leen tai naisten asiaa syvällisemmin liit- tyvät kysymykset saatettiin helposti si- vuuttaa erityisesti kolmen eri strategian avulla. Ensimmäisenä argumenttina käytettiin usein sitä, että naisen aseman katsottiin olevan lain suojelema ja näin ollen riittävän hyvä. Toinen strategioista ohitti naiskysymyksen vetoamalla siihen, ettei juuri tällä kysymyksellä ollut niin

kiire vaan yhteiskunnassa oli useita mui- takin paljon tätä tärkeämpiä ajankohtai- sia kysymyksiä. Poliittiset toisinajatteli- jat puolestaan eivät keskimääräisesti pi- täneet naiskysymystä riittävän vakavasti otettavana asiana, että sitä kannattaisi ajaa. Lopulta monet heistä valitsivat kan- sallismielisen kannan, kun taas naisten asiaa ajaneista usein tuli pasifisteja. Ju- goslavian hajoamissodat olivat joidenkin tutkijoiden mielestä eräällä tavalla myös sukupuolten välisiä ja naisiin kohdistu- van väkivallan arvioidaan lisääntyneen Serbiassa viimeisen sodan jälkeen ja sen seurauksena, asenteiden kovennuttua ja sotaan osallistuneiden kantamista erilai- sista traumoista johtuen. Nykyään väki- vallasta on kuitenkin mahdollista puhua ja siihen on tarjolla apua muun muassa erilaisten järjestöjen toimesta. Yksi esi- merkki tällaisista antimilitaristisista naisten asiaa ajavista järjestöistä onNai- set mustissa (Women in Black, Žene u crnom). Heidän agendassaan tärkeällä sijalla ovat viimeisten sotien tapahtumat ja naisten niissä kärsimät väkivaltaisuu- det. Järjestö ei kuitenkaan nauti suuren yleisön suosiota. Aihe on yhä arka, koska tapahtumista on kulunut niin vähän ai- kaa ja niitä käsiteltäessä tulisi pyrkiä äärimmäiseen hienovaraisuuteen ja ra-

(21)

kentavaan keskusteluun, mikä on taito- lajina todella vaikea.

Serbialainen professori ja tutkija Tatjana Djuric´ Kuzmanovic´ toteaa teoksessaanGender and Development in Serbia. From Directed Non-Development to Transition(2002), että huolimatta siitä että sosialistisen Jugoslavian poliittinen järjestelmä periaatteessa takasi naisille oikeuden esimerkiksi työntekoon ja po- liittiseen osallisuuteen, se kuitenkin marginalisoi naisten poliittiset aktivitee- tit. Sosialismia ikään kuin rakennettiin seksistiselle ja patriarkaaliselle ideolo- gialle, jonka päälle kansallismielinen hys- teria liimasi sovinismia ja militarismia.

Sosialismin jälkeisenä aikana kansallis- mieliset aatteet usein pyrkivät palautta- maan naiset perinteisiin rooleihinsa ja erilaiset etniset liikehdinnät ja sodan vuodet huononsivat naisten asemaa ko- konaisvaltaisesti. Sosialistinen järjestel- mä takasi naisille yhtäläiset oikeudet koulutukseen, työntekoon ja poliittiseen osallisuuteen sekä oikeuden aborttiin ja avioeroon. Sosialistinen valtio kuitenkin säilytti perinteiset sukupuolten väliset suhteet ja niihin liittyvät sosiaaliset ra- kenteet niin perheen sisällä kuin yhteis- kunnassa. Tämä tarkoitti sitä, ettei lain kirjaimen mukainen tasa-arvoisuus to- teutunut todellisena tasa-arvona, vaan sukupuolittuneet sosiaaliset rakenteet yhä voimakkaasti estivät naisia hyöty- mästä ja nauttimasta lain mukaan saa- vuttamistaan oikeuksistaan.

Sosialismi vs. nationalismi

Jugoslavian hajoamista seurannut yh- teiskunnallinen murros on vaikuttanut,

samoin kuin monissa muissa Itä-Euroo- pan valtioissa, serbialaisen naisen ase- maan ja sukupuolten tasa-arvoon, ja nai- sen emansipaatio pyrkimykset saatetaan yhä kytkeä viralliseen sosialistiseen, ja tämän vuoksi tänä päivänä arvelutta- vaan ideologiaan. Uudessa demokraatti- sessa yhteiskunnassa suosiota nauttivat konservatiiviset arvot on nähty ikään kuin pelastuksena sosialismilta ja kaikel- ta siltä epäilyttävältä, mitä sosialismi on aikanaan ajanut, mukaan lukien suku- puolien välinen tasa-arvo. Murroskaudel- la on usein voitu todeta naisten aseman huonontuneen Itä-Euroopan maissa sekä poliittisella että sosiaalisella tasolla, vaik- ka muutostoiveet ovat olleet päinvastai- sia. Djuric´ Kuzmanovic´ on myös sitä mieltä, että naisten tilanne ja asema Ju- goslavian sosialistisessa järjestelmässä ei ollut niin hyvä kuin millaiseksi se julki- suudessa haluttiin rakentaa. Erityisesti tämä koski naisen taloudellista asemaa sekä hänen sosiaalista ja poliittista osal- listumistaan yhteiskunnan toimintaan.

Nationalismin vaikutuksen kasvaessa Jugoslaviassa naisen asema kärsi huo- mattavan nopeassa tahdissa. Tähän ke- hityskulkuun vaikuttivat maan huonone- van taloudellisen ja yhteiskunnallisen ti- lanteen lisäksi kansallismielisten aattei- den tarjoilemat ideaalit naisen todellises- ta roolista. Nämä tekijät vaikuttivat ne- gatiivisesti naisten asemaan ensin Jugos- laviassa ja myöhemmin Serbiassa sekä sulkivat naisia julkisen tilan ulkopuolelle erityisesti vuoden 1989 jälkeen. Djuric´

Kuzmanovic´ toteaa lisäksi, että huoli- matta naisten koulutustason yleisestä parantumisesta heillä oli suuria vaikeuk-

(22)

sia saada hyvin palkattuja ja kiinnostavia työtehtäviä. Hänen mukaansa voitaisiin jopa väittää, että ennen vuotta 1991 en- tisen Jugoslavian osatasavalloissa suku- puoli määritti jopa etnisyyttä enemmän sitä, millaisen paikan työmarkkinoilla saattoi saavuttaa.

Johtuen siitä, että patriarkaalinen järjestelmä sinänsä ei muuttunut sosi- alismin myötä, naiset Jugoslaviassa oli- vat yhä ensisijaisesti äitejä ja tekivät suu- rimman osan kotitöistä sekä saivat usein työhön liittyvän tyydytyksen vasta omien lastensa menestyksen kautta. Uusissa Jugoslaviasta itsenäistyneissä kansallis- valtioissa naisista on usein tehty, heidän sitä tahtoen tai heidän tahtomattaan,

”kansan äitejä”. Osa naisista myös osal- listuu näissä uusien valtioiden rakentei- den sisällä patriarkaalisen järjestelmän ylläpitämiseen ja sen puolustamiseen, joko tämän tiedostaen tai tätä ollenkaan tiedostamatta.

Joidenkin mielestä sosialismissa oli kuitenkin puolensa ja naiset Serbiassa ovat tänä päivän alttiimmassa asemassa kuin aiemmin johtuen siitä, että sosialis- tisena aikakautena kaikilla ainakin peri- aatteessa oli töitä. Tämä teki esimerkiksi avioeron hakemisen helpommaksi myös naisille, koska he olivat taloudellisesti turvatummassa asemassa. Avioeroja kui- tenkin esiintyi vähemmän kuin tänä päi- vänä ja yhteiskunnallisesti merkittävissä asemissa oli vähemmän naisia. Jugosla- vian sosialistinen järjestelmä tarjosi myös perheille mahdollisuuden omaan asuntoon. Tämä teki perheet vähemmän riippuvaiseksi suvustaan ja mahdollisti pienemmän eri perheenjäseniin perheen

sisällä mahdollisesti kohdistuvan sosiaa- lisen paineen. Toisena tekijänä vaakaku- pissa painoivat aiemmin vahvemmat si- teet maaseudulle, jotka tämän päivän kontekstissa ovat selvästi vähemmän merkittävät. Maaseudun perinteinen elä- mäntapa saattoi asettaa enemmän odo- tuksia sille, kuinka perheen naisten tulisi toimia ja käyttäytyä. Joidenkin mielestä uusi serbialainen yhteiskuntajärjestelmä on palauttanut naiset kotiin, mikä on suoraa seurausta naisten sosiaalisten oi- keuksien rajaamisesta. Naisilla saattaa olla aiempaa huonommat mahdollisuu- det hyväpalkkaiseen työhön tai valtion myöntämiin tukiin. Myös lastenhoidon järjestäminen ja sen yksityistäminen, mikä yleensä nostaa palvelun hintaa, voi vaikeuttaa naisen tilannetta. Toiset taas katsovat että naisten asema on parantu- nut jonkin verran vuoden 1989 jälkeen, vaikka parannettavaa vielä riittääkin runsain mitoin. Nykyisessä tilanteessa vallitsevien sosiaalisten rakenteiden ja käytänteiden kyseenalaistamatta jättä- minen kuitenkin ylläpitää patriarkaalis- ta yhteiskuntaa.

Naisille asetetut odotukset

Serbiassa, kuten kaikkialla muuallakin, naiselle asetetaan odotuksia sekä amma- tillisesti että kotona. Tavallisesti nainen yhä edelleen huolehtii kodista eikä koti- töitä varsinaisesti jaeta puolisoiden kes- ken. Naiset ovat usein myös enemmän vastuussa lasten koulunkäyntiin ja opis- keluun liittyvistä asioista. Perhe-elämäs- sä nainen on usein ”kaikissa rooleissa” ja miehen osallisuus on ikään kuin painettu marginaaliin. Riippuu kuitenkin miehes-

(23)

tä itsestään kuinka paljon hän haluaa osallistua ja olla mukana erilaisissa per- hettä koskevissa asioissa. Balkanin alueelle tyypilliset tiiviit perhesuhteet voivat joko helpottaa naisen elämää huo- mattavasti tai vaikeuttaa sitä entises- tään. Perheet pitävät usein paljon yhtä johtuen muun muassa jo mainitusta hei- kosta taloudellisesta tilanteesta. Tällä hetkellä on myös tavallista, että nuoripa- ri asuu appivanhempien kanssa samassa taloudessa, koska omilleen muuttaminen vaatii liian paljon taloudellisia resursseja.

Tällaisessa tilanteessa nuoripari valitsee useimmiten miehen vanhempien luona asumisen. Paikallisesta asenteesta kerto- van sanonnan mukaan on parempi olla perheen koira kuin asua vävynä appivan- hempiensa talossa. Ajatus henkii patriar- kaalisen ihanteen ja perherakenteen säi- lyttämisestä. Vaikka aviopari asuisi itse- näisesti, molempien puolisoiden vanhem- mat ovat hyvin usein aktiivisesti mukana perheen arjessa ja auttavat, muutoin per- heen saattaa olla jopa vaikeaa pärjätä taloudellisesti. Taloudellisesti kiinnosta- va avioliitto voi olla joillekin naisille pe- lastus köyhistä elinolosuhteista. Serbias- sa on myös erityisesti viimeisten vuosi- kymmenten aikana ilmennyt niin kutsut- tujen ”sponsoroitujen tyttöjen/naisten”

trendi, millä viitataan naisiin jotka avioi- tuvat huomattavan rikkaan miehen kanssa. Miesten tulonlähteet ovat usein kuitenkin epäselvät tai jollain tavalla epäilyttävät ja niihin saattaa liittyä lait- tomuuksia. Naiset saattavat olla näissä liitoissa hyvinkin onnettomia, mutta va- litsevat silti avioliiton taloudellisesti pa- remman asemansa säilyttämiseksi.

Vaikka avioeroja koskeva lainsäädän- tö ei suojaa naisia kovin hyvin, avioerot ovat kuitenkin yleistymässä Serbiassa.

Naisen voi erotilanteessa olla vaikeaa saada läpi mitään materiaalisia etuja.

Järjestötasolla näihin kysymyksiin on mahdollista saada lakineuvontaa, mutta se ei aina johda toivottuihin tuloksiin.

Nainen voi saada lasten huoltajuuden.

Ainoastaan jossain pienemmissä yhtei- söissä, esimerkiksi kylissä, huoltajuuden antaminen naiselle voi olla ongelma ja sosiaalinen paine saattaa vaikuttaa tilan- teen kehittymiseen. Mies voi myös joskus erityisesti hakea huoltajuuden itselleen, varsinkin silloin jos kyseessä on poikalap- si. Yleensä miehet taistelevat huoltajuu- desta vähemmän kuin naiset. Lasten huoltajuudesta ”vapautuminen” helpot- taa uuden elämän aloittamista avioeron jälkeen. Taloudellinen tilanne saattaa vaikuttaa myös avioeropäätöksen teke- miseen. Naisella, joka tekee avioeropää- töksen, on usein hyvä työpaikka, ja perhe tukee hänen päätöstään. Avioero on kui- tenkin edelleen jonkinasteisesti sosiaali- sesti paineistettu valinta, sillä sitä ei pi- detä hyvänä ja suositeltavana ratkaisu- na. Eronnut nainen saattaa kohdata hy- vinkin asenteellista suhtautumista ja häntä voidaan pitää jotenkin epäkelpona avioliiton kariutumisesta johtuen.

Nainen, äitiys ja työelämä

Äitiys voi Serbiassa vaikeuttaa naisen tilannetta työmarkkinoilla. Naiselle, jolla on useampi lapsi, työpaikan löytäminen voi olla vaikeaa. Tätä selitetään usein sillä, että useamman lapsen äiti on enem- män pois töistä johtuen lasten mahdolli-

(24)

sista sairaspäivistä. Oletusarvona siis on, että nimenomaan äiti jää kotiin lasten sairastaessa. Useamman lapsen äiti saat- taa myös kärsiä asemansa alennuksesta työyhteisössä palatessaan äitiyslomalta takaisin töihin. Haasteita serbialaisille äideille aiheuttaa lisäksi se, ettei valtio ole halukas taloudellisesti tukemaan eri- tyisesti romaniväestön äitejä, joilla on usein monta lasta. Tämän haluttomuu- den vuoksi kaikki äidit Serbiassa kärsivät siitä, ettei heitä tueta kovinkaan huomat- tavalla lapsilisällä. Eräs tapaamani nai- nen, kolmissa kymmenissään oleva ja Belgradissa asuva Ljubka, kertoi menet- täneensä työpaikkansa kun hänen ras- kautensa tuli ilmi työpaikalla. Hänen pa- lattuaan raskauden jälkeen työelämään hänet siirrettiin saman yrityksen sisällä toisiin tehtäviin, jotka eivät vastaa hänen työkokemustaan ja koulutustasoaan.

Tyytymättömänä tämänhetkiseen tilan- teeseensa Ljubka toivoo löytävänsä pian uuden työpaikan. Ljubkan kanssa saman ikäinen Biljana puolestaan kokee, että hänelle asetetaan usein enemmän vaati- muksia kuin muille samoja työtehtäviä tekeville kollegoille. Tunnollisesta työstä tulee harvoin tai koskaan positiivista pa- lautetta, ja työtehtävien määrä saattaa vaihdella huomattavasti. Biljana myös kokee, että hänelle sälytetään enemmän työtehtäviä kuin kollegoille, jotka suoras- taan välttelevät niitä. Tunnollisuudesta ei saa kiitosta, työpanosta sen sijaan vä- hätellään. Tuntuu siltä että työntekijältä voidaan vaatia lähes minkälaista työpa- nosta tahansa sen uhalla, että työpaikka on vaakalaudalla. Koska työttömyyspro- sentti on korkea, sekä miehet että naiset

saattavat joutua suostumaan kohtuutto- miin vaateisiin ja kohteluun työpaikal- laan. Työyhteisön sisäiset tapahtumat riippuvat hyvin pitkälle siitä, millaisissa käsissä sen johto on.

Naisen pärjäämistä työmarkkinoilla edesauttavat vahvat sosiaaliset linkit, jä- senyys poliittisessa puolueessa tai huo- mattava taloudellinen valta. Nämä teki- jät helpottavat hyvän yhteiskunnallisen aseman saavuttamista. Joitakin rajoja nainen ei silti vieläkään voi Serbiassa ylittää, ja vertikaalinen liikkuvuus so- siaalisen aseman asteikolla on yleensä hyvin hidasta. Naisia työskentelee erityi- sen paljon terveydenhuolto- ja hoitoalalla sekä eri tason oppilaitoksissa. Usein joh- tuen siitä että palkkataso kouluissa on huono, henkilökunta saattaa ottaa työs- tään vähemmän vastuuta, mikä vaikut- taa myös opetuksen tasoon. Tilanne on sama myös terveyden huollon piirissä.

Lisäksi valtio investoi laiskasti näille aloille. Serbiassa on valtava ero hyväosai- sen tai rikkaan yhteiskuntaluokan ja to- dellisessa köyhyydessä elävien välillä.

Serbialainen keskiluokka on menettänyt taloudellisia mahdollisuuksiaan ja sen poliittista vaikutusvaltaa on rajattu. To- della hyvästä elintasosta Serbiassa naut- tivat ainoastaan poliitikot, erilaiset julki- suuden henkilöt sekä uusrikkaat eli hy- vin marginaalinen ryhmä.

Patriarkaalisuuden vaikutus näkyy työmarkkinoilla ja politiikassa, esimer- kiksi siinä, että politiikoista suurin osa on miehiä. Myös maan tärkeässä tiedeyhtei- sössä Serbian Akatemiassa miehillä on yhä edelleen dominoiva rooli. Kun tar- kastellaan korkeakoulujen laitoksia, nai-

(25)

sia on paljon humanistisilla ja valtiotie- teellisillä paikoilla, kun taas miesten enemmistö löytyy usein teknisiltä aloilta.

Yliopistoissa työskentelevät ovat usein miehiä ja he nauttivat paremmasta tulo- tasosta kuin eri tutkimusinstituuteissa työskentelevät naiset. Naisten mahdolli- suudet nousuun työelämän hierarkiassa tai joidenkin sellaisten sosiaalisten etujen saavuttaminen, jotka periaatteessa kuu- luvat heille heidän virka-asemansa pe- rusteella voivat olla kiven alla. Kolmissa kymmenissä oleva Ana, joka työskentelee akateemisessa maailmassa, kertoi, että ehdoksi esimerkiksi työhuoneen ja työ- suhdeasunnon saavuttamiselle asetettiin suostuminen suhteeseen työnantajan kanssa. Anan kieltäydyttyä tästä työnan- taja oli ihmeissään, sillä kukaan toinen nainen ennen häntä ei ollut kieltäytynyt vastaavasta tarjouksesta. Analle oli myös verrattain selvää, että kollegoiden välillä usein oli muutakin kuin työsuhde. Tä- män takia työyhteisön sisälle muodostui keskinäisten palvelusten ja salasuhtei- den verkosto, joka vaikutti kaikkiin mah- dollisiin ja mahdottomiin muutoksiin hierarkiassa työyhteisön sisällä. Kaiken kaikkiaan tilanne teki Anan surullisen tietoiseksi siitä, että hänen kaltaisiaan naisia, jotka kieltäytyivät olemaan osa näin muodostunutta verkostoa, oli erit- täin vähän. Kieltäytyminen merkitsi osit- taista yhteisöstä ulossulkemista ja lisään- tynyttä sosiaalista painetta, mikä vai- keutti Anan tilannetta työyhteisössä.

Ulkonäköön kiinnitetään Serbiassa paljon huomiota ja naiset huolehtivat it- sestään ja ovat huoliteltuja ikäryhmään katsomatta. Synnyttäminen voi naisen

elämässä merkitä sitä, että ulkonäkö saa vähemmän huomiota, kun nainen kokee saavuttaneensa tarpeeksi eli tulleensa äi- diksi. Serbialaisilla naisilla on erilaisia tapoja hankkia kauneuden ylläpitämi- seen liittyviä tuotteita. Koska rahaa ei kenelläkään ole paljon, naisilla on omat verkostonsa, joiden kautta voidaan hank- kia edullisemmin vaikka meikkejä tai os- taa itse tehtyjä vaatteita tai koruja. Huo- no taloudellinen tilanne ei siis välttämät- tä suoraan heijastu naisten ulkonäköön.

Ulkonäöllä saattaa myös edelleen olla merkitystä patriarkaalisessa mielessä.

Naiset haluavat olla huoliteltuja, ettei heistä puhuttaisi selän takana negatiivi- seen sävyyn. Tapaamani akateemisessa ympäristössä työskentelevä Ana koki myös työyhteisössään, että erityisen pal- jon ulkonäköönsä huomiota kiinnittävät naiset saavuttivat haluamansa helpom- min. Hän totesikin ironisesti, että hänen säärensä olivat luultavasti liian lyhyet jotta hän voisi saavuttaa työyhteisön si- sällä ne edut ja oikeudet jotka hänelle kuuluivat pelkästään aseman perusteel- la. Yksityisellä sektorilla työskentelevä Biljana puolestaan kauhisteli joidenkin naiskollegoidensa vaatetusta omalla työ- paikalla kokien sen hipovan säädyllisyy- den rajoja. Toisin sanoen naisen ruumis vaikutti toimivan jonkinlaisena instru- menttina pyrkimyksissä nousta sosiaali- sella asteikolla taloudellisesti kiinnosta- vampiin asemiin tai nauttia joistakin eduista työyhteisön sisällä.

Kaiken kaikkiaan voidaan todeta että Serbia tänä päivänä on yhä patriarkaali- nen yhteiskunta, jossa köyhyys ja talou- delliset vaikeudet on huomattava ongel-

(26)

ma. Vain hyvin marginaalinen joukko ihmisiä voi sanoa pärjäävänsä taloudelli- sesti hyvin. Pitkään kestänyt taloudelli- nen kriisi, ihmisten poliittinen voimatto- muus ja korruption yhteiskunnalliset seuraukset turhauttavat ja keräännyttä- vät kansalaisten negatiivista energiaa.

Tämä puolestaan jarruttaa yhteiskun- nallisia muutosprosesseja. Kun ihmisten ensimmäinen huoli on se mistä saada elanto ja miten selviytyä taloudellisesti huomispäivästä, kaikki muu saa sivuroo- lin, myös naisen yhteiskunnalliseen ja sosiaaliseen asemaan liittyvät kysymyk- set, koska todellista aikaa sosiaalisten rakenteiden ja asenteiden kyseenalaista- miselle tai niiden todelliselle muuttami- selle ei ole.Laid back-asennetta voidaan myös perustella sillä, että naisen asema ja hänen oikeutensa periaatteessa ovat lain suojaamia. Mitä naiskysymykseen tulee, yhteiskunnassa vallitsevan asen- neilmapiirin muuttaminen tulee Serbias- sa hyvin luultavasti olemaan melko pit- källinen prosessi. Se on kuitenkin yksi sen tärkeimmistä ja olennaisimmista muutosvoimista.

Kirjallisuus

Djuric´ Kuzmanovic´, Tatjana (2002): Gen- der and Development in Serbia. From Direc-

ted Non-Development to Transition. Novi Sad: Buduænost.

Kašic´, B. Petrovic´, J., Prlenda, S. and Sla- pšak, S. (eds.) (2012): Feminist Critical In- terventions. Thinking Heritage, Decoloni- sing, Crossings. Ljubljana – Zagreb – Bel- grade: Red Athena University Press and Center for Women’s Studies Zagreb.

Pavicevic, Aleksandra B. (2006): Ideologies at Work. Marriage, family and sexual mora- lity in Serbia in the second half of 20th cen- tury. Belgrade: Institute of Ethnography, Serbian Academy of Sciences and Arts. Spe- cial editions, volume 57.

Slapšak, Svetlana (2012): ”Women, Yugo- slavia, anti-communist narcosis and new co- lonialism: maps, roads and exits”, Feminist Critical Interventions. Thinking Heritage, Decolonising, Crossings, (eds.) Kašic´, B.

Petrovic´, J., Prlenda, S. and Slapšak, S..

Ljubljana – Zagreb – Belgrade: Red Athena University Press and Center for Women’s Studies Zagreb. pp. 40–49.

Stojanovic´, Dragana (2013): ”Victimization of women through the prism of gender ine- quality in the traditional and contemporary context”, Pedagoška stvarnost, LIX/4. Novi Sad, Vojvodine: Pedagoško društvo. pp. 593- 603.

Women in Black Belgrad, Žene u crnom Beograd. Järjestön nettisivu.

http://zeneucrnom. org/index.php?lang=sr (luettu 14.8.2014).

(27)

Venäläisen antisemitismin lyhyt historia

Matti Myllykoski

n Eurooppalaisen antisemitismin tunte- valle ilmiön historia Venäjällä jää helpos- ti pimentoon, ennen kaikkea siksi, että lännessä juutalaisvastaisuuden jäljet joh- tavat holokaustiin. Neuvostoliitto asuk- kaineen kuului juutalaisten rinnalla Hit- lerin röyhkeän valloitussodan uhreihin, eikä se ole joutunut käsittelemään eu- rooppalaista syyllisyyskompleksia. Lisäk- si Neuvostoliiton ihmisikäinen valtakau- si hämärtää helposti pois näkyvistä orto- doksisen kirkon osuuden perivenäläiseen antisemitismiin. Kuitenkin Venäjällä on asunut ja asuu edelleen, tosin selvästi vähentyneessä määrin, syvään juurtu- nutta antisemitismiä, jonka historialle tämä lyhyt katsaus ei tee oikeutta. Tar- koituksenani on kuitenkin avata ilmiötä, jonka ymmärtämisen edellytykset löyty- vät usein rivien välistä ja Venäjän histo- rian paradokseista.

Pitkä tie kohti pogromien aikaa Kun valistus levisi Euroopassa, Puolaa ja Liettuaa jaettiin kolmeen kertaan, vii- meiseksi vuonna 1795. Lopputuloksena Varsovasta tuli venäläinen kaupunki sekä Saksasta ja Venäjästä tuli rajanaa- pureita. Samalla Venäjä sai uusien aluei-

den mukana valtakuntaansa merkittä- vän juutalaisen vähemmistön. Venäjän hallitsijat eivät Iivana Julmasta alkaen olleet aiemmin sallineet ”Jumalan mur- haajien” kansan asuttaa maataan, mutta nyt asiat muuttuivat lähes kertaheitolla.

Jakojen jälkeen sadat tuhannet juutalai- set asutettiin keisarin määräykselle omalle rajatulle alueelleen, joka kattoi Puolan lisäksi suuren osan Liettuaa, Val- ko-Venäjää ja Ukrainaa. Juutalaiset asui- vat ennen muuta kaupungeissa, ja esi- merkiksi Vilnassa 1870-luvulla enemmis- tö kaupungin asukkaista oli juutalaisia.

Tulevaa kehitystä ajatellen oli varsin sel- vää, että juutalaisuuden alueellisen ra- joittamisen hintana olisi juutalaisten us- konnon ja omien sosiaalisten järjestel- mien parempi säilyminen sekä paikalli- sen väestön kasvava vihamielisyys heitä kohtaan.

Valistuksen tuulet olivat joka ta- pauksessa puhaltaneet myös Venäjälle, ja Aleksanteri I:nhallituskaudella (1801–

1825) juutalaisia yritettiin lempeällä va- kuuttelulla saada sopeutumaan yhteis- kuntaan. Tavoitteina olivat yhteiskunta- rauha ja taloudellinen etu. Samalla van- hat kristilliset antisemiittiset stereoty-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

1949 Suomen kreikkalaiskatolisen kirkkokunnan oikeudellisen aseman viimeaikainen kehitys itämaisen ortodoksisen kirkon kanonisen säännöstön ja Konstantinopolin

Tohtorituotannon seurauksena ortodoksisen teologisen tutkimuksen asema on Suomessa vahvistunut ja kirkon mahdollisuudet teologisen asiantuntijuuden hyödyntämiseen ovat

Tohtorituotannon seurauksena ortodoksisen teologisen tutkimuksen asema on Suomessa vahvistunut ja kirkon mahdollisuudet teologisen asiantuntijuuden hyödyntämiseen ovat

hatilat alkavat myös hahmottua. Vanhan kirkon kivijalasta on osa säilytetty reunustam aan terassi- maista kirkkopihan jatketta, ulko- kirkkoa. Tänne on suora yhteys

Tässä artikkelissa olemme tutkineet, miten Suomen ortodoksisen kirkon ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon striimattuihin jumalanpalveluksiin osallistuneet suomalaiset

Isossa-Britanniassa yliopistojen filosofian laitosten va- kansseista vain 25 prosenttia on naisilla, ja luku on suurin piirtein sama kaikkialla englanninkielisessä

15 Aikaisemmat ortodoksisen kirkon hallintoa koskevat säädökset olivat: vuoden 1918 asetus Suomen kreikka- laiskatolisesta kirkosta ja sen voimaanpanoasetus (185/1918); asetus

Suunnittelualueen sijainti Kuokkalan kirkon vieressä toimii ohjaavana tekijänä alueen herkälle korkomaailmalle, joka kaikista lähestymissuunnista korostaa kirkon asemaa