• Ei tuloksia

Huittisten keskiaikainen kirkkotekstiili · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Huittisten keskiaikainen kirkkotekstiili · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Keijo Jaakola

Huittisten keskiaikainen kirkkoteksti

Kansallismuseossa on ollut

jo

lä- hes sata vuotta erittäin taidokkaasti

kirjailtu

alttarinreunavaate

eli

ante- pendium, jonka alkuperästä oltiin pit- kään epävarmoja. 1940-luvulla on-

nistui silloisen valtionarkeologin C.

A.

Nordmanin lopullisesti selvittää vaatteen alkuperä. Osoittautui, että se on ollut Huittisten kirkossa

ja

että

sen on 1490-luvulla tehnyt Huittisten Karhiniemellä

syntynyt

Naantalin luostarin nunna Birgitta Anundinty- tär.

Tietomme

tästä

Suomen ensim- mäisestä nimeltä tunnetusta tekstiili- taiteilijasta ovat vähäiset. Tiedetään,

että hänen

vanhempansa olivat Anund Niilonpoika

ja

Rikissa Ola- vintytär Karhiniemeltä, mutta mistä talosta, sitä lienee mahdoton saada selville, koska tuolloin ei vielä pidetty

mitään

maakirjoja.

Birgitta

meni nunnaksi Naantalin luostariin 1449,

ja

tällöin hänen

jo

leskeksi jäänyt äi- tinsä lahjoitti luostarille Birgitan yllä- pidoksi isältään perimänsä maatilan Karhiniemeltä. Samassa yhteydessä Birgitan veli Olavi, joka oli pappina Turussa, lahjoitti luostarille Raision Lietsalan niemessä omistamansa nii- tyn.

Vaate

on

217 cm pitk a

ja

16 cm korkea.

ja

siinä

on

14 kuvaa, joita erottavat toisistaan holvimaisia kaa-

ria

kannattavat pylväät. Vaatteen

Marian ilmestys Maria

ja

Elisabet

pohjana on pellavakangas, mutta se

on kokonaan peitetty punaisesta, kel- lanvihreästä, valkoisesta, keltaisesta

ja

vaaleansinisestä silkkilangasta se-

kullatusta

ja

kultaamattomasta hopealangasta tehdyillä koruompe- leilla. Lisäksi vaatteen pinnassa on

ollut

langalla kiinnitettyjä helmiä,

mutta nämä ovat aikojen kuluessa pudonneet pois. Kuvien aiheet ovat vasemmalta oikealle lueteltuina seu-

raavat. Ensimmäisessä kuvassa ovat birgittalaisluostarij ärjestön peru staj a

Pyhä Birgitta

ja

hänen tyttärensä Katariina, Huittisten kirkon suojelus-

pyhimyksen Katariina Aleksandria- laisen kaima. Toisessa kuvassa ovat Joakim

ja

Anna, Neitsyt Marian le- gendaariset vanhemmat. Marian pal- vonnallahan oli keskeinen srja katoli- sen kirkon piirissä,

ja

seuraavat ku- vat esittävätkin kohtia hänen elämäs-

tään: kolmas kuvaa Marian synty- mää, neljäs hänen kirkonkäyntiään, viides ilmestystä, kuudes Mariaa ja Elisabetia, seitsemäs Jeesuksen syn-

tymää. Sitten seuraa Itämaan tietä-

jät,

Jeesuksen vieminen temppeliin, ristiin n aulitseminen, ylösnousemus,

Pyhän

Hengen vuodattaminen ja Marian kruunaus. Viimeisessä kuvas- sa on kaksi munkkipyhimystä, luul- tavasti Fransiskus

ja

Dominikus. Li- säksi vaatteeseen

on

kirjailtu kirjai- met B

ja A, ja juuri

nämä johtivat tutkijat Birgitta Anundintyttären jäl-

jille.

Vaate kuuluu maamme arvok- kaimpiin keskiajalta säilyneisiin teks-

tiileihin. Vastaavan laista ei ole aina-

kaan säilynyt mistään

muusta maamme kirkosta. Sen sijaan Vad- stenan luostarikirkossa Ruotsissa on useampiakin suuresti Huittisten altta- rivaatteen kaltaisia töitä.

Mikä sai yli 40 vuotta poissa syn- tymäpitäjästään asuneen

ja jo

iäk- kään Birgitan ryhtymään näin suuri- töiseen tehtävään? Juuri 1490-luvul- lahan Huittisten kirkossa tehtiin suu-

ria korjauksia, joista huomattavin oli Marian syntymä

Marian kirkonkäynti

(2)

I

katon nostaminen nykyiseen korkeu- teensa. Silloisesta kirkostahan on vie-

lä jäljellä

nykyinen torinpuoleinen haara,

ja

sen päädyssä näkyvä tiiles-

muurattu yläosa

on juuri

tältä ajalta. Kun itse kirkko näin tuli entis-

komeammaksi,

oli

tämä tietenkin otettava huomioon myös sisustukses- sa. Tällöin hankittiin kirkon seinällä vieläkin oleva ristiinnaulittua esittävä veistos sekä tässä käsitelty alttarivaa- te. Naantalin luostari edusti tuolloin käsityötaidon huippua maassamme,

ja

kun siellä lisäksi tiedettiin olevan huittislaissyntyinen nunna, ei ole ol- lenkaan ihme, että juuri häneltä tilat-

tiin

arvokas

tekstiili

uudistettuun kirkkoon. Tietenkin hän

on

voinut

lahjoittaa sen myös oma-aloitteisesti, kotikirkon koristaminen lahjoituksil- lahan

on ollut

varsin yleistä.

Vaatteen myöhemmät vaiheet ovat

suurelta osin hämärän

peitossa.

I 5O0-luvullahan tuli uskonpuhdistus, joka kohteli kaltoin katolisena aikana kirkkoihin hankittuja kuvia. Alttari- taulu

ja

ristiinnaulitun kuva olivat melkein ainoat, jotka luterilainen op-

pi

salli kirkkoihin jätettävän. Pyhi- mysten kuvat oli joko hävitettävä tai vietävä ullakolle piiloon. Emme tiedä,

kuinka kauan Birgitan mestariteos

sai

olla

Huittisten

kirkon

alttarilla.

Joka tapauksessa sitä ei mainita kirk- koherra ldrnanin vuonna 1750 laati- massa kirkon vanhojen esineiden lu- ettelossa.

Uudestaan alttarivaate tulee julki- suuteen vasta vuonna 1885, jolloin kirkkoherra Ingeliuksen apulaiseksi paikkakunnalle tullut nuori pastori E.

J. K. Luoma luovuttaa sen Kansallis- museon edeltdjän, Suomen Muinais- muistoyhdistyksen kokoelmiin. Mis- sä vaate sitten lieneekin nämä vuosi- sadat ollut, on se kuitenkin säilynyt melko hyvin.

Vain

yläreunassa on selviä kulumisen merkkejä. Vaate on pysyvästi näytteillä Kansallismuseos- Sä, joten huittislaiset voivat Helsin- gissä käydessään

ihailla

kahtakin poikkeuksellisen

arvokasta

oman paikkakunnan esinettä, Palojoelta löydettyä hirvenpääveistosta

ja

Kar- hiniemen tyttären taidekäsityötä.

Jeesuksen syntymä Itämaan tietäjät

Ylösnousemus

'Pyhän Hengen vuodattaminen

Pyhä Birgitta ja Anna

ja

Joakim.

.a

Katariina

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Konstaapeli soitti, mutta ei osannut itse selostaa tanssia.. Emil Koskinen kertoo

Lyhyesti sanoen Huittisten kaupungin palo- ja pelastustoimi on saanut käyt- töönsä riittiivät tilat toimintaansa varten. Paloaseman yhteyteen on myös suunnit- teilla

Monta retkikuntaa Porista poikkeaa vuosittain tutustumaan Huittisten nähtävyyksiin, kahvi' ia ruokapaikkoihin sekä museoon ioskus iopa lahjoitusten kera.. Kuinka voi

Uuden kuorin myötä tarvittiin myös uusi alttaritaulu, joka on sitten säilyttänyt kirkon pääalttaritaulun pai-.. kan kaikissa myöhemmissä

Täh^n liittyen Huittisten pävien yhteydessä pidettiin seminaari, jossa dosentti Christian Carpelan selvitti tämdn kauniin, taidokkaasti vuolukivestä valmistetun esineen

Kaupunginjohtaja lkuko Heuru luovutti Suomen Museoliiton mitalin Mirja Hoville oikealla kult- tuurilautakunnan pj.. Veikko Koho ia

Näyttelyjen sarjan aloitti huittis- laisen pitsitaiteil[ian Eeva-Liisa Kor- telahden nyplättyjen pitsien näyttely.. Huittisten kulttuurilautakunnan

Vireästi toimiva Museo- ja kotiseutuyhdistys järjesti Huittisten päivillä klimp- pisoppatarjoilun ja leikkikalunäyttelyn lisäksi kotiseutuiltaman, jossa eläke- läisten