Pappila heräsi henkiin Pylkönmäellä
5
ana "pappila" herätti ainakin entisaikaan kunni
oitusta. Pappila oli monessa mielessä koko
pitäjän niin maallisen kuin hengel
lisenkin elämän keskus vuosisatoja.
Vielä 1800 luvulla kirkkoherrat joh
tivat niin kuntaa kuin seurakuntaa.
Ensimmäinen oma kosketukseni pappiloiden maailmaan tapahtui 15 vuotta sitten, kun friiasin Ylistaron kirkkoherran tytärtä, nykyistä vai
moni. Vaikka olen lapsuuteni elänyt vanhassa isossa maalaistalossa, he
rätti pappila monine väliovineen ja saleineen kunnioitusta.
Kun tulin Pylkönmäellä syys
kuun lopussa 1996 vt. kirkkoherrak
si, menimme asumaan kunnan rivi
taloon. Edellisten pappilan asukkai
den Orvokki ja Aaro Linnan muutet
tua omaan asuntoon 25 pappilavuo- den jälkeen, oli pappilassa remont
tia paossa Elina ja Marko Peräsen perhe. Peräset muuttivat pois 1997 ja pappila jäi kylmilleen. Kukaan ei suositellut uudelle papille kylmää, vetoisaa ja kallistakin asuntoa. Epä
onnistunut remontti vuonna 1980 oli tehnyt pappilasta suoraan sa
noen kuluerän seurakunnalle. Sii
hen aikaan pappilan lämmittäminen ja käyttösähkö maksoivat n. 40 000 markkaa vuodessa. Pylkönmäen pappila oli siis kylmillään 90:n asu
tun vuoden, lähes kahdenkymme
nen kirkkoherran jälkeen. Komea, 1907 valmistunut, rakennusmestari J. H. Vigrenin piirtämä pappila sai jäädä rapistumaan.
Kylillä kulkiessani sain jatku
vasti ihmisiltä palautetta, että pap
pila pitäisi kunnostaa ja papin pitäi
si mennä siihen asumaan. Pappila alkoi pimeinä syysiltoina näyttää varsinaiselta kummitustalolta, vä
hän niin kuin karstusten Laikan pappila nykyään. Olihan sääli, että Pylkönmäen komein rakennus (mie
lestäni komeampi kuin kirkko) sai kohtalon jäädä odottamaan, mitä tu
levat sukupolvet sille tekisivät, jos tekisivät mitään. Lähes jokaisella pylkkösellä oli omat muistonsa pap
pilasta, kuka oli ollut siellä piiko
massa, kuka vihitty pappilan salis
sa.
Keväällä 1997 päätimme kutsua koolle yleisen kokouksen, jossa seu
rakuntalaiset saisivat miettiä pap
pilan kohtaloa. Koolla olevan jou
kon yksimielinen ajatus oli, että pappila on kunnostettava ja kaikki mahdolliset avustustahot selvitet
tävä. Avustusta nimittäin tulisimme tarvitsemaan, sen verran isosta re
montista tulisi olemaan kysymys.
Kartoitettuamme tilannetta ai
noaksi vaihtoehdoksemme jäi kir
kon keskusrahasto, joka on kirkon oma "sosiaalitoim isto" eli sieltä voi
vat vähävaraiset seurakunnat anoa toimintaansa ja kiinteistöjensä yllä
pitoon avustusta. Tänä päivänä on kuitenkin tilanne se, että pappiloi
hin tai niiden kunnostukseen Kes
kusrahasto ei anna enää rahaa kuin poikkeustapauksessa, koska pappi
lat eivät ole enää osa papin palk
kausta. Viimeisin uusi pappila, joka on rakennettu kirkkohallituksen va
Pylkönmäen kirkko.
roin, tehtiin Halsualle 1970- luvun lopulla, jossa muuten vaimoni ja hä
nen perheensä olivat ensimmäiset asukkaat. Pappiloiden avustusten suhteen oli kuitenkin olemassa por
saanreikiä kuten se, että pappila si
jaitsee keskeisellä paikalla eli on sa
maa miljöötä esimerkiksi kirkon kanssa. Samaten seurakunnan syr
jäinen sijainti kelpaa perusteeksi.
Näiden oljenkorsien ja vähävarai
suutemme varaan panostimme ha
kemuksessamme .
Ensimmäiset suunnitelmat (myös lopulliset), jotka laati pylkön- mäkeläinen rakennusmestari Seppo Kotka, lähetettiin marraskuussa 1997 tuomiokapitulin kautta kirk
kohallitukseen. Suunnitelmat eivät kuitenkaan kelvanneet ja anomuk
semme hylättiin. Seuraavan parin vuoden aikana korjailimme suunni
telmia ja koetimme saada päättäjät ymmärtämään, että Pylkönmäen pappilan korjaaminen on seurakun
nan sekä koko kunnan etu, puhu
mattakaan pappilan kulttuurihisto
riallisesta merkityksestä.
Kirkkohallituksen täysistunnos
sa istuu kaksi piispoistamme vuo
2
Pylkönmäen pappila, kevät 1998.
rollaan. Kun Pylkönmäen pappila tuli käsittelyyn jälleen kerran 1998 lopulla olivat istuvat piispat oma piispamme Jorma Laulaja sekä ke- säpylkkönen Helsingin piispa Eero Huovinen. Nämä molemmat miehet olivat sitä mieltä, että Pylkönmäen pappilan korjaamiseen täytyy saada varoja kirkon yhteisestä kassasta.
Viimeisessä kokouksessa yliarkki
tehdin päätösehdotus avustuksen myöntämiseksi oli kielteinen, mutta piispojen voimakaksikko sai pu
huttua puolelleen kirkkohallituksen täysistunnon ja lopulta kirkkohalli
tus päätyi myöntämään 740 000 mk avustusta pappilan korjaamiseksi.
Kahden vuoden väsytystaistelu oli voitettu.
Tarjouspyyntöjen jälkeen re
montti pääsi alkamaan helmikuussa 2000. Rakennusteknisistä töistä vas
tasi pylkönmäen omat pojat eli Ra
kennus Kujala sekä sähkötöistä Is
mo Mietala. LVI-työt menivät per- holaiselle Syrjälälle. Remontin tar
koitus oh tehdä pappilasta käytän
nöllinen kirkkoherran virka-asunto sekä toiseen päähän kerho- ja ko
koustilat, joita seurakunta oli jo pit
kään kaivannut. Remontissa piis- pankamari sekä puolet salista van
hojen virastotilojen lisäksi jäivät toi
seen päähän kokoustilaksi ja loput eli viisi huonetta ja keittiö kirkko
herran asunnoksi. Remontissa uu
sittiin lämmitysjärjestelmä takaisin vesikeskuslämmitykseksi, joka läm- penee öljyllä. Y lä-ja alapohja eristet
tiin uudelleen, sauna tuotiin yläker
rasta entiseen pääeteiseen alaker
taan, molempiin pappilan päihin asennettiin koneellinen ilmastointi, kaikki pinnat ja kalusteet luonnolli
sesti uusittiin, ulkoa päin pappila sai enemmän vanhaa asuaan, kun puutarhaan johtanut ovi suljettiin ja korjattiin ikkunalla. Myös puutarha ja piha-alueet uusittiin täydellisesti.
Remontti tuli maksamaan n. 1,4 mil
joonaa markkaa. Kesäkuun lopulla 2000 pääsimme kantamaan tavaroi
ta uutuuttaan tuoksuvaan vanhaan kauniiseen pappilaan ja syyskuussa vietimme tupaantuliaiseuroja 120 hengen voimin.
Miksi papit eivät tänä päivänä halua asua pappilassa? Pappien pa
ko pappiloista alkoi, kun siirryttiin kokonaispalkkaukseen parisen vuo
sikymmentä sitten. Verottajan ah
neus (lue: kansan kateus) sai aikaan
sen, että pappiloita ruvettiin verot
tamaan ankaralla kädellä, ajateltiin:
"Eihän kukaan saa asua hienoissa ja tilavissa taloissa, jos ei maksa myös sen m ukaan." Verottajan laskemat neliöt eivät antaneet armoa, vaan suuret pappilat jäivät kylmilleen, koska usein oli niin, että papin koko palkka ei olisi riittänyt vuokraan.
Verottajan mielestä oli siis parempi, että pappi lähtee pappilasta kuin että pappilat olisivat voineet säilyä kohtuullisen vuokran puitteissa ja näin pysyneet asuttuina.
Tänä päivänä seurakuntien omistuksessa on vielä useita satoja pappiloita, joskaan läheskään kai
kissa ei asu pappi, vaan ne on vuok
rattu ulkopuolisille. Karuimpia pap
piloiden kohtaloita voi lukea Anu Soikkelin 2000 valmistuneesta väi
töskirjasta "Suom en vanhat pappi
lat". Siinä on kuvia ja kertomuksia sadoista vanhoista pappiloista, mm.
Raution pappilasta 1800- luvun lo
pulta, joka toimii nykyään kaikessa komeudessaan lannoitevarastona.
Toivon sydämestäni, että ne pap
pilat, jotka maassamme ovat vielä jäljellä, saisivat säilyä asuttuina ja pappilakäytössä. Uskon, että monet papit ovat valmiita asumaan pappi
loissa, mikäli perittävä vuokra on yhtään kohtuullinen. Sen verran on pappilakärpänen purrut minuun, että voisin asua vaikka koko elä
mäni pappilassa, vaikka se ei talou
dellisesti olekaan järkevää. Perin
teitä ja kulttuurihistoriaa säilytet
täessä ei aina pidä laskea euroja.
P e tr i H a u ta la
Pylkönmäen pappila joulukuussa 2000.
3